Sivu: 1 / 4:sta 123 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 91:sta
  1. #1
    Eli amatööri ratailijaa kiinnostaisi näin kauden loppumetreillä, että kannattaako enää lähteä rataa kiertämään.
    Missä kokeneemmilla rataketuilla menee raja ettei enää lähde liukastelemaan radalle?
    Mikäli tota alastoron nettisivua oikein tulkitsin niin sieltä näkee radanpinnan lämpötilan.
    yammu setä..
  2. #2
    Lainaa (Tumbster @ Syys. 07 2010,22:35) kirjoitti
    Eli amatööri ratailijaa kiinnostaisi näin kauden loppumetreillä, että kannattaako enää lähteä rataa kiertämään.
    Missä kokeneemmilla rataketuilla menee raja ettei enää lähde liukastelemaan radalle?
    Mikäli tota alastoron nettisivua oikein tulkitsin niin sieltä näkee radanpinnan lämpötilan.
    Alle +5 kun on lämpötila, niin en mene edes köröttelemään radalle, oli lämpö sitten radan tai ilman. Sellaista +10c pidän itselläni treenailun rajana. Kerran Alastarolla lähdin ajamaan pidettyäni renkaita ensin pari tuntia lämppäreissä. Kaksi ensimmäistä kierrosta meni hyvin, sen jälkeen lähti oikein huolella lapasesta. Luulin ensin radalla olevan öljyä. Sitten kokeilin renkaita ja olivat todella kylmät (arvio alle +15c). Ulkolämpötila oli tuolloin n. +5c ja pilvinen sää. Renkaat lämmitin ennen ajoon lähtöä +86c -lämpöön.

    Joku toinen kylmällä paljon treenaileva kommentoikoot, mutta ainakaan seokset SC1, SC2 ja SC3 eivät noissa alle +10 -keleissä toimineet minun ajossa. Sopii siis toivoa, että reilun viikon päästä olevassa kisassa lämpöä on enempi tai sitten tulee jännä kisa.

    Jukka
  3. #3
    Keväällä ajelin alle +10 & aurinko kelissä alastarossa keskiryhmän yläpään vauhteja, eikä pidossa ollut mitään ongelmia. Alla supercorsa sc2:set.

    Nyt syksyllä alastarossa keski-nopean rajamailla, +18...+16 ja puolipilvistä/aurinkoista; raceattac endurance takanakki toimi ok.
    Sama vauhti, +17...+15 ja puolipilvistä/pilvistä; raceattack endurance takanakki alko kylmärepeämään avauskohdasta.
    Pito ok.

    Radan pinnan lämpöjä en oo kattellu. Vois nekin lisätä yhtälöön jos jaksais.



    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  4. #4
    Sadekeli siellä on!Alastarossa sataa aina.
    Ei taidolla vaan tuurilla
    YCC #14
  5. #5
    Hyvä kysymys! Itse ajoin viime Orgin Alastaron keikalla päivän aikana tasan yhden kierroksen ja jätin homman siihen. Ei ollut mitään lipsumista tai muutakaan, mutta pää ei vaan kestänyt. Ilmalämpötila oli siinä 18-21c paikkeilla ja hirvitti ajaa edes sitä ensimmäistä lämmittelykierrosta. Ei ole käytössä lämppäreitä ja pyörässä ovat yhdistelmä sc1 ja sc2. Pientä ylireagoimista?
  6. #6
    Lainaa (poutis @ Syys. 07 2010,23:08) kirjoitti
    Sadekeli siellä on!Alastarossa sataa aina.
    Pare ettei sada, en millään viitsisi laittaa hondaan alle sadegummia.
    Kisassa kuuluu muutenkin gummia.

    PS:- Ei,en ole ruudukossa mukana,ehkä bitumin reunalla...
    Kwakan kaveri? - Ehkäpä kohta toinen Kwaakku
  7. #7
    Asiaan: -Harrastepohjalta pidän tuota +10c rajana niin tieliikenteessä kuin radallakin.
    Toiset sanoo ettei palele vielä kyseisessä lämpötilassa, mut mua paleltaa ainakin nahkoissa.
    Enkä jaksa uskoa että renkaat lämpiää jos kylmillä renkailla lähtee rataa kiertämään.Näillä keleillä asfaltin pinta ehtii jäähtyä oikein hyvin yökosteuden(kin) turvin...
    Ja jos ei päivälämpötilat nouse reilusti yöllisistä,niin vois kuvitella että se rata on myöskin kylmä.



    Kwakan kaveri? - Ehkäpä kohta toinen Kwaakku
  8. #8
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (poutis @ Syys. 07 2010,23:08) kirjoitti
    Sadekeli siellä on!Alastarossa sataa aina.
    Ois paree olla satamatta, koska silloin jää ainakin mun startti väliin. Tietysti joku räntäsade vois olla aika villi kokemus ja tällainen nyyppäkin voisi päästä pisteille kun "the kuskit" ajaa ulos.
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  9. #9
    Lainaa (Juutana @ Syys. 08 2010,08:54) kirjoitti
    Lainaa (poutis @ Syys. 07 2010,23:08) kirjoitti
    Sadekeli siellä on!Alastarossa sataa aina.
    Ois paree olla satamatta, koska silloin jää ainakin mun startti väliin. Tietysti joku räntäsade vois olla aika villi kokemus ja tällainen nyyppäkin voisi päästä pisteille kun "the kuskit" ajaa ulos.
    Ei siellä sada, tulee kuulemma +20 ja aurinkoa..

    Eli ruudukossa mukana kun Kemorassa jäi kisakierrokset niin vähiin. Siellä muuten lämpötila pari viikkoa sitten ei tainnut nousta kertakaan viikonlopun aikana yli +10 eikä aurinkoa juuri näkynyt. Kuivalla kelillä pito oli ok ja supercorsat toimivat hienosti. Märällä tilanne sitten luonnollisesti toinen. Joten kyllä sitä viileässäkin pystyy ajamaan kilpaa.

    Renkaita sai tosin lämmittää ihan tosissaan, laitettiin lämppärien päälle vilttejä ja toisia lämppäreitäkin pitämään lämmöt kohdallaan...

