Sivu: 7 / 31:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 5678917 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 181:stä 210:een 915:sta
  1. #181
    Lainaa (scuuba @ Elo. 18 2010,15:11) kirjoitti
    Lainaa (willik @ Elo. 18 2010,14:55) kirjoitti
    Mie luulen että keskustelu vois mennä näin:

    Hitaan ryhmän kuski: "Miksi minusta tuntuu, että pyörä pyrkii kampeamaan ylös jarrulla. Siis jos menen jarrulla mutkaan sisään, pyörää pitää pakottaa enemmän kallelleen. Kun päästää moottorijarrulle/ kaasulle, niin johan helpottaa."
    Minä:"älä jarruta mutkassa vaan jarruta suoralla."
    Hitaan ryhmän kuski:"Mutta kun netissä sanottiin, että mutkaan sisääntullessa pitää jarruttaa".
    Minä:"nopeammille kuskeille tuo ajotyyli toimii ja niin tehdäänkin. Mutta hitaassa ryhmässä tuolla tyylillä voi liipasta pihalle".

    Sitten jos vielä inttäis, että miksi niin sitten voi perustella, että jarruja voi alkaa siirtään mutkaan sisääntuloon, kun alkaa vauhti olemaan semmosta, että tarve ilmenee sille. Silloin kyllä mielestäni ollaan jo ihan toisen ryhmän vauhdissa. Samalla voisi sanoa tämän fysikaallisen ilmiön keskeiskiihtyvyyksistä ja pyörivään kappaleeseen liittyvistä voimista. Kuinka moni ottaa semmosesta asiasta kopin? Itteä kiinnostaa enemmän miten vaikka pystyynpyrkimiseen voi ite vaikuttaa, kun joku kirjaviisas nipotus teoriasta mistä pystyynpyrkiminen johtuu. Eli jarruta suoralla... Keep it simple stupid.
    Jep. Tuota asennetta näkee erittäin usein, varsinkin kysyjän ollessa hitaan ryhmän kuski. Eli kun joku hitaan ryhmän kuski kysyy jotain, niin vastaaja ei vastaa kysymykseen, vaan alkaa vääntämään asian niin kuin hän minä-itte haluaa asiat tehdä.
    Ja vasta kun se hitaan ryhmän kysyjä jaksaa olla tarpeeksi sinnikäs, niin saa vastauksen siihen kysymykseensä.

    Minusta on helpompaa ja nopeampaa vastata suoraan kysymykseen, vaikka kysyjä olisikin hitaan ryhmän kuski.
    Keep it simple stupid.
    Oot sää kyllä oikeasti kyllä niin keijo äijä ettei siitä pääse mihinkään.
    "Toisen neuvominen ja valmentaminen on kuin koiran munien nuoleminen, siinäkin on laji jossa tyyli ja maku vaihtelee".
    Tuo sun asentees on kyllä todella raivostuttava.

    Lainaa (rantaile @ Elo. 18 2010,15:45) kirjoitti
    Jos mieki sotkisin tätä topiikkia hidas ryhmäläisen kommentilla, kun menin kysymään niistä paineista. Minusta on ihan normaalia kiinnittää huomiota asioihin, jotka vaikuttavat ajamiseen ja jos tuntuu, että siinä voisi olla korjattavaa, korjata sitä vaikka ajoasennot ym. ei ole täydellisiä. Kun tietää, että urheiluvälineet on hyvässä tikissä niin harrastaminenkin on helpompaa ja mutkattomampaa. Tämä pätee myös muissa lajeissa. Minusta on vähän omituinen asenne, että jos pääsee jollekin tietyllä tasolle harrastamisessa, niin sitten saa vasta tehdä tiettyjä asioita. Jokainen menee tyylillään ja parhaaksi havaitsemallaan tavalla.
    Minusta on erikoista se, että ajetaan samalla vaihteella kierroksia, parhaassa tapauksessa ilman jarruttamista ja silti täällä sitten aletaan puhumaan pyörän tekniikasta "utopistisia" juttuja...

    Sen takia taso ajattelu, että jos ajotekniikassa on sanomista, niin miksi sitten vaatia jotain esimerkiksi pyörästä. Taso ajatteluahan törmää nykyaikana joka paikassa. Jos oot lapsi niin olet tietyllä tasolla vaikka painissa, jalkapallossa tai vaikka ajamassa 125cc räärää pyörällä. Taidon ja iän kehittyessä nouset ylempiin...

    Mutta kuten sanoin ylempänä noista koirien munien nuolemisesta. Sen takia kannattaakin käydä ajoleireillä/valmennuksissa ja kuunnella montaa eri mielipidettä. Niistä voi sitten itse koota itselleen sopivan kokonaisuuden. Liikaa on turha haukata kakusta, sopivina palasina paljon mukavempi...
  2. #182
    Lainaa (rantaile @ Elo. 18 2010,15:45) kirjoitti
    Jos mieki sotkisin tätä topiikkia hidas ryhmäläisen kommentilla, kun menin kysymään niistä paineista. Minusta on ihan normaalia kiinnittää huomiota asioihin, jotka vaikuttavat ajamiseen ja jos tuntuu, että siinä voisi olla korjattavaa, korjata sitä vaikka ajoasennot ym. ei ole täydellisiä. Kun tietää, että urheiluvälineet on hyvässä tikissä niin harrastaminenkin on helpompaa ja mutkattomampaa. Tämä pätee myös muissa lajeissa. Minusta on vähän omituinen asenne, että jos pääsee jollekin tietyllä tasolle harrastamisessa, niin sitten saa vasta tehdä tiettyjä asioita. Jokainen menee tyylillään ja parhaaksi havaitsemallaan tavalla.
    Erittäin paljon samaa mieltä asiasta.

    Itse olen ns. omatoimireissulla ollut kerran radalla. Hauskaa oli, mutta varmasti kerkesin jo oppimaan asioita, joita ei ehkä kuuluisi tehdä niinkuin ne tein (jääkööt luettelematta tässä, ahveniston koulutusryhmään paikka varattu).

    Mutta eritoten mietitytti päivän jälkeen renkaiden kuluminen, alla siis touringit, pilor road 2:t. Nämä tuntuivat melkein kuoriutuvan. Ajattelin tämän vain johtuvan tod. lämpimästä kelistä.

    Ehkä tässä kohtaa olisi ollut paikalla, että joku olisi vinkannut (oletettavasti) liian suurista rengaspaineista, jotka olivat kolmen pintaan takana, kun suoraan kadulta paikalle saavuin. En sanoisi, että nämä asiat tulisi jättää vain nopeammille kuskeille, jos vaikuttavat niinkin paljon miltä radalla näytti, kun rengasta katseli.



