Tulokset 1:stä 8:een 8:sta
  1. #1
    Hep



    Tietäiskö joku mitä pitäis olla -84 GS 450:n venttilien välykset. Mulla on Haynesin korjausopas, jossa sanotaan että 0,08-0,13 mutta siinä 8 venttilinen kone jossa on ruuvisäätö. Tuossa mun vehkeessä on 4 venttiliä ja palasäätö.

    Ei oikein lämpimänä pysy tyhjäkäynnillä. Kaasarit on putsailtu ja imuvuotojakaan ei pitäis olla. Ei oikein tuu enää oikein muuta mieleen kun että venttilit rupeais kantamaan kuumana.
  2. #2
    Muistelen että imu oli keskiarvo 0,05 ja pako keskiarvo 0,08.Todella pienet,eikä mulla ollu sellaisia mittoja,kokeilin vain että kaikki palat pyörii herkästi,näki ettei kanna.
    Korjatkoon jolla opus jossa arvot...
    Yamaha xv 1100 Virago
    Honda xl 600v Transalp
    Honda cbr 600
    Kawasaki LTD 450
    BMW K100 rs
    Suzuki GS450
    Tunturi Super Sport
    Tunturi Maxi
  3. #3
    Kyllä, venttiilivälykset on todella pienet ja palasäätö on tosiaan kyseessä.
    Tyhjäkäynti todellakin häipyy, jos venttiilit vähänkään "kantaa".

    Mittaa välykset normaalisti ja jos 0.05mm mitta ei mene jonkun venttiilinnostimen ja nokan väliin, niin välys on liian pieni. Suurempi se ei tarvise olla imu tai pakopuolella. Kunhan välysta on kuumanakin.

    Se, kuinka paljon ohuempi pala täytyy olla, jos joku venttiili "kantaa", on jo vaikeampi selvittää, jos ei ole säätöpaloja kotona varastossa.

    Yksi tapa on tehdä niin, että lainaa viereisien venttiilien paloja, jos siellä on ohuempia, ja yrittää selvittää minkä paksuinen pala täytyy kyseiseen nostimeen vaihtaa.

    Säätöpala on joskus hankala irroittaa paikoiltaan, kun öljy "liimaa" sen nostimeen kiinni, mutta kärsivällisesti ronkkimalla
    se kyllä irtoaa, kunhan saa ensin painettua kyseisen nostimen jollakin työkalulla tarpeeksi alas.

    Joskus on helpompi irroittaa nokka-akselit, mutta se vaatii ketjunkiristimen irroituksen, ja nokka-akselien ajoituksen tuntemisen.

    Ja vielä edit: Digitaalityöntömitta eli tönäri on erittäin hyvä työkalu säätöpalojen mitaamiseen.



    parempi pienikin krapula, kuin ihan selvinpäin
  4. #4
    Toi viiden satkun toleranssi venttiilivälyksissä annetaan siksi, että kun välys on valunut alarajan alle, vaihdetaan seuraavaksi ohuempi säätöpala, jolloin ollaan taas sillä normaalivälysten alueella. Kantava venttiili tietysti vähän hankalampi päätellä, mutta jos välys on alarajallaan toi 0.05, vois kuvitella, että lievästi kantavassa pääsis normaalialueelle kahta kokoa (0.1mm) ohuemmalla palalla, tuskin se millitolkulla kantaa.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  5. #5
    Lainaa (ts18056 @ Elo. 22 2010,10:17) kirjoitti
    Kantava venttiili tietysti vähän hankalampi päätellä, mutta jos välys on alarajallaan toi 0.05, vois kuvitella, että lievästi kantavassa pääsis normaalialueelle kahta kokoa (0.1mm) ohuemmalla palalla, tuskin se millitolkulla kantaa.
    Ei muuten välttämättä mitenkään sanottua, nimimerkillä kokemusta on. Näin eräs, onneksi jo alalta hävinnyt, korjaamokin päätteli, ja siinähän sain odotella kuukausitolkulla kun palat olivat harvinaisia.

    Lopulta toinen, osaavampi lafka laittoi sitten laakista kuntoon nuo palat, selvittäen juuri tällä keskinäisellä mallailulla.

    Kuitenkin, kyllä ne voivat kantaa jo aika laillakin varsinkin jos on kylmäkäynnistymisvaikeuksia. Vanhassa pyörässä näin oli, mutta eipä siinä kumma kyllä siltikään olleet venat ottaneet kipeää.
    Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
    H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
    Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
    ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
  6. #6
    Imu 0,03 ja pako 0,08 eli pienet on. Palojen vaihtoon tarvitaan erikoistyökalu jolla homma hoituu helpoimmin. Kyllä kupin painaa alas muillakin tavoin mutta "koukku" on helpoin käytössä koska se lukitsee kupin alas jolloin pala on helpompi irroittaa. Samat palat löytyy muistaakseni kaikista GS ja GR malleista. Palojen paksuus on paras mitata ns. mikrometrillä unohda työntömitat. Jos on aikaa ja viitseliäisyyttä niin palaa voi hioa ohuella vesihiomapaterilla jollakin suoralla alustalla.



    Taivas saa odottaa
  7. #7
    Sen verran voin sanoa, että kunnollinen digitönäri korvaa mikrometrin jo nopeúdessa tarkkuuden kärsimättä yhtään.
    Olen molempia käyttänyt paljon työni puolesta. No se siitä.

    Ja gs:n pala on niin iso, että vesihiomapaperilla hiominen ottaa
    oikein kunnolla työstä, ja siihen vielä pitäisi tehdä joku työkalu, jolla palaa pitelee kiinni hioessa. Eikä siitä tule käsipelillä edes suora, vaan kupera.

    Kokkeiltu onpi sormet hellinä.
    parempi pienikin krapula, kuin ihan selvinpäin
  8.  
  9. #8
    Lainaa (BlackCat @ Elo. 22 2010,11:22) kirjoitti
    Imu 0,03 ja pako 0,08 eli pienet on. Palojen vaihtoon tarvitaan erikoistyökalu jolla homma hoituu helpoimmin. Kyllä kupin painaa alas muillakin tavoin mutta "koukku" on helpoin käytössä koska se lukitsee kupin alas jolloin pala on helpompi irroittaa. Samat palat löytyy muistaakseni kaikista GS ja GR malleista. Palojen paksuus on paras mitata ns. mikrometrillä unohda työntömitat. Jos on aikaa ja viitseliäisyyttä niin palaa voi hioa ohuella vesihiomapaterilla jollakin suoralla alustalla.
    välykset on sekä imu- että pakopuolella 0,03-0,08.

    markkinoilta löytyy rakotulkkeja, joissa on lehdet 0,04-0,05-0,06-0,07-0,08 jne. iso apu.

    erityistyökalun voi tuunata itsekin pehmeästä metallista, sen ideana on vain kiilata venttiilikuppia sen verran että palan saa pinseteillä pois nokan alta. mutta toki oikea työkalu on paljon parempi eikä maksa kuin vähän toistakymmentä euroa.

    säätöpalojen hiominen? anna olla. 29,5mm (suzuki) säätöpaloja saa muutamalla eurolla/kpl. itse olen vaihtokaupalla saanut korjaamoista tai netistä (esim z1enterprises.

    mittaukseen riittää ihan hyvin parempi työntömitta. ei tämä mitään rakettitiedettä ole...