    //Andy
    Lähetäthän ratapäiviin liittyvät kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
  10. #10
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    Täällä Kari Tyni, kysyn ja vastaan itse, eli seuraavaa:

    Pilvisessä säässä lämpötilan pyöriessä tuossa 15-17 asteen välillä tälläisen hitaan ryhmän taapertajan ei varmaan kannata laskea rengaspaineita, varsinkaan kusiaisesta.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  11. #11
    Kannattaako kelin kylmetessä laskea paineita että saa renkaat lämpeämään paremmin? Varmaan jossain menee raja..
    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
  12. #12
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Lämppäreiltä kun lähtee, niin paineet laitetaan kuten ennenkin.

    Itse tein sillä tavalla, että tiputin ekaan settiin paineita vähän vähemmän ja sen jälkeen aloin seuraamaan lämminpaineita. Eli heti radalta tullessa paineet tarkastukseen, niin muutaman setin päästä on paineet kohdillaan. Kylmällä kelillä niitä lämmittelykierroksia vaan tarvitsi pahimmillaan kolme ennen kun uskalsi luottaa renkaaseen. Siinäkin on vaan se ongelma, ettei rengas lämpene jos sitä ei rasiteta, joten vauhtia pitäisi osata nostaa oikeassa tahdissa yhdessä renkaan lämpenemisen kanssa.
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  13. #13
    Jaa-a. Lämpö nousee niin paineet kasvaa. Nousevatkohan nuo sitten sen herkemmin - ja onko nuljuvilla renkailla kiva ajaa setin loppuun saakka.

    Eilen olin Kemorassa vapailla, keli tosin oli mitä mainioin, parempi oikeastaan kuin heinäkuussa... Eli ei niin perkeleen kuuma. Eipä ollut lämmön tai pidon kanssa mitään probleemia.

    Vaikka menee OT:ksi, niin todetaan kuitenkin että pari-kolme tonnia touringia takasella sai pyörän käytöksen todella mielenkiintoiseksi, suunnanvaihdoissa ja kaasulta jarrulle siirryttäessä meinasi olla järkyttävät voblit. Tilanne kuitenkin hiljalleen normalisoitui, lähinnä ehkä sen johdosta että kuluivat mokomat kantit vähän pyöreämmiksi.

    Mutta meinasinpa jo alkaa ihmettelemään, onko joku naapurin kakara väännellyt nappeja tuosta prätkästäni. Kaikkihan on toki mahdollista kun pyörää pihalla pitää, joskin ajatus on kamala.
    Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
    H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
    Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
    ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
  14. #14
    eilen 12..17°C säässä erään session jälkeen ahvenistolla mitattu takarenkaan paineeksi 2.4bar, lämpötila reunalta 72°C. kyseessä diablo corsa 190/50 ja kuori niin perkeleesti. ja vauhti ei tosiaan mikään ihmeellinen 1:38-1:42

    Voisko olla, että ne n. 55 koppiautoo ja ehkä 30 vormulaa vähän lämmitti radan pintaa omilla vuoroillaan *

    edit: eturengas maltillinen 54°C



  15. #15
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Ajattelin ottaa lainaksi IR-lämpömittarin duunista viikonlopuksi, joten halukkaat voi tulla kyselemään renkaan lämpötiloja omista kumeistaan lauantaina Alastarossa ja kelien salliessa sunnuntaina Matopurkissa.
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  16. #16

    R.I.P.
    Liittyi Mar 2004
    Heinälampi
    Lainaa (Juutana @ Syys. 09 2010,13:55) kirjoitti
    Ajattelin ottaa lainaksi IR-lämpömittarin duunista viikonlopuksi, joten halukkaat voi tulla kyselemään renkaan lämpötiloja omista kumeistaan lauantaina Alastarossa ja kelien salliessa sunnuntaina Matopurkissa.
    Mitatessa kannattaa huomioida se että mittaus pitäisi tehdä melkein ns lennosta eli täydestä vauhdista stoppi ja kaveri mittaa. Jos ajat jäähdyttelykierrosta ja rullaat varikolle ja mittaat sitten niin lukemat ovat kaikkea muuta kuin mitä ajon aikana.
    Mitään en tunnusta!
    1000RR YCC #141
  17. #17
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (TeroT @ Syys. 09 2010,14:02) kirjoitti
    Lainaa (Juutana @ Syys. 09 2010,13:55) kirjoitti
    Ajattelin ottaa lainaksi IR-lämpömittarin duunista viikonlopuksi, joten halukkaat voi tulla kyselemään renkaan lämpötiloja omista kumeistaan lauantaina Alastarossa ja kelien salliessa sunnuntaina Matopurkissa.
    Mitatessa kannattaa huomioida se että mittaus pitäisi tehdä melkein ns lennosta eli täydestä vauhdista stoppi ja kaveri mittaa. Jos ajat jäähdyttelykierrosta ja rullaat varikolle ja mittaat sitten niin lukemat ovat kaikkea muuta kuin mitä ajon aikana.
    Hmm... Hulluja ajatuksia päähäni virtaa... Dataloggeriin yksi kanava IR-mittarille joka ottaa sen jatkuvana mittauksena renkaan pinnasta.

    Noo, ei ehkä tarvitse näillä nopeuksilla vielä mennä noin hifistelyksi, joten mulle riittää se data jonka saan varikolle tullessani. Yleensä viimeinen kierroskin tulee vedettyä nopeana joten renkaat jäähtyy sen verran mitä kestää rullata varikkosuoraa varikolle.
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  18. #18
    Lainaa (scuuba @ Syys. 07 2010,23:04) kirjoitti
    Nyt syksyllä alastarossa keski-nopean rajamailla, +18...+16 ja puolipilvistä/aurinkoista; raceattac endurance takanakki toimi ok.
    Sama vauhti, +17...+15 ja puolipilvistä/pilvistä; raceattack endurance takanakki alko kylmärepeämään avauskohdasta.
    Pito ok.
    Eilen taas alastarolla, +18...+15, pilvistä, minimaalista alustahifistelyä, ja kylmäpaine ~1.1, ei repiny enää(?).
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  19. #19
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (scuuba @ Syys. 09 2010,15:03) kirjoitti
    Eilen taas alastarolla, +18...+15, pilvistä, minimaalista alustahifistelyä, ja kylmäpaine ~1.1, ei repiny enää(?).
    Mihin asti nousi lämminpaineina? 1,8-1,9 bar?
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  20. #20
    Lainaa (Juutana @ Syys. 09 2010,15:17) kirjoitti
    Lainaa (scuuba @ Syys. 09 2010,15:03) kirjoitti
    Eilen taas alastarolla, +18...+15, pilvistä, minimaalista alustahifistelyä, ja kylmäpaine ~1.1, ei repiny enää(?).
    Mihin asti nousi lämminpaineina? 1,8-1,9 bar?
    En mittaile lämminpaineita, vaan katson miltä renkaan pinta näyttää setin jälkeen. Renkaan pinnasta on kuitenkin erittäin helppo nähdä onko rengas toiminut liian kylmänä vai liian lämpimänä; muodostuva pinta eroaa niin totaalisesti toisistaan. Sen perusteella taasen lisätä tai vähentää painetta 0.1. Seuraavan setin jälkeen uus tsekkaus. Tosin jos paineet karkaa liian kauas "tontilta", niin sit pitää keksii jotain muuta, eli hifistellä alustaa. Ja sitten taas jos ajattelee että "suosituspaine" @+80C olis esim 1.8-1.9, niin siit saa kylmäpaineeks suurin piirtein 1.15-1.25 @+15C josta voi lähtee päivän ekaan settiin liikkeelle.

