Sivu: 1 / 5:sta 123 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 147:sta
  1. #1
    Kesä on ollut fantastinen. Kaivoin taas parin vuoden jälkeen perämoottorin vanhoine bensoineen kylmästä kellarista romujen seasta esiin. Tein koekäyttöpenkin, ja avot, pari nykäisyä käynnistysnarusta ja vanha 2-stroke twin hyrähti käymään.
    Siinä tuli mieleen että miksei toi 4-stroke twinikin selviäisi talvesta ilman lisämaksuja lämpimästä tallista. Siinä vaan peitettynä katoksessa mun 4-stroke fourin (auto) vieressä.



  2. #2
    Samaa asiaa olen pohtinut. Tigru on nyt pari talvea talvehtinut autokatoksessa hupun alla ja mitään ongelmia ei ole esiintynyt. Akkukin on ollut paikallaan. Tänä keväänä olin aivan varma, että kausi alkaa akkukaupan kautta, mutta vajaan vuorokauden hoito Lidlin 7 euron laturilla palautti akun uutta vastaavaksi. Mitään korroosio-ongelmiakaan ei ole ainakaan havaittavissa. Ensi talveksi kuitenkin todennäköisesti lämpöiseen varastoon.
    Honda CB100 -> Helkama Raisu -> Yamaha DT125 MX ->>>> Yamaha XJ 600 -> Honda XL1000 Varadero -> Triumph Tiger 1050
  3. #3
    Kylmässä tallissa on aina mopot talvehtineet, toistaiseksi en ole havainnut lämpötilavaihteluista tai kylmyydestä tulleita ongelmia. Mitä ne edes voisivat olla? Meneekö kumiosat (tiivisteet yms) nopeammin huonoksi?

    Ruostetta en ole vielä ongelmaksi asti havainnut..
    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
  4. #4
    Terassilla suojapeitteen alla *bemukin viettää ensi talvensa kuten edeltäjänsäkin, öljyt olen aina vaihtanut sitä ennen sekä muutenkin puunanut, akkukin joskus ollut paikoillaan....

    ja tankki täyteen, ihan piripintaan sekä jäänestoa vähä.

    ei mitään ongelmia ole ollut, päinvastoin raitis ilma tekee hyvää kaikille *



    WildStar rumble in skräddarskog

    ex. busa
    K12RS
    XJR1300
    VTR
    HORNET900
    SPEEDMASTER
    AMM.BONNE
    FMX650
    CR250
    XR250
    BETA250
  5. #5
    Lämpimässä tallissa se talvet viettää. Miks ei viettäs kun tilaa on.
    Suzuki DL1000 v-strom.
    SLAVA UKRAINI!
    FUCK PUTIN!
  6. #6
    Miksi se talvella ruostuis enempi kuin kesällä, jos sitä ei natriumkloridissa säilytä?
    Bensalla pestään pensselit, dieselillä tehdään voimaa.
  7. #7
    Peräprutkut on alun alkaenkin tehty toimimaan vielä hieman prätkiä kosteammissa oloissa. Eikä niissä ole niin justiinsa, kiiltääkö kromiosat tai onko pultinkannoissa ruostetta.

    Tasainen kylmä ei sinällään haittaa, mutta ainakin eteläsuomessa lämpö usein ´sahaa´ syksyllä ja keväällä nollan molemmin puolin. Parina talvena on tullut säilytettyä ulkona, eikä se ainakaan päällisin puolin tuntunut kamppeille kovin hyvää tekevän. Myös näkymättömissä oleville, kuten esim. sähköjärjestelmän komponenteille, korkea ilmankosteus ja tuo mainittu lämpövaihtelu saattaa olla haasteellinen kombinaatio. Sehän ei tosin välttämättä tarkoita sitä, että ne olisivat kevääntullen kypsiä, mutta voi kuitenkin lyhentää käyttöikää. Joten nyt ja jatkossa pidän pelit lämpimässä tallissa.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  8. #8
    yksi hyvä peruste lämpimälle talvisäilytyspaikalle on se, että jääklöntit on helppo sulattaa pois. Jouduin ajamaan yhden talven siten, että lämmintä talvisäilytyspaikkaa ei ollut. Vasaran kanssa sai hakata jäätä irti pyörästä, kun tuli lenkiltä. Lumipöly mukavasti sulaa siihen kaasuttimen päälle, jarruihin ja vanteisiin pakkasessakin. Sitten jos ei ole lämmintä säilytyspaikkaa, niin johan kertyy melkoiset määrät jäätä pyörän ympärille.

    Jos pyörä on ajamatta talven, niin en keksi lämpimälle säilytyspaikalle mitään perustetta. Talvehtiihan lentokoneet, metsäkoneet yms. kalliit laitteetkin pihalla ja niissä myös on elektroniikkaa. Jopa a*toja säilytetään ulkona. Kunhan säilytyspaikka on kuiva tai hyvin tuuletettu, niin ei kai kylmä tee mitään niille sähkö- ja kumiosille. Eikös korroosioikin etene hitaammin kylmässä?
  9. #9
    Mutta kylmässä ei tule juteltua pyörälle yhtä paljon kuin lämpimässä tallissa.
  10. #10
    Itsekin meinasin hommata täksi talveksi sähköpatterin pyöränsäilytystilaan, jotta pysyisi plussan puolella. Mutta tosiaan, miksi niin tekisin? Jotenkin sitä automaattisesti ajattelee, että lämmin on parempi, mutta onko se?

    Viime talven samassa tilassa se oli ja ensimmäisellä lähti käyntiin. Mitään ruosteita tms. ei näkynyt. Viisaammat, valaiskaa meitä.
    CBR600F 2004
    Z750 2009
    MT-09 2014
    1290 Super Adventure S 2017
  11. #11
    Niin jos lämpötila laskee alle kastepisteen kosteus tiivistyy kasteeksi ympäristöön, riippuu vissiin vähän paikasta miten sitten tulee kosteutta. Mutta olen kyllä ruiskuttanut *silikonispraylla koko pyörän.

    Niin kyllähän sitä hapettumista tulee aina vähän ton kosteuden takia vaikka esim. jos ladossakin säilyttäs, vaikka vaikuttais kuivalta. Kokemusta on kun letukan kromiosta alkoivat ladon vintillä kyllä ruostuu.



    WildStar rumble in skräddarskog

    ex. busa
    K12RS
    XJR1300
    VTR
    HORNET900
    SPEEDMASTER
    AMM.BONNE
    FMX650
    CR250
    XR250
    BETA250
  12. #12
    Kylmässä, katon alla , pressutettuna olen mopot säilyttänyt ja aina on keväällä eka startista pörisemään lähteneet. Akku ollut irti ja jokusen kerran talvessa ladannut. Se pressutus aika lähestyy taas ... ei vielä mutta lähestyy
  13. #13
    Lainaa (petetech @ Elo. 21 2010,21:11) kirjoitti
    Kylmässä, katon alla , pressutettuna olen mopot säilyttänyt ja aina on keväällä eka startista pörisemään lähteneet. Akku ollut irti ja jokusen kerran talvessa ladannut. Se pressutus aika lähestyy taas ... ei vielä mutta lähestyy *
    Mites nyt kun on Deet ines .

    Onk jumiiis kewääääl? .
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  14. #14
    Lainaa (VAK @ Elo. 21 2010,20:41) kirjoitti
    Jopa a*toja säilytetään ulkona. Kunhan säilytyspaikka on kuiva tai hyvin tuuletettu, niin ei kai kylmä tee mitään niille sähkö- ja kumiosille. Eikös korroosioikin etene hitaammin kylmässä?
    Siinäpä se perusongelma tulikin: emme sijaitse missään aavikolla, ja Suomen talvikeleillä sitä kosteutta tulee ulkotiloihin aivan väistämättä.

    Jos lämmöt tipahtaisi syksyllä pakkaselle kerrasta, ja ne pysyisi siellä koko talven, nousten sitten keväällä kerrasta plussalle, silloin tämä ei välttämättä olisi ongelma, mutta niinhän ei asianlaita ainakaan täällä etelämpänä ole. Vähintään kaivataan mahdollisimman hyvät suojauskäsittelyt kaikkiin kromi- ja metallipintoihin, enkä silti usko, että ne säilyvät ulkona parhaiten. Ei ainakaan siltä vaikuttanut.

    Mutta huonot kokemukseni on tietysti varsin läheltä merta, joten voihan olla mahdollista, että jossain kauempana sisämaassa ilma on kuivempi ja homma on toisin.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  15. #15
    Totta on, että lämpötilan vaihtelussa kondensoituu kosteutta. Tähän voisi auttaa, että säilytyspaikassa olisi pieni patteri jolla lämpötila pysyisi hieman korkeampana kuin ulkona. Hyvää tuuletusta voi olla hankala järjestää johonkin varastokoppeihin.

    edit: viime talvi taisi olla just tuollainen. Lämmöt kerrasta pakkaselle, eikä suojakelejä tainnut olla yhtään.



  16. #16
    Lainaa (pecha @ Elo. 22 2010,10:14) kirjoitti
    Lainaa (VAK @ Elo. 21 2010,20:41) kirjoitti
    Jopa a*toja säilytetään ulkona. Kunhan säilytyspaikka on kuiva tai hyvin tuuletettu, niin ei kai kylmä tee mitään niille sähkö- ja kumiosille. Eikös korroosioikin etene hitaammin kylmässä?
    Siinäpä se perusongelma tulikin: emme sijaitse missään aavikolla, ja Suomen talvikeleillä sitä kosteutta tulee ulkotiloihin aivan väistämättä.

    Jos lämmöt tipahtaisi syksyllä pakkaselle kerrasta, ja ne pysyisi siellä koko talven, nousten sitten keväällä kerrasta plussalle, silloin tämä ei välttämättä olisi ongelma, mutta niinhän ei asianlaita ainakaan täällä etelämpänä ole. Vähintään kaivataan mahdollisimman hyvät suojauskäsittelyt kaikkiin kromi- ja metallipintoihin, enkä silti usko, että ne säilyvät ulkona parhaiten. Ei ainakaan siltä vaikuttanut.

    Mutta huonot kokemukseni on tietysti varsin läheltä merta, joten voihan olla mahdollista, että jossain kauempana sisämaassa ilma on kuivempi ja homma on toisin.
    Joo ja kesällä ilman kosteusprosentti ei ole koskaan yli 60?
    Kun aurinko paistaa ni ei voi olla kosteaa. mutta talvella, kun vesi nyt sattuu jäätymään ja sulamaan ni sillon se on ihan eri juttu. puhumattakaan kesän vesisateista. Ei. Talvella vesi on erillaista. se suorastaan hyppää mopon kimppuun. No onneks tää on Suomen ongelma. Tuolla päiväntasaajan seudulla kun ei tarvitse ajatella talvisäilytystä. Takuu 2 vuotta joo. Siinä on kunnollista ajoaikaa ehkä vuosi. Ai että ku nyppää.
    Pegaso 2008
  17. #17
    Lainaa (BadToThe Bone @ Elo. 21 2010,21:29) kirjoitti
    Lainaa (petetech @ Elo. 21 2010,21:11) kirjoitti
    Kylmässä, katon alla , pressutettuna olen mopot säilyttänyt ja aina on keväällä eka startista pörisemään lähteneet. Akku ollut irti ja jokusen kerran talvessa ladannut. Se pressutus aika lähestyy taas ... ei vielä mutta lähestyy *
    Mites nyt kun on Deet ines *.

    Onk jumiiis kewääääl? *.
    Sit ku loskaa maassa 3cm eli ajokelit heikonlaiset laitain ihan uudet Deet myllyyn ja uinumaan. Kyllä lähtee keväällä, jos vaan toi halpisakku selviää talven yli. En oo viitsinyt "laatuakkua" ostaa, kun hinta tuplaantuu ja takuu kuitenkin vain ajokauden. On menny hyviäkin akkuja alle 2v sököx.

    Ei vaan ku totta puhutaan ni D:n käyttäjille on ilmainen kuljetuspalvelu ilmateitse optimaalisiin säilytysolosuhteisiin D-planeetalle




  18. #18
    Lainaa (Tapsa-74 @ Elo. 22 2010,10:31) kirjoitti
    Joo ja kesällä ilman kosteusprosentti ei ole koskaan yli 60?
    jaa onko joku väittänyt, ettei korroosiota tapahdu kesäaikaan?
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  19. #19
    Onhan asuntojen sisäilmassakin kosteutta, jopa enempi kuin ulkona monasti. Eikä se ilman kosteus varmaankaan mitään pyörälle tee jos kuivan katoksen alla säilytää ja suojaa vaikka silikonilla kromiosat ym. Luulen että ulkona kuiva katos, voipi olla parempikin kuin tunkkanen ja kylmä kellari tai lato. Aamukasteet, kun kosteus kondensoittu vedeksi kastepisteen alituksen johdosta, on ehkä varmaan pahinta... mut ulkonahan se kuivuu taas nopeesti... ja suojapeite tuntuis estävän kastetta.

    On mulla ollut esim. kaikki sähkötyökalut kylmässä varstossa jo 7 vuotta ja hyvin toimii.
    WildStar rumble in skräddarskog

    ex. busa
    K12RS
    XJR1300
    VTR
    HORNET900
    SPEEDMASTER
    AMM.BONNE
    FMX650
    CR250
    XR250
    BETA250
  20. #20
    Pyörän hyvänä pitämisessä ei liioitella koskaan. Joku hinkkaa talven pyörä olkkarissa kaikkia osia levitellen aina keittiöön asti, en vain voi nähdä siinä mitään pahaa tai liioiteltua. Toisille riittää ladon kulmalla hangessa. Ei siinäkään mitään pahaa ole. Jokainen tavallaan.
    Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08


    m 72 projekti
  21. #21
    Lainaa (pecha @ Elo. 21 2010,20:10) kirjoitti
    Peräprutkut on alun alkaenkin tehty toimimaan vielä hieman prätkiä kosteammissa oloissa. Eikä niissä ole niin justiinsa, kiiltääkö kromiosat tai onko pultinkannoissa ruostetta.

    Tasainen kylmä ei sinällään haittaa, mutta ainakin eteläsuomessa lämpö usein ´sahaa´ syksyllä ja keväällä nollan molemmin puolin. Parina talvena on tullut säilytettyä ulkona, eikä se ainakaan päällisin puolin tuntunut kamppeille kovin hyvää tekevän. Myös näkymättömissä oleville, kuten esim. sähköjärjestelmän komponenteille, korkea ilmankosteus ja tuo mainittu lämpövaihtelu saattaa olla haasteellinen kombinaatio. Sehän ei tosin välttämättä tarkoita sitä, että ne olisivat kevääntullen kypsiä, mutta voi kuitenkin lyhentää käyttöikää. Joten nyt ja jatkossa pidän pelit lämpimässä tallissa.
    Toki perämoottorista osa on siellä vedessä, mutta suurin osa perämoottorin komponteista ei ole moottoripyörää kummemmissa oloissa. Osin jopa paremmin. Elektroniikka ja moottori on yleensä hyvin suojattu. Moottoripyörällä sateessa ajettaessa vesi tunkee joka paikkaan.

    Moottoripyörillä ajetaan kosteissa oloissa ja toisinaan kuivissa. Kesän aikana lämpötila ja kosteus vaihteee. Se vaihtelee jo siinä, että ajon jälkeen moottorin tuottama lämpö haihtuu, pyörä kylmenee. Kosteus tiivistyy milloin mihinkin. Kesänkin aikana tai milloin vain "ajokauden" aikana saattaa tulla ajotaukoja. Miten ihmeessä pelit kestää kesällä samat ilmiöt, joita talvella ei? Pienemmät ja hitaammat lämpötilavaihtelut silloin on komponenteille kuin ajokauden aikana. Paitsi jos ottaa tavaksi käydä käyttämässä moottoria joka päivä.

    Ai-niin. Talvisäilytys on myös bisnes. Sekä tarvikemyyntinä, huoltoina ja myös säilytyksenä.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  22. #22
    Kyllä oma rakas tulee säilyttää sille tarkoitetulla paikalla ja voi tehdä samalla pieniä huoltoja ja puhdistaa & kiillottaa sitä. Tää on ollu mun pyörän talvisäilytyspaikka eikä se oo siitä koskaan valittanu
    ex-Yamaha XV 750 Virago 1994
    ex-GSX-F 600 K6
    ex-GSX-R 1300 Hayabusa K7
    ex-GSX-R 1000 K8
    Honda CBR1000RR Fireblade ABS 2013 ja kaveri
    Triumph Speed Triple 955i 2002
  23. #23
    Lainaa (NOx @ Elo. 22 2010,12:27) kirjoitti
    Lainaa (pecha @ Elo. 21 2010,20:10) kirjoitti
    Peräprutkut on alun alkaenkin tehty toimimaan vielä hieman prätkiä kosteammissa oloissa. Eikä niissä ole niin justiinsa, kiiltääkö kromiosat tai onko pultinkannoissa ruostetta.

    Tasainen kylmä ei sinällään haittaa, mutta ainakin eteläsuomessa lämpö usein ´sahaa´ syksyllä ja keväällä nollan molemmin puolin. Parina talvena on tullut säilytettyä ulkona, eikä se ainakaan päällisin puolin tuntunut kamppeille kovin hyvää tekevän. Myös näkymättömissä oleville, kuten esim. sähköjärjestelmän komponenteille, korkea ilmankosteus ja tuo mainittu lämpövaihtelu saattaa olla haasteellinen kombinaatio. Sehän ei tosin välttämättä tarkoita sitä, että ne olisivat kevääntullen kypsiä, mutta voi kuitenkin lyhentää käyttöikää. Joten nyt ja jatkossa pidän pelit lämpimässä tallissa.
    Toki perämoottorista osa on siellä vedessä, mutta suurin osa perämoottorin komponteista ei ole moottoripyörää kummemmissa oloissa. Osin jopa paremmin. Elektroniikka ja moottori on yleensä hyvin suojattu. Moottoripyörällä sateessa ajettaessa vesi tunkee joka paikkaan.

    Moottoripyörillä ajetaan kosteissa oloissa ja toisinaan kuivissa. Kesän aikana lämpötila ja kosteus vaihteee. Se vaihtelee jo siinä, että ajon jälkeen moottorin tuottama lämpö haihtuu, pyörä kylmenee. Kosteus tiivistyy milloin mihinkin. Kesänkin aikana tai milloin vain "ajokauden" aikana saattaa tulla ajotaukoja. Miten ihmeessä pelit kestää kesällä samat ilmiöt, joita talvella ei? Pienemmät ja hitaammat lämpötilavaihtelut silloin on komponenteille kuin ajokauden aikana. Paitsi jos ottaa tavaksi käydä käyttämässä moottoria joka päivä.

    Ai-niin. Talvisäilytys on myös bisnes. Sekä tarvikemyyntinä, huoltoina ja myös säilytyksenä.
    Ai niin juu, joku salaliittohan tästäkin oli pakko löytyä....

    Prutkut on edelleen käytön aikana koko ajan sellaisissa olosuhteissa, joissa kosteus on hyvin korkealla, eli ihan veden tuntumassa, osa vielä suolaveden. Moottoripyöräkin voi toki sadepäivinä kastua, muttei ne olosuhteet nyt silti aivan verrannolliset ole.

    Ja kerroin vain omasta kokemuksestani: pari talvea ulkona tässä rannikon lähellä, jolloin monet näkyvät osat alkoivat näyttämään hieman iäkkäämmiltä, kuin niiltä olisi ehkä muuten voinut edellyttää. Ja siksi nyt jatkossa sisällä.

    Muttei se minua haittaa, jos joku on vakaasti päättänyt, ettei ulkona säilyttämisestä _voi_mitenkään_ seurata mitään tällaista, koska bla bla bla, niin antaa mennä vaan. Kokeilkaa, niin sitten teillä on ihan omakohtaista tietoa, se usein voittaa toisenkäden tiedot.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  24. #24
    Tuleeko Henry67 talvella käyteltyä kovasti
    ex-Suzuki GSX-R 750 K8
  25. #25
    Mulla säilyy toi parisängyn toinen puoli kovasti vapaana. Josko ottaisi pyörän siihen talveksi untuvapeiton alle makoilemaan?

    Oikeasti talvisäilytys alkaa jo stressaamaan. Täyden palvelun mestat kiinnostaisi helppouden takia, mutta ovat aika hintavia.
  26. #26
    Säilytän pyörääni sisätiloissa kesälläkin, talvella on vaan niin paljon kivampi fiksailla ja rakennella lämpimässä tilassa kuin jossain räystään alla. Mielestäni ei ole yhtään liioiteltua pitää laitteestansa huolta ja pitää sitä puhtaana ja siistinä. Harvapa meistä enää laitteistansa välittää kun vakuutus korvaa jokaisen naarmunkin. Tämä välinpitämättömyys omaisuuttaan kohtaan vaan ihmetyttää vieläkin enemmän, vaikka kyllähän ne omistajat taitaa suurella osalla pyöristä olla pankki taikka rahoitusyhtiö, niin mitäpä siitä huolta kantamaan.. *


    edit. kirjoitusvirhe



    Tyyli ennen tarkoitusta.
  27. #27
    Lainaa (lepi @ Elo. 22 2010,13:01) kirjoitti
    Tuleeko Henry67 talvella käyteltyä kovasti *
    Ei tuu kertaakaan käynnistettyä. Kylmätyyppejä vaan tulee otettua...
    ex-Yamaha XV 750 Virago 1994
    ex-GSX-F 600 K6
    ex-GSX-R 1300 Hayabusa K7
    ex-GSX-R 1000 K8
    Honda CBR1000RR Fireblade ABS 2013 ja kaveri
    Triumph Speed Triple 955i 2002
  28. #28
    Jumaleissön olen typerys autoja säilytellyt koko ikäni taivasalla kesin talvin eivätkä ole paskaksi jäätyneet ja kumiosat käyttökelvottomiksi haprastuneet, kaippa olen vain onnekas.

    Ilmeisesti se moottoripyörä on kasattu jostain legoista tai vastaavasta kiinanteräksestä, kun menee pakkaslämpötiloissa osiksi ja pilalle haprastuu.

    Rätti pääle vaan ja akku irti. Keväällä kovaa ajoa.
  29. #29
    Mites nykypärrän elektroniikka eroaisi niin paljon autosta ettei sietäis esim autokatoksessa "talvehtimista".

    Itte ainakin kun on kattonu pärräni (tdm900) sähköjä niin johdot on niputettu , niput on suojattu ja liittimet samaa luokkaa mitä autoissa on nähny.

    Jotenkin tää talvisäilytys kohkaaminen hieman ihmetyttää.
  30.  
  31. #30
    Säilytin kolme talvea 6R:ää kylmässä autohallissa, joka oli päistä auki. Akkua en koskaan ottanut irti ja samat bensat sisällä, jotka viimeisellä lenkillä oli sinne jäänyt. Kerran kuukaudessa käytin lämpimäksi ja ajelin hallia muutaman kerran päästä päähän. Ei koskaan mitään ongelmia ja kertalaakista käyntiin joka kerta. Tärkeintä omasta mielestäni on se, että säilytyspaikka on katettu ja ilma vaihtuu. Tällä tavalla lämpötilojen/kosteuden vaihtelut eivät vaikuta paljoakaan.
    ZX-9R -01....... ei nahkapuku purista pallia,tää on taivaallista rallia...
Sivu: 1 / 5:sta 123 ... ViimeinenViimeinen