Onkos kellään sattunut eteen jotain tilasto/muuta tietoa, josta pääsisi edes osimoilleen jyvälle siitä,
kuinka paljon rahaa paloi keskimäärin vuosittain harrastus/kilpailutoiminnan puitteissa korvauksiin
aikana, jolloin pitkälti harrasteltiin ja kisailtiin ilman pakollista liikaria ?
Ihan siitä näkökulmasta tuo kiinnostaa, että siitä saisi hahmotettua sen "intressin"..... ja samalla
saisi hieman näkökulmaa siitä, onko kyse jonkun tahon "ahneudesta" ja jos, niin minkä tasoisesta.
Eli onko meillä alun perinkään "yleisen edun" luokkaista ongelmaa..... vai onko kyse
lobbaamalla rakennetusta "ongelmasta" ???
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
No niin minäkin pääsin eduskuntaan asti eli selvittiin tuosta vakuutuksen rajoituksesta (41 §) siis säikähdyksellä. Lopulliseen lakiin sitä ei ole viety. Pitäisi vielä tutkia perustelutekstit tuon alueellisen soveltamisen osalta eli tuliko tuohon moottorirataproblematiikkaan (eristetty alue) jotain uutta tulkintaa. Onkohan tästä jollakin asiaa seuranneella parempaa tietoa?
Onhan tässä ihan selkeä logiikka takana.
Se työssäkäyvä ja laskunsa itse maksava porukka.... joka maksaa myös enemmän tai vähemmän
vapaalla matkustavien kyydit, pitää saada pois harrastamasta..... ja pitää tiiviisti työn touhussa.
Tämä "jotain tuottava" porukka kun hupenee kovaa vauhtia, niin töissähän se on pidettävä,
eikä joutavissa huveissa aikaa tuhlaamassa.
Se on vähän sama kun pirssimersu seisois arkisin 16 tuntia pihassa + viikonloput.
Ei se semmonen tuotannontekijöiden tuhlaus vetele![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Työn alla, muttei ihan helppo rasti.
En tiä. Tottakai ymmärrän tuon liikennevakuutuksen vastuuvakuutusosuuden. Siitähän kaikki lähti kun 15v sitten crossikisoissa mopo sinkoutui yleisöön ja lisenssi ei sitä kattanut. Järjestäjät ei halunneet ottaa vastuuvakuutuksia tällaisia vastaan ja samaan aikaan joku keksi että moottorirata ei ole liikenteeltä "täysin" suljettu. Siitä porsaanreiästä on sitten ammennettu yhtä ja toista vuosien saatossa.
Mutta ihan rehellisesti. Kenen mielestä on oikein että kun kilvettömällä vapaaehtoisessa harrastuksessa omia rajoja kokeillessa loukkaa itteensä ni saa kivusta ja särystä rahallista korvausta liikennevakuutuksesta? Vähä niinku töissä munais katastrofaalisesti ja siitä maksettaisiin rahallinen bonus. Se on perverssiä.
Olin kyllä väärässä 10v sitten kun tää sirkus yleistyi. Luulin että menisi vaan muutama vuosi ennenkuin stoppi tulee.
Itse olen kasvanut sitä aikaa, kun liikennevakuutuksen voimassaolo radalla on ollut itsestäänselvyys, ja ensireaktio muutokseen on mitä vittua.
Ajelinpa tuossa autolla asiaa funtsien ja vaihdoin muutaman sanasen PoS:n kanssa myös. Aloin mahdollisesti saada perspektiiviä, jota sinulla on pidemmältä ajalta.
Tuo liikennevakuutuksen voimassaolo radalla harrastustoiminnassa voi silmiä siristäen ja oikeasta vinkkelistä katsottuna vaikuttaa yhtä hullulta kuin sen voimassaolo laskettelurinteessä.
Omassa päässä muutoksen hyväksymistä vaikeuttaa tunne, että vakuutusyhtiöt kusettavat liikennevakuutuksien kanssa, ja mahdollinen muutos ei tuo kuin lisäkuluja noin keskimäärin (huom. oma perse). "Joku" krossari pääsisi tietty vähemmällä.
Tästä sitten tuli mieleen, että miksi liikennevakuutuksia ei aukaista suuremmin kilpailulle vaikkapa ulkomaisten toimijoiden osalta ihan Suomen lakien puitteissa. Varmasti kaikilla on pätevät matemaatikot laskemassa riskejä ja tuottoja. Vaihtoehtoisesti tuota liikennevakuutuksien tuottoa versus maksuja pitäisi avata maksaville artisteille enemmän, koska kyseessä on lakisääteinen maksu.
Tässä voi olla paljon väärin, mutta mukavaa baaripöytäkeskustelua.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
mahtaako mottoripyöriin saada katsastus konttorilta ostettua puna kilvet ,joka sisältää vakuutuksen ,makso jotain 25eviikonloppu kun viimeksi hain kilvettömään ralliautoon,sitten oli vakuutus ralli siirtymillä ,tarvii varmaan ruveta selvittää,
KTM 640 adventure Triumph Tiger 955i 01
Honda xx 1100 02
ex cbr1000f 93
zzr1100 92
diversion 600 93
rg125
cb125
pv50
tunturi50
cresent50
Ei mulle tuo liikennevakuutuksen korvauksen muuttuminen/puuttuminen olisi mikään kynnyskysymys harrastamiselle eikä varsinkaan kisaamiselle. Se sen sijaan on jos vakuutus alkaa maksaa liki mopon arvon vuodessa. Alkaa olla aika iso kiusaus ajaa ilman vakuutusta tahi jättää ajamatta kokonaan.
Superbike #7
Oma kaunis mielipiteeni ratahölmöilyistä oman kaluston osalta on, että kalusto on liian arvokasta ratailuun, jos kaskoista pitää huolehtia. Kertaakaan ei ole hiekkaa syljeskellessä raato harmittanut, ei edes silloin, kun se oli kaverin ja touhutonneja vilisi silmissä. Ei ihme, jos vakuutusyhtiön päädyssä on alkanu joskus harmittaan, kun uutta gixeriä haettiin seuraavan perään kaskosta. No ne ajat on ohi.
Vakuutuksista olisi hyvä saada noita päällekkäisyyksiä pois. On lisenssivakuutis, liikennevakuutus ja sit vielä joku tapaturmavakuutus hyvällä tuurilla ja siinä on ite taikurikin ihmeissään, et mitä korvataan ja mistä korvataan.
Crossilla ajelin yksin pitkään ilman vakuutuksia ja aina oli päivystyksessä hymyilevää, hyvin palvelevaa henkilökuntaa vastassa, kun sattui ja tapahtui. Kaiken laista laastaria tullu haettua. Nyt kun tulee reenattua muiden seassa, en uskalla enää ottaa sitä riskiä, että ajan jonkun lentäjän päälle, jalka irtoaa kolmesta kohti ja makselen lopun ikää.
Ratatouhuissa voi joutua jopa korvaamaan kuskin lisäksi vielä sen satunnaisen treenaajan uuden kymppikawan, johon tulee vaimentimeen naarmut ja peili vääntyy. Menee herkästi lunari hommiksi.
Jos yrittäjänä makaa sängyssä pari kk vähän pienemmillä tuloilla, kuluu aika pikku tramaleissa kuin siivillä, saa herkästi innovoitua vaikka mitä uutta ja tappiot kääntyy voitoiksi. Reseptillä halpa purkki, kuurin ajan Vasemmistoliiton puoluekokouskin naurattaa ja ratailunkin aloittaa iloisena uudestaan.
Sekavan viestin pointtina siis on, että ne muutama vakava tapaus pitäisi hoitaa vuodessa oikeasti kunnialla läpi ja lopuissa aika parantaa haavat. Pikku asioissa kuluttajalle lisää velvollisuuksia, ison tällin jälkeen selkeät pelisäännöt, että vakuutusyhtiö kantaa vastuunsa.
---
Asiat voi esittää eri tavoin, eikä se yleensä ole ongelma, vaan se ettei osata lukea "asiaa".
On sitten helpompi keskittyä pilkun paikkaan, pisteiden määrään ja jopa possessiivisuffikseihin.
Tuohon sinulta lainatun kappaleen asiaanhan liittyy minunkin, sivun ylälaidassa haahuilema.
"Mikä oikeastaan on se intressi ja sen suuruus" ????
Onko vakuutusvempuilussa enemmänkin kyse siitä, että on huomattu jollain kohtaa
hieno busineksen paikka..... ja lobbattu säädöt kohdalleen lakia myöten....
vai voisiko...![]()
olla jostain muusta kyse?
Asiaa on huono mitenkään punnita ilman palikoita (lukuja).
Hommahan tosiaan kuuluisi mennä se pää edellä, jossa "yleistä" (ei ainoastaan vakuutusyhtiön) etua
palveleva, lakisääteinen toiminta ei muuntuisi "parhaaksi businekseksi" hieman laajemmin tarkastellen.
Asia ei välttämättä avaudu ihan suoraan esim. eri vakuutuslajien tulosta tuijottamalla.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Nyt alkaa ainakin crossipuolellla olla vakuutuksen hinnoittelu kohdallaan, vain vajaa 28 000 euroa / vuosi. http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016...34582_uu.shtml
Saa nähdä leviääkö tauti muihinkin ratalajeihin ja toisiinkin vakuutusyhtiöihin.Pop-vakuutuksen Helena Tiehinen perustelee rajua hinnan nousua henkilövakuutusriskillä.
- Olemme muuttaneet kilpakäytössä olevien ajoneuvojen vakuutusten hinnoittelua marraskuun alusta alkaen, jotta hintamme vastaisivat paremmin näihin ajoneuvoihin kohdistuvaa suurta henkilövahinkoriskiä, Tiehinen vastaa Iltalehdelle sähköpostitse.
Tiehinen muistuttaa, että motocross-pyöriin on tarkoitus ottaa vakuutus yksittäisille päiville.
- Näin ollen asiakas maksaa todellisuudessa vain murto-osan kokonaisvuosihinnasta, jolloin mittarina on parempi käyttää päivähintaa vuosihinnan sijaan. Esimerkiksi, jos päivähinta on aiemmin ollut seitsemän euroa, se on nyt 70 euroa.
Liittyisiköhän tämä siihen ettei uuden liikennevakuutuslain 14§ mennyt lopulliseen lakiin.
Viimeksi muokannut: Patukka; 12.12.2016 klo 12:41.
1) Ihme, jos ei lakisääteisen vakuutuksen selvään ryöstöhinnoitteluun puututa. FIVA, huhuu!?
(leikkiä laskin. Suomessa FIVA on mukana pelissä, koska ei korruptio)
2) Asiaa monelta kantilta pohdittuani, niin tuo vakuutuslain uudistus jäi torsoksi. Parempi, jos ajeltaisiin omilla tapaturmavakuutuksilla. Olis aika raakaa, jos laskettelijoilta ja ratsastajilta karhuttaisiin kolmenkymmennen donan pakollisia vakuutuksia.
3) Tauti on jo osoittanut leviämisen merkkejä, joten levinnee melko varmasti.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Ja jos tällaiset riskialttiit harrastukset laitetaan omien vakuutusten piiriin niin vaikuttaakohan se yleisiin vakuutuksiin alentavasti vastaavassa suhteessa, vähän epäilen...
Ducati Streetfighter 1098 '10
ex Ducati Monster S2R 1000 '07
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
POP:in Helena Tiehisen "matematiikka ja perustelut" ovat sen verran mielenkiintoiset,
että ne on esitetty ilmeisesti puolisen tuntia lääkkeen ottamisen jälkeen.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Kuulustelihan POP minuakin valkokilpienduron käyttötarkoituksesta ennen kuin kertoivat liikennevakuutuksen hinnan. Jatkossa varmaan myös kyykkyjen vakuuttajat joutuu puhelinkuulusteluun.
MONSTER1200S+BETA350 JA SAASTAMOINEN
Valtiovarainministeri
Aletaan muuten lähestyä tilannetta, jossa "ensimmäinen suomessa"...... eli
suljetun alueen kriteerit kiistattomasti täyttävä suorituspaikka on "fiksu ratkaisu"
perustamiskustannuksistaan huolimatta.
Siinä samalla koeponnistetaan nuo ylimaalliset ja taivaankin ylittävät nykyiset tulkinnat
"suljetuista alueista".
Näihän se menee, että jos pyramidin huipulla istuvat kaveri keksivät todeta, Sorry Boys,
paska valuu muuten aina alas päin..... ei pidä masentua siellä alempana.
Keikauttaa pyramidin "katolleen" ja toteaa.... Sorry Boys.... niinhän se näkyy valuvan.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Onko kukaan törmännyt minkään sortin tilastoon, mistä käy ilmi mihin tämä viimeaikainen hintojen nousu perustuu? Monen radan varressa (hiekkaisen ja asfalttisen) notkuneena, pistää ihmettelemään missä ne vammautuneet on?
Ei ole koskaan minun nähden jonossa ambulanssit kärränneet väkeä sairaalaan. Toista se on tuossa ohitustiellä kun vähän pyryttää...
Toki ymmärrän riskin jos esim tuo jutun 7v halvaantuisi, mutta onko nuorimmat alkaneet harrastaa vasta viimeaikoina? Vaikuttaako ikä hintaan? Onko tämä varautumista vai tuplaantuvatko korvaukset joka vuosi?
Ps.OP vakuutukselta tuli kirje jossa taas ensi vuoden korotuksille prosentteja, kilvetön moottoripyörä 100%... (Edit. Luki yläreunassa yritysajoneuvovakuutukset, liekö eroa yksityisiin?) Onneksi oma jäljelle jäänyt laite on ollut valkokilpinen jo viimeiset 9 vuotta, bonukset lohduttaa edes hieman hinnankorotuksia.
Viimeksi muokannut: peruskallio; 13.12.2016 klo 12:46.
EXC 350 SixDays http://www.youtube.com/watch?v=v5Dg_oEWAx0
Kyl se nyt on muodostumassa aika monelle ongelmaksi. Löytyy tästä maasta vielä jonkun verran porukkaa piltistä vaariin, kun surailee enskaa tai crossia noin muuten vain. Räärää tulee saamaan enemmän sivuosumaa tästä trendistä.
Tuo Bonen tulokulma on mielenkiintoinen. Jos nyt taivaalta tippuis tuommoinen rata, niin millä säännöillä ja vakuutuksilla huomenna ajettais?
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
En ihan usko, että korotuksia vastaavia menojen nousua on saatu aikaiseksi, ja toisekseen ei noita kukaan tule avaamaan.
Korotusten peruste on sinänsä aika ikivanha. Lisää rahaa omistajille. Sitä en tiedä, että ovatko mp-vakuutukset tuotoiltaan sen verran heikompia keskimääräiseen vakuutustoimintaan verrattuna, että joku pomo jossain on herännyt, vai onko kova pisnesmiäs vain yksi aamu todennut: "Yes, we can!"
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Siis tarkoittanet niitä, joiden vahingoista ja vammoista on tullut kuluja liikennevakuutukselle harrastaessa eikä normaali liikenteessä?
Pari (puoli)tuttua kaveria mullan alla (yksi assuradalla, yksi crossiradala), muutama käynyt polvi/reisiluu jne. operaation ja siitä seuranneen kuntoutuksen, solareita ym pienempiä luumurtumia lienee niin monella etten äkkiä muista.
Itsellä on vain yksi lyhyt sairaalakeikka (sis. yksi tehohoitopäivä, magneettikuvauksia ym.) ja vaikka mitään ei lopulta operoitukaan siitä tuli heti liki kymppitonni lasku liikennevakuutukselle...
Kyllä ohkolan crossiradalla ambulanssi kerran kävi viime kesänä.
Tiedän että kaikki ei vammat ei sitä ambulanssia tarvitse, olkapäät ja polvet on usein kovilla kun kattumisia sattuu.
Sähköfillari rupeaa kohta olemaan oikeasti se kannattava juttu.
Sellaisella ajaneena, ainakin poluilla ajamiseen tulee sitä fiilistä.
Hallitusaktiivi,EVP
Honda CBR1000F 1991
Toyota Celica 1990
Jollain kumman konstilla ennen ajettiin kilpaa , eikä kukaan juuri lisenssivakuutuksia
kummempia pakottanut ottamaan.
Moni otti oman harkinnan mukaan erilaisia vapaaehtoisia, eikä ne tekemisen "totisuuteen" suhteutettuna
koskaan olleet kohtuuttomia kustannuksiltaan.
Välillä sattui kaikenlaista ja joskus.... todella harvoin ja pienillä "osumapromilleilla".... jota vakavampaa,
joskus jotain lopullista, mutta kokonaisuuteen suhteutettuna asia ei vakuutusyhtiötä koskaan ole
konkurssin partaalle vienyt. Ei edes pilannut hyvää businesta.
Edelleen.... perätään niitä lukuja pöytään, joista selkeästi näkyisi onko "menossa mikään muuttunut"....
eli onko esitetyille ratkaisuille ja muutoksille numeerisia perusteita.
Tätähän tässä nyt haahuillaan... eikä sitä, onko jotain joskus ylipäänsä sattunut.
Eihän se ole edes mahdollista, että ei koskaan mitään missään.
Muita perusteita voidaan sitten viritellä ihan tarpeiden ja idisten pohjalta, ei siinä mitään.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY