(jannep @ Elo. 28 2010,03:02) kirjoitti
Uudempien autojen mobilismi edellyttää tulevaisuudessa että automerkki pistää diagnostiikkasoftansa jakeluun ja silti pitää vielä taltioda se käyttis ja rauta missä niitä diagnostiikkasoftia on ajettu, että pääsee ropaamaan.
No jaa OBD-II on standardi joka ei tule luultavasti häviämään mihinkään tai uudemmat ainankin lukenevat vanhaa.
Edelleen esim. Volvon LH-jet 2.4 saa vikakoodit pihalle ihan laskemalla hyppylangan kytkemisen jälkeisiä ledin vilkauksia.
Olen suht. varma että tulevia klassikkoja, siis joita harrastetaan missään määrin, opitaan pitämään elossa jo siksi että harrastajayhteisöt saavat internaatin kautta jaettua tietoa aivan eri tavalla kuin menneinä aikoina.
Veikkaan että siihen mennessä kun, sanotaan nyt vaikka wanhakoppa C70 moottoriohjausboksit yms. ovat kadonneet maailmasta kaikki, on jo sen aikainen Megasquirtin vastine sillä tasolla että alkuperäinen loota on kuin putkiradio siihen verrattuna.
Edelleen jos harrastepelit menevät niin uusiksi että OBD-II vikakoodit pitää lukea leimalla tulenee joku sepittäjä väsäämään emulaattorin joka valehtelee ulos ihan mitä leimagyy haluaakaan nähdä.
Ja mekaniikka on mekaniikkaa, olen ihan varma että ne ABS hammaskehän, anturin ja navan sisältävät pyöränlaakerimoduulit sisältävät jonkun standardi laakerin.
Jos koko pulikkaa ei enää saa joku kehii proseduurin jolla paketti avataan, laakeri uusitaan ja koko roska suljetaan kuratiiviiksi.
Jos tahtoa piisaa keinot löytyy - helppoa se ei välttämättä aina ole mutta vastusten voittaminen tekee harrastamisesta tyydyttävämpää.