Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 47:sta
    Polttelis hommata joku nykyaikainen, ajomukavuudeltaan kehittyneempi prätkä tuon café racer projektin rinnalle. Millaisia vakuutuksia ootte suosineet, jos omistaa useamman, kuin yhden pyörän?

Ajattelin seisonnallista vakuutusta molempiin pyöriin ja vain yksi pyörä ajossa kerrallaan tms. Kokemuksia?

Jos täytyy kiltisti maksaa täydet vakuutukset molempiin, taitaa jäädä ajomukavuus hankkimatta - sen verran kiintynyt jo tuohon antiikkiromuun .
    ex - 2010 Ducati Hypermotard 1100S
    ex - 2014 Yamaha MT-07
    ex - 1986 Honda XBR 500
    Mulla on kaikissa jatkuva ympäri vuoden vakuutus, ja ajellaan silloin kun huvittaa, sillä kun huvittaa. Taipuuko minkään yhtiön seisonnat useampaan seisontaan/käyttöönottoon per vuosi?
    Honda ST1300A
    Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
    Minulla on yksi IF:n ympärivuotisessa ja kaksi seisonta-ajallisessa vakuutuksessa. Tosin pitänyt seisonta-ajallisia vain yhden pätkän vuodessa liikenteessä, eli en tiedä mahdollisista rajoituksista jaksojen suhteen. Joku minimiaika taisi kuitenkin olla. kannattaa tarkastaa vakuutusyhtiöstä.
    Honda VF1000F2 -85
    Honda VF1100S -85
    Aprilia RST Futura -01
    Mulla on kakkos pyörä Pohjantähden seisonta-ajallisessa vakuutuksessa koska se oli edullisin, viime keväänä sieltä vielä ainakin sai tuota vanhan mallista vakuutusta. Mulla tosin kakkospyöräkin vakuutuksissa n. kesä-syyskuun koska kaveri ajelee sillä silloin kuin minä en.

Ns. ykkös pyörän vakuutus on Tapiolan ympärivuotinen, mutta siinäkin pystyy seisottamaan ajokaudella 1.4.-31.10. kunhan seisonta-aika on min. 30 päivää kerrallaan. Seisonta-aika jaksojen lukumäärää ei ole rajattu muuten.

Jos haluaa vähän osviittaa siitä mitä vakuutus tulee maksamaan niin katsoo nettimotosta jonkun rekkarin siitä pyörätyypistä joka kiinnostaa ja rämppää nettilaskureita, tosin ne ovat aina vain suuntaa antavia.
    -nomen est omen-
    Mulla on nyt 2 pyörää. Lähi-Tapiolassa vakuutukset ja kuten Kriisi totesi "pystyy seisottamaan ajokaudella 1.4.-31.10. kunhan seisonta-aika on min. 30 päivää kerrallaan" - molemmissa (pienen alennuksen takia) vakuutusmaksu erääntyy 1x vuodessa (pelkkä liikenne, joten alle 200e / pyörä 70% bonuksin ja omaetualennuksin).

Nyt kun tätä hommaa olen hetken pyörittänyt niin aikamoista säätämistähän tämä on. Seisonta-aikoja ei voi ilmoittaa etukäteen esim. vuodeksi eteenpäin - vaikka ne tietäisi - koska järjestelmä ei taivu bonusten siirtoon samassa tahdissa. Siis seisonnat menisi oikein, laskutus ei. Käytännössä mulla on toinen pyörä ajossa ja toinen koko vakuutuskauden seisonnassa ja bonukset tietty ajossa olevassa. Sitten kun haluan vaihtaa ajopyörää, niin käännän koko homman toisinpäin. Nyt tosin laitoin Bemarin ajoon siten, että on vain reilun kuukauden. Kaksi saapunutta laskua on jo ehtinyt mennä uusiksi näiden säätöjen takia.

Hommaa haittaa myös tuo 30vrk. minimiseisotus. Eli nyt kun laitoin Hondan seisontaan 25.6 alkaen, niin käytännössä en voi ottaa sitä ajoon ennen kuin 26.7 tai joudun maksamaan takautuvasti koko ajalta maksut.

