Tuosta edellä olevasta löytyy muuten Nitrouksellekin
vastaus siihen hänen muualla "kärttämään" asiaan.....
Miksi muka kadulla rengas kuluu nopeammin ajamalla
poissa ajourista.... vaikka urissa ajaessa kuuluu
kauhia meteli.
Ehdottelin kokeilemaan "sukkahiihtoa" poikittain
ajoradan yli.... ei reaktiota.
Olen kehoittanut nöyrtymään kontilleen tutkimaan
lähempää, millaista se pinta sitten on ajoradan
eri osilla.
Vaikka tuolla teillä se "nasta syö", se syö myös sen alkujaan
terävän, murskatun kiven sileäksi ja pyöreäksi kuin kynsi.
Ilmankos rengasvalinnat ovatkin hankalia... radoillakin.
Aika tärkeä tekijä..... pinnan todellinen struktuuri.....
on, jos ei täysin ymmärtämättä jäävä "muuttuja", niin helposti liian aliarvostettu.
Ei mitään henk. koht.
Asia asiana.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Toi Botnian asvaltti on kyllä tälleen tavissilmin aika erikoisen oloista, kun sitä tossa viikonloppuna radalla tallustellessa lenkkarilla potkiskelin. Siinä vaikuta olevankaan muuta kuin sitä mustaa pikeä ja sitten siellä täällä "pikkukuivienkokoista reikää" tai koloa…
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Mä veikkaisin ett jos mopon alusta on oikein säädetty niin pehmeätkin seokset (lämpötilasta riippuen) toimii botnialla niin ku niiden pitäis.
Jos taas alusta on säädetty vähän niin ja näin, niin kovemmat seokset kestää vähän kauemmin repeämättä kuin pehmeät, ja sen takia joistakin kuskeista tuntuu että kovemmat seokset toimii botnialla paremmin kuin pehmeät, vaikka vika on alustan säädöissä, eikä siinä seoksessa.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Kyllä ne varmaan optimi kuskilla ja optimi alustalla kestää, mutta aika harva meistä saa kumpiakaan olosuhteita aikaseks. Toki jos ajelee vielä kulutuksen kannalta jotain 2:10 optimoituja kierrosaikoja, niin toimii siellä mikä vaan. 4998:lla tai T998:lla siellä jotkut vikkelät ajelee... pehmeempää en pitkän kisan mitalla nähny kenelläkään (14 kierrosta) ja tuossa on tarkoitus edetä tuo matka mahd. nopiaan, ei tehdä koko kdsän treenirengasta etu tai takakumista.
Ja riippuen kelistä, kumin määrästä ajolinjalla, siitepölystä etc. samalla radalla samalla lämpötilalla on aika herkästi noin sekunnin verran eroa pidon suhteen.
Jos ajatellaan hetki "nopean" ja nopean kuskin eroa, niin "nopea" kuski säätää pyörää mieleisekseen, ja rengas repeää.
Nopea kuski taasen säätää pyörän nopeaksi ja maksimoi pidon siinä samalla, eli myös rengas kestää huomattavasti paremmin.
Kilpailuissahan on vaan siitä kyse, kuka sattuu olemaan sinä päivänä niissä oloissa vähiten virheitä tekevä kuski.
Eri asia on sitten Essonbaaripuheet joissa nopeus mitataan sillä kuinka nopeasti saa renkaat repeämään.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Juuri näin..mutta aika monta sellasta rinkulaanon olemassa, joista kehtaan väittää ettei niitä saa säätämälläkään toimimaan tuolla edes kisamittaa kunnolla. Oma pyörä ja ajotyyli on ollu ainakin viime kaudesta alkaen kohtuu armelias renkaille, mutta pehmosta dunloppia edessä en tuollansaa toimimaan. Kaikkialla muualla kyllä. Pehmeä bridge taas takarenkaana sellanen mikä ei oo toiminu missään muualla järkevästi ku botnialla kovassa helteessä. Ihmeellisiä ovat mustat ja pyöreät.
Syy vois olla siinä että et saa tarpeeks ätäkkiä etuselle, jolloin se pehmee etunen ei pysy sileellä botnialla lämpösenä. Kun taasen kaikilla muilla radoilla on karkeampi pinta, mikä aiheuttaa enemmän mekaanista liikettä renkaan runkoon, mikä riittää pitämäämään sen abaut toimintalämpötilassa.
Esim racechronodatasta kattelet onko jarruteho yli vai alle 70%, edes parhaimmissa jarruissa.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Kyllähän 4998 ja T998 pitäisikin kolmosluokan renkaana tuolla toimia. Ainakin näissä normaaleissa keleissä. Helteeseen noita ei sitten taas ole tarkoitettu. Pitäisi toimia kaikilla radoilla noin muutenkin, jos keli on sopiva. Oliskohan H677 sitten kuumalle sopiva kolmosluokan rengas? Toinen hyvä rengas botnialle olis 9838 tai H997. Nelosluokan renkaat tuolla ei näytä toimivan kun radan kuluttavuus on liian suuri.
Edessä 302 ajan seoksella ja tämä toimi ilman ongelmia pidon tai kulumisen kanssa, mutta en tuolla ajanutkaan kuin 1:45 alkuisia.
Road racing aiheinen blogi
Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri
ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
Kauppiaalta
Slick etu: Malli: Kovuus/ seos: Luokittelu:
120/70R17 KR106 MS2 9813 Medium-soft
120/70R17 KR106 MS3 343 Medium
120/70R17 KR106 MS4 302 Strong
Slick taka: Malli: Kovuus/ seos: Luokittelu:
195/65R17 KR108 Qualifying
195/65R17 KR108 9827 Soft
195/65R17 KR108 MS2 H998 Medium-soft
195/65R17 KR108 MS3 T998 Medium
195/65R17 KR108 MS3 H677 Medium - Hot
195/65R17 KR108 MS4 T886 Medium
195/65R17 KR108 MS4 H886 Medium
195/65R17 KR108 MS5 H997 Strong
195/65R17 KR108 MS5 9838 Strong
Kuvio etu: Malli: Kovuus/ seos: Luokittelu:
120/70ZR17 D212F GP PRO Race MS1 9743 Soft
120/70ZR17 D212F GP PRO Race MS2 9813 Medium-soft
120/70ZR17 D212F GP PRO Race MS3 9854 Medium
120/70ZR17 D212F GP PRO Race MS4 9838 Strong
Kuvio taka: Malli: Kovuus/ seos: Luokittelu:
190/55ZR17 D212 GP PRO Qualifying
190/55ZR17 D212 GP PRO Race MS1 H064 Soft
190/55ZR17 D212 GP PRO Race MS2 H998 Medium-soft
190/55ZR17 D212 GP PRO Race MS3 H998 Medium
190/55ZR17 D212 GP PRO Race MS3 H677 Medium - Hot
190/55ZR17 D212 GP PRO Race MS4 H886 Medium
190/55ZR17 D212 GP PRO Race MS5 9838 Strong
200/55ZR17 D212 GP PRO Qualifying
200/55ZR17 D212 GP PRO Race MS2 H998 Medium-soft
200/55ZR17 D212 GP PRO Race MS3 T998 Medium
200/55ZR17 D212 GP PRO Race MS4 H886 Medium
200/55ZR17 D212 GP PRO Race MS4 T886 Medium
200/55ZR17 D212 GP PRO Race MS5 H997 Strong
200/55ZR17 D212 GP PRO Race MS5 9838 Strong
Lähde:
http://www.mprata.fi/index.php?topic...32469#msg32469
Road racing aiheinen blogi
Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri
ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
^Onneks Dunlop ei muuta noita seosnumeroita kuin joka vuosi niin niissä pysyy hyvin kartalla.![]()
Superbike #7
Road racing aiheinen blogi
Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri
ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
Ei kannata, kun sen jälkeen ei tykkää muilla ajaaJoku tommonen strong rengas menis sulla varmaan aika pitkään, kun ei ole niin paljoa tehoa millä kiusata rengasta. Sitten helteelle joku kuuman kelin medium-soft.
Mun mielestä Dunlopeista on tullut "helpompia" renkaita käyttää toimivuuden suhteen viime vuosina. Voi toki olla että jotain muutakin on pyörä ja kuski linjalla muuttunut matkan varrellaTakasten kanssa sulla tais noita ongelmia olla? Sen ikäiset mitkä sullekin kierrätin oli varsinkin pehmeänä minusta vaikeampia saada toimimaan kuin nämä uudemmat. Viime vuosien renkaista jotkut 54, 4902 yms. on toiminut tosi laajasti monella radalla ja eri lämpötiloissa. Sitten nämä uudet pinnat ja helteet tuo omat juttunsa kuten muillakin merkeillä.
Vastaavasti taas Pirelli on minusta mennyt viime vuosina vaikeammaksi saada toimimaan ja kestämään. Varsinkin kesto syö miestä kun ei jollain SC1:llä pääse kuin sen reilun kisapituuden. Eivätkä edes kerro koska renkaat muuttuu kun on aina samat seosmerkinnät ;) Pidostakin voisi valittaa, mutta kun katsoi viime kesänä miten jotkut ajaa SC2 seoksella kuussatasella helteessä 1:19 Alastaroa, niin olen vaan hiljaa ja annan leuan painua kohti rintaa.
Road racing aiheinen blogi
Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri
ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
En ehtiny niitä sulta ostettuja ajamaan ollenkaan kun ne meni mopon mukana Mikolle. Niistä kumeista tulikin sit se Euroopan Avaruusjärjestön -hyväksymät renkaat läppä. Toki mulla oli varmaan mopon alustassa ja ajotyylissäkin vikaa, kun sain revittyä lähes kaikki Dunlopit, mitä alle laitoin. Ainoa minkä muistan kestäneen kunnolla oli 7712 viileällä Alastarolla ja 6854(?) toimi jossain, mutta ei Gotlannissa.
Tälle vuodelle on sitten läjä SC2 takasia. Jos niillä sen 100-150 kierrosta/rengas pääsis niin olis ihan tyytyväinen.
Edit. Toki kolme rengasta revin piloille ilmeisesti sen takia kun painemittari näytti väärin. Nykysin en sitten mittaria lainaakaan kuin semmosille ihmisille, jotka tunnen ja tiedän, että on miestä kertoa jos mittari tippuu.
Superbike #7
Yritätkö nyt sanoo, et tolla D212 renkaalla kuuluis esim. alastarossa ja motoparkissa käyttää kelistä riippumatta kovia seoksia, ja botnialla noita pehmeitä lämpötilan mukaan? (Jos ne kerta on karkeita, ja botnia silee.) Taitaa suurin osa tehdä kyllä just toisin päin.
http://www.dunlop.eu/dunlop_euen/mc/...212_GP_Pro.jsp
Mistähän muuten johtuu ero KR sliksin vastaavaan taulukkoon MS3 version kohalla?
http://www.dunlopmotorcycle.eu/dunlo...R106_KR108.jsp
^Erilainen renkaan runko? Esim Pirellin etusissa ei ilmeisesti ole kumiseoksessa eroa SC1 ja SC2 välillä vaan SC1 runko on pehmeämpi.
Superbike #7
Gotlanti ei ole yhtä karu renkaille kuin botnia. Pari vuotta sitten 54 eli MS4 luokan rengas toimi muistaakseni hienosti takana. Vaikea tuosta on varmaksi mitään sanoa, kun ei sieltä taida olla kellään viime aikaisia kokemuksia. Tuo 343+9838 pitäis olla varsin varma valinta ainakin renkaiden kestävyyden suhteen![]()
Road racing aiheinen blogi
Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri
ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
ovatko nämä kuluneet jotenkin erikoisesti teidän mielestä? takarengas.jpg eturengas.jpg