"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Kiitoksia näistä, pyrin toteuttamaan ohjeita ja tuntui että vauhtia alkoi tulla lisää. Ajoasentoa pitäisi tarkistaa seuraavaksi kun välillä otti saappaan kärki asfalttiin. Alustan säätöjen muuttaminen sporttiasetuksiin rauhoitti pyörän käytöstä varsinkin nopeissa mutkissa hyvin.
Tässä yksi kierros viime kerralta. Muutkin radat kiinnostaisi mutta pyörän ja renkaiden riittävyys vaikkapa Alastaron keskihitaaseen mietityttää.
Ducati Hypermotard 950 + Yamaha WR250R
Ex: Svartpilen 701, 690 Enduro R, 990 SMT, Dorsoduro 750, 690 SMC, SMS630, Hayabusa x 2, CBR600F
Kävin tänään ensimmäistä kertaa ikinä radalla ajamassa ja voi pojat oli se kivaa.
Pesämäen moottorirata oli paikka. Ja 4pyörällä ajoin.
Oma -99 yzf1000r thunderace. 1:11 (13 kierrosta)
Gszr600 k1. 1:12 (4kierrosta)
Ktm duke 390. 1:17 (3kierrosta)
Cbr 929. 1:18(satoi ja tokalla kiekalla jo sisään)
Mennäänkö noilla lukemilla hitaaseen vai keskiryhmään. Varmaan toki hitaasta viisas aloittaa, mutta kuhan tässä prosessoidaan päivää nii pohdiskelen.
En löytäny oikein löytäny/osannut etsiä verrokkiaikoja.
Touhuhan oli hyvinki koukuttavaa ja yllätyin kuinka kiva oli vetää matkasportillakin.![]()
Blåbär racing - https://www.youtube.com/channel/UCaLls33iNvMVoH97g8W2ZrQ
Instagram: blabar_racing
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Joo tässä nyt kun olen prosessoitu viime ajoa niin ensi kerralla täytyy yrittää karsia pahoja tapoja pois.
-jalat ylemmäs(varpaat tapeille)
-ei kosketa jarruun enää mutkassa
-katse kauemmas
Siinä varmaan kriittisimmät. Ajolinjat, rentous tulee varmasti toistoilla.
Tottakai joka maan ikises osaalueessa kehiteltävää mutta asia kerrallaan.
Jos kaikkea mietin kerralla nii emmä ees pääse liikkeelle![]()
Blåbär racing - https://www.youtube.com/channel/UCaLls33iNvMVoH97g8W2ZrQ
Instagram: blabar_racing
Nostellaas (keski?)hidasten kerhoa hieman. Muutamia päiviä käyty nyt pikkudukella Alastarolla ja aikoja paranneltu kerta kerralta >2min, 1:52, 1:44.
Tuossa pari kiekkaa eiliseltä:
Nopeat mutkat jännittää vieläkin ja tulee himmailtua liian ajoissa ja muutenkin. Videon loppusekunteilla varoittava esimerkki kuinka olisi voinut käydä köpelösti himmaamalla pääsuoralla paljon ennen junnua, otettu opiksi. Varovainen yrittänyt olla mutta välillä vauhtisokeus iskee.
Ajolinjat aikalailla vielä hatusta heittämällä, lähinnä on yrittänyt keskittyä rentouteen ettei roiku tangossa paska jäykkänä.
Joku vetomies 690 SMC:llä samoilla renkailla (Contiattack SM EVO) ilmeisesti päästellyt 1:32, että realistisesti voi kai tälläkin mopolla haaveilla parantavansa. Oli mukava katsella 401 Svartpileniäkin joka meni mutkissa niin että oksat pois.. kuskihan sen isoimman eron tekee. Mukavaa puuhaa mutta pitää yrittää pitää jäitä hatussa ja perusteet kuntoon.
PS. Dear Eki, pitäiskö yrittää maata enemmän tankin päällä ja kurotella sitä peiliä, eikä leikkiä quasimodoa? Nörtillä paha tapa
https://pgn1.kuvat.fi/kuvat/KVR+rata...e/DSC_9350.JPG
KTM 990 Duke 2024
Ratapäivätreeneissä noiden ohitusten osalta on hyvä pitää mielessä yks herrasmiessääntö: Jos susta tullaan mutkassa ohi tehottomammalla mopolla niin älä kuittaa takas heti seuraavalla suoralla vaan jää perään kattelemaan. Se on hyvää oppia. Ja tuo 12v ton kolmesatkun päällä on sen verran ajanu kilpaa, että osaa kyl kattoo turvallisen ohituspaikan. Tossakin tuli nätisti ulkokautta, kun olit ajolinjan sisäpuolella. Muuten ois varmaan tullu jarrussa sisäpuolelle.
Mut hyvin olit itekin jo huomannu, että noissa vauhdeissa pyörän päällä pitäs ruveta vähän liikkumaan. Eli rohkeesti vaan yläkroppaa alas ja sivulle mutkissa. Alkuun persettä ei kannata juurikaan siirtää vaan keskittyä siihen, että lantiolinja osottaa sisäkurviin päin ja viedä yläkropalla pyörää.
Superbike #7
Voi himskatti tuo ratailu on mahtavaa hommaa!... Jossain oli maininta, että "voi aiheuttaa voimakasta riippuvuutta", niin uskon... Omaan ajamiseen ja kehittymiseen liittyen tein tällaista analyysiä ja nyt voitte sitten sanoa onko nämä ajatukset hyviä vaiko huonoja? Eli Hitaassa ryhmässä mennään ja tarkoitus ensi kaudella saada sekunteja sieltä - täältä pois :
- Ajotekniikka paremmaksi, roikkuminen yms. jotta voi ajaa lujempaa kaarteisiin. Osallistuminen ajotaito kolmoseen ehkä jossain vaiheessa, mutta ei ole vielä ajankohtaista.
- Treenaa katseen käyttöä... sekä ajoasentoa.
- Jarrutukset / moottorijarrutukset. Luulen, että omalla kohdallani tässä on asia, joka voi auttaa paljonkin. Katso oikea jarrutuspaikka ja yksi jämäkkä jarrutus ennen, kuin lähdet kääntämään. Sama moottorijarrutuksen kanssa, ei liian aikaisin moottorijarrutukseen.
- Avaa kaasu kaarteesta aikaisemmin.
- Hio ajolinjoja pyöreimmiksi...
- Onko järkeä seurata yhtään nopeusmittaria vai pitääkö se vain mennä tuntumalla?
- Polttoaineen määrä. Paras olisi varmaan vetää varatankilla koko ajan tai vähän yli, mutta kuljetuskaluston puutteen vuoksi tämä ei ole mahdollista, joten kun tulee tankilta radalle, niin ei laita täyteen vaan käy päivän mittaan tankkailemassa toisenkin kerran.
- Ja viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä asiana oma paino pitää saada alemmaksi. Jokainen ylimääräinen 10kg on vähintään muutama hevosvoima hukattua tehoa. Joten tähän paneudutaan 01.09 alkaen. Diettailun vastapainoksi voisii tehdä vähän voima- ja aerobisia treenejä talven pimeinä ja kylminä iltoina, ehkä siitä jotain hyötyä on, ainakin oma fiilis pysyy parempana, jos ei muuta
Nyt voi kokeneemmat sanoa onko tämä aivan TÄYDELLISTÄ ylianalysointia eli onko näissä jutuissa yhtään mitään järkeä vaiko ei?![]()
Jaa...
Älä avaa kaasua yhtään aiemmin jos et ole kääntänyt pyörän keulaa oikeaan suuntaan. Jos keula ei osoita exitin suuntaan ja rupeet ruuvaamaan vaa väkisin enemmä kaasua ni nurin menet ja nopeasti.
Tästä lauserakenteesta hirvittää se lopputulema minkä näin pari vuotta sitte että jannu oikeesti kruisaili keskellä rataa vain koska piti ajaa "pyöreämpiä" linjoja... Ajattele se ennemmin näin: "Pysy viimeiseen asti aivan radan reunassa kii, ja sit ku käännät mutkaan ni kerralla sitte kovaa. Älä lähe valumaan ennen aikojaan irti sieltä radan reunasta. Reunasta apexiin pitää mennä yhdellä käännöksellä ilman välikorjauksia. Ja kaasua ei avata ennenkuin olet saanut mutkan apexin kiinni.
Ei mitää järkeä tuijotella nopeusmittareita eikä kierrosmittareita. Korvakuulolta vain. Keskity siihe rataan, älä mihinkää muuhun.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Tässä vaiheessa pyörän paino ei varmaan ole nopeutta rajoittava tekijä. Tule vain tankki täynnä radalle. Toki pyörän keventäminen on aina hyvä asia ja mielenkiintoista puuhaa muutenkin.- Polttoaineen määrä. Paras olisi varmaan vetää varatankilla koko ajan tai vähän yli, mutta kuljetuskaluston puutteen vuoksi tämä ei ole mahdollista, joten kun tulee tankilta radalle, niin ei laita täyteen vaan käy päivän mittaan tankkailemassa toisenkin kerran.
Kuskin keventäminen ja oman fyysisen kunnon parantanminen kannattaa aina. On myös se kaikkein halvin menetelmä parantaa teho/paino -suhdetta.- Ja viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä asiana oma paino pitää saada alemmaksi. Jokainen ylimääräinen 10kg on vähintään muutama hevosvoima hukattua tehoa. Joten tähän paneudutaan 01.09 alkaen. Diettailun vastapainoksi voisii tehdä vähän voima- ja aerobisia treenejä talven pimeinä ja kylminä iltoina, ehkä siitä jotain hyötyä on, ainakin oma fiilis pysyy parempana, jos ei muuta
-- Brake later and open the gas earlier --
Apex kiinni ja odottaa, että mopo osottaa oikeeseen suuntaan. Kallistus ei saa missään kohtaa enää lisääntyä sen jälkeen, kun alat avaamaan kaasua. Eli kaasukapula ja kallistuskulma toimii käsi kädessä. Kallistus pienenee sitä mukaa, kun kaasu aukee. Muuten highside riski on ihan katossa.
Kaiken (paitsi ehkä vaihtovalon) voi mittaristosta vaikka teipata umpeen. Katseen pitää olla siellä mihin haluaa olla menossa, ei mittaristossa. Se mittaristo on varsinkin alkuun vain yksi iso häiriötekijä. Ite vilkasen nykysellään mittaristoa kerran kierroksella radan pisimmällä suoralla ja sekin vain siksi, että kierrosaika tulee nykysellä mopolla mittaristoon.
Superbike #7
Ok. Viimeksi menikin muoviluodin päivillä jo enemmän oikeet vaihteet pykälään. Kyllä se just varmaan tulee ajan kanssa, ettei ole enää tarvetta seurata mittareita. Mutta sen kyllä viimeksi huomasin, että ku joku veti ohitte, niin heti kasvoi vauhti ja peräs on helpompi ajaa ku edellä![]()
Jaa...
Käytä laajempaa kierroslukualuetta, niin on helpompi valita sopiva vaihde eri paikkoihiin.
Vähän samaan tapaa kuin jarrumerkkien muistaminen, niin muista minkä mutkan jälkeen vaihdetaan ylöspäin 1/2/3 kertaa, ja mitä mutkaa ennen vaihdetaan 1/2/3 kertaa alaspäin. Eli ei ole niinkään väliä millä vaihteella ajat vaan sillä että vaihdat oikeaan suuntaan oikeassa paikassa.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
No en ole käyttänyt, kuin kakkosta ja kolmosta Alastarolla. Kokeilin ykköstä, mutta siitä ei paljon ollut hyötyä mistään mutkasta. Pitäiskö ne jarrumerkit kattoa niistä radan sivussa olevista kylteistä 100m, 50m jne? Ja onko se niin, että yksi jämäkkä jarrutus ennen, kuin lähtee kääntämään?
Jaa...
Referenssiksi käy kyltti, asfaltin maalaus, mikä tahansa kiinteä.
Jarrutus: pyörää hidastetaan jarrulla/ moottorijarrulla apeksiin, josta aiemmin mainituilla vinkeillä mutkasta ulos.
Kammojarru ei ole alkuun eduksi.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Jossai paikoissa jarrumerkki pitää ettiä vaa jostain. On se sitte visuaalinen merkki, tai rytmitetty. Se voi olla kyltti, viiva radassa, pensas, puu yms yms... mikä vaa staattinen asia. Varjoista maasta en lähtis merkkejä ottamaan
Jarrutus on tärkeä aloittaa mahdollisimman kovaa, koska se kovin vauhti on tärkeä saada nopeasti pois, koska mitä kovempaa meet, sitä pidempään kestää jarrutuskin. Alkuun kova jarrutus, ja ku lähestytään apexia ja ku pyörää aletaan kallistamaan, ni sillon jarrukahvaa kevennetään tasaisesti.
HUOM! Jos se jarrun laahaaminen mutkaan tuntuu vaikealta, ni kyl sinne voi rullataki sisään, mutta kannattaa sit olla varovainen keulan kanssa ettei se liu'u alta ku keulalla on vähempi painoa. Ite vedin koko ekan vuoden tonnarilla käytännössä trailaamatta ikinä eikä se keula kertaakaa karannu alta koska moottorijarrukin tuottaa painoa eteen, mutta varoitanpa nyt kuitenkin.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Tätä just mietiskelin. Nimittäin huomasin viimeksi, että mun jarruttaminen on tosi varovaista ja saatan jarruttaa kolmekin kertaa. Mietin, että varmaan per kierros mulla menee siihen useampia sekunteja. Eli kerralla vauhti pois![]()
Uskoisin, että mieluummin meen veto päällä, kuin vapaasti rullaamalla.
Viimeksi muokannut: speedheadshot; 02.09.2023 klo 00:33.
Jaa...
Aja ilman jarrua. Nopeus suoralla sellaiseksi, että seuraava mutka menee sillä. Keula ei hitaan ryhmän vauhdeissa varmasti liu'u alta.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Jos jarrua käytät, niin jarrun poisvapauttaminen, tuttavallisemmin jarrun lopetus, tulee myös tehdä rauhallisesti. Jos päästät jarrun nopeasti ja olet kallistuneena (tämä ei varsinaisesti kuulu kyllä hitaan ryhmään ajamiseen), on varsin todennäköistä että etupyörä lipsahtaa jos keula pompsahtaa noeasti ylös. Mutkaan jarruttaessa keula painuu alemmas ja se vaikuttaa pyörän kääntymiseen nopeuttavasti, koska keulakulma pienenee jousituksen ollessa painuneena. Jos kaasua avaa liian aikaisin etujousitus palaa pitiuuteensa ja kasvattaa keulakulmaa ja kääntyvyys rauhoittuu ja linja levenee, jos tätä korjaa kallistamalla lisää, tapahtuu usein niitä kipeitä ja kalliita asioita. Nämä on paremminkin sit vasta nopeemmin ajaessa mutta on hyvä kyllä tiedostaa hitaassa ryhmässä jos tarkoitus on kehittää vautia tarkoituksellisesti harrastamalla...
Itse tuskailin joskus Alastarossa palmasin neulansilmässä keulan lipeilyn kanssa, luotto pyörään katosi täysin, syyksi paljastui ajon aikana tärinästä pyörähtävä jarrukahvan etäisyydensäätönuppi, eli ajon aikana tuntuma jarrukahvaan muuttui ja aiheutti jarrua päästäessä sen että jarru avautui "äkäisemmin" ja keula lipsahteli alta neulansilmän jarrussa.
Videotodiste: 14 sekunnin kohdalla nuppi pyörähtää ja 30 sekunnin kohdalla meinaa keula lähteä alta palmasissa.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Lisäksi tossa videossa näkyy miten vaihdetaan isommalle vaihteelle ilman kytkintä (ja ilman shifteriä). Pienemmälle vaihteellekin vaihtaessa usein huomaamattani blippaan jolloin pykälä menisi pienemmälle ilman kytkintä myös.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Tuo on täysin todellisuuden vastainen huomautus/ pelko/ varoitus. Eli tuon voi unohtaa saman tien, ihan täysin höpö höpöä.HUOM! Jos se jarrun laahaaminen mutkaan tuntuu vaikealta, ni kyl sinne voi rullataki sisään, mutta kannattaa sit olla varovainen keulan kanssa ettei se liu'u alta ku keulalla on vähempi painoa. Ite vedin koko ekan vuoden tonnarilla käytännössä trailaamatta ikinä eikä se keula kertaakaa karannu alta koska moottorijarrukin tuottaa painoa eteen, mutta varoitanpa nyt kuitenkin.
Todellisuudessa keula ei liu alta jos rullaa mutkaan sisään. Ei ole mitään sellaista fysikaalista tai mekaanista tekijää joka tuon saisi aikaiseksi tuollaisiesa tilanteessa.
Todellisuudessa tyypillisin tapa saada keula alta mutkassa, on jarruttaa liikaa samaan aikaan kun lähestyy maksimikallistusta.
Toinen kuskista johtuva seikka on että yksinkertaisesti kallistaa mopoa liikaa suhteessa eturenkaan antamaan pitoon. Tyypillisesti tuo onnistuu ehkä silloin jos apeksissa on joku pomppu/ kuoppa/ sauma radan pinnassa joka aiheuttaa hetkellisen pidon pienenemisen.
Sitten on tietty mahdollista että radan pinnalla on jotain joka heikentää pitoa hetkellisesti, hiekkaa/ jäähdytinnestettä/ öljyä/ kyykäärme.
Kyllä, eräs kuski veti botnialla nurin kun apeksissa sattui käärme luikertelemaan pitkin pituuttaan. Että kaikkea voi tapahtua.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."