Morjesta vaan!
Viikonloppuna ilmeni ikävänsorttinen oire tuossa meikäläisen ZR-7 Kawasakissa. Homma alkoi jalkatappeihin tuntuneina pieninä nytkäisyinä, ja kehittyi n. 150km:n matkalla kuuluviksi kolahduksiksi. Erityisen huomattavaa tämä oli alhaisissa vauhdeissa ja annettaessa kaasua matalilla kierroksilla. Koska alhaisissa nopeuksissa kolahduksia kuului jokseenkin säännöllisesti ja esimerkiksi valoissa kone kehräsi täysin normaalisti, päättelin vian olevan ketjussa tai rattaissa. Silmämääräisesti en kuitenkaan huomannut mitään ihmeellistä ketjussa tai takarattaassa, tarkempaa syyniä en vielä ehtinyt tehdä.
Mistä tällainen voi johtua? Ketju lopussa, takapyörä vinossa? Kolahdukset kuulostivat loppuvaiheessa kutakuinkin samalta kuin vaihteiston kolahdukset kun vaihtaa ykköseltä kakkoselle. Eipä siinä oikein uskaltanut enää kaasua antaa, toivoi vaan että kotio selviää.
Riippuu vähän äänen tiheydestä ja kovuudesta mutta jonkinlaista napsetta voi pitää ketjuissa oleva jäykkä lenkki.. (=ketju tiensä päässä)
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Varmaankin ketjut on finito. Mulla tuntui jalkatapissa melkonen säännöllinen kolahdus. Se loppui, kun vaihdoin ketjut ja rattaat.
Itsellä oli samanlaisia havaintoja XJR:ssä viikko sitten. jalkatapeissa tuntui pientä kolinaa ja ääni kuului kiihdytettäessä varsinkin 50 km/h tienoilla. Huomasin että vaiva esiintyy vain moottorin vetäessä, ei tasakaasulla tai hiljentäessä.
Ketjut olivat venyneet epätasaisesti (n. 33 tkm takana) ja ilmeisesti "läpättivät" tietyillä taajuuksilla. Viikonloppuna vaihdoin uudet ketjut ja rattaat. Johan muuttuivat fiilikset paljon jämptimmiksi ja melut vaimeimmiksi!
Tiger Explorer
XJR1300
W650
Eturatas kuluu yleensä nopeiten. Jos siinä on havaittavissa silmämääräistä epämuotoisuutta vaihtaisin itse koko ketju-ratas setin.
--Tärkeintä on lähteminen - jäiden lähteminen--
(-Tosimies ajaa säällä kuin säällä - eikä kumipukuja käytetä-)
Gas Gas EC 300
Kawa z750
Samaa mieltä ja ketjut takertelevat osittain. Mut vaikea sanoa näin ruudun takaa(TiTu @ Elo. 23 2010,16:59) kirjoitti
![]()
gsx-r 1000
kawasaki zx6rr kilvetön
Omakohtaisena kokemuksena (kaverille tosin kävi) ilmeni tasaista kolinaa vedätettäessä. rattaan pultit otti takahaarukkaan kiinni.. ei kauaakaan kun savu nousi ja laakerit aivan finito.
EXC 350 SixDays http://www.youtube.com/watch?v=v5Dg_oEWAx0
Oli omassa eturatas aivan valmis, kun liikkeelle lähtiessä piti aina sellaisen *klak---klak* -äänen. Uuden rattaan kun nyt sai about kiittämällä, niin vaihdoin pelkän eturattaan. Talvella sitten koko paketti uusiksi.
Myös hiljaisessa nopeudessa kuului tasainen hankaava ääni, joka myös on kadonnut tuon rattaan vaihdon myötä.
KTM MX 80cc -89 -> Yamaha RD 125 LC -84 -> Kawasaki ZZ-R600D -90
Sisko tahtoisin näädän, mutta moottoritiel' on puuma
Ihan samanlaista ääntä rupes omastakin pyörästä kuulumaan.
Eli kolinaa pikkuvaihteilla vedätettäessä. moottorijarrulla ja tyhjäkäynnillä ei ääntä kuulu.
Uus ketjuratas paketti on jo postissa tulossa, toivottavasti auttaa. Ketjut näyttää olevan ainakin ihan loppu (kiristysvara loppu ja useita lenkkejä vinossa).
Yamaha R1 -04
Suzuki GSX1300R Hayabusa -03
Suzuki RF600 -93
Suzuki GS500 -99
Lopussahan ketjut alkaa vielä venymään niin, että saa kiristellä lähes päivittäin.
jamaha 02 --> riumppi 11
Blue's brother
Zetassa itellä samat oireet kuin Nikodemuksella. Kiristysvarat on vasta puolessa välissä mutta rasvaa ketjuihin ja vóila, jalkatappitärinät ja värinät hävis. Mittarissa 27tkm ja ilmeisesti alkuperäset hilut niin eiköhän nuo oo jo tarpeeksi palvelleet.
"yrittäminen on ensiaskel kohti epäonnistumista"
-R1-
ilmeisesti omat 21tkm ajetut ketjut ovat sitten erinomaisessa kunnossa kun kiristin niitä viimeeksi 9tkm sitten ;)(jyke @ Elo. 24 2010,08:36) kirjoitti
Jatkuvalla liiallisella kiristelyllä saa vaan ketjunsa paskaksi.
Kannattaa tosiaan kokeilla notkealla öljyllä voitelua, jos se siitä vielä elpyisi mutta ei kannata pitää odotuksia kovin korkealla
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Itse käytän tuommoisessa tapauksessa cleaneria ja rättiä. Pyörittelen ketjuista "jumit" pois, hidastahan tuo on, mutta kun tuon tekee huolellisesti, niin ketjut pelaa hienosti.
Puhdistuksen jälkeen hyvin öljytään ketjut sisäpuolelta ja kevyesti ulkopuolelta.
epätasaiseksi venyminen ja jumittavat lenkit ovat lopun alkua kettingeille. Kovasti ääntelevät ketjut on yleensä jo aivan morjens.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Tarkastin eilen eturattaan, eikä se mitenkään erityisen pahalta näyttänyt. Terävähköt, mutta symmetriset piikit. Ketju-ratas-osasto on nyt n. kymppitonnin ajettu, joten eipä niiden aivan lopussa kyllä vielä pitäisi olla. Pakko tosin myöntää, että aika paskaisessa kunnossa ovat. Pitänee huolellisesti putsata ja samalla tarkistaa ketjun kunto lenkki lenkiltä. Jos ei sillä parane niin uuden laitoksihan se menee.
Huonosti öljytty (tai muuten rankasti väärä käyttö, vino ketjulinja tms) jos 10 tonnissa ovat entiset. Ketjujen "pesu" ei ole imho tarpeellista.
Vielä jos sen suorittaa painepesurilla ja ties millä liuotinmyrkyillä niin tuleehan siitä blingblingkiiltävä hetkeksi mutta tuhoa tekee.
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Niin yleensähän tehdään se virhe, että paskaisten ketjujen päälle vedetään vain lisää öljyä. Tuolla edesautetaan ketjujen menemistä piloille.
Notkeaa öljyä, esim vaihteistoöljyä (jota oman moponi ohjekirjakin suosittelee) niin paskat lentää liian öljyn mukana pois ja ketju pysyy puhtaana. Sen sijaan joku liimavaha mikä ei voitele mutta kerää kakan voikin tehdä tuhoja. Mutu.(Lasse73 @ Elo. 24 2010,10:52) kirjoitti
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Totta tuokin, mutta oma mutu on,että vaihteistoöljy ei pysy niin hyvin, kuin ketjuihin tarkoitettu öljy. Lisäksi pyörä paskaantuu. Vahat ovat sitten ihan syvältä...(jyk4 @ Elo. 24 2010,10:54) kirjoitti
Motorexin ketjuöljyllä olen hoitanut voitelun, edellisen omistajan voitelutottumuksista ei ole tietoa.
Takapyörän lipsahtaminen vinoon ketjun kireyttä säätäessä on kyllä ollut epäilyksenä. Miten takapyörän suoruus kannattaa tarkastaa? Ne takahaarukassa olevat asteikothan pääsevät liikkumaan kun ruuveja löysää, eikä niistä siis ole kuin suuntaa antavaan arviointiin. Yhtä paljon kyllä säädin molemmilta puolilta, joten periaatteessa pyörän pitäisi olla suorassa jos se sitä on alunperinkään ollut. Kiristin siis ketjua, meni liiankin kireälle, jonka jälkeen otin hieman takaisinpäin. Tähän asti toimi loistavasti, ei ylimääräisiä panssarivaunumaisia kolinoita...
Itsellä alkoi bläkkärissä viimeksi kuulumaan alle 30km/h vauhdissa pienellä vedätyksellä terävä naksutus jostain vetoakselin tienoilta. Oli aivan se ja sama, oliko ketjut kuivat vai juuri rasvattu. Ketjuratas setillä oli ikää sillä hetkellä 28tkm. Toi naksahdus tuntui käsiin stongaan saakka, ja pikkusen alko pelottaan, onko vetoakselin laakeri menossa vai vaan eturattaasta yksi piikki poikki. Syyksi selvisi lopulta ratassettiä vaihtaessa eturatas, jonka hammasprofiili oli alkanut etäisesti muistuttamaan sirkkelin terää. Itse ketju oli venynyt alle viisi milliä uuteen verrattuna, eli ei uutta hävennyt siinä mielessä. Takarattaalla olisi myöskin ollut vielä kilsoja edessä. Ketjun jumittuneita lenkkejä en viitsinyt edes alkaa etsimään kun vieressä ootti uusi setti. Sen vaihdettuani ei ole ylimääräisiä ääniä enää kuulunut.
Se mikä tuossa jäi mietityttään, olisiko järkeä vaihtaa uusi eturatas esim. 8tkm välein, koska se tuntuu olevan tuon setin se selvästi kuluvin osa. Helppo, halpa ja nopee keino jatkaa koko setin ikää?
Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
oiskohan mullakin samaa vikaa kun veto päällä kuuluu semmonen naksutus tasasin ajoin![]()
cbr600f2
No jos sulla ei ole hirveesti ajettu setti, eikä ketjut nouse takarattaan takaa nostamalla millitolkulla, voipi olla, että eturatas raksuttaa vaihtovalmiuttaan. Itse sain tuon äänen kuulumaan myös siten, että laitoin sohvani keskiseisontatuelle, käyntiin ja vaihde päälle. Sit hissukseen kaasua ja jarrulla vastaan. Ei sit passaa hirveen pitkään testata, ettei takajarrut sula(heegeri @ Elo. 24 2010,12:28) kirjoitti
Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
Itellä alkoi myös kuulumaan outoa naputusta kesken lomareissun Norjassa ketjujen suunnalta hiljaa ajaessa, etenkin vesisateessa. Kuivalla kelillä ei ääntelyä kuulunut juuri ollenkaan. Kotiin päästyä ketjut olivat venähtäneet kunnolla ja eturatas oli kuluneen näköinen. Tässä vaiheessa kiristin ketjut ja tilasin uuden ketju-rataspaketin. Kiristyksen jälkeen naputusta oli kokoajan, kun ajoi hiljaa. Vielä tuli vedettyä reilu tonni näillä ketjuilla ja rattailla. Sen jälkeen eturattaan piikit oli jo taipunu ja ketjussa oli jumittuneita lenkkejä. Tässä vaiheessa mittarissa oli 42600 km ja ketjun ja rattaiden iästä ei ole tietoa. Tuo naputus johtuu huoltoliikkeen mukaan siitä, kun ketju on venähtänyt ja jako ei sovi rattaalle.
Honda Varadero 1000 2007
ex.Yamaha FZ-6 2004
Ite tarkastan laser vatupassilla.(Nikodemus @ Elo. 24 2010,12:06) kirjoitti
Etupyörä mahd. suoraan -- 0,5m pitkä puikko etujarrulevyjen läpi aksilan alapuolelta johon ripustetaan molemmin puolin paperista tehdyt pystyviiva asteikot levyihin kiinni eli on yhtä kaukana etupyörän keskikohdasta -- laser vatupassi takarenkaan alareunaan siten että lasertäppä osuu etulevyissä kiinni olevaan asteikko paperiin ja tämä siis molemmin puolin takapyörää vuorotellen.
Honda CBR1000F -99
ex Honda CBX750F -85
Jos tarkkaan luet, voit huomata, että kirjoitin lopussa olevista ketjuista.(jyk4 @ Elo. 24 2010,08:46) kirjoitti
jamaha 02 --> riumppi 11
Blue's brother
Nyt ketjuissa koekäytössä Mobilube HD-A Plus 80W-90, mersun peräöljy, aikas liisteriä laittaa, mutta ~200km jo takana ja ketjut näyttävät samalta, kuin juuri rasvattuna. Eikä ole roiskunutkaan. Tavallinen HD-A olisi ehkä vielä parempi, 85W-90, tulee paineastiastakin 8bar paineen avustamana todella hitaasti huoneenlämmössä.
KTM MX 80cc -89 -> Yamaha RD 125 LC -84 -> Kawasaki ZZ-R600D -90
Sisko tahtoisin näädän, mutta moottoritiel' on puuma
Kiitos vinkistä, moista laseria ei kyllä meikäläiseltä vaan löydy...(RC17 @ Elo. 25 2010,01:45) kirjoitti
Vaikuttaisi siltä, että ketjun huollolla (puhdistus & huolellinen voitelu) saatiin (ainakin joksikin aikaa) vaiva poistumaan. Mahtaakohan sillä olla vaikutusta, että viikonloppuna seurana oli myös kyytiläinen... Jää testattavaksi, pääasia että homma toimii taas.
Tarkista vielä rasvaillesssasi etteivät ketjut ole liian kireällä. Ohjekirjassa on mittausohjeet. Jos ketju ei anna yhtään periksi kun istut satulassa, on se liian tiukalla. Kyytiläinen huonontaa tilannetta kun jousitus painuu syvemmälle.
Itselle on käynyt useammin kuin kerran että ketjut on huollossa vedetty liian tiukalle.
SF 1098S
MTS V4S Sport