Tulokset 1:stä 24:een 24:sta
  1. #1
    eilen kun olin ajelemassa niin yhtäkkiä pyörä alkoi pitämään sellaista omituista ääntä ihan kuin olisi jokin osa huonosti kiinne, vähän samanlainen ääni kuin olisi alkukäyrät huonosti sylinterissä kiinne mutta olen ne tarkistanut eikä niissä ole vikaa, tyhjäkäynnillä ei pidä mitään meteliä eikä kun antaa tyhjäkäynnillä vähän kierroksia mutta kun kytkimen pistää pohjaan ja lähtee ajamaan niin se ääni kuuluu jos pitää alle 6000 kierrosta ja tietyissä nopeuksissa ja huomasin että ylämäessä varsinkin, mistä tämä voi johtua? olen kyllä ajanut jo 10 tuhatta noilla ketjuilla ja rattailla mutta vaikea uskoa että ääni siitä tulee voisiko olla jossain nokkaketjun kiristimessä vaikka vikaa?
    Honda cbr 929rr Fireblade 2013 - ? (vm 2001)
    Honda vfr 750 f rc36 2012 - 2013 (vm 1990)
    yamaha xj 600 s diversion 2011-2012 (vm 1993)
    suzuki gs 500 e 2010 - 2011 (vm 1990)
    yamaha tzr 125 2008-2009 (vm 1990)
  2. #2
    Ensimmäiseks tulee mieleen kattoa öljyt moottorista....
    Mitäs öljyä ja paljon ajettu samoilla öljyillä
    Yamaha xv 1100 Virago
    Honda xl 600v Transalp
    Honda cbr 600
    Kawasaki LTD 450
    BMW K100 rs
    Suzuki GS450
    Tunturi Super Sport
    Tunturi Maxi
  3. #3
    ostin ihan laatu öljyä tuolta stormista olisiko se nyt ollut motorexiä maksoi melkein 50 euroa tuo kannu, ja ne on vaihdettu 3-4 tuhatta sitten
    Honda cbr 929rr Fireblade 2013 - ? (vm 2001)
    Honda vfr 750 f rc36 2012 - 2013 (vm 1990)
    yamaha xj 600 s diversion 2011-2012 (vm 1993)
    suzuki gs 500 e 2010 - 2011 (vm 1990)
    yamaha tzr 125 2008-2009 (vm 1990)
  4. #4
    Laita kokeeksi delvakkia, sitä moni niin kehuu
    gsx-r 1000
    kawasaki zx6rr kilvetön

  5. #5
    Toisioketjun kunto kannattaa joka tapauksessa tarkistaa: onko esim. liian kireällä tai onko käsin pyörittäessä selvästi tiukempi kohta? Kunnon puhdistus/rasvaus tarvittaessa. Vaimon vastaavan pyörän ketjurataspaketti meni aikanaan finaalin 6 tkm rauhallisessa ajossa, kyseessä oli halvin valmispaketti ( silloisia vaihtoehtoja oli kolme eri hintaluokkaa ).
    Nokkaketjun kalkatus kuuluu yleensä selvimmin kylmässä koneessa tyhjäkäynnillä, olisiko kyseessä siis esim. venttiilit? Milloin on välykset tarkistettu viimeksi?
    www.motzcari.com
    Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
  6. #6
    juu elikkäs ostin tuon pyörän tuossa talvella ja olen nyt sillä tuon 10 tuhatta päristellyt tänä kesänä ja en muistanut vanhalta omistajalta kysyä venttiilien säädöistä mitään eikä hän niistä kertonut, ja itse en ole niitä käynyt säädättämässä, itsekin sitä ajattelin tässä kun se vika ilmeni mutta eikö jos venttiilejä ei ole säädetty niin pyörä savuttaa ja ei oikeen tuppaa menemään vai onko sellaisia oireita? itse en ainakaan ole savutusta huomannut mutta ei kyllä niin pirteästi ihan kulje kuin ennen
    Honda cbr 929rr Fireblade 2013 - ? (vm 2001)
    Honda vfr 750 f rc36 2012 - 2013 (vm 1990)
    yamaha xj 600 s diversion 2011-2012 (vm 1993)
    suzuki gs 500 e 2010 - 2011 (vm 1990)
    yamaha tzr 125 2008-2009 (vm 1990)
  7. #7
    Venttiilien välysten tarkastus on helppo toimenpide, vaikein vaihe on varmaan tankin irroitus:
    http://video.google.com/videoplay?do...4469142545363#
    http://gstwin.com/adjust_valves.htm

    Tarvit stormilta rakotulkin, hinta alle 10e.
    Itse tuon varmaan tekisin.