Olen yrittänyt tinkiä molempiin 70% bonuksia, mutta tämä ei ilmeisesti lakienkaan takia ole mahdollista. Tällöin voisin miettiä vuoden vakuutuksessa olot etukäteen ja pitää jopa jonkin aikaa molempia vakuutuksessa samaan aikaan. Olisi edullisempaa myös vakuutusyhtiölle, koska maksaisin enemmän ja paperisotaa olisi selvästi vähemmän.

Kuulemma jos laittaa firman (jos sellainen on) haltijaksi saa uuteen mp liikennevakuutukseenkin lähtöbonukseksi 70%... Vaan ei ole firmaa.

Eli kyllä tuo onnistuu eikä maksa ihmeitä (ainakin mulla edelleen perusmaksu jos pyörä on koko vakuutuskauden seisonnassa on 13e), mutta vaatii pientä säätämistä. Sitä en tiedä miten asiaan vaikuttaisi jos olisi osa- tai täyskasko jommassa kummassa tai molemmissa pyöristä.

Niin ja talvikaudella saa tosiaan ajaa kummalla vain koko ajan.
    Retired
    Miula on kolme pyörää ajossa ja vakuutukset Turvassa.
    Kaikissa on seisonta-ajallinen vakuutus. Ajokausi on huhti-loka, jolta saa hyvitystä, jos pyörällä ei ajeta ja sen ulkopuolella vakuutusmaksu on n. 20€ / pyörä.
    Minimi ajoaika on 30pv ja bonukset siirtyy pyörästä toiseen. Samalla kertyyy sitä ajoaikaa, joka nostaa ajan myötä bonareita.
    Vähän se vaatii vekslausta ja jos en aja yhdellä pyörällä enää, niin laitan seisontavakuutuksen kahdeksi vuodeksi eteenpäin, niin seuraavana keväänä ei tule turhia vakuutusmaksuja.
    Vakuutusyhtiöltä tulee parikymmentä kirjettä vuodessa ja niitä pitää kytätä, ettei ole vahingossa kahta pyörää yhtä aikaa vakuutuksessa. Sen takia laitan aina sen seisonnan pari vuotta eteen päin.
    tällä hetkellä gsa:ssa ympärivuotinen vakuutus täysillä bonuksilla. hinta kohtuullinen. mutta kun xx:stä siirsin bonarit siihen, niin käytännössä xx:n vakuutuksen ovh on jotain 1900e vuodessa tällä hetkellä!

tästä syystä xx lähtee liikkeelle muutamana viikkona vuodessa. xx-miitti nyt tietysti ensimmäisenä, mutta joskus mukava käydä vetaisemassa sillä hieman kireämpiä kiidytyksiä kuin tuolla toisella maamoottorilla varustetulla möykyllä..
    '07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211

onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
    Pavel Pude:n avatar
    Liittyi Sep 2008
    Littoinen helmi paskan keskellä.
    Miksi ei voisi olla sellaista vakuutusta, henkilö vakuuttaa itsensä siihen että voi ajaa mitä pyörää vain. Eli yks vakuutus kattaisi kaikki pyörät mitä tallista löytyy, ethän kuitenkaan pysty ajamaan kun yhtä pyörää kerrallaan...
    Tietysti vakuutusyhtiöthän ei tästä pidä, kun ei saa rahaa siitäkin pyörästä mikä lojuu tallissa ehkä sen 300 pv.
    Yamaha fz1-s
    ex Yamaha xt660x
    ex Honda CB 600 hornet
    ex Kawasaki er-6n

Ihmisillä, jotka väittävät, etteivät anna pikkuasioiden häiritä
    itseään, ei ole koskaan ollut hyttysiä makuuhuoneessaan.
    Eihän nyt Suomessa moista, olisi aivan liian helppoa ja yksinkertaista.

JOS moinen olisi mahdollista, niin ihan varmasti se olisi kalliimpaa kuin nykyinen systeemi, mitä usean pyörän harrastaja joutuu maksamaan.
    eikös englannissa tms ole sellainen systeemi, että yhdet kilvet ja ne voi laittaa sitten vehkeestä toiseen..?

tai sitten olen taas ymmärtänyt jotain väärin ja muistan taas vielä enemmän väärin..
    '07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211

onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
    Linkkuveitsien iloisessa maassa on kuulemma semmoinen sydeemi.
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Kaikissa on seisonta-ajallinen vakuutus. Ajokausi on huhti-loka, jolta saa hyvitystä, jos pyörällä ei ajeta ja sen ulkopuolella vakuutusmaksu on n. 20€ / pyörä.
    Minimi ajoaika on 30pv ja bonukset siirtyy pyörästä toiseen. Samalla kertyyy sitä ajoaikaa, joka nostaa ajan myötä bonareita.
    Vähän se vaatii vekslausta ja jos en aja yhdellä pyörällä enää, niin laitan seisontavakuutuksen kahdeksi vuodeksi eteenpäin, niin seuraavana keväänä ei tule turhia vakuutusmaksuja.
    Vakuutusyhtiöltä tulee parikymmentä kirjettä vuodessa ja niitä pitää kytätä, ettei ole vahingossa kahta pyörää yhtä aikaa vakuutuksessa. Sen takia laitan aina sen seisonnan pari vuotta eteen päin.
    Eli siis päätätkö kaks vuotta eteenpäin kullekin pyörälle ajokuukauden/-t ? Confusing... mutta siis mahdollista? Onko sulla jotain täys- tai osakaskoja noissa ja miten ne käyttäytyy kun vekslaa tolleen?
    ex - 2010 Ducati Hypermotard 1100S
    ex - 2014 Yamaha MT-07
    ex - 1986 Honda XBR 500
    Parvi pärriä ja kaikki eri yhtiössä kun ei ns. "keskittäminen" kannata = edullisin ratkaisu....
    Lainaa Kaff kirjoitti Katso viesti
    Jos täytyy kiltisti maksaa täydet vakuutukset molempiin, taitaa jäädä ajomukavuus hankkimatta - sen verran kiintynyt jo tuohon antiikkiromuun .
    Se, että ajaa välillä jollain toisella pyörällä saattaa kolme- tai nelinkertaistaa vakuutusmaksut. Esimerkiksi 70-bonuksilla maksat ensimmäisestä 30% x maksu ja toisesta 100% tai 80% x vakuutusmaksu; yhteensä siis 130/30 = 4.33-kertainen vakuutusmaksu.
    Kukaan ei ole vielä selittänyt minulle, miksi riskitasoni 4.33-kertaistuu, jos ajan välillä jollain vähemmän tehokkaalla pyörällä kuin Blade. Sana on vapaa; selittäkää... Onko se alitehoisuus oikeasti noin vaarallista vaikka osaisi ennakoida ohitustilanteet?
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
    Riippuu varmaan vähän yhtiöstä. Esim. IF:llä ovat mallintaneet prätkät samalla tavalla kuin autot => se merkki & malli jolla kohelletaan eniten, maksaa myös eniten. Tästä syystä kaksi saman tehoista, mutta eri merkkistä pyörää IF:ssä saattaa olla tosiaan jopa 4-5x kalliimpi kuin se halvempi = kannattaa mahd. ottaa huomioon myös uutta fillaria hakkiessaan, onko se kalliimman vakuutuksen pyörä tosiaan sen arvoinen hankinta - tai sitten vakuuttaa sen johonkin toiseen yhtiöön
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
    Tossa kyseltiin varmaan että miten voit saada toiseen pyörääsi 70% boonuksen kun olet niin helvetin hyvä kuski, mutta kun kotona vaihdat pyörää muutut hirveäksi riskiksi 0% bonareille. Ja onhan se outoa, mutta tää suomi on näissä jutuissa niin persiistä.
    'Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it. Instead they are left with the erroneous impression they are doing just fine.'
    -Dunning-Kruger effect-

ZX12R
    Mulla on nyt neljä kilvissä olevaa pyörää... on se melkoinen soppa näiden vakuutusten kanssa pelata.

Bonareita on vain kahdet. Turvassa 70%, joka tippuu 35-40% välille jos siirtää muualle. Toinen on 35% IF:ssä ja se olisi siirrettynä about sama joka yhtiössä.

Thundercat on nyt Turvassa noilla 70% bonareilla, tämä on tällä hetkellä se ainut pyörä joka on nyt päivittäisessä käytössä, ajoa varmaan tulee 4-5kk vuodessa.

Ducati oli Turvassa noilla 70% bonareilla, mutta tälle ajoa tulee nykyisin enää muutamia yksittäisiä päiviä joten pudotin sen uudelle vakuutushistorialle eli 20% bonareille. Turvassa talvikausi vaan maksisi noilla 20% bonareilla yli 150euroa, joten jotain pitää keksiä syksyyn mennessä. Vastava ongelma taitaa olla Lähitapiolan vakuutuksessa eli talvikausi maksaa... Varmaan kilvet pois talveksi tai siirto IF:iiin, muita vaihtoehtoja ei taida olla.

Kaksi muuta pyörää on seisonut vuosikaupalla, käytänössä niillä ei ajeta juuri ollenkaan. Siksi siirsin ne IF:iin jossa on ihan oikea seisonta-ajallinen vakuutus, eli ympärivuoden seisotus ei maksa oikeastaan mitään.
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Näin oli mullakin ennen, mutta nyt yrittivät saada jo viime talvena yli satasen yhdestä pyörästä ja nyt 150eur toisesta.
    En tiedä johtuu ko siitä, että heillä on jokin minimimaksu vai mistä, mutta Ducatin vuoden vakuutusmaksut uudessa sopimuksessa on yli 150eur vaikka se on ilmoitettu seisotettavaksi koko vakuutuskaudeksi (pl. se talvikausi jolloin ei voi seisottaa).
    Lainaa Kaff kirjoitti Katso viesti
    Eli siis päätätkö kaks vuotta eteenpäin kullekin pyörälle ajokuukauden/-t ? Confusing... mutta siis mahdollista? Onko sulla jotain täys- tai osakaskoja noissa ja miten ne käyttäytyy kun vekslaa tolleen?
    Ei mitään kaskoja.
    Seisonnan voi ilmoittaa puhelimella pari vuotta eteen päin (netissä onnistuu 12kk eteenpäin).
    Pyörän voi ottaa liikenteeseen milloin vain ei siihen seisonta-ajan pituus vaikuta.
    Pitkä seisonta-aika sen takia, että ei tule niitä turhia vakuutusmaksuja. Helpompi molemmille.
    Lainaa zpete kirjoitti Katso viesti
    Näin oli mullakin ennen, mutta nyt yrittivät saada jo viime talvena yli satasen yhdestä pyörästä ja nyt 150eur toisesta.
    En tiedä johtuu ko siitä, että heillä on jokin minimimaksu vai mistä, mutta Ducatin vuoden vakuutusmaksut uudessa sopimuksessa on yli 150eur vaikka se on ilmoitettu seisotettavaksi koko vakuutuskaudeksi (pl. se talvikausi jolloin ei voi seisottaa).
    Minulle kävi Turvassa tänä keväänä samantyylinen homma. Soitin jonkun asian takia ja tuli puhetta MP-vakuutuksista. Turvan tyttö alkoi puhumaan n. 100€ kausimaksusta, vaikka pärrällä ei ajettaisi.
    Lupasin siirtää vakuutukset pois Turvasta kilpailutuksen jälkeen. Noin tunnin kuluttua siitä Joku toinen Turvan täti soitti ja kertoi, että edellinen Turvan tyttö oli ollut väärässä.
    Joten ainakin minulla se vuosimaksu ajamattomalle pyörälle on se n. 20€, mutta asiaa seurataan tiukasti ja tiiviisti.
    Joo, mulle tuli nyt lasku Lahi-Tapiolasta ja ei tämä tietenkään mene niin hyvin kuin oletin. Myös Lähi-Tapiolassa on jokin "kauden perusmaksu" - josta siis minulle sanottiin, että se on 13e / vuosi. No se on se jos pyörä ei ole ajossa lainkaan ajokaudella. Jos pyörä on ajossa päivänkin, niin siihen mätkäistään summa X päälle. Summa X siksi, että edes virkailija ei osannut sanoa mikä summa tai miten se lasketaan tai mistä se muodostuu!!! Ihan uskomatonta minusta, että oletetaan minun maksavan lasku, josta ei edes paikalliskonttori tiedä mistä maksan.

