Läheskään aina sen syyn järkevyys ei vain aukea. Yhä useammin se syy onkin hallinnollinen. Ylhäältä tulee määräys alentaa nopeusrajoitusta X-määrällä tiekilometrejä, ja sitten arvotaan sopivat paikat.(trj @ Elo. 19 2010,22:04) kirjoitti
Mutta tämä "nopeus-sota" on jo hävitty, vaikka joku taistelu ehkä voitettaisiinkin. Kun nykyinen liikenneturvallisuusharha paljastuu isolle yleisölle ja paine kasvaa niin sitten viranomaiset alkavat perustella alempia ajonopeuksia liikennemelun ja energian kulutuksen vähentämisellä.
So What!
Seuraava vaihe on varmaan se, että moottoripyöriin tulee etupäähän jokin mistä ne tunnistaa tolpissa. Mutte se on ihan meidän oma vika. Jos ei noudateta nopeusrajoituksia niin se on sama kun pyytäis uusia rajoituksia. Ihan oma vika.
"Mutta tämä "nopeus-sota" on jo hävitty, vaikka joku taistelu ehkä voitettaisiinkin. Kun nykyinen liikenneturvallisuusharha paljastuu isolle yleisölle ja paine kasvaa niin sitten viranomaiset alkavat perustella alempia ajonopeuksia liikennemelun ja energian kulutuksen vähentämisellä." Sanoo Ulmanen ja on oikeassa.
Joudumme siis yksipuolisen propagandan uhreiksi.
Ehkä kuitenkin pitäisi ryhtyä asiallisiin vastatoimiin?
Parhaampana ehkä pitäisin nolaamista, huumoria ja julkista häpäisemistä. Pitäisi käydä huolella liikenneturvaidioottien kimppuun ja harrastaa säälimätöntä propagandaa nostamalla kaikista suurimmat naurettavuudet aina esiin.
Noin kuitenkin yleisesti muistuttaisin, että yleisesti autolla on helpompaa pitää yllä kunnon keskinopeuksia. Useimmiten siihen on syynä MP:llä ajaessa tulee valittua erilaisia teitä. Se johtaa pienempään valvontaan ja suurempiin kilometreihin. Sen lisäksi pienempi mukavuus ja suurempi tankkaamisen tarve hidastavat myös MP:llä matkustamista.
Noin yleisesti autoillessa keskinopeus on tietysti tärkein suure, koska ajankäyttö pisteiden a ja b välillä tulee minimoida, jotta on enemmän aikaa läheisille ja muille tärkeille asioille.
DT125[82] -> (yli 20v. tauko) -> Versys[07] -> FZ-1-SA[07] -> K1200S[08] -> cbr600rr[08] -> (+ S1000RR[10] Varastettu Hollannissa, Vttu!) -> (S1000RR[11] Lunariin, ajettu päin ajokoiraa,V*2!) -> (S1000RR[12]) vaihdettu,
S1000RR[21]+(KTM 690 Enduro r[14])
Rauhoitu vähän.. *(jannep @ Elo. 19 2010,21:51) kirjoitti
Kyllä tuosta on voinut lukea ihan suomeksikin.
http://www.taloussanomat.fi/ajatuks....145
Minäkään en kannata kameroita, mutta nuo sensuuriperustelut ja vastaavat on aina niin paksuja, että niillä ei mitään rakentavaa saada aikaan.
Seison ojennettuna. Hyvä että asia on tullut ulos. Heinäkuussa en nähnyt asiasta yhtää juttua.(nipo @ Elo. 20 2010,09:49) kirjoitti
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
Jos keskinopeusmittaus tulee yleistymään kovin laajasti täällä suomen maassa tulee siitä syntymään erilaisia vierotusoireita varsin laajastikkin.
Maan tapanahan on ajaa moottoritielläkin aina +10 yli nopeusrajoituksen ja jos vasemmalla kaistalla on "jatkuva" hyvin vetävä jono niin hiukan enemmänkin jottei sitä paikkaansa menetä.
Mutta kaiken kaikkiaan suomalaisen jouhean liikenteen perusajatus on ajaa vähän reippaammin kuin nopeusrajoitus sallii ja sen sallii jopa virkavaltakin. Vaikka tarkoituksena oli alkaa puuttumaan jo pienemmästäkin ylinopeudesta.