    Kylmäpaineen mittaan vaan sen takia että se on ainoa varma mittaus vs lämpötila. Sitten taas kun ei ole mahdollisuutta mitata realistista lämminpainetta, niin eipä siitä lämminpaineesta sitten kannata välittää sen enempää. Varsinkin jos on pilvinen ja viilee keli, niin rengas ehtii jäähtyy "täysin" esim alastaron paluulenkillä.



    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  21. #21
    Lainaa (scuuba @ Syys. 09 2010,19:27) kirjoitti
    Lainaa (Juutana @ Syys. 09 2010,15:17) kirjoitti
    Lainaa (scuuba @ Syys. 09 2010,15:03) kirjoitti
    Eilen taas alastarolla, +18...+15, pilvistä, minimaalista alustahifistelyä, ja kylmäpaine ~1.1, ei repiny enää(?).
    Mihin asti nousi lämminpaineina? 1,8-1,9 bar?
    En mittaile lämminpaineita, vaan katson miltä renkaan pinta näyttää setin jälkeen. Renkaan pinnasta on kuitenkin erittäin helppo nähdä onko rengas toiminut liian kylmänä vai liian lämpimänä; muodostuva pinta eroaa niin totaalisesti toisistaan. Sen perusteella taasen lisätä tai vähentää painetta 0.1. Seuraavan setin jälkeen uus tsekkaus. Tosin jos paineet karkaa liian kauas "tontilta", niin sit pitää keksii jotain muuta, eli hifistellä alustaa. Ja sitten taas jos ajattelee että "suosituspaine" @+80C olis esim 1.8-1.9, niin siit saa kylmäpaineeks suurin piirtein 1.15-1.25 @+15C josta voi lähtee päivän ekaan settiin liikkeelle.

    Kylmäpaineen mittaan vaan sen takia että se on ainoa varma mittaus vs lämpötila. Sitten taas kun ei ole mahdollisuutta mitata realistista lämminpainetta, niin eipä siitä lämminpaineesta sitten kannata välittää sen enempää. Varsinkin jos on pilvinen ja viilee keli, niin rengas ehtii jäähtyy "täysin" esim alastaron paluulenkillä.
    Mä olisin noista lämminpaineista ihan toista mieltä, sillä niitä kannattaa seurata.

    Syitä on monia ja muutamat on ihan jopa meikäläisenkin tajuntaan sopivia. Elikäs jos renkaalle ilmoitetaan lämminpaine / toimintapaine, niin se myös tarkoittaa sitä että siinä painehaarukassa se renkaan runko toimii parhaiten. Ideaalitilanteessa sitten on se lämpökin kohdillaan tuohon paineeseen ja silloin rengas tarjoilee parhaat ominaisuutensa, pitoa ja vakautta yms niin maan pirusti.

    Kylmäpaineiden kanssa on sellainen pikkunen ongelma, että kaikille se sama kylmäpaine ei sovi. Miksi? No jos esim. ajat Alastarolla 1:35 aikoja niin et todellakaan prässää rengasta ja sen runkoa, jotta se kehittäisi lämpöä ja sitä kautta painetta riittävästi. Jos taas ajat 1:23 aikoja niin rasitus renkaalle ja sen rungolle on huomattavasti kovempi ja myös silloin lämpöä ja painetta kehittyy renkaalle enemmän.

    Elikäs jos nuo kaksi esimerkin kuskia on aloittanut samalla kylmäpaineella, vaikkapa tuon hitaamman kuskin kylmäpaineilla, niin nopeampaa ajavalla on lämminpaineet haarukan ulkopuolella. Jos taas molemmat lähtee nopeamman vauhtiin sopivilla kylmäpaineilla, niin hitaamman kuskin lämminpaineet on liian alhaiset, rengas kuluu enempi ja rengas jää vielä kylmäksikin ja ei sen takia tarjoile pitoa.

    Tuossa siis mielestäni varsin konkreettinen syy miksi jokaisen kannattaisi mittailla niitä lämminpaineita ja sovittaa ne omaan vauhtiinsa ja ajotyyliinsä sopivaksi.

    Kylmäpaineilla itsekin pelasin 6 vuotta sitten, kun en tiennyt mistään mitään ja en edes tiennyt lämminpaineiden merkitystä.

    Toki, jokainen saa, edelleenkin, touhuta kuin haluaa, ei ole multa pois. Kannattaa vaan ymmärtää se että mihin mikäkin vaikuttaa ja miten, sillä voipi olla mielenkiintoiset lopputulemat väärillä rengaspaineilla / liian kylmällä renkaalla, varsinkin viileämmillä syksyn / kevään keleillä.
    "Starvin' Marvin"

    Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com

    Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
  22. #22
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Itseasiassa se ilma renkaan sisällä jäähtyy yllättävänkin hitaasti. Renkaan pinta kyllä jäähtyy tuon lenkin aikana, mutta uskallan väittää vahvalla MuTu-kertoimella, että renkaanpaine on mittausvirheen tarkkuusrajoissa sama viimeisessä mutkassa ja varikolla.

