Pari juttua, en ole mekaanikko, mutta maallikkoakin pisti silmään TÄMÄ (Piippuz, kohta A). Näyttää että öljyä on tullut imusarjan/sarjojen kautta pihalle. On nimittäin sen verran paskainen tuo ympäristö että aika "reilusti" on ollut öljyä putsareissa jos tuo kaikki muka on putsareista...(Piippuz @ Syys. 21 2010,14:40) kirjoitti
Rakettimiehet jenkeistä raportoi unifilterin (FOAM) putsareista, 1kpl pyöriä oli syttynyt tuleen. Jostain syystä tavara ei ole kulkenut oikeeseen suuntaan eli takaisin on potkaissut? Siitä uumoiltiin että bensahöyryjä ym. oli kertynyt öljyiseen vaahtomuovisuodattimeen "peltisen katteen" alle suht kuumaan paikkaan ja takaisinpotku olisi sitten leimahtanut. Tuohonkin vaikutti varmaan useampi seikka, yhdellä tutulla on paukahtanut vakiosuodattimella satulan allakin.
Suomessakin on muutamia näin toteutettuja K&N Rocket Touring. Tässä pitää sitten huomata se että yleensä noista poistetaan ahdistamasta katalysaattori ja laitetaan avarammat putket. Eli raketistakin kun "snorkkeli" otetaan pois niin tilalle tarvitaan nuo kolme yksittäistä putsaria, happianturille yksi ja kampikammionhuohotinputkelle yksi eli yhteensä 5 osaa. Sitten pitää hallita pääpiirteet Tuneboysta tai TuneEcusta, kullekin kokoonpanolle (putket/ilmanotto) löytyy sopivia karttoja eikä penkissä käyttökään haittaa.
Eli kun tässä ei mittään experttejä olla, miten esim. kampikammionhuohotus oli toteutettu tässä Pozon tapauksessa? (hyvin dokumentoitu muuten, kiitos!)
Täällähän on muutamia todellisia asiantuntijoitaIhme juttu muuten, että moni on kuitenkin ajanut kymmeniä, ellei satoja tuhansia kilometrejä näillä kiroituilla vaparifilttereillä. Itse olen ajanut prätkällä ehkä n. 100tkm vaparifilsuilla ilman minkäänlaisia ongelmia. Autollakin jonkin verran. Suurin osa normiajoa, mutta seassa myös matkaa, rataa, autobaanaa ympäri eurooppaa ja kiihdytysajoja yms yms.. Olosuhteita on ollut laidasta laitaan. Monella muullakin vastaavat kokemukset.
Luulisi, että koneet olisivat olleet aivan loppu tjsp.. Mitään oireita ei ole ollut, eikä yksikään käyttämistäni filttereistä ole päästänyt paskaa läpi (käytettyjä filsuja esim. K&N, BMC ja Green). Ja yleensä tuollainen vapari todellakin virtaa useimpia vakiofilsuja jonkin verran paremmin. Se on eri asia sitten, että saako siitä hyötyä tehontuotossa. Joissain pyörissä voi tulla muutama heppa ja joissain ei. Useimmiten peli kuitenkin kannattaa käyttää säädössä, aika moni laite on mulla mennyt hiukan laihalle, eli veto ohentunut osakaasulla tai tyhjäkäynti huonontunut tms..
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Kylläpä oli todella asiantunteva mekaanikko *(pozo izquierdo @ Syys. 21 2010,11:40) kirjoitti
*Nimenomaan toisinpäin se ennemmin menee, ruiskupyörä oikeanlaisilla antureilla saattaisi softasta riippuen jopa sopeutuakin parempaan virtaukseen. Kaasaripyörä taas ei. Kummatkin kannattaa toki säätää jos ilmaa tulee enemmän. "Lastuttaminen" on yhtä tyhjän kanssa, säädöt pitää tehdä kunnolla ja pyöräkohtaisesti.
Veikkaanpa, että syy öljynkulutukseesi oli tavallista reippaampi baana-ajo. Moni pyörä/auto saattaa kuluttaa öljyä reippaassa motariajossa vaikkei muuten kuluttaisikaan. Ilmanfilsun vaihto ei aiheuta öljynkulutusta.
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Tässähän se syy olikin. Voit unohtaa sen teorian, että öljynkulutus olisi johtunut ilmafiltteristä. Se on täysi mahdottomuus.(pozo izquierdo @ Syys. 21 2010,23:23) kirjoitti
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Joo, pointtina kaiketi säätämättömyys filsun asentamisen jälkeen. Onko 'kukaan' säädättänyt pelkästään tuon modauksen jälkeen? Eiköhän kuitenkin avoin putki ilman säätöä vie seokset selkeästi enempi pieleen. Ja silloin pitäis öljyä mennä ihan sikana monessakin pärrässä...
Kyllä itse pyrin säädättämään aina jos moottoriin tulee muutoksia. Vaikka vain ilmansaantiin. Tosin sen takiahan seoksen säätö aina tehdään, että ilman ja bensan suhde (A/F -ratio) olisi oikein.(hidas57 @ Syys. 22 2010,08:54) kirjoitti
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
??(Tylyttäjä @ Syys. 22 2010,08:50) kirjoitti
Excessive restriction in the air intake system will increase engine vacuum and can increase oil consumption
ei tuo minusta kuulosta ollenkaan täydeltä mahdottomuudelta. järkeenkäypääkait tuo on.
"My final offer is this: nothing"
-Il Bastardo-
En kinaa sen enempää siitä, mikä tuon hetkellisen öljynkulutukseni aiheutti, mutta totean vain, että samalla pyörällä on kyllä ajettu lukuisia kertoja Saksassa ja USA:ssakin paljon pidempään ja paljon kovempaa kuin tuolla nimenomaisella reissulla. Ja ilman mitään öljynkulutusmurheita. Tällä hetkellä mittarissa 120.000 km ja öljynkulutus on normaali, eli ei lisäystarpeita vaihtovälillä (10.000 km).(Tylyttäjä @ Syys. 22 2010,08:50) kirjoitti
Sikälihän tässä tunnutaan olevan kyllä sitä mieltä, että kun orkkiksen vaihtaa vapaavirtussuodattimeen, niin kone pitäisi säätää uudelleen. Missä se Bemun ruiskusyöttöisen K-koneen seossäätöruuvi sitten sijaitseekaan ei ole itselle kylläkään selvinnyt...Olen ymmärtänyt, että tuo on jollekin moottorinohjauslastulle poltettua tietoa, mutta ehkä ei sitten olekaan. *
Yhtä kaikki, käyttäkää rakkaat ihmiset ihan mitä suodattimia hyvänsä ja olkaa onnellisia. *Minulle riittää ihan tavallinen.
Aiheetta enempään
t. pozo
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
"Lastuttaminen" käsitetään yleensä niin, että sinne laitetaan joku korvaava lastu jossa on valmis kartta. Ja yleensä nuo valmiit kartat ovat korkeintaan "sinnepäin". Toki jos on säädettävä/kirjoitettava lastu ja seoskartta tehdään juuri sinun pyörällesi, joka sitten tallennetaan tuohon lastuun, niin tuo on ok. Se on vaan melko vanhanaikainen tapa. Nykyään on tapana käyttää säädettäviä ruiskunohjaimia, tyyliin Powercommander (jos omaa ruiskua ei pysty säätämään).(pozo izquierdo @ Syys. 22 2010,10:49) kirjoitti
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Toki noinkin, jos haluaa olla tarkka eikä kustannukset merkkaa, mutta säädättämiseen taitaa vaikuttaa aika paljon se onko säätö miten mahdollista. Jos asennat 70€ filtterin ja säätämistä varten pitäisi investoida 300-400€ PC, plus asennus x00€, plus penkkisäätö x00€, niin ne muutaman prosentin muutokset seoksessa joillakin kohden lakkaa kiinnostamasta. Ja vaikka PC olisikin paikallaan, niin silti penkkisäätö on selvästi filtteriä kalliimpi. Niinpä muutoksia yleensä kasataan aika paljon ennen kuin penkkiin mennään, silloin jo aivan aiheellisesti.(Tylyttäjä @ Syys. 22 2010,09:17) kirjoitti
Vaikka pärrä olisi säädetty PC:n kanssa oikein joissakin olosuhteissa, niin täysin poikkeavissa olosuhteissa säätö on varmasti joiltakin osin pielessä enemmän kuin filsun asennus yksinään ikinä aiheuttaa.
Paitsi että tuon lauseen mukaan huonommin virtaavalla orkkissuodattimella öljynkulutuksen pitäisi nousta(fiuri @ Syys. 22 2010,10:40) kirjoitti
Restriction = rajoitus. Nythän väitetään, että hieman vapaammin virtaavalla suodattimella öljynkulutus nousi.
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Omakohtainen kokemus noista vapaafilsuista vs. orkkis.
Pyörinä oli 2002 R6 ja 2008 R6R. Molempiin tuli kokeiltua paria erimerkkistä vapaafilsua vs orkkis. Molempia pyöriä myös säädeltiin ja koitettiin löytää lisävoimaa, koska kilparadoillehan noita pyöriä tehtiin.
Kummassakaan pyörässä vapaafilsusta ei ollut niin merkittävää apua että olisi se rahallinen erotus kannattanut maksaa. Jos olisi muokannut ilmaboksia, filsun sijaan, niin erotusta olisi tullut huomattavasti enemmän, eli se mikä tuota ilmansaantia rajoitti noissa kahdessa pyörässä enemmän oli se boksi / imutorvet, ei suodatin. Tosin, kun säännöt kielsi ja kieltää edelleenkin boksin muokkaamisen niin tuollainen jäi vain testiksi. Kokeiltiin ihan mielenkiinnosta aihetta kohtaan.
Molemmissa pyörissä oli muitakin muutoksia konepuolelle.
2002 R6:
- KIT sytkäennakon säätö
- Suutinsarja
- kokoputkisto (sekasikiö Akran alkukäyrästä, Arrowin väliputki ja Arrowin lyhennetty vaimennin)
- Imukanavia muokattu
- KentCamin nokat, ajoitetut
- Imuilman muutos plugit / putket, mallia KIT
2008 R6R:
- KIT sähköt ja ECU
- Ajoitettu nokat
- AIS plugi setti
- Micronin kokoputkisto
Molempiin koitettiin siis saada jotain hyötyä vapaafilsulla, mutta siinä ei onnistuttu. 2008 mallisessa lopputulos oli jopa huonompi kuin alkuperäisellä suodattimella, vaikka koitettiin kuinka säätää ja hieroa.
Tilanne voi olla toisessa pyörämerkissä toisenlainen. Itse en ainakaan löytänyt yhtään syytä miksi orkkis suodattimen tilalle pitäisi vaihtaa vapaafilsu.
"Starvin' Marvin"
Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com
Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
ei.. kun mun pointti nimenomaan oli se että jos suodatin on öljytty tukkoon ja rajoittaa virtausta niin silloin voipi olla vaikutusta öljynkulutukseen. se ei sinänsä ole kyllä suodattimen vika jos noin on käynyt(Tylyttäjä @ Syys. 22 2010,11:05) kirjoitti
edit: pikku tunausta&tarkennusta
"My final offer is this: nothing"
-Il Bastardo-
Onko tästä kokemusta monellakin, niin auton kun pyörän suhteen? Siis tästä öljyn palamisesta. Itsellänikin on autossakin kotelomallin vapari ja ahtoja on kutiteltu jonkinverran lisää, tietysti ohjaus boksiin viriilimpi "lastu", on säädetty ja kun ei siitäkään öljyt katoa, normaalilla vaihto välillä tietty hieman kuluttaa mutta seon todella olematonta. Ja kyllä kummallakin tulee (ennen kaikkea pyörällä)vedettyy kahvatapissa aina kun vaan on tilaisuus, tossa lähistöllä on hyväpaikka kokeilla pyörää esim. just huollon jälkeen, kaasarit kalibroitu ja seokset säädetty, siinä on kesän aikaan tullu monesti otettua pyörästä kaikki irti 6vaihteella +12000rpm, eikä ole öljyä hävinnyt, sinne tarkistus ikkunaan tulee aina sillontällön katsottua, enkä ole ollut kun tyytyväinen kevään ostoon, ei savuta ja kone on pysynyt tiiviinä, ei ulkopuolisia öljyvuotoja. En ole käynyt vielä ajaa baanalla yms. mut kyllä pari kertaa on täälläkin "pitäny" ehtiä nopeesti esim.kuopiosta jyväskylään, tuurilla ei ole kyylät olleet tutkaamassa, mut siinä on kyl saanu kone antaa parastaan, eikä ne öljyt ole vajuneet
Sama homma auton kanssa,en nyt kaikkee rupee luettelee mut siis vapari, turbo isompi,tietty cooleri myös, katti poistettu, peltipakosarja+3tuuman putkisto(muistaakseni), eikä öljy vuotoja. Tämä vaikuttaa minusta(vaan minun mielipide) joko pyörä kohtaselta hommalta tai sit on jotain vikaa koneessa
![]()
suzuki rm 125, honda cr 125 , yamaha dt, ktm 250, gsxr600, nykyinen yamaha yzf1000r thunderace
Eli vaikuttaako se nyt sittenkin öljynkulutukseen, ilmanputsari siis?(Tylyttäjä @ Syys. 22 2010,11:05) kirjoitti
![]()
Siitä tässä kovasti nyt väännetään, henk.kohtasesti ei ole vaikutusta, ei syö öljyä, bensaa vaan(jarrarit @ Syys. 22 2010,11:32) kirjoitti
![]()
suzuki rm 125, honda cr 125 , yamaha dt, ktm 250, gsxr600, nykyinen yamaha yzf1000r thunderace