En oo vielä ajanut, mutta seokset pitäs mun ymmärtääkseni olla samoja kuin 195/65 seokset. Mielenkiintosta kokeilla miten paljon joutuu muuttamaan mopon geometriaa tuolla uudella renkaalla. Perä nousee tuolla renkaalla nimittäin ~8mm(!) verrattuna 195/65 kumiin. Tuo 8mm on mitattu maasta akseliin, joten lienee suht lähellä totuutta. Kumin reunalla halkaisijaero on millin luokkaa. Samoin välitysten puolesta saattanee parissa paikkaa säästää yhden vaihdon kun isommalla renkaalla välitys pitenee.
Superbike #7
K9 gixu pitää joka tapauksessa vetää niin pitkäksi kuin mahdollista, joten ei pitäisi tulla ongelmaa sen suhteen ettei lämppäri mahtuisi väliin. Oiskohan uudella ketjulla jäänyt 6-8mm säätövaraa vielä pidentää mopoa Motoparkin välityksellä, jolla pyörä on pisin. muiden ratoje väleillä pyörä on 8-16mm lyhyempi. Vakioon verrattuna Motoparkin väleillä akseliväli on vajaa 30mm pidempi.
Edit. Ja tuo 8mm korkeusero mitattu siis renkaat paikoillaan pyörässä. Helpompi mitata noin kuin irtovanteella. En kyllä tullu kattoneeks vatupassilla, että oliko mopo vinossa ja mittasin vain toiselta puolelta, joten pientä heittoo tossakin mitassa voi olla näin tarkemmin ajatellen.
Superbike #7
No niin. Ilman, että alan lisäilemään ketjuihin lenkkejä ja mahdollisesti lisäksi teen 520 muutoksen, niin tuohon Fiatin 6" vanteeseen on vain laitettava 180/55.
Kuvioslicksiä tästä koosta löytyy ihan kiitettävästi. Yksi on D212 GP Racer (ei se PRO)
Mikä combo allekirjoittaneelle keskiryhmän sekaajalle (etu/taka)
Soft/Medium
Vai
Medium/ Endurance
Vai onko väliä? Toinen vain sitten kuluu nopeammin.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Pieni tarkennus; GP Racer D212 uudistui tälle kaudella ja taitaa olla huomattavasti eri rengas kuin aikaisempi. En tiedä onko jo 2016 valettu uutta mallia vai löytyykö sekaisin. Esim. gp503.de näyttää kyllä myyvän 2017 valua.
"Uusi muotoprofiili ja rungon rakenne on otettu suoraan GP Prosta. Ne vähentävät huomattavasti ohjauksen raskautta ja mahdollistavat terävämmät, nopeammat suunnanmuutokset edeltäjäänsä nähden"
Uudessa on myös viimeisin NTEC ja seoksia on päivitetty.
Endurancessa on se huomio, että 180-koossa ei ole käytössä uutta rakennetta:
"uusin lämmönhallintateknologia (käytetään Endurance-versioiden takarenkaan 190/55ZR17- ja 200/55ZR17-koossa) parantaa renkaan repeytymien kestävyyttä, sillä se tekee ulkoseoksesta hyvin vahvan ja kestävän ja samalla tarjoaa kisakäyttöön kelpaavan pidon pehmeämmän pohjaseoksen tuottaman lämmön ansiosta."
Mediumin markkinalause ei lupaa pitkää käyttöikää:
" Uuden keskikovan seoksen painopisteenä on silkka pito, joka tuottaa äärimmäisen suorituskyvyn lyhyillä matkoilla"
Eturenkaan seoksen valinnassa on tehtävä valintoja: hakeeko rengasta jolla ajaa koko kesän lämpötilasta välittämättä, vai vaihtuuko rengas kesän kuumimmalle jaksolla? On muuten mennyt tänä keväänä paljon mopoja nurin etusen luistettua alta, joten se etusen valinta on aika kinkkinen juttu.
