Ei ne siellä arvauskeskuksessa mitään kysele, kun kävelee ensiapuun pää kainalossa. Sanoo vain, että "kaaduin portaissa, mutta onneksi sattui olemaan kypärä päässä".
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Joissain vakuutusyhtiöissähän tuo kikkailu on estetty tai ainakin tehty kalliimmaksi tyyliin 100 euron minimimaksulla. Ihme, jos OP ei tuota seuraa.
Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.
no ifissä tuo minimi 100e oli jo viime vuonna. ei OP ainakaan vielä ole tuohon lähtenyt... ja taitavat saada ihan mukavasti ratailevia asiakkaita tuolla toiminnalla.
kuitenkin pahoja kaatoja käy prosentuaalisesti vähän. riskihän se toki on vakuutusyhtiölle mutta riskejä täytyy ottaa jos niitä asiakkaita haluaa, pienyrittäjänä se on tullut huomattua
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Onko jossain yhtiössä rata ajoon kaskoa tänä vuonna saatavilla?
1199S Panigale
"The only easy day was yesterday."
2012 S1000RR
GSX-R 750 K8 (ex)
Jakaakseni hiukan mahdollisia kulujaNyt ei siis kaskoa ole ja tuntuu siltä, ett vauhti on siinä pisteessä(1.31 alastarossa k3 racetec), että tästä nostaminen vaatii lisää riskinottoa/rajojen hakua. Varmasti lähtee pois ajasta muillakin keinoilla, mutta esim. agressiivinen trail braking harjoittelu voi käydä kalliiksi. Tai sitten pitäisi ostaa ratamopo, tuo Ducati on ehkä vähän liian puunattu peli uhrattavaksi..
1199S Panigale
Tämän vuotisissa Iffin kaskoehdoissa on kyllä rata-ajo rajattu pois.
FZ1-S -09 -> S1000RR 2010 + S1000XR
IFn ehdot on hiukan ristiriitaiset. Vanha 20% omavastuu mainitaan nopeusharjoittelussa edelleen yhdessä pykälässä, mutta toinen pykälä rajaa kaskon pois.
Kannattaa IFn asiakkaan kysyä asian perään ja laittaa vähän painetta. Sehän on ainut kilpailuvaltti heillä.
KL Service kx250x -23
"The only easy day was yesterday."
2012 S1000RR
GSX-R 750 K8 (ex)
On reagoinut, voin vastata hänen puolesta. Minä kyselin asiaa aspasta, mutta hehän ei oikeastaan vastaa mistään eikä mihinkään. Tarttis olla ilmeisesti tuotepäällikkö jolle voisi laittaa vähän hiillostusta porukalla. Hänelle on yhdistyksen oma mies jo kommentoinut asiaa, mutta ilmeisesti ei tulosta ole tullut.
KL Service kx250x -23
Päinvastoin. Lopettaa sen sössimisen, säheltämisen ja yrittämisen, niin kierrosaika paranee ja riskitaso laskee.
Sun vehkeellä ajelee keposesti nollariskillä jotain alle 1:25, kunhan vaihtaa alle jotku perus ratarenkaat ja käyttää kaasua 70-80% ja jarrua 60-70% ja ajelee 90% oikeella linjalla. Helppoo, ei tarvi ku tehä enää.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Mites, kun OP ja POP kysyvät nykyisin verkkokaavakkeessa, onko ajoneuvo "normaalissa tieliikennekäytössä" lakisääteistä liikennevakuutusta ottaessa - eikös keskiryhmän satunnaiset ratapäivät ole kuitenkin ajoharjoittelua eikä kilpailu/ratakäyttöä? Sanamuodot ovat hieman epäselvät.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Ihan väärinkäsitysten välttämiseksi suosittelen tekemään sen vakuutuksen puhelimessa eikä netissä.
Ite ottanu ratapyörään puhelimitse kaikki vakuutukset eikä kertaakaa OP:n kans oo ollu mitää epäselvyyksiä.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Tämä ei ole ihan maailman helpoin kysymys, vaikka itse olen ns. tämän alan miehiä niin silti paha sanoa mitään varmaa. Ehdot sanovat ”kahden suuren” osalta seuraavaa:
IF:n kaskosta ei korvata:
5) osallistuttaessa kilpailuun tai sen harjoitteluun yleiseltä liikenteeltä sul- jetulla alueella tai tieosuudella
6) osallistuttaessa ajo- tai nopeusharjoitteluun yleiseltä liikenteeltä sulje- tulla alueella tai tieosuudella (jollaiseksi katsotaan myös esimerkiksi Nürburgringin Nordschleifen ja Spa-Francorchampsin niin kutsutut ylei- söajovuorot). Tämä rajoitus ei koske Suomessa tapahtuvaa moottori- pyörän käsittelyharjoittelua tieliikennekäyttöön rekisteröidyllä moottori- pyörällä eikä liikenneopettajan antamaa ajo-oikeuden saamiseen liittyvää ajokoulutusta.
OP ei korvaa:
7. osallistuttaessa kilpailuun, kilpailun harjoitteluun, ajoharjoitteluun, ajettaessa muuten moottoriradalla, yleiseltä liikenteeltä suljetulla alu- eella tai tieosuudella.
Korvausta maksetaan kuitenkin vahingosta, joka aiheutuu osallistutta- essa liikenneopettajan antamaan ajoharjoitteluun talviajon tai pimeän ajon kurssilla tai Liikenneturvan ennakoivan ajon kouluttajakurssin (EAK) suorittaneen kouluttajan, autokoulun tai Suomen moottoripyö- räkouluttajat ry:n kouluttajan antamaan ja valvomaan ajo-opetukseen.
En ala kilpailijoiden ehtoja tulkitsemaan mutta sanoisin että jos .org:n ratapäivillä pannuttaa (ei millään kurssilla) niin IF saattaa korvata, OP tod.näk. ei. Toki tuttu korvauspäällikkö tms. voi tehdä ex-gratia päätöksen mutta se menee jo normaalien ehtojen ulkopuolelle.
-
Tarkennetaan:
Tätä kysymystä kysytään jo lakisääteistä liikennevakuutusta ottaessa kaavakkeella. En tiedä menikö threadi ihan oikein, mutta jos kyseessä on kilvellinen katupyörä jolla on tarkoitus hoonata myös radalla ajoittain, niin POP:n käytäänkö "edes osittain" "yrityskäyttöön, maastoajoon, kilpailukäyttöön, radalla" tai OP:n "Onko moottoripyörä muussa kuin normaalissa tieliikennekäytössä (Muuta kuin normaalia tieliikennekäyttöä on esimerkiksi kilpailukäyttö tai harjoittelu maastossa)" ovat ikäviä.
POP antaisi ymmärtää, että kaikki ovat no go. OP jättää tulkinnanvaraa (pitäisikö lukea ehdot tarkemmin ja tässä ei ole "edes osittain", ovathan merkkikerhon tai muun kerhon ratapäivät tuiki normaalia tieliikennekäyttöä?).
Ehkä puhelin olisi hyvä vaihtoehto, mutta epäilen osaavatko palveluneuvojatkaan tuota kysymystä sen enempää avata.
Muoks. Onko tässä takana muuttunut liikennevakuutuslaki, joka antaa laajemmat mahdollisuudet hinnoitella käytön mukaan, osaako kukaan sitten sanoa miten asia menee jos käyttö ei ole sovitun mukaista, IF:stä (vai oliko sittenkin OP) eivät auton osalta osanneet taannoin edes sanoa, että mitäs sitten jos kakkosauton kilometrit menevät yli uuden kilometrirajan, joka on vakuutusta ottaessa ilmoitettu. Tuntuu oudolta yhtä kaikki.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Ite en ottanu vakuutusta OP:sta kun olis pitäny luvata, että ajoneuvo ei ole kilpailukäytössä. Soitto vakuutusyhtiöön ja puhelun nauhotus päälle niin on sit kättä pidempää jos/kun on myyty vakuutus asiakkaalle harhaanjohtavilla tiedoilla.
Superbike #7
Joo ymmärsin ehkä kysymyksen väärin, mun vastaus koski kaskoa eikä liikennevakuutusta:
Liikennevakuutuslaki sanoo seuraavaa:
Liikennevakuutusta ei tarvitse ottaa:
6) ajoneuvolle, jota ei tarvitse rekisteröidä, eikä ajoneuvoa käytetä liikenteessä;
Saman momentin lopussa todetaan kuitenkin että omistajalla ja haltijalla on oikeusvakuuttaa em. kohdassa mainittu ajoneuvo.
Laki jatkuu:
Vakuutusyhtiö, joka harjoittaa liikennevakuutustoimintaa, ei saa kieltäytyä antamasta ja voimassa pitämästä siltä haettua vakuutusta, jos vakuutus koskee sellaista ajoneuvoa, jota varten yhtiöllä toimilupansa sekä vahvistetun yhtiöjärjestyksensä mukaan on oikeus antaa vakuutus.
Eli mun on hankala nähdä millä perusteella mikään yhtiö voisi kieltäytyä antamasta liikennevakuutusta. Jos jollain on kirjallinen jonkin yhtiön kieltäytyminen niin olis mielenkiintoista nähdä.
Lisäys: hintahan voi sit olla mitä vaan, siihen en ota kantaa.
-
Soitin OP:hen puhelimitse, palveluneuvoja ei kysynyt mitään ajoneuvon käytöstä. Kiitos vihjeistä.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Käsittääkseni liikennevakuutuksen voi ottaa melkein mille tahansa ajettavalle laitteelle, olipa se rekisterissä tai ei. Se korvaa vastapuolen ja kuljettajan henkilövahingot, ja se on voimassa kaikkialla vehkeellä ajettaessa. Kasko ja sen tyyppiset on sitten eri juttu, niissä on yleensä maininta ettei se koske kilpailuja, ajoharjoittelua jne. Kannattaa lukea pikkupräntti.
Liikennevakuutuksenhan saa vaikka päältä ajettavalle ruohonleikkurille, pienkuormaajalle yms. Korjatkaa jos olen väärässä.
Liikennevakuutus on kyllä hyvä olla olemassa koska jos joutuu pitkälle saikulle voi korvaukset tulla tarpeeseen.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Mielenkiinnosta tähän, kun kysyin talvella pitkäaikaiselta vakuutusyhtiöltä Turvalta vain ohimennen Euroopasta ja Mansaaresta ja heitin Mad Sandin, niin vastaus oli yllätyksekseni että ei ole silloin sunnuntaina voimassa!! Kysyin tietenkin mihin perustuu, kun tiet on auki täysin normaalisti liikenteelle-ei osannut vastata. Mutta vakuutusyhtiöhän vaihtui saman tien Lähi-Tapiolaan.
BMW S1000RR
Tämä on vanha juttu.
Uusi juttu on se, että lakisääteinen liikennevakuutus ilmeisesti voidaan nykyisin hinnoitella samalle kamppeelle eri tavoilla käyttötarkoituksen mukaan. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajanta...laki#a460-2016 viittaa laadultaan ja käytöltään samanlaiseen ajoneuvoon, tähänköhän se sitten perustuu, en ole varma. Jostakin syystä nykylain aikana on mahdollista ottaa kakkosautovakuutus vähän ajossa olevalle autolle, tai näköjään kysellä motskarin käytöstä maastossa tai radalla jopa kilpipyörän ollessa kyseessä.
Mitä se sitten tarkoittaa, jos ei käyttötarkoitus vastaa ilmoitettua, lienee koeistamatta oikeudessa. Kiva olisi, jos joku tätä logiikkaa pystyisi vielä purkamaan. Meneekö nyt valkokilpienskan tai kilpiratapyörän hintaetu liikennevakuutuksessa sen sileän tien?
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Todella sekava tilanne. Mitkä liikennevakuutukset kelpaa MotOrgin järjestämissä tilaisuuksissa??!! Kukakohan korvaa, jos jotain isompaa sattuu.
POP vahvisti s-postilla, että minun liikennevakutus Popissa voimassa MotOrg ry:n radalla tapahtuvilla ajoharjoittelupäivillä.
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?