Nythän tässä on huomattava sellainenkin juttu että vakuutusyhtiöiden kannalta - ainakin luulen niin - kaikki liikennevakuutuksella vakuutetut rekisteröimättömät pyörät ovat samaa kohderyhmää. Eli siihen kuuluu ratapyörien lisäksi myös crossit ja endurot. Ja varsinkin crossissa on viime vuosina sattunut pahoja loukkaantumisia, ilmeisesti ainakin yksi neliraajahalvaus ja ainakin pari kuolemaa. Tämän saatan muistaa väärin mutta taisi toissa kesänä kuolla yksi endurokuskikin.
On myös muistettava että tästä liikennevakuutuspotista maksetaan myös kilpailuissa sattuneet henkilövahigot. Kisapyörissä pitää myös olla liikennevakuutus ellei ajeta täysin suljetulla radalla ja sellaisia Suomessa ei ole kuin Ahveniston rata ja sekin vain teoriassa. Lisenssivakuutuksen korvaussummat ovat hyvin vaatimattomia silloin kun sattuu pahasti.
Viimeksi muokannut: Patukka; 14.11.2014 klo 18:15.
^Ei ahvenistokaan ole suljettu. Siellä on ollu ajojen aikaan radalla pikkupojista marjanpoimijaan sitä porukkaa.
Superbike #7
Ratakaato Ahvenistolla 2013 esimerkki:
Pyörä Honda CB1000R vm 2009 lunastukseen.
Liikenteestä ajovarusteet ja sairaala kustannukset:
Varusteet pidin itse ja korvaukset vähennetty ikä vähennyksellä. Kypärä 100 eur. nahkapuku 200 eur. saapaat 50 eur.
Liikenteessä sairaala laskua en nähnyt koskaan meni suoraan Turva vakuutusyhtiöön.
Polvi murtu. 3 kylkiluuta murtu ja pari sormea.
Pyörän korvaus oli omituinen kun Turva korvaa 50% ratakaadosta.
Jos pyörä oli 2009 ja arvioltaan 10000 eur. he arvioivat että yhteisvarastostolta saadaan 3000 eur joka kuukuu omistajalle (minulle) ja jäljelle jäännelle osalle 7000 eur makso Turva puolet 3500 eur. Eli yhteensä 6700 eur. + varusteita vähennettynä ikä vähennyksellä.
Eli jos 30000 pyörän rata kaadosta vakuutusyhtiö maksaa 50% ei se käytännössä ole 15000 eur vaan paljon parempi ;-)
Nyt kun vaimo on kieltänyt kaikki rata-ajot, olen siirtynyt Katu GP luokkaan![]()
Terveisin Reiska
- Kawasaki Z1000SX -
Just tämähän tässä vähän hirvittää, ku parin vuoden päästä on kaikissa ylikireissä ratasirkkeleissä kilpi perseessä.
Sit seuraavks ne päätyy näille lippisteineille katukaahaukseen ja hurlumhei siitä ei enää olekaan kuin poronkusema siihen että kaikki pyörät kutsutaan katsastukseen...
Kyl nyt olis aika tehdä jotain sen eteen että rata- ja crossimopot saa edelleen jatkaa kilvetöntä taivaltaan järkevillä vakuutusmaksuilla.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Tuskin päätyy, koska katukaaharit ei osaa arvostaa hyvää alustaa ja vastaavia hipo-osia, ratakatteet saa taas 99% ostajista kääntymään kannoillaan ja muilta osiltaan rata- ja kilpimopo ei paljon eroa toisistaan. Lisäksi hipo-palikat on kannattavampaa myydä irtona kuin mopon mukana jos siihen vain on mahdollisuus.
Superbike #7
Kyllähän nykyäänkin myydään tonnikaupalla Dukeihin ja Ducateihin ties mitä hiilariosaa ja racekittiä, vaikka suurin osa näistä pyöristä ei koskaan elinkaarensa aikana käy radalla. Nyt tulevaisuudessa kehitys kääntyy itseään vastaan kun nimenomaan ja vain ratakäyttöön rakennetut pyörät päätyvätkin katuliikenteen sekaan.
Sehän olis kaikkien etu, että tällaiset kaahausviettiset saataisiin pois tuolta muun liikenteen seasta toteuttamaan itseään muulta liikenteeltä suljetulle alueille. Eikä päinvastoin.
Eli näinpäin ajateltuna tämä uudistettu vakuutussysteemi vain kasvattaa riskejä yleisillä teillä. Siksi näenkin, että ei siitä todellakaan olisi kenellekkään mitään haittaa jos joku SMOTOn näppisvirtuoosi tekis aiheesta jonkun julkaisukelpoisen tiedotteen yleiseen jakeluun.
Eihän siinä oikeasti ole mitään järkeä että täysveriseen kilpuriin asennetaan lyhty, Kiinan vilkut ja muka peilit ja sitten päästetään se joku finninaama selässä tuonne muun liikenteen sekaan. Siis ei siinä kyllä mun logiikan mukaan parane liikenneturvallisuus, eikä vakuutusmaksut halpene.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
^
Taas aika hurjia teorioita. Vakuutussysteemi vaikuttaa negatiivisesti ratailuun ja sporttipyörien osalta liikennekäyttöisiin myös. Esimerkiksi IF hinnoittelee kyykyt aika tappiin. Lisäksi uusien sporttipyörien myynti on sakannut tosi pahasti, ja uskoakseni ei niitä ulkomailtakaan korvaavia määriä tuoda. Tätä lippisteinien muodostamaa kaahariryhmää vetämässä kisakireillä sirkkeleillä ei ole muodostumassa. Se on ihan fantasiaa. Sakkoja jaellaan tulevaisuudessa suuremmissa määrin mohköenskalla ajaville ukoille.
Tuo skenaario, jota maalailet, on siis ihan satua. Tämä ei tarkoita sitä, ettenkö olisi huomannut vakuutuskäytäntöjen ja ajokorttiuudistusten mp-harrastusta tuhoavaa vaikutusta. Harrastajamäärissä mennään alaspäin.
Väännetään vielä lankaa. Jos kyykyt menisivät kuin kuumille kiville, ja uusia nuoria MP-kortin ajavia olisi enenevissä määrin, niin silloin ratailun vaikeuttaminen voisikin näkyä katukaahailun lisääntymisenä. Nyt tämä vakuutusyhtiöiden vittuilu on vain vaikeuttamassa harrastusta. Kilvelliset pääsevät edelleen ajoharjoitteluun kohtuullisilla vakuutusmaksuilla, poislukien tietty määrätyt yhtiöt ja niissä vakuutetut kyykyt.
Summa summarum: Pitää keksiä jokin parempi ja kriittistä tarkastelua kestävä argumentti vakuutusyhtiöiden vittuilun lopettamiselle tai edes asian ajamiselle vaikkapa Smoton kautta.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Onko sulla minkäänlaista ymmärrystä esim. sbk-kilpurin ja katupyörän eroista? Mun arvaus on, ettei ole, koska tuollaisia satuja osaat maalailla. Suurin osa tämän maan kilpureista tuolla on käytännössä vakiopyöriä, joihin on laitettu päälle kuitukatteet ja parempi alusta ja raavittu turhat painavat katuosat pois. Lopputuloksena katupyörään verrattuna on n. +10hp/-15kg verrattuna katumopoon. Tuoko on se ero, joka tekee moposta yhtäkkiä hengenvaarallisen ja mikä on se oleellinen ero vakioon katumopoon? Mites kilvetön kuussatanen, onko sekin vaarallisempi kuin kilvellinen?
Ja nuo katumopoihin myytävätä hiilari bling-blingit ja "racekitit" on pääasiassa vain ulkonäköön vaikuttavia asioita. Yllättävän moni työntää pari tonnia johonkin slipariin kun samalla rahalla saisi isomman parannuksen pyörään Ö:n takaiskarilla tai keulakitillä.
Superbike #7
Ei se Smoton avuun huutaminen tässä kyllä mitään auta. Vakuutusyhtiöt saavat kuitenkin hinnoitella tuotteensa haluamallaan tavalla. No ehkä ne vois ajaa ratailuun suunnattua vakuutusluokkaa, mutta epäilen, että muutamaa sataa varten tehty vakuutusluokka olisi sen halvempi tai kannattavampi. Hinta pitäisi siinäkin varmaan suht korkea olla, että kattaisi vakuutusriskit.
Annoin moottoripyörille pikkusormen, se vei koko käden
Jos nyt otetaan kuvitteellinen esimerkki, että Suomessa on tällä hetkellä 5.000 metsäpyörää jotka muuttuvat ens kaudelle katulaillisiksi sen takia että se on jatkossa ainoo järkevä tapa vakuuttaa nää pyörät. Täytyy sitten vaan todeta että siinä pitää piltin faijalla olla pakka kondiksessa jos täytyykin latoa tiskiin vanhan viiden huntin sijaan kaks ja puol tonttua vuosittaista vakuutusmaksua.
Sori nyt mun skenaariot, mutta kyllä mä näen aika mustia pilviä harrastajamäärien kehityksessä tällä vakuutustrendillä.
Toivottavasti turhaan.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Asefriikkien mukaan ei ole olemassa vaarallisia aseita. Aina tarvitaan sormi joka liipaisinta painaa.
Siksi mielestäni olisi järkevämpää pitää ne sorapyörät soramontuilla ja ratapyörät radalla, mielummin kuin tuoda ne katuliikennekelpoisiksi jollain typerällä vakuutuskikkailulla.
Itseni lisäksi tunnen vähintään tusinan busanistia (nimi muutettu) kun en halua leimata ketään. Joille voi huoletta lainata viikonlopuksi jonkun nollakuus fasun eikä edes viisari värähdä. Mutta tilanne muuttuu aivan toiseksi kun joku erehtyy tarjoamaan jotain tehopaino yksyhteen värkkiä. Kaverit ei pääse edes Hagiksesta Mäkelänkadun toiseen päähän ku jo vilkkuu sinivalot taustapeilissä.
<p>reilu nurkkavääntö on parempi kuin huono pano</p>
Mistähän kenkä ihan arkitodellisuudessa puristaa ?
Oli ennen paremmin tai huonommin, on kuitenkin niin, että
kilpaa on ajettu ja erilaisissa paikoissa harjoiteltu ja harrastettu
kilvettömillä ja ilman liikennevakuutusta olevilla laitteilla kymmeniä vuosia.....
käsittääkseni ilman silloin tällöin ilmenneitä "shit happens".... yksittäistapauksia.
Lainsäädäntö on tietty, sanotaanko "kohtuullisen ohjaava" asia,
mutta missä mennään nykyisin suhteessa aiempaan ?
Onko niin, että jos ei ole "todellisia ongelmia", niitä on kehitettävä
keinoilla millä tahansa..... vaikka lainsäädännöllä ?
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Tuohon viimeiseen yhdyn kyllä täysillä.
Toisaalta... tuohon muuhun... Kaupasta saa kilpiin suoraan ja normaalissa järjestyksessä, eri lajiin meneviä
laitteita jotka ylittävät kevyesti 80%:n ostaja/käyttäjäkunnan "eväät".
Nitro on kammottavan oikeassa tuolla siinä, että niillä "ylikireiden ratatykkien" todellisilla.....
eli marginaalisilla... varsinkin tehoeroilla.... ei ole hepan pepan merkitystä kokonaiskuvaan....
oli kuskilla lippis päässä... miten päin tahansa... tai ihan asiallisesti kypärä päässä.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Lähitapiolaan oli tullut kaskoon ehtomuutoksia:
3.1 Kolarointivakuutus
(Törmäysvakuutus)
Kolarointivakuutuksesta ei korvata vahinkoa, joka on aiheutunut
•
käytettäessä ajoneuvoa moottoriradalla tai ajo- tai nopeusharjoittelussa muulla alueella tai tieosuudella
(esim. Nürburgringin Nordschleife).Edellä mainittu rajoitus ei koske liikenneopettajan
antamaa ajo-oikeuden saamiseen liittyvää ajokoulutusta tai
muuta vakuutusyhtiön kanssa etukäteen sovittua koulutusta.
Sama uusi rajoitus Autopalvelu- ja Hinauspalveluvakuutuksessa.
Viime vuonna mentiin muistaakseni 50% omavastuilla, nyt on rajattu rata-ajo kokonaan pois.
Onko Ifillä tai muilla yhtiöillä vielä voimassa korotettu omavastuu? Kommentit "mihin niitä vakuutuksia tarvitsee" tai "kiellettävä koko rata-ajo" voi jättää väliin.![]()
Eiköhön tilanne ole nyt ja aina se että kaikilla vakuutusyhtiöillä on voimassa joko korotettu omavastuu tai ei makseta korvauksia lainkaan kun puhutaan kaskon törmäysvahinko-osuudesta ja radalla ajamisesta. Eroja on vain suhtautumisessa radalla tapahtuviin koulutuksiin.
1000
Niin, hakusessa oli kommentteja siitä onko joillakin (millä) yhtiöillä vielä esim. 25-50% kaskon omavastuut käytössä omatoimisessa harjoittelussa. Tapiola siis liittyi niiden joukkoon jotka rajasi kaskokorvaukset kokonaan pois.
edit. niin kauan kun on saatavilla vakuutuskorvauksia (lähinnä ajattelen pyörän täystuhon kannalta), pidän ihan järkevänä pitää se optio itsellä että ottaako korvaukset vakuutuksista vai esim. laittaako pyörän osina myyntiin
Ero lienee siinä, miten vakuutusyhtiö tulkitsee rata-ajon. Viimevuonna kysyin IF:ltä lausuntoa osallistuessani .orgin Ajotaito II ja vastaus oli, että vakuutukset ovat voimassa kun harjoittelu ei ole kilpailua tai kilpailemiseen tähtäävää tai verrattavaa. Ajoharjoittelu, joka tapahtui radalla oli eritelty (mikä on kaikkien osalta fiksua politiikkaa, koska se kasvattaa ajotaitoja ja vastaavasti vähentää onnettomuusriskejä tienpäällä - väitän).
IF:n vakuutusehdoista yleiset rajoitukset (luku 4):
5. osallistuttaessa kilpailuun tai sen harjoitteluun yleiseltä liikenteeltä suljetulla alueella tai tieosuudella.
B-King
Näiden kanssa saa olla tosi tarkkana.
Esim. Pop-vakuutus jonka liikennevakuutus on hyvin kilpailukykyinen eikä kaskokaan paha ole.
Mutta, ote ehdoista:
Kohta 4, Turvien yleiset rajoitukset
Vakuutuksesta ei korvata vahinkoa joka aiheutuu... Kohta 5 osallistuttaessa kilpailuun tai sen
harjoitteluun yleiseltä liikenteeltä suljetulla alueella tai tieosuudella
Tässä kohtaa nousee hymy huulille, mutta totuus paljastuu vasta paljon myöhemmin:
Kohta 6.4, omavastuu ja muut vähennykset...
Vahingon sattuessa alueilla, joilla harjoitetaan nopeus- tai ajoharjoittelua tai muuta siihen rinnastettavaa toimintaa, omavastuu on nelinkertainen, kuitenkin aina vähintään 25 prosenttia vahingon määrästä.
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
Iffin kaskohan on tosiaan voimassa radalla kun kyse ei ole em. kilpailusta yms., niin minä sen ainakin olen tulkinnut ja taisin viime vuonna myös kysyä yhtiöstä.
Omavastuu on korotettu, 3-kertainen/20% vahingosta.
https://www.if.fi/web/fi/SiteCollect...uutusehdot.pdf
Kohta 6.4.1 sanoo näin: Alueilla, joilla harjoitetaan nopeus- tai ajoharjoittelua tai muuta siihen rinnastettavaa toimintaa, vahingon sattuessa omavastuu on kolminkertainen, kuitenkin aina vähintään 20 prosenttia vahingon määrästä. Tämä ei kuitenkaan koske liikenneopettajan antamaa ajo-oikeuden saamiseen liittyvää ajokoulutusta.
POP:sta kysyin tammikuussa kaskon voimassaoloa ja silloisen vastauksen mukaan on voimassa, omavastuu 4-kertainen/25% vahingosta.
Edit: hmmm.... Joutuukohan vaihtamaan POPpiin. nettilaskuri antaa bemmille 600e halvemman hinnan kuin nyt Ifissä. Talvella muitaakseni ei ollut tuollaista eroa.
FZ1-S -09 -> S1000RR 2010 + S1000XR
Kyselin liikennevakuutusta kilvettömään Ducati 848 ja tässä hinnat, Turva 1108,-/v, Aktia 2433,-/v, Pohjola 1072,-/v, Lähitapiola 1336,-/v. Käytännössä 4,5kk vakuutuksessa. Onko kellään tietoa edullisimmista vaihtoehdoista ?
Kiitos, soittelin POP vakuutukseen mutta kilvettömälle pyörälle on kallis 2000-2500,-/v. Täytynee miettiä minkä noista ottais Turvan,Pohjolan vai Lähitapiolan. Lähitapiolan hinta on valmiiksi laskettu neljässä osassa maksettavaksi kun taas Turvan ja Pohjolan yhdessä osassa.