Sivu: 5 / 5:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 345
Tulokset 121:stä 147:een 147:sta
  1. #121
    Tätä samaa olen pohtinut ekaa talvea pyörälle säilytyspaikkaa arpoessa.

    Kummin itse tekisit:

    -Korjaamohalli jossa talvella +5 - +10 astetta, ilmankosteus kyllä nousee aika usein aika korkealle sulavan lumen tms takia. Hallissa tehdään pitkin talvea kaikennäkösiä korjausprojekteja joten hallissa lentelee rälläköintikipinät ja puikko palaa

    -Kylmä 200 m2 halli jossa sisäkorkeutta 6 m. Eli ainakin ilma vaihtuu.

    Lämmin hallihan olisi muuten ehken paras ratkaisu mutta rälläköinti tms tuo omat haasteensa.

    Kylmässä hallissa sais olla talven yli rauhassa ja samassa hallissa on kyllä menestyksekkäästi säilytetty iso nippu traktoreita yms talven yli. Ja jotenkin perstuntuma että kosteusvaihtelutkin pienemmät mitä esim jossain autokatoksessa, vai?
  2. #122
    Ite ostin pyöräni uutena 12 vuotta sitten ja aina olen säilyttänyt sisätiloissa tasalämmössä, jolloin ei kosteus kondensoidu pinnoille ja mitään hapettumia alumiini tai kromi pinnoille ei ole vielä tullut. Olen kyllä sitä mieltä, että tärkein pointti on juuri lämmön tasaisuus, oli sitten lämmintä tai kylmää, kun ei kosteus kondensoidu ei tule vaurioitakaan. Ja tosta 95E:stä. Pyörä on kyllä lähtenyt käyntiin vanhoilla bensoilla (ruisku), mutta ruohonleikkuri (kaasari) taas ei. Jotain 95:sta "haihtuu" pois mitä sitten ikinä onkaan.
  3. #123
    Lainaa (ttracingteam @ Loka. 10 2010,10:17) kirjoitti
    Ja tosta 95E:stä. Pyörä on kyllä lähtenyt käyntiin vanhoilla bensoilla (ruisku), mutta ruohonleikkuri (kaasari) taas ei. Jotain 95:sta "haihtuu" pois mitä sitten ikinä onkaan.
    Ehkä polttoainemäärillä on jotain tekemistä asian kanssa. Ruohonleikkureissa kun tuppaa oleen pienet tankit...
    zx9r -00
  4. #124
    Lainaa (Hanuri @ Loka. 10 2010,18:37) kirjoitti
    Lainaa (ttracingteam @ Loka. 10 2010,10:17) kirjoitti
    Ja tosta 95E:stä. Pyörä on kyllä lähtenyt käyntiin vanhoilla bensoilla (ruisku), mutta ruohonleikkuri (kaasari) taas ei. Jotain 95:sta "haihtuu" pois mitä sitten ikinä onkaan.
    Ehkä polttoainemäärillä on jotain tekemistä asian kanssa. Ruohonleikkureissa kun tuppaa oleen pienet tankit...
    Enemmänkin syypääksi epäilisin kaasarikonetta. Bensa haihtuu kaasarista pitkän säilytyksen aikana ja kaasarin pohjalle jää bensasta jäämiä jotka sitten tukkivat vehkeen. Eikös tää oo kaasarikoneisten motskarienkin vaiva?
  5. #125
    Lainaa (BadToThe Bone @ Elo. 29 2010,12:46) kirjoitti
    Lainaa (rupi @ Elo. 29 2010,12:38) kirjoitti
    Mitenköhä esim Englannissa pyöriä hoidetaan, siellähän on sentään paljon meren rannikkoa,ja se vesi on huomattavasti suolaisempaa kuin Itämeren vesi, eli ruostuttavaa kosteutta piisaa ainakin rannikoilla.Luulisi että ruostuisivat pyörät loppuun parissa vuodessa.
    Kyllä meriveden (meren) läheisyydellä ja sen suolapitoisuudella
    on merkittävä vaikutus monissa eri yhteyksissä.
    (rakennukset, sillat, rakennelmat, koneet laitteet, sähkökomponentit)

    Tämä on niin pomminvarmasti esiintuleva syy-yhteys eri puitteissa.... ja tutkittukin, että siitä on lähtökohtaisesti turha peistä vääntää.... jos ei sitten suu vinossa hymyssä *
    Aivan, mutta ruostumisen edellytyksenä on, että ajoneuvo, tms. laite joutuu kosketukseen suolaisen meriveden kanssa. Esimerkkinä vaikkapa venetrailerin peruutus meriveteen, tai rannalla olevat laitteet ja rakenteet, jotka merivesi kastelee.

    On väärä myytti, että meren ja suolaisen veden läheisyys aiheuttaisi korroosiota. Ei suola sieltä merestä ilmaan haihdu, ainoastaan vesi haihtuu.
    Käytännössä ainoa suola, joka ajoneuvoja ruostuttaa ja syövyttää on maantiesuolaa...



    1300 Gessu
  6. #126
    Kyselin viime syksynä Neste Oilsilta mp talvisäilytyksestä ja eri bensiinilaaduista. 95E:llä tai 98E:llä ei ole eroa haihtumisen kannalta. Molemmat ovat samaa perusbensaa, joka aina on sekoitus eri hiilivetyjä. 98:ssa on lisäaineilla nostettu oktaanilukua. Kylänmiehet ovat joskus kertoneet, että 98 "säilyisi" paremmin. Pienkonebensa voisi käydä talvisäilytykseen lähinnä ruiskukoneille, mutta ei esim. vanhoille kaasarikoneille. Kehottivat keväällä lisäämään "tuoretta" bensaa keväällä käynnistettäessä, josta siis haihtunut vähemmän herkästi haihtuvia hiilivetyjä. Talvi- ja kesäbensallakin voisi olla pientä eroa, "talvibensassa" on enemmän herkemmin kylmässä haihtuvia hiilivetyjä. Kun en ole kemisti, niin en voi juurikaan tuota kommentoida, mutta kaveri, joka vastasi kysymykseen oli itse mobilisti ja kertoi itselläänkin olevan näitä talvisäilytystarpeita. Viisaammat siis kommentoikaa.
    Moto Guzzi Breva 850
    Moto Guzzi Nevada 750 Club
  7. #127
    Lainaa (J@ck @ Loka. 10 2010,21:20) kirjoitti
    Lainaa (BadToThe Bone @ Elo. 29 2010,12:46) kirjoitti
    Lainaa (rupi @ Elo. 29 2010,12:38) kirjoitti
    Mitenköhä esim Englannissa pyöriä hoidetaan, siellähän on sentään paljon meren rannikkoa,ja se vesi on huomattavasti suolaisempaa kuin Itämeren vesi, eli ruostuttavaa kosteutta piisaa ainakin rannikoilla.Luulisi että ruostuisivat pyörät loppuun parissa vuodessa.
    Kyllä meriveden (meren) läheisyydellä ja sen suolapitoisuudella
    on merkittävä vaikutus monissa eri yhteyksissä.
    (rakennukset, sillat, rakennelmat, koneet laitteet, sähkökomponentit)

    Tämä on niin pomminvarmasti esiintuleva syy-yhteys eri puitteissa.... ja tutkittukin, että siitä on lähtökohtaisesti turha peistä vääntää.... jos ei sitten suu vinossa hymyssä *
    Aivan, mutta ruostumisen edellytyksenä on, että ajoneuvo, tms. laite joutuu kosketukseen suolaisen meriveden kanssa. Esimerkkinä vaikkapa venetrailerin peruutus meriveteen, tai rannalla olevat laitteet ja rakenteet, jotka merivesi kastelee.

    On väärä myytti, että meren ja suolaisen veden läheisyys aiheuttaisi korroosiota. Ei suola sieltä merestä ilmaan haihdu, ainoastaan vesi haihtuu.
    Käytännössä ainoa suola, joka ajoneuvoja ruostuttaa ja syövyttää on maantiesuolaa...
    Joo, suola ei haihdu. Mutta tuulen avustamana sitä vissiin kuitenkin kulkeutuu sellaisiinkiin paikkoihin, jotka ei ole suoraan kosketuksissa meriveden kanssa.
  8. #128
    säilytän lämpimässä&tasalämpöisessä tallissa ja tankki niin tyhjänä kuin mahdollista. Jos on tankki piripinnassa niin sitä on ärsyttävä letkutella/liritellä tyhjäksi jos joutuu käyttämään irti. Ja vekotin on kevyempi työnnellä ja nostellakin tankki tyhjänä.

    Edit: talvisäilytyksestä vielä severta että ne paffilaput renkaiden alla ei oo hifistelyä. Lattiaan kiinniliimautuminen ei oo urbaanilegenda. Yllättävän tiukkaan voi muuten tarttua, lattiasta maalit irti. Kokemusta on



    "My final offer is this: nothing"
    -Il Bastardo-
  9. #129
    Lainaa (fiuri @ Loka. 10 2010,22:34) kirjoitti
    Edit: talvisäilytyksestä vielä severta että ne paffilaput renkaiden alla ei oo hifistelyä. Lattiaan kiinniliimautuminen ei oo urbaanilegenda. Yllättävän tiukkaan voi muuten tarttua, lattiasta maalit irti. Kokemusta on
    Hä hä! Olohuoneessa säilöjille tiedoksi, että erityisen hilpeää jälkeä syntyy, kun jätättä muovimatolle ilman noita lappuja. Tästäkin on, kokemusta.
    ... jotain piti muistaa
  10. #130
    Eikös suurimmassa osassa nykymopoja tankki ole muovia, joten kondenssi-ilmiö ei niin vakava ole? Itse säilytän mopon kyllä tankki täynnä. Käyttelen muutaman kerran talven aikana lämpimäksikin...
    Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
    Lady, Sexy Lady.
  11. #131
    Lainaa (J@ck @ Loka. 10 2010,21:20) kirjoitti
    Lainaa (BadToThe Bone @ Elo. 29 2010,12:46) kirjoitti
    Lainaa (rupi @ Elo. 29 2010,12:38) kirjoitti
    Mitenköhä esim Englannissa pyöriä hoidetaan, siellähän on sentään paljon meren rannikkoa,ja se vesi on huomattavasti suolaisempaa kuin Itämeren vesi, eli ruostuttavaa kosteutta piisaa ainakin rannikoilla.Luulisi että ruostuisivat pyörät loppuun parissa vuodessa.
    Kyllä meriveden (meren) läheisyydellä ja sen suolapitoisuudella
    on merkittävä vaikutus monissa eri yhteyksissä.
    (rakennukset, sillat, rakennelmat, koneet laitteet, sähkökomponentit)

    Tämä on niin pomminvarmasti esiintuleva syy-yhteys eri puitteissa.... ja tutkittukin, että siitä on lähtökohtaisesti turha peistä vääntää.... jos ei sitten suu vinossa hymyssä *
    Aivan, mutta ruostumisen edellytyksenä on, että ajoneuvo, tms. laite joutuu kosketukseen suolaisen meriveden kanssa. Esimerkkinä vaikkapa venetrailerin peruutus meriveteen, tai rannalla olevat laitteet ja rakenteet, jotka merivesi kastelee.

    On väärä myytti, että meren ja suolaisen veden läheisyys aiheuttaisi korroosiota. Ei suola sieltä merestä ilmaan haihdu, ainoastaan vesi haihtuu.
    Käytännössä ainoa suola, joka ajoneuvoja ruostuttaa ja syövyttää on maantiesuolaa...
    Höpö höpö. Suola ei varmaankaan haihdu mutta jokaikisessä meren lähelle tulleessa projektissa missä oon ollu mukana ilman suolaisuuteen on varauduttu. Vai mitä ite luulet, tuuli huuhtoo merenpintaa ennen rannikolle saapumista satoja, jopa tuhanseja kilometrejä, ihme on jos ei vedenpinnan pärskeet tms tai puhdas huuhtominen nosta ilman suolapitoisuutta.
  12. #132
    Lainaa (oltsik @ Loka. 11 2010,21:31) kirjoitti
    Höpö höpö. Suola ei varmaankaan haihdu mutta jokaikisessä meren lähelle tulleessa projektissa missä oon ollu mukana ilman suolaisuuteen on varauduttu. Vai mitä ite luulet, tuuli huuhtoo merenpintaa ennen rannikolle saapumista satoja, jopa tuhanseja *kilometrejä, ihme on jos ei vedenpinnan pärskeet tms tai puhdas huuhtominen nosta ilman suolapitoisuutta.
    Joo, mutta teoria ja käytäntö ovat eri asioita. Kuten edellä kirjoitin, niin todellisuudessa se mikä ajoneuvoja ruostuttaa ja syövyttää on maantiesuolaa. Tosin se voi olla peräisin alkujaan merestäkin *
    Toki, jos ajokki altistuu jatkuvasti merivedelle, niin varmasti sillä on vaikutusta. Lähinnä tulee mieleen saariston avoimet autolautat, joissa laineet lyövät aallokossa yli rampin. Myös satamaolosuhteet yms. paikat joissa ajokki kastuu meriveden roiskeista lisäävät varmasti ruostumista.


    Joskus Kyproksella ja Kroatiassakin katselin vanhoja autonkotteroita ja ihmettelin, että ovatpa ruosteettomassa kunnossa. Ei vaikuta Välimerten suolat, eikä ilman suolapitoisuus pätkääkään ajokkien ruostumiseen, vaikka veden suolaisuus on jotain aivan muuta kuin kotisuomessa. Miksi siellä autot eivät ruostu läheskään samoin kuin kotimaassa, vaikka olosuhteet ovat "ilman suolanpitoisuuden" suhteen paljon pahemmat kuin täällä?
    Pohjois-Suomessa nollakelit ovat harvinaisempia ja teiden suolaus vähäisempää, siksi siellä ei vehkeetkään ruostu siihen malliin kuin etelässä. Rannikon läheisyydellä siihen ei ole tuon taivaallista merkitystä.

    Suolan syövyttävä vaikutus tehostuu, jos ajoneuvo pestään kuumalla vedellä. Näin ainakin viisaat BMW insinöörit väittävät..



    1300 Gessu
  13. #133
    Ei se rannikon suola,vaan rannikon läheisyydessä ilman kosteusprosentti.
  14. #134
    Talvisäilytyksessä liioitellaan ainakin jos katsellaan keväistä viestien määrää aiheista: Miksi ei starttaa, miksi ei käy kunnolla, onko vika siinä vai tässä etc.
    Taivas saa odottaa
  15. #135
    Lainaa (Athene @ Loka. 11 2010,14:43) kirjoitti
    Eikös suurimmassa osassa nykymopoja tankki ole muovia, joten kondenssi-ilmiö ei niin vakava ole? Itse säilytän mopon kyllä tankki täynnä. Käyttelen muutaman kerran talven aikana lämpimäksikin...
    Istahdin oikein alas ja fundeerasin tätä tiivistymisjuttua.

    Kun jätät auton taivasalle, sen lasit ja konepelti on aamulla huurussa ja talvella myös jäässä. Kun laitat pelin katokseen yöksi, näin ei käy. Eikö vaan?

    Miksi näin?

    Kaiketi siksi, että taivasalla pyörän yläpuolella on 1 kpl maailmankaikkeus, joka imee hulluna lämpöä. Aamulla, kun fillari on vielä -5 astetta, ilma saattaakin olla aamutuulen tuimaan jo ynnällä, ja kaikki kosteus tiivistyy pakkaspintaan.

    Katoksessa ajopeli pysyy paremmin ilman lämpötilan muutoksissa mukana, kun se ei samalla tavalla hukkaa eneriaa Lyyran tähdistön lämmittämiseen kuin pihalla törröttävä virkatoverinsa. Kun fillari on suurin piirtein saman lämpöinen kuin ympäröivä ilma, vesi ei tiivisty tai jäädy mihinkään. Pakkasilmahan on absoluuttisesti aika kuivaa, vaikka sen suhteellinen kosteus on lähellä 100 prosenttia.

    Jos pitäisi äänestää paras talvisäilytyspaikka, ääni menisi hyväkuntoisen entisen navetan lämmittämättömälle vintille.
  16. #136
    E-kymppi kun tulee niin harkitsisin pari kertaa tuota tankki täynnä säilyttelyä, kun turpoavat nuo duksujen ja kotareiden tankit ihan e-vitosellakin.
  17. #137
    Sanoisin, että moottoripyöräilijöiden keskuudessa esiintyy huomattavasti enemmän kaikenlaista ylimääräistä säätöä/uskomuksia mitä tulee talvihuoltoihin yms juttuihin. Tietysti valtaosalle se laite on harrastepeli ja sitä kautta kiinnostus sitä kohtaan on esimerkiksi autoa suurempi ja sen takia siellä sitten vaihdellaan öljyjä 1000 kilometrin välein. Tässä mielessä nämä delvac-tyypit ovat ihan piristävä lisäruiske ja vastapaino näille "pidä kullastasi huolta" vouhottajille. Tosin heidänkin uskottavuutensa kärsii siitä, että ovat sitten varotoimenpiteenä vaihtamassa sitä mainiota delvaciaan 500 kilometrin välein, kun se on niin hemmetin halpaa.
    Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.
  18. #138
    Lainaa (Desmosedici @ Loka. 19 2010,01:43) kirjoitti
    delvac-tyypit ovat ihan piristävä lisäruiske ja vastapaino näille "pidä kullastasi huolta" vouhottajille. Tosin heidänkin uskottavuutensa kärsii siitä, että ovat sitten varotoimenpiteenä vaihtamassa sitä mainiota delvaciaan 500 kilometrin välein, kun se on niin hemmetin halpaa.
    Äläs nyt höpötä. Käyhän lukemassa noita delvac keskusteluja. D:n pesevien ominaisuuksien vuoksi se D vaihdetaan toisen kerran nopeasti, jonka jälkeen voi helposti ajella sen 5000-10 000km mitä kukakin nyt huoltovälinä pitää.
    Kawasaki Vulcan 88 (vn1500) 1989
    tuumaustauko.blogspot.com blogi asiaa CX500/GL1100 Hondista sekä Kawasaki Vulcan 750cc ja 1500cc pyöristä.
  19. #139
    Lainaa (jalat @ Loka. 19 2010,07:14) kirjoitti
    Lainaa (Desmosedici @ Loka. 19 2010,01:43) kirjoitti
    delvac-tyypit ovat ihan piristävä lisäruiske ja vastapaino näille "pidä kullastasi huolta" vouhottajille. Tosin heidänkin uskottavuutensa kärsii siitä, että ovat sitten varotoimenpiteenä vaihtamassa sitä mainiota delvaciaan 500 kilometrin välein, kun se on niin hemmetin halpaa.
    Äläs nyt höpötä. Käyhän lukemassa noita delvac keskusteluja. D:n pesevien ominaisuuksien vuoksi se D vaihdetaan toisen kerran nopeasti, jonka jälkeen voi helposti ajella sen 5000-10 000km mitä kukakin nyt huoltovälinä pitää.
    En ole edes aatellu että öljyjä pitäis myötäänsä vaihella, oppaassa lukee, että 5000km välein öljy ja suodatin joten noilla mennään ja Delvaccia sinne kaatuu.

    Niin ja näyttää sille, että joutuu tämän talven toi mopeti olemaan lämpimässä ja tuuletetussa tilassa.
    "On vain kaksi ääretöntä asiaa: universumi ja ihmisten typeryys. Ja ensin mainitusta en ole aivan varma." Albert Einstein
  20. #140
    Lainaa (jalat @ Loka. 19 2010,07:14) kirjoitti
    voi helposti ajella sen 5000-10 000km mitä kukakin nyt huoltovälinä pitää.
    jaa, missähän vaiheessa myös öljynvaihtovälistä on tullut ns. uskon asia?
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  21. #141
    Lainaa (pecha @ Loka. 19 2010,13:36) kirjoitti
    Lainaa (jalat @ Loka. 19 2010,07:14) kirjoitti
    voi helposti ajella sen 5000-10 000km mitä kukakin nyt huoltovälinä pitää.
    jaa, missähän vaiheessa myös öljynvaihtovälistä on tullut ns. uskon asia?
    Ei tässä uskonasioista kukaan ole puhunut. Antaa niiden telkkarissa puhua niistä.
    Jokainen todennäköisesti tietää mikä oman laitteensa öljynvaihtoväli on. Käytti delvaccia tai muuta öljyä. Siirtyessa delvacciin se ekan ja tokan kerran vaihtoväli yleensä on se pieniväli sen peseytyvyyden vuoksi. Sen jälkeen vaihtoväli joko manuaalin tahi makunsa mukaan.



    Kawasaki Vulcan 88 (vn1500) 1989
    tuumaustauko.blogspot.com blogi asiaa CX500/GL1100 Hondista sekä Kawasaki Vulcan 750cc ja 1500cc pyöristä.
  22. #142
    Lainaa (hra1150 @ Loka. 12 2010,18:41) kirjoitti
    Lainaa (Athene @ Loka. 11 2010,14:43) kirjoitti
    Eikös suurimmassa osassa nykymopoja tankki ole muovia, joten kondenssi-ilmiö ei niin vakava ole? Itse säilytän mopon kyllä tankki täynnä. Käyttelen muutaman kerran talven aikana lämpimäksikin...
    Istahdin oikein alas ja fundeerasin tätä tiivistymisjuttua.

    Kun jätät auton taivasalle, sen lasit ja konepelti on aamulla huurussa ja talvella myös jäässä. Kun laitat pelin katokseen yöksi, näin ei käy. Eikö vaan?

    Miksi näin?

    Kaiketi siksi, että taivasalla pyörän yläpuolella on 1 kpl maailmankaikkeus, joka imee hulluna lämpöä. Aamulla, kun fillari on vielä -5 astetta, ilma saattaakin olla aamutuulen tuimaan jo ynnällä, ja kaikki kosteus tiivistyy pakkaspintaan.

    Katoksessa ajopeli pysyy paremmin ilman lämpötilan muutoksissa mukana, kun se ei samalla tavalla hukkaa eneriaa Lyyran tähdistön lämmittämiseen kuin pihalla törröttävä virkatoverinsa. Kun fillari on suurin piirtein saman lämpöinen kuin ympäröivä ilma, vesi ei tiivisty tai jäädy mihinkään. Pakkasilmahan on absoluuttisesti aika kuivaa, vaikka sen suhteellinen kosteus on lähellä 100 prosenttia.

    Jos pitäisi äänestää paras talvisäilytyspaikka, ääni menisi hyväkuntoisen entisen navetan lämmittämättömälle vintille.
    Katoksella voi vähentää tai lähes estää ulkopinnoille tiivistyvän kosteuden, mutta edelleen kaikissa lämpötilavaihteluissa esimerkiksi tankkiin tai koneeseen voi tiivistyä vettä: ilmatilassa on kosteata, lämmintä ilmaa, jossa oleva vesihöyry kylmetessään tiivistyy ja valuu bensa- tai öljytilan pohjalle.
    Tämä sykli voi toistua talven aikana lukemattomia kertoja riippuen lämpötilasta ja sen vaihtelusta. Oleellista on siis myös säilytystilan lämpötilan tasaisuus. Lämpötilalla itsellään ei ole suurta merkitystä niin kauan kun ei materiaalit ala murenemaan tai lohko jäädy halki.



    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  23. #143
    Lainaa (vetomies @ Loka. 19 2010,14:20) kirjoitti
    Lainaa (hra1150 @ Loka. 12 2010,18:41) kirjoitti
    Lainaa (Athene @ Loka. 11 2010,14:43) kirjoitti
    Eikös suurimmassa osassa nykymopoja tankki ole muovia, joten kondenssi-ilmiö ei niin vakava ole? Itse säilytän mopon kyllä tankki täynnä. Käyttelen muutaman kerran talven aikana lämpimäksikin...
    Istahdin oikein alas ja fundeerasin tätä tiivistymisjuttua.

    Kun jätät auton taivasalle, sen lasit ja konepelti on aamulla huurussa ja talvella myös jäässä. Kun laitat pelin katokseen yöksi, näin ei käy. Eikö vaan?

    Miksi näin?

    Kaiketi siksi, että taivasalla pyörän yläpuolella on 1 kpl maailmankaikkeus, joka imee hulluna lämpöä. Aamulla, kun fillari on vielä -5 astetta, ilma saattaakin olla aamutuulen tuimaan jo ynnällä, ja kaikki kosteus tiivistyy pakkaspintaan.

    Katoksessa ajopeli pysyy paremmin ilman lämpötilan muutoksissa mukana, kun se ei samalla tavalla hukkaa eneriaa Lyyran tähdistön lämmittämiseen kuin pihalla törröttävä virkatoverinsa. Kun fillari on suurin piirtein saman lämpöinen kuin ympäröivä ilma, vesi ei tiivisty tai jäädy mihinkään. Pakkasilmahan on absoluuttisesti aika kuivaa, vaikka sen suhteellinen kosteus on lähellä 100 prosenttia.

    Jos pitäisi äänestää paras talvisäilytyspaikka, ääni menisi hyväkuntoisen entisen navetan lämmittämättömälle vintille.
    Katoksella voi vähentää tai lähes estää ulkopinnoille tiivistyvän kosteuden, mutta edelleen kaikissa lämpötilavaihteluissa esimerkiksi tankkiin tai koneeseen voi tiivistyä vettä: ilmatilassa on kosteata, lämmintä ilmaa, jossa oleva vesihöyry kylmetessään tiivistyy ja valuu bensa- tai öljytilan pohjalle.
    Tämä sykli voi toistua talven aikana lukemattomia kertoja riippuen lämpötilasta ja sen vaihtelusta. Oleellista on siis myös säilytystilan lämpötilan tasaisuus. Lämpötilalla itsellään ei ole suurta merkitystä niin kauan kun ei materiaalit ala murenemaan tai lohko jäädy halki.
    Ja mikäli olen oikein käsittänyt niin se pahin ongelma on, että kaikki kondensoitunut vesi ei valukaan sinne öljytilan pohjalle vaan osa jää lillumaan männärenkaiden päälle ja niiden koloihin. Siitä voi olla seurauksena korroosiota männässä, männänrenkaissa ja sylinterien seinämissä. Korroosio on vielä voimakkaasti lämpötilasta riippuva tapahtuma, joten talvella ei kylmässä välttämättä paljon tapahdu, mutta keväällä kun lämpötila nousee alkaa sitten tapahtumaan.
  24. #144
    Lainaa (tk100 @ Loka. 19 2010,16:31) kirjoitti
    Ja mikäli olen oikein käsittänyt niin se pahin ongelma on, että kaikki kondensoitunut vesi ei valukaan sinne öljytilan pohjalle vaan osa jää lillumaan männärenkaiden päälle ja niiden koloihin. Siitä voi olla seurauksena korroosiota männässä, männänrenkaissa ja sylinterien seinämissä. Korroosio on vielä voimakkaasti lämpötilasta riippuva tapahtuma, joten talvella ei kylmässä välttämättä paljon tapahdu, mutta keväällä kun lämpötila nousee alkaa sitten tapahtumaan.
    Kylla siella on oljykalvo veden tiella.
    The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
  25. #145
    Parashan se lämmin talli olisi....kromi ja etenkin alumiiniosat näkyy ottavan enempi hapettumaa itseensä viileässä. Tuon jos kestää/puunaa entistä kovemmin niin tuskin muuta haittaa on.
    Kerran, pari oon talvella nollakelien tuntumassa laittanut autosta virtaa ja huvikseni käyttänyt niin saapahan kone ainakin voitelua...
  26. #146
    Herättelenpä vanhan topicin esiin.

    Mietin, että sen sijaan, että laitettaisiin ulkovarastoon lämmitin esim. sähköpatteri, eikö olisi parempi jos sinne laittaisi viilentimen, esim. vanhan pikkujääkaapin pakastinlokeron?

    Tällöin kosteuden saisi tiivistymään jonnekin muualle kuin esim. moottoripyörän kromiosiin.
    Kosteushan tiivistyy siellä missä on kylmintä.

    Pienet peltier-jääkaapit voisi myös ajaa saman asian.
    Toki termostaatti pitää olla, ettei turhaan täydellä teholla ajeta jääkaappia.



    Suzuki GSX1300R Hayabusa -05
    Suzuki RF900R -94
  27.  
  28. #147
    Lainaa (keitsi @ Huhti. 22 2011,02:05) kirjoitti
    Herättelenpä vanhan topicin esiin.

    Mietin, että sen sijaan, että laitettaisiin ulkovarastoon lämmitin esim. sähköpatteri, eikö olisi parempi jos sinne laittaisi viilentimen, esim. vanhan pikkujääkaapin pakastinlokeron?

    Tällöin kosteuden saisi tiivistymään jonnekin muualle kuin esim. moottoripyörän kromiosiin.
    Kosteushan tiivistyy siellä missä on kylmintä.

    Pienet peltier-jääkaapit voisi myös ajaa saman asian.
    Toki termostaatti pitää olla, ettei turhaan täydellä teholla ajeta jääkaappia.
    Ei välttämättä toimi, sillä energialla on taipumus siirtyä aina heikompaan tilaan, eli tasapainottua.
    "Suljettua" tilaa viilennettäessä jääkaapilla se samalla imee korvaavaa lämmintä ilmaa, joka taas sisältää kosteata ilmaa.

    Noiden peltierien ongelmana on myös se, että niiden teho heikkenee mitä paksumpi jääkerros niissä on.

    Lämmin tila on lämmin tila eikä sinne muodostu vedelle tiivistymispintaa.
    Näin mä sen näkisin.
    Jokaisen mutkan takana on uusi mahdollisuus.
    -Raptor 650ie*
    Rahaa!
Sivu: 5 / 5:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 345