    Eikös sullakin ole lämppärit? Jos ne on tarpeeksi tehokkaat eli lämmittävät sinne 80 asteeseen, niin en nää mitään järkevää syytä että miksei katso niitä paineita siinä vaiheessa kun on radalle lähdössä. Muistaakseni lähdin itse 1,4-1,6 kylmäpaineilla ilman lämppäreitä ja herranjestas miten karmivaa ne settien ekat kierrokset oli.
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  23. #23
    Lainaa (parjan_fin @ Syys. 09 2010,19:54) kirjoitti
    Lainaa (scuuba @ Syys. 09 2010,19:27) kirjoitti
    Lainaa (Juutana @ Syys. 09 2010,15:17) kirjoitti
    Lainaa (scuuba @ Syys. 09 2010,15:03) kirjoitti
    Eilen taas alastarolla, +18...+15, pilvistä, minimaalista alustahifistelyä, ja kylmäpaine ~1.1, ei repiny enää(?).
    Mihin asti nousi lämminpaineina? 1,8-1,9 bar?
    En mittaile lämminpaineita, vaan katson miltä renkaan pinta näyttää setin jälkeen. Renkaan pinnasta on kuitenkin erittäin helppo nähdä onko rengas toiminut liian kylmänä vai liian lämpimänä; muodostuva pinta eroaa niin totaalisesti toisistaan. Sen perusteella taasen lisätä tai vähentää painetta 0.1. Seuraavan setin jälkeen uus tsekkaus. Tosin jos paineet karkaa liian kauas "tontilta", niin sit pitää keksii jotain muuta, eli hifistellä alustaa. Ja sitten taas jos ajattelee että "suosituspaine" @+80C olis esim 1.8-1.9, niin siit saa kylmäpaineeks suurin piirtein 1.15-1.25 @+15C josta voi lähtee päivän ekaan settiin liikkeelle.

    Kylmäpaineen mittaan vaan sen takia että se on ainoa varma mittaus vs lämpötila. Sitten taas kun ei ole mahdollisuutta mitata realistista lämminpainetta, niin eipä siitä lämminpaineesta sitten kannata välittää sen enempää. Varsinkin jos on pilvinen ja viilee keli, niin rengas ehtii jäähtyy "täysin" esim alastaron paluulenkillä.
    Mä olisin noista lämminpaineista ihan toista mieltä, sillä niitä kannattaa seurata.

    Syitä on monia ja muutamat on ihan jopa meikäläisenkin tajuntaan sopivia. Elikäs jos renkaalle ilmoitetaan lämminpaine / toimintapaine, niin se myös tarkoittaa sitä että siinä painehaarukassa se renkaan runko toimii parhaiten. Ideaalitilanteessa sitten on se lämpökin kohdillaan tuohon paineeseen ja silloin rengas tarjoilee parhaat ominaisuutensa, pitoa ja vakautta yms niin maan pirusti.

    Kylmäpaineiden kanssa on sellainen pikkunen ongelma, että kaikille se sama kylmäpaine ei sovi. Miksi? No jos esim. ajat Alastarolla 1:35 aikoja niin et todellakaan prässää rengasta ja sen runkoa, jotta se kehittäisi lämpöä ja sitä kautta painetta riittävästi. Jos taas ajat 1:23 aikoja niin rasitus renkaalle ja sen rungolle on huomattavasti kovempi ja myös silloin lämpöä ja painetta kehittyy renkaalle enemmän.

    Elikäs jos nuo kaksi esimerkin kuskia on aloittanut samalla kylmäpaineella, vaikkapa tuon hitaamman kuskin kylmäpaineilla, niin nopeampaa ajavalla on lämminpaineet haarukan ulkopuolella. Jos taas molemmat lähtee nopeamman vauhtiin sopivilla kylmäpaineilla, niin hitaamman kuskin lämminpaineet on liian alhaiset, rengas kuluu enempi ja rengas jää vielä kylmäksikin ja ei sen takia tarjoile pitoa.

    Tuossa siis mielestäni varsin konkreettinen syy miksi jokaisen kannattaisi mittailla niitä lämminpaineita ja sovittaa ne omaan vauhtiinsa ja ajotyyliinsä sopivaksi.

    Kylmäpaineilla itsekin pelasin 6 vuotta sitten, kun en tiennyt mistään mitään ja en edes tiennyt lämminpaineiden merkitystä.

    Toki, jokainen saa, edelleenkin, touhuta kuin haluaa, ei ole multa pois. Kannattaa vaan ymmärtää se että mihin mikäkin vaikuttaa ja miten, sillä voipi olla mielenkiintoiset lopputulemat väärillä rengaspaineilla / liian kylmällä renkaalla, varsinkin viileämmillä syksyn / kevään keleillä.
    Kyllä, olen sinänsä ihan samaa mieltä kanssasi. Ja juurikin siitä syystä seurailen tuota renkaan pintaa setin jälkeen, koska se kertoo aika hyvin onko kyseinen paine sopiva kyseiselle kelille ja kyseiselle kuskille.

    Ja jos käyttäisi vaikka käytännön esimerkkina tapausta minä; niin vaihtaessani supercorsista noihin raceattackeihin, niin lähdin liikkeelle täältä orgista saadulla kylmäpainetontilla. Ja toki ensimmäisen setin ajoin tunnustellen, ja setin jälkeen katsoin miltä renkaat näytti ja hieman (0.1) säädin painetta. Kahen setin jälkeen molemmat renkaat oli ok.

    Sitten taas jos ajatellaan mainitsemasi esimerkin kuskien eroa, niin sekin edellyttäisi realistisen lämminpaineen mittaamista. Eli käytännössä alastarossa sitä että pysähtyy pääsuoran reunaan ja mittaa sen paineen.

    Tuosta taasen voisi miettiä sitä, että miten tavis harrastelija saa mitattua realistisen lämminpaineen radalla 0.1 barin tarkkuudella?

    Noita renkaita tulee katsottua aina automaattisesti siinä samalla kun putsaa renkaan pinnan ja pistää lämppärit päälle. Jos ne näyttää olevan ok, niin sit vaan lisää ajoa. Jos ei niin sitten tekee jotain pientä hifistelyy.

    Ja siitäkin olen täysin samaa mieltä kanssasi, että jos jotain tekee, niin kannattaa tietää mitä tekee ja mitä siitä seuraa.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  24. #24
    Lainaa (scuuba @ Syys. 09 2010,20:54) kirjoitti
    Lainaa (parjan_fin @ Syys. 09 2010,19:54) kirjoitti
    Lainaa (scuuba @ Syys. 09 2010,19:27) kirjoitti
    Lainaa (Juutana @ Syys. 09 2010,15:17) kirjoitti
    Lainaa (scuuba @ Syys. 09 2010,15:03) kirjoitti
    Eilen taas alastarolla, +18...+15, pilvistä, minimaalista alustahifistelyä, ja kylmäpaine ~1.1, ei repiny enää(?).
    Mihin asti nousi lämminpaineina? 1,8-1,9 bar?
    En mittaile lämminpaineita, vaan katson miltä renkaan pinta näyttää setin jälkeen. Renkaan pinnasta on kuitenkin erittäin helppo nähdä onko rengas toiminut liian kylmänä vai liian lämpimänä; muodostuva pinta eroaa niin totaalisesti toisistaan. Sen perusteella taasen lisätä tai vähentää painetta 0.1. Seuraavan setin jälkeen uus tsekkaus. Tosin jos paineet karkaa liian kauas "tontilta", niin sit pitää keksii jotain muuta, eli hifistellä alustaa. Ja sitten taas jos ajattelee että "suosituspaine" @+80C olis esim 1.8-1.9, niin siit saa kylmäpaineeks suurin piirtein 1.15-1.25 @+15C josta voi lähtee päivän ekaan settiin liikkeelle.

    Kylmäpaineen mittaan vaan sen takia että se on ainoa varma mittaus vs lämpötila. Sitten taas kun ei ole mahdollisuutta mitata realistista lämminpainetta, niin eipä siitä lämminpaineesta sitten kannata välittää sen enempää. Varsinkin jos on pilvinen ja viilee keli, niin rengas ehtii jäähtyy "täysin" esim alastaron paluulenkillä.
    Mä olisin noista lämminpaineista ihan toista mieltä, sillä niitä kannattaa seurata.

    Syitä on monia ja muutamat on ihan jopa meikäläisenkin tajuntaan sopivia. Elikäs jos renkaalle ilmoitetaan lämminpaine / toimintapaine, niin se myös tarkoittaa sitä että siinä painehaarukassa se renkaan runko toimii parhaiten. Ideaalitilanteessa sitten on se lämpökin kohdillaan tuohon paineeseen ja silloin rengas tarjoilee parhaat ominaisuutensa, pitoa ja vakautta yms niin maan pirusti.

    Kylmäpaineiden kanssa on sellainen pikkunen ongelma, että kaikille se sama kylmäpaine ei sovi. Miksi? No jos esim. ajat Alastarolla 1:35 aikoja niin et todellakaan prässää rengasta ja sen runkoa, jotta se kehittäisi lämpöä ja sitä kautta painetta riittävästi. Jos taas ajat 1:23 aikoja niin rasitus renkaalle ja sen rungolle on huomattavasti kovempi ja myös silloin lämpöä ja painetta kehittyy renkaalle enemmän.

    Elikäs jos nuo kaksi esimerkin kuskia on aloittanut samalla kylmäpaineella, vaikkapa tuon hitaamman kuskin kylmäpaineilla, niin nopeampaa ajavalla on lämminpaineet haarukan ulkopuolella. Jos taas molemmat lähtee nopeamman vauhtiin sopivilla kylmäpaineilla, niin hitaamman kuskin lämminpaineet on liian alhaiset, rengas kuluu enempi ja rengas jää vielä kylmäksikin ja ei sen takia tarjoile pitoa.

    Tuossa siis mielestäni varsin konkreettinen syy miksi jokaisen kannattaisi mittailla niitä lämminpaineita ja sovittaa ne omaan vauhtiinsa ja ajotyyliinsä sopivaksi.

    Kylmäpaineilla itsekin pelasin 6 vuotta sitten, kun en tiennyt mistään mitään ja en edes tiennyt lämminpaineiden merkitystä.

    Toki, jokainen saa, edelleenkin, touhuta kuin haluaa, ei ole multa pois. Kannattaa vaan ymmärtää se että mihin mikäkin vaikuttaa ja miten, sillä voipi olla mielenkiintoiset lopputulemat väärillä rengaspaineilla / liian kylmällä renkaalla, varsinkin viileämmillä syksyn / kevään keleillä.
    Kyllä, olen sinänsä ihan samaa mieltä kanssasi. Ja juurikin siitä syystä seurailen tuota renkaan pintaa setin jälkeen, koska se kertoo aika hyvin onko kyseinen paine sopiva kyseiselle kelille ja kyseiselle kuskille.

    Ja jos käyttäisi vaikka käytännön esimerkkina tapausta minä; niin vaihtaessani supercorsista noihin raceattackeihin, niin lähdin liikkeelle täältä orgista saadulla kylmäpainetontilla. Ja toki ensimmäisen setin ajoin tunnustellen, ja setin jälkeen katsoin miltä renkaat näytti ja hieman (0.1) säädin painetta. Kahen setin jälkeen molemmat renkaat oli ok.

    Sitten taas jos ajatellaan mainitsemasi esimerkin kuskien eroa, niin sekin edellyttäisi realistisen lämminpaineen mittaamista. Eli käytännössä alastarossa sitä että pysähtyy pääsuoran reunaan ja mittaa sen paineen.

    Tuosta taasen voisi miettiä sitä, että miten tavis harrastelija saa mitattua realistisen lämminpaineen radalla 0.1 barin tarkkuudella?

    Noita renkaita tulee katsottua aina automaattisesti siinä samalla kun putsaa renkaan pinnan ja pistää lämppärit päälle. Jos ne näyttää olevan ok, niin sit vaan lisää ajoa. Jos ei niin sitten tekee jotain pientä hifistelyy.

    Ja siitäkin olen täysin samaa mieltä kanssasi, että jos jotain tekee, niin kannattaa tietää mitä tekee ja mitä siitä seuraa.
    Se renkaan pinnan tutkiminen on monessa tapauksessa ihan hepreaa ja tuuripeliä, varsinkin jos otetaan Dunlopin Ntec kumit. Ne voi näyttää ihan kauheilta, mutta paineet, alusta, keli yms on kohdallaan ja pitoakin on enemmän kuin itse uskaltaa käyttää.

    Ääri esimerkkinä vaikka sellainen että ajat kovimmalla mahdollisella Dunlopin seoksella, niin se on melkein sama miten sitä raiskaat ja miten ne alustansäädöt on, kunhan ovat edes siellä päin, se vaan kuluu nätisti. Jopa alle +5 asteen lämpötiloissa.

    Vahvasti suosittelisin tarkkailemaan niitä lämminpaineita. Ja se tarkkuus mitä esim. Alastarossa saa kiihdytyssuoran päästä varikolle kierrettynä aikaiseksi, on varsin riittävä. Kuten Juutana sanoi niin jos rengas, etenkin vanne, on lämmin niin se paine-ero radalla vs se että ajat suoraan varikolle, ja mittaat sen paineen heti kun pysähdyt, ei ole niin iso että sillä olis yhtään mitään merkitystä. Ei edes SM -tasolla ajettaessa.

    Säänkin voi ennustaa sammakonsääristä tai katsoa vaikkapa Forecan sivuilta suoraan. Toinen tietää tarkemmin ja toinen arvailee, itse saat toki päättää kumminpäin teet.
    "Starvin' Marvin"

    Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com

    Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
  25. #25
    Lainaa (Juutana @ Syys. 09 2010,20:04) kirjoitti
    Itseasiassa se ilma renkaan sisällä jäähtyy yllättävänkin hitaasti. Renkaan pinta kyllä jäähtyy tuon lenkin aikana, mutta uskallan väittää vahvalla MuTu-kertoimella, että renkaanpaine on mittausvirheen tarkkuusrajoissa sama viimeisessä mutkassa ja varikolla.

    Eikös sullakin ole lämppärit? Jos ne on tarpeeksi tehokkaat eli lämmittävät sinne 80 asteeseen, niin en nää mitään järkevää syytä että miksei katso niitä paineita siinä vaiheessa kun on radalle lähdössä. Muistaakseni lähdin itse 1,4-1,6 kylmäpaineilla ilman lämppäreitä ja herranjestas miten karmivaa ne settien ekat kierrokset oli.
    No jos se rengas vaatii sen 0.1 bar paineen muutoksen ja mittausvirhe on radalta varikolle ajaessa alastarossa vähintään se 0.1, niin mitäs teet...?

    Lämppärit on joo. Mittaan siis kylmäpaineen ennen kuin törkkään tepselin seinään. Eli lähden lämpimillä renkailla, ja niillä lämminpaineilla mitä siellä milloinkin sattuu olemaan sen kylmäpaineen ja lämppärilämmityksen seurauksena.

    Kokeileppa joskus mitata kylmäpaine +30 aurinkoisessa tyynessä kelissä. Sen jälkeen pistä ne sun +80C lämppärit päälle, ja mittaile painetta, ja katso kuinka nopeasti se nousee ajan funktiona.
    Veikkaisin että pääset aika helposti siihen sun tavoite @+80C paineeseen.

    Ja sitten joku kerta; mittaa kylmäpaine +15 pilvisessä tuulisessa kelissä. Sen jälkeen pistä ne sun +80C lämppärit päälle, ja mittaile painetta, ja katso kuinka nopeasti se nousee ajan funktiona.
    Veikkaisin että et pääse ikinä siihen sun tavoite @+80C paineeseen.

    Niin siitäkin voit hieman arpoa, miksi minä en juurikaan välitä lämminpaineista/ lämminpaineista lämppäreissä.

    Ja sitten kun tuohon yhtälöön lisätään ne setit mitä ajat ko keleissä ja myös radasta riippuen, ja mittailet lämminpaineita, niin mitäpä on realistisesti ne sun mutu-oikeat lämminpaineet?

    Josta päästäänkin taas takaisin kehän alkupisteeseen eli renkaaseen, sen toimivuuteen ja pitoon, josta renkaan pinta kertoo suoraan kaiken oleellisen; ilman että pitää mittailla, ja arpoa sitä kuinka paljon on mittausvirhettä, ja mikä pitäsi olla ko kuskille ja ajotyylille sopiva paine.

    Kerrankin kun en tuijota numeroita, vaan lähes puhtaasti käytäntöä ja sitä miten asiat käytännössä toimii kokonaistuutena, niin taas teen väärin. Olen mä vaan niin huono. *
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  26. #26
    Tuohon alkuperäiseen kysymykseen vastaan. Eli omakohtaisia kokemuksia on kevään ensimmäisiltä ja syksyn viimeisiltä treeneiltä kylmiltä keleiltä. Vielä on n.6-7 (ilma) asteessa saanut ajella ihan rauhassa. Ennätyksiä ei kannata ruveta rikkomaan, mutta ei tosiaan körötelläkkään tarvii. Keväällä vielä muutenkin maa saattaa olla viileämpi, eikä kumia niin paljoa radan pinnassa, mitä sitten taas vastaavalla kelillä syksyllä. Ja jos Pirelliä käyttää, niin kylmimmille keleille taakse ainoa oikea seos on SC2.

    Ja samaa mieltä Parrun kanssa tosta renkaan tarkastamisesta silmämääräisesti. Jos on kylmälle kelille liian pehmeää seosta (ainakin Pirelli käyttäytyy näin), niin rengas kuorii, vaikka olisi paineet kohdallaan. Siitä, kun sitten alkaa paineita lisäilemään, niin huonosti käy. Runko vaan ei lämpene tarpeeksi. Ja taas liian kovia paineita on hankala silmällä nähdä. Parhaiten tietysti sen tuntee ajossa huonona pitona, mutta sillä tavalla itse en ainakaan mielelläni säädä paineita kohdilleen. Mielummin käytän siihen mittaria.
  27. #27
    Lainaa (parjan_fin @ Syys. 09 2010,21:05) kirjoitti
    Se renkaan pinnan tutkiminen on monessa tapauksessa ihan hepreaa ja tuuripeliä, varsinkin jos otetaan Dunlopin Ntec kumit. Ne voi näyttää ihan kauheilta, mutta paineet, alusta, keli yms on kohdallaan ja pitoakin on enemmän kuin itse uskaltaa käyttää.

    Ääri esimerkkinä vaikka sellainen että ajat kovimmalla mahdollisella Dunlopin seoksella, niin se on melkein sama miten sitä raiskaat ja miten ne alustansäädöt on, kunhan ovat edes siellä päin, se vaan kuluu nätisti. Jopa alle +5 asteen lämpötiloissa.

    Vahvasti suosittelisin tarkkailemaan niitä lämminpaineita. Ja se tarkkuus mitä esim. Alastarossa saa kiihdytyssuoran päästä varikolle kierrettynä aikaiseksi, on varsin riittävä. Kuten Juutana sanoi niin jos rengas, etenkin vanne, on lämmin niin se paine-ero radalla vs se että ajat suoraan varikolle, ja mittaat sen paineen heti kun pysähdyt, ei ole niin iso että sillä olis yhtään mitään merkitystä. Ei edes SM -tasolla ajettaessa.

    Säänkin voi ennustaa sammakonsääristä tai katsoa vaikkapa Forecan sivuilta suoraan. Toinen tietää tarkemmin ja toinen arvailee, itse saat toki päättää kumminpäin teet.
    Koskaan en ole lämminpaineta mitannut, ja tuossa on tulos viime vuodelta:
    http://www.ip.fi/~scuuba/org/finale/SC2.jpg
    tältä vuodelta:
    http://www.ip.fi/~scuuba/org/finale/RAM.jpg

    Ja pitoa on riittänyt enemmän kuin mitä minä osaan käyttää. (Toki jos kämmin oikein huolella, niin kyllähän se pito "loppuu/loppui"...)

    Nteceistä en mene sanomaan yhtään mitään koska olen vain kuullut isojen poikien niistä puhuvan ja minulla itsellä ei ole niistä mitään hajua.

    Raceattack endurance takasesta sen verran, että vaikka laskin kylmäpainetta lämpötilan mukana, niin se ei riittänyt, vaan jouduin tiputtamaan kylmäpainetta suhteessa lisää.
    Medium etunen toimi taas suhteessa samalla kylmäpaineella kuin lämpöisemmälläkin ilmalla.
    Nämä siis minun mopolla, säädöillä ja ajolla.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  28. #28
    Lainaa (scuuba @ Syys. 09 2010,21:15) kirjoitti
    Lainaa (Juutana @ Syys. 09 2010,20:04) kirjoitti
    Itseasiassa se ilma renkaan sisällä jäähtyy yllättävänkin hitaasti. Renkaan pinta kyllä jäähtyy tuon lenkin aikana, mutta uskallan väittää vahvalla MuTu-kertoimella, että renkaanpaine on mittausvirheen tarkkuusrajoissa sama viimeisessä mutkassa ja varikolla.

    Eikös sullakin ole lämppärit? Jos ne on tarpeeksi tehokkaat eli lämmittävät sinne 80 asteeseen, niin en nää mitään järkevää syytä että miksei katso niitä paineita siinä vaiheessa kun on radalle lähdössä. Muistaakseni lähdin itse 1,4-1,6 kylmäpaineilla ilman lämppäreitä ja herranjestas miten karmivaa ne settien ekat kierrokset oli.
    No jos se rengas vaatii sen 0.1 bar paineen muutoksen ja mittausvirhe on radalta varikolle ajaessa alastarossa vähintään se 0.1, niin mitäs teet...?

    Lämppärit on joo. Mittaan siis kylmäpaineen ennen kuin törkkään tepselin seinään. Eli lähden lämpimillä renkailla, ja niillä lämminpaineilla mitä siellä milloinkin sattuu olemaan sen kylmäpaineen ja lämppärilämmityksen seurauksena.

    Kokeileppa joskus mitata kylmäpaine +30 aurinkoisessa tyynessä kelissä. Sen jälkeen pistä ne sun +80C lämppärit päälle, ja mittaile painetta, ja katso kuinka nopeasti se nousee ajan funktiona.
    Veikkaisin että pääset aika helposti siihen sun tavoite @+80C paineeseen.

    Ja sitten joku kerta; mittaa kylmäpaine +15 pilvisessä tuulisessa kelissä. Sen jälkeen pistä ne sun +80C lämppärit päälle, ja mittaile painetta, ja katso kuinka nopeasti se nousee ajan funktiona.
    Veikkaisin että et pääse ikinä siihen sun tavoite @+80C paineeseen.

    Niin siitäkin voit hieman arpoa, miksi minä en juurikaan välitä lämminpaineista/ lämminpaineista lämppäreissä.

    Ja sitten kun tuohon yhtälöön lisätään ne setit mitä ajat ko keleissä ja myös radasta riippuen, ja mittailet lämminpaineita, niin mitäpä on realistisesti ne sun mutu-oikeat lämminpaineet?

    Josta päästäänkin taas takaisin kehän alkupisteeseen eli renkaaseen, sen toimivuuteen ja pitoon, josta renkaan pinta kertoo suoraan kaiken oleellisen; ilman että pitää mittailla, ja arpoa sitä kuinka paljon on mittausvirhettä, ja mikä pitäsi olla ko kuskille ja ajotyylille sopiva paine.

    Kerrankin kun en tuijota numeroita, vaan lähes puhtaasti käytäntöä ja sitä miten asiat käytännössä toimii kokonaistuutena, niin taas teen väärin. Olen mä vaan niin huono. *
    No kai voi sanoa että teet väärin, mutta myös perin oudosti, kun joka asiassa pitää tehdä omanlailla, eikä voi kuunnella kokeneempiaan

    Mulla on itsellä 2005 --> 2008 vuosista seurattuna, radat, kierrosajat, bensankulutus, lämminpaineet radalta ajon jälkeen, paineet lämppäreissä, ilman lämmöt ja osassa tapauksista myös kylmäpaineet eri ilman lämpötiloissa, joten uskon että tiedän jotain mistä puhun.

    Tuota kun hetken viitsii tehdä niin tulee sellainen perstuntuma ja alat tietämään millainen lämminpaine pitää olla lämppäreissä, kun lämppärit on ollut vaikka 70 minsaa tohottamassa renkaita lämpöiseksi.

    Esimerkki itseltäni, jos tavoittelen etusessa esim. 2,1 bar lämminpainetta ja takasesta 1,9, niin 86 asteen termarin omaavat lämppärit kun oli renkaat lämpöseksi tohottaneet niin takaseen kun jätti 1,8 ja eteen 2,1 niin olivat pääsääntöisesti mun vauhdeissa 0,1 bar tarkkuudella kohdillaan. Jos halusi pelata tarkkaa peliä niin sitten suhautti ilmaa suuntaan tai toiseen ja seuraavalla setillä paineet olikin kohdillaan.

    Jos tuon tein aamulla niin puolenpäivän aikaan sai suhauttaa molemmista päistä ilmaa hetken verran pois, koska kelin lämmetessä alkoi renkaatkin kehittää painetta enemmän.