    <p>FZ1-N -08</p><p><strike>Z750 -05</strike></p>
  3. #183
    Lainaa (willik @ Elo. 18 2010,16:04) kirjoitti
    Sen takia kannattaakin käydä ajoleireillä/valmennuksissa ja kuunnella montaa eri mielipidettä. Niistä voi sitten itse koota itselleen sopivan kokonaisuuden. Liikaa on turha haukata kakusta, sopivina palasina paljon mukavempi...
    Ja eikös ole ihan kivaa ja mukavaa, että saa vastaukset kysymyksiinsä, niin voi sitten niitä eri infoja vertailla keskenään ja koota itselleen sopivan kokonaisuuden.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  4. #184
    Lainaa (Kriisi @ Elo. 18 2010,14:47) kirjoitti
    Ketju näyttää pahasti taas lipsahtavan muiden kuin hitaan ryhmän kuskien vääntöön asioista joita varten täällä on jo olemassa oma ketjunsa Yleistä vääntöä ratailusta.
    Jatkakaa vääntöä renkaiden kehien muutoksista, g-voimista ym. hitaan ryhmän kuskeille yhtä tarpeettomasta infosta linkittämässäni ketjussa kiitos.

    Tästäkin ketjusta alkaa tulla täysin vääriä mielikuvia henkilöille jotka mahdollisesti vasta harkitsevat ratapäiville osallistumista, ei se oikeasti mitään rakettitiedettä ole.
    Kyllä, mutta koitetaan välttää myös sellaista asennetta, että hitaan ryhmän kuskit ovat niin yksinkertaisia että ei sekoiteta niiden päitä. Informaation kieltämisessä on vähän sellainen infantilisoinnin meininki. Se että on hidas ei tarkoita sitä että olis tyhmä tai ei haluaisi kuulla infoa.

    Tähän asti olen kuullut vain kokeneempien kommentteja siitä että "älkää sekoittako niiden päitä" ja vähänlaisesti on tullut kommenttia siitä että "älkää kertoko enempää sillä sekosin jo". Aikuisia ne kaikki siellä radalla on ja ne jotka näitä asioita netissä lukevat varmasti lukevat juuri siksi, että haluavat oppia ja kuulla erilaisia näkemyksiä. Keskustelu rönsyilee joka tapauksessa, ja jos tarkoitus on kiteyttää vain olennaisin aloittelijalle, niin ei rönsyilevä nettitopicci ole siihen oikea paikka.


    Kiitos ja anteeks. Terveisin hidas mutta saakelin viksu.
    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
  5. #185
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Andrei @ Elo. 18 2010,16:03) kirjoitti
    Lainaa (Nitrous @ Elo. 18 2010,10:46) kirjoitti
    Lainaa (Andrei @ Elo. 18 2010,10:39) kirjoitti
    Lainaa (Nitrous @ Elo. 18 2010,07:41) kirjoitti
    Lainaa (Andrei @ Elo. 18 2010,01:01) kirjoitti
    Tuli huomattua tällainenkin, raapi jalkatapit ja vaihdepolin muutamaan otteeseen maahan, mutta silti takaseen jää n.2mm käyttämätöntä reunaa jäljelle. Eli eipä tuota ihan kantille saakka saa menemään...

    Tästä on hyvä jatkaa ja taitaa tulla siirto keskiryhmään...
    Ajoitko siellä Super Dukella? Mitkä ja minkä profiiliset renkaat sulla on alla? Oletko katsonut alustan painumat kohdalleen? Paljonko on kuskilla suurinpiirtein kokoa?

    Isolla Dukella on tullut kierrettyä rataa jonkin verran, eikä oikeastaan koskaan ollut ongelmaa tappien tahi minkään muun raapimisesta. Veikkaan, että alusta on liian löysä tällä hetkellä sun painolle ja pyörä ui mutkissa ihan liian syvällä, minkä takia maavaraa on liian vähän.
    Joo tosiaan Super Dukella ja alla Metzelerin Rennsportit, 120/70 ja 185/55.
    Ei ole tullut katottua painaumia, alusta on ohjekirjan basic-säädössä. Kuskilla painoa 92kg + ajokamppeet, eli saattaahan tuo liian syvällä mennä.
    Keulassa käytin nippusidettä, kun tuntui että painui jarrussa tosi syvälle, mutta n.5cm jäi vielä putkeen varaa. Siinäpä on minun alustan säätelyt.
    Suosittelen kyllä laittamaan ne painumat kohdilleen. Perussäädöt ovat varmasti aika kaukana optimista painoisellesi. Itsellä painoa n. 65kg ja etenkin takajousen esijännitystä sai lisätä vakiosta reilusti. Löysä takajousi/liian vähäinen esijännitys yhdistettynä suht pitkään joustoon takana syö nopeasti maavaran.

    Tuo 185/55 takanen saattaa kyllä olla profiililtaan sen verran korkea, että se ei kulukaan reunalle asti. 190/55 profiiliseen Pilot Poweriin jäi mullakin sellanen 2-3 milliä käyttämätöntä.
    Takanen taitaakin olla 180/55, vai mikäs se nyt vakiona tuossa onkaan.
    Häätyypä tsekata tuo takajousen esijännitys, jahka jaksaa. Eli varmaan menee ensi kesään.
    Jos takanen on vakiokokoa, on alusta varmasti liian löysä. Aika eksoottinen profiili tuollainen 185/55 onkin. Kannattaa kyllä tarkistaa painumat vaikka heti. Eka kertaa ja päätä hartaasti raapien parin kaverin kanssa, on kyseessä n. puolen tunnin homma. Pieni efortti siihen nähden kuinka paljon paremmaksi ja mukavammaksi ajettavaksi pyörä muuttuu ihan kadullakin.
    Superbike #7
  6. #186
    saisinko tyhjentävän vastauksen siihen milloin paineita pitää pudottaa. miltä rengas näyttää ja tuntuu silloin.

