Olipas MP-Tuen hidas ryhmä täynnä 8.9.!
Ei kummoinen päivä oman kehityksen kannalta. Hidas ryhmä oli aivan täynnä, ja ruuhkaa riitti.
Kesän nopein mutta ei kaunein Alastaro-kierros:
Ja sitten pakko jakaa vielä tämä edelläajavien sompailu: https://www.youtube.com/watch?v=ljmo13Pzba0. Tuon jälkeen päätin käväistä varikon kautta kun alkoi näyttää siltä että kohta kolisee pyöriä yhteen.
Suzuki GSX 750 F 2003
Honda CB 750 K 1977
Ratailukausi 2019 aloitettu lauantaina 18.5. Alastarossa. Tavoitteena oli hyvän olon ajelut ilman kummoisempaa agendaa tai tavoitteita. Pyrin lähinnä olemaan repimättä ja pyrkiä kääntää mutkiin myöhemmin, mikä oli ehkä viime vuodelta se isoin ja helpoin ohje ajolinjojen suhteen.
Päivä oli varsin onnistunut. Ajallisesti meni lähes samoihin kuin viime vuoden nopein, ja eri settien väliset erot oli pienempiä. Ajolinjoissa samoja ongelmia kuin aiemmin, mutta myös jokunen ahaa-elämys kun sai osumaan paremmin kohdilleen.
Pari kertaa tulin Las Palmasiin "liian kovaa". Se lähinnä avasi silmiä sille, kuinka paljon pyörä mutkassa ja moottorijarrulla hidastuukaan, ja se "liian kovaa" on vain pään sisällä. Siihen auttanee mm. katseen käyttö. Kehitystä haetaan seuraavaksi ajoasennosta, katseen käytöstä ja sitten ajolinjoista.
Ja jatkossa taidan teipata nopeusmittarin umpeen, ainakin nyt vilkuilin jostain syystä ihan liikaa.
Suzuki GSX 750 F 2003
Honda CB 750 K 1977
Millainen Alastaron uusi asvaltti on ajaa? Onko kierrosaikoihin tullut oleellisia muutoksia?
Viime kesänä ei päässyt, kun oli tekniikka- ja aikataulumurheita. Aikaisemmin itellä meni siina 1:50 kahta puolta.
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
Mulla on sama juttu nopeusmittarin kanssa ja olenkin sen teipannut. Tuli katsottua mutkaan sisäänmenovauhti siitä eikä sitä sitten enää voinut muuttaa![]()
Tänä vuonna on itsellä parantunut mielestäni sisäkäden kyynärpään tiputus. Tämä taas tuonut mutkiin rentoutta ja parantanut ajoasentoa. Kierrosajoissa ei nyt kehitystä ole tapahtunut kun tuntuu että ne ajolinjat on entistä enemmän hukassa.
Honda CBR1000RR '08
ex. Yamaha FZ6-S '06
Itekkin pitäs kesän ainoo ratapäivä käydä alastarolla koheltamassa, toivottavasti en ois ainakaan joukon hitain mut mietin kans tota mittarin peittämistä et pitäskö vaan vetää korvakuulolta, pyörässä pitäs ainakin riittää potentiaalia kun käytännössä kilpuri, kuski ei sitten niinkään... Rentoutta pitäs saada hommaan kun meinaa mennä vähän suorittamiseksi ja suorilla repimiseksi ja se vissiin ei ois oikeen hyvä homma... AT2 käyty botnialla pari vuotta sitten joten varmaan vapaaseen hitaaseen tällä kertaa.
Osaako muuten joku sanoa saako pyöräänsä tankata pakun sisällä alastarolla vai täytyykö olla se joku ihme matto ja jos niin onko jossain olemassa yleinen tankkauspiste, toi mopo meinaan vetää naru piukalla häränsilmä tankissa ja säiliö on sangen pieni.
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Aja pelkästään vaikka kakkosella tai kolmosella, jää enemmän aikaa miettiä seuraavaa mutkaa ja ajolinjaa kun kädet ei ole täynnä vaihteiden koheltamisen kanssa. Ja vaikka jarrutonta ajoa.
24mx:llä näyttäis olevan huoltomatto kolmellakympillä. Tuo on on FIM/SML jne hyväksymä.
https://www.24mx.fi/huoltomatto-24mx-race-premium
Kaikki ajoharjoittelutapahtumia koskevat kysymykset sähköpostilla osoitteeseen ratavastaavat ät moottoripyora.org
Juu kolmosta pienempää et tartte ellet oikeasti yritä jotain hirmukierrosta. Itselläni Alastaron ennätys kierroksessa jäi vahingossa kolmonen päälle kakkossektoriin mutta en hävinnyt ku kympin parhaaseen sektoriaikaani.
