Hei. Uusi mies ja uusi (tyhmä) kysymys. Kaverin pyörästä mittaillaan painaumia. Tuo threadi alustan säädöstä on luettu mutta silti muka perustavanlaiseen kysymykseen jäin vastausta vaille.
Tuolla painaumien Exel-mittaustaulukossa määritellään takauppoumaksi kuljettajan kanssa 30-40 mm eli 1/3 jousen kokonaisjoustosta. Onko ohje siis "eli" vai "tai" 1/3 jousen kokonaisjoustosta? Onko siis kokonaisjousto aina sen 30-40 mm vai voisiko se olla enemmän? Onko jousen pituus mitattavissa sen ollessa kiinni takaiskarissa? Siinä se on 14 cm pituinen. Mistä kokonaisjouston saa tietää?
Helpoin tuo painuma on mitata niin, että mittaa taka-akselista suoraan ylöspäin esim. takakatteen reunaan. Takapyörä ilmassa vs. kuski päällä noiden mittojen erotuksen tulee olla sen n. 30 mm hieman riippuen pyörästä. Jousen mittaamisella iskarista ei ole juuri hyötyä koska siellä on tod. näk. linkusto välissä. Kokonaisjoustomatka löytynee pyörän manuaalista taikka googlella hakemalla tai joku saattaa sen täälläkin tietää jos kerrot pyörän merkin ja mallin.
Superbike #7
Siellä pitäis puhua JOUSTON kokonaismatkasta, ei jousen jouston kokonaismatkasta.kirjoitti
Kokonaisjoustot liikkuu yleensä alueella 120-150mm riippuen pyörästä.
Mittaukset siis taka-akselin kohdalta, paljonko taka-akseli liikkuu. Jousta/iskaria on turha mittailla (perusmittauksissa).
GSX-R 750 -93
ZX-6R -02
Z750 -06
ZX-12R -05
1200 rosvossa on takaiskunvaimennin vaihettu toiseen ja lisätty jackupkit. siis pomppupomperihenkinen pyörä. vaimentimen merkkiä en tiedä. mutta takapään staattinen painuma on noin 20mm eikä siitä taida pienentyä. voiko tuosta ajatella että "ajopainuma" saa myös olla enemmän kuin suositus?
Jos joudut tolkuttomasti veivaamaan esijännitystä ja vieläkään ei ole kuskin kanssa painuma alueella niin sitten sulla on iskarissa pykälää liian löysä jousi.
Mitä sulla on nyt se painuma kuskin kanssa? Ja nimenomaan kuten slip jo mainitsi niin siis mitaten pyörän painumaa akselin kohdalla, EI iskarin pituuden muutosta.
puhelinsoitto, ajan voitto. nyt on staattinen 12 mm ja kuskin kans ajopainossa 42 mm. esijännitys on 20 napsua. ... ei ole vielä noilla asetuksilla koittanut ajella.
Ajeltu on ja suurin vika oli paluuvaimennuksen puute. Se oli tietysti odotettavissa kun ei vaimennusta ollut lainkaan. Kai se esijännitys oli liian suuri, koskapa tuntui kääntyvän mutkassa ihan kuin paikallaan vaikka vauhtiakin oli. Toisaalta ei se pahalta tuntunut..
Pitäisikö sen sitten olla pintakova jos/kun likaa esijännitystä on? Miten se pintakovuus oikein tuntuu, luulin että kuopat tms. tuntuisivat korostuneesti mutta ei se sellainenkaan ollut..
Mene ja tiedä.
... edelliseen kirjoitukseeni lisäys tai ajatelma. tuo esijännitys ei ole tapissaan eli vielä on varaa ainakin 10 napsua, ehkä enemmänkin. Mutta jos ajattelis että niitä on vain 30 napsua käytössä. Nythän on napsuteltu 2/3 osaa koko varastosta. Ei se tunnu liialta.. Vai onko jollain valaistuneenpi ajatus??
yhtä neuvoa olisin vielä vailla. kokonaisjouston mittaaminen, miten sen teen. eikö se niin teoriassa ole että laitetaan 300 kg isoveli satulaan jotta jousi pohjaa ja painaumien mittauskohdasta katsoo paljonko pyörä laski vrt. yläkuolokohtaan? ainoa ongelma on että olen ainoa lapsi.. : )) eli miten sen kokonaisjouston oikein mittaisin?
Pistä vaan siihen 30-35mm haarukkaan race sag niin eiköhän se alueella ole (jollei Bandiitissa ole jotkut Saharamitoitetut joustot). Taakse aavistus (~5mm) vähemmän painumaa kuin mitä pistit eteen.
Ja sitten tietty koeajon kautta vielä hienosäätö.
Jos ymmärsin oikein, että pyörässä on perää korotettu linkustosta, niin totta kai se on hermostuneempi. Geometria menee enemmän nenällään. En nyt oikein tiedä, että jos ulkonäkö menee ajettavuuden edelle, niin voiko sitä esijännityksillä ruveta korjaamaan. Perän korotus muuttaa etujättöä. Jos perästä tekee löysemmän, niin linkuston ulkonäkövaikutus vähenee. Jos ajettavuus on hakusessa, niin säätäisin ensin linkuston sopivaksi tai nostaisin keulaa.
- JAM Racing Team -
Kuski on niin pitkä että moottoripyörä kuin moottoripyörä näyttää ja tuntuu pv-suitsaltaSe oli noston syy. Parin sentin nosto tuntui kuitenkin jo ajoasennossa positiivisena parannuksena.
Tämä valtava kysymystulva johtuu ihan vaan siitä että sais sen esijännityksen kerralla kuntoon. Mutkapätkällä kun sais toimia. Ehkä se oli hassu ajatus miettiä sitä jouston pituutta, mutta kun siitähän ainakin kirjallisuudessa lasketaan ne painumaprosentit. Yritimme olla fiksuja..![]()
taas on napsuteltu ja ajeltu ja napsuteltu... tuollaisen huomion teimme. etupään dynaamista ei saa kuriin ihan noin vain. etupäässä ei ole kuin se yksi säätömahdollisuus, se yläruuvi. eli esijännitys lienee. siinä on 2/5 viivanväliä vielä kiristysvaraa, sitten se ruuvinpää olisi samalla tasolla kolmion kanssa.
jouset ja nesteet on uudehkot. 7.5 litkut sinne meni. etupää tuntuu ihan jäykältä ja hyvältä, ei ole vielä pohjannut. pitäiskö tota jäykistää ja jos niin miten?? eli vedetäänkö vaan ruuvi piukemmalle?
ai niin.. takapään staattinen on 5 mm ja dynaaminen 34 mm. toi 34 on valmistajan ilmoittaman race-alueen alaraja. tuntuu hyvältä.
etudynaaminen on 53 mm. valmistajan mielestä 39 mm olis road asetuksen yläraja. kuvittelisin että sit olis kiristysvara käytetty.
kuski on kyllä aika läskissä kunnossa. 115 kg on rikki, varmaan silti alle 120 kg:n jää. mun ymmärrys on että etupää olisi progressiivinen.
Jos sulla on vakiovieterit siellä pumpuissa sisällä niin ne on raakasti liian pehmeät sun kiloille.(virtanen123456 @ Elo. 25 2010,08:11) kirjoitti
Tuolta Custom Fork Spring Calculaattorilla katsot mikä olisi soppeli teikäläisen painolle:
http://old.racetech.com/evalving/menu/searchstreet.asp
Sitten vietereitä vaihtaessa itse laittaisin myös öljyn pykälän tai pari jäykemmäksi, jotta vaimennus saa pidettyä keulan vielä kurissa.
Jos ei huvita mitään aukoa niin sitten sulla ei ole oikein muuta vaihtoehtoa kuin vetää ne esijännityssäädöt niin kiinni kuin menee, mutta tuo ei ole läheskään yhtä hyvä ratkaisu kuin painosi mukaan valitut jouset.
ens suveksi taidan ne jouset vaihtaa. tämä kausi menee kai näillä. silti se on sit niin että parempi kiristää ne että pääsee lähemmäs oikeaa painumaa vaikka tappiin asti joutuisikin ruuvaamaan?