    kuva olis kiva.
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  7. #187
    Itseäni on joksus kummastuttanut oletus että hitaan ryhmän kuski haluaa vaan oppia väistelemään peuroja ja mutkan takaa ilmestyviä puimureita ja sitten voikin jo pysähtyä sumpille essolle. On varmasti totta että hitaissa vauhdeissa 99% 'katuajon' ajotekniikasta on sekä kadulla ja radalla toimivaa. Mutta ehkä minulla onkin joku ruuvi päästä vähän löysällä kun haluaisin oppia ajamaan nimenomaan radalla...ja mielellään mahdollisimman lujaa Tämä tavoite on suunnattoman kaukana tulevaisuudessa ja luultavasti toivottamattomissakin, mutta pyrkimys on kuitenkin. Rata-ajon opetusta on tarjolla sitten keskiryhmän vauhdeista eteenpäin. Ennenkuin ajat vähintään keskiryhmän vauhteja on kaikki rata-ajoon liittyvä pannassa. Ei saa katsoa paineita, ei 'roikkua' (tarkoittanee tässä nyt kuitenkin yläropan siirtoa peiliin ja pepun siirtoa vähäsen ei mitään polven raahausta), ei katsoa jousitusta, ei ottaa aikaa, ei jarruttaa eikä mielellään vaihtaa vaihteitakaan. Voitais varmaan sopia että nahkapuvutkin voitais kieltää hitaassa, ja kaikki RR tyyppiset pyörätkin oikeastaan samantien. Jos ajettais kolmipyöräisellä polkupyörällä jossa on umpikumiset renkaat, niin ei menis keltään pää pyörälle...
    Älkää ymmärtäkö väärin, tiedän etten todellakaan osaa mitään ja otan kaikki pienetkin neuvot kiitollisena vastaan, mutta joskus toivoisi vähemmän ahdasmielistä suhtautumista hitaisiin ja heidän tiedonjanoonsa Ja jarruton 1-2 vaihteella ajo on todella opettavaista, mutta joskus olis kiva kokeilla muutakin. Kaikki hitaat eivät välttämättä ole ekaa kertaa radalla.

    Ja ekaa kertaa radalle mennessä ei todellakaan tarvitse mitään etukäteistietoa (joten tämänkin vänkäysketjun lukeminen on tarpeetonta). Kunhan on pyörä ja ajovermeet kunnossa ja ajoissa paikalla.



  8. #188
    ^ KatjaN, sä puhut ihan asiaa.
    Sinisiä kirjaimia --> Harmaita kirjaimia
    Honda CBR600RR -08 --> Honda CRF250L -13
  9. #189
    ^KatjaN, kärjistit hienosti ja ymmärsit hienoisesti väärin ainakin oman tarkoitukseni mitä kirjoittamisellani ajoin takaa... Mutta mitäs tuolla väliä, kunhan mukavaa on ajella ja ajaa sillä ajatuksella mikä itsellä on tavoitteena.


    Lainaa (scuuba @ Elo. 18 2010,16:15) kirjoitti
    Lainaa (willik @ Elo. 18 2010,16:04) kirjoitti
    Sen takia kannattaakin käydä ajoleireillä/valmennuksissa ja kuunnella montaa eri mielipidettä. Niistä voi sitten itse koota itselleen sopivan kokonaisuuden. Liikaa on turha haukata kakusta, sopivina palasina paljon mukavempi...
    Ja eikös ole ihan kivaa ja mukavaa, että saa vastaukset kysymyksiinsä, niin voi sitten niitä eri infoja vertailla keskenään ja koota itselleen sopivan kokonaisuuden.
    Ööö, mitä just kirjotin? Vai kaikuuko täällä? Vai haistanko pätemisen tarvetta...
  10. #190
    Lainaa (KatjaN @ Elo. 18 2010,17:05) kirjoitti
    Ja ekaa kertaa radalle mennessä ei todellakaan tarvitse mitään etukäteistietoa (joten tämänkin vänkäysketjun lukeminen on tarpeetonta). Kunhan on pyörä ja ajovermeet kunnossa ja ajoissa paikalla.
    No mutta, tuossahan tulikin jo se mulle tarpeellinen neuvo; eli sinne radalle vaan, siellä ne jutut selviää. Onko kuitenkin edes osoite hyvä tietää etukäteen...
    Joo, ja oikeassa olet. Mulla ihan sama tavoite; lähden tutustumaan toimintaan=> oppimaan teoriaa=> testaamaan tämänhetkisellä mopolla=> mopo vaihtoon=> jossain vaiheessa tulevaisuudessa ajan niin mau perkeleesti kuin vain ikinä uskallan ja katson, mihin pokka ja kyvyt riittää....
    Huom, näin siis lyhykäisyydessään; tiedän hyvin, että se on pitkä tie. Tai siis voihan sen tehdä nopeastikin, mutta hallitusti, oikeaoppisesti ja nopeasti, you know what I mean....
    T7
  11. #191
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (KatjaN @ Elo. 18 2010,17:05) kirjoitti
    Itseäni on joksus kummastuttanut oletus että hitaan ryhmän kuski haluaa vaan oppia väistelemään peuroja ja mutkan takaa ilmestyviä puimureita ja sitten voikin jo pysähtyä sumpille essolle. Rata-ajon opetusta on tarjolla sitten keskiryhmän vauhdeista eteenpäin. Ennenkuin ajat vähintään keskiryhmän vauhteja on kaikki rata-ajoon liittyvä pannassa. Ei saa katsoa paineita, ei 'roikkua' (tarkoittanee tässä nyt kuitenkin yläropan siirtoa peiliin ja pepun siirtoa vähäsen ei mitään polven raahausta), ei katsoa jousitusta, ei ottaa aikaa, ei jarruttaa eikä mielellään vaihtaa vaihteitakaan. Voitais varmaan sopia että nahkapuvutkin voitais kieltää hitaassa, ja kaikki RR tyyppiset pyörätkin oikeastaan samantien. Jos ajettais kolmipyöräisellä polkupyörällä jossa on umpikumiset renkaat, niin ei menis keltään pää pyörälle...
    Älkää ymmärtäkö väärin, tiedän etten todellakaan osaa mitään ja otan kaikki pienetkin neuvot kiitollisena vastaan, mutta joskus toivoisi vähemmän ahdasmielistä suhtautumista hitaisiin ja heidän tiedonjanoonsa Ja jarruton 1-2 vaihteella ajo on todella opettavaista, mutta joskus olis kiva kokeilla muutakin. Kaikki hitaat eivät välttämättä ole ekaa kertaa radalla.

    Ja ekaa kertaa radalle mennessä ei todellakaan tarvitse mitään etukäteistietoa (joten tämänkin vänkäysketjun lukeminen on tarpeetonta). Kunhan on pyörä ja ajovermeet kunnossa ja ajoissa paikalla.
    Eiköhän pointtina tuossa jarruttomassa ajossa ole nimenomaan se, että nostetaan ne mutkanopeudet riittävälle tasolle keskiryhmää ajatellen. Sitten kun mutkanopeudet alkaa olla kohdillaan aletaan nostamaan nopeutta suorilla ja otetaan sopivalla jarrutuksella vauhtia sopivasti pois. Sitten lisätään taas vauhtia ja jarrutetaan enemmän, jne. Jossain vaiheessa mutkanopeudet nousee sen verran suuriksi, että roikkua pitää jotta voi taas nostaa vähän mutkanopeuksia.

    Ideana siis se, ettei vedetä täysiä suorilla ja kammojarrussa tapetaan kaikki nopeus pois. Se kierrosaika paranee kuin itsestään kun vaan pitää itsensä rentona, nostaa välillä sitä nopeutta vähäsen että pääsee ns. mukavuusalueelta pois ja totuttelee siihen vauhtiin. Sopiviin väleihin yhden setin "palautepalaveri" joltain kouluttajalta/kokeneemmalta ja Mädärin vetämä Ajotaito III.

    En mä osaa paremmin selittää. Tolla tavalla mä oon viime loppukesän/syksyn koulutusryhmästä ponnistanut. Toinen vaihtoehto on että ratapäivien iltanuotioilla juodut oluet ovat tappaneet niin paljon aivosoluja, että sen takia ajat ovat parantuneet.

    Noi jousituksen säädöt, renkaiden valinta ja muut tulee sitten itsekseen pikkuhiljaa mukaan kuten myös peräkärryt, rengaslämppärit, varikkoteltat ja muut pikkujutut mitkä kuin huomaamatta on ratavarustukseeni tarttuneet mukaan.
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  12. #192
    ^^KatjaN:lle sen verran, että yleisesti ottaen asenne lienee se, että pyörän setupeilla ei pääsääntöisesti ole väliä, kun ajetaan hitaassa ryhmässä. Tämä on minunkin kantani - keskiryhmän vauhteihin päästään ärräpyörillä sen kummempia alustoja tai rengaspaineita ihmettelemättä.

    Kaikille kyllä apua varikolta löytyy, koskee sekä itse ajoa että pyörän säätöjä. Eri asia on se, onko kuski autettavissa jos pään sisältä kuuluva ääni estää kääntämästä kahvaa. Kyllähän siinäkin voi nopeampi kuski lähteä "kiskomaan" edelle, mutta sekään ei välttämättä aina pääty hyvin.
    "Paskaks vaan jos se paskaks menee"
    CBR600RR '07 -raaseri
  13. #193
    Lainaa (wekkuli @ Elo. 18 2010,16:29) kirjoitti
    Lainaa (Kriisi @ Elo. 18 2010,14:47) kirjoitti
    Ketju näyttää pahasti taas lipsahtavan muiden kuin hitaan ryhmän kuskien vääntöön asioista joita varten täällä on jo olemassa oma ketjunsa Yleistä vääntöä ratailusta.
    Jatkakaa vääntöä renkaiden kehien muutoksista, g-voimista ym. hitaan ryhmän kuskeille yhtä tarpeettomasta infosta linkittämässäni ketjussa kiitos.

    Tästäkin ketjusta alkaa tulla täysin vääriä mielikuvia henkilöille jotka mahdollisesti vasta harkitsevat ratapäiville osallistumista, ei se oikeasti mitään rakettitiedettä ole.
    Kyllä, mutta koitetaan välttää myös sellaista asennetta, että hitaan ryhmän kuskit ovat niin yksinkertaisia että ei sekoiteta niiden päitä. Informaation kieltämisessä on vähän sellainen infantilisoinnin meininki. Se että on hidas ei tarkoita sitä että olis tyhmä tai ei haluaisi kuulla infoa.

    Tähän asti olen kuullut vain kokeneempien kommentteja siitä että "älkää sekoittako niiden päitä" ja vähänlaisesti on tullut kommenttia siitä että "älkää kertoko enempää sillä sekosin jo". Aikuisia ne kaikki siellä radalla on ja ne jotka näitä asioita netissä lukevat varmasti lukevat juuri siksi, että haluavat oppia ja kuulla erilaisia näkemyksiä. Keskustelu rönsyilee joka tapauksessa, ja jos tarkoitus on kiteyttää vain olennaisin aloittelijalle, niin ei rönsyilevä nettitopicci ole siihen oikea paikka.


    Kiitos ja anteeks. Terveisin hidas mutta saakelin viksu.
    En toki missään nimessä halua väittää että minä, tai kukaan muukaan hitaan ryhmän kuski olisi yksinkertainen.

    Lainaus ketjun aloittajan ensimmäisestä viestistä
    Lainaa (JGo @ Elo. 15 2010,21:54) kirjoitti
    Olisko oma ketju .orgin hitaan ryhmän kuskeille mitään? Mielellään lukisin muidenkin aloittelijoiden/samaa vauhtia ajavien mietteitä ratailuun liittyen ilman että ketju täyttyy ratakettujen opetuksista ja siitä tavanomaisesta.
    Halusin vain tuoda esiin sen että täällä on jo ketjuja joissa voi vääntä g-voimista ja kikoista millä viimeisiä sekunnin kymmennyksiä hiotaan pois kierrosajoista, alustan säätämisestäkin löytyy oma ketjunsa. Tästä ketjusta on turha tehdä saman toistoa.
    -nomen est omen-
  14. #194
    Tähän väännön väliin olisi yksi, toivottavasti simppeli, kysymys kokeneemmille.

    Ajelen vaimon kanssa samalla pyörällä ja vuoron perään hitaassa ja keskiryhmässä. Ajat Alastarossa ja Ahvenistolla karvan päälle 1,40. Alla tonninen gixutin.

    Kysymys kuuluu, miksi minun pitää vaihtaa vaihteita, enkä voisi ajaa kakkosella koko settiä läpi vaihteita vaihtamatta? Pyörä kulkee kuitenkin kakkosella liki 200 km/t, ja se riittää kyllä minulle sekä Ahvenistolla että Alastarossa, Kemorassa tietty ei.