    Tuossa kun olis pelaillut vaan kylmäpaineilla niin olis lämminpaineet voinut olla ihan mitä sattuu ja sen kylmäpaineen paikoilleen arpominen vieläkin työläämpää.

    Ts. lämminpaineilla siihen valmistajan ilmoittamaan toleranssiin on _huomattavasti_ helpompaa päästä, olipa keli mikä tahansa.

    Ihan vaan mietittäväksi; Miksi valmistajat antavat toimintapaineen, pääsääntöisesti lämpimänä, sekä toimintalämpötilan seosrenkaille? Huvikseen?

    Entä miksi rengaslämppärivalmistajat ovat alkaneet käyttää tekniikkaa, jossa valvotaan nimenomaan lämminpaineita lämppäreissä? Kurkkaa vaikka TermoRacen systeemiä. Huvikseen sitäkin?
    "Starvin' Marvin"

    Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com

    Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
  29. #29
    Lainaa (scuuba @ Syys. 09 2010,21:29) kirjoitti
    Koskaan en ole lämminpaineta mitannut, ja tuossa on tulos viime vuodelta:
    http://www.ip.fi/~scuuba/org/finale/SC2.jpg
    tältä vuodelta:
    http://www.ip.fi/~scuuba/org/finale/RAM.jpg

    Ja pitoa on riittänyt enemmän kuin mitä minä osaan käyttää. (Toki jos kämmin oikein huolella, niin kyllähän se pito "loppuu/loppui"...)
    No sanopa mitä noissa kumeissa nyt on niin erikoista kulumisessa ja nimenomaan erilaista?

    Muuta kuin että tuo Pirellin on oikeasti vaan ajettu loppuun ja silloin siitä saa pito jo loppuakin.
    "Starvin' Marvin"

    Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com

    Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
  30.  
  31. #30
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (scuuba @ Syys. 09 2010,21:15) kirjoitti
    No jos se rengas vaatii sen 0.1 bar paineen muutoksen ja mittausvirhe on radalta varikolle ajaessa alastarossa vähintään se 0.1, niin mitäs teet...?

    Lämppärit on joo. Mittaan siis kylmäpaineen ennen kuin törkkään tepselin seinään. Eli lähden lämpimillä renkailla, ja niillä lämminpaineilla mitä siellä milloinkin sattuu olemaan sen kylmäpaineen ja lämppärilämmityksen seurauksena.

    Kokeileppa joskus mitata kylmäpaine +30 aurinkoisessa tyynessä kelissä. Sen jälkeen pistä ne sun +80C lämppärit päälle, ja mittaile painetta, ja katso kuinka nopeasti se nousee ajan funktiona.
    Veikkaisin että pääset aika helposti siihen sun tavoite @+80C paineeseen.

    Ja sitten joku kerta; mittaa kylmäpaine +15 pilvisessä tuulisessa kelissä. Sen jälkeen pistä ne sun +80C lämppärit päälle, ja mittaile painetta, ja katso kuinka nopeasti se nousee ajan funktiona.
    Veikkaisin että et pääse ikinä siihen sun tavoite @+80C paineeseen.

    Niin siitäkin voit hieman arpoa, miksi minä en juurikaan välitä lämminpaineista/ lämminpaineista lämppäreissä.

    Ja sitten kun tuohon yhtälöön lisätään ne setit mitä ajat ko keleissä ja myös radasta riippuen, ja mittailet lämminpaineita, niin mitäpä on realistisesti ne sun mutu-oikeat lämminpaineet?

    Josta päästäänkin taas takaisin kehän alkupisteeseen eli renkaaseen, sen toimivuuteen ja pitoon, josta renkaan pinta kertoo suoraan kaiken oleellisen; ilman että pitää mittailla, ja arpoa sitä kuinka paljon on mittausvirhettä, ja mikä pitäsi olla ko kuskille ja ajotyylille sopiva paine.

    Kerrankin kun en tuijota numeroita, vaan lähes puhtaasti käytäntöä ja sitä miten asiat käytännössä toimii kokonaistuutena, niin taas teen väärin. Olen mä vaan niin huono. *
    Siinähän se onkin, ettei se mittausvirhe ole lähellekään 0,1bar.

    Joo, toi on tiedossa, että V-mäisessä kelissä rengaslämppärit ei jaksa nostaa lämpöjä sinne 80C asteeseen. Toisaalta en henkilökohtaisesti edes haluaisi lähteä ajamaan jos en niitä lämpöjä saa tarpeaksi korkealle. Noi Dunlopit on pirun liukkaat kylmänä. Se on tullut havaittua siirtoajossa sekä rengaslämpöjen tiputtua Ahvenistolla viime kerralla. En nyt tarkkaa aamun lämpötilaa muista mutta jossain +10C tienoilla se taisi olla. Siinä kelissä renkaat vaati noin tunnin "paistamisen" että kumi oli ollut 20 minuuttia +80C ja vanne tuntui käsin kokeilemalla lämpimältä. Siltikin renkaat lähtivät toimimaan edes jotenkuten vasta toisesta setistä kun ymmärsin syöttää tarpeeksi heti ekasta mutkasta lähtien. Jos himmaili yhtään liikaa, niin kumit jäähtyi eikä niitä saanut enää sen setin aikana tarpeeksi lämpimiksi että renkaisiin olisi luottanut täysin.

    Olen itse sitä mieltä että riippumatta kuskin nopeudesta tulisi olla paineiden suurinpiirtein samalla alueella. Eli hitaammalla kuskilla rengas kehittää lämpöä vähemmän ja nopealla enemmän -> erilaiset lähtöpaineet, mutta samat lämminpaineet. Samaan tapaan miten parjan_fin tuossa aiemmin selitti. Jos se takanakki näyttää aivan karmivalta, niin sitten kannattanee yrittää muuttaa paineita tai muuta, mutta kyllä mun mielestä valmistajan suositus lämpimänä on nimenomaan se mihin pitäisi pyrkiä.

    Itseasiassa tässä hommassahan sä taas pelaat insinöörilogiikalla, eli lasket paineen nousun lämpötilan mukaan, kun käytännönläheinen ja looginen tapa olisi mitata se paine käyttölämpötilassaan. Usko pois, se renkaan sisälämpötila ei ehdi muuttua kymmeniä asteita siinä ajassa kun ajat radalta varikolle.
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Sivu: 1 / 4:sta 123 ... ViimeinenViimeinen