Sivu: 7 / 24:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 5678917 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 181:stä 210:een 710:sta
  1. #181
    Lainaa Juutana kirjoitti Katso viesti
    Pitäis ostaa porukalla IRC:n renkaan lämpötilaa livenä mittaavat anturit IRC - CTA.
    Ei tuollaista uskalla käyttöön ottaa. Menee viimeinenkin luotto renkaisiin, kun näkee kuinka kovaa lämmöt laskee omassa ajossa

    Jossain välissä oli mielessä etsiä sopivat anturit ja laittaa tuommoinen omaan mopoon. Jäi sitten unohduksiin niin kuin monet muutkin projektit.
    Road racing aiheinen blogi

    Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri

    ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
  2. #182
    Lainaa Vuorela kirjoitti Katso viesti
    Ei tuollaista uskalla käyttöön ottaa. Menee viimeinenkin luotto renkaisiin, kun näkee kuinka kovaa lämmöt laskee omassa ajossa

    Jossain välissä oli mielessä etsiä sopivat anturit ja laittaa tuommoinen omaan mopoon. Jäi sitten unohduksiin niin kuin monet muutkin projektit.
    En myöskään laittaisi. Katsottiin Motonetistä ostamallani mittarilla (69 €) renkaan pintalämpötilan laskua viime kerralla Orgin päivillä, kun kaveri otti lämppärin pois. Ei tullut laitettua ylös lukemia, mutta hämmästyttävän nopeasti jäähtyi pinta. Tuskin kahta minuuttia oli mennyt, kun jo 30 asteen lukema oli mittarissa.

    Mittari on mukana, ja jos joku haluaa lainata, tulkaa vaan hakemaan minulta. Se ei käytössä kulu, ja paristo kestää kauan.
  3. #183
    Lainaa a-pp kirjoitti Katso viesti
    En myöskään laittaisi. Katsottiin Motonetistä ostamallani mittarilla (69 €) renkaan pintalämpötilan laskua viime kerralla Orgin päivillä, kun kaveri otti lämppärin pois. Ei tullut laitettua ylös lukemia, mutta hämmästyttävän nopeasti jäähtyi pinta. Tuskin kahta minuuttia oli mennyt, kun jo 30 asteen lukema oli mittarissa.

    Mittari on mukana, ja jos joku haluaa lainata, tulkaa vaan hakemaan minulta. Se ei käytössä kulu, ja paristo kestää kauan.
    Mittailin joskus livenä tilannetta lämpökameralla ja huomasin saman ilmiön (mp-talli ketjussa). Jos lämpötilaa mittaa ajon aikana, se on korkeampi, kuin jo heti pysähdyttyä.

    Laitetaan vielä linkki, kun oli niin helvetin hienoja kuvia: http://www.moottoripyora.org/keskust...ead.php/249039

    Siis pinnan lämpötila voi nousta tai laskea hyvinkin nopeasti. Sen sijaan koko pallon kuumeneminen / rengaspaineiden nousu ja lasku, kestävät paljon pidempään.
    Viimeksi muokannut: vetomies; 16.08.2012 klo 17:17.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  4. #184
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Mittailin joskus livenä tilannetta lämpökameralla ja huomasin saman ilmiön (mp-talli ketjussa). Jos lämpötilaa mittaa ajon aikana, se on korkeampi, kuin jo heti pysähdyttyä.

    Laitetaan vielä linkki, kun oli niin helvetin hienoja kuvia: http://www.moottoripyora.org/keskust...ead.php/249039

    Siis pinnan lämpötila voi nousta tai laskea hyvinkin nopeasti. Sen sijaan koko pallon kuumeneminen / rengaspaineiden nousu ja lasku, kestävät paljon pidempään.
    Onko arvioita siitä kuinka kauan saa olla Dunlopin seosrengas lämppäristä pois, ilman että vaikuttaa pitoon maksimikallistuksessa.

    Kaadoin mopon 4 min 45 s kestäneen varikkopysähdyksen jälkeen Alastarossa, ekalla kierroksella Palmasissa. Kaato oli oma moka, koska pitää osata ajaa hiukan alentuneellakin pidolla, mutta lähti takanen alta jo mutkaan sisään tullessa.

    Ajoin ensin kyseisellä setillä kolme kierrosta, ja sitten useamman mopon jono eteen. Päätin mennä varikolle odottamaan hyvää rakoa, jotta en tuhlaa pehmoista kumia. Seisoskelin vuoroa odottamassa niin kauan, että sain pitkän raon edellisiin. Sitten liikkeelle, ja tuo kaato. Datalogger kertoi minun viettäneen varikolla ja rullailussa tuon 4.45 min.

    Ja vielä lopuun korostan sitä että kaadoin mopon tohelouttani. Hiukan kylmempi rengas on arkitutiinia jokaiselle.
  5. #185
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa a-pp kirjoitti Katso viesti
    Onko arvioita siitä kuinka kauan saa olla Dunlopin seosrengas lämppäristä pois, ilman että vaikuttaa pitoon maksimikallistuksessa.

    Kaadoin mopon 4 min 45 s kestäneen varikkopysähdyksen jälkeen Alastarossa, ekalla kierroksella Palmasissa. Kaato oli oma moka, koska pitää osata ajaa hiukan alentuneellakin pidolla, mutta lähti takanen alta jo mutkaan sisään tullessa.

    Ajoin ensin kyseisellä setillä kolme kierrosta, ja sitten useamman mopon jono eteen. Päätin mennä varikolle odottamaan hyvää rakoa, jotta en tuhlaa pehmoista kumia. Seisoskelin vuoroa odottamassa niin kauan, että sain pitkän raon edellisiin. Sitten liikkeelle, ja tuo kaato. Datalogger kertoi minun viettäneen varikolla ja rullailussa tuon 4.45 min.

    Ja vielä lopuun korostan sitä että kaadoin mopon tohelouttani. Hiukan kylmempi rengas on arkitutiinia jokaiselle.

    Tarkkaa aikaa on paha sanoa, mutta esim keskiryhmän mukana jarruttomassa ajossa rengas jäähtyi liukkaaksi noin kymmenessä minuutissa. Siitä sitten kun yritti kiristää vauhtia niin etunen alta kemoran kakkosmutkassa. Itse en kovin kauaa venttaile varikon portilla, 5 min on jo itselleni henkisesti liian pitkä aika kun kerran on jo kylmän etusen takia nutullaan käynyt. Siperia opettaa ja silleen.

    Noi dunlopin slicksit on siitä vittumaisia kapistuksia, että jos ne pääsee jäähtymään kunnolla, niin niitä ei enää saa lämpimäksi ajamalla. Pito ei yksinkertaisesti riitä lämmittämään niitä takaisin kunnolla pitävälle alueelle. Jos niitä yrittää väkisin saada lämpimäksi, niin takarengas lähtee repeämään ja eturengas kuluu sileäksi kuin vauvan poski.
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  6. #186
    Lainaa a-pp kirjoitti Katso viesti
    En myöskään laittaisi. Katsottiin Motonetistä ostamallani mittarilla (69 €) renkaan pintalämpötilan laskua viime kerralla Orgin päivillä, kun kaveri otti lämppärin pois. Ei tullut laitettua ylös lukemia, mutta hämmästyttävän nopeasti jäähtyi pinta. Tuskin kahta minuuttia oli mennyt, kun jo 30 asteen lukema oli mittarissa.

    Mittari on mukana, ja jos joku haluaa lainata, tulkaa vaan hakemaan minulta. Se ei käytössä kulu, ja paristo kestää kauan.
    Mittasin autotallissa, jossa lämpötila oli n. 18 astetta, miten paikallaan oleva rengas jäähtyy. Alkulämpö oli 83 astetta ja tulos on esitetty oheisessa kuviossa.

    Eri asia on tietysti kun ajetaan hiljaa ja rengas koskettaa radan kylmää pintaa ja myös ilmavirta jäähdyttää.

    Kilpailuissahan tuota jäähtymistä tapahtuu lähdön aikana, varsinkin ennen lämmittelykierrosta. Jostain näin ohjeen, että ei kannata kaarrella lämmittelykierroksella, koska siinä ei rengas juurikaan elä eikä siten lämpenekään. Tehokkain lämmitys tulee voimakkaalla jarrulla ja kiihdytyksellä.
    L1.PNG
    Pannonia-56 -> Honda-70 -> Fz-05 -> R1-07 -> R6-11
  7. #187
    Sain käsiini pari Dunlopin takasta, koko 195/65. Voisko joku tietävämpi selventää, mikä seos tuo 8848 on normikielellä, nuo numerot kun ei kerro mitään. On niin uusi seos (renkaat paistettu viime kuussa), etten pikaisella googlettamisella löytänyt tietoa.
    Family toys:
    Ducati 1299 Panigale S 2016
    BMW S1000RR 2011


  8. #188
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Bobo kirjoitti Katso viesti
    Sain käsiini pari Dunlopin takasta, koko 195/65. Voisko joku tietävämpi selventää, mikä seos tuo 8848 on normikielellä, nuo numerot kun ei kerro mitään. On niin uusi seos (renkaat paistettu viime kuussa), etten pikaisella googlettamisella löytänyt tietoa.
    Jos ko. renkaat on hommattu Suomesta (Black7 kautta) niin suosittelen ottamaan yhteyttä Haraan. http://www.blackseven.fi/yritys/ Sieltä selviää varmasti. Itse uumoilisin noiden olevat yhden pykälän 8854:ää kovempi ns "Hard"-seos, eli hyvä treenirengas joka kestäisi isältä pojalle ja tarjoaa kivoja sladeja avauksissa. Ainakin vielä keväällä Hard-seoksen leima oli 8838, mutta jos siitä on tullut uusi painos, niin tuo voisi täsmätä siihen.
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  9. #189
    Lainaa Bobo kirjoitti Katso viesti
    Sain käsiini pari Dunlopin takasta, koko 195/65. Voisko joku tietävämpi selventää, mikä seos tuo 8848 on normikielellä, nuo numerot kun ei kerro mitään. On niin uusi seos (renkaat paistettu viime kuussa), etten pikaisella googlettamisella löytänyt tietoa.
    Oliko toi seos tosiaan 8848 mistä en ole kuullutkaan vai 8838 mikä olis kova seos.
    Road racing aiheinen blogi

    Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri

    ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
  10. #190
    Lainaa Vuorela kirjoitti Katso viesti
    Oliko toi seos tosiaan 8848 mistä en ole kuullutkaan vai 8838 mikä olis kova seos.
    Kyllä se oli 8848. Black Sevenin Hara toimitti ne eräälle nimeltä mainitsemattomalle kisakuskille kokeiltavaksi. Oli kuulemma pitänyt paremmin kuin Pirelli ja nyt puhutaan tosi kovasta vauhdista. Mediumista se jotain höpisi, mutta meni multa vähän ohi. Ilmeisen toimiva rengas joka tapauksessa, eikä varmasti lopu mun vaihdeissa pito, olipa se seos mikä tahansa
    Family toys:
    Ducati 1299 Panigale S 2016
    BMW S1000RR 2011


  11. #191
    Lainaa Bobo kirjoitti Katso viesti
    Kyllä se oli 8848. Black Sevenin Hara toimitti ne eräälle nimeltä mainitsemattomalle kisakuskille kokeiltavaksi. Oli kuulemma pitänyt paremmin kuin Pirelli ja nyt puhutaan tosi kovasta vauhdista. Mediumista se jotain höpisi, mutta meni multa vähän ohi. Ilmeisen toimiva rengas joka tapauksessa, eikä varmasti lopu mun vaihdeissa pito, olipa se seos mikä tahansa
    Joo. Numerot noissa tuntuu muuttuvan nopeammin kuin mitä ehtii vanhoja oppia . Eipä näiden kanssa ole vielä pidosta ollut ongelmia oli se seos mikä tahansa jos vaan on rengas hyvässä kunnossa.
    Road racing aiheinen blogi

    Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri

    ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
  12. #192
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Onkos joku onnistunut ajamaan GP Raceria mediumina Kemoralla vähintään keski- ja nopean ryhmän rajalla olevaa vauhtia ilman että on lähtenyt repeämään, ja mieluiten vielä kiloisella? Tuommoista temppua yritin n. +15 asteen kelissä, mutta pelkällä paineen säädöllä temppu ei kyllä onnistunut muuten kuin rengaskauppiaan näkövinkkelistä. Lämppäripainehaarukka oli takasessa 1,4...1,7 bar, 90 astetta. Seuraavaksi ohjelmassa olisi ollut 1,3 bar, mutta sää loppui. Alkoi tulemaan semmoinen fiilis, että taitaapi olla näihin oloihin väärä kumi alla tai sitten en vaan osaa, niin kuin en kyllä osaakaan.
    1000
  13. #193
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Vakio Wehnän perussäädöissä, käytännössä aika lähellä tehtaan säätöjä.
    1000
  14. #194
    Lainaa Hannula kirjoitti Katso viesti
    Onkos joku onnistunut ajamaan GP Raceria mediumina Kemoralla vähintään keski- ja nopean ryhmän rajalla olevaa vauhtia ilman että on lähtenyt repeämään, ja mieluiten vielä kiloisella? Tuommoista temppua yritin n. +15 asteen kelissä, mutta pelkällä paineen säädöllä temppu ei kyllä onnistunut muuten kuin rengaskauppiaan näkövinkkelistä. Lämppäripainehaarukka oli takasessa 1,4...1,7 bar, 90 astetta. Seuraavaksi ohjelmassa olisi ollut 1,3 bar, mutta sää loppui. Alkoi tulemaan semmoinen fiilis, että taitaapi olla näihin oloihin väärä kumi alla tai sitten en vaan osaa, niin kuin en kyllä osaakaan.
    R6R:llä ajelen ja vastaavissa olosuhteissa Kemoralla sain repeilyn kuriin lisäämällä taakse kolme naksua reboundia. Ajat olivat 1.17-1.18 nurkilla. Ensin vähensin kolme naksua takasen reboundia ja repeili oikein huolella. Reboundin lisäämisen jälkeen rengas tasoittui. Alusta lienee muuten oikealla tontilla, koska on Motovillessä säädetty mun painolle sopivaksi. Ja rengas oli mullakin GP Racer medium. Lämppäreissä 85 asteisina paine 1,5-1,6 bar.

    edit: lisätty rengasmerkki ja paine

    jake
  15. #195
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Tossa on vielä kuva takakumista parin setin ajon jälkeen. Onko tämä nyt "cold tear", "shock spring tear", "shock rebound tear", "hot tear", vaiko esim. "jackass tear", "wrong tyre for your level of riding tear" tai "sell your bike and stop confusing and jeopardizing the others please tear"? Yritin tuota verrata 2WT:n sivuilla olevaan juttuun, mutta ei nyt oikein soita.
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat
    1000
  16. #196
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Hannula kirjoitti Katso viesti
    Tossa on vielä kuva takakumista parin setin ajon jälkeen. Onko tämä nyt "cold tear", "shock spring tear", "shock rebound tear", "hot tear", vaiko esim. "jackass tear", "wrong tyre for your level of riding tear" tai "sell your bike and stop confusing and jeopardizing the others please tear"? Yritin tuota verrata 2WT:n sivuilla olevaan juttuun, mutta ei nyt oikein soita.
    Sori OT, mut tarjosit päivän naurut.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  17. #197
    Lainaa Hannula kirjoitti Katso viesti
    Tossa on vielä kuva takakumista parin setin ajon jälkeen. Onko tämä nyt "cold tear", "shock spring tear", "shock rebound tear", "hot tear", vaiko esim. "jackass tear", "wrong tyre for your level of riding tear" tai "sell your bike and stop confusing and jeopardizing the others please tear"? Yritin tuota verrata 2WT:n sivuilla olevaan juttuun, mutta ei nyt oikein soita.
    kyllä toi taitaa kylmä repämä olla vaikka moni noista sun mainitsemista repeily tavoista sopisi varmasti itse kullekin paljon paremmin
    Yamaha r1-09
  18. #198
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Kylmän repeämän puolesta juttelee se että keli oli 13...15 astetta ja tihkusadetta, ja alla oli uudet kumit silikonipintoineen kiireessä n. 50-asteiseksi paistettuna. Tokihan ne kuuluu ajaa sisään justiin tolla tavalla, ei tarvinnut edes lukea netistä. Ja kun perusta oli kerran luotu, niin oikeat lämmöt ja kukaties oikeansuuntaiset paineetkaan eivät rengasta ehjänneet.
    1000
  19. #199
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Hannula kirjoitti Katso viesti
    kiireessä n. 50-asteiseksi paistettuna.
    Ton kun olisit muistanu kertoo jo varikolla niin ei ois tarvinnu arvailla niitä paineita edes takasin.
    Superbike #7
  20. #200
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Ja jos et saa paineiden ja lämpöjen jälkeen sitä siistiytymään, nii sit menee seuraavaks riparin ja kaasun puolelle.
    Itse laittaisin alustan säätöjen edelle vielä väärän seoksen keliin nähden. Näyttäis Dunlop kuluvan samalla alustan säädöllä ihan nätisti kun vaan seos on oikea keliin nähden. Jos seos on väärä, saa iskaria ja paineita ruuvata miten tahtoo ja siitä huolimatta kumi on raiskatun näkönen.
    Superbike #7
  21. #201
    Mites nämä seokset 1-5 nyt oikein menee? blacksevenillä esim noi seokset noin merkitty. Itse olen törmännyt vain noihin 4-numeroisiin
    www.trackpunkracing.com
  22. #202
    Mitkä seokset Dunlopin Sportmax D212 GP Prosta on sopiva Alastaroon ja Botnialle? Ajattelin kokeilla jotain muuta kuin Pirelliä ja Micheliniä vaihteeksi. Mitä tuo severity tarkoittaa Dunlopin taulukosa (kovuutta?)
    http://www.dunlop.eu/dunlop_euen/mc/...212_GP_Pro.jsp
  23. #203
    Lainaa Tomber kirjoitti Katso viesti
    Mitä tuo severity tarkoittaa Dunlopin taulukosa (kovuutta?)
    Radan pinnan karkeutta. High on karkea, low on sileä.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  24. #204
    Ratavastaava
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2012
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Tomber kirjoitti Katso viesti
    Mitkä seokset Dunlopin Sportmax D212 GP Prosta on sopiva Alastaroon ja Botnialle? Ajattelin kokeilla jotain muuta kuin Pirelliä ja Micheliniä vaihteeksi. Mitä tuo severity tarkoittaa Dunlopin taulukosa (kovuutta?)
    http://www.dunlop.eu/dunlop_euen/mc/...212_GP_Pro.jsp
    Takarenkaista Botnialle ottaisin kovimman nro 5. (9838 tai H997), Alastaroon (ja motoparkkiin/kemoraan) nro 4. (9854 tai H886)

    Eturenkaaks jos yhdellä pitää pärjätä niin nro 3. (343 tai 9854), Alastaroon halutessa pehmeempi nro 2. (9813)

    En sun vauhtias tiedä, mut noilla pitäs päästä jo aika kovaa ja kulutuskesto on hyvä. Noilla olettasin pärjäävän aikalailla kelistä riippumatta.
  25. #205
    Lainaa Damsku kirjoitti Katso viesti
    Takarenkaista Botnialle ottaisin kovimman nro 5. (9838 tai H997), Alastaroon (ja motoparkkiin/kemoraan) nro 4. (9854 tai H886)

    Eturenkaaks jos yhdellä pitää pärjätä niin nro 3. (343 tai 9854), Alastaroon halutessa pehmeempi nro 2. (9813)
    En sun vauhtias tiedä, mut noilla pitäs päästä jo aika kovaa ja kulutuskesto on hyvä. Noilla olettasin pärjäävän aikalailla kelistä riippumatta.
    Kiitos infosta Damsku Vauhdit siellä keskiryhmän paremmalla puolella (saa nähdä paraneeko vai tuleeko taantumaa tällä kaudella), Dunlopit ilmeisen rata/vauhti/olosuhde herkät mutta kun löytyy oikea seos niin toimivat hianosti... Noista ratojen pinnoitteen karkuudesta vielä eli Botnia on uusi rata ja pinta on sileä eli track severity low ja silloin seos taulukon mukaan 3/2/1 (sain siis erilaisen päätelmän kuin Damsku)ja Alastaroon jossa kulunut karheampi rata severity medium/high eli seos 4/5 (saman suuntainen valinta kuin Damsku) vai ajattelenko tätä nyt ihan väärinpäin tätä radan karkeutta
  26. #206
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Damsku kirjoitti Katso viesti
    Takarenkaista Botnialle ottaisin kovimman nro 5. (9838 tai H997), Alastaroon (ja motoparkkiin/kemoraan) nro 4. (9854 tai H886)

    Eturenkaaks jos yhdellä pitää pärjätä niin nro 3. (343 tai 9854), Alastaroon halutessa pehmeempi nro 2. (9813)

    En sun vauhtias tiedä, mut noilla pitäs päästä jo aika kovaa ja kulutuskesto on hyvä. Noilla olettasin pärjäävän aikalailla kelistä riippumatta.
    Miks mulla on semmonen mielikuva, että Botnialla toimis pehmeet seokset paremmin noin ylipäänsä?
    Superbike #7
  27. #207

    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2005
    Jyväskylä
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Miks mulla on semmonen mielikuva, että Botnialla toimis pehmeet seokset paremmin noin ylipäänsä?
    Riippuu vähän botnian lämpötilasta, mutta eteen en laittais mitään pehmeetä dunloppia enkä myöskään taakse kovin pehmosta. 9854 tai siitä vielä pylälän kovempi. Kerran meni 343 eteen ja näytti ja tuntu 3 kierroksen jälkeen aika harakan perseeltä.
  28. #208
    Ratavastaava
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2012
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Tomber kirjoitti Katso viesti
    Kiitos infosta Damsku Vauhdit siellä keskiryhmän paremmalla puolella (saa nähdä paraneeko vai tuleeko taantumaa tällä kaudella), Dunlopit ilmeisen rata/vauhti/olosuhde herkät mutta kun löytyy oikea seos niin toimivat hianosti... Noista ratojen pinnoitteen karkuudesta vielä eli Botnia on uusi rata ja pinta on sileä eli track severity low ja silloin seos taulukon mukaan 3/2/1 (sain siis erilaisen päätelmän kuin Damsku)ja Alastaroon jossa kulunut karheampi rata severity medium/high eli seos 4/5 (saman suuntainen valinta kuin Damsku) vai ajattelenko tätä nyt ihan väärinpäin tätä radan karkeutta
    Kyl mä näkisin niin päin että botnialla on todella pitävä pinta, eli rata lasketaan karkeeks. Alastaro on jotain luistinradasta seuraava, eli kulunu ja silee. Tota logiikkaa tukee myös käytännön kokemukset. Toki sillä pehmeemmällä seoksella saa paremman pidon, mutta tuhoutuu hyvin nopeesti. Sileellä radalla kuumalla kelillä asfaltin pinta liukastuu entisestään, jolloin joudutaan käyttään vielä pehmeempää takarengasta (ja se myös kestää, toisin ku kylmällä.)

    Tossa jostain pirellin vanhasta jutusta lainaus:
    ( http://www.pirelli.com/tyre/ww/en/ne...ined-at-monza/ )

    Especially in the first part of the circuit great stability is required for the front end. Consequently the main goal of the front tyre must be to hold its conformation as much as possible and to guarantee the support needed to manage downhill turns. Particularly when hot, where the elasticity and rigidity of the tyre decrease, the use of a rigid front tyre may prove to be necessary such as, for example, the SC1 S41 and SC2 R982 solutions.

    On the other hand, the rear tyres are affected mainly by the sharp and violent acceleration phases which are typical of the track, especially coming out of the Coppice. In cold weather conditions the tread compound, especially the softer ones, struggles to reach proper operating temperatures and, because of the high rigidity properties, risks suffering lacerations and surface tears in acceleration. In these cases it is advisable to use more mechanically robust solutions on the rear such as the SC1 R831 or the SC2 R1300.

    Wear from tearing tends to decrease greatly with high temperatures. On the other hand, however, in these conditions the track generally provides very poor grip. Therefore, in order to guarantee more precise lines, the riders can resort to using softer solutions such as the SC0 R1261 or the SC1 R828, better able to penetrate the road surface and to guarantee correct traction.

    Edit:
    Alastarolla toki vielä parempi pito saavutetaan noilla 1-3 seoksilla kelistä riippuen, mut ei niissä oo keskiryhmäläiselle (tai suurimmalle osalle nopeetakaan ryhmää) mitään järkeä, kun 4 seos pitää varmasti riittävän hyvin ja kestää kulutusta paremmin.
  29. #209
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa suizaki kirjoitti Katso viesti
    Riippuu vähän botnian lämpötilasta, mutta eteen en laittais mitään pehmeetä dunloppia enkä myöskään taakse kovin pehmosta. 9854 tai siitä vielä pylälän kovempi. Kerran meni 343 eteen ja näytti ja tuntu 3 kierroksen jälkeen aika harakan perseeltä.
    Pitäs vissiin alkaa kirjottamaan asioita ylös niin ei tarttis joka vuos opetella kantapään kautta.
    Superbike #7
  30.  
  31. #210
    Lainaa Tomber kirjoitti Katso viesti
    Kiitos infosta Damsku Vauhdit siellä keskiryhmän paremmalla puolella (saa nähdä paraneeko vai tuleeko taantumaa tällä kaudella), Dunlopit ilmeisen rata/vauhti/olosuhde herkät mutta kun löytyy oikea seos niin toimivat hianosti... Noista ratojen pinnoitteen karkuudesta vielä eli Botnia on uusi rata ja pinta on sileä eli track severity low ja silloin seos taulukon mukaan 3/2/1 (sain siis erilaisen päätelmän kuin Damsku)ja Alastaroon jossa kulunut karheampi rata severity medium/high eli seos 4/5 (saman suuntainen valinta kuin Damsku) vai ajattelenko tätä nyt ihan väärinpäin tätä radan karkeutta
    Uudella pinnalla on radan kiviaines vielä teräväreunaista ja siten kuluttavaa. Kun aikaa kuluu kuluu myös kiviaines reunoiltaan pyöreämmäksi ja kuluttavuus pienenee. Samalla myös tarjolla oleva pito laskee. Radan teossa käytetty materiaali tietysti vaihtelee tapauskohtaisesti ja samalla se miten pinta käyttäytyy ajakuluessa. Joku merenrannalta kuljetettu hiekka voisi olla aika paljon ystävällisempää renkaille kuin murskaamalla tehty kiviaines mitä ilmeisesti botniallakin on käytetty.

    Noin yleisesti uusilla radoilla tarvitsee kovempia seoksia että rengas kestää eikä tämä sinänsä ole ongelma koska pitoa on paljon tarjolla. Kun aikaa kuluu ja radan pito laskee, niin tarvitsee saman pidon saamiseksi pehmeempää rengasta.
    Road racing aiheinen blogi

    Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri

    ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
Sivu: 7 / 24:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 5678917 ... ViimeinenViimeinen