Enkä usko että neloselle on tarvetta missään kohdassa. Itsellä se käy hetken päällä pääsuoralla.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Kesän '16 kokemusten perusteella voi suositella vaihteetonta jarrutonta linjojen ja rentouden hakemiseen. Osaava lie ajaa alle nopean rajan tonnarilla tuolla tavalla kun en itsekään kädettömänä kääntyilijänä niin kauas jäänyt?
Kohtalaisen silmät avaava kokemus hitaammaalle kun omat rataenkat paranee sekuntitolkulla joka radalla jarruttomana ajaen vs. hillitön raivoaminen.![]()
RC8
Don't call me stupid, I'm insane!
Keskityt vain ja ainoastaan siihen omaan tekemiseen ja omaan ajamiseen, ja nautiskelet kurvailusta. Ketään ei todellakaan kiinnosta oletko hidas vai nopea, varsinkaan hitaassa ryhmässä. Ainoa asia mikä muita ehkä välillisesti kiinnostaa, on se että pysyt radalla ettei setti keskeydy kun pitää kaatunutta mopoa roudata pois hiekalta.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Juu pään sisäsiä juttuja ei varmaan ketään muuta kiinnostakaantuo jarruton ajo jäi botnialla elävästi mieleen kun se viimenen vasen uukkari ennen suoraa tuli otettua hiukka liika kovaa tuli kuuluisa hartialukko ja vittvittvittvitt mut pakotin vaan katseen olan yli ja kappas kun mutka päättyikin ulosajon sijaan sisäkurviin
kamerat jätän tarkoituksella kotio siitä oli selvää haittaa kun mietti vaan millasta kuvaa tallentuu
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Nojuu tuossa ois kyllä petrattavaa ihan maantieajossakin.
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Joo itse voin suositella myöski tuota jarruitta ajamista. Oppii kummasti ne mutka-ajotekniikat järkevämpää kautta ku ei yritä mennä millään F1 jarruilla sinne mutkaan, vaan pirun aikasin liika vauhti pois ni tulee smoothimpaa siitä mutkassa tekemisestä.
Ja joo, luulis ainaki että osaava vetäis tonnarilla nopeeseen ryhmään ilman jarrujaki ku mäki pääsin 2007 hayabusalla ilman jarruja keskinopean puoleen väliin asti
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Laitetaan tännekin näkösälle, 13.6. 2019 Ahveniston kierros, paljon on vielä opeteltavaa.
https://www.youtube.com/watch?v=PRdGWJPwew0
Edith: Palautetta otetaan kiitollisuudella vastaan
Jos tarkotus on nimenomaan opetella rata-ajoa, niin ihan ensimmäiseksi, opettele välittömästi pois tosta tasakaasuilusta, ja varsinkin tasakaasulla mutkaan menemisestä. Jos vauhti kuolee ennen mutkaa/ ennen sisäkanttaretta/ apeksia, niin sittempähän kuolee. Tuolla tasakaasuilulla teet asioista itsellesi huomattavasti vaikeampia, ja ulosajon/ low-siderin/ hi-siderin riski on moninkertainen.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Menee ohi aiheesta, mutta....
Scuuban kommentteja on mielenkiintoista lukea. Niissä on paljon hyvää asiaa rata-ajosta kiinnostuneille.
Viestien perille menoa auttaisi kirjoitustyylin miettiminen. Hieman kannustavampi ja vähemmän aggressiivinen viestitys voisi auttaa. Sivistyssanojen tilalle löytyy kyllä muitakin ilmaisuja ( vrt. realisoiminen).
Ei millään pahalla.
Honda CB 1300S 2008
Ex Suzuki GSX 1100E 1982
Ex Suzuki GSX 1400 K3
Ex Yamaha XJ 750 Seca 1984
Ex Yamaha R5 350 1973
Joo, tavallaan, pyrin sillä kierroksella hakemaan käännöstä vähän myöhemmin liian aikaisen taiton sijaan, ja huppista, olin kyljelläni. Tuo tasakaasu, eli ts. sen verran ettei vedä eikä jarruta periytyy varmaan muinaiskartingajalta suoravetoisesta autosta. Pitää kiinnittää tuohon erityishuomiota jatkossa. Olen tulossa näillä näkymin Kemoralle 6.-7.7. hitaaseen ryhmään, niin pääsen kokeilemaan.
Agressiivinen viestitys johtunee ajoittaisista paineista. Esim. nyt viikonloppuna oli säädettävä kaikkien Imatralla kärkipäässä olleiden alustat ja aikaahan se ottaa kun ne on edellisen säätömestarin jäljiltä päin persettä! Se luonnollisesti johti siihen ettei itse ehtinyt radalle lainkaan ja varmat voitot suli sitten siihen![]()
Vaikka GoPro näyttääki vähä väärään korkeuteen, ni aattelin silti tänne ketjuun linkata tän videon.
Tossa nimittäin vähän oppimateriaalia niille joilla on vaikeuksia sen kanssa minne radalla katsetta kohdistaisi.
Kun tuosta katsotte tuota videota, ni kuvan keskikohta (vaakatasossa radan pinnassa) on about se kohta jonne mä katson koko kierroksen läpi.
Ei tietenkään 100,5% näin, mutta aikalailla koko ajan.
Ja tuossaki videolla on ainakin sekunnin edestä "helppoja" virheitä plus että alusta oli sen verta rupusissa säädöissä vielä että oli nopeissa aika levoton, ni ei päässy iha maksimilla pommittamaan. Mutta parannus enkkaan kumminki.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Yleisin virhe sulla on se että menet liian hiljaa mutkaan sisään ja sit avaat kaasun ennen aikojaan jolloin kääntyminen loppuu etkä pääse niin aikaisin kunnolla kaasulle kuin voisi päästä. Lisäksi takalenkin vasen-oikea hairpin yhdistelmä menee vähän pieleen. Sä menet liian leveältä sisään vasuriin, sit tuut liian rajusti siitä ulos jolloin oikean mutkan linja kärsii. Uhraa se vasurin exit jotta pääset ulos radan keskilinjan vasemmalla puolella jolloin se oikea on paljon helpompi ja nopeampi.
Mut tosiaan jos joudut noin reilusti ennen apexia jo avaamaan kaasun ni sulla on liian vähän vauhtia mutkaan sisään. Eli joko jarruta vähän myöhemmin tai jarruta vähemmän.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Kiitos, kehitystä ei tapahdu ilman palautetta, laitetaan korvan taakse ja ensi kerralla paremmin.Varmaan vähäinen kokemus ja rutiinin puute kaksipyöräisellä saa jarruttelemaan vauhdin pois, kun ei ihan luota että taittuuko, ja sitten vanha kisakuskiminä jossain pään sisällä sanoo, että voi hitto, olishan tässä voinut vähän vauhdikkaamminkin ottaa ja sitten mennään liian aikaisin kaasulle. Mutta reeniäreeniä. ;)
Juu ja sisään kääntämisen kohdista on vaikea sanoa mitään ku vauhti sisään ajaessa on pikkasen alhainen.
Se on melkein luonnollista että ku vauhti hiipuu turhan aikaisin ni samalla lähdetään kohti mutkaa vaikka voisi kääntää hitusen myöhemmin sisään. Mutta tuon pystyy varmemmin sanomaan vasta sitten kun entry nopeus on kohdillaan... Vaikkakin isossa osassa mutkista linja oli oikein hyvä.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Mutkapelko ja siitä johtuva alitajuinen paniikkireaktio "pitää kääntää mutkaan aikaisin" saa aikaiseksi nimenomaan sellaisen järjenvastaisen ajolinjan että valuttelee mutkaan puolestavälistä suoraa ja ajaa suoraan mutkasta läpi, ja ulkokanttare tulee aina silmille. Ja ajaminen on pelkkää selvitymistaistelua/ aivokapasiteetti on 100% käytettynä siihen selviytymistaisteluun koko mutkan ajan, vaikka kierrosajan voikin mitata kalenterilla tai aurinkokellolla.
Ja sitä kun toistaa muutaman sata mutkaa, niin (väärä) toimintamalli on valmis ja syvällä syseemissä. Ja siihen toimintamalliin on helppo turvautua, koska se on vanha ja turvallinen ja kokemuksen luoma toimiva rutiini.
Eli jos ymmärtää sen että kokemuksella ja rutiinilla ei itseisarvoisesti tee yhtään mitään, niin on jo aika pitkällä. Sitten kun vielä ymmärtää sen, että luoton puute ei aiheudu edellä mainituista, vaan yksinkertaisesti siitä että tekee väärin (joka johtaa pelkokertoimen kasvuun), niin onkin jo voiton puolella. Ja kun ymmärtää että vain muuttamalla mielikuvia ja tavoitteita ennen radalle menemistä, voi asioita siellä radalla tehdä toisin, niin voi saada jotain todellista muutosta aikaiseksi.
Jarruttele vauhti pois ihan rauhassa, ja anna vauhdin kuolla, se antaa aikaa ja aivokapasiteettia tehdä valintoja järkiperusteisesti, ja muuttaa sitä toimintamallia. Kyllä, äärimmäisen tylsää, mutta edelleen valintakysymys, haluatko kehittyä vai vain pitää hauskaa.
Älä yritä nostaa mutkaanmenovauhtia, ennen kuin olet saanut korjattua (toimintamallin) ajolinjan jarrumerkin ja apeksin välillä. Kyllä, tylsää.
Kun saat korjattua ajolinjan, niin vauhti nousee sen seurauksena ihan itsestään/automaattisesti, eli ei tarvitse edes yrittää nostaa vauhtia. Kyllä, yllättää aina yhtä positiivisesti, oli kierrosaika sitten lähempänä kalenterilla mitattavaa tai sekunttikellolla mitattavaa.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."