Hyppää käymään sunnuntaina niin katsotaan mitä tuo gs-911 näyttää. Sen jälkeen voi alkaa tekemään johtopäätelmiä mihin suuntaan alkaa narisemaan.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Moro,
Sorry OT, mutta voisiko joku GS-911 omistaja armollisesti nollata mun Gessusta huoltovälinäytön kohtuu korvausta vastaan?
-Ilkka
BMW F800GS -11
Joo, pistä yv:tä.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Jep, soittelen vaikka sunnuntaina tarkemmin käymään tulemisesta.(iaj @ Elo. 20 2010,20:09) kirjoitti
Lisäsin jarrunestettäkin etujarrulle, akku oli yön latingissa ja navat/liitokset putsasin sekä tein pienen lenkin... ja sama vilkkuminen jatkuu vaan![]()
WildStar rumble in skräddarskog
ex. busa
K12RS
XJR1300
VTR
HORNET900
SPEEDMASTER
AMM.BONNE
FMX650
CR250
XR250
BETA250
Ok, lähdetään täältä mökkeilemästä silleen että joskus 3-4 aikoihin takaisin Espoossa.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Jarrunesteen määrällä ei ole merkitystä. Vikakoodi ei nollaudu itsestään vaan vaatii resetoinnin (ellei ole kyse vain akun alijännitteestä). Huolimatta akun latauksesta, tuo akkusi saattaa hyvinkin olla sen verran vanha/hapan, että startti imee jännitteen niin alas, että ABS:n power-on testi ei sitä hyväksy.(-RUMBLE- @ Elo. 20 2010,21:03) kirjoitti
<p>2002-2014</p>
Eipä lähtenyt resetoimalla vika pois, piston faulttia sieltä tuuppasi.
Lisäherkkuna resetoinnin jälkeen liikkeelle lähtiessä kova klonksahdus...
Kolme BMW:tä hoidettu tänään: yksi service reminder, tämä abs vika luettu ja omasta GSA:sta sai vielä venttiilitkin tsekattua. 29tkm mittarissa eikä vielä ole ollut säätötarvetta, aivan on mitoissaan.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
"Piston faulttiin" voisi auttaa toi pura, putsaa ja kokoa homma, jonka tein yhdelle ABSille, joka tuli sitten kuntoon.(iaj @ Elo. 22 2010,19:08) kirjoitti
https://docs.google.com/filevie....i&hl=en
Männät ovat jumissa, koska ABSia ei ole käytetty, kenties.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Kiitokset vielä iaj:lle tsekkauksesta...
joo piston fault ja resetoinnin jälkeen lonksahdus ja lähtöpisteessä taas. Samanlainen lonksahdus kuului viime torstainankin kun abs lakkasi toimimasta.
Ei muuta kuin BikeWorldiin huomen, ja sen jälkeen sitten katsoa jatkotoimenpiteitä.... harmittavaa![]()
WildStar rumble in skräddarskog
ex. busa
K12RS
XJR1300
VTR
HORNET900
SPEEDMASTER
AMM.BONNE
FMX650
CR250
XR250
BETA250
Moi. Tuo klonksahdus on se normaali liikkeellelähdössä tehtävä toimintatesti (joka nyt sitten epäonnistuu). Sen kuuluukin kolahtaa oikein kunnolla. Kolahdusta ei ole kuulunut, kun järjestelmä on ollut vikatilassa, eikä edes ole yrittänyt testiä.
BMW-huollon ratkaisu-yritys tuohon on "piston fault"tiin on
1) vaihtaa jarrunesteet
2) ajaa Moditecilla "mäntäohjelmaa"
Saattaa ruveta toimimaan (ainakin joksikin aikaa). Epävirallinen ja kait monissa tapauksissa onnistunut tapa on tuo Pekan esittämä puhdistus. Sitä ei kuitenkaan varmaan mikään (ainakaan virallinen BMW-)huolto suostu tekemään vaan tarjoavat uuden ABS-pumpun vaihtoa. Se taas maksaa liikesuhteestasi riippuen jotain. Pahimmillaan pari tonnia.
<p>2002-2014</p>
Tarkoitit varmaan ABS-yksikön vaihtoa(C-A-D @ Elo. 22 2010,20:56) kirjoitti
Eihän siinä ABSII systeemissä ole pumppua.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Juuri tuota. Eli yksikköä tietty tarkoitin vaikka pumpulla hämäsin...(Pekkavee @ Elo. 22 2010,21:13) kirjoitti
Kyllä tuo "pumppu" nyt on ruvennut kummittelemaan joka nurkassaHyvä, että joku on tarkkana semantiikan kanssa....
![]()
<p>2002-2014</p>
Homma hoidossa, myyjäliikkeen BikeWorldin toimesta ja kustannuksilla. asiat menne kuten hyvässä ja mallikelpoisessa liikkeessä kuulukin.
RM-Heinolla saatiin sama vikakoodi "piston fault" ja ajoivat mäntäohjelmat... mutta ei auttanut, ilmoittaa vaan että yksikkö on rikki.
Uusi ABS yksikkö tilattu ja tulossa, ja sitten Bemu odottaa pääsyä Heinolle hoitoon... *![]()
![]()
WildStar rumble in skräddarskog
ex. busa
K12RS
XJR1300
VTR
HORNET900
SPEEDMASTER
AMM.BONNE
FMX650
CR250
XR250
BETA250
Eli onnellinen loppu odottaa ja sitä myöden tyytyväinen asiakas!
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Oho! Siinä tulee B-Worldille kyllä turskaa tuosta kaupasta kerralla! Hyvää palvelua kuitenkin ja eiväthän nuo toimimattomanakaan olisi kenellekään voineet myydä vaikka olisivat purkaneet kaupan.(-RUMBLE- @ Elo. 24 2010,18:00) kirjoitti
Nyt sitten muistat ahkerasti "lukkojarrutella" ja vaihdattaa jarrunesteitä, niin pysyy uusi yksikkö kunnossa.![]()
<p>2002-2014</p>
Aihetta lipoen: Onko jotain syytä kun ABS valot jää vilkkumaan (vuorotellan) jos pyörä seisoo vaihde päällä pidemmän aikaa? Ainakaan en muista että olisivat jääneet elämään silloin kun vapaalla pitänyt parkissa.. Eikä sitten sammukaan tuo valoshow vasta kuin pyörän uudelleenkäynnistämisen jälkeen.
R 1200R '08. ex R 1100RS '93
Jos pyöräsi on tuo allekirjoituksesi mukainen, niin ainoa syy miksi ABS-valot jäisivät vilkkumaan epätahdissa MUTTA vika korjaantuu uudelleenstartin jälkeen on paska akku. Startti syö akun jännitteen liian alas ja ABS:n testi ei mene läpi. Kaikki muut virhetilanteet vaativat korjaamokäynnin / manuaalisen resetoinnin.(krummi @ Syys. 09 2010,15:32) kirjoitti
<p>2002-2014</p>
No eihän sitä voinutkaan olettaa että pärjäisi ilman mitään huoltotoimenpiteitä talven yli.(C-A-D @ Syys. 09 2010,18:35) kirjoitti
R 1200R '08. ex R 1100RS '93
Eihän tuo ole "huoltotoimenpide" vaan rutiininomainen akun vaihto.(krummi @ Syys. 09 2010,22:34) kirjoitti
![]()
<p>2002-2014</p>
ABS-yksikkö vaihtui viikko sitten maanantain iltana uuteen, eikä Heinolta mennyt kuin muutama tunti siihen, ja laina pyöränkin sain siksi aikaa...että hienoa toimintaa
Mutta nyt ihmetyttää tällanen juttu, kun hiekalla jarruttaa niin hirveän harvakseltaa "nytkäyttää " jarrua, tuntuu että ennen olisi tiheämmin. sekä autoissakin tiheämin.
Tein kunnon jarrutuksia molempia jarruja käyttäen hiekalla... niin eihän toi pysähdy oikein ollenkaan, monta metriä mennään "nykytellen". Kyllä ne sitten asfaltilla tuntuu toimivan, tein meinaan sielläkin kunnon rykäsyjä, että sain eturenkaankin vinkaseen kunnolla.
Onkohan noissa ABS:ssä jotain säätöjä yksikössä ?
WildStar rumble in skräddarskog
ex. busa
K12RS
XJR1300
VTR
HORNET900
SPEEDMASTER
AMM.BONNE
FMX650
CR250
XR250
BETA250
Ei siellä mitään säätöjä ole, tuosta nimenomaisesta syystä GSA:ssa ABS:n saa pois. Pari kertaa jo joutunut turvautumaan tuohon.
LT:n kanssa tuli koettua kauhunhetkiä huonommalla tiellä Albaniassa ennenkuin oppi tuntemaan miten tuo ABS toimii... moottorijarru on välillä tehokkaampi...
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Jep, ekaa kertaa minäkin kokeilin hiekalla kunnolla pysäyttää tota...eikä sitten mitenkään tuntunut vauhti hiljentyvän. Aika ihmeellistä kun noin harvakseeltaan jarruttaa
Täytyy pitää mielessä ettei tule yllätyksiä, harvemminpa sitä kyllä tollasella pyörällä kun mulla hiekalla ajelee, tai ainkaan kovaa.
WildStar rumble in skräddarskog
ex. busa
K12RS
XJR1300
VTR
HORNET900
SPEEDMASTER
AMM.BONNE
FMX650
CR250
XR250
BETA250
Ei se pelkästään hiekalla tuota tee, kokeileppa oikein kiharaisella/kuoppaisella asvaltilla mitä tapahtuu... tai siis mitä ei tapahdu...
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
No en ehkä kuoppaisella viitsi kokeilla.... kuivalla ja märrällä asfaltilla kokeilin, märällä ei nyt hirveen kovaa vauhtia uskalla eikä kuivallakaan niin hurjaan että takapyörä nousis ilmaan... kun painaa noin paljon toi.
Ihan hyvin asfaltilla toimi ja pysähtyy nopsasti, märälläkin, uudessa eturenkaassa hyvä pito.
WildStar rumble in skräddarskog
ex. busa
K12RS
XJR1300
VTR
HORNET900
SPEEDMASTER
AMM.BONNE
FMX650
CR250
XR250
BETA250
Moro,(-RUMBLE- @ Syys. 20 2010,20:41) kirjoitti
Olisko systeemiin jäänyt pieni ilmakupla? Systeemissä oleva ilmakupla joustaa, jolloin jarrupaine jarrusatulassa seuraa pidemmällä viiveellä ABS-yksikön säätämään painetta, tai pahimmassa tapauksessa ei saavuta riittävää painetta lainkaan.
Mun mopetissani (ABS-integral) pari vuotta sitten jarrunesteen vaihdon jälkeen ABS-nytkytys oli melko kulmikasta ja aloin epäilemään että systeemiin olisi päässyt ilmaa. Seuraavaan vuonna vaihdoin nesteen huolellisemmin ja mielestäni ABS-nytkytys muuttui lyhyemmäksi, nopeammaksi ja samalla jarrutus tasaisemmaksi. Jarrutusvertailujen välissä oli talvi, joten ilmiö saattaa olla mielikuvitustakin.
Paineen ABSII-järjestelmässä säätää kahva. ABS-yksikkö ainoastaan pienentää painetta "pyöräpiirissä" päästäen pyörän pyörähtämään. Eli jos jarruissa on ilmaa, ei jarru todennäköisesti edes lukkiinnu / ABS aktivoidu.(efraim @ Syys. 21 2010,09:20) kirjoitti
<p>2002-2014</p>
Moro,
Mielestäni ylläoleva kommenttini on validi myös 'normi' ABS-järjestelmälle, jossa jarrupaine tehdään kahvan tai polkimen jarrusylinterillä.
Oletetaan, että systemissä on hyvin pieni kupla siis niin pieni että jarrupaine riittää lukitsemaan renkaan. Tällöin saavutettava jarrupaine ei luonnollisesti ole teoreettinen maksimi mutta riittävä lukitsemiseen ainakin kevyellä kuormalla. Tällöin voidaan ajatella, että kupla on paineakku johon varastoituu painetta. Kun ABS havaitsee renkaan pysähtymisen se alkaa vähentämään painetta, jota pitää pudottaa ensiksi paineakun verran ja vasta sitten paineen pudotus alkaa vaikuttamaan jarrusatulaan ja jarrupaloihin. Vastaavasti painetta uudelleen nostettaessa pitää ensiksi varata paineakku ennen kuin paine alkaa vaikuttaa satulassa. Koska koko tapahtumassa on normaalistikin hitautta ja muuttuvat paineet ja tilavuudet ovat varsin pieniä tuon 'paineakun' varaaminen vaikuttaa koko jarrusysteemin toiminnan ajoituksiin ja siten nylkytyksen pituuteen/voimakkuuteen. Siis kuplalla on merkitystä ABS-tyypistä riippumatta.
Näin mietti kotitarvemonttööri Mansesta. *Mutta sitä en tiedä onko tämä todellinen syy Rumblen havaintoihin
![]()
En kinaa siitä saattaako ilmakupla aiheuttaa ABS:n epämääräisen tai kulmikkaan toiminnan. Ainakaan se sitä ei paranna - se on varmaa. Mutta vielä tuosta ABS:n toiminnassta sen verran, että mitään "paineakkua" tai pumppua ei ole. ABS toimii yksinkertaisesti järjestelmän pyöräpiirin tilavuutta muuttamalla ja samaan aikaan sulkemalla pääsylinteriltä ABS-yksikölle ja edelleen pyöräsylinterille tulevan paineen. Kun pyörä alkaa pyöriä, pienentää ABS-yksikkö (jousikuormitteisesti) taas pyöräpiirin ja avaa pääsylinteristä pyöräsylinteriin johtavan kanavan(efraim @ Syys. 22 2010,10:34) kirjoitti
<p>2002-2014</p>
Kyl jotenki tuntuis että jotain vikaa... kun tänäänkin noin kuudesta kympistä tein aivan totaalisia jarruktusia asfaltilla niin nytkytki siinäkin ihmeen kauan, ja jarrustusmatka omituisen pitkä.
Ei kyllä toivookaan että saisi perän ilmaan jarrutuksessa.. pitäisikö saada? kyl mun mielestä, silloin jarrustus alkaa olee täydellinen kun taka pyörä alkaa nousee ilmaan jarrutuksen loppuvaiheessa. Tosin bemussa etupään rakenne vaikuttaa asiaan...
Pitäis olla johonkin johon verrata... en ole ennen abs-pärrällä ajellut mitkä tolla tänä suvena, enkä silleen ole *kokeillut ennen remppaa noita jarruja.
Tänään huomasin että etusäiliö vähän tihkui nestettä ulos kannen välistä, kiristin ruuveja jotka oli vähä löysällä, tuntui auttavan.
En kyllä autossakaan ole koskaan ollut abs:ien ystävä, prätkässä varmaan sateella ainakin paikallaan.
WildStar rumble in skräddarskog
ex. busa
K12RS
XJR1300
VTR
HORNET900
SPEEDMASTER
AMM.BONNE
FMX650
CR250
XR250
BETA250
Varma tietenkään voi olla, mutta olisi aika paljon lyömään vetoa siitä, ettei tuollaisessa K1200RS:n tapaisessa lehmässä takapyörä ole ikinä noussut jarrutuksessa.
<p>2002-2014</p>