Sinulla on ihan aivan sama ongelma kuin kaikilla muillakin alottelijoilla eli yrität ihan liikaa vääntää kaasua ja sitten lisäksi harmittelet kun et saa väännettyä kaasua tarpeeksi.
Menet kaasulle vaikka olet vasta menossa mutkaan.
Menet kaasulle vaikka mopon nokka osiottaa ulos radalta keskimutkassa.
Menet kaasulle vaikka ulkokanttare tulee silmille ja mopon nokka osoittaa ulos radalta.
Menet kaasulle vaikka samalla lisäät kallistuskulmaa.
Menet kaasulle vaikka samalla käännät mopoa lisää.
Ei noin.
Tuo on ihan satavarma ulosajo tai low- tai hi-sider jossain vaiheessa vaikka ajat alastaro 1:50 vauhtia. Itse onnistuin siinä kierrosajalla 1:55, ja ihan samasta syystä.
Eli väärästä ajolinjasta johtuva väärässä tilanteessa kaasulle meneminen.
Lopeta ensin tuo kaasun vääntäminen.
Sitten korjaat ajolinjan.
Ja sitten käytät kaasua oikeassa tilanteessa, eli kun mopo alkaa nousemaan pystyyn.
Sattumalta juuri tänään kirjoittelin eräälle nopealle kuskille käytännössä aivan täysin samasta aiheesta. Kuten huomaat, niin ei ole väliä ajaako hitaassa vai nopeassa, samat virheet, samat ongelmat: http://www.mprata.fi/index.php?topic...42543#msg42543
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Nyt ku on kerrankin sama pyörä kyseessä, ni haluatko lähettää mulle ton alkuperäisen videoklipin? Voisin värkätä sellasen videon jossa rullaa 2 eri kierrosaikaa synkissä vierekkäin. Siitä pääsis aika hyvin kärryille missä menee mäkeen.
Mulla ei oo vielä ees tota Brembon sylkkää, vaan se vielä paskempi gen1 perussylinteri.
Ei se avausajankohta itseasiassa ihan niin hirveän pielessä ollu ku miltä saat sen kuulostamaan, mutta toi radikaalisti pieleen mennyt ajolinja ja 2 metriä missattu apexi vain korostaa sen lievästi aikaisen avaamisen. Jos mopo ois taittunu tiukemmin apexiin ni vaikka avausajankohta oli hiukan aikaisessa ni ei se niin hirveesti ois pielessä ollut, vaikkakin olen samaa mieltä että aikaisessa se on.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Eilen oli hyvä päivä Alastarolla hitaassa. Iltapäivällä alkoi löytyä enemmän rentoutta ajamiseen ja pyörä tuntui paremmalta käteen sitä kautta. Näköjään pääsin suht helposti 1:50 vauhtiin ja paras 1:46.2 ilman kauheeta kriisiä vanhalla Blacbirdillä
Uskaltaisikohan sitä kohta harkita keskihidasta niin olisi enemmän vetureita tarjolla vai jääköhän siihen itse tulpaksi?
No nyt päästiin asian ytimeen minkä kanssa olen tuskaillut kun ei ole saanut palautetta mikä meni pieleen tai mitä tehdä toisin, eli linjat kohalleen eikä kiirettä kaasulle + kuten privateer aiemmin kirjoitti, tarvitaan isommat "vehkeet" että tollasen ylimittasen matkalotjan saa taittumaan sinne apexiin![]()
Laitatko vaikka yksityisviestillä s-postiosoitteen? Koitan jos saisin wetransferilla lähetettyä ton klipin.
En raaskinut itekkään ostaa Bremboo vaan Braking:in halpis version. On kuitenkin parempi kun originaali.
It's not so easy if you dont know what you are doing.
Ex.Suzuki GSX1475R Hayabusa
Suzuki Hayabusa GSX1300R Turbo
Rataleluna Yamaha YZF R1 -06
Jääradalle KTM SXF450
Noniin, löysin netistä ainakin omasta mielestä ihan hyvän setin videoita ja vinkkejä miten petrata omaa ajoa, “life at lean”. Noita on tullu tuijotettua plus edelliset kommentit mikä menee perseelleen niin ainakin alkuun on aika selvää mikä menee vituralleen. Suurimpaan osaan virheistä tietää jo lääkkeen, muutama homma vähän arveluttaa... Sitten pitäs vielä vaan löytää aikaa ja malttia siirtää havainnot käytäntöön...
- Liian aikainen avaaminen. Perisynti tulee koppivehkeiden taustasta. Neljällä pyörällä tulee avattua, ainakin hitusen heti apexin jälkeen. Ulostulossa pienen pieni sladi ei haittaa muuta kun ehkä kelloa. Toinen syy tähän on kun suoralla tulee ensin rullattua pelkällä moottorijarrulla ja sit kohta mutka tulee silmille. Sitten iskee paniikki ja viimetingassa jarruttaa liikaa vauhtia pois jonka tuloksena vauhti tuntuu loppuvan kesken mutkan. Lääke tähän, riittävän aikainen jämäkkä jarru jonka jälkeen jää paremmin aikaa arvioida (omille taidoille) sopivaa entry vauhti joka riittää läpi mutkan. Myös menttaali puoli kuntoon että avataan vasta kun keula osoittaa oikeaan suuntaan ja pyörä on jo nousemassa ylös.
- Apexin missaaminen. ”Ylisuorittaminen” katseen käytössä. Sisään taittaessa, siis liian aikaisin ja liian pyöreästi, tulee vissiin vaan vilkastua apexia ja siirrettyä katse jo ulostuloon. Jää sitten parin metrin rako apexiin ettei vaan törmää sisäkanttariin. Korjaus siis simppeli(noin periaatteessa), opeteltava lisää pyörän hallintaa(ohjausta) plus katse riittävän pitkään apexissa ennen siirtoa ulostuloon.
Viisaammat, kokeneemmat ja nopeemmat kommentoikoon jos oon ihan hakusellaan![]()
It's not so easy if you dont know what you are doing.
Ex.Suzuki GSX1475R Hayabusa
Suzuki Hayabusa GSX1300R Turbo
Rataleluna Yamaha YZF R1 -06
Jääradalle KTM SXF450
En sen viisaampi, enkä kokeneempi ole, mutta nuo Life at Lean -videot vaikuttavat ihan hyville ja jonkin verran niitä katsellut koettaessani päästä irti samasta vaivasta kuin sinäkin. Toinen mitä aluksi tuli katseltua oli se Keith Coden Twist of the wrist. Joku sanoi, että se on museokamaa, mutta eipä tuo fysiikka miksikään muutu vaikka pyörät kehittyy ja ajolinjat vähän sen myötä elää.
Siellä on myös maksullinen osio jossa laajemmin materiaalia ja Facebook ryhmä. Ottaa käsittääkseni uutta porukkaa aina tietyin väliajoin. Olisiko ollut 20-30 puntaa kuukausi. Antoi ainakin mulle myös ajosta palautetta, oli "muutaman" videon katsellut Suomen radoillta. Useita suomalaisia tuolla ollut, muutaman tunnistan foorumilta. Itse olin kuukauden tuolla, ei niin paljon uutta että olisi sen pidempään. https://lifeatlean.com/road-to-high-...ding-workshop/
K8-1000
It's not so easy if you dont know what you are doing.
Ex.Suzuki GSX1475R Hayabusa
Suzuki Hayabusa GSX1300R Turbo
Rataleluna Yamaha YZF R1 -06
Jääradalle KTM SXF450
No tuolla on materiaalia yhden kirjan verran, osaamisen mukaan. Mikään ei toki estä lukemasta kaikkea. Hyvä jos jostain koulutussessiosta saat ja pystyt sisäistämään tuon määrän. Mutta mikään ei saisi maksaa se nähtiin jo moottorirata Iittiin triidissä, ei tainnut olla myöskään at 3-4 tungosta koska maksaa?
K8-1000
Eihän sitä mopollakaan moottoritielle, meinaan vaan että ei sitä yhdella koulutuksella tai ajokerralla hitaasta nopeeseen ryhmään pääse hyppäämään. Pikkuhiljaa osa alue kerrallaan vaan koitettava nakertaa ajoa kohalleenHyvähän se on lueskella ja katella videoita mutta sehän se ratkasee miten osaa/pystyy sitten omaa ajoa analysoimaan ja teorian hyödyntämään käytännössä. Ite ainakin 2 pyöräsellä joutuu näköjään lähtemään ihan alkeista liikkeelle. Enemmän ois meno haluja kun mihin taito vielä riittää...
It's not so easy if you dont know what you are doing.
Ex.Suzuki GSX1475R Hayabusa
Suzuki Hayabusa GSX1300R Turbo
Rataleluna Yamaha YZF R1 -06
Jääradalle KTM SXF450
Monesti tullu tunne että viikonlopun edistyminen jymähtää pienen parannuksen jälkeen.
Siinä tilanteessa esim 20€ yhden setin pienestä kaitsemisesta ja palautteesta on pieni raha, jos vaihtoehto on ajaa koko päivä saavuttamatta mitään uutta,toistaen virheitä joille on sillä hetkellä sokea.
UwU Jäsenvastaava UwU
Gsx-r 600 Bukkake Kawai!
Aprilia RSV Mille R -03
Oh senso. potrei essere ancora un po' Kobe?
Nonih, pisterään sitten eilisen nopein kierros rusikoitavaksi. Koitin noita edellisistä kommenteista poimia korjattavaa ja saada ne vielä radalla käyttöön.
Eli, apexit oli hakusessa. Joissain kohtaa ron huomaan jo heri itekkin kun katse ei kestäny apexissa niin sittenhän se karkaa.
Liian eikasta aukausuakin yritin petrata parhaani mukaan. Jossain kohtaa tuokin meni yli ja parissa paikka aukisi jäää aika vaisuksi vaikka pyörä melko pystyssä ja oikeeseen suuntaan menossa. Keulan säätöön voi joissan välissä perehtyä kun tuntuu välillä aika levottomalle...
Siittä haukuttava pätkä https://youtu.be/kn0cVQVIfT4
It's not so easy if you dont know what you are doing.
Ex.Suzuki GSX1475R Hayabusa
Suzuki Hayabusa GSX1300R Turbo
Rataleluna Yamaha YZF R1 -06
Jääradalle KTM SXF450
Huomattavaa parannusta sun tekemisessä jo
T1:stä on paha sanoa mitää koska hitaampi tuli eteen, näytti kyllä siltä että olit menossa iha oikeaa linjaa kunnes piti varoa.
T2 meni just niinku pitiki, mutta pikkasen ujosti tuut siitä ulos, ja näinollen käytät about koko radan oikeasta reunasta päin joka ei ole tarpeen. Avaa vaan vähä rohkeammin kaasua tosta exitistä jotta saat hiukan lisää vauhtia siihe T3 entryyn. Se vie sun linjasi vähä keskemmälle rataa joten T3 linja on luonnollisempi.
T3 meni suht hyvin, sit ku alkaa luotto löytymään ni pikkasen lähempää kanttia voi ottaa sen keskiosan.
T4 menee hyvin eka apexi, mutta avaat liian ujosti siihen "suoralle" kohti shikaania johon häviää suotta aikaa.
Linja shikaaniin sulla on hyvä, saa tolla linjalla jo tuoda sisään reilusti reippaammin. Mä oon pitkälle kolmosella rajarilla jo tossa shikaanin exitissä.
Hairpin menee ihan ok, kakkosella pääsisit astetta paremmin ulos siitä sit ku alkaa kaasuluotto löytymään.
Vauhtivasurin linja on hyvä.
Kikkamutkan eka apex kandee ottaa vielä vähä sisempää, iha siitä nurmikon rajasta. Tossa jälkimmäisessä osassa mutkaa häviät suhteettomasti ku valutat kolmosella sen läpi ku moottorijarru ei hidasta tarpeeksi ni se menee liialliseksi valutteluksi. Tossa mutkassa suosittelen ehdottomasti kakkosvaihdetta jotta se moottorijarru taittaa sen pyörän mukavammin läpi siitä jälkimmäisestä osasta. Kolmosvaihteen takia myös avauslinja kärsi hieman, idea näytti kyllä olevan.
Seuraava vasuri meni hyvin.
Vika vasuri lähit pikkasen turhan aikaisin kääntämään sisään, muuten näytti hyvältä. Ja vika mutka ota se jälkimmäinen apex kohdassa 2:11 vielä metriä lähempää kii, keskikohta mutkasta menee ihan hyvää linjaa.
Tosta lähtee noilla linjoilla jo 4 sekuntia pois ku pääset sinuiks kakkosvaihteen kanssa mutkan läpi ajettaessa, jolloin saat sen alkukiihdytyksen reippaammaksi. Mutta linjat alkaa näyttää todella hyviltä noiden korjausten kanssa mitä sanoin.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Linjat alkaa pikkuhiljaa löytyä kun pääsi viimein vähän jyvälle tosta katseen käytöstä. Toinen ahaa elämys tuli pyörän ohjaamisestaJospa se kaasuluotto alkas ens kesänä löytyä kun vaan saa lisää kilsoja radalla alle, takaraivossa meinaa vaan vielä jyskyttää monen kokeneemman kuskin pelottelut high/low sidereista
Nuo kenttävälityket on radalle vähän turhan pitkät (huiput jotain +330km/h), vakioilla vois ulostulot mennä kolmosellakin... Nuo mummoilut ulostuloissa näkyy hyvin kun katoin sitä viimestä pätkää missä ajoit 2 päällä ja revit hirveetä kaulaa just noissa paikoissaPitää alkaa käyttää hitaammissa paikoissa kakkosta että pääsee rivakammin ulos, kunhan luotto alkaa sitten jossakin välissä löytyä. Seuraavaks hankintalistalla myös vakio satula ton matkasohva tilalle, helpottas vähän pyörän päällä touhuamista.
It's not so easy if you dont know what you are doing.
Ex.Suzuki GSX1475R Hayabusa
Suzuki Hayabusa GSX1300R Turbo
Rataleluna Yamaha YZF R1 -06
Jääradalle KTM SXF450
Hitaassa ja keskiryhmässä ei kannata olla huolissaan siitä ettei kaasuluottoa löydy. Se on vain merkki siitä että ajossa ja ajolinjassa on niin paljon muuta parannettavaa ettei kannata vetää nurin sillä pakonomaisella kaasun vääntämisellä väärällä linjalla ja väärällä ajoituksella.
Sitten kun ajaminen noin muutoin ja ajolinja on ok, niin sen seurauksena kaasuluotto ja kaasun vääntäminen tulee ihan automaattisesti ilman että sitä tarvitsee erikseen yrittää.
Shikaanin jälkeisestä oikeasta sen verran että se apeksi ei ole siinä sisäkanttareessa, vaan poikkeuksellisesti siellä ulkoreunassa. Eli jarrulla/moottorijarrulla ohi siitä sisäkanttareesta sinne ulkokanttareelle asti, ja sieltä sitten kaasulle.
Botnian ajolinjoista löytyy myös tuolta lisää: http://www.mprata.fi/index.php?topic=1327.0
Ja tuo edellä mainittu mutka: http://www.mprata.fi/index.php?topic...36399#msg36399
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Aika yllättäviä linjoja on usealla radalla, helvetinmoinen ero koppivehkeisiin verrattuna kun mopolla ulostulo on riippuvainen siitä miten pian saat pyörän pystyyn ja keulan oikeeseen suuntaan...
Sitähän tuossa just meinasin että kyllä se kaasuluotto jossain vaiheessa löytyy kun vaan saa riittävästi kilometrejä alle ja sitä kautta paketin muuten kasaan. Itellä hankaa vastaan lähes 10v kisakokemus koppivehkeillä (joista suurin osa muulla pinnalla kun asfaltilla)jonka takia joutuu taistelemaan jatkuvasti selkärangasta tulevia ”käskyjä” vastaan![]()
It's not so easy if you dont know what you are doing.
Ex.Suzuki GSX1475R Hayabusa
Suzuki Hayabusa GSX1300R Turbo
Rataleluna Yamaha YZF R1 -06
Jääradalle KTM SXF450
Ei se linja itseasiassa ole lainkaan yllättävä jos ajat autolla rataa jossa on löysä keula tai alusta. Sellaisella autolla linjat noudattaa hyvin lähelle moottoripyörän linjoja.
Tuon Neulansilmän kanssa itsekin tuskailin koko viikonlopun. Vaikka tiesin miten se mutka pitää ajaa ni en löytänyt kunnollista jarrumerkkiä siihen millään ja näin ollen menin alinopeudella mutkaan molemmilla pyörillä. Busalla siihen neulansilmään ei välttämättä ihan niin hirveän kovaa edes halua valutella ku ei oo kallistusvaraa.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Tuo riippuu hyvin paljon siitä, mikä on vehkeen teho/paino-suhde. Eli jos koppivehkeessä (asfaltilla, ilman downforcea) sama teho/paino-suhde kuin mopo&kuski kombinaatiossa, niin sitten ajolinjat on hyvin lähellä toisiaan.
Mutta hyvin useinhan koppivehkeessä on aika onnettomasti tehoa, joten siitä syystä ajolinjan prioriteetit on hieman eri, kuin esim tonnarilla rataa ajellessa jossa taasen tehoa riittää.
Toki mopoistakin löytyy heikkotehoisia, esim joku vakio 250-300 kuutioinen nelari, jonka tehot loppuu kesken, jolloin varsinkin nopeissa mutkissa prioriteetti on mahdollisimman maksimaalinen apeksinopeus, ja siitä syystä niissä mutkissa sitten ajolinja erilainen kuin tonnarilla.
Eli yksinkertaistettuna; kun apeksin jälkeen avataan kaasua niin tehosta riippuen tarvitaan kaikki pito joko eteenpäin kiihdyttämiseen tai ei tai jotain siltä väliltä. Ja jäljelle jäävä osuus pidosta voidaan/pitää käyttää sitten sivuttaiseen pitoon, jos halutaan maksimoida keskinopeus eli minimoida kierrosaika.
Josta seuraa se että esim nopeissa mutkissa tehokkailla vehkeillä suoraviivaisempi ulostulo, ja tehottomimmilla paljon pyöreämpi linja.
Ja erittäin hitaissa mutkissa, koska tehottomammasakin vehkeessä tarvitaan enemmän pitoa kiihdytykseen, niin molemmilla suoraviivaisempi linja avauksessa.
Toki ajolinjan yhtälössä on paljon muitakin tekiöitä, mutta tuo vetopidon tarve on se suurin niistä.
Tuo oli siis vain selitys sille miksi ajolinjan prioriteetit ovat niin erilaisia.
600 tai 1000 mopolla ajavan hitaan-keski-nopean -ryhmän harrastelijan kannatta keskittyä ajamaan kaikki mutkat "samalla" tavalla, tarkoittaen sitä että käyttää abaut samoja perusperiaatteita ja samaa peruslinjaa kaikissa mutkissa, välittämättä niin paljoa siitä, mikä se mutkan nopeus on. Ja vasta sitten kun vauhti on jotain 5 sekkaa vajaa kierrosennätys, kannattaa alkaa hieromaan eri mutkien ajolinjoja erilaisiksi apeksinopeuden perusteella.
Eri asia on sitten mutkat/mutkayhdistelmät jotka vaikuttavat toistensa ajolinjoihin tai radan pinnan kallistukset. Ne tietenkin kannattaa ottaa huomioon jo alusta pitäen.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Linjat ja periaatteet pitää hyvin pitkälle koppivehkeillä/mopoilla kutinsa kun ollaan asfaltilla, itellä kokemus kyseisestä alustasta rajottuu yhteen endurance kisaan ja mitä nyt crossi radoilla on päällystettyjä osuuksia. Soralla ja jäällä periaatteena on yleensä jättää jarrutus niin myöhään kun mahdollista (jos ollenkaan), vehkeet linttaan ja lappu lattiassa mutkan läpi
Mut sen takia tää onkin niin lystiä kun kokoajan oppii uutta ja ihmeellistä kalustosta ja itestään![]()
It's not so easy if you dont know what you are doing.
Ex.Suzuki GSX1475R Hayabusa
Suzuki Hayabusa GSX1300R Turbo
Rataleluna Yamaha YZF R1 -06
Jääradalle KTM SXF450
Rengaspaineista ...
Olen aloitteleva rataharrastaja (viime kesänä kaksi kertaa Ahvenistolla & AT2). Olen tällä viikolla käynyt pari kertaa karting-radalla palauttamassa tuntumaa, minkä seurauksena takarengas näyttää kuvan mukaiselta:
IMG_20200523_163754_1-min.jpg
Detaljit:
-pyörä Monster 696
-renkaat Michelin Pilot Power 3, valmistettu 2016
-käytössä ohjekirjan mukaiset katupaineet: edessä 2,25 ja takana 2,5 bar
-vauhti etanamaisen hidas
Ei kai renkaan tuollaiselta pidä näyttää? Epäilen liian korkeaa rengaspainetta. Vai?
Faster faster until the fear of thrill overcomes the death of speed. - Sea D. Monster
Riippuu siitä mitä tarkoitat, mutta normaalilta muuten, mutta kuvion edessä ja takana vähän erilaista pintaa, plus kuvion reunassa lippaa, ehkä rebound eli paluuvaimennuksen säätö hakusessa?![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Kyllä se minunkin Michelin Pilot Road 5 näytti busan alla juuri tuolta kun sillä radalla päästelee menemään. Toki pistelin menemään aivan limitillä, toisin kuin sinä jos sanoit että vauhti oli etanaa?
Jos vauhti on sitä samaa mitä kadulla, ni ei vakiopaineissa mitään vikaa ole. Mutta sit ku aletaan mutkiin viemään vähä vauhtia lisää, ni sellanen 0.2bar voi tiputtaa ainaki molemmista päistä jottei kuumene nakki liikaa.
HUOM! Kyllä se katunakki kuumenee loppujen lopuksi vaik mitkä paineet löisit jos sitä alkaa oikein piiskaamaan, mutta vähän pitenee se sulamisikä jos kovassa käytössä pudottaa niitä paineita. Itellä esmes on 2.9bar busassa molemmat renkaat, mutta radalle on pakko laskea 2.5:een tai muuten sulaa kahdessa kierroksessa nakki niin että se alkaa luistamaan aivan silmittömästi.
Ratapinnoite on sen verta pitävämpää kuin katuasfaltti että se vähän repiikin tuota renkaan pintaa aina erilailla kuin katupinnoite. En mä ainakaan tuosta kuvan nakista huolestuisi.
Ja tuo "sileä reuna" sun takarenkaassa on ns. "nynnyraitaa" eli kohtaa joka ei ole vielä asfalttiin raapinut ollenkaan. Kunnon moottoriradalla sen saa helposti käytettyä koko pinnalta, karting-radalla saattaa tehä tiukkaa ehtiä kallistaa niin paljoa.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Renkaassa ei minkäänlaista repeämää, joten paineet on ihan suht koht ok. Toki voi säätää suuntaan jos toiseenkin, mutta mitään varsinaista tarvetta ei ole.
Vähän ehkä korkea paine, jolloin renkaan pinta kuumenee ja sulaa helpommin.
Lisäksi jos sun ajolinjat on vähänkään eksoottiset, niin renkaan lämmin pinta kerää helposti mukaansa irtokumia, mitä on varsinaisen ajolinjan sisä- ja ulkopuolella. Ja sitten tuo irtokumi alkaa levitä pitkin renkaan pintaa, ja pinnasta tulee helpommin tuon näköinen.
Normi kesäpäivänä voi kokeilla kylmäpaineita 2.0 eteen ja 1.9 taakse, ja mitata paineet heti setin jälkeen + katsoa miltä renkaat näyttää. Niin oppii hieman yhdistelemään rengas&olosuhteet&rengaspaine -yhtälöä.
Ja kylmäpaine tarkoittaa sitä että rengas ei ole auringon tai ajon lämmittämä, vaan noin 10-20 asteinen/ mitä nyt kesäpäivä sattuukaan olemaan.
Jos taasen säätää ajolämmintä rengaspainetta niin silloin kannattaa mitata rengaspaine ja esim vähentää/lisätä 0,1 baaria vs se mitattu paine.
Eli sun tapauksessa vois esim tehdä silleen että ajaa setin, ja vähentää 0,1 baaria, ja ajaa setin, ja kattoo miltä näyttää jne.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Sori, piti kirjoittaa "voimia" eikä "nopeuksia". Karting-radalla vietetään niin lyhyitä aikoja mutkissa hiljaisella nopeudella ettei se iha hirveästi ehdi töitä tekemään se renkaan pinta. En näinollen olisi paineista huolissani karting-radalla. Ja niinku renkaan pinnastakin näkee, ni ei siellä kunnolla ehdi/pysty kallistamaan jotta rengas ehtis keräämään lämpöjä.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson