Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 60:een 60:sta
    Minulla oli viimeinen ajotunti ajoitettu niin, että inssi alkoi heti suoraan sen tunnin jälkeen. Kun ei tarvinnut mennä kylmiltään inssiin, vaan oli päässyt vetämään ajotunnilla kaikki tehtävät läpi juuri ennen inssiä, niin ei jännityskään kerennyt siinä päästä niin pinnalle.
    CBR 600 F -93 -> Busa vm. 2000 -> GSX-R 1000 K4 -> Daytona 675 -07 -> Fireblade -08 -> Busa -08 -> GSX-R 1000 K6
    Ota retkituoli mukaan, ja mee sinne käsittelykoepaikan laidalle, ja sit istut siinä, ja tuijotat sitä käsittelykoealuetta, ja ressaat, ja ressaat, ja ressaat, niin kauan että rupee vituttaan.
    Sit tuoli kainaloon, ja poiss.
    Se siitä.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
    Lainaa (Fourstroke @ Syys. 10 2010,19:30) kirjoitti
    Lainaa (Anfiska @ Syys. 10 2010,13:28) kirjoitti
    Toisaalta, odotinkin, että tällainen pakollinen "jos et pärjää inssissä ei sinusta ole tien päälle" - vastausta.

Se nyt onkin paskapuhetta joka ei pidä paikkaansa.
    40-0 kahdeksassa metrissä pitää hallita. Pyörä pitää saada kääntymään ajoradan leveydellä.

Mikä tässä on lavastusta tai paskapuhetta? Jos Anfiska haltsaa pyöränsä, hän myös ajaa inssin läpi. Jos ei, niin lisää harkkaa. Missä ongelma? Varmaan mun asenteessa.

Lainaa (hra1150 @ Syys. 11 2010,20:22) kirjoitti
    40-0 kahdeksassa metrissä pitää hallita. Pyörä pitää saada kääntymään ajoradan leveydellä.

Mikä tässä on lavastusta tai paskapuhetta? Jos Anfiska haltsaa pyöränsä, hän myös ajaa inssin läpi. Jos ei, niin lisää harkkaa. Missä ongelma? Varmaan mun asenteessa.
    Kysehän oli siitä, että harjoitukset kyllä häneltä onnistuvat, mutta inssitilanteen jännitys heikentää suoritusta. Eli toimenpiteet sinäänsä ovat kyllä hallussa.

Tarjoamasi lääkkeet kyllä toimivat oli sitten taidonpuute tai jännitys kyseessä. Osaamistaso vain harjoituksella niin korkealle, että homma menee läpi vaikka silmät kiinni.

Itse treenasin aikanaan customilla tuon pujottelun ja pidin sitä todella vaikeana, kunnes kokeilin sitä ensimmäisen kerran ajokoulun peruspyörällä. Kylläpä taipui todella helposti radalla kun oli ensin kankealla laitteella harjoitellut.

Ai niin, yksi juttu tuli mieleen. Pyydä ennen suoritusten aloitusta että voit ajella vapaasti minuutin verran, avaa kummasti oloa ja siinä ehtii hetken rentoutua ilman paineita pyörän päällä. Itse en kysynyt, mutta ajelin kaikessa rauhassa mutkan kautta tuolle suorituspaikalle. Toimi minulle.
    Itse stressaan monia vastaavia asioita aina ennen tilanteita. Esim ennen molempia, auto- sekä pyöräkokeita, en nukkunut pariin yöhön melkein yhtään. Päässä vaan kävin läpi pujottelua, pään kääntöä että näkee pyöräilijät, kytkin tuntuman; eli siis ihan kaiken. Sit vikana yönä nukuin hyvin molemmilla kerroilla.

Auton kokeessa sammutin auton heti kun pääsin Aleksis Kiven kadulle ja mietin vaan että jaahas, hengitin syvään ja eteenpäin. Loppu menikin ihan hyvin.

Pyöräkokeessa meinasin kaataa pyörän heti talutuksen jälkeen ENNEN kuin pääsin edes suoran hidasajon tolpille. Sit sama hengitys syvään ja keskittyy vaan yhteen juttuun. Käsittelykokeessa kaikki ekalla ja ajokoe ilman melkein mitään kommentteja.
    Väärä asenne elämässä
    Joitakin asioita pitää kunnioittaa (esim.EI mennä potkimaan karhua persuksiin),mutta mitään pelättävää ei tarvis/pitäis elämän aikana olla,ainoastaan voitettavaa

Ei muuta kun sinne vaan ja "voitto" kotiin,kyll se siitä kunhan jättää turhat hermoilut pois ja tekee sen mitä tarvitaan!
    Hieman "off topic" mutta aikanaan itse kun menin ensimmäiseen inssiajoon kevarilla, niin jotakuinkin mikään ei onnistunut...

Käsittelykoe katsastuaseman pihalla meni ihan ok ja läpi mutta kun lähdettiin liikenteeseen, niin kaikki meni pieleen mm. kiihdytin keltaisiin ja jätin perässä ajavan inssin autollaan valoihin seisomaan. kypäräpuhelimesta kuului hieman tylyyn sävyyn käsky odottaa seuraavalla bussipysäkillä. Samoin joka ainoa ryhmitys, kaistanvaihto jne... meni täysin metsään.

No voi arvata, että konttorin pihalla inssi ei ollut ihan tyytyväinen suoritukseen. Kysyi olenko yhtään tietoinen mitä esim. ryhmitys tarkoittaa

Kun koko natiaisaika tuli enskoilla ja crosseilla pyörittyä pitkin peltoja ja metsiä, niin menin inssiin asenteella; kyllä minä osaan pyörää ajaa -asenteella. No käsittelykoe todistikin sen, eli heittämällä läpi...mutta, mutta ei silloin tullut mieleen, että pyörän käskyttämisen lisäksi täytyisi hieman liikennesäännöistäkin jotain tietää, eikä kurvata kuin pellolla joka kadunkulma oikaisten

Eli ei mennyt putkeen vaikka en jännittänyt silloin yhtään, vaan menin täynnä itsevarmuutta inssiin...

Ehkä pieni jännitys on vain hyvästä...onnea!
    Yamaha YZF 1000R Thunderace -02
    Honda VFR 750 F -91
    Yamaha YZ 250 F -95
    KTM 250 GS -86
    Yamaha IT 250 -84
    Suzuki PE 250 -83, PE 175 -82
    Kiitos kaikille ymmärryksestä! Minulla ei ole autokoulun ulkopuolista mahdollisuutta harjoitella, joten pakko luottaa ylimääräisiin ajotunteihin. Näin syksyllä inssiajat vielä ovat kiven alla, joten joudun odottelemaan tovin tuota maagista kolmatta yritystä. Tosin tällä ajalla luulisi saavansa pääkoppaan sellaisen ketutuksen (syksy kuluu alta pois...) ettei ehdi jännittämään. Toisaalta pelottaa vielä enemmän: mitä jos nytkin tärisen kokeen pilalle?

Mutta mutta... raportoin tuloksista kun niitä on esitellä.
    Sometimes being a bitch is the only thing a woman has to hold on to.
    Tuli itekin vedettyä käsittelykoe ekalla kerralla puihin, ihan pelkkään jännitykseen. En saanu yhtään tehtävää läpi.

Treeneissä oli kaikki sujunu kunnolla eikä kakkosyrittämällä ollu mitään ongelmia läpimenossa, en tainnut tehdä ainuttakaan virhettä.

Työstressi oli mulla varmaan suurin syy, kakkoskerralla oli vähän helpompi viikko alla.
    -Clubs are for seals-
    Lainaa (Anfiska @ Syys. 14 2010,13:42) kirjoitti
    Toisaalta pelottaa vielä enemmän: mitä jos nytkin tärisen kokeen pilalle?
    Tätä ajatusta neuvoisin välttämään tietoisesti. Ajattele vaikka suoraan tähän lajiin liittyen tosiasia, että jos katsot esteeseen, todennäköisesti osut siihen. Eikä kannata muutenkaan suurentaa asiaa mielessään, jolloin se tietysti tuntuu vaikeammaltakin. Tämä tietysti on ehkä jo tahtomattamme tapahtunut pitkän viestiketjun takia.

Pointtina kuitenkin, että mieti mieluummin mitä kivaa teet sitten kun olet ensin käväissyt ajamassa yhden inssin pois päiväjärjestyksestä
    Lainaa (Anfiska @ Syys. 14 2010,13:42) kirjoitti
    ..pelottaa vielä enemmän: mitä jos nytkin tärisen kokeen pilalle..
    Tsemppiä En oikein osaa kertoa mikä vois auttaa, mutta itsekkin olen melkonen alisuorittaja insseissä. Moottoripyörän käsittelykoe meni ensimmäisellä läpi (haparoiden ja täristen) ja helpotus oli niin iso että liikenneajelu tuntu helpolta ja meni oikein leppoisasti.

Mie menin tehtävä kerrallaan ja hain rauhassa tarpeeksi kaukaa tuntumaa pyörään. Viimeinen väistö oliki oikeastaan jo kiva juttu, sillä se ei ollu minusta nuista tehtävistä ollenkaan hankalimmasta päästä.
    Isojen ja pienten poikien ero on lelujen hinnassa.
    Minulla nousi v-käyrä inssissä aikanaan itse tutkinnon vastaanottajan takia.

Käsittelykoe meni ok, mitä nyt hätäjarru tehtävän halusi toiseen kertaan kun ekalla lukitsin hetkeksi etusen. "Otas uusiksi että näen sen menevän hallitusti" - "Hä, tuohan oli ihan hallittua ".

Sitten liikenteessä ajelin oikeen rauhallisesti, kuitenkin liikennevirran mukaan. Tsekkailin kaikki kevyen liikenteen väylätkin ja näkyvästi painoin jarrua sellaisten kohdalla, jotta inssi takana hoksaa minun hoksanneen.

No eikös itten ruksita paperiin paskoja arvosanoja ja nalkuteta "ylivarovaisuudesta" Eli tämä herra olisi kaivannutkin rivakampaa menoa...
    Tiedoksi saatettakoon, että kolmas inssi kauniisti kertakoittamilla läpi ja samana iltana alla sitten olikin jo oma pyörä ja kilometrejä 48h perästä 400.
    Sometimes being a bitch is the only thing a woman has to hold on to.
    Onnittelut.

Mukavia kilometrejä.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

McJäykät
    Onnittelut.

Itellä muuten auttoi se kun ajoi "pimeästi" moottoripyörällä. En tiedä olisiko mennyt ekalla yrittämällä läpi jos en olisi ajanut jo ennen autokoulua laittomasti. Varmaan yli 2000 laitonta kilometria ehti kertyä, varovaista ajelua omalla GS500E mopedilla. Autokouluun mennessä opettaja totesi liikkeelle lähtiessä "jaa sekö olikin näin valmis tapaus, no mennäänpä sitten suoraan väistöharojituksiin".

En kyllä tiedä suosittelenko kenellekään muulle. Kolmeen ratsiaankin ajoin, eikä kukaan korttia kysellyt, mittari suuhun, *puuh*, ja hyvää matkaa. Vähäsen meinas olla jännäkakka kun tiesin että inssi seuraavalla viikolla ja jos korttia kysyy niin ei tarvi haaveilla A-leimasta ainakaan vuoteen.

(tähän tulee varmaan kohta parikymmentä moralisointipostausta, yhyy ei saa ajaa kortitta, vaarannat ihmishenkiä, jne... oli katsastuskonttorilla ruuhkaa, mopo poltteli ihan liikaa ja inssiaikaa ei vaan saanut)

Suzuki GSX1300R Hayabusa -05
    Suzuki RF900R -94
    Lainaa Anfiska kirjoitti Katso viesti
    Huoh. Mikä avuksi kun käsittelykoe aiheuttaa lievän paniikkihäiriön? Tehtävät on hallussa ja kaupunkiajo ei huimaa. Kaksi epäonnistunutta yritystä on takana ja kolmas hirvittää niin ettei henki kulje. Inssi on rento kaveri, eli siitäkään ei kiikasta. Oikeastaan en tiedä mistä kiikastaa. Mitä ihmettä pitäisi tehdä ettei sillä kolmannella kerralla tutise katsastusaseman pihalla kuin kofeiiniyliannoksen saanut kääpiö?
    Sama täällä . Inssi pelotta niin kamalasti ......3 x jo sössinyt. Inssi vaan ilmeisty paikalle ja hikeä alka valuu pitkin selkää.... Muuten menee hyvin ,loistava hidasajoo ja jarrutukset (ajo ope kehyy ) ,pujoittely on kaikista vaikein mutta sekin menee . Apuva
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Miettii vaan että ei se huonomminkaan voi mennä kuin viimeks. On niitä muutkin uusinu, itte jouduin uusimaan kaupunkiajon...
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
    Moi.

Ajoin itse vanhoilla päivilläni kortin viime kesän lopulla. (ikää siis jo 36v. )
    Itseänikin pelotti kaikkein eniten juuri tuo käsittelykoe, mutta tässä minun inssipäiväni:

Tarkoituksena oli säästää viimeiset ajokerrat radan harjoitteluun ja siitä sit suoraan käsittelykokeeseen ja ajokokeeseen. Ajoin radan läpi 5 kertaa enemmän tai vähemmän virheittä. Opettaja sanoi radiopuhelimeen että inssi on vielä kahvilla, ja että kerkiän varmaankin ajamaan vielä kerran radan läpi. Opettaja ei sit huomannut kertoa minulle että inssi olikin tullut jo paikalle. Kun olin sitten ajanut radan läpi, niin radiopuhelimessa olikin inssi joka sanoi että hyvin vedetty, lähdetään vaan ajokokeeseen. Sekin meni lopulta ilman mitään virheitä ja kortti tuli.

Tarinan tarkoituksena oli siis vaan tsempata teitä jotka jännitätte tuota käsittelykoetta.
    Aina välillä ihminen jännittää ihan turhaan.
    Rennosti vaan niinkuin on harjoiteltu, ei ne inssit niin pahoja tyypejä ole.
    -Suzuki Bandit 1250s-
    (ex Kawasaki ZR7)
    Ite ajoin inssin tasan viikko sitten.
    Pujottelu oli itelle se mitä pelkäsin eniten, mutta inssiin mentäessä olikin
    eri opettaja kun kenen kanssa kaikki ajotunnit oltiin ajettu.
    Pujottelua harjotellessa totes että käytä vähemmän jarrua, kun ekaa kertaa haparoin,
    ja tokalla yrityksellä, ohjeet mielessä, totesin että eihän siihen tarvi jarrua ollenkaan,
    luotti että se pysyy pystyssä kun kallistaa, niin sehän meni heittämällä läpi.

Ajokokeessa saikin sitten hokea koko ajan " älä ryssi tätä, älä ryssi tätä" mielessään, että tuli
    keskityttyä kokeeseen kun mielessä jo väistämättä pyöri et kohta pääsee ajaa omalla pyörällä
    Amerikkaa
    Onnittelut aloittajalle inssin läpäisemisestä!

Mutta ketjun luettuani kaksi asiaa tekee mieli sanoa (itsekin ennen jännitin monia asioita):

- Inssin työ on arvioida osaamistasi, se tekee vaan työtänsä ja sä näytät osaatko vaiko etkö. Turha sitä tilannetta on jännittää ja jotta osaa olla jännittämättä niin useimpien ihmisten kohdalla se vaatii harjoitusta siitä että on arvioinnin ja huomion kohteena. Hakeudu tarkoituksella tilanteisiin jotka jännittävät (seuraavat ovat yleistyksiä jotka useita ihmisiä jännittää), mene esimerkiksi juttelemaan firman isolle pomolle, pidä puhe ihan vaikka vaan kavereille (yllättävän eri tilanne kuin normaali hengailu) ja pyydä palautetta. Itseluottamus on paras lääke jännittämiseen ja sitä tosiaan voi treenata.

- Ne käsittelykokeen harjoitukset voivat tuntua turhilta mutta niistä on oikeasti hyötyä liikenteessä.

Ei muuta kun turvallisia kilometrejä!
    Ex CBR 600F
    Ducati Monster 620
    Kouluttajan retale Knaku:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2012
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Jos homma on hanskassa, eli tiedät osaavasi, niin kun näet inssin niin toteat pääsi sisällä että tää homma on hanskassa ja nyt näytetään mitä osataan. Psyykkaat itseäs oikein kunnolla ja jos on jotain mikä on vähän niin ja näin että meneekö, niin mielikuvaharjoittelua. Ja monta toistoa.

Itse laitoin päivää ennen inssiä koulun mopon nenälleen ja seuraavana aamuna hirvitti harjoitella noita käsittelykokeen juttuja. Etenkin sitä yhtä... Mutta kun vain totes itselleen, että mä osaan nää kyllä ja kävi mielessä läpi miten homma hoituu, niin ei sitä tarvinnut jännittää itse koetta.

Pää kylmänä niin kyllä se menee. Ja on se mennyt muillakin
    "The only easy day was yesterday."
    2012 S1000RR
    GSX-R 750 K8 (ex)

Lainaa Kaitsuli kirjoitti Katso viesti
    Moi.

Ajoin itse vanhoilla päivilläni kortin viime kesän lopulla. (ikää siis jo 36v. )
    Itseänikin pelotti kaikkein eniten juuri tuo käsittelykoe, mutta tässä minun inssipäiväni:

Tarkoituksena oli säästää viimeiset ajokerrat radan harjoitteluun ja siitä sit suoraan käsittelykokeeseen ja ajokokeeseen. Ajoin radan läpi 5 kertaa enemmän tai vähemmän virheittä. Opettaja sanoi radiopuhelimeen että inssi on vielä kahvilla, ja että kerkiän varmaankin ajamaan vielä kerran radan läpi. Opettaja ei sit huomannut kertoa minulle että inssi olikin tullut jo paikalle. Kun olin sitten ajanut radan läpi, niin radiopuhelimessa olikin inssi joka sanoi että hyvin vedetty, lähdetään vaan ajokokeeseen. Sekin meni lopulta ilman mitään virheitä ja kortti tuli.

Tarinan tarkoituksena oli siis vaan tsempata teitä jotka jännitätte tuota käsittelykoetta.
    Aina välillä ihminen jännittää ihan turhaan.
    Rennosti vaan niinkuin on harjoiteltu, ei ne inssit niin pahoja tyypejä ole.
    Itsellä meni vähän toisinpäin tuo aikoinaan. Käsittelykoe suoritettiin kyllä tiukan valvovan silmän alla mutta koska paikallistuntemukseni oli niin hyvä ei inssi halunnut ottaa kypäräpuhelimia käyttöön. Ne kun vaan häiritsee suoritusta. Noh, ajelin siinä sitten täpinöissäni yli puolet sovitusta lenkistä kun huomasin ettei inssiä näy missään Ei muuta kuin kadunvarteen ihmettelemään. Inssikin lopulta saavutti minut ja loppumatka sitten peräkanaa konttorille. Olin 110% varma että hylky tulee...

Konttorilla inssi totes "Vähän on hankala arvioida tuota ajoa kun vasta loppupätkän tulin perässä... Mutta ei siellä mitään ihmeellistä näkynyt eikä poliisikaan ole perään soitellut joten kai se sitten hyväksytty on" Inssi jäi siis ihan omasta syystään matkasta. Antoi minulle lähtömerkin ja jäikin tuttunsa kanssa parkkipaikalle juttelemaan
    Honda CBR1000RR Fireblade
    Yamaha YZF-R6R (ex)
    Suzuki GSX650F (ex)
    http://mopollasuohon.blogspot.com/
    https://www.youtube.com/@Qassu78
    Kaveri (autokoulun opettaja) kertoi legendan,jossa tyyppi oli jännittäyt inssiä ihan helkkaristi.Inssi oli mennyt ihan ok siihen saakka,kunnes oli vetässy suoralla tiellä auton pöpelikköön.Oli syöny laatan pameja jännitykseen kuulemma...Tarina ei kyllä kerro tuliko rattijuopumus syyte
    Honda CBR650R 2022
    BMW F800R 2011
    Yammaha FZS1000 2004
    Honda CB600F 2004
    Honda CBR600F 2006
    Lainaa molli kirjoitti Katso viesti
    Sama täällä . Inssi pelotta niin kamalasti ......3 x jo sössinyt. Inssi vaan ilmeisty paikalle ja hikeä alka valuu pitkin selkää.... Muuten menee hyvin ,loistava hidasajoo ja jarrutukset (ajo ope kehyy ) ,pujoittely on kaikista vaikein mutta sekin menee . Apuva
    Kuulostaa tutulta.. Kävin eilen sössimässä ekan käsittelyn Uus yritys kolmen viikon päästä, jännittää vaan entistä enemmän
    Lainaa lauragr kirjoitti Katso viesti
    Kuulostaa tutulta.. Kävin eilen sössimässä ekan käsittelyn Uus yritys kolmen viikon päästä, jännittää vaan entistä enemmän
    Kun en ole inssiä ajanut (lahja A) niin pitää kysyä. Onko se niin hankala, että sitä ei voi harjoitella niin perusteellisesti, että se menee vaikka silmät kiinni selkä menosuuntaan? Vai meneekö sössiminen vain jännityksen piikkiin ei ajotaidottomuuden?

Edit. Niin tietty jos ei ole omaa pyörää millä tahkoaa "tuhansia toistoja" niin sittenhän tuo harjoittelu on vähän hankalaa.
    Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
    Kouluttajan retale Knaku:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2012
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Kaikkea voi toki harjoitella. Osin varmaan menee jännityksen ja osin osaamattomuuden piikkiin. Itse ajan nyt toista kesää eli kortti tuli hankittua 2011 kesällä, kun en lahjaksi saanut(VAIN VUOSI EROA, S*TANA). Kun tänä keväänä kävin Räyskälässä ruosteenpoistokurssilla, niin huomasin muutaman asian:

1. ihminen oppii - minäkin, kun yhden kesän oli ajellut yksin ja hitaissa/kimppaletkoissa

2. inssin käsittelykokeen vauhdit ovat melko matalat - tuolla ruosteenpoistossa aloitettiin niistä vauhdeista, millä inssi suoritetaan ja siitä sitten hiljalleen lisää.

3. aina voi oppia lisää ja kaikki tarvitsevat harjoittelua

En ole koskaan omistanut mopoa, mutta sellaisella kyllä ajellut, joten tuon kortin ajaminen tapahtui ilman aiempaa osaamispohjaa. Ja ihmisen suoritettavaksi noi kokeet on tarkoitettu eli ei siellä ihmeitä vaadita. Mutta kaikkia noita taitoja olen tarvinnut liikenteessä useita kertoja.

Tsemppiä harjoitteluun ja inssiin kaikille, joilla se edessä vielä on. Jos osaa, niin se menee ilman rutistelua.
    "The only easy day was yesterday."
    2012 S1000RR
    GSX-R 750 K8 (ex)

Lainaa Knaku kirjoitti Katso viesti
    Itse laitoin päivää ennen inssiä koulun mopon nenälleen ja seuraavana aamuna hirvitti harjoitella noita käsittelykokeen juttuja.
    Mä olin pari vuotta sitten käsittelykokeeseen mennessä niin näppärä tyttö että kippasin mopon minuuttia ennen kokeen alkua. Hitto että hävetti, siinä makasin kyljellään olevan mopon alla naureskellen jotain naisellisen näyttävästä saapumisesta... Jäi siis paikalle saapuessa ja riviin liittyessä jännityksestä johtuen laittamatta oma jalka maahan kun pysähdyin. Inssi tuumasi vaan että oli fiksua suorittaa kippaaminen siinä niin ei enää kokeissa tarvi sitä treenata. Vastoin muun porukan (ja itseni) odotuksia onnistuin kuitenkin läpäisemään kokeet ensiyrittämällä.
    I ride the Lightning (XB9S -03)
    Kouluttaja, emeritusylläpitäjä massajaska:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Apr 2013
    Espoo
    MotOrg ry jäsen
    Minä hommasin ensimmäisen moottoroidun kaksipyöräisen viime vuoden keväällä (2012) kun kiinamopon ostaminen kaverilta tuntui pienessä punaviinissä todella järkevältä idealta. Ihan hyvä homma se olikin ja sillä hetken (1000 km) ajeltuani ajattelin käydä tekemässä sen A:n pois alta ennen kuin homma taas muuttuu hankalammaksi.

Tuolla harjoittelupraktiikalla (mopo + ne pakolliset ajot, pyöränä pikku-Hornet) oli käsittelykoe ihan kerralla tehty.

Jos on "mopokortti luojan armosta" niin sellaisella kurvailu on ihan toimivaa treeniä. ...ja prätkäajotunnille saapuminen täysissä nahoissa kiinaskootterin selässä (kroppa ja polvi mutkissa ulkona, tietty) kirvoittaa aina vähän hymyä.
    Näköjään aina nenällään...
    KTM 890 Duke R vm2021 (2023 -> )
    ex. Suzuki GSX-R 1000 K8, kilvetön (2016 - 2024)
    ex. Aprilia RST1000 Futura vm2003, naarmuinen (2018 - 2022, R.I.P.)
    ex. Yamaha MT-01 vm2005, sininen (2013 - 2016, R.I.P.)
    Lainaa jamas kirjoitti Katso viesti
    Kun en ole inssiä ajanut (lahja A) niin pitää kysyä. Onko se niin hankala, että sitä ei voi harjoitella niin perusteellisesti, että se menee vaikka silmät kiinni selkä menosuuntaan? Vai meneekö sössiminen vain jännityksen piikkiin ei ajotaidottomuuden?
    Tehtävät ovat ihan perusmanööverejä, sellaisia joita melkeinpä päivittäin ainakin kaupungissa liikkuva tarvitsee. Vuosi sitten keväällä ajoin kortin ilman aikaisempaa kaksipyöräistaustaa, ja käsittelykokeen "Rosettan kivi" joka avasi homman oli rentous, katse, kevyt ote ja paino tapeille. Jos tilannetta jännittää hirveästi ja vetää itsensä lukkoon, on koe jos ei mahdoton niin ainakin hankala.

Mulla ahaa-elämys tuli onneksi ennen inssiä, joten se alkuun helvetillinen kahdeksikon pyörittely meni lopulta kokeessa melkein (täyskokoista pienemmän) "kevarikuvion" sisällä. Ne muut tehtävät; jarrutus, väistö yms. ovat läpihuutojuttuja siihen kahdeksikkoon verrattuna.
    GSF 1250 SA -10
    FZ6 S2 -07 (ex)
  30.  
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Roark kirjoitti Katso viesti
    Mulla ahaa-elämys tuli onneksi ennen inssiä, joten se alkuun helvetillinen kahdeksikon pyörittely meni lopulta kokeessa melkein (täyskokoista pienemmän) "kevarikuvion" sisällä. Ne muut tehtävät; jarrutus, väistö yms. ovat läpihuutojuttuja siihen kahdeksikkoon verrattuna.
    Mulla oli hiukan toisin päin Kahdeksikkoa olisin kokeillut yhdellä kädellä, mutta autokoulun ope mutisi jotain omavastuusta, jäi sitten kokeilematta. Ne väistöt sitten hankalempia, ehkä tää isohko massa vaikutti ja se että alakroppa ei ollut tiiviinä pakettina samalla ku yläkroppa rentona, niin eka väistö meni ok, mutta takaisin linjalle kääntö hankalaa kun yläkroppa oli menossa vielä edelliseen suuntaan…
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12