Ite ajelin Alastaron vanhalla asfaltilla 1:32 aikoja ku oli slicksit alla. Ostin siis pyörän slickseillä varustettuna. Alla taisi sillon olla Pirelli SC1.
Mutta kyllä 1:35+ aikojaki niillä voi ajella. Se pito tuntuu kuitenkin täysin erilaiselta kuin normi katunakkien pito, joten itseäni ei ainakaan harmittanu yhtään että ajelin ekan ratapäiväni tolla kyykyllä slickseillä vaikka vauhti ei ollutkaa kovaa. Tottui siihe renkaaseen. Ja noilla vauhdeilla ei ainakaan tartte pelätä että slicksit kuluis ajokelvottomiksi
Kyllä sinne nopeaan ryhmään pääsee kyykyllä ihan katurenkaillakin, mutta jos ei nuppi vielä riitä, ni turha vetää liian korkealle rimaa koskea slickseihin mun mielestäni. Ite sain Botnialla huomata viime Elokuussa, että road 5 nakki pitää iha suht hyvin pari kierrosta, sit se sulaa alle, ja sen jälkeen se ei ookaa iha hirveän kivaa se ajaminenHUOM! Nyt siis puhutaan sellaisesta vauhdista, että vedin stock hayabusalla lähelle nopean ryhmän rajaa. Slicks on tossa asiassa paljon kivempi vaihtoehto ku se ei noissa vauhdeissa vielä yritä tappaa sinne päinkään.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
justjoo millä renkaalla sä luulet et kuussataset niitä rataenkkoja tekee? dunlopin sliksi nyt vaa ei ole se oikia jos ajetaa alastarolla 1.35 aikoja jos motoparkissa nii kyllä- täytyy olla aikamoine mestari jos keskirymän vauhdisa pitää noi lämpösenä- ehkä jos 20 ja aurinko paistaa muute ei- miksi sä luulet et nitros kaatu motoparkissa?
pirelli sliksi ja sc1-3 kuvio nyt on käytänösä sama ja pitää iha erilailla hitaamasaki kyydisä ja toimii jopa kadulla jos haluu rikkoo moposa nii laittaa alle dulopi sliksit ja ajaa keskiryhmässä-
Kisaslickseillä.
Ei se myöskään tee siitä "väärää" rengasta jos ajat hitaampaa ku mitä sillä joku SM-kärki ajaa.
Itseasiassa ei tarvitse olla mestari, koska noissa vauhdeissa et myöskään kovin todennäköisesti junttaa sitä pyörää lähellekään täyteen tilttiin, joten ei siltä kysytä hirveitä ominaisuuksia.
Koska oli helvetin kylmä päivä, Nitrous joutui venttaamaan varikolla radalle pääsyä pitkään joka kylmensi lämmitetyn renkaan JA koska motoparkissa kaartuu vain 3 mutkaa oikealle ja loput vasuriin, joten se oikea kylki ei ollu kerenny ottaa lämpöä aiemmista mutkista..... plus Nitrous veti matalaa 1:28 aikaa joten yritys oli astetta kovempi ku keskiryhmäläisellä.
Tarkoitin Pirelli Superbike SC1 joka on slicks....
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Mitäs jos tehtäs niin, että Esso.K ja Privateer keskittys ihan vain omien kaatojensa analysointiin? Varsinkin kun kummallakaan ei näytä olevan faktat hirveän hyvin hallussa ko. keissistä.
Superbike #7
Mikä meni väärin? Sinulta mä olen noi kuullut mitä kirjotin.
Omasta ketjustasi siteeraus:
Enkä siis tarkoittanut että tossa kelissä vedit 1:28 aikaa, vaan tarkotin että edellisenä kesänä ajoit kisassa matalaa 28. Yritin siis ilmentää sitä että nyt verrattiin SM kärkipään kyytiä vs keskiryhmän kuskia.Keli ei lämpötilan puolesta ollut mikään paras mahdollinen ja jälkikäteen miettien olisi pitänyt jättää ajot tuohon.
Kaikesta huolimatta tuli lähdettyä radalle uudestaan kahden maissa. Varikoltalähtökierroksella vain unohtui semmoinen pikku juttu, että Motoparkissa käännytään aika paljon enemmön vasemmalle kuin oikealle ja tästä syystä renkaan oikea laita voi päästä viileällä kelillä jäähtymään. Niinhän siinä sitten kävi, että etunen lipsahti harmittoman oloisesti alta alamäkioikeassa.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Itse olen ajanut aika paljon seosrenkailla keskiryhmässä AT4 kouluttajana ilman mitään ongelmaa. Välillä Alastarossa vauhti on ollut 1:40 luokkaa ja ylikin. Samoilla renkailla siellä ajelen kuin nopeassakin ryhmässä. Yleensä vielä koulutuspäivälle tulee valkattua ne roskikseen menossa olevat kumit.
Haastavinta tuossa on se, että jos vähän viileämpänä päivänä ajaa koulutettavan perässä 1:40 aikaa ja lähtee vaikkapa ajamaan toisen perässä, joka ajaa 1:30. Siinä pitää olla tarkkana että rengas ehtii lämmetä uudestaan, vähän samalla tyylillä pitää ajaa kuin sadekelillä sateisilla. Pitää vaan tunnustella rengasta ja pitoa, eikä vetää mitään kammoapeksijarruja maksimikallistuksessa.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
sitähä mätossa koetin sanoo et seoskummit toimii vaikka kadulla ku on varovainen- poikkeuksena dunloppi sliksi ms-xxx mikä on jäähtyneenä noista varaalisin-näin ainaki ne nopiat hemulit on sanonu seoskumeksia itelläki ollu katurekaana sillo ku vejettii enite täysii-
Jossain vaiheessa kannattaa opetella ajamaan luistavilla renkailla, ihan sama mitä merkkiä on alla. Vähän revenneet renkaat on tähän hyvät, kun antaa palautetta aika nätisti. Jäähtyneet renkaat lähtee taas alta aika paljon hätäsemmin, etenkin jos luotto on kova ja ns. sokeaa. Luistava rengas kertoo, että sillä hetkellä se ei halua enää tehdä kauheasti enempää töitä... tai se luistaa hommistaan vielä enemmän.
Omalla kohti tuo tuli opeteltua ihan käytännön kautta, kun harrastuksen pari ekaa vuotta tuli laitettua renkaita alle suoraan roskiksesta niistä sen enempiä ymmärtämättä.
Seos Dunloppi muuttuu jäähtyessään hieman aikaisemmin vaikeaksi hallittavaksi, kuin esim. Pirelli, mutta en olisi nyt kovin huolissaan, jos on perus kesäpäivä ja lämppärit käytössä. Seos Dunlopin slicksit on olleet alla myös katupyörässä ja olihan se ihan karsea ajella siirtymiä... en suosittele kenellekään katuajeluun.
Sitten on vielä sellainen legenda, että sateinen pitää hyvin kylmänä. Kylmän Pirellin sateisen ero sellaiseen noin 70 asteiseen vastaavaan kuivalla asfaltilla on ihan järkyttävä. Lämpimänä sillä pääsee johonkin 4-6s haarukkaan slicksistä kotimaan radoilla.. Kylmänä aika herkästi kyljelleen.
---
Voisin luopua muutamista käytetyistä Dunlopeista kokoa 195/65, seokset ms3/4. Jokaisessa joku kulutusmerkki näkyy, eikä mikään ole ilmaissut liikoja luistohaluja, eli juuri sopivia luiston opetteluun. Parempia kuin roskiksessa.
Ajoin viimeksi mielestäni aika silestonella ms4 takakumilla, ja kyllä vaan pitoa oli kylmässäkin säässä.
Kyselin gp503:sta uuden eturenkaan 125/80 ominaisuuksista. Kuulemma olisi nyt seokset niin että ovat pykälää kovempia. Uusi ms1 vastaa vanhaa ms2, ms2 vastaa vanhaa ms3 ja ms3 vastaa ms4. Jostakin syystä seosten nimet entisiä mutta merkitys eri. Saapa nähdä.
https://www.dunlop.eu/en_gb/motorcyc...formation.html
Tuolta löyty joku taulukko aiheesta.
Edit. Tosin tuossakaan ei ole 125 etusta mukana.
Superbike #7
Tuo on nähty, mutta ei selvennä kr109 125/80 etusta. Sen sijaan näkee, että uuden big size kr108 200/70 takasen seokset ovat jotenkin loogisia verrattuna vanhaan 195/65. Ilmeisesti etunenkin menee jotenkin vastaavasti.
Olisin taas kyselemässä ohjausta ja neuvoja kokeneemmilta.
5 ratareissua tälle keväälle takana Kawalla ja ne vedetty ensiasennuskaturenkaalla, eli Bridgestone Battlax RS 10:llä. Hyvin on rengas toiminut minun vauhdeillani (Alastaro 1.30+), mutta ihan ääretön luottamus ei kuitenkaan uudella pyörällä noiden pitoon ole.
Haluaisin vähän alkaa kiristämään vauhteja ja pikkuhiljaa kelien (toivottavasti) lämmetessä harkita seosrenkaiden alle laittoa. Nuo RS 10:t alkavat myös varmaan olemaan muutaman ratareissun jälkeen aikas viimeisillään.
Uskon, että Alastarossa jo vauhti voisi riittää pitämään seoskumin toimintalämpöisenä. Mietityttää kuitenkin, että miten uusien ratojen opettelu onnistuu seoskumilla, kun varsinkin alussa vauhdit on varmasti tosi rauhallisia. Botniaringille ja Kemoraan olisi tarkoitus lähteä vapaavuoroille ihmettelemään.
Tallissa lappukumeja: Dunlopin GP Racer D212 Slick Mediumit ja KR 106 m3 & KR 108 m4.
Pitäisikö hankkia vielä tähän väliin yksi setti jotain helpommin lämpiävää välimallin rengasta? SportSmart TT tai kuviollinen seoskumi Pirellin Supercorsa II ((F:SC2 ja R:SC1) - joku muu?
Olisiko kokemukseen perustuvia näkemyksiä?
Vittu slicksiä alle vaan, kun lämpöä alkaa olla. Ei se vauhti täälläkään päätä huimaa, mutta esmes toi Contin slicksi onkin sitten halvan hintansa lisäksi melkein isältä pojalle rengas Alastaron uudella asfaltilla. Samalla etusella ajoin esmes koko viime kesän. OK, alkoi olla syksystä aika kulmikas, koska päin persettä jarrutettu. Takasia meni kaksi koko kesänä, ja ratakilsoja jotain 1500 - 2000.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Toi voisi olla hyvä välimallin vaihtoehto:
https://www.metzeler.com/en-us/produ...cetec-td-slick
Uusi malli tälle kaudelle ja korvaa RR Racetec CompK -mallin.
Juu ei ne jarruttelut yksinään vaikuta, vaan lähinnä ajolinja. Ajolinja sen takia että se muuttaa sitä jarruttelua.
Suoraviivaisella mutkaan ajolla etunen kuluu kulmikkaaksi, ja suoraviivaisella avauksella takarengas kuluu eniten ns. avauskohdasta.
Siitä eturenkaan kulumasta näke myös sen että missä kallistuskulmassa mopo on enimmäkseen tehokkaan jarrutuksen aikana. Ja sama takarenkaan kohdalla avauksessa.
Loppujen lopuks hyvin yksinkertainen syy-seuraus-suhde. Eli se millä tavalla renkaat kuluu, kertoo vain siitä mimmosta ajolinjaa kuski ajaa, ja siihen liittyen; miten jarruttaa ja miten avaa.
CT-Toolsissa combined-G-käppyrä verrattuna lat ja long acc -käppyröihin kertonee myös aika suoraan sen missä vaiheessa mikäkin rengas kuluu. Ts kun combined on siellä 1.3:n tuntumassa niin rengas kuluu eniten.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
^Reagointiaika n. 40 minuuttia...vähän on vielä talviruosteita selkeesti.![]()
Eniten tohon renkaiden kulumiseen vaikuttaa rataprofiili ja kierrosaika, jos alusta on kuosissa ja alla suurinpiirtein oikeat seokset oikeilla paineilla. Loppu on sitten melko akateemisia lillukanvarsia.
Superbike #7
Olisiko tuohon jotain näkemystä? Jotenkin olisi mukavampi ajatus opetella rauhallisemmin uusia ratoja ja kuitenkin pystyä sitten päästelemään omaa kovaa kun homma alkaa toimimaan. Tuo Metzelerin uusi TD (=Track day) -malli vaikuttaa aikas mielenkiintoiselta. Tosin käytännön kokemuksia nettimaailmastakaan ei vielä oikein löydy. Ei tarvitse markkinointipuheiden mukaan välttämättä edes lämppäreitä.
KR109 125/80 etusta pyörittelin käsissä irrallaan ja vertailin KR106 120/70 kumiin. Irrallaan ovat täysin samankorkuisia, mutta KR109 on selkeästi leveämpi, noin 1cm vanteen asennuskohdasta.
Tilanne muuttuu kun tulee vanteelle, koska rengas puristuu enemmän. Painoeroa oli 180g, KR109 yllättäen kevyempi, 4.39 vs 4.57. Ehkä viikon päästä ajamaan jos malttaa lumisateet loppua.![]()
Joo.
Pyörän geometria muuttuu, kun alle lyö isomman vierintäkehän renkaan (katurengas 190/55 -> slicks 200/55). Mitä käytännössä olette tehneet tuon korjaamiseksi?
Preloadia säätämällä takaa alemmas vai etupäätä nostamalla? Vai vaatiiko tuo koko etupään nostamista ylä- ja alakolmioista?
Älä tee mitään ennen kuin ajat sillä. Jos tuntuu hermostuneelta ja/tai takaa tuntuu puuttuvan pitoa, korjaa gemeotria nostamalla vähän keulaa. Elikkäs tiputat keulputkia kolmioiden läpi. N. 10 minuutin homma tehdä jos on rungosta tahi alakolmiosta nostava pukki käytössä.
Superbike #7