    Ja tarkistaisin myös ketjujen kireyden.
    Ja hammasrattaiden kunnon (onko mennyt "puolikuun" muotoiseksi).



    Suzuki GSX1300R Hayabusa -05
    Suzuki RF900R -94
  8. #8
    500E:stä lähtee tankki tosi helposti irti, vajaa minuutti. Muutama kiinnitysruuvi (muistaakseni), tankki kallistuu eteenpäin, pieni hana kiinni tankista, letkut irti ja nykäisee kainaloon.
  9. #9
    taidan varmaan viedä ihan ammattimiehelle laittamaan nuo venttiilit kun jotenki on sellainen fiilis että sättäämiseksi menee , ajattelin vielä vaan kysellä että mitä tuollainen yleensä korjaamolla maksaa ja onko kenelläkään kokemusta että millaisia oireita pyörä alkaa pitämään jos venttiilin säätö olisi ajankohtainen
    Honda cbr 929rr Fireblade 2013 - ? (vm 2001)
    Honda vfr 750 f rc36 2012 - 2013 (vm 1990)
    yamaha xj 600 s diversion 2011-2012 (vm 1993)
    suzuki gs 500 e 2010 - 2011 (vm 1990)
    yamaha tzr 125 2008-2009 (vm 1990)
  10. #10
    Otetaan nyt kantaa tähänkin juttuun.
    Jos sieltä koneesta ei kuulu mitään meteliä tyhjäkäynnillä, eikä kierroksilla kun pyörä on paikoillaan , niin moottorista se ääni ei ilmeisimminkään tule, ellei pakosarjasssa ole hyvin pientä reikää tai vuotoa joka tulee ilmi vain rasituksessa eli ajamalla suurella vaihteella vedätettäessä.
    Jos se kuuluu ajamalla koko ajan, niin ykkösveikkaus on ketjut + rattaat.
    Kiristyykö ketjut ja välillä löystyy, kun takapyörää pyörittää
    keskiseisontatuella käsin.
    Kakkosveikkaus on vaihteiston laakerointi (epätodennäköinen), jos koneessa on aina ollut normaalimäärä öljyä.

    Ja vielä edit, kuten minulla on tapana:
    Älä tuhlaa aikaa ja rahojasi, vaan mieti miten ääni pyörään tuli, ja yritä löytää keskustelusta se oikein vaihtoehto kyseiseen vikaan, eli väärä tapa on tehdä jotakin remonttia aivan päämärättömästi ja huomata sen olevan aivan turhaa. (jos ääni tuli esim.ketjujen kiristyksen yhteydessä, niin vika on ketjuissa ja jne..

    Venttiilien säätötarpeen huomaa yleensä pienestä, Huom. hyvin pienestä naputuksesta moottorissa tai kaksipyttyisessä koneessa monestikin tyhjäkäynnin häipymisestä, jolloin ei sitä naputusta ei edes kuulu, kun venttiilit silloin "kantaa" eli välys on liian pieni.

    Ja voisiko ääni tulla jostakin muusta irtonaisesta osasta pyörässä?

