Sivu: 3 / 6:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 61:stä 90:een 158:sta
  1. #61
    Lainaa (iirot @ Syys. 03 2010,17:46) kirjoitti
    Kyllä tommonen vaikkapa clasun iskumeisseli on mainio peli.

    iskumeisseli

    Se että paikat tuolla hajoisi, on aivan täyttä paskaa.
    Toki jos työskentelymenetelmät ovat sen kaltaisia että vasaralla pitää aina lyödä täysiä, ja mielusti sillä vähän isommalla niin ei ihme että ruuvit alkujaankin pyöristyvät.
    Mutta hyvinkin kevyellä voimankäytöllä tommosella saa melko murjotut ruuvit hienosti aukeamaan. Ehdottomasti suosittelen.
    wtf?¿ miten tommonen iskumeisseli toimii? Ikinä nähnykkää
    Yamaha FZS 1000cc
    Ex: Kawasaki er-5
  2. #62
    Lainaa (JeTi @ Syys. 03 2010,17:58) kirjoitti
    Lainaa (iirot @ Syys. 03 2010,17:46) kirjoitti
    Kyllä tommonen vaikkapa clasun iskumeisseli on mainio peli.

    iskumeisseli

    Se että paikat tuolla hajoisi, on aivan täyttä paskaa.
    Toki jos työskentelymenetelmät ovat sen kaltaisia että vasaralla pitää aina lyödä täysiä, ja mielusti sillä vähän isommalla niin ei ihme että ruuvit alkujaankin pyöristyvät.
    Mutta hyvinkin kevyellä voimankäytöllä tommosella saa melko murjotut ruuvit hienosti aukeamaan. Ehdottomasti suosittelen.
    wtf?¿ miten tommonen iskumeisseli toimii? Ikinä nähnykkää *
    Laitetaan sopiva pää iskumeisseliin ja kevyesti lyödään vasaralla meisselin päähän. Kärki liikahtaa vähäsen auki/kiinni suuntaan mikä on valittu.

    Voi lyödä kovaakin ja isolla moskalla, mutta iskuvoima ruuvin mukaan. Se kärki porautuu siihen aukaistavaan ruuviin.

    KISS "aurinkokuningasta" lainaten...



    Kawasaki 550 -83 Limited Edition
    Grumpy Old Fart

    "Si vis pacem, para bellum"
  3. #63
    Suzukista sain samanlaisen ongelmaruuvin etujarrun säiliön kannesta auki lyömällä pienen hylsytorxin väkisin pyöristyneeseen kantaan ja sitten vain auki räikällä vääntäen, kova torx upposi hyvin ruuviin.

    Sitten jollain ihme tuurilla olin tullut kauan aikaa sitten ostaneeksi pussillisen uusia ristipäisiä uppokanta m4 ruuveja, molemmat uusiksi ja vaseliiniä kierteisiin, ei ryydy ihan niin pahasti enää..
    <p>Suzuki DR 650 SE 1998 Suzuki RM 250 2008 Suzuki PV 80cc Pappa-Tunturi 1974 Solifer SM 1980</p>
  4. #64
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (JeTi @ Syys. 03 2010,17:58) kirjoitti
    wtf?¿ miten tommonen iskumeisseli toimii? Ikinä nähnykkää *
    Eli iskumeisselissä on "jenkat" sisällä, se siis muuttaa vasarallalyönnin pystyuoran liikkeen kiertoliikkeeksi. Kak kärpästä yhdellä iskulla: iso paine ruuvin päähän ettei pääse nousemaan ruuvin kannasta ylös ja samalla kiertoliike aukipäin.

    Tommonen näky olevan seinällä, mutta itopäät ihan väärän kokoisia.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  5. #65
    Lainaa (sefo @ Syys. 02 2010,21:41) kirjoitti
    Toimivaksi todettu konsti: Poraa noin 3mm reikä ristikantaruuvin keskelle. Noin 2 mm syvälle riittää. Lyö reikään hieman suurempi torx avain ja käännä varovasti auki. Poraamisen lämpö ja torxbitsin lyöminen auttaa irrottamaan kartion ja ruuvi aukeaa.
    Tuo on kokeiltu itsekkin ja toimii.
    Ja helppoa.
    Ei välttämättä tarvitse sitä reikääkään jos saa juntattua sopivasti siihen ristipään kantaan kiinni.
    Suzuki dr-z 400 sm bigbore
    KTM r.i.p
    MasterStreetRiders
  6. #66
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Hyviä kikkojahan tässä on tullut. No, jarrupalat on ainakin nyt vaihdettu, ja täytyy sanoa että on sintteriset etupalat pirusti kivemman tuntuiset jarrutella. Tämän lisäksi on bongattu pienennäkönen öljyvuoto ykkös ja kakkos sylinterin välistä, luultavasti kannentiiviste (ei venakopan).
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  7. #67
    Kun tässä nyt iskumeisselistä on puhuttu paljon niin väliin vähän off-topic kyssäri.
    Onkos porukalla kokemusta mikä olis hyvä iskumeisseli? Itse ostin joku aikaa sitten Motonetistä jonkun sarjan ja ensimmäistä ruuvia irrottaessa se järein ristipää kärki meni kierteelle. Palautin sen sitten Motonettiin ja nyt olis hakusessa semmonen paketti millä sais jotain aikaseks.
    <br /><br type="_moz" />
  8. #68
    Motonetin iskumeisseli on kyllä täälläpäin toiminut ihan hyvin, kokeile tätä, ihan yhtä hyvä http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=147862998
    gsx-r 1000
    kawasaki zx6rr kilvetön

  9. #69
    Lainaa (jiiässä @ Syys. 03 2010,18:10) kirjoitti
    ...ja vaseliiniä kierteisiin, ei ryydy ihan niin pahasti enää..
    Tuossapa se tuli...
    Kawasaki 550 -83 Limited Edition
    Grumpy Old Fart

    "Si vis pacem, para bellum"
  10. #70
    En mää nyt kyllä ottais tota iskumeisseliäkään tähän leikkiin ollenkaan mukaan, pienin kantakin ristipäissä on varmaan PH4 luokkaa, kun tuon ruuvin kanta on PH2...tuo laite on tarkoitettu hieman järeämpiin puuhiin.

    Tuo perkeleen ruuvi ei tasan ole loppujen lopuksi niin piukassa tuossa, etteikö sitä siitä ruuvaamalla irti saisi, jos kanta olisi ehjä.
    Ei sitä ehjäkantaistakaan ruuvia tuolla kilon mötillä irti oteta.

    Saatika ruveta sitä pienta alukoppaa tuolla+vasaralla mäiskyttämään, niin halkeaa koko paska...
    C-luokan meininkiä vuodesta 84
    Kai muuten tiesitte, että nykyään kaikki on kiellettyä?
    Suzuki GS 450S -87
    Kawasaki GPX 500R -88
    Ducati Monster 696 -11 -RIP-
    Suzuki RF 600R -96
  11. #71
    On tämä vaan uskomaton foorumi.Yhdestä ruuvista saadaan
    älytön ketju aikaiseksi.
    Töissä noihin "päättömiin" ruuveihin törmää liki päivittäin.
    Täytyisikö alkaa pitämään niistä päiväkirjaa.
  12. #72
    Hajosiko moposi.
    Eipä tainnut arvata tämäkään pikku ruuvi, joka varmaankin pienen jaappanialaisen käsistä lähti.
    Että tallaisen kaplakan nosti esiin täällä kaukana karussa pohjolassa
  13. #73
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (polip @ Syys. 03 2010,21:14) kirjoitti
    On tämä vaan uskomaton foorumi.Yhdestä ruuvista saadaan
    älytön ketju aikaiseksi.
    Töissä noihin "päättömiin" ruuveihin törmää liki päivittäin.
    Täytyisikö alkaa pitämään niistä päiväkirjaa.
    Älä suotta päiväkirjaa, voi jälkikasu pitää "vähän erikoisena" kun aikanaan lukevat jäämistöstä löytynyttä päiväkirjaa. Siinä olen kyllä pirusti eri mieltä, että töissä päättömiin ruuveihin törmää (jonkinlaisiin päättömyyksiin mahdollisesti kyllä). Periaatteessa voi tietysti olla ettei ihan samalla alalla olla, mutta myönnetään, että en minäkään jaksa kaikkia "itsestäänselvyyksiä" selitellä esimerkiksi kaikille kameran kanssa räpeltäville harrastekuvaajille.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  14. #74
    Lainaa (shyhander @ Syys. 03 2010,16:56) kirjoitti
    Onhan se tietty, kun tuonne mutterin sisään tuikkasee, niin kyllähän se varmaan osuu ja kiinni ottaa.
    ...ja lämpö vielä jeesaa irtoamisessa. Mutta antaa poikien porata
    KTM
  15. #75
    Rikkiväännetyn ristipääruuvin saa helposti auki sellaisella erikoisbitillä (en muista oikeaa nimeä), jossa on leikkaava/pureutuva kärki. Laitetaan siis tavalliseen bittiruuvarin ja toimii vain avautumissuunntaan. Helsingissä tuollaisia myy ainakin Helsingin ruuvikulma, josta hankin setin (3 erikokoista) ja niillä on jokainen rikkiväännetty pikkuruuvi (m3-m6) auennut.
    Vakiona noissa jarrunestesäilöissä on useasti Din965 M4x12, eli ristipääruuvi, jonka voisi korvata Din 7991 M4X12 uppokantaisella koloruuvilla (ja vaikka rst). Aukeaa helpommin sitten jatkossa.



  16. #76
    Lainaa (panman @ Syys. 03 2010,22:24) kirjoitti
    Rikkiväännetyn ristipääruuvin saa helposti auki sellaisella erikoisbitillä (en muista oikeaa nimeä), jossa on leikkaava/pureutuva kärki. Laitetaan siis tavalliseen bittiruuvarin ja toimii vain avautumissuunntaan. Helsingissä tuollaisia myy ainakin Helsingin ruuvikulma, josta hankin setin (3 erikokoista) ja niillä on jokainen rikkiväännetty pikkuruuvi (m3-m6) auennut.
    Vakiona noissa jarrunestesäilöissä on useasti Din965 M4x12, eli ristipääruuvi, jonka voisi korvata Din 7991 M4X12 uppokantaisella koloruuvilla (ja vaikka rst). Aukeaa helpommin sitten jatkossa.
    Jättäisin kyllä tuon rst ruuvin laittamatta jos säiliö on alumiinia... Hapettuu melko nopsaan kierteet tukkoon ja rst ruuvi menee paljon helpommin poikki kun tavallinen.
    paskapuhetta mutta otan sen silti...
  17. #77
    No... miten sen nyt sanoisi? Otetaan sentään järki käteen näissä asioissa, muutamia vaikeitakin paikkoja joskus korjanneena.

    1. Ensimmäinen asia on maltti, ajatellaan vähän etukäteen, kumpi on helpompi avata, se alunperin ehjä kanta vai poikkiväännetty tai muuten vaan pyöristetty ja pilattu? Tästä voidaan lähteä liikkeelle, sanotaan usein että "se meni poikki"?, ei voinut mitään.

    2. No, tianne ei ole ollenkaan menetetty, otetaan järki avuksi, taas. Ajatellaan että mikä se ruuvi noin niin kuin mekaanisena kone-elimenä on, onko siitä Arkhimedes jo aikanaan tehnyt teoreettisen tutkimuksen ja mihin on päätynyt, mitä on kitka, sen olomuodot levossa ja liikeessä? Ajatellaan näitä, tai väliaineita silloin kun kyseessä on kiinnijuuttunut kierre, tai kiristettävä sellainen.

    3. En voi olla puuttumatta kantaan ja terminologiaan mitä täällä käytetään. Kyllä niinsanottua ristipäätä voidaan kansanomaisesti ajatella olevan periaatteessa kahta laatua, työkalujen puolesta. Se vanha ja perinteinen oli Philips ja uusi ja nykyään yleisempi on Pozidrive, molempia saatavana kokoluokissa 00-4, näin yleistäen. Joista yleisimmät koot ovat luokkaa 1 ja 2, ainakin moottoripyöriä ajatellen.

    3. No, mikä sen ruuvin lukitsee paikalleen, ettei se aukea, se on kitka. Ja pelkkä kitka ei riitä, tarvitaan lisäksi voima, mikä sen saa aikaan, on hyvä ajatella. Se voi olla ruuvin esikiristyksen aiheuttama esijännitys, siis se kansanomaisesti laututtuna on se palautuva venymä, joka sallii muodonmuutokset pinnoissa, pitäen silti ruuviliitoksen kiinni. Vai onko se hapettuma, vai lukkoprikka tai muu vastaava.

    Aiheuttaako kitkan ruuvin kanta, varsinkin senkkikantaisessa se voi olla näin. Vai onko ruuvi pohjannut, pohjaan vaiko kierre pohjannut? Näitä mietimällä saadaan asia ratkaistua.

    4. Ratkaisu, jos kitkan aiheuttaa kiristysmomentista aiheutuva vetojännitys ruuvissa ja sen edelleen aiheuttama voima liitospinnoissa, joissa kitkakerroin vaikuttaa. On silloin helppo ratkaisu poistaa ruuvin esijännitys poistamalla ruuvista kanta joko poraamalla tai muuten. Voidaan myös ylittää ruuvin myötöraja, jolloin venymä ei ole enään palautuvaa, plastista, joten seurauksena on lähes käsin auki kierrettävä ruuvi.

    5. Edellä on kansantajuisella tavalla lyhyesti kuvattu teoriaa, jonka avulla asiaa voi lähestyä.

    6. Mitä sitten olisi tehtävissä kysyjän tapauksessa, kyseessähän oli nestesylinterin ohjaustangossa olevan säiliön kansi. Kysyjän tapauksessa yksi ruuvi niistä kahdesta on jo avattu. Siis kantta ei mikään muu pidä kiinni kuin yksi ruvi ja tiivisteen aiheuttama kitka. Joten toinen ruuvi aukeaa kantta ruuvin varassa nitkuttelemalla, ihan varmasti, ruuvi siis herää henkiin. Koska ruuvia kiristää vain enintään sen kannen kumitiivisteen puristuman aiheuttama vetojännitys ja siitä aiheutuva voima kierteissä, joka taas kitkan kanssa yhdessä vastustaa avautumista. Lisäksi kumitiiviste on elastinen.

    Toisen ja suurimman kiinnipitävän voiman aiheuttaa senkatun eli upotetun ruuvin kanta, jossa on suurin halkaisija ja suurin pinta-ala. Menee siis suoraan momentin laskukaavaankin.

    7. Edellä oli teoriaa, jonka vahvistaa käytäntö, ja päinvastoin.

    8. Itse avaan tuollaisen seuraavasti; laitan siihen sopivan meisselin, yleensä PH-2, lyön siihen päähän vasaralla, noin 300 g, muutaman kerran ja avaan ruuvin. Yleensä edes ruuvien mustaan maaliin ei tällä tavalla tule virhettä. Muutamia ruuveja siis avanneena voin suositella lyömistä ensimmäisesmä toimena.

    9. Mitä tulee ruuvien avaamisen yleensä, on täällä kerrottu hitsaaminen, sen lämpö ja lämmittäminen yleensä varma keino, ja toimii aina ja se maltti. Ihan hyvin voi M4:n hitsata, sitä pienemmät vain vaativat tarkkuutta, mutta aina parempi on se ehjä kanta, alkutilanne ja järjen käyttö, maltti, kuin se katkennut ruuvi? Ainakin omasta mielestäni.

    Sanoisin että vastakierretappi on hyvä, muttta kaikki muut keinot ovat parempia. Iskumeisseli on hyvä, mutta pelkkä isku, oikea meisseli ja oikea kanta vielä parempia, kannattaa kokeilla.

    Enkä asiasta mitään tiedä, kokemusta ei kovin paljon ole yli kolemeakymmentä vuotta, ...vielä.

    Niin, ja se kannen toinen ruuvihan herää kantta sivuilta päin kopistelemalla, että ongelmaahan tässä ei siis alunperinkään enään ole.

    Yleensä haluan sanoa kolleegoilleni, että ihmiset nämäkin ajokkimme ovat tehneet, ei siinä sen kummemmasta ole kysymys. Pitkä tarina tuli, lukee kuka jaksaa.

    Kiitos!
  18. #78
    No niin hyvä! Tämä ongelma ratkesi * Entäpä sit tälläinen: Kampiakselin siimapyörän mutteri ei halua aueta.... * On kokeiltu pitkällä jatkovarrella, pulttipysyllä (ei kalleimmasta päästä) Mikä siis neuvoksi? Jos noin lujaa hitsautunut kiinni? Ruosteenirroitinta käytetty ja kyseessä on siis nyt auto..

    -Vielä tehokkaampi pulttipyssy?
    -Lämpö? Helpommin irti, kun moottori lämmin?



    gsx-r 1000
    kawasaki zx6rr kilvetön

  19. #79
    Isompi pyssy. Pitemmällä jatkolla pyöristyy mutteri.
    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
  20. #80
    Lainaa (polip @ Syys. 03 2010,21:14) kirjoitti
    On tämä vaan uskomaton foorumi.Yhdestä ruuvista saadaan
    älytön ketju aikaiseksi.
    Töissä noihin "päättömiin" ruuveihin törmää liki päivittäin.
    Täytyisikö alkaa pitämään niistä päiväkirjaa.
    Tee feispuukkiin fanisivu päättömille ruuveille
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Honda Forza 350 09/23
    Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
  21. #81
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    ^^ Erinomasita ruuvinkatabesserwisserismiä!

    Täytyy myöntää, että oikein aavistuksen harmittaa, ettei kyllä tuo kannen nitkuttelun varovasti tullut mieleen (äärimmäisen pienikin lienee riittävä), toisaalta tiedossa ei ollut se, onko kansi tasainen ja nitkuttelukelpoinen, epäilen ettei ole.

    Tommoset pshitriliptsit potsitravet – ei ne perhanat suamalaisen suuhun sovi! Ristipääruuvari, siinä on kaunis ja suomalaisen suuhun sopiva sana!
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  22. #82
    Lainaa (pepper @ Syys. 02 2010,17:43) kirjoitti
    Lainaa (Staga @ Syys. 02 2010,17:37) kirjoitti
    Iskumeisselihän tuli jo kokeiltua?
    Tuskinpa on apua jos on jo ruuvin kanta pyöristynyt *
    Kokeile. Tomii jos on vähäkään kanttia.
  23. #83
    Lainaa (TunturiTT @ Syys. 05 2010,09:40) kirjoitti
    Isompi pyssy. Pitemmällä jatkolla pyöristyy mutteri.
    Ei tähän kai muutakaan vaihtoehtoa ole
    gsx-r 1000
    kawasaki zx6rr kilvetön

  24. #84
    Lainaa (tkard @ Syys. 05 2010,07:11) kirjoitti
    No niin hyvä! Tämä ongelma ratkesi * Entäpä sit tälläinen: Kampiakselin siimapyörän mutteri ei halua aueta.... * On kokeiltu pitkällä jatkovarrella, pulttipysyllä (ei kalleimmasta päästä) Mikä siis neuvoksi? Jos noin lujaa hitsautunut kiinni? Ruosteenirroitinta käytetty ja kyseessä on siis nyt auto..

    -Vielä tehokkaampi pulttipyssy?
    -Lämpö? Helpommin irti, kun moottori lämmin?
    No lenkkavain pultin päähän siihe putkee jatkoksi silleen että ottaa rungosta tukea, jakajasta kansi pois ettei vaa auto käynnisty ja avaimesta vääntö niin jo on pultti auki =)

    Noin niitä on avattu =)
    Suzuki DL1000 v-strom.
    SLAVA UKRAINI!
    FUCK PUTIN!
  25. #85
    Lainaa (Suzu-ukko @ Syys. 05 2010,12:42) kirjoitti
    Lainaa (tkard @ Syys. 05 2010,07:11) kirjoitti
    No niin hyvä! Tämä ongelma ratkesi * Entäpä sit tälläinen: Kampiakselin siimapyörän mutteri ei halua aueta.... * On kokeiltu pitkällä jatkovarrella, pulttipysyllä (ei kalleimmasta päästä) Mikä siis neuvoksi? Jos noin lujaa hitsautunut kiinni? Ruosteenirroitinta käytetty ja kyseessä on siis nyt auto..

    -Vielä tehokkaampi pulttipyssy?
    -Lämpö? Helpommin irti, kun moottori lämmin?
    No lenkkavain pultin päähän siihe putkee jatkoksi silleen että ottaa rungosta tukea, jakajasta kansi pois ettei vaa auto käynnisty ja avaimesta vääntö niin jo on pultti auki =)

    Noin niitä on avattu =)
    Juuri noin yleensä avattukkin, mut ...
    Ei onnistu... Lenkkiavainta en saa kunnolla paikoilleen, johtuen tämän akselin sijainnista ja tilan ahtauden vuoksi, Tietenkin jos saisi nostettua auton kunnolla ylös niin voisi toimiakkin, siis ala kautta.. Hylsy+monta jatkopalaa +väännin+2m putkenpätkällä yritetty jo avata *

    Eli tehokkaampi pulttipyssy+osaavat kädet.. *

    No mut hei! Palataan taas vaihteex, noihin ruuveihin

    Teen kohta uuden aiheen, missä otsikkona on: Pultin kanta pyöristyi



    gsx-r 1000
    kawasaki zx6rr kilvetön

  26. #86
    Sanokaas millä lähtee kahvassa oleva ruuvi irti kun, 1)kanta on pyöree 2)ruuvi on upotettu ruuvinlevyseen reikään n. 3cm ja 3)ruuvi on käännetty semmoseen mieskireyteen kun edellisen omistajan ranteet on vaan kestäny (ja se omistaja oli maajussi)
    Yamaha FZS 1000cc
    Ex: Kawasaki er-5
  27. #87
    Noissa jatkovarsiyrityksissä kannattaa kokeilla naputtaa vartta siellä lähellä pulttia auki-suuntaan jollain. Ne pikku sykäykset voi saada jumin auki, varsi kun tuppaa joustamaan eikä voimaa tule kunnolla. Tämä tietysti samalla kun toinen vääntää varresta.
  28. #88
    Huomenna alkaa vapaat, niin pystyy taas ihmetellä, eiköhän se siitä, kun huomenna tulee kaveri auttamaan
    gsx-r 1000
    kawasaki zx6rr kilvetön

  29. #89
    Joo, piti Buellista katsoa voimansiirron öljymäärä, mutta edellinen katsoja/vaihtaja/omistaja oli vetänyt pultit just niin kireelle kuin oli saanut. Kaks kolmesta sai auki, mutta sen kolmannen torx kannasta ei jäänyt mitään jäljelle. itselle yksi kynsi osittain mustaksi ja muuta vammaa käteen... Huomenna pitäis ihmetellä päämekaanikon kanssa, että saako auki, eli ei... Pakkohan se on saada.

    Sitten on vielä se, että mistä pultti tilalle. Kun näyttää olevan harvalla kierteellä ja jotain ilmeisesti tuumakokoa... Että mä vihaan näitä juttuja, kun on jotain sellaista mistä pitäisi selvitä viidessä minuutissa - tulee siis mieleen, että tarkistanpa öljyt - ja sitten siihen hommaan menee kolme varttia ja se jää vielä tekemättä toistaiseksi...
    Retired
  30.  
  31. #90
    Mopoasi en tunne, mut lukkopihdit ?
    gsx-r 1000
    kawasaki zx6rr kilvetön

Sivu: 3 / 6:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ... ViimeinenViimeinen