Tulokset 1:stä 19:een 19:sta
  1. #1
    Huvitanpas taas itseäni rustaamalla rivin tai kaksi kokemuksistani otsikon pyörästä. Ihan vaan jos joku vaikkapa sellaista itselleen suunnittelee.

    Ihan ensimmäinen tunne kun House of bikesin Sakke mopoa minulle ehdotti, oli että "ei helvetissä tollasta muovimastiffia mun pihaan".

    Istahtaminen vehkeen päälle kuitenkin herätti isolle miehelle (198/110) tunteen että kerrankin on konttori johon mahtuu muukin kuin keravalainen nälkiintynyt hottentotti. Suunnitteilla euroopanreissu ja miksei... Tarjous oli hyvä ja mopo vaihtoi kotia. Kokeillaan nyt sit tämmöstä...

    Ihan ensituntumasta saakka laitteesta huokuu hyvä laatu ja high end fiilis. Painoahan vehkeellä on rujosti, ja aikalailla ensimmäisen korttelin jäätyä taakse, havaitsee että kohderyhmä todellakin on matkamotoristit, ja vieläpä ainoastaan matkamotoristit. Ihan sama miten paljon maailman foorumit luokittelisivat laitetta sport touring tyyliseksi.

    Ajoasento aiheutti tenniskyynärpään ekalla viikolla. Tupeista tarttumisen asento muistuttaa prosessia jolla koitat saada sormin säilykepurkin pohjalta viimeisen jalopenoviipaleen kankkusleivän päälle. Voit simuloida asiaa laittamalla kätesi puolisuoriksi eteen, purista ne nyrkkiin ja käännä nyrkit 45 astetta ulos. Aivan hullu juttu...

    Muilta osin tilaa on pelehtiä yllin kyllin, yksin tai 2-päällä ajettaessa. Polvikulma on vähintään mielyttävä eikä pitkänkään polkijan lumpiot paukuta katteen reunoihin.

    Moottori on sivistynyt. Hieman kaksijakoinen sen osalta että halutessasi mennä isoa kovaa, pitää jengat kelata kattoon ja mieluusti aina siihen asti että rajoittimen maku tuntuu jo suussa. Silti massiivinen olemus aikaansaa sen että muut menevät karkuun, tai ainakaan itse et karkuun pääse. Teho/painosuhde kun ei ole mikään muskelilukema. Normimatkaajalle tehoa on kyllä vähintään riittävät 145 kaakkia. (vertaus: oma vaimo tonnisen cbf:n sarvissa oli vaikea saada kiinni kun kiskottiin sinkit kireeksi). Vaihdelaatikko on mielestäni yksi parhaita koskaan ajamiani.

    Yksi kuulemma erityisesti -06 mallia kiusaava yksityiskohta oli puolikylmän koneen kuoleminen ilman suurempaa syytä. Syynä kuulemma liian laiha seos joka on seurausta eu-päästönormien asettamista vaatimuksista. Ongelman kanssa saa olla tosi varovainen jos vaikkapa huoltoasemalta poistuessasi vaihdat kesken kanttaamisen ykköseltä kakkoselle risteyksessä, ja kone stumppaa yllättäin. Siinä on pannu poikineen melko likellä... Yamaha center tunsi ongelman ja sanoi että siitä selviää pienellä säätötyöllä. En kerennyt sinne saakka asiaa kokeilemaan.

    Käynti on tasainen ja laadukas, mutta itseäni alkoi oitis vaivata sähkömopoa muistuttava vinkuna ja ininä siinä määrin että sliparit menivät tilaukseen ensimmäisen ajorupeaman päätteeksi (Blueflame stainless steel dual port oval, parhaat soundit miesmuistiin). Kulutuslukemat vaihtelivat ajetun 15 tuhannen kilsan aikana *5 litran ja 7,5 litran välissä. Eli ajotapa todellakin vaikuttaa tässä laitteessa oleellisesti. Itselläni oli tuo 7 litraa realistisempi arki...

    Runko ei jätä muuta toivomisen varaa kuin että siitä sopisi karsia 10 kiloa painoa pois. Jämäkkä ja vaappumaton olemus ja tuntuma olivat vähintään mielyttävät.

    Jarrut olivat mielestäni loistavat. Ei liian äkkipikaiset mutta tarvittaessa riittävän tehokkaat. ABS:ää en päässyt testaamaan kuin itse tehdyllä aiheettomalla paniikkijarrutuksella.

    Alusta: *huoks* takaiskari on mielestäni laittoman paska ja sillä siisti. Yksinajaessakin on esijännityksen loistelias säätömahdollisuus (niks ja naks, soft ja hard) oltava hard asennossa jos mielit pysyä vauhtimutkilla kestopäällysteellä. Enkä nyt tarkoita siis sitä hetkeä jolloin avarrat elämysten maailmaa kurvaamalla tutun tien 5 km/h rivakammin, vaan sitä hetkeä jolloin jalkatapit alkavat piirtää ajolinjaa asfalttiin.
    Etupää antaa hieman enemmän mahdollisuuksia ja itse asiassa koko show (alustan säätö) onkin tehtävä sitä kautta. Kuukauden nylkyttäminen esijännityksen ja sisäänmeno sekä paluuvaimennuksen kanssa tuotti lopputuloksen jolla kyllä voi jo ajaa kovempaakin, mutta silti tunne on kuin leikkisit mikroautojen kanssa kartingradalla... -67 Mustangilla.

    Yleisesti ottaen loistava laite, jos et ole kiinnostunut "tuunaamaan" mopoasi, sillä käyt.kats. yhtään tuningosaa ei tuohon peliin ole saatavilla ja omistaja onkin tuomittu yamahan miesten laittamiin raameihin. Alustankin saa toimimaan välttävästi kun rusikoi netistä löydetyillä ohjeilla stongakulman niin että sarvet siirtyvät pari senttiä eteen ja tuppikulmaa sai avattua liki 5 sentillä. Painopiste siirtyy hitusen eteenpäin ja tämä rauhoittaa peräpään vatkulointia tiukoissa kurveissa oleellisesti. Ja ainahan on toki se öhlins-kortti pelattavissa, jos haluaa investoida aiheeseen pari tuhatta escudoa.

    Valot ovat loistavat ja vaihdettuani orggispolttimoiden tilalle osramin night breakerit, tilanne parani vielä entisestään. Valojen korkeudensäätönupikat on mielestäni turhaa hifistelyä, mutta auttanevat niitä jotka ajelevat säännöllisesti myös 2-päällä. Meillä ei tätä ongelmaa ole kun vaimoke työntää ihan itse omallaan. Muut hallintalaitteet ovat jämäkät, toimivat ja laadukkaat.

    Etupleksi aikaansaa tunteen että ajelet laitettasi näyteikkunan takaa. Mahdollisuus sähköisesti säätää pleksin korkeutta herätti minussa ensin hilpeyttä, mutta pakko todeta etä keksintö on oivallinen, ilman kylmetessä äkisti, tai kun alkaa sataa. Tummaa pleksiä en onnistunut löytämään koko planeetalta, joten se oli pakko tehdä itse (siis tummennus). -70 luvun tunturin invamoposta muistuttava ikkunaruutu kun on mielestäni kertakaikkiaan tavattoman ruma. Yleensä nostelin ruutua ylös vasta kun oli riittävän hämärää ettei kukaan nähnyt.. *khih*

    FJR:n omat integroidut sivulaukut osoittautuivat kerrassaan maan mainioiksi. Kokoa ei ole ihan samanlaisesti kuin vaikkapa givin tai kapan arkkupakastimissa, mutta silti riittävästi, viisaasti pakattuna. Laukut irroittaa ja asentaa 60 sekunnissa. Parasta kuitenkin on se että laukkujen ollessa irti, ei mopoon käytännössä jää jälkeäkään siitä että siinä sellaisetkin on. Ei niitä kaameita himmeleitä joita laukkutelineiksi kutsutaan, eikä muitakaan irvokkaita vetimiä ja lenkuroita. Ja asennettuinakin ne ovat kertakaikkisen fiksun näköiset (jos sellainen nyt ylipäätään on mahdollista).

    Vaikkakin tämän kertomuksen rivien välistä on helposti luettavissa että laitevalinta ei osunut kohdallani oikein maaliin (lähinnä käyttötarkoituksen vuoksi), on kyseessä julman laadukas ja hieno moottoripyörä. Huoltohinnat yamahalla on niin pöyristyttävät että opettelin heti teettämään huoltoni tämänkin foorumin kautta tutustumieni henkilöiden toimesta, ja näin sain huoltokustannuksista niistettyä puolet pois. Toinen asiaan vaikuttava tekijä oli 3 viikon jonot jammun huoltoon...

    (esimerkkilaskelma: yamahan peräöljy 4 dl = 70 euroa, stormin motorex 28 euroa litra, ja hyvin tuntui toimivan)

    Jos mielit laadukasta ja toimivaa pitkänmatkan taittajaa, FJR on taatusti suositeltava. Jos taas käyttösi koostuu kavereiden kanssa kurvailuista maittavilla mutkapätkillä, ei fiijärrä ole välttämättä se kaikkein makoisin mopo. Mikäli harrastat kumpaistakin, kyllä. Ihan hyvä ostos, tosin varaudu siihen että 15 tuhannen mutkakilsan jälkeen kämmenissä kulkee 7 sentin pituinen känsä, joka syntyy siitä kun runttaa liki 300 kiloista matkalehmää hartiavoimin mutkaan.


    Renkaita kului seuraavasti: pirelli diablo 4000 km, metzeler Z6 interact 4500 km, Metzeler sportech M3 5000 km, ja alle jäi michelin pilot road 2 2ct:t pari tuusaa ajettuina hyvässä kunnossa.

    + yleinen laatu
    + pitkä toimintasäde
    + vaihdelaatikon toimivuus
    + moottori yleensä
    + jarrut (abs)
    + valot
    + satula(t)
    + matkaominaisuudet

    - paino
    - surkea takaiskunvaimennin
    - after market osien puuttuminen
    - yamahan huimat huoltohinnat
    - pappamaisen ylipysty ajoasento
    - "mutkajäykkyys"
    - "puolikylmän" koneen satunnainen stumppaaminen risteyksissä

    ps. kys teksti on kirjoitettu ihan huviksi ja ehkä jollekin hyödyksi. Se ei perustu ammattitaitoon eikä tehtyihin virallisiin mittauksiin, vaan puhtaaseen perstuntumaan. Ja edustaa vain allekirjoittaneen tuntemuksia. Älkää kiskoko poroja nokkaan vaan lukekaa pilke silmäkulmassa...

    pps. nyt kotona seuraava haaste, Suzuki B-King...



    youtube channel "austrianoutlaw"
    Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
    Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
  2. #2
    Kiitos kattavasta/ymmärrettävästä maatiaskoeajosta!? *
    Kyseinen pyörä on pyörinyt haaveissani.
    Voin olla juuri se tyyppi jolle pyörä on tarkoitettu.

    Turha tuunaaminen ei kiinnosta. Vakio putketkin saavat olla.

    Huollon hinnat arvelluttaa kyllä. Etsin tuollaista "vanhempaa" mallia.
    Missä vuosimallissa ABS tulee mukaan?
    Mitäs huoltoväliä suosittelevat?



    Yamaha FJR
  3. #3
    vuoden 2006 malliin mopossa tehtiin raju kasvojen pesu ja sitä edeltävät mallit eivät ole moottoriltaan suoraan vertailukelpoisia. Muistaakseni abs:it ja integroidut laukut tulivat vakioiksi myös juuri tuonna vuonna, joku korjatkoot jos olen väärässä. -07 jälkeen vakioksi tulivat myös kahvanlämmittimet.

    Huoltoväli on 10 tuhatta. Kallis huolto tulee kohdalla 40 tkm, jolloin huoltoohjelmassa on myös venttiiliensäätö. Muistaakseni hinnastonmukainen kustannus tuolle huollolle on luokkaa 500 euroa.

    Sopii myös muistaa että rengaskulut eivät normaali matka-ajossa ole likikään noita minun aikaansaamiani kumijäännöksiä teiden varteen.



    youtube channel "austrianoutlaw"
    Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
    Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
  4. #4
    Lainaa (GuessWho @ Elo. 26 2010,11:45) kirjoitti
    vuoden 2006 malliin mopossa tehtiin raju kasvojen pesu ja sitä edeltävät mallit eivät ole moottoriltaan suoraan vertailukelpoisia. Muistaakseni abs:it ja integroidut laukut tulivat vakioiksi myös juuri tuonna vuonna, joku korjatkoot jos olen väärässä. -07 jälkeen vakioksi tulivat myös kahvanlämmittimet.

    Huoltoväli on 10 tuhatta. Kallis huolto tulee kohdalla 40 tkm, jolloin huoltoohjelmassa on myös venttiiliensäätö. Muistaakseni hinnastonmukainen kustannus tuolle huollolle on luokkaa 500 euroa.

    Sopii myös muistaa että rengaskulut eivät normaali matka-ajossa ole likikään noita minun aikaansaamiani kumijäännöksiä teiden varteen.
    Eka kasvojen pesu ja ABSit oli kyllä jo '03, mikä malli on mullakin. Integroidut laukut on kyllä olleet alusta pitäen.
  5. #5
    Niin kattava raportti, että en jaksanut kokonaan lukea Osan voi varauksella allekirjoittaa, mutta käsien ja perseen puutuminen on myös äijän kunnosta ja painosta ja tienkin mittasuhteista kiinni! Itse olen heittänyt yhden reissun
    Ruåtsin kautta zekkeihin kaikilla laukuilla ja kovaa .

    Putkeen mm. rebikseltä ruåtsin lautalle +3 asteessa, jossa paljon puhuttu munagrillin puhallus auttoi ja lähinnä oli vaan witun kylmä lautalle päästyäni *ei ole känsiä käsissä ja hyvin on pysytty mutkateillä ihan minkä vaan perässä *
    Mielestäni jousituksessa ei ole paljoa moitittavaa, ajoa yksin
    95/190 mutta saahan sen tietenkin öhlinsseillä parannettua, niin kuin monen muunkin mopon.

    Muutama Kohdan + - voisin tähän laittaa:

    - kuumalla se munagrilli (korjattavissa)
    - plexi ei sovi kai käytännössä kellekkään
    *sähkösäädöstä huolimatta (korjattavissa)
    - tiettyä tärinää stongassa (joillain rpm alueilla)
    - koneen "ohut" tuntuma ja kuoleminen (tietty rpm)
    *ilman PCIII (muuttuu täysin)
    - paino nurkilla (ei haittaa mua ja tään on sport&touring)
    - en ole parempaa löytänyt (kokonaisuus)

    + sama kuin edel. miinus
    + moottori PCIII kera (157hp+rutkasti dieselmäistä vääntöä)
    + jarrut
    + ajo-ominaisuudet matka-ajossa 180 asti täydellä nyytillä)
    + vaihteisto
    + pärjää myös mutkateillä
    + laadukas kokonaisuus
    + keppiveto
    +valot

    Nuo mitkä on miinuksena, muuttaisin ja lisäksi penkin
    ja varmaan nuo iskaritkin, sitten hitunen murisevaa ääntä lisää
    xenonit, säädettävä stonga, mittariston puutteet, lämpökahvat
    (osa löytyy jo uudemmista malleista)

    Vähän on FJR ehkä "tylsän" hyvä niin kuin monet hyvät autotkin
    Jos vielä tulisi todella uusi design, voisin vaihtaa, mutta pannari tai kawan GTR ei tuo dramaattisesti muutosta FJR:n verrattuna, Bemari ehkä enemmän, mutta silloin filosofia muuttuu täysin Itsellä siis -05 malli!



    FJR 1300 ABS PC III
  6. #6
    Lainaa (GuessWho @ Elo. 26 2010,08:26) kirjoitti
    Huvitanpas taas itseäni rustaamalla rivin tai kaksi kokemuksistani otsikon pyörästä. Ihan vaan jos joku vaikkapa sellaista itselleen suunnittelee.

    Ihan ensimmäinen tunne kun House of bikesin Sakke mopoa minulle ehdotti, oli että "ei helvetissä tollasta muovimastiffia mun pihaan".

    Istahtaminen vehkeen päälle kuitenkin herätti isolle miehelle (198/110) tunteen että kerrankin on konttori johon mahtuu muukin kuin keravalainen nälkiintynyt hottentotti. Suunnitteilla euroopanreissu ja miksei... Tarjous oli hyvä ja mopo vaihtoi kotia. Kokeillaan nyt sit tämmöstä...

    Ihan ensituntumasta saakka laitteesta huokuu hyvä laatu ja high end fiilis. Painoahan vehkeellä on rujosti, ja aikalailla ensimmäisen korttelin jäätyä taakse, havaitsee että kohderyhmä todellakin on matkamotoristit, ja vieläpä ainoastaan matkamotoristit. Ihan sama miten paljon maailman foorumit luokittelisivat laitetta sport touring tyyliseksi.

    Ajoasento aiheutti tenniskyynärpään ekalla viikolla. Tupeista tarttumisen asento muistuttaa prosessia jolla koitat saada sormin säilykepurkin pohjalta viimeisen jalopenoviipaleen kankkusleivän päälle. Voit simuloida asiaa laittamalla kätesi puolisuoriksi eteen, purista ne nyrkkiin ja käännä nyrkit 45 astetta ulos. Aivan hullu juttu...

    Muilta osin tilaa on pelehtiä yllin kyllin, yksin tai 2-päällä ajettaessa. Polvikulma on vähintään mielyttävä eikä pitkänkään polkijan lumpiot paukuta katteen reunoihin.

    Moottori on sivistynyt. Hieman kaksijakoinen sen osalta että halutessasi mennä isoa kovaa, pitää jengat kelata kattoon ja mieluusti aina siihen asti että rajoittimen maku tuntuu jo suussa. Silti massiivinen olemus aikaansaa sen että muut menevät karkuun, tai ainakaan itse et karkuun pääse. Teho/painosuhde kun ei ole mikään muskelilukema. Normimatkaajalle tehoa on kyllä vähintään riittävät 145 kaakkia. (vertaus: oma vaimo tonnisen cbf:n sarvissa oli vaikea saada kiinni kun kiskottiin sinkit kireeksi). Vaihdelaatikko on mielestäni yksi parhaita koskaan ajamiani.

    Yksi kuulemma erityisesti -06 mallia kiusaava yksityiskohta oli puolikylmän koneen kuoleminen ilman suurempaa syytä. Syynä kuulemma liian laiha seos joka on seurausta eu-päästönormien asettamista vaatimuksista. Ongelman kanssa saa olla tosi varovainen jos vaikkapa huoltoasemalta poistuessasi vaihdat kesken kanttaamisen ykköseltä kakkoselle risteyksessä, ja kone stumppaa yllättäin. Siinä on pannu poikineen melko likellä... Yamaha center tunsi ongelman ja sanoi että siitä selviää pienellä säätötyöllä. En kerennyt sinne saakka asiaa kokeilemaan.

    Käynti on tasainen ja laadukas, mutta itseäni alkoi oitis vaivata sähkömopoa muistuttava vinkuna ja ininä siinä määrin että sliparit menivät tilaukseen ensimmäisen ajorupeaman päätteeksi (Blueflame stainless steel dual port oval, parhaat soundit miesmuistiin). Kulutuslukemat vaihtelivat ajetun 15 tuhannen kilsan aikana *5 litran ja 7,5 litran välissä. Eli ajotapa todellakin vaikuttaa tässä laitteessa oleellisesti. Itselläni oli tuo 7 litraa realistisempi arki...

    Runko ei jätä muuta toivomisen varaa kuin että siitä sopisi karsia 10 kiloa painoa pois. Jämäkkä ja vaappumaton olemus ja tuntuma olivat vähintään mielyttävät.

    Jarrut olivat mielestäni loistavat. Ei liian äkkipikaiset mutta tarvittaessa riittävän tehokkaat. ABS:ää en päässyt testaamaan kuin itse tehdyllä aiheettomalla paniikkijarrutuksella.

    Alusta: *huoks* takaiskari on mielestäni laittoman paska ja sillä siisti. Yksinajaessakin on esijännityksen loistelias säätömahdollisuus (niks ja naks, soft ja hard) oltava hard asennossa jos mielit pysyä vauhtimutkilla kestopäällysteellä. Enkä nyt tarkoita siis sitä hetkeä jolloin avarrat elämysten maailmaa kurvaamalla tutun tien 5 km/h rivakammin, vaan sitä hetkeä jolloin jalkatapit alkavat piirtää ajolinjaa asfalttiin.
    Etupää antaa hieman enemmän mahdollisuuksia ja itse asiassa koko show (alustan säätö) onkin tehtävä sitä kautta. Kuukauden nylkyttäminen esijännityksen ja sisäänmeno sekä paluuvaimennuksen kanssa tuotti lopputuloksen jolla kyllä voi jo ajaa kovempaakin, mutta silti tunne on kuin leikkisit mikroautojen kanssa kartingradalla... -67 Mustangilla.

    Yleisesti ottaen loistava laite, jos et ole kiinnostunut "tuunaamaan" mopoasi, sillä käyt.kats. yhtään tuningosaa ei tuohon peliin ole saatavilla ja omistaja onkin tuomittu yamahan miesten laittamiin raameihin. Alustankin saa toimimaan välttävästi kun rusikoi netistä löydetyillä ohjeilla stongakulman niin että sarvet siirtyvät pari senttiä eteen ja tuppikulmaa sai avattua liki 5 sentillä. Painopiste siirtyy hitusen eteenpäin ja tämä rauhoittaa peräpään vatkulointia tiukoissa kurveissa oleellisesti. Ja ainahan on toki se öhlins-kortti pelattavissa, jos haluaa investoida aiheeseen pari tuhatta escudoa.

    Valot ovat loistavat ja vaihdettuani orggispolttimoiden tilalle osramin night breakerit, tilanne parani vielä entisestään. Valojen korkeudensäätönupikat on mielestäni turhaa hifistelyä, mutta auttanevat niitä jotka ajelevat säännöllisesti myös 2-päällä. Meillä ei tätä ongelmaa ole kun vaimoke työntää ihan itse omallaan. Muut hallintalaitteet ovat jämäkät, toimivat ja laadukkaat.

    Etupleksi aikaansaa tunteen että ajelet laitettasi näyteikkunan takaa. Mahdollisuus sähköisesti säätää pleksin korkeutta herätti minussa ensin hilpeyttä, mutta pakko todeta etä keksintö on oivallinen, ilman kylmetessä äkisti, tai kun alkaa sataa. Tummaa pleksiä en onnistunut löytämään koko planeetalta, joten se oli pakko tehdä itse (siis tummennus). -70 luvun tunturin invamoposta muistuttava ikkunaruutu kun on mielestäni kertakaikkiaan tavattoman ruma. Yleensä nostelin ruutua ylös vasta kun oli riittävän hämärää ettei kukaan nähnyt.. *khih*

    FJR:n omat integroidut sivulaukut osoittautuivat kerrassaan maan mainioiksi. Kokoa ei ole ihan samanlaisesti kuin vaikkapa givin tai kapan arkkupakastimissa, mutta silti riittävästi, viisaasti pakattuna. Laukut irroittaa ja asentaa 60 sekunnissa. Parasta kuitenkin on se että laukkujen ollessa irti, ei mopoon käytännössä jää jälkeäkään siitä että siinä sellaisetkin on. Ei niitä kaameita himmeleitä joita laukkutelineiksi kutsutaan, eikä muitakaan irvokkaita vetimiä ja lenkuroita. Ja asennettuinakin ne ovat kertakaikkisen fiksun näköiset (jos sellainen nyt ylipäätään on mahdollista).

    Vaikkakin tämän kertomuksen rivien välistä on helposti luettavissa että laitevalinta ei osunut kohdallani oikein maaliin (lähinnä käyttötarkoituksen vuoksi), on kyseessä julman laadukas ja hieno moottoripyörä. Huoltohinnat yamahalla on niin pöyristyttävät että opettelin heti teettämään huoltoni tämänkin foorumin kautta tutustumieni henkilöiden toimesta, ja näin sain huoltokustannuksista niistettyä puolet pois. Toinen asiaan vaikuttava tekijä oli 3 viikon jonot jammun huoltoon...

    (esimerkkilaskelma: yamahan peräöljy 4 dl = 70 euroa, stormin motorex 28 euroa litra, ja hyvin tuntui toimivan)

    Jos mielit laadukasta ja toimivaa pitkänmatkan taittajaa, FJR on taatusti suositeltava. Jos taas käyttösi koostuu kavereiden kanssa kurvailuista maittavilla mutkapätkillä, ei fiijärrä ole välttämättä se kaikkein makoisin mopo. Mikäli harrastat kumpaistakin, kyllä. Ihan hyvä ostos, tosin varaudu siihen että 15 tuhannen mutkakilsan jälkeen kämmenissä kulkee 7 sentin pituinen känsä, joka syntyy siitä kun runttaa liki 300 kiloista matkalehmää hartiavoimin mutkaan.


    Renkaita kului seuraavasti: pirelli diablo 4000 km, metzeler Z6 interact 4500 km, Metzeler sportech M3 5000 km, ja alle jäi michelin pilot road 2 2ct:t pari tuusaa ajettuina hyvässä kunnossa.

    + yleinen laatu
    + pitkä toimintasäde
    + vaihdelaatikon toimivuus
    + moottori yleensä
    + jarrut (abs)
    + valot
    + satula(t)
    + matkaominaisuudet

    - paino
    - surkea takaiskunvaimennin
    - after market osien puuttuminen
    - yamahan huimat huoltohinnat
    - pappamaisen ylipysty ajoasento
    - "mutkajäykkyys"
    - "puolikylmän" koneen satunnainen stumppaaminen risteyksissä

    ps. kys teksti on kirjoitettu ihan huviksi ja ehkä jollekin hyödyksi. Se ei perustu ammattitaitoon eikä tehtyihin virallisiin mittauksiin, vaan puhtaaseen perstuntumaan. Ja edustaa vain allekirjoittaneen tuntemuksia. Älkää kiskoko poroja nokkaan vaan lukekaa pilke silmäkulmassa...

    pps. nyt kotona seuraava haaste, Suzuki B-King...
    Kattava ja mielenkiintoinen "testiraportti" *

    Kyllä tälläisiä kertomuksia on kiva lukea ja siitä saa kyseistä pyörää harkiteseva ihan *arvokastakin tietoa .

    Mukava *oli *todeta *että *jollakin muullakin *renkaat *kestää *
    vain *muutaman *tuhat *kilometriä *ns. "normaaliajossa" .

    Odotan jo nyt mielenkiinnolla vastaavaa raporttia B-King Suzukista .



    R 1200 GSA LC

    Aikaisemmat:
    GT 125 -75 , CR 125 -75 , CB 750 -73 , IT 250 -81 , CB 750 F -82 , FJ 1200 *-86 , GSX R 1100 W -97 , GSR 600 -06 , Z750 -10, R 1200 GS -09
  7. #7
    Kiitos asiavirheiden korjauksesta asianomaisille =)
    youtube channel "austrianoutlaw"
    Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
    Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
  8. #8
    Lainaa (varaeero @ Elo. 26 2010,12:38) kirjoitti
    mutta käsien ja perseen puutuminen on myös äijän kunnosta ja painosta ja tienkin mittasuhteista kiinni!
    Sen verta on pakko suitsuttaa että perse ei ole ikinä puutunut FJR:ssä, ei mutkilla eikä silloin kun on syötetty 350 kilsaa tuubiin. Kertakaikkisen loistava sitsi. Ja omasta pituudestani huolimatta, ajoin aina satula ala-asenossa. Mielestäni mutkiin meno oli tuhat kertaa mielyttävämpää siten.
    youtube channel "austrianoutlaw"
    Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
    Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
  9. #9
    Itsellä oli viikon vuokralla 2010 mallinen FJR, ja sillä tuli ajeltua 1700km alpeilla. Selkä kyllä kramppas aika pahasti reissun aikana, vaikka olen vain 180cm ja jakkara ala-asennossa. Ehkä raisereilla saisi ajoasennon paremmaksi omaan makuun, mutta minä en modifioi pyöriä, vaan ostan toisen. Tasaisesti veti ja tehoa löytyi, kun vaan kehtasi konetta kierrättää.

    Oli kuitenkin viimeiset kilometrit ko. mallilla.
    Honda ST1300A
    Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
  10. #10
    Karavanaamari suopo:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Mar 2008
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Hyvä pyörä tämä on, myös ilman PC:tä

    Lainaa (varaeero @ Elo. 26 2010,12:38) kirjoitti
    - kuumalla se munagrilli (korjattavissa)
    - plexi ei sovi kai käytännössä kellekkään*sähkösäädöstä huolimatta (korjattavissa)
    - tiettyä tärinää stongassa (joillain rpm alueilla)
    - koneen "ohut" tuntuma ja kuoleminen (tietty rpm)
    *ilman PCIII (muuttuu täysin)
    - paino nurkilla (ei haittaa mua ja tään on sport&touring)
    - en ole parempaa löytänyt (kokonaisuus)

    + sama kuin edel. miinus
    + moottori PCIII kera (157hp+rutkasti dieselmäistä vääntöä)
    + jarrut
    + ajo-ominaisuudet matka-ajossa 180 asti täydellä nyytillä)
    + vaihteisto
    + pärjää myös mutkateillä
    + laadukas kokonaisuus
    + keppiveto
    +valot
    Mulla on mallia 2009, siinä on korjattu tuo munagrilli ja plexi asiat,

    laihalla käymisestä aiheutuvia juttuja saa ainakin osittain korjattua säätämällä

    e: edellinen kerkesi jo haukkua, täytyi korjata sanamuotoja että en ole hänen kanssaan samaa mieltä



    Absit iniuria verbis, te absolvo....no eikä
    KTM Super Adventure 1290 -2015
    Exät FJR-2009, FJR-2004, Honda VF1100C-1984, Suzuki DR650
  11. #11
    fjr-08 30,000tkm takana ja harmittaa etten ajoissa jo päivittänyt taka ja etu iskareita( öhlins) pyörä muuttuu aivan toisenlaiseksi ajaa yksin ja kaksin.Suosittelen.



    1600 GT
  12. #12
    osax olemassa olevaa tietoa, mutta silti antaa luotettavamman vaikutuksen kun juttu tulee oikealta käyttäjältä

    sinänsä outo juttu kun tuolle lutrulle takaiskarille ei ole vielä nollakutosessakaan tehty mitään?! pollarithan vaihtelivat noihin ekoihin, liekkö sen jälkeen enää tullutkaan heille,,öhlinksin vaimentimen ja meno rauhottu kummasti.

    fjr on muuten ainoo ei saksalainen moottoripyörä jonka oon nähnyt germaniassa virkavallan viher/valkeissa väreissä

    saas nähä....aina kiinnostanut ja ei yhtään poissuljettu vaihtoehto mikäli ton sarjan matkapyörävielä pihaan ilmestyy
    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

    Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

    Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
  13. #13
    Minua on harmittanut kahdessa FJR:ssä (05 ja 07) eniten kahvojen nopeataajuinen tärinä, joka puuduttaa kädet matka-ajossa, teki mitä hyvänsä. Raskaammat kahvapainotkaan ei auta siihen.
  14. #14
    Lainaa (Kake3 @ Elo. 31 2010,01:25) kirjoitti
    Minua on harmittanut kahdessa FJR:ssä (05 ja 07) eniten kahvojen nopeataajuinen tärinä, joka puuduttaa kädet matka-ajossa, teki mitä hyvänsä. Raskaammat kahvapainotkaan ei auta siihen.
    Tämä on muuten mielenkiintoinen asia, sillä sitä puidaan myös lukuisilla kv foorumeilla. Mutta itselläni ei vastaavaa esiintynyt laisinkaan ?
    youtube channel "austrianoutlaw"
    Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
    Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
  15. #15
    Lainaa (GuessWho @ Elo. 31 2010,10:06) kirjoitti
    Lainaa (Kake3 @ Elo. 31 2010,01:25) kirjoitti
    Minua on harmittanut kahdessa FJR:ssä (05 ja 07) eniten kahvojen nopeataajuinen tärinä, joka puuduttaa kädet matka-ajossa, teki mitä hyvänsä. Raskaammat kahvapainotkaan ei auta siihen.
    Tämä on muuten mielenkiintoinen asia, sillä sitä puidaan myös lukuisilla kv foorumeilla. Mutta itselläni ei vastaavaa esiintynyt laisinkaan ?
    Itsekin tuli vajaa vuosi ja 14tkm ajeltua -06 FJR:llä.
    Eikä tanko tärissyt siinäkään, renkaina oli Metzelerin Z6:set (piti ne toki uusia mutta samaa mallia olivat).

    Liekö ollut sitten värinätöntä vuosikertaa tuo -06, kun ei GuessWhollakaan tärissy *
    BMW R1200GS
  16. #16
    Lainaa (salpe @ Elo. 31 2010,10:44) kirjoitti
    Lainaa (GuessWho @ Elo. 31 2010,10:06) kirjoitti
    Lainaa (Kake3 @ Elo. 31 2010,01:25) kirjoitti
    Minua on harmittanut kahdessa FJR:ssä (05 ja 07) eniten kahvojen nopeataajuinen tärinä, joka puuduttaa kädet matka-ajossa, teki mitä hyvänsä. Raskaammat kahvapainotkaan ei auta siihen.
    Tämä on muuten mielenkiintoinen asia, sillä sitä puidaan myös lukuisilla kv foorumeilla. Mutta itselläni ei vastaavaa esiintynyt laisinkaan ?
    Itsekin tuli vajaa vuosi ja 14tkm ajeltua -06 FJR:llä.
    Eikä tanko tärissyt siinäkään, renkaina oli Metzelerin Z6:set (piti ne toki uusia mutta samaa mallia olivat).

    Liekö ollut sitten värinätöntä vuosikertaa tuo -06, kun ei GuessWhollakaan tärissy *
    Kiitokset Ouzalle kattavasta havaintokirjan esittelystä.

    Itsellä on reilu 40 tkm takana 06/07 mallilla. Kahvojen tärinän/värinän huomaa lähinnä siitä että kädet puutuvat nopeammin kuin esim rykkösellä, itse värinää on vaikeampaa havaita suoraan. Omasta mielestäni toimiva ratkaisu siihen on hommata jenkeistä Throttlemaisterilta kahvapainojen tilalle köyhän miehen vakionopeussäädin. Sen avulla pääsee lepuuttelemaan välillä oikeaakin kättä.
    R1 + FJR
    + lelut monttuun ja mönkimiseen sekä tonkimiseen
  17. #17
    Uutena hankitulla 2006 Fjr:llä takana nyt 35000km. Stonga modattu korotuspalalla lähemmäksi ja ylemmäksi (paremmaksi huonoselkäiselle), pleksissä Laminarlib ja kahvanlämppärit lisätty. Takaboxina Givi 52, joka ottaa tuulta ja aiheuttaa voblausta.

    -Tähän mennessä ei mitään vikoja. Stonga tärisee ikävästi n. 4 tonnissa mutta tasaantuu (tärinä taajenee) kun antaa hanaa. Kahvakulma varsinkin kaasukättä puuduttava.
    Ei juurikaan roiski kintuille sateessa, varsinkin jos säätää sivukatteet leveiksi. Satula-tankki munia painava mutta saattaa johtua ajoasennossa kiristävistä rukan housuista.
    Kaupunkipyöritykseenkin soveltuva peli. Satulan korkeudensäädöllä sa vaihtelua ajotuntumaan.

    Viimeinen parin viikon takainen viiden päivän reissu T:re-Oulu-Kilpisjärvi-Alta-Lakselv-Inari-Ruka-Savonlinna-T:re, n. 3500 km, eikä siinä nyt pahemmin paikat puutuneet, piti kuitenkin nousta pyörän päältä tankkaamaan välillä...... Aamuisin oli aina mukava hypätä pyörän selkään ja tien päälle.
  18. #18
    Lainaa (Kake3 @ Elo. 31 2010,01:25) kirjoitti
    Minua on harmittanut kahdessa FJR:ssä (05 ja 07) eniten kahvojen nopeataajuinen tärinä, joka puuduttaa kädet matka-ajossa, teki mitä hyvänsä. Raskaammat kahvapainotkaan ei auta siihen.
    Minulla oli -08 mallisessa sama ongelma, josta mainitsin viedessäni 10000km huoltoon. Kaveri kysäisi että onko 1000 km huollossa ruiskurunko tarkastettu/säädetty ja kun ei ollut niin sääteli sen muun hollon lisäksi ja tärinät jäivät sille reisulle. Ei ollut paha hinnaltaankaan huolto, veloitti koko hommasta 1,5 tuntia töitä eli vajaan satasen. Täytyy tietty muistaa että öljyt ja suodattimet sekä peräöljyt olin vaihtanut jo aiemmin kun jäi huollon teko reilut pari tonnia myöhään. Huoltopaikka oli Jokikone Joensuussa, tuntuu Jonne olevan asiansa osaava kaveri.
    CB350, XS650, CB750K7, XS850,XV1000(TR-1), XS1100S, ST-4, FJR1300A
  19.  
  20. #19
    Mulla on (omasta mielestäni) hieno -06 malli . Olen todella tyytyväinen pyörääni. Ostin sen keväällä 2008 16.000 km ajettuna ja nyt mittarissa 63.000 km . Viimekesänä (2009) kävin Alpeilla, koko reissu about 8.000 km ja takaisin ajelin yksin Livignosta Italiasta Oslon, Tronheimin ja Haaparannan kautta Vuokattiin 5.000 km viidessä päivässä . Ei mitään valittamista pyörässä eikä sen ajettavuudessa. Viimeisenä ajopäivä mietin, että joko kroppa tottuu tai turtuu tähän, mutta kun voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään lisää, koko mies oli edelleen ihan ok . Saksan motarilla vapailla pätkillä matkavauhtina 200 km/h, joka välillä kävi tuolla 220 km/h tienoilla (nopeudet mittarin näyttämiä) ja pyörä eteni vakaasti kuin juna, ei pelottanut yhtään. En ole tiedostanut mitään värinöitä kahvoissa enkä muuallakaan (menkää ja koettakaa jotain -73 jytäjammua ja jos sen jälkeen vielä tuntuu jotain 'värinöitä' jossain, niin sen kun vaan: sillä kun veti kymmenen kilometriä motarilla 180 km/h taulussa, niin spermakin tuli 5 cm:n mittaisina tankoina ).

    Ja huoltojen hinnoista: nykyään kun ei ole pakko takuun takia huollattaa merkkiliikkeessä, niin suosittelisin tsekkaamaan hieman muitakin vaihtoehtoja. Tampesterissakin on monia kilpailevia huoltovirmoja joista saa helposti merkkiliikettä puolet halvemmalla saman työn. Itse olen KX-Centterin (mainos, josta en saa korvausta) vakioasiakas ja en voi mennä valittamaan palvelun laatua. Ovat pitäneet pyöräni hyvässä kunnossa .

    Tänä kesänä tein tähän mennessä parhaat kilometrit Michelin Pilot Power 2:lla: 16.000 km. Reuna-alueet tosin on kulutettu radalla, ennen kuin hankin tuon Rykkösen.

    Alla on Öhlins, välissä Power Commander ja se joku pestävä ilmansudatin sekä perässä Devilin sliparit. Paketti säädetty ja toimii mukavasti .

    Sen verran oon vetäny tolla sekä pitkää matkaa että rataa, että sanoisin sen kyllä rehellisesti olevan (ei varsinaisesti ratapyörä, mutta) SPORT TOURER .



    Ajamattomat kilomerit ovat vielä edessä

    Tunturi SuperSport vm 1973 Hondat CB 500 vm 1973 x 2 -> Kawasaki Z 1300 vm 1989 ->Honda Varadero 125 vm 2000 -> ja nykyiset Yamahat FJR 1300 vm 2006 YZF-R1 vm 2010 WR 450F vm 2005 YZF-R6R vm. 2006

    Marunari