    Ja please jotain hiukan valistuneempaa vastausta kuin: kun olet noin hidas niin et osaa kuitenkaan kaasua tasaisesti lisäillä ja highsider on enemmän kuin lähellä. Siksi aja vain isolla vaihteella, vaikkei pyörä silloin mutkista mihinkään kaasu täysin aukikaan lähde
    Family toys:
    Ducati 1299 Panigale S 2016
    BMW S1000RR 2011


  15. #195
    Lainaa (willik @ Elo. 18 2010,17:33) kirjoitti
    ^KatjaN, kärjistit hienosti ja ymmärsit hienoisesti väärin ainakin oman tarkoitukseni mitä kirjoittamisellani ajoin takaa...
    Kärjistin todellakin Enkä kommentoinut siis tässä ketjussa kenenkään kirjoituksia vaan nämä oli ihan yleisiä fiiliksiä parin vuoden ajalta. Enkä epäile ettenkö olisi myös ymmärtänyt jotain väärin usempaakin viestiä kun putosin jo noissa ilmassa roikkuvissa mopoissa ja renkaassa olevissa naruissa vähän kärryiltä
  16. #196
    Lainaa (Kriisi @ Elo. 18 2010,17:40) kirjoitti
    Halusin vain tuoda esiin sen että täällä on jo ketjuja joissa voi vääntä g-voimista ja kikoista millä viimeisiä sekunnin kymmennyksiä hiotaan pois kierrosajoista, alustan säätämisestäkin löytyy oma ketjunsa. Tästä ketjusta on turha tehdä saman toistoa.
    Jos haluat opastaa näitä hitaan ryhmän kuskeja noiden triidien äärelle kyselemään, niin tee niin.
    Äläkä niputa kaikkea yhteen epäasialliseen lauseeseen.

    Huomauttaisin että kysyjä on ollut hitaan ryhmän kuski, ja vastauksetkin ovat pysyneet asiallisina, lukuunottamatta paria tyylippistä kurttuotsaa epäasiattomuuksineen.
    Jos noiden kurttuotsien viestit ovat sinusta(kin) epäasiallisia, niin luudi ne suoraan mäkeen.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  17. #197
    Lainaa (scuuba @ Elo. 18 2010,17:56) kirjoitti
    Huomauttaisin että kysyjä on ollut hitaan ryhmän kuski, ja vastauksetkin ovat pysyneet asiallisina, lukuunottamatta paria tyylippistä kurttuotsaa epäasiattomuuksineen.
    Jos noiden kurttuotsien viestit ovat sinusta(kin) epäasiallisia, niin luudi ne suoraan mäkeen.
    Ollessaan asiasta eri mieltä tai sanoessa, että olis aika painaa jarrua vähän teorialle on näyttävästi kurttuotsaista.


    Tuohon ajojuttuihin on hyvä todeta: ostakaa crossipyörät ja menkää Jussi-Pekka Vehviläisen valmennuskurssille ajamaan.
    Kyllä osaa mm pronssi mies tehdä opettamisesta yksinkertaista ja kiteyttää tärkeät pointit äärimmäisen hyvin.
    Yksi asia mikä naurattaa aina:"Suorilla paras kaasu on tasakaasu -ja mielellään täyskaasu" *
  18. #198
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Bobo @ Elo. 18 2010,17:44) kirjoitti
    Tähän väännön väliin olisi yksi, toivottavasti simppeli, kysymys kokeneemmille.

    Ajelen vaimon kanssa samalla pyörällä ja vuoron perään hitaassa ja keskiryhmässä. Ajat Alastarossa ja Ahvenistolla karvan päälle 1,40. Alla tonninen gixutin.

    Kysymys kuuluu, miksi minun pitää vaihtaa vaihteita, enkä voisi ajaa *kakkosella koko settiä läpi vaihteita vaihtamatta? Pyörä kulkee kuitenkin kakkosella liki 200 km/t, ja se riittää kyllä minulle sekä Ahvenistolla että Alastarossa, Kemorassa tietty ei.

    Ja please jotain hiukan valistuneempaa vastausta kuin: kun olet noin hidas niin et osaa kuitenkaan kaasua tasaisesti lisäillä ja highsider on enemmän kuin lähellä. Siksi aja vain isolla vaihteella, vaikkei pyörä silloin mutkista mihinkään kaasu täysin aukikaan lähde
    Ei oo pakko jos ei tahdo!

    En minäkään ymmärrä miksi niitä vaihteita olisi pakko veivata jos ei halua. Sen takia isompaa vaihdetta suositellaan hitaammissa ryhmissä, että pieni kaasun annosteluvirhe ei tee ajolinjasta kulmikasta kuten käy helposti jos ajetaan korkeammilla kierroksilla.

    Väännöllä ajamisen negatiivinen puoli on se, että jos mutkassa peräpään pito menetetään, niin sitä ei pelasta enää millään. Moottori ryntää ja takarengas ei ehdi saamaan pitoa kiinni ennen highsideriin lähtöä. Ajettaessa kierroksilla (aka. teholla) vaikka moottori reagoi kaasuun äkäisemmin se ei pompsauta kierroksia yhtäkkiä tuhansia ylöspäin, vaan luisto on vielä ehkä pelastettavissa. Tämän lisäksi tietysti saadaan bonuksena parempi kiihtyvyys ulostulossa.

    Ja sitä vaihdettahan EI vahdeta kesken mutkan, vaan jarrussa arvotaan se vaihde paikoilleen millä mutkan haluaa ajaa. Perhana että on pelottavan näköistä kun olen joskus takaa seurannut jonkun vaihtavan alaspäin pyörän ollessa aivan lintallaan. Yhdessäkin Alastaron tapauksessa oli kyllä kaikki tähdet oikeassa asennossa ettei kaislikossa suhissut...
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  19. #199
    Lainaa (willik @ Elo. 18 2010,18:08) kirjoitti
    Ollessaan asiasta eri mieltä tai sanoessa, että olis aika painaa jarrua vähän teorialle on näyttävästi kurttuotsaista.
    Ei, en tarkoittanut sinua. En.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  20. #200
    Lainaa (Bobo @ Elo. 18 2010,17:44) kirjoitti
    Tähän väännön väliin olisi yksi, toivottavasti simppeli, kysymys kokeneemmille.

    Ajelen vaimon kanssa samalla pyörällä ja vuoron perään hitaassa ja keskiryhmässä. Ajat Alastarossa ja Ahvenistolla karvan päälle 1,40. Alla tonninen gixutin.

    Kysymys kuuluu, miksi minun pitää vaihtaa vaihteita, enkä voisi ajaa *kakkosella koko settiä läpi vaihteita vaihtamatta? Pyörä kulkee kuitenkin kakkosella liki 200 km/t, ja se riittää kyllä minulle sekä Ahvenistolla että Alastarossa, Kemorassa tietty ei.

    Ja please jotain hiukan valistuneempaa vastausta kuin: kun olet noin hidas niin et osaa kuitenkaan kaasua tasaisesti lisäillä ja highsider on enemmän kuin lähellä. Siksi aja vain isolla vaihteella, vaikkei pyörä silloin mutkista mihinkään kaasu täysin aukikaan lähde
    Ei tonnisella välttämättä tarvi vaihteiden kanssa juuri pelata. Itse ajelin alkukaudesta vakiovälityksillä esim. alastarossa ja kemoralla pääsääntöisesti kolmosella, vain pääsuorilla nelosella käyttäen. Esim. kemoralla ajat oli 1:16 alkuisia(esim. YCC kemora 15.5, löytyy youtubesta).

    Helpompi sitä on isommalla vaihteella ajaa, eikä mene turhaan vaihteiden kanssa säätämiseksi. Alastarossakin ehtii ihan mukavasti ainakin sinne 1:30 tasolle ihan vaan kolmosella ajellen.

    Omalla kohdalla tuo johtuu vain kädettömyydestä vaihtaa vaihteita. Nykyään tosin siitäkin huolimatta käytössä vaihteet 2-5.

    Edit: Niin ja kyllähän se esim. kolmosellakin riittävästi poistuu, jos ei mutkassa pysähdy *



    Road racing aiheinen blogi

    Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri

    ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
  21. #201
    Lainaa (Juutana @ Elo. 18 2010,17:36) kirjoitti
    Eiköhän pointtina tuossa jarruttomassa ajossa ole nimenomaan se, että nostetaan ne mutkanopeudet riittävälle tasolle keskiryhmää ajatellen. Sitten kun mutkanopeudet alkaa olla kohdillaan aletaan nostamaan nopeutta suorilla ja otetaan sopivalla jarrutuksella vauhtia sopivasti pois. Sitten lisätään taas vauhtia ja jarrutetaan enemmän, jne. Jossain vaiheessa mutkanopeudet nousee sen verran suuriksi, että roikkua pitää jotta voi taas nostaa vähän mutkanopeuksia.
    Näin minäkin olen ymmärtänyt. Siis teoriassa. Käytännön suoritus onkin sitten heikko. Kunpa oppisi jarruttamaan sopivasti. Siinäpä sitä haastetta Ja tota oluen juonnin lisäystä kannattanee kanssa kokeilla. Se on varmaan helpoin tapa.
  22. #202
    Lainaa (tumeetti @ Elo. 18 2010,17:36) kirjoitti
    Kaikille kyllä apua varikolta löytyy, koskee sekä itse ajoa että pyörän säätöjä. Eri asia on se, onko kuski autettavissa jos pään sisältä kuuluva ääni estää kääntämästä kahvaa.
    Anteeks lainaan tekstiä vaikkei se mulle ole tarkoitettukaan.

    Mulla tuota kahvan kääntöä estää jokin ihme täydellisyydentavoittelu mutkissa. Pään sisällä oleva rataperfektionisti sanoo että jokaisessa mutkassa pitäisi onnistua sataprosenttisesti joka kerta ennenkuin saan luvan antaa enemmän hanaa. Ja tottakai melkein joka setissä tulee ainakin yksi asia mikä lannistaa. Se voi olla esimerkiksi liian aikainen/myöhäinen kääntö mutkaan, kaarteen ulostulo menee liian leveäksi tai kaasun avaus nytkäyttää pyörää. Ja sitten tulee sellainen olo, että en osaa, eli en saa lisätä vauhtia ja taas körötellään kohti seuraavaa epäonnistumista.

    Voiko mua enää mitenkään auttaa? *
    Sinisiä kirjaimia --> Harmaita kirjaimia
    Honda CBR600RR -08 --> Honda CRF250L -13
  23. #203
    Lainaa (Juutana @ Elo. 18 2010,18:11) kirjoitti
    Lainaa (Bobo @ Elo. 18 2010,17:44) kirjoitti
    Tähän väännön väliin olisi yksi, toivottavasti simppeli, kysymys kokeneemmille.

    Ajelen vaimon kanssa samalla pyörällä ja vuoron perään hitaassa ja keskiryhmässä. Ajat Alastarossa ja Ahvenistolla karvan päälle 1,40. Alla tonninen gixutin.

    Kysymys kuuluu, miksi minun pitää vaihtaa vaihteita, enkä voisi ajaa *kakkosella koko settiä läpi vaihteita vaihtamatta? Pyörä kulkee kuitenkin kakkosella liki 200 km/t, ja se riittää kyllä minulle sekä Ahvenistolla että Alastarossa, Kemorassa tietty ei.

    Ja please jotain hiukan valistuneempaa vastausta kuin: kun olet noin hidas niin et osaa kuitenkaan kaasua tasaisesti lisäillä ja highsider on enemmän kuin lähellä. Siksi aja vain isolla vaihteella, vaikkei pyörä silloin mutkista mihinkään kaasu täysin aukikaan lähde
    Ei oo pakko jos ei tahdo!

    En minäkään ymmärrä miksi niitä vaihteita olisi pakko veivata jos ei halua. Sen takia isompaa vaihdetta suositellaan hitaammissa ryhmissä, että pieni kaasun annosteluvirhe ei tee ajolinjasta kulmikasta kuten käy helposti jos ajetaan korkeammilla kierroksilla.

    Väännöllä ajamisen negatiivinen puoli on se, että jos mutkassa peräpään pito menetetään, niin sitä ei pelasta enää millään. Moottori ryntää ja takarengas ei ehdi saamaan pitoa kiinni ennen highsideriin lähtöä. Ajettaessa kierroksilla (aka. teholla) vaikka moottori reagoi kaasuun äkäisemmin se ei pompsauta kierroksia yhtäkkiä tuhansia ylöspäin, vaan luisto on vielä ehkä pelastettavissa. Tämän lisäksi tietysti saadaan bonuksena parempi kiihtyvyys ulostulossa.

    Ja sitä vaihdettahan EI vahdeta kesken mutkan, vaan jarrussa arvotaan se vaihde paikoilleen millä mutkan haluaa ajaa. Perhana että on pelottavan näköistä kun olen joskus takaa seurannut jonkun vaihtavan alaspäin pyörän ollessa aivan lintallaan. Yhdessäkin Alastaron tapauksessa oli kyllä kaikki tähdet oikeassa asennossa ettei kaislikossa suhissut...
    Kiitos Juutana erittäin selventävästä vastauksesta. Erityisesti tuo väännön/tehon vaikutus highsider riskiin oli mielenkiintoinen. Juuri päinvastoin kuin olen luullut/mulle on uskoteltu. Vahvistaa vain sitä omaa fiilistä ajaa kovilla kierroksilla läpi setin, jotenkin siinä on enemmän sellaista tekemisen meininkiä

    Vuorelalle myös kiitokset. Toki sun nopeudet on niin eri luokkaa, että mutkista poistuttaessa kolmosellakin tapahtuu. Meikäläisellä kun se pyörä tosiaan melkein pysähtyy siellä mutkassa Kakkonen siis lienee sopiva köröttely vaihde mulle.

    Juutana inspiroi tähän touhuun monella tapaa. Eikä vähiten siksi, että koulutusryhmästä voi nousta hyvinkin nopeasti nopean vauhtiin huolimatta siitä, että ei ole Kallion painoinen pikkumies. Nimimerkillä 110 kg/177cm
    Family toys:
    Ducati 1299 Panigale S 2016
    BMW S1000RR 2011


  24. #204
    Lainaa (JGo @ Elo. 16 2010,12:23) kirjoitti
    Lainaa (JMH @ Elo. 16 2010,12:07) kirjoitti
    No nythän mä tiedänkin... * ja älkää daamit ottako itseenne. Oma tutorial kurssi: Pari nopeaa daamia nahka-asuissa edelle linjaa näyttämään, niin on perkele pakko pysyä näköetäisyydellä vauhdista huolimatta, ja vaikka mentäis kohti helvetin portteja.

    Sovinismi pelastaa päivän...
    Eihän tuo mitään sovinismia ole vaan tosiasioiden tunnistamista. On tuo tullut itsekin radalla huomattua, että jos siellä on oikeasti nopea naiskuski niin aikas moni mies vetää suorat ihan täysiä että pysyisi perässä vaikka kaarteissa sitten jää aina uudelleen ja uudelleen


    Alustan säädöistä sen verran että jos joku ihan oikeasti osaava orgista innostuisi järkkäämään pyöränsäätökurssin aloittelijoille, niin mukana olisin. Olishan se kiva tietää muuttuuko mutkatuntuma jos pyörä olisi omalle painolle ja vauhdille säädetty.

    E:-typo
    Sellainen idea että jos porukkaa kiinnostaa nuo alustahommat niin pyytäkää Sundbergin Ville aka Moto-Ville jollekin org:n ratapäivälle.

    Jonkin verran tunnen miestä ja sen lisäksi että Ville oikeasti ymmärtää alustan toiminnasta ja miten sitä kannattaa säätää niin *osaa myös kertoa asioista ymmärrettävästi ja kärsivällisesti. Ville mm. sääteli Staffan Söderströmin kilpurit 2008-2009 hyvällä menestyksellä.

    Luulen että Ville pystyisi vetämään jonkun yleiskatsauksen aiheesta ja lisäksi laittamaan halukkaille perussäädöt kohdalleen. Tuollaisella hommalla on merkittävä hyöty kun harrastatusta aloittelee.

    Tämä oli vain omaa mutuilua enkä tiedä että onko Ville edes kiinnostunut koko asiasta. Tiedän että MP-Tuki järjesti ajokoulutusta tänä keväänä jossa mm. Ville oli kertomassa alustahommista eli voisin kuvitella että saattaisi ihan mielellään lähteäkin, varmaan jonkinlaista korvausta vastaan tietenkin.

    Anyways, jos tuollainen kiinnostaa niin ei muuta kuin yhteyttä sinne Moto-Villeen.

    -Teemu
    .
  25. #205
    Näitä juttuja kun lukee niin voi vaan todeta, kuinka päin hel''''''tiä sitä voikaan ajaa, vaikka on luullut osaavansa edes jotain. Huh, onneks vielä hengissä ja pääsee radalle treenaamaan.
    T7
  26. #206
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Bobo @ Elo. 18 2010,19:49) kirjoitti
    Kiitos Juutana erittäin selventävästä vastauksesta. Erityisesti tuo väännön/tehon vaikutus highsider riskiin oli mielenkiintoinen. Juuri päinvastoin kuin olen luullut/mulle on uskoteltu. Vahvistaa vain sitä omaa fiilistä ajaa kovilla kierroksilla läpi setin, jotenkin siinä on enemmän sellaista tekemisen meininkiä *

    Vuorelalle myös kiitokset. Toki sun nopeudet on niin eri luokkaa, että mutkista poistuttaessa kolmosellakin tapahtuu. Meikäläisellä kun se pyörä tosiaan melkein pysähtyy siellä mutkassa * Kakkonen siis lienee sopiva köröttely vaihde mulle.

    Juutana inspiroi tähän touhuun monella tapaa. Eikä vähiten siksi, että koulutusryhmästä voi nousta hyvinkin nopeasti nopean vauhtiin huolimatta siitä, että ei ole Kallion painoinen pikkumies. Nimimerkillä 110 kg/177cm *
    Pakko laittaa taas discalimeri ettei joudu joskus hirsipuuhun kun on täällä neuvonut väärin. Nää on taas vaan mun kokemuksia ja kehäpäätelmiä, enkä suostu ottamaan mitään vastuuta jos joku ykkösellä mutkasta ulosampuessaan päättää vetää kerralla tupen tappiin ja ottaa siitä kolmoisvoltit. Järki päässä ja vähän kerrassaan.

    Tuohon kehityskäyrän "nopeuteen" lienee selityksenä alati kasvava reikä päässä sekä erittäin ymmärtäväinen työnantaja jonka avustuksella olen päässyt melkein kaikille Orgin ratapäiville tänä kesänä. Ajamalla se vauhti tulee, jos se on tullakseen.
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  27. #207
    Lainaa (Juutana @ Elo. 18 2010,20:22) kirjoitti
    Lainaa (Bobo @ Elo. 18 2010,19:49) kirjoitti
    Kiitos Juutana erittäin selventävästä vastauksesta. Erityisesti tuo väännön/tehon vaikutus highsider riskiin oli mielenkiintoinen. Juuri päinvastoin kuin olen luullut/mulle on uskoteltu. Vahvistaa vain sitä omaa fiilistä ajaa kovilla kierroksilla läpi setin, jotenkin siinä on enemmän sellaista tekemisen meininkiä *

    Vuorelalle myös kiitokset. Toki sun nopeudet on niin eri luokkaa, että mutkista poistuttaessa kolmosellakin tapahtuu. Meikäläisellä kun se pyörä tosiaan melkein pysähtyy siellä mutkassa * Kakkonen siis lienee sopiva köröttely vaihde mulle.

    Juutana inspiroi tähän touhuun monella tapaa. Eikä vähiten siksi, että koulutusryhmästä voi nousta hyvinkin nopeasti nopean vauhtiin huolimatta siitä, että ei ole Kallion painoinen pikkumies. Nimimerkillä 110 kg/177cm *
    Pakko laittaa taas discalimeri ettei joudu joskus hirsipuuhun kun on täällä neuvonut väärin. Nää on taas vaan mun kokemuksia ja kehäpäätelmiä, enkä suostu ottamaan mitään vastuuta jos joku ykkösellä mutkasta ulosampuessaan päättää vetää kerralla tupen tappiin ja ottaa siitä kolmoisvoltit. Järki päässä ja vähän kerrassaan.

    Tuohon kehityskäyrän "nopeuteen" lienee selityksenä alati kasvava reikä päässä sekä erittäin ymmärtäväinen työnantaja jonka avustuksella olen päässyt melkein kaikille Orgin ratapäiville tänä kesänä. Ajamalla se vauhti tulee, jos se on tullakseen.
    Juu, ymmärrän kyllä mitä tarkoitit, don't worry Pikku hiljaa kerta kerralta aika aina hieman paranee, kun pala palalta ajatuksella hommaa rakentaa. Ilman turhaa riskinottoa. Eikä minulla tosiaankaan ole mitään harhakuvitelmia omista kyvyistä, päinvastoin. Tuo sinun kehityksesi vaatii runsaan ajamisen lisäksi erityistä lahjakkuutta lajiin, sehän nyt on päivänselvää. Sitä tuskin minulta löytyy. Vaikka eihän sitä koskaan tiedä...

    Ens kesänä yritetään sitten ajaa niin monta ratapäivää kuin mahdollista. Tuotakin toki helpottaa ymmärtäväinen työnantaja (allekirjoittanut).
    Family toys:
    Ducati 1299 Panigale S 2016
    BMW S1000RR 2011


  28. #208
    Lainaa (Juutana @ Elo. 18 2010,17:36) kirjoitti
    Eiköhän pointtina tuossa jarruttomassa ajossa ole nimenomaan se, että nostetaan ne mutkanopeudet riittävälle tasolle keskiryhmää ajatellen. Sitten kun mutkanopeudet alkaa olla kohdillaan aletaan nostamaan nopeutta suorilla ja otetaan sopivalla jarrutuksella vauhtia sopivasti pois. Sitten lisätään taas vauhtia ja jarrutetaan enemmän, jne. Jossain vaiheessa mutkanopeudet nousee sen verran suuriksi, että roikkua pitää jotta voi taas nostaa vähän mutkanopeuksia.
    Nyt taas väliin hidasryhmäläisen kommentti:

    Näin mäkin luulin homman toimivan, mutta oikeasti kävi niin, että jarrutonta ajoo -> mutkanopeus kasvaa -> hitaassa ryhmässä kaasuttelijat menee suorilla ohi ja jää eteen mutkissa -> ahistaa.

    Ratkaisuna: aletaan vääntämään itsekin kaasua suorilla (yhäkin rauhallisesti) -> mutka-ajo menee pershiilleen kun yhtäkkiä pelottaa vauhti ja alkaa tulla turhaa ohjelmaa ennen mutkaa. Vaikka jarruttelisi kuinka ajoissa vauhdit pois jnejne. Tuo on tällä hetkellä omakohtainen isoin ongelmani, josta ei tosiaan liene muuta tietä pois kuin treeni. Jos jollain olisi joku hyvä vinkki antaa niin ottaisin sen mielelläni vastaan.

    Mutta tosiaan, kyllähän voisin sitä jarrutonta ajoo harjoitella vielä maailman tappiin, mutta sit pitää perustaa joku jarruton hidasryhmä tai keskittyä pelkästään päivän viimeisiin setteihin.
    Yamaha XJ 600 - Suzuki GSX-R 1000 K7 - Triumph Daytona 675 - Triumph Street Triple 765
  29. #209
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (oukkis @ Elo. 18 2010,20:41) kirjoitti
    Lainaa (Juutana @ Elo. 18 2010,17:36) kirjoitti
    Eiköhän pointtina tuossa jarruttomassa ajossa ole nimenomaan se, että nostetaan ne mutkanopeudet riittävälle tasolle keskiryhmää ajatellen. Sitten kun mutkanopeudet alkaa olla kohdillaan aletaan nostamaan nopeutta suorilla ja otetaan sopivalla jarrutuksella vauhtia sopivasti pois. Sitten lisätään taas vauhtia ja jarrutetaan enemmän, jne. Jossain vaiheessa mutkanopeudet nousee sen verran suuriksi, että roikkua pitää jotta voi taas nostaa vähän mutkanopeuksia.
    Nyt taas väliin hidasryhmäläisen kommentti:

    Näin mäkin luulin homman toimivan, mutta oikeasti kävi niin, että jarrutonta ajoo -> mutkanopeus kasvaa -> hitaassa ryhmässä kaasuttelijat menee suorilla ohi ja jää eteen mutkissa -> ahistaa.
    Kroonisista "suorat täysillä, mutkat taluttaen" tapauksista voi käydä mielestäni vinkkaamassa liivillisille, jotka tarpeen tullen puuttuu asiaan.
    Superbike #7
  30.  
  31. #210
    Lainaa (SamiN @ Elo. 18 2010,16:48) kirjoitti
    saisinko tyhjentävän vastauksen siihen milloin paineita pitää pudottaa. miltä rengas näyttää ja tuntuu silloin.

    kuva olis kiva.
    Tässä linkki miltä rengas näyttää kun on ollut liian kovat paineet.
    ei kovin hyvä kuva, mutta jos siitä nyt selvää sais

    [QUOTE= (Bobo @ Elo. 18 2010,20:38)]
    Lainaa (Juutana @ Elo. 18 2010,20:22) kirjoitti
    Lainaa Bobo,Elo. 18 2010,19:49 kirjoitti
    Kiitos Juutana erittäin selventävästä vastauksesta. Erityisesti tuo väännön/tehon vaikutus highsider riskiin oli mielenkiintoinen. Juuri päinvastoin kuin olen luullut/mulle on uskoteltu. Vahvistaa vain sitä omaa fiilistä ajaa kovilla kierroksilla läpi setin, jotenkin siinä on enemmän sellaista tekemisen meininkiä *
    Nää on taas vaan mun kokemuksia ja kehäpäätelmiä, enkä suostu ottamaan mitään vastuuta jos joku ykkösellä mutkasta ulosampuessaan päättää vetää kerralla tupen tappiin ja ottaa siitä kolmoisvoltit. Järki päässä ja vähän kerrassaan.
    Tosta vääntöhommasta varoitti myös Sami Penna. Käy juuri kuten Juutana sanoi, eli kun kone pääsee vääntöalueelle niin saattaa yhtäkkiä pyöräyttää tyhjää ja se on menoa sitten. Kai siinä tulee annettua enemmän kaasua, koska tuntuu siltä, että mopo ei kiihdykään ja voi huoletta antaa lisää happea.
    Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
Sivu: 7 / 31:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 5678917 ... ViimeinenViimeinen