No virkailija lupasi ottaa asiasta selvän. Joka tapauksessa tämä tietänee sitä, että vakuutusmaksuni nousevat. BMW:n vuosimaksu on n. 200e ja Hondan n. 185e jos siis ne olisivat ajossa koko ajokauden 70% bonuksilla. Laitoin nyt Hondan seisontaan ja otin BMW:n ajoon reilun kuukauden ajaksi (41vrk) ja lasku tuosta ajasta reilu 60e. Laskin, että 7kk vakuutuksena tuo olisi n. 315e eli 115e enemmän kuin pitäisi.

Näyttää siltä, että pitänee pyytää ensi kesäksi tarjouksia toisen pyörän n. 3kk vakuutuksessa oloon muista firmoista. Tai sitten pitää toinen pärrä ensi kauden ajan vakuutuksessa 20% bonareilla sen 3kk jos se tulee jopa halvemmaksi.
    Retired
    Yksi yhtiö, jonka kanssa ei kannata kuvitella/yrittää pelaavansa on Pohjola. Oman pärrän ympärivuotiset vakuutukset ovat tuolla. Hinta hyvin kohtuullinen, mutta seisontaa ei tunneta. Kun pyörä hajosi tarpeeksi pahoin ja piti ostaa "varapyörä" kesäksi, niin ainoa mahdollisuus saada bonarit siirrettyä ja vakuutus seisomaan oli palauttaa kilpi katsastusasemalle. Pitkin hampain antoivat palo- ja varkausvakuutuksen kilvettömälle koska olen "etuasiakas".

Hauska yksityiskohta oli, että K1-katsastuksessa hyvin pitkin hampain ottivat kilven takaisin ja kertoivat että pyörää ei sitten saa takaisin liikenteeseen kuin aikaisintaan vuoden päästä. Kun kysyin, että mitä tapahtuu, jos tulen 10 tai 11 kuukauden päästä tuota rekisteröimään, niin mamma vaan punasteli ja sanoi, ettei tiedä mitä tapahtuu.
    <p>2002-2014</p>
    Vain Suomessa tälläisestä yksinkertaisesta asiasta on saatu byrokraatin taivas ja paperinviilaajan ilotalo.
    On se todella ihmeellistä, että vakuutusyhtiössä ja katsastuskonttorilla saa epävarmoja, vääriä ja "en tiedä" vastauksia.
    Lainaa C-A-D kirjoitti Katso viesti
    Kun pyörä hajosi tarpeeksi pahoin ja piti ostaa "varapyörä" kesäksi, niin ainoa mahdollisuus saada bonarit siirrettyä ja vakuutus seisomaan oli palauttaa kilpi katsastusasemalle. Pitkin hampain antoivat palo- ja varkausvakuutuksen kilvettömälle koska olen "etuasiakas".

Hauska yksityiskohta oli, että K1-katsastuksessa hyvin pitkin hampain ottivat kilven takaisin ja kertoivat että pyörää ei sitten saa takaisin liikenteeseen kuin aikaisintaan vuoden päästä. Kun kysyin, että mitä tapahtuu, jos tulen 10 tai 11 kuukauden päästä tuota rekisteröimään, niin mamma vaan punasteli ja sanoi, ettei tiedä mitä tapahtuu.
    Tätä itse haluasin että olisi mahdollista pyörissä, siis sama kuin harraste autossa, jää pelkkä kasko sille laitteelle kun seisoo. Mulla jos kajahtaa tuon pyörä tällä hetkellä, niin se on pitkään poissa liikenteestä....No paras vaihtoehto on myydä se sitten, mutta olisi hyvä olla mahdollisuus. Niin että ei tarvitse katsastaa
    Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
    Lainaa TwinTenox kirjoitti Katso viesti
    Joo, mulle tuli nyt lasku Lahi-Tapiolasta ja ei tämä tietenkään mene niin hyvin kuin oletin. Myös Lähi-Tapiolassa on jokin "kauden perusmaksu" - josta siis minulle sanottiin, että se on 13e / vuosi. No se on se jos pyörä ei ole ajossa lainkaan ajokaudella. Jos pyörä on ajossa päivänkin, niin siihen mätkäistään summa X päälle. Summa X siksi, että edes virkailija ei osannut sanoa mikä summa tai miten se lasketaan tai mistä se muodostuu!!! Ihan uskomatonta minusta, että oletetaan minun maksavan lasku, josta ei edes paikalliskonttori tiedä mistä maksan.