Nyt kun sitten aletaan laskemaan aikaa vaikka viiden kilometrin matkalta niin erotus mikä tuon sallitun ja +10km/h päälle, on tuolla matkalla noin 11s (en nyt ihan varma kaikista ekseli kaavoista ole kun pk matikka vain pohjalla). Eli 11 sekuntia liian aikaisin toiselle tolpalle ja ylinopeutesi on n. 10km/h kun (Moottoritie 120km/h rajoituksella).
Mutta tuon pohjalta jos pelotellaan perusautoilijaa moottoritiellä olevasta keskinopeusvalvonnasta tulee moottoritieajelusta tulevaisuudessa yhtä tervanjuontia. Eli ajetaan varuiksi 5km/h alle nopeusrajoituksen ihan vain varuiksi (niinkuin ajetaan tolppaankin vain varuiksi alle ettei vaan välähdä).
Olihan turha vuodatus...
Kerroppa L18 mistä minäkin saisin samanlaisen sokean lapsenuskon kaikkiin asioihin? Elämäni vois olla paljon mukavampaa sen jälkeen kun ei tarvis miettiä näitä asioita..(L18 @ Elo. 19 2010,12:46) kirjoitti
Tunnelin päässä näkyvä valo on juna!
Testipätkä on lehtien mukaan Vitostiellä, Heinolasta noin 20 km Mikkelin suuntaan.
Tiliikennelaissa nopeusrajoituksista säädetään 25 §:ssä.(trj @ Elo. 19 2010,22:04) kirjoitti
"Liikenneministeriö voi antaa määräyksiä yleisestä nopeusrajoituksesta koko maassa tai tietyssä osassa maata. Tiekohtaisista ja paikallisista nopeusrajoituksista päättää liikenneministeriön tarvittaessa antamien yleisten ohjeiden mukaisesti ja 51 §:n säännöksiä noudattaen se, jolle liikenteen ohjauslaitteen asettaminen kuuluu."
Tiekohtaisten nopeusrajoitusten osalta ei puhuta mitään siitä, että rajoituksella pitäisi olla jokin peruste. annetaan vain valtuutus asettaa rajoituksia.
Muutenkin kun on tottunut lueskelemaan lähinnä ympäristöpuolen lainsäädäntöä, niin tieliikennelaki tuntuu jotenkin vanhentuneelta. uudet ympäristölait alkavat kauttaaltaan tavoitepykälillä, joissa kuvataan tärkeimmät lain taustalla olavt arvot. Tavoittet saattavat edelleen tarkentua eri asioita käsittelevissä luvuissa. mitään tällaista ei ole TLL:ssa, vaan kulliostenkin tulostavoitteiden mukainen mielivalta on mahdollista ilman, että asioita tarvitsee edes perustella.
Kyllä tietenkin useimmilla rajoituksilla on ainakin ollut järkevä peruste, mutta vuosien mittaan rajoitusalueet ovat laajentuneet niin, ettei rajoituksen alkuperäinen syy ole oikein edes havaittavissa. Ja kyllä tämän huomaakin siitä, että ainakin taajama-alueilla rajoitusten kunnioitus on aika heikkoa. Ja suojateiden vielä heikompaa. Kotitaajamassa 70 km/h on aika tavallista neljänkympin alueella. Mutta jollakin logiikalla se, että valtateillä on nollatoleranssi, suojaa taajamakeskustoissa liikuvia lapsia ja vanhuksia.
Ei sekään ole oikea suunta, että samalla kun suurille liikennenmäärille ja nopeuksille suunnitelluilla päteillä hissutellaan nenä nopeusmittarissa, niin heti perään painellaa taajamakeskustan läpi jotakuinkin samaa vauhtia.
Seitsemänkymppiä joka paikassa ei vastaa omaa käsitysteäni nopeuden sovittamisesta paikan ja olosuhteiden mukaisesti.
Se, mikä ei vahvista, tappaa...
"soivat pelit": viulu -> trumpetti -> poskisolisti -> toinen ja kolmas trumpetti
Ja taas savolaisvähemmistöä sorsitaan. Rasismia kele.(hako1 @ Elo. 20 2010,12:56) kirjoitti
Taidankin ens perjantaina kokeilla Lusin suoran jälkeen, kui pitkiä letkoja toi mun voorti oikein jaksais loppujen lopuksi vetää...ihan vaan pirullessani kun en tiedä. Kyllä kai nyt muutaman kilsan jono menis. Mä haaveilinkin pienenä tyttönä veturikuskin hommista. Tarttee vaan ottaa eväät mukaan.
KTM 1290 Super Adventure S
Joo. Mullekkin tulee taloussanomat joka päivä. Ja Kuitti JanneP tosta kamera jutusta.(jannep @ Elo. 20 2010,10:59) kirjoitti
Pegaso 2008
Hmm.. miten syvälle ne induktiosilmukat on asfalttiin kairattu? Jos vahingossa tökkää leveän talttapäämeisselin siihen pikiuraan niin käykö silmukkakaapelille huonosti *Aika hankalaa se silmukka on vaihtaa eikä sen poikkimenoa välttämättä heti huomaa ( ei vaan räpsy kamera *
) Verrattuna kameran töhrimiseen toi silmukan pahoinpitely vois olla perin vittumainen teko. Toivottavasti kukaan ei tommosta tule edes ajatelleeksi, sehän olisi laitonta ja haitantekoa virkavaltaa kohtaan (tähän enkelinkehä päänpäällä hymiö).
KTM
Palaapa sitten taas veronmaksajien eli meidän rahoja turhaan kun se korjataan kuitenkin. Koittakaa nyt helvetti aikuiset (?) ihmiset tajuta että tollasella lapsellisella hajottamisella ei asiat muutu ainakaan parempaan suuntaan! Tämän pelin säännöt nyt on nämä ja siitä on turha itkeä ja valittaa. En minäkään siitä erityisesti tykkää mutta ymmärrän että järjestäytyneet yhteiskunnan nyt vaan toimii tällä tavalla. Vai miten niiden sitten pitäisi toimia, ilman mitään turhia sääntöjä, ainakaan just minulle? Prätkillä pitäisi saada ajaa miten kovaa sattuu huvittamaan? Tätä menoa saadaan takuulla jotkut rajoittimet ja vuosikatsastukset pakollisiksi. Ei ehkä kannata turhaan ärsyttää lainsäätäjää, toiseksi sille kuitenkin jää...(zuha @ Elo. 22 2010,20:19) kirjoitti
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
Tästäkin on ollut puhetta, eli voi olla että tuleekin jonkinlainen tarra mistä tunnistaa mopon(Rouwaru @ Elo. 20 2010,05:54) kirjoitti
gsx-r 1000
kawasaki zx6rr kilvetön
Minä taas makselen mielelläni tässä asiassa, jos joku ottaa oikeuden omiin käsiinsä. Tarpeeksi kun noita katkotaan, niin jo varmasti päättäjäkin alkaa ymmärtää yskän. Niiden uusimiseen ei ole loputtomasti rahaa.(Utah @ Elo. 22 2010,21:31) kirjoitti
Jos pelin säännöt ovat hölmöt ja lapselliset niistä kannattaa valitta, niitä kannattaa koittaa muuttaa vaikkakin hieman arveluttavin keinoin. Käytännössä kun mikään muu ei yksilön kannalta ole kovinkaan mahdollista.
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Olen Rammuksen edellisen mielipiteen kanssa tasan samaa mieltä. Se ehkä johtuu: "Tuli mitta täyteen asenteesta" ja "mikään ei muutu koska kaikki poliitikot on todellisuudesta vieraantuneita liikenneasioissa" ja "liikenneturvan monopoli on sairas" -tosiasiasta.
Suomi on pska maa. Jos joku on NW:n kanssa samaa mieltä niin käykää Sveitsissä. (Tosin sakot taitaa olla ihan yhtä prseestä).
DT125[82] -> (yli 20v. tauko) -> Versys[07] -> FZ-1-SA[07] -> K1200S[08] -> cbr600rr[08] -> (+ S1000RR[10] Varastettu Hollannissa, Vttu!) -> (S1000RR[11] Lunariin, ajettu päin ajokoiraa,V*2!) -> (S1000RR[12]) vaihdettu,
S1000RR[21]+(KTM 690 Enduro r[14])
Muuttakaa vaikka Kiinaan, siellä ei tartte käyttää edes kypärää, tai johonkin Afrikkaan, varmaan vielä vähemmän mitään liikennevalvontaa. Voitte tosin varautua oikeasti hengenvaaraan liikenteessä... USA:an ei kannata muuttaa, siellä liikennettä valvotaan vielä pikkutarkemmin kun täällä.(Anatooli @ Elo. 22 2010,22:52) kirjoitti
Suomessa ei vielä 1960-luvulla nopeusrajoituksia isommilla teilla ollut, mutta kun 1970-luvun alussa porukkaa kuoli niillä liikennemäärillä yli tuplasti nykyiseen niin ne säädettiin. Se on pääsyy noille rajoituksille, energiansäästö on toinen, ja kummastakaan syystä ei tämä yhteiskunta tule luopumaan vaikka miten kiukuttelisitte.
Kai te nyt tajuatte että julkisessa liikenteessä pitää olla samat säännöt kaikille (vai eikö pidä)? Ja niitä ei voi tehdä nuorten kaahaajien ehdoilla kun vanhustenkin pitäis siellä seassa selvitä. Vai miten se sitten pitäisi olla? Rajoitukset kahteensataan? Valvonta pois, ajaminen omantunnon mukaan? Ei ole kukaan vielä vastannut...
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
+1.(Utah @ Elo. 23 2010,09:43) kirjoitti
Hirmu määrä nillittämistä ja poraamista asioista, mutta perinteisesti kovin vähänlaisesti mitään edes etäisesti toteutuskelpoisia tai realistisia ideoita asioiden parantamiseksi. ´Nopeille eri säännöt´ kuulostaa henkisesti 14-vuotiaan ehdotukselta.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Kyllä tässä yönyli nukuttua alkaa vtuttmaan tuo, että kun itse olen ns. tasaisesti rajoitusten mukaan ajavaa ihmistyyppiä, niin sitten jossain notkonpohjalla alamäessä kun kokemattomalla kuskilla "töyssyssä kahvakäsi sattuu vääntämään hanaa puolimilliä vahingossa" ja nopeus hypsähtä sataankahteenkymppiin, niin siitä sitten tuli lappua sedältä. Ajovirhe mikä ajovirhe, mutta silti. Elämäni ekat sakot 17 vuoden aikana.![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
No jaa. Oma parannusehdotus olisi panostaa liikenteen sujuvuuteen, ja tiestön tekemiseen turvalliseksi (esim enemmän moottoriteitä, kiertoliittymiä jne. jne.) Ongelmana on vain, että tämä ehdotus rokottaa rahaa valtion kirstusta, vaikka vaikutus turvallisuuteen olisi välitön (vrt. Ruotsin tiestö). Nyt voidaan paikkailla erinäisiä vaillinaisia määrärahoja, vaikka sakottamalla autoilijoita pieruistakin, ja samalla huokailla kuinka paljon liikenneturvan eteen tehdään.
Kertoo vain päättävän porukan täydellisestä puusilmäisyydestä, mitä liikenteeseen tulee.
Vielä kameroista. Niitä mainostetaan automaattisena liikenteen valvontana. Enpä ole vielä nähnyt yhdenkään kameran puhalluttavan, valvovan vaarallisia kuormia, puuttuvan vaarallisiin ohituksiin, tarkastavan renkaita, tarkastavan vöiden käyttöä, lista on loputon...
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Tuli vaan mieleen että onko tuolla nyt käytössä olevalla Heinolan pätkällä liittymiä? Eli voiko kameraan vetää mp:llä tai autolla 200 kmh ja hieman ennen seuraavaa kameraa kääntyä mukavalle pikkutielle tai vaikka kotiinsa?
Jos voi, niin mitä järkeä kyttäämisessä kun ei jää kiinni?
Jos ei voi, niin mitä järkeä kyttäämisessä kun tie on suora ilman ilmeisiä vaaranpaikkoja?
Taajamissa tapahtuvan tutkaamisen vielä ymmärrän, tosin ymmärrykseni on rajallinen.
Sormi välissä! Aaarggh, sormi välissä!
IS
"Nyt aloitettava kokeilu kestää viisi viikkoa, jonka jälkeen pohditaan, sopiiko keskinopeuksien valvominen Suomen teille. Kokeilun jälkeen muun muassa selvitetään autoilijoiden suhtautumista valvontaan."
Olisiko oikeasti kokeilu??? Jos olisi niin mikä voisi vaikuttaa siihen että ei sopisi suomeen moinen valvonta.
- Vaihtoehtoisilla reiteillä liikennekäyttäytymisen negatiivinen muutos.
- Kokeilupätkällä tapahtuva merkittävä liikenteen puuroutuminen.
- Lisääntyneet vaaralliset ohitukset kokeilupätkällä puuroutumisen vuoksi.
- Yleinen mielipide.
Itse en ole suoranaisesti vastaan moista valvontaa mutta uskoen suomalaisten erilaiseen liikennekäyttäytymiseen voin nähdä tällaisen toiminnan voimistavan tämänhetkisen kahtiajaon (varman päälle ajavat vs. nopeusrajoitus + mielellään pikkasen päälle).
Varmaankin jos nyt ensiviikolla ajan tuota pätkää mikkeliin niin ajan varmaankin varsin varman päälle jotten saa sakkoja ekojen joukossa ja toivon että minulle lähetetään jonkinlainen kyselylomake fiilareista....
Täysin OT, mutta pakko ihmetellä ko olen tätä miettiny. Mulle passia hakiessa kerrottiin että sormenjälkiä ei säilötä missään tietokannassa vaan että sormenjälki olis tallennettuna ainoastaan itse passin siruun. Mitenköhän lienee..(jannep @ Elo. 19 2010,21:01) kirjoitti
Isojen ja pienten poikien ero on lelujen hinnassa.
Keskinopeusvalvonnan voi suhteuttaa siihen tietoon että edelleenkään Suomessa ei ole yhtään tilastollisesti pätevää tutkimusta, josta voitaisiin todeta että kameravalvonta parantaa liikenneturvallisuutta. Esimerkiksi viimeisimmässä "nollatoleranssitutkimuksessa" vuodelta 2008 tukija kirjoitti näin:
Tutkimuksessa verrattiin nopeuksia ajalta ennen kameratolppia (05-06) ja aikaan kameratolpilla (07-08). Jos kahden vuoden seurannan aikana ei saada mitattavaa eroa, niin ollaan aika pahasti hakoteillä. Se tosin todettiin että yksi kamerayksikkö tuottaa voittoa 20000 € kuukaudessa...kirjoitti
No on päivän selvää miten tässä tulee käymään. Keskinopeuteen perustuva sakotusjärjetelmään tullaan siirtymään, joska tämän tutkimuksen perusteella tullaan ajamaan eduskunnassa haltiavastuulaki läpi. Samoin on selvää että uusi järjestelmä tulee sakottamaa keskinopeuden lisäksi myös piikkinopeuksista eli yhdellä kamerapätkällä on mahdollista saada kolmet sakot kerrallaan - kiva kiva ja vihreät taputtavat karvasia käsiään.
Niin, ei ainakaan paljon tallenneta, YLE(Poikanen @ Elo. 23 2010,14:13) kirjoitti
Aluksi nopeusrajoituksia voisi nostaa taajamissa 10 km/h, maanteillä 20 km/h ja moottoriteillä 30 km/h ylöspäin. Myös ajoluvan vaatimustasoa voisi nostaa, ja palauttaa kaikki liikenteestä kerätyt rahat turvallisemman liikenneympäristön kehittämiseen. Keinot eivät ole ollenkaan vaikeita. Kalliita ja joidenkin "oikeuksia" polkevia ne kyllä ovat.(Utah @ Elo. 23 2010,09:43) kirjoitti
So What!
Toivottavasti sillä Rovaniemen sankarilla on vielä räjähteitä varastossa![]()
ZX-10R '04 - "Think Han Solo and making the jump to lightspeed." - Motorcyclist
Aika hyvin esitetty..(Utah @ Elo. 23 2010,09:43) kirjoitti
Useampikin lamppu voi alkaa ainakin hehkumaan..![]()
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
Totta. Kannatan vahvasti Utahin esittämää vanhusten ( = keski-ikäiset tai vanhemmat) poistamista liikenteestä.
Myös tuo kyttäyshenkisten turvaintoilijoiden uudelleensijoitus "johonkin Afrikkaan" kuulostaa sekin ihan toteuttamiskelpoiselta vaihtoehdolta.
![]()
Väärässä olet, epäilen ma. Toivottavasti kuitenkin oikeassa!(Tapsa-74 @ Elo. 19 2010,21:11) kirjoitti
Todellisen keskinopeuskontrollin käyttöönotto maksaa hunajaa ja rahoja siihen tuskin lähivuosina on -jos se tehdään nykyisellä kottataispönttäteknikkalla. Ne kaks kameraa siellä vitostiellä on jo tarkkaan tiedossa. Kuinka monta viikkoa pöntöt on paikallaan, jos kokeilun kesto on kuusi viikkoa? Mitä veikkaatte? Sekä haulikko, että hirvikivääri tais viimeks olla välineinä.
... jotain piti muistaa