Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 83:sta
  1. #1
    Tarvitseeko tollasia ketjuja ollenkaa rasvata... oon rasvannu n. 1000km välein ja aina ollu takavanne mustana tosta rasvasta (Mobil Synthetic Chain Lubea)... vitutta aina putsata vanne erikseen (valkoset vanteet) muistaakseni joskus mainittiin ettei X- tai O-rengas ketjuja tarvis erikseen rasvata ollenkaan koska niitten renkaitten sisällä on rasva mikä ei pois lähe... mitäs mieltä täällä ollaan? manuska taas sanoo tonnin välein pitäs rasvata..
  2. #2
    Kylläkai niitäkin pitää rasvailla siinä missä muitakin... Laitatko liikaa rasvaa vai jätätkö pyyhkimättä ylimääräiset rasvauksen jälkeen jos vanne on mustana?
    Tunturi Sport -73 | Yamaha R1 -07
  3. #3
    takarattaan takaata oon rasvannu ketjut niin että yks suihkasu kejujen keskiosasta ylhäältä alaspäin.. ja sitten pyörää jokunen sentti eteepäin että tulee taas kuiva alue samaan kohtaan ja taas sama juttu... en oo eriksee millää rätillä ottanu ylimääräsiä pois..
  4. #4
    Lainaa (sasaa @ Elo. 25 2010,19:46) kirjoitti
    Tarvitseeko tollasia ketjuja ollenkaa rasvata... oon rasvannu n. 1000km välein ja aina ollu takavanne mustana tosta rasvasta (Mobil Synthetic Chain Lubea)... vitutta aina putsata vanne erikseen (valkoset vanteet) muistaakseni joskus mainittiin ettei X- tai O-rengas ketjuja tarvis erikseen rasvata ollenkaan koska niitten renkaitten sisällä on rasva mikä ei pois lähe... mitäs mieltä täällä ollaan? manuska taas sanoo tonnin välein pitäs rasvata..
    Enpä ole juurikaan muita kuin X ja O-rengasketjuja katupyörissä nähnytkään. Sinne ketjujen sisällehän ei ulkopuolelta rasvaa saa edes menemään mutta ketjujen päälle eli siihen poikittain olevan "tapin" ja "holkin" väliin olisi hyvä rasvaa saada koska kuivana ne kuumenevat ja joskus jopa muuttuvat sinisiksi ja silloin on metallissa jo muutoksia lujuudessa tapahtunut eli kesto lyhentynyt. Mitä öljyä tai rasvaa ketjuihin laitat on oma asiasi. Täällä on kuten nähty monta mielipidettä. Ikuinen kiistan aihe siis sekin. Itse en koskaan enää muuta laita kuin 80W-90 peräöljyä. Sitä suosittelee moni pyöränvalmistaja ja se tunkeutuu parhaiten pieniin väleihin ketjuissa(kuumiin ketjuihin heti ajon jälkeen!) ja pysyy hyvin,jopa sateella. Pikkasen likaa vannetta mutta helppo pyyhkiä pois!
    Vain turbo antaa kunnon voimaa!
  5. #5
    Kokeileppa rasvata ne ketjut sisäpuolelta, siis siitä swingin alta rasvat ketjun päälle.

    Ainakin öljyn kanssa leviää noin levitettynä nätisti sisältä ulospäin.
  6. #6
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Seikkailu_R @ Elo. 25 2010,20:17) kirjoitti
    Kokeileppa rasvata ne ketjut sisäpuolelta, siis siitä swingin alta rasvat ketjun päälle.

    Ainakin öljyn kanssa leviää noin levitettynä nätisti sisältä ulospäin.
    Ja tämä onnistuu helpoiten ketjun alajuoksulta takarattaan etupuolelta. Vielä jos laittaa jonkun pahvin palan ketjun ja renkaan väliin, voi suihkia aika huoletta eikä öljy ole vanteella, renkaalla tai pakoputken päällä. Keskipakovoima levittää öljyn mukavasti koko ketjulle. Jos viel roiskuu vanteelle, on öljyä annosteltu liikaa.
    Superbike #7
  7. #7
    Ketjuvahaa en kyllä käyttäisi.Mielummin ketjurasvaa tai 80/90 öljyä.
  8. #8
    Laitat varmaan liikaa rasvaa ja väärään paikkaan. Rasvaa ketjut alajuoksulta ketjun sisäpinnalta, ja rasvaa hintsusti vain niihin koloihin, mistä tiivisterenkaat näkyvät. Ei sitä metallia niinkään hyövää rasvata. Kyllä se sieltä väleistä sitten pusertuu väkisinkin joka paikkaan. Ylimääräiset rätillä pois.

    Sitkostettuja rasvoja oikein käyttämällä ei takavannetta paskaiseksi saa. Tommonen 500ml suihkepullo riittää aika nätisti ajokauden jos vaikka 500km välein vähän huoltaa.
  9. #9
    X- ja O-rengasketjuissa tarvii rasvata vain kumirenkaat. Olen käyttänyt Motul Road-rasvaa. Se ei paljon sotke vannetta... Nostan pyörän perän Bikeliftillä ylös ja rasvaan takarattaan etupuolelta reunan (O-renkaat) kerrallaan, kun avustaja pyörittää rengasta...
    ex-Yamaha XV 750 Virago 1994
    ex-GSX-F 600 K6
    ex-GSX-R 1300 Hayabusa K7
    ex-GSX-R 1000 K8
    Honda CBR1000RR Fireblade ABS 2013 ja kaveri
    Triumph Speed Triple 955i 2002
  10. #10
    Lainaa (Le Motard @ Elo. 25 2010,20:46) kirjoitti
    Rasvaa ketjut alajuoksulta ketjun sisäpinnalta, ja rasvaa hintsusti vain niihin koloihin, mistä tiivisterenkaat näkyvät. Ei sitä metallia niinkään hyövää rasvata. Kyllä se sieltä väleistä sitten pusertuu väkisinkin joka paikkaan. Ylimääräiset rätillä pois.
    Minulla on sellainen epäilys muutamatkin ketjut niitanneena että niiden tiivisterenkaiden läpi sinne ketjun "sisälle" ei kyllä saa mitään öljyä/rasvaa tunkeutumaan. On meinaan niin tiukkaan puristuneet ettei mitään määrää. Tämän voi todeta kun ketjujen niittauksen yhteydessä yrittää painaa ketjun sivupaloja jotta voisi niitata tapin lyttyy. Tästä johtuen väitän että ainoa paikka johon kannattaa rasvaa laittaa on ketjujen keskelle,siihen keskitapin moleempiin päihin josta öljy kapilaari-ilmiön avulla imeytyy "sisälle" sinne tapin ja holkin väliin *
    Vain turbo antaa kunnon voimaa!
  11. #11
    Mobil Synthetic Chain Lube,mulla on vähän semmoinen muistikuva että tuo sotkee yhtä pahasti vanteen ja ketjut kuin shellin terva...
    käytä ennemmin bilteman ketjuspraytä tai hyväksi on todettu myös automaattiöljy.
    Sanokoon kuka tahansa mitä lystää mutta 1000km on liian pitkä rasvaus väli.
    500km on ok.
    Pyyhkäsee vanteen trasselilla+liukkarilla ja rasvaa ketjut,operaatioon ei montaa minuuttia mene mutta jos tosiaan venyttää "huollon" 1000km asti niin putsauksessa onkin sitten pidemmäksi aikaa askaresta.
    Horo Elää !
  12. #12
    Mistä tuota Motulin ChainLube Road ketjusrasvaaa muuten saa nykyään ? Joka on viimeisten viiden vuoden aikana aivan ehdottomaksi todettu..
    Näkyi olevan ainoastaan jotain Motonetin omaa ~5 euron kamaa saatavilla ainakin Salossa
    R1
  13. #13
    Tähän väliin suosittelisin kyseiseen hommaan normaalia 75w-90 vaihteistoöljyä pensselillä ketjun sisäpintaan annosteltuna. Ei ehkä ihan yhtä pitkäkestoista kuin nuo "oikeat" ketjuölpät, mutta kokemuksiin perustuen sotkee vannetta vähemmän sekä lähtee siitä poiskin muullakin kuin dremelillä. Itsellä ainakin on toiminut mainiosti, kannattanee vaan rasvailla vähän useammin.
    Z750 --> ZX-9R --> ZX-6R
  14. #14
    Kunnon tee-se-itse-vaikka-vaarallista-onkin heppu laittaa ketjut oljyyn uimaan mamman painekattilaan, kansi kiinni ja tulille. Varoventtiili estää räjähdyksen, ja kuuma notkeä öljy tunkee ohi o- ja x-renkaiden. Ja mamma pitää mykkäkoulua ainakin kuukauden kun kattila on pilalla.
  15. #15
    Lainaa (Oka @ Elo. 25 2010,22:51) kirjoitti
    Tähän väliin suosittelisin kyseiseen hommaan normaalia 75w-90 vaihteistoöljyä pensselillä ketjun sisäpintaan annosteltuna. Ei ehkä ihan yhtä pitkäkestoista kuin nuo "oikeat" ketjuölpät, mutta kokemuksiin perustuen sotkee vannetta vähemmän sekä lähtee siitä poiskin muullakin kuin dremelillä. Itsellä ainakin on toiminut mainiosti, kannattanee vaan rasvailla vähän useammin.
    Pitää vain muistaa ettei se 75 / 90 tai vastaava vaihteistoöljy ole yhtään sen paksumpaa kuin 40-kymppinen moottoriöljy vaikka numerot ovat suurempia. Ovat laittaneet sen eroksi tarkoituksella ettei moottori- ja vaihteisto / peräöljyt menisi sekaisin.
  16. #16
    Lainaa (Oka @ Elo. 25 2010,22:51) kirjoitti
    Tähän väliin suosittelisin kyseiseen hommaan normaalia 75w-90 vaihteistoöljyä pensselillä ketjun sisäpintaan annosteltuna.
    Pienestä muovipullosta ja tubeless venttiilistä saa siistin ja toimivan annostelijan öljylle.

    Varsinaisesta venttiilistä kun vielä irroittaa turhat liikkuvat osat ja ruuvaa pelkän rungon kuristimeksi niin tuollaisata jäykempää öljyä on helppo annostella vaikka tipoittain ketjulle.
  17. #17
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  18. #18
    Lainaa (slaideri @ Elo. 25 2010,22:51) kirjoitti
    Mistä tuota Motulin ChainLube Road ketjusrasvaaa muuten saa nykyään ? Joka on viimeisten viiden vuoden aikana aivan ehdottomaksi todettu..
    Näkyi olevan ainoastaan jotain Motonetin omaa ~5 euron kamaa saatavilla ainakin Salossa *
    Ainakin Nakkilan Pyörä ja Mopo myy sitä... kai täältäkin saa... http://www.polarautovaruste.com/shop...ails.php?p=153



    ex-Yamaha XV 750 Virago 1994
    ex-GSX-F 600 K6
    ex-GSX-R 1300 Hayabusa K7
    ex-GSX-R 1000 K8
    Honda CBR1000RR Fireblade ABS 2013 ja kaveri
    Triumph Speed Triple 955i 2002
  19. #19
    laitoin nyt wurthin hhs lube omc2 lisäineistettua raskaasiin ratas/ketjuihin tarkotettua vaseliinispraytä... saas nähä miten hyvin toimii... on ainakin jäykkää:P

    EDIT: niin tällästä siis - http://www.topintori.com/product_inf...roducts_id=217



  20. #20
    Millainen on X-rengas? Millainen on Z-rengas? O-rengas on helppo ja O-rengas ketjut tuli jo silloin ku mul oli ketjuvetopyörä, oli normaalit, vahvistetut, erikoisvahvistetut ja sit tuli O-rengasketjut...

    Mutta minkälaista RENGASTA kuvaa X tai Z... hämmentävää.
    Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt ihminen voi korjata.
  21. #21
    Lainaa (ma^ko @ Elo. 25 2010,23:51) kirjoitti
    Millainen on X-rengas? Millainen on Z-rengas? O-rengas on helppo ja O-rengas ketjut tuli jo silloin ku mul oli ketjuvetopyörä, oli normaalit, vahvistetut, erikoisvahvistetut ja sit tuli O-rengasketjut...

    Mutta minkälaista RENGASTA kuvaa X tai Z... hämmentävää.
    Eihän se sitä rengasta kuvaa, vaan renkaan poikkileikkausta.
    Joka yllätten O-renkaassa on pyöreä, X-renkaassa tuollainen äxsän mallinen jne.

    Liittynee tiivistyspintoihin joita O-renkaassa on vain yksi per puoli, kun taasen X-renkaassa kaksi.



  22. #22
    Lainaa (slaideri @ Elo. 25 2010,22:51) kirjoitti
    Mistä tuota Motulin ChainLube Road ketjusrasvaaa muuten saa nykyään ? Joka on viimeisten viiden vuoden aikana aivan ehdottomaksi todettu..
    Näkyi olevan ainoastaan jotain Motonetin omaa ~5 euron kamaa saatavilla ainakin Salossa *
    Lahden motonetistä tuli ite ostettua tota...

    Pysyy kyllä ketjussa kuin tauti, mutta niin pysyy kaikki mahdollinen likakin.

    Ite joudun tota soratietä vähän matkaa aina tossa kurvailemaan, niin ei meikäläisen käyttöön soveltunu ollenkaan kun kokeilin. Pelkällä asfaltilla varmaan hyvä rasva. Motorexin rasvaa on tullu ite käytettyä. Ei pysy ehkä yhtä kauan, mutta kyllä kertarasvauksella aina päivän lenkin heittää, eikä likaa ketjua.


    Vanteen putsaus on loppupelissä aika nopea homma jos omistaa pukin, millä nostaa perän ilmaan. Vähä liukkaria ja rättiä vanteelle samalla ku pyörittää rengasta (Ei tota kyllä silti joka päivä jaksa tehdä).

    Kannattaa tietty sen rasvan antaa eka vähän "kuivaa" ennen ku lähtee revittelee.

    Ja kyllähän niitä kannattaa rasvata, vaikka se ketju ei itessään tarvis rasvaa. Onhan siellä rattaat, laaharit, rullat yms. pyörastä riippuen, mille se rasva saattaa tehdä hyvää.
  23. #23
    jotenkin oon alkanu arvostaa kardaanin helppoutta kun aina on joutunu säätää noitten ketjujen kanssa... kiristellä vähän väliä ja rasvailla aina, vannetta joutuu hinkkaamaan... ei taida vaan missään sporttipyörässä olla kardaania...
  24. #24
    Lainaa (sasaa @ Elo. 27 2010,00:46) kirjoitti
    kiristellä vähän väliä
    Hmm... Miten usein ?
  25. #25
    Lainaa (sasaa @ Elo. 27 2010,00:46) kirjoitti
    jotenkin oon alkanu arvostaa kardaanin helppoutta kun aina on joutunu säätää noitten ketjujen kanssa... kiristellä vähän väliä ja rasvailla aina, vannetta joutuu hinkkaamaan... ei taida vaan missään sporttipyörässä olla kardaania...
    Et varmaan edes pese pyörää kun siihenkin menee aikaa ja on niin työlästä?

    Ketujen rasvaus ja kiristäminen on varsin yksinkertainen toimenpide ja siinä samalla on hyvä *tutkailla renkaiden kuntoa ja muutenkin pyörää ettei mikään repsota ja ole löystynyt.

    Ketjuista ja rattaista näkee niiden kunnon ja ne ei yllättäen hajoa.

    Kardaanit täytyisi lailla kieltää.
  26. #26
    Lainaa (sasaa @ Elo. 27 2010,00:46) kirjoitti
    jotenkin oon alkanu arvostaa kardaanin helppoutta kun aina on joutunu säätää noitten ketjujen kanssa... kiristellä vähän väliä ja rasvailla aina, vannetta joutuu hinkkaamaan... ei taida vaan missään sporttipyörässä olla kardaania...
    hmm, jos kympin välein kiristely on "vähän väliä" niin oot kova jätkä kelaamaan kilometrejä vuodessa..
    KTM
  27. #27
    Lainaa (Geronimo @ Elo. 27 2010,21:50) kirjoitti
    Lainaa (sasaa @ Elo. 27 2010,00:46) kirjoitti
    jotenkin oon alkanu arvostaa kardaanin helppoutta kun aina on joutunu säätää noitten ketjujen kanssa... kiristellä vähän väliä ja rasvailla aina, vannetta joutuu hinkkaamaan... ei taida vaan missään sporttipyörässä olla kardaania...
    Et varmaan edes pese pyörää kun siihenkin menee aikaa ja on niin työlästä?

    Ketujen rasvaus ja kiristäminen on varsin yksinkertainen toimenpide ja siinä samalla on hyvä *tutkailla renkaiden kuntoa ja muutenkin pyörää ettei mikään repsota ja ole löystynyt.

    Ketjuista ja rattaista näkee niiden kunnon ja ne ei yllättäen hajoa.

    Kardaanit täytyisi lailla kieltää.
    heh, no jos sä ite rassaisit ja korjaisit koneita työkses niin vituttaahan se tehä samantapasta hommaa myös vapaa-ajalla... tietty jos toimistossa olis kaheksan tuntia arkisin mustaa alttaria tuijotellessa niin sitä varmaan hyppii riemusta kun pääsee tekee välillä käytännön hommia
  28. #28
    Lainaa (jr66 @ Elo. 27 2010,21:41) kirjoitti
    Lainaa (sasaa @ Elo. 27 2010,00:46) kirjoitti
    kiristellä vähän väliä
    Hmm... Miten usein ?
    eipä kovin usein, ei ne ketjut lopussa ole..
  29. #29
    Kylähullu marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Ja kun on kunnon ketjut, oikealla kireydellä menee melkeen 15 000km
    Elämä on onneksi mutkikasta
  30.  
  31. #30
    Lainaa (scuuba @ Elo. 25 2010,23:16) kirjoitti

    +1

    Ja öljyähän ei ketjulla tarvita kuin sen verran että o/x/w/tms-renkaat ja rullat ovat nihkeänä. Toki kunnon syötöllä saa pidettyä ketjun puhtaana huonommissakin olosuhteissa ja öljyssä vesisateellakin.



    CRF1100L, 950SE, 701LR Aurora, R75/5 Toaster
Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen