Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 35:sta
  1. #1
    mitäs on teille orgin käyttäjät maksaneet tuo venttiilien säätö?
    olisi kiva ihan piruuttaan tietää kuinka paljon hintaeroja on noissa korjaamoissa tälläisessä toimenpiteessä
  2. #2
    Riippuu mestan lisäks aikas oleellisesti siit minkä fillarin venttuloist o kyse.
    Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt ihminen voi korjata.
  3. #3
    Riippuu ihan pikkusen säätääkö jostain 1 pyttysen kotarin ruuveja keinuvivusta vai purkaako jäähdyttimestä lähtien kaikki pois edestä että saa tilailla lätkiä tyylin tuo mun honda

    Tosin samanhintainen se oli molempiin, aikaa vaan meni hondan kanssa enempi.
    GSXR 750 -06, ex-CBR954RR
  4. #4
    Kannattaa varmaan hiukan tarkentaa, mihin pyörämalliin hintaa haet. (ruuvi/palasäätö?) Ja vähän osviittaa missäpäin kotimaata ajattelit ko työn teettää. (tuntiveloitus?)

    Edit: Kuten ylhäällä mainittiin, niin itse säätö voi olla helppo, mutta rojun määrän siirtäminen tieltä voi olla isotöinen.
    Ja todellakin sylinterienkin määrä ja sijoitus vähän ratkaisee.
    Eräänkin 6 sylinterisen prätkän venasäätö on varmasti helpompaa, kuin joidenkin 1-2 pyttyisten palasäätö.



    Tähän monet kirjoittaa pyörähistoriaansa.
    Niin mäkin. ...Ne on kaikki olleet nopeita ;D

    Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!

  5. #5
    ajatuksena oli että kuinka paljon mihinkin pyörään nuo ovat maksaneet että jos on vaikka 6 pyttyinen ja 2 pyttyinen niin kuinka paljon se hinta ero voi olla mutta takaajatuksena myös että mitä tuollaiseen 500 kuutioiseen 2 pyttyiseen mahtaisi maksaa * malli gs 500e, noin suurinpiirtein oli hakusessa



  6. #6
    Varmaankait se on se tuntitaksa x tunnit, mitä menee, luulen ma. Sitten jos niitä tarttee ruveta säätämään niin menee vaikiaksi
  7. #7
    Lainaa (miXu @ Elo. 23 2010,22:41) kirjoitti
    takaajatuksena myös että mitä tuollaiseen 500 kuutioiseen 2 pyttyiseen mahtaisi maksaa * malli gs 500e, noin suurinpiirtein oli hakusessa
    Venttiiliensäädössä lähinnä maksaa se pyörän purkaminen ja kasaaminen. Tässä voit säästää jos saat pyöräs korjaamolle valmiiks purettuna(tosin sillä vaivalla ne jo tarkastaa itsekin tuossa vaiheessa, ei se vaikeaa ole).

    Ei hajua, pitääkö pyörästäsi purkaa paljonkin, että venttiilikoteloon pääsee käsiksi.

    Isommissa japsirivinelosissa yleensä otetaan polttoainetankki, ilmanputsari koteloineen, mahdollisesti jäähdytin, tulpat johtoineen irti, ennenkuin pääsee edes käsiksi itse venttiilikoppaan. Sitten vielä kun muistaa merkata tulpanjohdot ja irrotetut kaapelit jotenkin, niin taas tulee säästöä.
  8. #8
    Ventiilien säätö ja uudet palat maksoi 170€ kun sen teetin firmalla viime vuonna minun GS500E:llä (2h työ + palat).

    Etenkin tarkistus kannattaa ehdottomasti tehdä itse, muuten saa maksaa 2h työpalkkaa ja pyörä tulee takaisin samakuntoisena kun sen jätti firmalle.
    If I had all the money I've spent on bikes and gear... I'd probably spend it all on bikes and gear.
  9. #9
    Z 750 -06 Järvenpäässä aavistuksen päälle 200€ ja uskon kyllä että olivat asiansa hoitaneet. Säätöpaloja ei mennyt.

    E: Niin oli tuossa hinnassa tosiaan muutakin, mutta tuossa huollossa suurin homma oli kuitenkin nuo venat.



    "yrittäminen on ensiaskel kohti epäonnistumista"
    -R1-
  10. #10
    Sen verran halkoisin hiuksia, että toimenpide on venttiilinvälysten tarkastus. Ja säätö tehdään sitten tarpeen mukaan.

    Monessa mallissa tarkistus on melko helppo, mutta säätö jo huomattavasti hankalampi. Toisaalta ainakin uusissa palasäätökoneissa säädöntarve on vähäinen.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  11. #11
    600 zetorille annettiin työajaksi 3h (purku-tarkastus-mahdollinen säätö-kasaus), eli hinnaksi tulisi n. 230 + vaihdettavien palojen hinta.
    Suzuki S1 ´91
    Honda NS125F ´87
    Honda NSR125R ´94
    Kawasaki ZZ-R600 ´02
    Kawasaki ZZR1400 ´08
  12. #12
    Lainaa (Le Motard @ Elo. 23 2010,23:17) kirjoitti
    Venttiiliensäädössä lähinnä maksaa se pyörän purkaminen ja kasaaminen. Tässä voit säästää jos saat pyöräs korjaamolle valmiiks purettuna(tosin sillä vaivalla ne jo tarkastaa itsekin tuossa vaiheessa, ei se vaikeaa ole).
    No voi se olla toisinkin, kun Z-kawaan jouduin ostamaan toistakymmentä säätöpalaa (tein huollon itse), Kawaliike pyysi muistaakseni jotain 14eur kappale... Hondan liikeestä löytyi vastaavat puoleen hintaan ja vanhoista vielä hyvitettiin vaihdossa 50%.
  13. #13
    Käytin mopon 24tkm huollossa Espoolaisessa merkkiliikkeessä johon toi tarkistus ja tarvittaessa säätö kuuluu. Lasku oli 520 euroa.

    No tossa hinnassa mukana myös se muu huolto ja kyllä ne venat piti säätää. Minä kun en tekniikasta ymmärrä mittään niin en tiiä montako niitä nyt sitte on. Mutta jotenkin tuntuu että mua vedätetään oikeelta ja vasemmalta kun mä maksan 500 ja seuraavaks kallein olis 300 Ja justiin viime viikolla teetin 36tkm huollon samaisessa liikkeessä. Hinta 360e... Mopo siis CBF1000S.

    No, elämä on, rahaakin painetaan päivittäin lisää



    Mopovapaa vuosi

    Exät YaRRu R6R ratavinkulelu Orkku FZ1-S Mutkaporkkana CBF1000S CBF600S FZ6S Intruder 600
  14. #14
    Husqvarna SM 610 '07, 180e. Sisältäen venttiilien säädön, öljyt, öljyfiltterin, sihdin puhistuksen ja uudet jäähdytysnesteet. Työn osuus tais olla 1,5h-2h eli siinä 100e paikkeilla.

    Niin ja firmana Speedhouse Oulussa.
    YZF 750R -> SM 610 -> SMC 690 -> 250 TE -> CB 350 & GSX1300R
  15. #15
    itsekin arvelin että tuossa 150 euron paikkeilla se pyörii, mutta jos sen itse tarkistaisi niin mitä työkaluja semmoinen vaatisi? ei varmaan mitään kummempaa? kun ei todellakaan tee mieli viedä pyörää vaan näytille liikkeeseen ja saa samassa kunnossa takaisin kyllä itse pystyn tekemään joitakin asioita mutta en millään viitsisi tuollaisia ruveta säätelemään kun ei ole niin paljon kokemusta tuollaisista nelitahti koneen venttiileistä
  16. #16
    Lainaa (miXu @ Elo. 24 2010,16:32) kirjoitti
    itsekin arvelin että tuossa 150 euron paikkeilla se pyörii, mutta jos sen itse tarkistaisi niin mitä työkaluja semmoinen vaatisi? ei varmaan mitään kummempaa? kun ei todellakaan tee mieli viedä pyörää vaan näytille liikkeeseen ja saa samassa kunnossa takaisin * kyllä itse pystyn tekemään joitakin asioita mutta en millään viitsisi tuollaisia ruveta säätelemään kun ei ole niin paljon kokemusta tuollaisista nelitahti koneen venttiileistä
    Sopivat avaimet (kuusiokolot?) venttiilikopan kanteen, sitten rakotulkit - vaikka tommonen. Kannattaa ottaa venakoppa nätisti irti ettei tiiviste mene. Jos on kovin raaka käsistään niin pieni momenttiavain pulttien kiristykseen, ei pitäisi tarvia jos ja kun tekee nätisti. Kierrelukitetta (köykäistä) noihin pultteihin. Muut mahd. työkalut sen mukaan mitä täytyy ottaa tieltä pois.

    Operaatio ei ole varsin rocket scienceä, tein ite tuon vanhaan 2-pyttyiseen Kawaani kerran taloyhtiön parkkipaikalla kun piti tuo venakopan tiiviste vaihtaa, aikaa meni mämmikouralta vajaa kaksi tuntia kun oli kaveri auttamassa vieressä juomalla kaljaa ja kuittailemalla. Kyseessähän oli yhteensä 4 venttiiliä, eli yksi imu ja yksi pako per pytty. Tankki ja puolat piti siirtää operaation ajaksi pois paikaltaan.

    Sen verran vielä, että koneen pyöräyttäminen oli mulle helppoa, kun laitteessa oli kiksa. Sitten vaan sovitteli rakotulkkia nokka-akselin ja palan väliin.

    Yhden palankin vaihdoin ilman special toolseja kerran, tämä oli toki tallissa. 32mm säätöpala lähti ilman suurempia kikkailuita, nokkiakaan ei tarvinnut poistaa, kunhan irroitti ne kaulat, käänsi nokkaa hieman vinottain ja nappasi palan pois ruuvimeisselillä avittaen. Rätit voivat olla tässä vaiheessa poikaa sekä siinä mielessä, ettei telo moottorinosia sekä siinä mielessä, etteivät vaikkapa nuo säätöpalat päädy koneen sisälle sopivasta aukosta.



    Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
    H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
    Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
    ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
  17. #17
    Lainaa (miXu @ Elo. 24 2010,16:32) kirjoitti
    itsekin arvelin että tuossa 150 euron paikkeilla se pyörii, mutta jos sen itse tarkistaisi niin mitä työkaluja semmoinen vaatisi? ei varmaan mitään kummempaa? kun ei todellakaan tee mieli viedä pyörää vaan näytille liikkeeseen ja saa samassa kunnossa takaisin * kyllä itse pystyn tekemään joitakin asioita mutta en millään viitsisi tuollaisia ruveta säätelemään kun ei ole niin paljon kokemusta tuollaisista nelitahti koneen venttiileistä
    Vastasin jo tuolla toisessa ketjussa, eli rakotulkki on ainoa erikoistyökalu mitä tarvit venttiilinvälysten tarkistamiseen.
    Esim:
    http://www.storm-motor.fi/mp-tarv....4-100mm

    Lisäksi tietenkin tarvittavat hylsyt/lenkkiavaimet tankin ja venttiilikannen irroitukseen, esim. bilteman n. 100 euron työkalusetti on varmasti enemmän kuin riittävä tähän (jos ei hylsysarjaa vielä ole).

    Jos säätötarvetta ilmenee, niin sitten tarvit asianmukaiset säätöpalat, ehkä säätöpalatyökalun (vai mikä onkaan oikealta nimeltä) ja ehkä työntömitan (mitataan säätöpalojen paksuus, varmuuden vuoksi, nekin voivat kai kulua). Säätöpalatyökalu ja työntömitta ei varmaan ole välttämätön, mutta helpottaa hommaa. Itse en laskisi työkaluhankintoja huollon hintaan mukaan, koska samaa työkalua tarvii todennäköisesti jossain muussakin hommassa.
    Säätöpaloja saa esim. stormin tiskiltä hintahaarukassa 5-10e/kpl. Niitä ostetaan tarpeen mukaan eli jos jokin venttiilivälys ei ole raja-arvoissa, lasket siihen kohti uuden sopivamman säätöpalan, vaihdat paikalleen ja mittaat välyksen uudelleen (pitäisi olla raja-arvoissa).

    Säätöpalatyökalu:
    http://www.storm-motor.fi/mp-tarv....iyamaha

    Ohjeita:
    http://video.google.com/videoplay?do...54469142545363
    http://gstwin.com/adjust_valves.htm

    Katso toi video niin saa hyvän yleiskäsityksen, jos englanti taipuu.
    Helppo toimenpide oikeasti, etköhän saa itsekin tehtyä jos jaksaa vaan tehdä.



    Suzuki GSX1300R Hayabusa -05
    Suzuki RF900R -94
  18. #18
    Honda cbr 954rr 24tkm huolto (sisälsi venttiileiden tarkistuksen, mutta ei öljyjen vaihtoa) H.260€ Järvenpääläisessä merkkihuollossa.
    -Aikoinaan kovakin-

    -CBR 954RR vm.03-
  19. #19
    Lainattu
    "Vastasin jo tuolla toisessa ketjussa, eli rakotulkki on ainoa erikoistyökalu mitä tarvit venttiilinvälysten tarkistamiseen.
    Esim:
    http://www.storm-motor.fi/mp-tarv....4-100mm

    Suht sama rakotulkki Biltema 2,69€, luettelonsivu 73.



    <p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&amp;rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
  20. #20
    Lainaa (lippa @ Elo. 24 2010,21:10) kirjoitti
    Lainattu
    "Vastasin jo tuolla toisessa ketjussa, eli rakotulkki on ainoa erikoistyökalu mitä tarvit venttiilinvälysten tarkistamiseen.
    Esim:
    http://www.storm-motor.fi/mp-tarv....4-100mm

    Suht sama rakotulkki Biltema 2,69€, luettelonsivu 73.
    Ei ole Bilteman kuvastoa saatavilla, mutta niiden webbisivulta ei ainakaan löydy muuta kuin tällainen, jossa liuskojen välit on 0,05 mm. Kokemuksen mukaan tuollaisella on vähän kenkku katsoa niitä välyksiä, kun valmistajan ilmoittama tarkkuus on yleensä 0,01 mm. Esim. cebarissa oli valmistajan suositus imukanaville 0,13-0,19 mm ja omassa pyörässä 0,10 mm liuska mahtui helposti, mutta 0,15 mm ei. Päätin kuitenkin laiskuuttani jättää vielä tuolloin säätämättä.
    CBR 600 F -93 -> Busa vm. 2000 -> GSX-R 1000 K4 -> Daytona 675 -07 -> Fireblade -08 -> Busa -08 -> GSX-R 1000 K6
  21. #21
    Tuota rakotulkkia juuri tarkoitin. Sillä pystyy tarkastamaan että annetuissa toleransseissa pysytään, mutta tarkkaa olevaa välystä ei pysty. Itse pitäisin mittana 0.15 mahtuu ja 0.20 ei mahdu.
    <p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&amp;rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
  22. #22
    jos sitä hakisi vaikka natsisiwasta halpiskaljatölkin jonka kyljestä leikkelisi rakotulkit, 1 viipale = imu, 2 viipaletta päällekkäin = pako, eiköhän näin saisi säästettyä vielä useita eurocenttejä.. plus vielä asennuskaljatkin samaan



    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  23. #23
    Ei tartte sadasosan tarkkuutta välyksiin, 0,05 riittää ihan hyvin tyyliin 0,10 väljästi, 0,15 tiukasti, 0,20 ei mahdu -> 0,13-0,19mm alueella. Ei sillä satasen tarkalla välyksellä on mitään väliä.

    Pechan ehdotuskin toimii jos ei muuta ole, tölkkialumiinin paksuus on yleensä 0,12mm Monissa pyörissä välykset on just 0,15/0,25.
    "If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
  24. #24
    Lainaa (Utah @ Elo. 25 2010,14:01) kirjoitti
    Ei tartte sadasosan tarkkuutta välyksiin, 0,05 riittää ihan hyvin tyyliin 0,10 väljästi, 0,15 tiukasti, 0,20 ei mahdu -> 0,13-0,19mm alueella. Ei sillä satasen tarkalla välyksellä on mitään väliä.

    Pechan ehdotuskin toimii jos ei muuta ole, tölkkialumiinin paksuus on yleensä 0,12mm * *Monissa pyörissä välykset on just 0,15/0,25.
    Niin paitsi sitten, kun tulee se tilanne niin kuin mulla, ettei se 0,15:kaan mennyt ja olisi halunnut tietää, onko yli vai alle sen 0,13:n. No, sama Bilteman setti se mullakin on ja se pyörä oli menossa myyntiin heti kun lumet sulaa, joten sovin itseni kanssa, että on se edelleen toleransseissa *. Säätö on kuitenkin sitä kokoluokkaa iso homma, ettei sitä oikein napannut ruveta silloin harjoittelemaan.
    CBR 600 F -93 -> Busa vm. 2000 -> GSX-R 1000 K4 -> Daytona 675 -07 -> Fireblade -08 -> Busa -08 -> GSX-R 1000 K6
  25. #25
    Lainaa (Utah @ Elo. 25 2010,14:01) kirjoitti
    Ei tartte sadasosan tarkkuutta välyksiin, 0,05 riittää ihan hyvin tyyliin 0,10 väljästi, 0,15 tiukasti, 0,20 ei mahdu -> 0,13-0,19mm alueella. Ei sillä satasen tarkalla välyksellä on mitään väliä.

    Pechan ehdotuskin toimii jos ei muuta ole, tölkkialumiinin paksuus on yleensä 0,12mm Monissa pyörissä välykset on just 0,15/0,25.
    No prkl, tuohan on hyvä. Tölkistä kun saa saksilla taiteiltua just sellaisen lipareen kun parhaiten sinne väliin menee. Ja 0,12 menee aika kivasti toleransseihin melkein kaikissa mopoissa. Vielä kun mittaa tölkkimiinin paksuuden mauserilla tai mikrometrillä ennen toimenpidettä niin varmaan menee venat tarpeeksi säätöihin.

    Turha tarkkuus on teknistä taitamattomuutta. On mulla kyllä noita rakotulkkejakin, mutta toi kaljatölkkimetodi kuulostaa niin hyvältä. Kun siinä pitää ensin juoda ainakin yks ennen kun on edes työkalut kasassa. Sit voi avata toisen...kolmannen... täydellinen talli-ilta
    "Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"

    - Ismo Alanko

    K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
  26. #26
    Lainaa (Geeäsäxähvä @ Elo. 25 2010,23:24) kirjoitti
    Turha tarkkuus on teknistä taitamattomuutta. On mulla kyllä noita rakotulkkejakin, mutta toi kaljatölkkimetodi kuulostaa niin hyvältä. Kun siinä pitää ensin juoda ainakin yks ennen kun on edes työkalut kasassa. Sit voi avata toisen...kolmannen... täydellinen talli-ilta
    Niin, mulla oli ekalla kerralla työkaluina rakotulkki "Made in East Germany" muistaakseni, minkä huomasin kun tarkemmin sitten siinä mittaustilanteessa sitä tulkkia roplasin.. perintökalu. Mitenkähän mahtoivat tulla oikeat tulokset
  27. #27
    kaljatölkin siivuja olen jopa nähnyt käytettävän venojen tsekkaamiseen... tosin maassa, jossa koko huoltamisen käsite on hieman toisenlainen kuin meillä, ja kamppeita lähinnä korjataan takaisin ajokuntoon sitä mukaa kun ne leviävät!
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  28. #28
    No, se työkalujen valmistaminen tossa kaljatölkkimetodissa saattaa vaikuttaa lopputulokseen enemmän kuin itse työkalun sinänsä viehko maanläheisyys.

    Ehkä pysyn sittenkin siinä rakotulkissa. Ja olen huomannut, että mopon ruuvaamisesta ei oikein enää tuu mitään kun on juonut enemmän kuin 4 kaljaa. Menee tuo keskittyminen aika heikoksi, vaikka ei nyt missään kunnon juovuksissa oliskaan. Mutta sittenhän on kiva lopettaa ruuvaaminen ja aloittaa menneen ja tulevan mopokauden fiilistely pikku pöhnässä. Oikein odottaa tässä jo syksyn talli-iltoja



    "Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"

    - Ismo Alanko

    K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
  29. #29
    Alutölkin materiaaliin en luottaisi kun ihan rakotulkkeihinkin saa sitä naarmua syntymään kohtuullisen helposti. Nuo motonet/biltema/storm -tulkit ovat valitettavan lyhyitä ja leveitä, kovin pitkälle ja ahtaaseen eivät mahdu ilman äheltämistä.

    Tarkistaminen on mielestäni helppoa, jos tiellä olevien juttujen purku sujuu. Minulla oli yksi jos toinenkin pultti/mutteri tiukemmassa niin koko projektissa meni melkein koko kesä Sitten kun jutut oli auki niin eihän se ole kuin kampiakselin vääntö kohdille, venojen löysyyden tarkistus ja sitten tulkki väliin.

    Minun pyörässä venat ovat mutterisäätöiset niin säätö onnistuu ilman palikoiden ostelua. Mutta melkoinen fakiiri saa olla jos haluaa ne venat taas kiinni oikeaan momenttiin (ja ylipäätään kiinni ilman että säätö liikkuu). Jos joku tietää mistä saa sellaisen työkalun missä on 8mm upotettu lenkki ja keskelle tulee sellainen neliökanta-soketti/ruuvari niin olisin kiitollinen. Nyt riitti että pidin kiinni, toivoin parasta ja väänsin käsituntumalla suunnilleen samaan tiukkuuteen kuin oli avatessa.

    Rupean olemaan sitä mieltä että 40% MP:n huollosta muodostuu siitä että miten helvetissä tuon mutterin saa auki, 10% siitä mihin tuo mutteri kuuluu, 40% miten nuo raudat saa kohdalleen että pultti menee läpi, 5% haynesin lukemista ja 5% kiroilua ettei lukenut ajatuksella ja oleellinen työkalu on kaupassa.
  30.  
  31. #30
    Fly wheel raisiossa otti 400e, kaikki palat vaihdettiin ja tietty kaasarit synkattiin. Pyörä vm-99 pikku ninja.



    Suzuki dr-z 400 sm bigbore
    KTM r.i.p
    MasterStreetRiders
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen