Säätämiseen meni omalta osaltani edellisen pyörän kanssa noin 15-20min eli hyvin Scuuba ehti sen katsomaan omien ajovuorojen välissä. Ja 20 € maksoi mulle myös viime kerralla, kun Biimerin alustaa ihmeteltiin.
Ja voin lämpimästi suositella. Ajotuntuma muuttuu ihan toiseksi tehtaalaisten asetusten jälkeen. Tai ainakin mun Gixxussa näin kävi, eikä radalla vauhdit päätä huimaa...![]()
Viimeksi muokannut: Knaku; 14.06.2016 klo 15:20.
"The only easy day was yesterday."
2012 S1000RR
GSX-R 750 K8 (ex)
Tänään alkoi omasta mielestä kulkea ihan kohtuulisesti. Kierrosajat 1:50 kahtapuolta, mikä varmaan ihan keskiverto hitaan ryhmän aika. Edellisen ratakäynnin jälkeen kiristin takajousta paripykälää ja hieman kiristin paluuvaimennusta. Perästä tuli mielestäni parempi.
Nyt vaan etupää tuntuu niiavan melko paljon ja etenkin Palmasin jarrussa tuntuu siltä, että etunen haluaisi mennä mielellään lukkoon. Mahtaisko auttaaa etujousten esikiristyksen tiukkaaminen, vai onko lähestymisnopeus vaan liian suuri?
Mun kristallipallo ehdottaa vanhaa VFR800. Jos on toi, ni ainaki keulajouset niissä taitaa olla pappatunturista lainatut. Eli jos tota haluu lähtee tuunaamaan, ni alkuun ainaki jäykemmät omalle painolle sopivat keulajouset. Jos etunen pyörä pystyssä lukkoon menee, ni eiköhän siellä keula pohjaa.
Kesäkuun alun alastarossa laspalmasin lipulla luulin että jostain vfr:stä katkes runko lujan näkösessä jarrussa. Oli hurjan näköstä kun eturengas hakkas keula kasassa eteen-taakse sellaset "kolkytsenttiä". Ikinä nähny mitään samanlaista. Oli vissiin siinä röykkysellä jarrulinjalla.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Vuosia olen rakentanut vakio-osista keulia ja takapamppuja firebladen malleihin aina 92 vm alkaen. Vakioon verrattuna, alkaa olla jo ihan tuhtia tavaraa. Nyt tuntuu ihan turvalliselta ajaa keskiryhmän keskitasoa ja kiristämiseenkin olisi varaa.
Kun radalle lähdetään kiristämään vauhtia, niin alusta ja renkaat tulee olla kunnossa. On turha teloa itseään huonolla kalustolla. Unohtamatta itsekriittisyytä, siitä mitkä ovat rajani radalla.....
... remember the times, when sex was safe and bikes were dangerous?
Ei se hukkaan mee radalla tai kadullakaan ajellessa. Ei siitä toki mitään ratatykkiä saa, mut vähän parempaan suuntaan. Sopivien jousien vaihdosta on muutenkin hyvä alottaa alustan modaaminen ennen muita muutoksia. Merkillä ei niin väliä, kunhan on lineaariset eikä progressiiviset. Race-tech ja K-tech esim. hyviä ja kohtuuhintasia. Netistä löytyy ja vaikka espoosta motovilleltä tilaamalla. Paljonko painat?
Progressiivisilla jousilla haetaan katuajoon mukavuutta, jolloin se ois jouston alkuvaiheessa pehmeä ja lopussa jäykempi jottei pohjaa. Radalla halutaan yleensä jouston toimivan loogisemmin läpi koko joustoalueen, näin tiivistettynä. Hyvä linkki alustajuttujen opiskeluun jos englanti sujuu, muutama sivu eteenpäin on selitetty progressiivisen ja lineaarisenkin jousen erot.
Ei ihme että keula niiaa tolla yhdistelmällä. Tuolla taitaa olla alunperin jotku 7.5N/mm jouset, jotka on jo pikkutytöillekki vähän löysät ratakäyttöön. Sun painolle oma veikkaus sopivaks jousivakioks keulaan ois joku 10N/mm (jotku valmistajat käyttää yksikköö 1.0kg/mm, osuu riittävän lähelle samaa).
Alustan lisäksi kannattaa tässä kohtaa pohtia sitäkin, että jarruttamatta pystynee ajamaan vielä n. 10 sekuntia kovempaa. Eli onko kuskin vai kaluston kehitys se ensisijainen ja jos kalustoa nyt kovasti tuunaa niin vieläkö sillä samalla kalustolla haluaa ajella kun tuo 10 sekkaa on otettu kierrosajasta pois.
Superbike #7
Onhan se tietysti noinkin ja varmasti kuskissa on paljon parantamisen varaa. Suoranopeutta en tällä hetkellä kaipaa yhtään enempää, mutta vastaavissa jarrutuksissa edellä menevät eivät näyttäneet kärsivän eturenkaan lukkiutumisesta. Täytyy pistää mietintään tuo keulan parantaminen, kun ei se luultavasti kovin kallis operaatio ole. Vanha pyörähän tuo on, mutta muuten mukava ajettava.
Kannattaa vaihtaa jäykemmät jouset eteen. Jostain syystä vanhoissa hondissa on tosi löysät etujouset. Itsellä etupää tärististi rajusti aina jarruttaessa (cbr600f) ja kaikki sanoivat että kierot jarrulevyt. Asiantuntijakin mittasi mikrometrillä levyt ja sanoi että molemmat vaihtoon. En vaihtanut levyjä vaan jouset vakioista 6,6 -> 9,5 viime talvena. täristäminen loppui siihen. Etupää pohjasi melkein jo moottorijarrutuksessakinNyt olen edelleen yhtä hidas mutta pyörän käytös on huomattavasti rauhallisempi ja ei tarvitse pelätä mitä tapahtuu jarruttaessa.
2009 CBR1000RR
Ex 2006 ZX10R
Ex 2006 CBR600F
^Kaksi tekijää:
1) Ihminen oppii nukkuessaan, eli edellisen kerran opit oli jalostuneet aivoissa uudeksi osaamiseksi.
2) Rentous on vauhdin lisäämisen A ja O. Jos ajaminen tuntuu siltä, että nyt mennään kovaa, tekee kuski kaikkea turhaa. Sitten kun ajelee vain rennosti ja löysin rantein, kello tykkää.
Superbike #7
"Täysiä ajaessa": Johtunee siitä että silloin aivot on selviytymis-moodissa, eli toistavat vain ja ainoastaan niitä samoja vanhoja (virheellisiä) toimintamalleja jotka kuskilla on jo olemassa. Aivojen koko kapasiteetti menee siihen.
"Rennosti ajaessa": Kuski pystyy osalla aivojen kapasiteetista (koska kaikki kapasiteetti ei mene selviytymiseen) ajattelemaan ja havainnoimaan uusia asioita. Joista kuski pystyy kehittämään uusia erilaisia toimintamalleja.
Eli jos haluaa kehittyä, kannattaa ajella radalla rennosti, ja sitten varikolla miettiä mikä meni huonosti, eli mitä kannattaa tehdä seuraavalla setillä toisella tavalla.
Siinäkin on vielä se riski että ne kuskin havainnot siellä radalla voi olla ihan puuta heinää, joten sen perusteella tehdyt mietinnät on puuta heinää, ja niiden perusteella tehdyt uudet toimintamallit on ihan puuta heinää.
Siihen vielä sopiva itseään vahvistava lumipalloilmiö (kukaan ei ole niin hyvä kusettaja kuin ihminen itse), niin katastrofin ainekset onkin kasassa.
Sen tunnistaa yleensä siitä että kuski tuskissaan miettii "ajo vaan ei kulje" ja mitään kehitystä ei tapahdu.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Tämän ylläolevan allekirjoitan täysin. Niin monta kertaa huomannut että kun lähtee tekemään uutta ennätystä niin mikään ei onnistu vaan tekeminen on pään hakkaamista seinään. Sitten kun on rento päivä eikä oletakkaan että ajellaan mitään enkkoja, sellainen tulee aivan vahingossa.
Samoin ideat missä parantaa monesti tulee vasta kun on nukkunut asian päälle.
ZX10R -08
S1000RR -11
Kovaa ajamisen suurin ongelma on se, että ihmiset yrittävät ajaa aivan väärässä paikassa kovaa.
Pommitetaan 10 metriä liian myöhään jarruihin, mutta tuntuu nii maa perkeleen nopeelta ja supermahtavalta, vaikka tosiasiassa voitit suoran päässä pari km/h ja kusit sen ansiosta koko mutkan sisäänajolinjan, mutkan läpiajonopeus romahti, ja pääset kaasulle aivan liian myöhään... mutta ainakin tuntui että nyt mentiin miljoonaa.
Se "rento ajaminen" on juurikin se avain siitä syystä että ei kuskin tartte yrittää tyyliin yhdellä kädellä ajaa, mutta kun jarrutat tarpeeks aikasin eli "rennosti" ni suoran päässä se ei siltä tunnu, mutta pystyt kantamaan mutkaan huomattavasti enemmän nopeutta, pyörä ei ole epästabiili mutkan läpi ajettaessa, ja kaasun saa avattua todella aikaisin. Siinä melkeinpä oleellisimmat asiat siihen että kello alkaa tykkäämään.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Ajo näyttää todellakin siltä että kaato kummittelee ja kovasti. Taitat mutkiin liian aikaisin koska jännittää ja sitten ulostulo meinaa mennä pitkäksi.
Nyt lääke tuohon on että vauhtia pois niin paljon että löydät taas rentouden ajamiseen ja uskallat jättää taiton riittävän myöhäiseksi.
Et todellakaan ole ainoa tai viimeinen tuon ongelman kanssa. Semppiä vaan kyllä se siitä. Vähän siihen vaaditaan bensaa ja renkaita.
Elämä on onneksi mutkikasta
Onko tuossa kuva ja ääni synkassa?
Edit: Taitaa se aika lailla olla.
Aloitan yksinkertaisella vinkillä. Et luultavasti tarvitse kuin kahta vaihdetta. Joko 2+3 tai 3+4.
Kanttareita, ulko ja sisä, ei ole tarkoitus konuta pyörä pystyssä
(katseen käyttöön keskittyminen voi auttaa taittopisteiden ja avauspisteiden kohdalla)
Aikasia taittoja on joo, mut se ei selitä vauhdin puutetta versus vedot ennen kaatoa. Koko paletti on sekaisin, mutta pannaan se sen piikkiin, että ukko meni nurin, ja ohjeita tuli 1000+1, joista yrität toteuttaa 1000+2.
Propsit videon laitosta.
Viisaammat jatkakoot. Tuhannen ja yhden yön rata-ajon vinkit.
Kaikki tämä lämmöllä. Ei se oo helppoa täälläkään.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Omasta kokemuksesta:
1. kaato sotkinajon pitkäksi aikaa.
2. kaato sotki vasemmalle kääntyvät pariksi päiväksi
3. kaato sotki lompakon
4. kaato oli typerä oma virhe, ei vaikutusta kierrosaikaan
5. kaato oli typerä oma virhe, ajoin oman enkan seuraavalla ratapäivällä.
Jne. Jne. Eli kokemus tuo varmuutta tässäkin hommassa.
Superbike #7
Tuttu juttu, syksyllä kaato kadulla ja rata-ajat tippuivat tänäkesänä karkeesti noin 10-15 sekkaa siitä mitä ne ennen oli. Nyt menee liian aikasin mutkaan ja mikä tärkeintä, vetää vähän liikaa sitä jarrua niin vauhti kuolee turhan paljon. Noh, rutiinia ja rutiinia, toistoo pitäs vaan päästä tekee niin kyllä se siitä.
ex. Aprilia Tuono V4R (-11)
ex. KTM 350 EXC-F SD (-11)
ex. KTM 990 SuperDuke (-09)
ex. Kawasaki Z1000 (-08)
ex. Kawasaki ER-6N (-06)
Mulla kans jäi enkka alle 1.40 ja sitten kaato ja seuraava kesä väliin, pyörän vaihto 636 Ninjaan ja ajoissa +15sekkaa.
Aloin sitte pelkällä kolmosvaihteella ajaa ja saa hyvin taas ajamisesta kiinni ja ollaan jo "huimassa" 1.46 köröttelyssämihinkään ei lähde mutta jättää aikaa "fundeerata".
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Laspalmasissa katselin lippupisteeltä loppuiltapäivällä luullakseni ajoasi(kin), niin oli ekakienalla vähän huonon näköistä mutta loppupäässä settiä jo parempaa. Tavallaan näin huumoristisesti voisi sanoa että onnistuit ajaan palmasin usein ilman että kallistit pyörää ollenkaanMulla vähän samaa vikaa vissiin ittelläkin. Ajokierroksia vaan ja rentoutta ja luottamusta renkaaseen. Anna pyörän tehdä työ.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
En tiä.. Mulle moottoripyöräily on ihan jotain muutaViimeiset parikymmentä vuotta ja ~200 tkm ilman kaatoja - tosin odottaahan se kaatokin nurkan takana. Tai viikatemies, se pitäisi aina muistaa..
Ketä vastaan pitää hakata päätä seinään ja mitä jollain hiton kierrosajoilla pitää todistaa ja kenelle? En vaan ymmärrä. Vallankaan, kun ei ole kyse kilpailusta, eikä edes sellaisen harjoittelusta
Sorry. liian vanha kai vaan..
Ps. Onhan mielettömän upeat fiilikset tämän kesän reissujen jälkeenMuista syistä johtuen XR taitaa vaan jäädä talliin odottelemaan ensi kesää..
Viimeksi muokannut: J@ck; 17.07.2017 klo 02:02.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.