Ihan normaalia kovan käytön jäljiltä. Ei aiheuta sen isompia toimenpiteitä, ensimmäinen mutka varovasti ja sitten vaan hanaa![]()
Tiettyä itsesuojeluvaistoa
Kumissa on vähän kaikenlaisia kemikaaleja (pehmentimiä, sidosaineita, säilöntä/suoja-aineita, jne), ja kun kumi kuumenee tarpeeksi, nuo kemikaalit alkaa hikoilemaan renkaan pintaan. Siitä tuo väri.
Kumiseoksesta, ja kuumasyklien määrästä, voimakkuudesta ja kestosta riippuen, kumi vanhenee nopeammin/ ominaisuudet heikkenee, ja myös pito pikkuhiljaa heikkenee lähinnä sen takia että kumi alkaa kovettumaan.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Itse mietin tätä samaa viime kesänä, kun takarengaas muuttui ratapäivän aikana violetiksi reunoilta. Silloin sain rengasukolta ohjeen, että ajat vain varovasti seuraavalla kerralla muutaman kierroksen niin se huono ja liukas pinta kuluu renkaasta pois. Sen jälkeen vain kovaa ajoa. Pystyssä pysyttiin noilla kumeilla.
-- Brake later and open the gas earlier --
Ok hyvä kuulla nämä kaikki. Kyllähän se tosiaan vähän liukkaalta näyttää ja mielestäni tuntuikin eilen kadulla Kuulostaa ihan järkevältä tuo, että pari ekaa mutkaa varovasti, että se pinta kuoriutuu pois. Tosin sitä varovaisuutta tulee nyt muutenkin, kun ei ole jaksamista koko ajan keräillä osia radalta ym. Kaatumatapit pitäis vielä saada jostain halvalla. Tuota parkkipaikka harjoittelua voisi kokeilla, mutta on se kyllä aika eri asia tehdä 20-30km/h, kun jos vauhtia on oikeassa mutkassa 80km/h. Mutta voihan sitä kokeilla. Olishan se kyllä hienoa osata hitaammastakin vauhdista, niin sitä voisi helpommin hyödyntää useampien mutkien kanssa, kai.
Jaa...
Radalla ongelma on se että hitaissa mutkissa aikaa on paljon vähemmän/ lyhyemmässä aikaikkunassa tapahtuu paljon enemmän. Joten sen hitaan mutkan kokonaisuuden hallitseminen on vaikeampaa kuin nopean mutkan.
Esim Botian nopeassa vasurissa saa "helposti" 190kmh vauhdissa kyynerpään tonttiin, koska siinä on joku 7 sekunttia aikaa saada parametrit kohilleen: https://youtu.be/qZ0DEUTfm90?t=771
Parkkipaikalla tuota ongelmaa ei ole koska voit pyöriä ympyrää/ venyttää aikaikkunaa, jolloin heikompikin taitotaso riittää.
Toki ei kannata pyöriä yhteen suuntaan niin paljoa että tasapainoaisti alkaa huijaamaan.
Yksi asia mikä helpottaa huomattavasti ajoasentoa ja kropan siirtoa on kova, tasainen ja leveä satula. Mitä enemmän siirtää kroppaa sivulle (huom koko kroppaa, ei mitään korkkiruuvi asentoa/ pelkän perseen roikottamista), sitä aikaisemmin polvi tai kyynerpää on tontissa.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Jos kumi on (oikein säilytetty) uusi tai vähän käytetty, niin ei mitään merkitystä normiajossa/ "hitaassa" vauhdissa. Jos kumi on jo valmiiksi ikivanha (tai auringossa kesät talvet) ja melkein loppuun ajettu, niin ominaisuudet on jo valmiiksi heikot, ja heikkenee joka syklillä.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Viimeksi Vantaalla mielestäni siirsin kroppaa aika hyvin mutkiin tullessa, tosin, kun moni mutka on oikealle, niin en laiskana jaksanut mutkien välissä aina siirtää takaisin keskelle. Ja nyt mitä ei saisi unohtaa niin se lantion avaaminen oli sen roikkumisen lisäksi se tekijä, että polvi alkoi ottamaan asfalttiin. Tuosta polven ottamisesta asfalttiin, niin kun siitä on montaa mielipidettä, niin omasta mielestä ne mutkat koki sen jälkeen aivan eri tavalla, sulavammin. Mutta siltikin vaikka pyörää yritti samalla pitää pystymmässä, niin renkaista päätellen se ei ole ehkä koivn pystyssä kuitenkaan ollut.
Nyt on varmaan helpompi unohtaa hetkeksi se kahvan vääntäminen ja pystyy ehkä rauhoittumaan näiden tekniikoiden läpikäymiseen paremmin.
Pitää kokeilla tuota parkkipaikka hommaa. Siihen motivoituminen ei vaan ehkä ole aivan yhtä helppoa, kuin mutkiin radalla. Oletko itse kokeillut parikkipaikalla tehdä tuota harjoitusta?
Kiehtovia tekniikoita kyllä... Tuli sellainenkin ajatus mieleeni, että hommaisi vuokrapakun ja ne luiskat ja kun haluaisi radalle, niin siirtely olisi helpompaa, jos jotain menee rikki. Myös kävi mielessä ohjausvaimentimen asentaminen jossain vaiheessa.
Jaa...
No, sehän on nimenomaan oikea ajoasentotekniikka; eli jos peräkkäiset mutkat kääntyvät samaan suuntan, niin perse pidetään koko ajan, suorankin ajan, sillä puolella mihin mutkat kääntyy. Eikä niin että persettä veivataan joka mutkan jälkeen, ja ennen joka mutkaa, johonkin suuntaan.
Viimeksi muokannut: scuuba; 02.06.2024 klo 14:25.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Laita pyörän perään videokamera kuvaamaan mitä ajon aikana tapahtuu ja miten vartalosi liikkuu. Se mitä omasta mielestäsi teet ja mitä oikeasti tapahtuu on usein kaksi eri asiaa. Videolta voit sitten tarkistaa miten meni.Viimeksi Vantaalla mielestäni siirsin kroppaa aika hyvin mutkiin tullessa, tosin, kun moni mutka on oikealle, niin en laiskana jaksanut mutkien välissä aina siirtää takaisin keskelle. Ja nyt mitä ei saisi unohtaa niin se lantion avaaminen oli sen roikkumisen lisäksi se tekijä, että polvi alkoi ottamaan asfalttiin. Tuosta polven ottamisesta asfalttiin, niin kun siitä on montaa mielipidettä, niin omasta mielestä ne mutkat koki sen jälkeen aivan eri tavalla, sulavammin. Mutta siltikin vaikka pyörää yritti samalla pitää pystymmässä, niin renkaista päätellen se ei ole ehkä koivn pystyssä kuitenkaan ollut.
-- Brake later and open the gas earlier --
Taas yksi kadotettu katukuski kohta vähemmän, tosta se lähtee. Ensin paku vuokralle. Kohta sulla on kaikki samat hilppeet kuin muillakin varikolla ja kaikki vapaat menee radalla ja varikolla pyöriessä.
![]()
Noin se menee, itte kävin joskus katupyörällä vähän kokeilemassa ja AT2 kurssin pari kertaa. Sitten pieniä muutoksia katupyörään ja niin edelleen. Enää vuosiin ajanut kadulla metriäkään ja nyt on kärrissä kaksi ratapyörää kun radalle ajelen. Ei siinä, kivaa touhua tämä on.
ZX10R -08
S1000RR -11
Kävin Vantaalla ja ostin viimeiset 3h. Kyllä nyt huomasi, että tuli kiinnitettyä huomiota muuhunkin, kuin kahvan vääntämiseenAinoa vasemmalle taittuva mutkakin alkoi mennä kivasti, kun laski vähän vauhtia ja keskittyi enemmän tekniikkaan
![]()
Viimeksi muokannut: speedheadshot; 03.06.2024 klo 13:01.
Jaa...
Tuo Sunnuntain pyörittely Vantaalla avasi taas uusia lähestymistapoja tähän touhuun. Siinä tuli juurikin ne kouluttajien näkökulmat, että "unohtakaa ne kierrosaikojen ottamiset, tekniikkojen treenaaminen unohtuu yleensä, kun vauhti kasvaa" jne. Tuli sellaista tietynlaista rentoutta hommaanAntaa niden mennä ohitse, joilla on enemmän vauhtihalua ja keskittyy omaan ajamiseen ja omaan harjoitteluun. Tuli sellainen ajatus, että Vantaa on ihan ok rata tekniikkaharjoitteluun, mutta jos haluaa enemmän omia rajojaan lähteä kokeielmaan, niin sitten varmaan parempi vaihtoehto on esim. orgin päivät ja esim. Alastaro, jossa on parempi asfaltti, leveämpi rata, kunnon turva-alueet, radan valvonta on hyvällä tasolla, on selkeät säännöt, joita valvotaan ja joita kaikki kunnioittavat, ei ole hiekkaa radalla ja jos sitä sinne tulee, niin se putsataan heti pois. Lisäksi kirsikkana kakun päällä on myöskin ajokoulutusta tarjolla sekä ambulanssit ja ensihoito valmiina starttiin. Kaikki em. puuttuu Vantaalta. Aika paljon Vantaalla olisi kehitettävää jo pelkän turvallisuudenkin puolesta. Voi sanoa, että aika laveen skaalan hommaa... Mutta jos selviää sen 200m hiekkatien sinne tullessa, joka on jäätävän teräviä kiviä täynnä, niin homma on jo aika hyvällä alulla
Puhumattakaan samasta reitistä takaisinpäin kuumilla renkailla, joihin terävät kivet uppoavat, kuin kuuma veitsi voihin. Mutta paremman puutteessa rauhalliseen tekniikka harjoitteluun hyvä rata
![]()
Jaa...
Kallistushan muuttuu jokseenkin kokoajan mutkassa, kun ensin jarrutetaan vauhtia pois kallistuksen lisääntyessä ja sitten kiihdyttäessä kallistus vähenee.
Ongelmia alkaa usein syntymään kun kääntyminen on kesken, kaasutellaan kiimassa lisää vauhtia ja kallistetaan vielä lisää. Siitä lähtee herkästi etunen alta kun paino siirtyy taakse ja pito loppuu taikka vaihtoehtoisesti saa haikkarin aikaiseksi.
Suzuki TL1000S 1999 Kadulle
GSXR600 -08 Radalle
Suzuki DR650 -99 Kaikkialle