En ole oikeen löytänyt yksiselitteistä vastausta tähän.
Jos tuo pyörän ajamalla Saksasta, näiden omalla siirtokilvellä. Voiko sillä kilvellä ajaa satamasta suoraan kotiin, vai tarvitseeko pyörää käyttää tullissa? Tarkoitus olisi mahdollisesti tullata ja maksaa verot vasta keväällä.
GSX-R 750 K5
Suomessa vakituisesti asuva henkilö ei saa ajaa Suomessa ajoneuvolla, josta ei ole maksettu autoveroa. Suomessa rekisteröitäväksi tarkoitettua ajoneuvoa voidaan kuitenkin käyttää väliaikaisesti ennen veronmaksua enintään kolmen kuukauden ajan, jos ajoneuvosta on tehty käyttöönottoilmoitus Tullille. Tällöin autoveroilmoitus on annettava 5 päivän kuluessa
Niin... Tää on just se mitä meinasin, voiko tota tulkita niin, että jos ajan satamasta kotiin, lain mukaan mun tarvitsee tehdä se ilmoitus 5 päivän sisällä. Vaikkein ajaisi pyörällä ennen kevättä?
Taitaa olla paras ratkasu työntää pyörä suoraan laivasta ulos ja pakettiautoon...
GSX-R 750 K5
Minä en ainakaan tehnyt aikoinaan. (silloin ei saanut suomessa ajaa saksan siirtokilvillä, nykyään vissiin saa.)
satamassa tullista ostin kahden päivän siirtolaput, ajelin kotio ja keväällä menin tulliin ja tein autoveroilmoituksen.
Niin kauan kun ihmiset ajavat autoilla puhelin korvalla,
minä ajan Termignonit kiinni pyörässä.
Itse siirtelin jenkeistä tuotua autoani muutaman kerran ihan perus siirtokilvillä ( ~20€/päivä ) vaikka autoveroilmoitusta en tulliin ollut vielä jättänytkään.
Varmista nyt ainakin että sinulla on suomessa voimassa oleva liikennevakuutus niissä saksan siirtokilvissä. Suomen siirtokilpiin vakuutus on about kympin päivässä...
Sinun pitäisi tehdä tullille käyttöönotto ilmoitus ENNEN käyttöä. Eli siellä satamassa.(Weez @ Elo. 17 2010,11:18) kirjoitti
R1250GS
En oo muistanut lukea tätä ketjua hetkeen, mutta käyttöönottoilmoitusta ei tarvitse tehdä jos et ota pyörää käyttöön vaan siirrät sen paikasta A paikkaan B ( esim. satama -> kotiosoite ).(Jussiboy @ Elo. 17 2010,11:49) kirjoitti
Eli hae satamasta siirtolupa jos tuo saksalainen siirtolupa ei täällä kelpaa.
Jos teet käyttöönottoilmoituksen nyt, niin voit alkaa odotella verolappua kotiin ja katsastuskin pitää aloittaa 5 päivän kuluessa.
Kyllä se käyttöönottoilmoitus pitää tehdä:(maketku @ Elo. 24 2010,08:51) kirjoitti
Verovelvollisen antamat puutteelliset, erehdyttävät, väärät, vaillinaiset tai virheelliset tiedot voivat johtaa
jälkiverotukseen tai veronkorotukseen. Mikäli henkilö jättää ilmoittamis- tai tietojenantovelvollisuuden
asianmukaisesti täyttämättä, hänet voidaan tuomita autoverorikkomuksesta sakkoon.
Jos siirtää verottoman auton/pyörän paikasta toiseen niin ei tarvitse tehdä käyttöönottoilmoitusta.
Toki laitteen pitää olla tieliikennekelpoinen, itselle tuli siirtolupalappuun päivämäärän ja reitin lisäksi tieto: Siirto maahantuontipaikalta kotiin.
Käyttöönotto ja autoveroilmoituksen tein vasta useamman kuukauden kuluttua.
Kyseessä on siirto, eli mitään muuta ajoa ei saa ajaa. Jos/kun laitteella ei ole liikennevakuutusta niin sen saa tuohon siirtolupaan ostaa pieneen lisähintaan ja vakuuttajana on liikenneturvakeskus tms..
Antaako Tulli siis väärää tietoa vai onko ajaminen tai ajamalla siirtäminen eri asia. Tuosta alla olevasta ohjeistuksesta minä ymmärrän niin että ajaa saa kunhan TEKEE AUTOVEROILMOITUKSEN VIIDEN PÄIVÄN KULUESSA, olenko ymmärtänyt väärin?(maketku @ Elo. 24 2010,10:22) kirjoitti
Suomessa vakituisesti asuva henkilö ei saa ajaa Suomessa ajoneuvolla, josta ei ole maksettu autoveroa. Suomessa rekisteröitäväksi tarkoitettua ajoneuvoa voidaan kuitenkin käyttää väliaikaisesti ennen veronmaksua enintään kolmen kuukauden ajan, jos ajoneuvosta on tehty käyttöönottoilmoitus Tullille. Tällöin autoveroilmoitus on annettava 5 päivän kuluessa