Ajoin viime kesän noilla GP Racer:llä (kuviollisella). Eturenkaana soft ja takana soft tai endurance. Repeämisongelmia ei ollut kummallakaan renkaalla. Lämpötilat vaihtelivat +4 ja +27 asteen välillä. Alunperin oli tarkoitus hankkia niitä "oikeita" kisagummeja, mutta saatavuuden takia päädyin noihin Racereihin. Tietäjät sanoivat että noin sekunnin ero noilla on kierrosajassa, jos kuski osaa kaiken pidon ja ominaisuudet hyödyntää. Minun vauhtiani ei renkaat rajoittaneet missään vaiheessa.(Nitrous @ Tammi. 12 2011,21:37) kirjoitti
Sen verran vielä, että tuo Endurance seos kestää ihan tolkuttomasti jopa Kemorassa. Endurance luistaa avauksissa helpommin. Eturenkaita mulla meni kauden aikana 3 kpl ja vähemmälläkin olisi selvinnyt, mutta kun ei kehdannut samalla ajaa koko kautta. Vauhdit Kemorassa ja Botnialla 1.15 alkuisia, Alastarossa 1.28 ja Motoparkissa 1.34 alkuisia. Paineista nuo ovat tarkkoja mutta omien kokemusten mukaan ainakin Pirelliin verrattuna kulutuskestävyys on ihan toista luokkaa.
Budjettimielessä itse laskin nuo Racerit kaikkein järkevimmiksi juuri tuon kulutuskestävyyden takia ja kuviorenkailla ajoin siksi että myyn renkaat käytettynä eteenpäin. Noilla keinoin rengasbudjetti pysyy kohtuullisena ja aina saa ajaa uusilla renkailla.
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
^Kiitoksia tiedosta. Luulisin, että minullakin tuo repeämisongelma johtui lämppäreiden puutteesta.
Superbike #7
Itselläni kierrosajat suurinpiirtein samassa haarukassa -Hanski-:n kanssa ja takarenkaana KR108 6680 ja tuntui omaa väärinkäytöäni kestävän isältä pojalle. Käytettynä saadulla takanakilla ajoin n. 6 ratapäivää joka vastannee noin 400 kierrosta. Kumin pystyi käyttämään aivan loppuun asti niin ettei kulutusmerkkejä enää näkynyt. Toki viimeisillä ratapäivillä jonkinasteisia luistoja alkoi avauksissa tulemaan, mutta siltikin suurin nopeutta rajoittava tekijä oli tasan tarkkaan kuskin ajotaidot.
Mitään repeämisongelmia en havainnut vaikka lämpötilat vaihtelivat +10-+25C välillä. Lämppärein IRC:n evot joihin asetettu 80C tavoitelämpötilaksi ja lämppärit kiinni renkaassa vähintään tunnin ennen radalle lähtöä. Tuolla lämmitysajalla +15C ulkolämpötilassa vanteetkin saavuttivat n. 40C lämmön, joten koko rungon voi olettaa olevan lämmin. Paineet tarkastin lämppäreissä ja asetuksena oli 1,3-1,35 bar.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Kiitos -Hanski- tiedosta, joka tosin vaan lisää tuskaa. Jos kuitenkin tulee ajeltua välillä muun merkkisillä kumeilla, jotka sitten olisivat kokoa 180/55 on niille ilmeisesti IRC Evo XL liian iso.(-Hanski- @ Tammi. 12 2011,20:13) kirjoitti
No vielä ei ole hankittu uusia lämppäreitä eikä renkaitakaan.
Pitääkö Dunlopit tilata aina ennakkoon jo talvella? Saatavuus on välillä ollut kai heikkoa.
Tämän ketjun perusteella Dunlop on vahva ehdokas omiin ratakurvailuihin ensi kesäksi.
jake
ex. YZF-R6R -06 kilpuri
ex. GSX-R600 -05
ex. ZX-9R -96
ex. GSX600F -00
ex. RD125LC -83
Ymmärrykseni mukaan noita XL:iä voi käyttää myös 180-renkaalla kunhan on tarkkana miten ne siihen renkaan päälle asettaa. Lämppärit eivät saa mennä yhtään tarroja enempää päällekkäin, sillä se polttaa lämppärit eikä takuu korvaa väärää käyttöä. L:t 190 kumin päällä puolestaan jäävät vajaiksi jolloin kumiin jää kylmä raita.(jakez @ Tammi. 14 2011,16:53) kirjoitti
Prot JAM:lta tai MP-hotellilta varmaankin osaisivat sanoa tähän mielipiteensä.
Itse alan himoita toisia lämppäreitä, jotta saisi varakumitkin teltassa lämpimiksi... Näin se nälkä kasvaa syödessä.![]()
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
IRC toimii L -kokosena hienosti sekä 180/55 -kokosen Pirellin, että 190/55 -kokosen Dunlopin päällä. Ei jää kylmää kohtaa.(Juutana @ Tammi. 14 2011,18:22) kirjoitti
Onko jollain kokemusta siitä, että kuinka paljon on eroa sillä onko alla D211 GP Racer vai D211 GP ja onko slicksi vai kuviollinen?
Kauhea painiminen itseni kanssa, että kuviollinen vai slicksi. Kuviollinen helpottaisi elämää, mutta jos slickillä saisi paremmat kierrosajat turvallisemmin/helpommin, niin ehdottomasti plussaa.
Entä onko kuviollinen D211 GP myös kadullakin ajettava vai ihan pelkkä ratarengas? Ei siinä märkäpito (katuajoa ajatellen) tarvitse kummoinen olla, mutta kunhan nyt ei ihan saippuaa olisi. Ilmeisesti nuo kuviolliset renkaat on katuajossa normaali rengaspaineilla ihan kulutus kestäviä. Seos kuviollisissa olisi tod.näk. edessä soft tai med ja takana med.
xxx
Ainakin tuo Racer tuntuu kestävän katuajoa ihan mukavasti. Pirun liukashan se on sateella ja kuivallakin muutaman (3-4) ensimmäisen kilometrin ennen kuin vähän lämpenee.(Streethawk @ Tammi. 16 2011,17:57) kirjoitti
Superbike #7
Ei liene harrastelijatasolla mitään vaikutusta kierrosaikaan onko kuviollinen vai slicksi.(Streethawk @ Tammi. 16 2011,17:57) kirjoitti
Eturenkaaksi kannattaa otta se soft kun ei sitäkään saa ajamalla loppuun sitten millään.
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Tätä tuolla ylempänä minäkin kyselin jo, osaisiko joku valaista? On sen verran hyvä tarjous tuolla rodamotolla tuo 275 e/setti medim seoksella tästä racerista, että kiinnostais jos kannattaa...(Streethawk @ Tammi. 16 2011,17:57) kirjoitti
Family toys:
Ducati 1299 Panigale S 2016
BMW S1000RR 2011
Useimmat varmaan huomannut nuo Scuuban aiemman linkityksen kautta löytyvä paine- ja lämppäritiedot mutta alla ne kuitenkin
http://www.dunlopracing.com/Pressures.pdf
http://www.dunlopracing.com/Warmers.pdf
MP-messuillahan pääsee kyselemään Blacksevenin porukoilta tarkempaa faktaa. Myös hinnoista ja saatavuudesta joka viime vuonna kaiketi oli jo ihan ok.
Edit: Alempana keskustelua ko. ohjeiden oikeellisuudesta.
XX -06 (2012 - 2014)
Yamaha R1 -08 kilvetön (2010 - 2012)
GSX-R 1000 k8 (2010)
XX -08 (2008-2010)
XX -05 (2005-2008)
CBR 600 F4 -00 (2001-2005)
Jos kuviokumia haluaa, niin kannattaisi ehkä kokeilla D209 rengasta, sillä sitä näyttäisi saavan rodamotolta nyt alle 170e/setti ja 72,80e/takakumi...(Bobo @ Tammi. 17 2011,08:37) kirjoitti
Rodamoto
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Jos olen oiken ymmärtänyt googlen avustuksella, niin 209 vs. 211 renkaan profiili olisi selvästi muuttunut ja olisi tullut 10 astetta lisää kallistuskulmaa. Mutta se, että malleissa tämä sitten on näin onkin sitten toinen juttu, kun itse aika pihalla näistä Dunlopeista. Ymmärtääkseni ainakin GP-A (joku jenkkimalli?), mutta mites GP ja GP racer..?(Juutana @ Tammi. 18 2011,20:23) kirjoitti
xxx
Onko slicksi kuitekin ns. "turvallisempi" rengas myös amatöörille? Vaikka se kierrosaika ei juurikaan muuttuisi, niin antaako slicksi enemmän anteeksi virheitä. Esim. avaa vähän liian kantillaan vähän liikaa.(TeroT @ Tammi. 16 2011,18:50) kirjoitti
xxx
Noissa kuviollisissa ja slikcseissä seoskumeissa ei oikeestaan ole ajossa eroa. Siis, jos malli on muuten sama. Hiljasemmilla vauhdeilla taas saattaa olla, että kuviollisen kumin pinta elää hieman enemmän ja sitä kautta lämpee paremmin. Mutta käytännössä aika lailla sama kumpi on alla.(Streethawk @ Tammi. 18 2011,21:44) kirjoitti
Jos kattelet lähemmin niitä seos-renkaita, niin huomaat että sitä kuvioo on ihan vain näön vuoksi/sen takia että siihen saataisiin katuleima. Esim kantissa ei oo kuvioo ollenkaan.(Streethawk @ Tammi. 18 2011,21:44) kirjoitti
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Noin minäkin olen asian ymmärtänyt. Toisaalta on outoa että esim GP Racerissä takarenkaana slicksi on suositushinnaltaan yli 50 euroa kalliimpi kuin kuviollinen.(Skylark @ Tammi. 19 2011,00:01) kirjoitti
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Hinnan eron voisi selittää kokoero ja myös se että rungoissa on eroa, kun toinen on tehty SS pyörään ja toinen SB pyörään.(TeroT @ Tammi. 19 2011,07:06) kirjoitti
"Starvin' Marvin"
Tylsimpinä hetkinä poikkea osoitteessa: http://www.janipartanen.com
Ei tarvitse vilkkua käyttää, jos oot jo ojassa....
Molemmat kokoa 200/55 eli 6" vanteelle tarkoitettuja eli siis Superbike-koko. Kuviollinen 295e ja slicksi 356e.(parjan_fin @ Tammi. 19 2011,09:45) kirjoitti
Kataloogi
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Itse taas olen ollut siinä käsityksessä, että GP-Racer-mallissa 190/55-17 on tarkoitettu 6" vanteelle ja 180/55-17 puolestaan 5,5" vanteelle. "Oikea" seosrengas sitten taas niin, että 190/55 on 5,5" vanteelle ja 200/55 6" vanteelle tai sliksinä 195/65.(TeroT @ Tammi. 19 2011,09:50) kirjoitti
Onko jotain muuttunut viime vuodesta vai olenko saanut väärää tietoa/ymmärtänyt jotain väärin?
Superbike #7
Noin minäkin luulin ja olin jo tilannutkin 190/55 koossa. Onneksi maahantuoja kysyi minkä kokoinen vanne ja oikaistiin sitten tilaukseen tuo 200/55 joka tarkoitettu sille 6" vanteelle.(Nitrous @ Tammi. 19 2011,17:53) kirjoitti
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Hetkinen, nyt putosin jo täysin kärryiltä. Kysymys: sopiiko kuviollinen D211 GP Racer koossa 190/55 (jota rodamotolla myydään tarjouksella 275 e/setti) tonnisen gixxun vanteelle?(TeroT @ Tammi. 19 2011,19:21) kirjoitti
Family toys:
Ducati 1299 Panigale S 2016
BMW S1000RR 2011
6" vanteelle oikea koko on nimenomaan tuo 200/55 ei 190/55, joka on tarkoitettu 5,5" vanteelle.(Bobo @ Tammi. 19 2011,22:03) kirjoitti
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Taidan kaikesta huolimatta tilata 190/55 kokoisen, koska halvalla saa ja sellainen pyörii alla tälläkin hetkellä. Kyllähän tuo 190 käy 6" vanteellekin, mutta suositusvanne 5,5". *Jos ei toimi niin myydään sitten eteenpäin.(TeroT @ Tammi. 20 2011,07:21) kirjoitti
Edit. Tilasitko muuten Raceria sliksinä vai kuviorenkaana? Selittyisikö niiden välinen hintaero erilaisella rungolla ja samalla tämän koko sekoilun?
Superbike #7
Jos tuo kysymys oli mulle niin kuviorenkailla ajoin viime kauden ja aion ajaa ensi kaudenkin. Ensi kaudeksi varmaan otan noita oikeita seosrenkaita. Viime keväänä niiden kanssa oli toimitusajallisia haasteita niin otin sitten Racereita.(Nitrous @ Tammi. 20 2011,07:25) kirjoitti
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
6" ja 5,5" vanne, rengas 190 ei mitään suurempaa estettä asentaa kummallekkaan, suositukset perustuu aina johonkon seikkaan, katu ajo ym. radalla jos laitat 190 kumin jommalle kummalle, ero on hiuksen hieno kääntymisero, jota kokematon harrastaja ei todennäköisesti huomaa, muut asiat kuten ilmanpaine vaikuttaa enemmän, joten murehtiminen asian suhteen on aika turhaa.
Kisapyörissä esim PVM vanteet on 6,25" saavutettu ero on suuressa kallistuskulmassa renkaan optimaallisempi kosketuskulma rataan, ja näin hiukan, hiukan parempi pito.
Mitä tulee slicksin turvallisuuteen, alkaa sen turvallisuus harrastelijalle vasta sen oiken tehdyn lämmittämisen jälkeen (min.80C) muuten ei todellakaan ole turvallisempi.
Ehdotan kuviokummia, pystyt ajamaa saman kierrosajan kuin slicksillä, lisäksi voit ajaa sillä kadulla ja voit myydä sen eteenpäin jos reunat pelkästään huonona (kehittyneempi harrastaja)
Autovero pois moottoripyöristä PERKELE!
Suurkiitos erittäin selventävästä vastauksesta, nyt meni minullekin jakeluun(lanat @ Tammi. 20 2011,10:02) kirjoitti
![]()
Family toys:
Ducati 1299 Panigale S 2016
BMW S1000RR 2011
Mitä etua ja mitä haittaa on laittaa 200/55 vs. 190/55 ?(TeroT @ Tammi. 20 2011,07:21) kirjoitti
xxx
Ei kait se ole sen kummempaa kuin esim Pirellillä (tai muiden valmistajien tai itseasiassa taitaa muiltakin tulla noita 200/55 ensi kaudelle) vertaillessa 180/55 tai 190/55 tuolle samalle vanteelle. Renkaan profiilihan siinä hieman muuttuu riippuen minkä levyiselle vanteelle laittaa.(Streethawk @ Tammi. 21 2011,10:27) kirjoitti
Sitä en osaa sanoa huomaako tämmöinen harrastelija eroa. Joku asioista enemmän tietävä voinee kommentoida tai jos jaksat odottaa messuille saakka niin Strömbergin Haraa kannattaa vaivata Blacksevenin osastolla asian tiimoilta.
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Uskoisin, ettei eroa juurikaan huomaa meidän vauhdeilla.(Streethawk @ Tammi. 21 2011,10:27) kirjoitti
Itsellä pyörii alla pääsääntöisesti 180/55 -kumit ja ajelin yhden 190-slicksin pois kuljeksimasta. En huomannut käytännössä eroa ajettavuudessa. Koitin oikein tarkkailla, että taittuuko se nopeammin mutkiin, mutta ihan oikeasti tuota eroa ei kyllä näillä taidoilla huomaa...
Ota se, kumpi mahtuu alle.
//Andy
Lähetäthän ratapäiviin liittyvät kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org