No virkailija lupasi ottaa asiasta selvän. Joka tapauksessa tämä tietänee sitä, että vakuutusmaksuni nousevat. BMW:n vuosimaksu on n. 200e ja Hondan n. 185e jos siis ne olisivat ajossa koko ajokauden 70% bonuksilla. Laitoin nyt Hondan seisontaan ja otin BMW:n ajoon reilun kuukauden ajaksi (41vrk) ja lasku tuosta ajasta reilu 60e. Laskin, että 7kk vakuutuksena tuo olisi n. 315e eli 115e enemmän kuin pitäisi.

Näyttää siltä, että pitänee pyytää ensi kesäksi tarjouksia toisen pyörän n. 3kk vakuutuksessa oloon muista firmoista. Tai sitten pitää toinen pärrä ensi kauden ajan vakuutuksessa 20% bonareilla sen 3kk jos se tulee jopa halvemmaksi.

No mulla se maksu on ollut vuosimaksu/360 per päivä.Helppo laskea.
    maassa jossa 3/4 väestöstä ei koskaan maksa nettoveroja saadaan helposti tämmöinen systeemi aikaiseksi.

JT
    we cannot tolerate zero tolerance!

BMW R1200GS & Speed triple 1050
    Lainaa Husky510 kirjoitti Katso viesti
    Tätä itse haluasin että olisi mahdollista pyörissä, siis sama kuin harraste autossa, jää pelkkä kasko sille laitteelle kun seisoo. Mulla jos kajahtaa tuon pyörä tällä hetkellä, niin se on pitkään poissa liikenteestä....No paras vaihtoehto on myydä se sitten, mutta olisi hyvä olla mahdollisuus. Niin että ei tarvitse katsastaa
    Mulla on toi efen raato IF:n seisonnassa, laitoin sen suoraan kun ostin sen... Pyörä nyt palasina mutta kilvissä ja hinta parikymppiä vuosi ja sais siihen kaskonkin jos haluais.
    Ei mulla mihinkään kiire ole, joka kerta on moottoritielle 120 kiihtynyt...

Suzuki GSF1250SA - Kohti harmaampaa arkea

ex. K2 GSX-R750, M1800R, GSX1400, B-King
    Lainaa rellonen kirjoitti Katso viesti
    No mulla se maksu on ollut vuosimaksu/360 per päivä.Helppo laskea.
    Ei täsmää mulla. Tai sitten en käsittänyt mitä tarkoitat. Vuosimaksu siis 200e. 41 vrk lasku 61e.
    Retired
    Lainaa C-A-D kirjoitti Katso viesti
    Mä ostin keväällä Viragon, jonka kone kolisee. Samalla kun rekisteröin sen omiin nimiin, niin palautin kilven K1:lle. Ei ollut mitään puhetta vuoden "seisonnasta", sitten vaan hakemaan uusi kilpi konttorilta kun otan pyörän ajoon.
    DR 650 + XF 650
  30.  
    Lainaa DizzySpell kirjoitti Katso viesti
    Mulla on toi efen raato IF:n seisonnassa, laitoin sen suoraan kun ostin sen... Pyörä nyt palasina mutta kilvissä ja hinta parikymppiä vuosi ja sais siihen kaskonkin jos haluais.
    Ok, mulle ne on sanonut pohjolassa että ainoa ratkaisu on kilvistä poistaa tänä päivänä.
    No tietysti sitä voi vaihtaa sellaiseen yhtiöön missä on seisonta mahdollisuus
    Elä elä hyvö mies panikoi turhaa, ei sillä kateudella voita mitää
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen