Jepsjee. Eli -93 Yamaha Diversionin jarrunestesäiliön kansi on kahdella ristipääruuvilla kiinni. Toinen aukesi ja toinen ei. Se mikä ei auennut, ei myöskään tule enää ristipääruuvarilla aukeamaan. Ja kyllä, meisseli oli (ainakin) sopivin niistä mitä käsillä oli.
Hätä ei pitäisi olla akuutti, uudet jarrupalat meni paikalleen ilman nesteen poistojakin, tosin jarruttelua ei vielä ole kokeiltu, mutta pitäishän sen nyt pelata.
Mites tuo ruuvi talven aikana korjataanPois se pitää saada ekaksi, poraamalla.. uudet jenkat...
![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Onpa tuttu tunne
Kokkeileppa talttapäämeisselillä naputella kevyesti aukenemissuuntaan.. ja jotain iskunkaltaistakin voisi antaa, jos terähtäs + muovautus uudelleen
Jotkut on myös kikkailleet timantti ym tahnoille, kertokoot he enempi niistä.
Jos saisit vasenkätisen poran, voisi ruuvi aueta jo poratessakin. Tavallisella oikeakätisellä poraat vain senverran kun kantaa on. Senjälkeen ruuvia jää kannenpaksuuden verran "törröttämään". Otat siitä lukkophdeillä kiinni ja kierrät auki. ei ole todennäköisesti edes tiukassa, eikä tarvi uusia kierteitäkään.
Niitäpä saa ruuvikaupoista sellaisia rihlatappeja, joihin tulee sellainen mutteriosa, josta voi avata. Pieni reikä ruuviin, tappi vasaralla perään ja aukes!
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Poraa varovasti... jotta vain ruuvin kanta irtoaa.
Kunhan saat kannen irti niin sit pihdeillä pyörittelet ruuvin kierre-osan pois...
Tuokin kansi varmaankin "uppokanta" ruuveilla joissa siihen ruuvin ja kannen kartioiden väliin muodostunee liian iiiso kitka ja ruuvari sutasee...
-pete-
-Miehen elämä on yhtä taistelua, päivällä leivästä ja yöllä lihasta.
* *
** KAWA *
Iskumeisselihän tuli jo kokeiltua?
Dirty Nasty Furriner
Siis Tuommoinen ja sille reilu napautus moskalla päähän, luulis lähtevän ilman porailuja.
Dirty Nasty Furriner
Meisselin kärkeen karkeaa hiomatahnaa ja vasaralla nätisti meisselin päähän koputtamalla sekä samaan aikaan auki vääntäen toimii useasti vaikkea ei heti uskoisikaan.
Tuskinpa on apua jos on jo ruuvin kanta pyöristynyt(Staga @ Syys. 02 2010,17:37) kirjoitti
![]()
paskapuhetta mutta otan sen silti...
Ei tainnut kuitenkaan olla pikku-fiatin ovien kiinnityspultit nyt kyseessä...helpommalla pääsee poraamalla, kuin rupeaa tuolla heppoista alukoppaa jyskyttämään.(Staga @ Syys. 02 2010,17:37) kirjoitti
C-luokan meininkiä vuodesta 84
Kai muuten tiesitte, että nykyään kaikki on kiellettyä?
Suzuki GS 450S -87
Kawasaki GPX 500R -88
Ducati Monster 696 -11 -RIP-
Suzuki RF 600R -96
Tollanen muistaakseni on tuolla jossain, mutta taitaa olla mallia halpis jota on joskus kokeiltu, voishan sitä harkita, ei se huonommaksi enää mene...(Staga @ Syys. 02 2010,17:37) kirjoitti
Mutta tosiaan, niinhän tietty toi poraaminen toimii, että ei jenkaan asti vedetä vaan vain ruuvin kanta pois jolloin säiliön kansi nouseeEi tässä tyhmiä olla, hiukan kokemattomia vaan! Hiukan crc:tä siihen ruuviin laitettiin, pitää koittaa väkivaltaa. Paitsi että joo, ei kokeillakkaan, antaa nyt olla kiinni vaan ja palataan ruuville ajokouden päätyttyä
![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Jos kanta on esillä, niin viilaa/rautasahaa/dremeliä tms, jolla saat uran meisselille.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Se on sennäinen nätti uppokanta.. Sais kuyllä olla joku kuusiokoloruuvi, tai mikä keleen allenpultti se on...
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Akkuporakone, ja sopivan iso ristipäämeisseli siihen.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Vasta kierretappi? iskumeisseli? Jos nyt en ihan väärin muista niin toi ruuvi on n. 2-3 milliä. Mä luulen että toi isku meisselillä menee enemmän vaan solmuun ja vastakierretappi katkeaa sikäli mikäli onnistut edes poraamaa sille reikää. Itse tekisin hahlon ruuvin kantaan jollain tremelillä tai vastaavalla, uittaisin crc:tä ruuvin kantaan. Kannan ympärille voi tehdä vaikka pienet laidat ja se täyteen crc:tä, odottelee vuorokauden ja käy koputtelemassa pienellä meisselillä kun on pari päivää lillunut crc:ssä pitäisi irrota helposti. Kun laitat ruuvin takaisin tervaa jenkoihin niin ei tarvii enää temppuilla![]()
Elämä on onneksi mutkikasta
taitaa tuo ruuvi olla m5 kokoa.... reikää vaikea porata vastakierretapille jos jostain edes niin pienen sattuisi löytämään...
itse omastani aikoinaan 5mm terällä porasin pelkän kannan pois.. varovasti... pyöristynyt ristipäämonttu toimii sopivana keskityksenä... loppu ruuvi sitten lähteekin pihdeillä aivan helposti... oli helppo ja nopea homma
<p>kaksi pyörää ja moottori???...... ??.....?? ..... sehän on MOPO RD 125 > GS 400 > XJ 900 > F6C</p>
Itse hitsaisin mutterin tuohon. Silloin lähtee, kun se kierre lämpiää hitsatessa.
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Ei oo kyllä tässä "tallissa" niin pientä konetta että ruuvinkantaa osais hitsata. Epäilen että jos ei crc ja natputtelu avaa niin porataan se kanta pois ja väännetään pihdeillä jenkaosa pois ja sitten vaan uusi ruuvi.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
poraa pop-niitti terällä 2-3 matalaa reikää (ei läpi asti) ihan vierekkäin kantaan ja väännä tasapäämeisselillä auki.
noin sain ite auki jarrunestesäiliön ruuvin
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Ite vastaavassa tilanteessa (ristipää ruuvi pyöristyi) hakkasin vasaralla kiinni, oisko ollu 3 mm kuuskulma avaimen siihen pyöristyneeseen ruuvinkantaan. CRC vaikutti noin 5-10 min ja narahti auki.
Nykyään on kaikissa mahdollisissa paikoissa 6 kanta ruuvit.
Kawasaki 550 -83 Limited Edition
Grumpy Old Fart
"Si vis pacem, para bellum"
Niinkun joku jo tossa kirjoittelikin niin poraa n. ruuvin paksuisella terällä pelkkä kanta varovasti pois, loput tulee nätisti vaikka pihdeillä jos ei ihan sormilla pyöri. Turha lähtee leikkimään vastakierteillä ja hitseillä.![]()
Tässä kun pohtii, niin johan ymmärrys laajeni senkin verran, että poranterän paksuudeksihan tosiaan riittää pienempi kuin mitä ruuvin kanta on(zapster @ Syys. 02 2010,20:13) kirjoitti
, kyllä se kannasta jäävä rinkula siitä irtoaa kun pora syvemmälle menee, eikä jarrusäiliön kansi ota osumaa terästä (ainakaan niin että ulospäin näkyisi). Eli jos ihan keskeltä kantaa pystyy poraamaan, niin justiin ruuvin kierteen paksuinen terä riittää. Voi varmaan käyttää millin suurempaakin niin osuu varmemmin kohdalle.
Hitaasti kun ajattelee niin tulee vähemmän tehtyä vahinkoa *
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Itse sain ruuvin irti täsmälleen samassa tilanteessa (RF900 jarrunestesäiliö) naputtelemalla piikin ja vasaran kanssa aivan ruuvin kannan ulkoreunasta. Ruuvi oli aivan käsittämättömän pehmeää metallia, oikean kokoinen meisseli eikä päässyt edes nousemaan mutta kanta oli silti pilalla.
juurikin tuota ajattelin ehdottaa mutta kerkesit ensin.pieni tuurna tai joku piikki.jos ei lähde niin poraa kannan pois(routsikka @ Syys. 02 2010,20:28) kirjoitti
YZF1000R
itselläni oli juuri samassa kohtaa pyöristynyt ruuvi tuossa muutama kuukausi sitten, pari jykevää iskua iskumeisselillä ja kyllä lähtija ei se ei mennyt paskaksi se alumiini kansi vai mitä sitten onkaan
Honda cbr 929rr Fireblade 2013 - ? (vm 2001)
Honda vfr 750 f rc36 2012 - 2013 (vm 1990)
yamaha xj 600 s diversion 2011-2012 (vm 1993)
suzuki gs 500 e 2010 - 2011 (vm 1990)
yamaha tzr 125 2008-2009 (vm 1990)
toimii, jos on hyvin liotettu crc:llä.(JOLLI @ Syys. 02 2010,20:49) kirjoitti
alumiini vasten rauta ja siihen hapettuma väliin, niin uppokantaista on hankala saada lyömällä irti, koska suurin osa iskun voimasta suuntautuu viistettä kohden.
lisäksi säiliö antaa hieman periksi joten siihen ei saa terävää iskua.
mutta johan tässä on ainakin tullut vaihtoehtoja. joku noista toimii kyllä 100% varmasti.
itse kokeilisin järjestyksessä iskumeisseli, vasara ja piikki, uran teko talttapäälle, kannan pois poraaminen. (ja itseasiassa teinkin juuri noi kun sama vaiva oli)
![]()
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Toimivaksi todettu konsti: Poraa noin 3mm reikä ristikantaruuvin keskelle. Noin 2 mm syvälle riittää. Lyö reikään hieman suurempi torx avain ja käännä varovasti auki. Poraamisen lämpö ja torxbitsin lyöminen auttaa irrottamaan kartion ja ruuvi aukeaa.
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
olis samanlainen projekti edessä, mutta kytkinnestesäiliölle.
tässä on jo hyviä ohjeita tullu, mutta mistäs noita ruuveja saa irtotavarana. onko tietoa minkä kokoinen kierre on i/ö giksun ruuveissa?
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80