    Tietenkin vastaat tähän topikiin, jos vika löytyy, vai mitä?
    Silloin muutkin asiasta kiinnostuneet saavat palautetta.
    Kiitos.



    parempi pienikin krapula, kuin ihan selvinpäin
  11. #11
    jakari59 puhut aivan totta että tarvitsee käydä nyt kaikki tuollaiset ns *helpot* vaihtoehdot läpi ennen kuin ruvetaan mitään isompia remontteja tekemään, itse olen myös nyt unohtanut tuon venttiili vian koska sehän ilmiselvästi vaikuttaisi koneen tyhjäkäyntiin ja muutenkin tehoihin ja varmasti bensansyöntiin ja missään näissä ei ole havaittua muutosta tapahtunut, eli huomenna käyn läpi ketjut ja rattaat, ja pakoputkiston ja kaiken mahdollisen ja varmasti ilmoitan jos vika löytyy niin tänne foorumille kiitoksia neuvoista tähän asti ja jos jollain jotain mieleen tulee niin pistäkää ihmeessä kommenttia
    Honda cbr 929rr Fireblade 2013 - ? (vm 2001)
    Honda vfr 750 f rc36 2012 - 2013 (vm 1990)
    yamaha xj 600 s diversion 2011-2012 (vm 1993)
    suzuki gs 500 e 2010 - 2011 (vm 1990)
    yamaha tzr 125 2008-2009 (vm 1990)
  12. #12
    Ei ehkä ihan nyt sovi tähän keskusteluun, mutta minun gs500:lla oli alusta lähtien joku ihme kolina joka kuului ajon aikana; joskus enemmän, joskus vähemmän mutta kuitenkin ihan tarpeeksi. Olin saada harmaita hiuksia. Pyörä oli minulla 2 vuotta ja vasta "loppusuoralla" noin kk ennen kun sen sain myytyä huomasin puolivahingossa että se oli oikeanpuoleinen peilin lasi joka aiheutti häiritsevät äänet.

    Se on hyvä olla tarkka ja huomaavainen mutta sain siitä kuitenkin sen opetuksen että kaikista ääneistä ei tarvii ottaa stressiä, etenkin jos on vähän vanhempi pyörä kyseessä.
    If I had all the money I've spent on bikes and gear... I'd probably spend it all on bikes and gear.
  13. #13
    Kiitos Jätti-Potti, eihän tämä sinun pyörän "vika" ollut aiheen ulkopuolella, vaan näin jokainen, joka viitsii lukea näitä "asiallisia"
    keskusteluja huomaa, ettei kaikki viat ole aivan päivänselviä ja helposti huomattavissa, vaan kaikkien kirjoittaneiden vinkeistä on osattava ottaa se tieto, jota luulee tarvitsevansa.

    Joskus täälläkin jokunen (ku***ää) haluaa johtaa tietämätöntä aivan pihalle.
    Sääli.

    Ja sitten kevennys:

    Kaikki kirjoittaminen on paskaa, paitsi paskan kirjoittaminen, joka on täyttä paskaa.

    Ja taas edit:
    En tarkoittanut kyseistä keskustelua harhaanjohtavaksi, vaan joitakin yksittäisiä tapauksia ORG keskusteluissa.



    parempi pienikin krapula, kuin ihan selvinpäin
  14. #14
    Itsellä GS450 pyörässä moottorin ääniin vaikutti pirusti öljy mitä käytti.. Teboil 15/40 motobike öljyä söi ja kilisi kuumana,shell vsx 10/40 söi pirusti ja kilis ja kolisi enemmän,eikä kytkin irrottanu kylmänä.Gastrol GPS 10/40 öljyn kulutus tippui neljännekseen eikä mosa enää ännelly kilinöitä yms. ja kytkinkin alkoi toimia paremmin....

    se 450 on muute samoilla osilla tehty kone,vain poraus isompi....
    Yamaha xv 1100 Virago
    Honda xl 600v Transalp
    Honda cbr 600
    Kawasaki LTD 450
    BMW K100 rs
    Suzuki GS450
    Tunturi Super Sport
    Tunturi Maxi
  15. #15
    Lainaa (Jätti-Potti @ Elo. 24 2010,21:03) kirjoitti
    Ei ehkä ihan nyt sovi tähän keskusteluun, mutta minun gs500:lla oli alusta lähtien joku ihme kolina joka kuului ajon aikana; joskus enemmän, joskus vähemmän mutta kuitenkin ihan tarpeeksi. Olin saada harmaita hiuksia. Pyörä oli minulla 2 vuotta ja vasta "loppusuoralla" noin kk ennen kun sen sain myytyä huomasin puolivahingossa että se oli oikeanpuoleinen peilin lasi joka aiheutti häiritsevät äänet.

    Se on hyvä olla tarkka ja huomaavainen mutta sain siitä kuitenkin sen opetuksen että kaikista ääneistä ei tarvii ottaa stressiä, etenkin jos on vähän vanhempi pyörä kyseessä.
    aika hyvä mutta se on kyllä joskus näissä moottoriajoneuvo ongelmissa että kun ääni tai jonkinsortin vika voi johtua ihan mistä vain, täytyy itsekkin tsekata tuo peili varmuuden vuoksi
    Honda cbr 929rr Fireblade 2013 - ? (vm 2001)
    Honda vfr 750 f rc36 2012 - 2013 (vm 1990)
    yamaha xj 600 s diversion 2011-2012 (vm 1993)
    suzuki gs 500 e 2010 - 2011 (vm 1990)
    yamaha tzr 125 2008-2009 (vm 1990)
  16. #16
    GS500:n satunnainen kalkattelu kytkimen suunnalta on myös ihan normaalia...
  17. #17
    joopppppa joo ja tämä vuosisadan arvoitus sen kuin jatkuu, tutkin rattaat ja ketjut läpi, rattaat loistavassa kunnossa ja ketjut voisi kyllä vaihtaa, no olin juuri lähdössä ajamaan kun rupesin tuota pakoputkea katsomaan ja miettisin voisiko ääni tulla siitä alkukäyrän ja äänenvaimentimen liitoskohdasta ja huomasin uskomattoman asian, sen putken päällä mikä menee moottorin alta niin sen päällä lepäili moottorin pultti, noin ehkäpä 5 senttiä pitkä pultti, no otin putken irti ja otin pultin ulos ja öljyä ei vuotanu tippaakaan, huomasin että tämä pultti oli mennyt poikki! no se on sellainen asia minkä teen sitten talvella koska en millään voi uskoa että tämä pultin pätkä mikä on jenkoistaan kiinne niin mitään ääntä pitäisi ja jos se olisi päässyt alakertaan niin se olisi paskonut jo aivan kaiken
    Honda cbr 929rr Fireblade 2013 - ? (vm 2001)
    Honda vfr 750 f rc36 2012 - 2013 (vm 1990)
    yamaha xj 600 s diversion 2011-2012 (vm 1993)
    suzuki gs 500 e 2010 - 2011 (vm 1990)
    yamaha tzr 125 2008-2009 (vm 1990)
  18. #18
    Nyt muistankin oman gs 450:n pakoputkien sirinän tai kilinän, miten vain.
    Niissä pakosarjan putket oli vaipallisia ja mulla oli molempien putkien sisävaipat poikki molemmista päistä, eli sisäputki oli irti ja kilisi siellä ulkoputken sisällä vapaasti.

    En osaa sanoa onko 500:sen putket samanlaisia.
    Omani korjattiin hitsaamalla.

    Ja taas kiroitusvire edittiä.



    parempi pienikin krapula, kuin ihan selvinpäin
  19. #19
    Lainaa (jakari59 @ Elo. 27 2010,00:56) kirjoitti
    Nyt muistankin oman gs 450:n pakoputkien sirinän tai kilinän, miten vain.
    Niissä pakosarjan putket oli vaipallisia ja mulla oli molempien putkien sisävaipat poikki molemmista päistä, eli sisäputki oli irti ja kilisi siellä ulkoputken sisällä vapaasti.

    En osaa sanoa onko 500:sen putket samanlaisia.
    Omani korjattiin hitsaamalla.

    Ja taas kiroitusvire edittiä.
    jaahas täytyy siis ottaa putki irti ja tarkistaa jos ne olisikin ne
    Honda cbr 929rr Fireblade 2013 - ? (vm 2001)
    Honda vfr 750 f rc36 2012 - 2013 (vm 1990)
    yamaha xj 600 s diversion 2011-2012 (vm 1993)
    suzuki gs 500 e 2010 - 2011 (vm 1990)
    yamaha tzr 125 2008-2009 (vm 1990)
  20. #20
    Lainaa (miXu @ Elo. 27 2010,11:23) kirjoitti
    Lainaa (jakari59 @ Elo. 27 2010,00:56) kirjoitti
    Nyt muistankin oman gs 450:n pakoputkien sirinän tai kilinän, miten vain.
    Niissä pakosarjan putket oli vaipallisia ja mulla oli molempien putkien sisävaipat poikki molemmista päistä, eli sisäputki oli irti ja kilisi siellä ulkoputken sisällä vapaasti.

    En osaa sanoa onko 500:sen putket samanlaisia.
    Omani korjattiin hitsaamalla.

    Ja taas kiroitusvire edittiä.
    jaahas täytyy siis ottaa putki irti ja tarkistaa jos ne olisikin ne *
    Helpoiten pääset kun lyöt vaikka nyrkillä (kylmään) pakokäyrään, jos kuuluu helähdys niin sisäputki on irti
    Taivas saa odottaa
  21. #21
    löin tuohon alkukäyriin mutta ei kuulunut mitään ihmeellisempää ääntä mutta tuossa aamulla kun pesin pyörää ja pistin sen pesun jälkeen käyntiin ja vähän kuivumaan niin äänenvaimentimesta tuli aivan ihmeellinen ääni, olisikohan äänenvaimentimesta joku sisältä mennyt paskaksi ainakin kuullostaa siltä että sieltä on joku irrallaan
    Honda cbr 929rr Fireblade 2013 - ? (vm 2001)
    Honda vfr 750 f rc36 2012 - 2013 (vm 1990)
    yamaha xj 600 s diversion 2011-2012 (vm 1993)
    suzuki gs 500 e 2010 - 2011 (vm 1990)
    yamaha tzr 125 2008-2009 (vm 1990)
  22. #22
    No niin,mulla olis modattu gs500 vaimennin.. Suurennettu ulostulo välikammiosta asti,ja välikammioon menevät reiät suurennettu.Ulostulo nyt 42mm. Paremmat äänet kuin vakiona ja tuntu virtaavan paremmin myös.... Jos kiinostaa.........
    Yamaha xv 1100 Virago
    Honda xl 600v Transalp
    Honda cbr 600
    Kawasaki LTD 450
    BMW K100 rs
    Suzuki GS450
    Tunturi Super Sport
    Tunturi Maxi
  23. #23
    Lainaa (stroke @ Elo. 28 2010,18:19) kirjoitti
    No niin,mulla olis modattu gs500 vaimennin.. *Suurennettu ulostulo välikammiosta asti,ja välikammioon menevät reiät suurennettu.Ulostulo nyt 42mm. Paremmat äänet kuin vakiona ja tuntu virtaavan paremmin myös.... *Jos kiinostaa......... *
    pystytkö laittamaan vaikka sähköpostin ni olen sitä kautta yhteyksissä, vois jopa kiinnostaa
    Honda cbr 929rr Fireblade 2013 - ? (vm 2001)
    Honda vfr 750 f rc36 2012 - 2013 (vm 1990)
    yamaha xj 600 s diversion 2011-2012 (vm 1993)
    suzuki gs 500 e 2010 - 2011 (vm 1990)
    yamaha tzr 125 2008-2009 (vm 1990)
  24.  
  25. #24
    voisin tähän vielä sen verran selvittää eli ääni on nyt löydetty mistä tulee ja se on äänenvaimennin, sieltä on jonkin sortin osa irti ja pitää pientä meteliä ajattaessa ja kun kaasuttelee paikalla, onneksi ei ollut koneessa mitään vikaa kun sitä tässä eniten pelättiin eli jos jonkun pyörään jotain ihme ääntä alkaa tulemaan ei kannata heti pelätä pahinta itsekkin olin viemässä jo venttiilin säätöön mutta onneksi en kerennyt kun huomasin pesun yhteydessä että sehän on vain äänenvaimennin
    Honda cbr 929rr Fireblade 2013 - ? (vm 2001)
    Honda vfr 750 f rc36 2012 - 2013 (vm 1990)
    yamaha xj 600 s diversion 2011-2012 (vm 1993)
    suzuki gs 500 e 2010 - 2011 (vm 1990)
    yamaha tzr 125 2008-2009 (vm 1990)