Siis soft/medium.
Mun ajossa etunen ei saa sikaa, joten ei kiehu helteilläkään. Ainakaan vielä.
Olipa muuten aika filosofinen vastaus yllä.
Alku"kevään" kaatoja ei tartte ihmetellä, kun asfaltti on melkein jäässä. Ei vain ole pitoa, ja renkaatkin jäähtyy jopa kovemmassakin ajossa. Sellainen on Suomen suvi.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Tilasin D212 medium/endurance, takanen 200/55. Toimii karkeammalla pinnalla ja laajalla lämpöalueella. Myyjän mukaan. Ja nopean vauhteja tarkoitus mennä, mutta sitten näkee. Kasassa on Meziä, Pirelliä ja tuo uusi D. Niistä pitäis löytää se mielitietty.
Milloin testaat? Mulla yks uus misukan takanen, joka menee kesäkuun Alastaroon alle, mut sen jälkeen heinä-elokuun päiville tarttee uutta gummia.
Niin, ja psykologiaa tää on omalta osalta enimmilleen, joten olkaa kärsivällisiä mun sielunhoidossa.
Edit: oishan se kiva, jos toi combo toimis, ku vois kestää hiukka pidempään.
Edit2: Voihan tän hämmästelyn muotoilla toisin. Mikä noista comboista vastaa toiminta-alueeltaan legendaaristq SC1/SC2 comboa, joka keskiryhmässä toimii satoi tai paistoi.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Toi takasen medium vs. endurance on aika helppo hahmottaa. Taitaa jälkimmäisessä olla isompi toimintaikkuna.
Etusen suhteen soft vs. medium niin mulla ei ole mitään käsitystä, miten noi toimii.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Tähän vielä sen verran omaa pähkäilyä aiheeseen, että nollakelillä rengas lähtee alta kuin talonmies katolta, koska reunaa kohti mennessä se on entistä kylmempi ja siten kallistuksen lisääntyessä pito heikkenee hyvin nopeasti.
Kuumalla kelillä taas tilanne voi olla päin vastoin, eli se ihan reuna alue on sopivasti viileämpi ja taas keskemmältä rengas voi käydä liian kuumana, eli kun alkaa puskea, niin rengas pyrkii vielä vähän antamaan anteeksi.
Jos dunlopit toimii saman suuntasesti, kuin ennen, niin pehmeää eteen, joka taas ei kestä Botniaa. Näistä on tosin jo muutama vuosi aikaa. Edes se pehmeä etukumi ei kulunut juuri mihinkään.
---
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Missä hinnoissa liikutaan käytetyissä dunlopeissa, 120/70 R17 ja 195/65 R17. Varmasti kaikki vaikuttaa kaikkeen, paljonko on pintaa jäljellä, paisto pvm, ja seos. Jos edes suuntaa antava hinta.
50e päälle jos mennään niin pitää olla vähintään kohtuullinen kaikilta osin. Ei noita oikein voi laskea niin että huonoin kulutusmerkki ja katsoo montako milliä kulunut ja hinta sen mukaan. 3-numeroista hintaa en kyl äkkiä maksaisi muutakuin tosi tarpeeseen ja ihan pintaraavitusta kr108 kumista.
Uudessa kr takasessa on 3mm pintaa kukutusmerkin pohjaan mitattuna. Takasella ajaa B:n kärkikyytejä 150-180 kierrosta. Uus takanen maksaa 230-330€. Eli tommonen 100 kiekkaa ajettu on vielä periaatteessa kunnoltaan melkein 100€ rengas. Tosin noi pitää niin hyvin kaljuksi asti, että mieluummin oon ajanu ne loppuun kun ruvennu tinkaamaan, että onko 1mm toisella laidalla ja 2mm toisella viiden kympin vai sadan viidenkympin rengas.
Edit. Mulla on tulossa läjä uusia myyntiin jis renkaat varannut ei ota niitä. Hinnat semmoset, ettei toinna käytettyjä ostella.
Superbike #7
Pitäähän dunlopit joo ja jos ei liiaksi niitä ole niin ilman muuta ite loppuun... Käytetyissä on aina omat hommansa säilytyksien, lämpösyklien, profiilien ja tasapainotusten kanssa.
Dunlopeissa on kyllä mielestäni ihan omanlaisensa arvo käytettynä verrattuna mihinkään muihin renkaisiin.
Kertokaas ny missä triidissä oli se yksi henkilö joka sano ett bemun orginaali takavanteelle on vaikee vaihtaa rengasta rengasraudoilla?
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Tälle kesälle en enää renkaita hanki, mutta ensi vuoden pohdintaa (syksyn alennusmyyntien varalta!) ja siihen mielipiteitä kaivataan.
Dunlopin sliksit mielessä kuviorenkaiden jälkeen, mutta seokset ja takarenkaan koko mietinnässä. Ajo tapahtuu lähes yksinomaan Motoparkissa ja keliä on vara valkata, eli ilman lämpö yleensä vähintään 15 ja poutaa. Eilen oli juuri tuo tilanne, jolloin aamun auringonpaisteen vaikutuksesta rata oli 27 astetta. Mikä toimii näillä ehdoilla? Entä jos ilma on max 25 ja rata 40-50? Onko jotain syytä ostaa 205/60 vakiintuneen 195/65 sijaan?
Kun laskee renkaan korkeuksia pelkän koon perusteella (gearing commander), 195/65 on korkein, säde 34.3cm, 205/60 on 33.9cm, ja ajamani D212 (200/55) on 32.6cm. Sitten tulee vanteen ja käytännön profiilin vaikutus päälle, mutta perä nousee kyllä selvästi.
Kahta erilaista voisin hankkia eteen ja taakse, mutta mitä? Ja tarvitaanko edes kahta erilaista jos ei aja kovin viileällä tai kuumalla kelillä ja vauhti on sellaista iltapuolen menoa? GSX-R 1000 K7 alla ja alle 1:35 ei tarvii päästä.![]()
Kun laskee renkaan korkeuksia pelkän koon perusteella menee arvaukset metsään.
Omista muistiinpanoista 195/65 W: 191mm D: 656mm
Aiemmin Nitrouksen mainitsemana muutama viesti aiemmin perä nousee 195/65 -> 205/60 8mm.
Seoksista oman kokemuksen perusteella laittaisin eteen 3 ja taakse 4. Näillä olen omat ajelut tänä ja viime kesänä ajellut kelistä ja radasta riippumatta.
Road racing aiheinen blogi
Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri
ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
Muistelen keväällä mitanneeni, että perä nousee 8mm 205/60 kumilla verrattuna 195/65 kumiin. Tämä mitattu maasta taka-akseliin molemmilla renkailla n. 1,5bar paineella. Pari milliä voi olla mittausepätarkkuutta suuntaan tai toiseen, mutta paljon tuo perä joka tapauksessa nousee.
Seoksista eteen mediumi eli kolmonen ja taakse jotain 2-4, eli med-soft-med-hard haarukasta. Parkki on aika kevyt rata renkaalle.
Superbike #7
Ajelin tän kesän vaihdellen 195/65 ja 205/60 profiilisten takasten välillä, ja ero oli huomattava. Sekä kääntyvyydessä, että moottorin kierrosluvussa. Kääntyvyyden muutos ei juurikaan haitannu meikäläisen ajoa kun mun mielestä se oli riittävän ketterä molemmilla/ sisäkanttareet tuli silmille jos jarrutti liikaa.
Kokonaisvälityksen muuttuminen oikeestaan haittas enemmän, kun avaukset lähti laiskasti eri kierrosluvulla, mopo kiihty hitaammin kun kierrosluku ei noussut niin nopeesti ja jarrumerkkillä oli väärät kierrokset/ "hitaampi vauhti". Tosin noi kaikki ongelmat oli vain korvien välissä, käytännössä mopo kulki ihan samat, kuulosti vaan erilaiselta...
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Nuoko vain oli erot 195 ja 205 välillä? Pito ja ajotuntuma muuten siis samankaltainen, mutta leveämpi on kankeempi. Taidan kallistua 195:n suuntaan vaikka tuo leveämpi saattaa olla halvempi, tai on ollut jostain syystä (gp503). Aika pitkään olen ajanut 200/55 profiililla ja nyt laitoin 190/55 supercorsan, koska setti oli ajamattomana jäljellä, ja tuntui kyllä herkemmältä. Vaihtui siinä merkkikin tietty. Pirelli kiinnostaa myös, mutta kuluu aika ripeästi mitä olen seuraillut.
Kiitoksia kommenteista!
Eiku leveempi on myös korkeempi, ja ketterämpi.
Pidosta en tiiä ku ajelen keposilla avauksilla ja DTC poistaa kaikki low/hi-sideriin johtavat kämmit kaasun kans.
Se miks sulla tuntu 190 ketterämmältä voi johtuu siitä että 200nen oli niin kulunut ett se vaikutti ohjautuvuuteen. Ja jos merkkikin vaihtu, niin käytännön korkeus ja profiili (todellinen muoto) saattaa olla mitä tahansa.
Dunloppi pitää loppuunkuluneenakin, kiitos matalapainerungon. Ja loppuunkuluneesta renkaasta saa ihan viimeset kumin ja pidonrippeet irti laskemalla painetta kympin pari.
Sen takia se tulee loppupeleissä halvaks. Varsinki ku tavis harrastaja tod näk ajaa yhellä MS4sella koko kesän ajot, ehkä jopa MS3sella. Jos alusta ja rengaspaineet on tontilla. Toki noikin saa revittyä muutamassa setissä paskaks jos alusta ja rengaspaineet on mitä sattuu.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Mittasin molemmat päät pukilla ja raon lattiaan Bridgestone V02 takana 20065517 vs Dunlop 2056017. Keula Dunlop -1 ja perä Dunlop +6 = 5 mm nenällään Dunlopilla.
Ajoin molemmilla Alastarolla. Kääntyhän se aika hätäseen ja pyrkii vähän helpommin keulimaan avauksissa Dunlopilla, jos alustalle mitään tee.
Takana ms2 ei juuri pitempään kestänyt kuin Bridge. Molemmat kuluu nätisti. Keli oli lämmin ja paine 1,4. Vähän paremmalta pito tuntui Dunlopilla, siis fiilis. Aika jyrkäksi toi Dunlop menee profiilitaan, kun ajaa ihan loppuun.
KL Service kx250x -23
Ok, päättelinkin taas väärin. Mutta kulumisnäkökulma huomioon ottaen, rengashan kuluu lähinnä reunoilta, liika on kai liikaa kääntyvyydessäkin. Jos profiili on kovin korkea jo luonnostaan ja sitten reunojen kuluminen vielä lisää sitä, niin kai se jossain kohtaa alkaa olla levoton? Sitten vielä perä selkeästi ylempänä, mikä vaikuttaa samaan suuntaan. Etuputkissa ei ole paljoa varaa kompensoida, jalat taitaa vielä sentään riittää korkean penkin kanssakin. Vielä kun saisi jostain tosi korkeita polvipaloja... No edelleen 195 vaikuttaa kiinnostavammalta.
Taakse ms4 varmaankin lähellä mulla, pito ja kestävyys sopivat. Paineita olen kyllä tottunut seuraamaan, joten eivät ole pahasti pielessä. Ja alustakin viisaampien tekemä.
Viimeksi muokannut: hidas57; 31.08.2017 klo 00:04.