Sairaan kovat paineet.. itellä edessä 2.25 ja takana 2.35.. kadulla kyllä tuommoset paineet(rantaile @ Elo. 16 2010,20:31) kirjoitti
![]()
---------------------------
Mattipoeka
KTM 690 Enduro R 2012
Husqvarna FE 350 2014
ex. KTM 990 SM-T 2010
ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
ex. Husaberg TE 250 2009
ex. KTM 690 Enduro 2009
ex. KTM 990 Super Duke 2008
www.mattipoeka.com
Paineet kuulostaa aikas suurilta. Itse ajelin viime kesänä katukumeilla lämminpaineina muistaakseni jotain 2.4 luokkaa molemmissa päissä. Katso miltä se kumi ajon jälkeen näyttää, jos ei kulu sellaiseksi appelsiinipinnan näköiseksi vaan repeilee tai sulaa, niin muuta painetta. Apuja kannattaa kysellä sieltä radaltakin ongelmien ilmaantuessa. Vaikkapa liivillisiltä.(rantaile @ Elo. 16 2010,20:31) kirjoitti
Itse tuli laskettua painetta 0.1 baria kerrallaan kunnes tuntui toimivan ja rengas kului siististi. Niin ja loppuu se pito noista katurenkaista jossain vaiheessa. Ei tosin hitaan ryhmän vauhdeilla pitäisi olla ongelma.
Mielestäni vähän kannattaa seurata sitä rengasta myös siellä hitaassa ryhmässä. Ei siitä mitään etua saa jos väärien paineiden takia lipsuu.
Road racing aiheinen blogi
Yamaha YZF-R1 -07 Kilpuri
ex Honda CB500 -01, Suzuki GSF 1200 S -06, Hond
Aloittelijoille tuo yleensä on se ensimmäinen virheiden aiheuttaja. Liika vauhti johtaa pieneen säikähdykseen, jonka takia henkinen rentous katoaa ja vie mukanaan fyysisen rentouden.(scuuba @ Elo. 16 2010,20:57) kirjoitti
Sinun ja minun kohdalla asia sitten saattaa jossain kohti olla toisin.
Superbike #7
Michelin Power Pure, kylmäpaineet kadulle takanen 2.9 etunen 2.5(mattipoeka @ Elo. 16 2010,21:40) kirjoitti
Radalle olen alkanut ottaa vähän painetta pois, niin että lämpimänä takanen ollut jotain 2.7 ja etunen 2.3. Tiedä sitten pitäiskö olla vielä vähän alemmat.
Sinisiä kirjaimia --> Harmaita kirjaimia
Honda CBR600RR -08 --> Honda CRF250L -13
Mä tarkotin lähinnä sitä, että hitaasti ajaessa se virhe ei aiheuta mitään, mutta vauhdin noustessa se virhe kertautuu, ja lopputuloksena on mutka vituiks.(Nitrous @ Elo. 16 2010,21:45) kirjoitti
Ja siitä kun taas tiputtaa vauhtia takas hitaaks, niin se virhe on siellä edelleen, se vaan ei enää kertaudu ja aiheuta mutkan menemistä vituiks.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
A twist of a wrist on mielestäni hyvä kirja/DVD rata-ajelun perusteiden oppimiseen. Itse olen katsellut videota ja sisäitänyt? opit. Ongelma on kuitenkin, että avaukset menevät leveäksi eikä Las Palmasissa meinaa rata riittää. Sitten koin jonkun ahaa elämyksen kun onnistuin ajamaan mutkan kädet aivan rentoina. Radan leveys riitti hyvin. Niinhän se Code videossa neuvoi, jotenkin vain unohtui kun pääsi radalle. Tämän jälkeen kiinnitin korostetusti huomiota käsien rentouteen mutkissa ja ajo alkoi sujua paljon paremmin. Ei se, että joku neuvoo, kun saisi sen vielä sisäistettyä(Birke @ Elo. 16 2010,19:56) kirjoitti
Kovassa paineessahan ne timantitkin hioituu( mattipoeka @ Elo. 16 2010 @ 21:40) kirjoitti
.
Pitää koettaa puottaa takaa sitä painetta vähän ihan kadullekin. Ihan hyvin se tuntui kestävän ettei siinä mitään moittimista. On kyllä muussakin korjamista kuin noissa rengaspaineissa. Noista kuvista mistä itteni bongasin, niin näytti käet ainakin melko suorana olevan eikä kallistuskulma ollu niin jyrkkä kuin itestä tuntu. Tai sitten kuvat oli vain lämmittelykierroksilta.
Annoin moottoripyörille pikkusormen, se vei koko käden
Tuossa vauhdin tiputtamisessa ei ole ajatuksena, että kaasussa on asennot täyzii ja hiljaa. Kun siitä täyzii asennosta (suorilla) otetaan vaikka 10% pois, pysyy pää aloittelijalla rennompana ja yhtäkkiä vauhtia onkin rentouden kautta enemmän. Kyseessä on siis enempi tuollainen henkinen vauhdin tiputtaminen. Sama ilmiö, joka esiintyy myös muodossa: "Ajetaan koko ajan täysillä ja silti jäähdyttelykierros on nopein." Rentous ennen kaikkea siis.(scuuba @ Elo. 16 2010,21:56) kirjoitti
Superbike #7
Tämä oli mielestäni hyvin sanottu. En välttämättä lähtisi hitailla vauhdeilla + kokemattomalla kuskilla suoraan laskemaan paineita kovin alas yhdellä kertaa. Tulee vaan ongelmaa, kun laskee kerralla liikaa ja rengas muljuaa alla eikä vauhti välttämättä riitä lämmittämään rengasta tarpeeksi. (Jos puhutaan ihan koulutusajosta, niin katupaineilla sinne eikä kannata miettiä paineiden alennusta).(Vuorela @ Elo. 16 2010,21:45) kirjoitti
xxx
Joo, ei todellakaan ole vermeistä kiinni, kykyjen kanssa on sitten niin ja näin.(Juutana @ Elo. 16 2010,19:44) kirjoitti
Mutta tuon olen kyllä tiedostanut, että päässä se vika on (tosin kaverit sen kuulemma on tienneet pidemmän aikaa, toim.huom.). Ei vaan uskalla mennä mutkaan "riittävän kovaa", tai oikeammin: kun mutkaan menee hyvältä tuntuvaa vauhtia niin huomaa että vauhtia on ihan liian vähän. Sitten kun koittaa lisätä mutkaan sisäänmenovauhtia niin tuleekin kammo, siirrytään moottorijarrulle ja ajolinjat menee minne sattuu.
Olen tosiaan harjoitellut tähän asti siten, että otan mutkaan oikean vauhdin jo pitkälti ennen mutkaa, sillä lailla että saan rauhoitettua ennenkaikkea itseni ennen sinne mutkaan taittamista. Tuota lähes kaikki kouluttajatkin ovat neuvoneet. Siinä on vaan se varjopuoli, että pää ei opi kestämään vauhtia (mitä jotkut tosin ovat myöskin sanoneet) - eli pitäis kai harjoitella niitä muitakin osa-alueita kuin pelkkää mutka-ajoa.
Mutta on se keskiryhmään siirtyminen kyllä ensi vuoden tavoite, ei siinä mitään.
Yamaha XJ 600 - Suzuki GSX-R 1000 K7 - Triumph Daytona 675 - Triumph Street Triple 765
Tänään lipulla seistessä alkoi ihmetyttämään, että miten keskiryhmän vauhdeilla saadaan takarenkaita lukkoon jarrutuksissa (tai noh, lähinnä pomppimaan, niin että kumit vinkuu ja valittaa). Vähän tuntuu, että keskitytään liikaa jarrumerkkien hakemiseen ja jarruvoiman maksimoimiseen, ja menetetään rentoutta pyörän mutkaan viemiseksi. Vähän kuin -töks-, seis, kääntö ja läpät taas auki. Kello tykkää, mutta takana tuleva ei. Tänä kesänä määrättiin ensimmäistä kertaa keskiryhmään ajamaan about kuukausi sitten ja tuli pienenä shokkina, kuinka monia pääsi ohittämään, vaikka radan ajaisi ympäri yhdellä vaihteella ja melkein pelkällä moottorijarrulla (tosin tonninen alla, mutta silti). Orgin koulutusryhmässä tuli opittua semmoinen termi, kuin jarruton ajo. Sillä viisii on itse saanut treenattua luottoa pyörään mutkissa, vaikka sitä uupuukin vielä melkoisesti. Isoin harppaus tuli, kun takana oli jotain viisi ratapäivää ja joku ensikertalainen koulutettava pyyhkäisi ohi ja painu sisälinjalta mutkaan ilman jarruja. Sitä kun pääsin peesaamaan ja samaan rytmiin, niin loppui vähitellen itseltäkin jarrupalojen kuluminen siltä päivältä, vaikka aluksi se tuntui mahdottomalta. Keskiryhmään tuloon asti olen saanut tarkistettua rengaspaineet polttamatta kämmeniä jarrulevyjä vasten. Mikään mutkahirmu en kuitenkaan ole, se tuli todettua, kun pääsin Kemorassa peesaamaan Streethawkia, kun hän kävi aamupäivällä lämmittelemässä keskiryhmässä, aina karusellien jälkeen oli tullut lisää eroa, vaikka hän näytti ajavan lepsusti. Päivän viimeiseen settiin lähdin ajatuksella tulos tai ulos, katupelillä kun on liikkeellä, niin kuitenkin turvamarginaalilla. Ajasta lähti pois 2,5 sekuntia, mutta RaceChrono näytti mutkanopeuksien olleen edelleen samat, eli Streethawk olisi karannut karuselleissa.
Ai niin, mikä mun pointti oli ... Hitaassa ei kannata liikaa keskittyä jarrukahvan ja kaasun puristamiseen, vaan keskittyä enemmän mutkataitojen hiomiseen. Ja kannattaa peesata nopeampia, vaikka olisi tilaisuus tuikata ohi suoralla![]()
Nyt tätä viestiä on pohdittu jo sen verran kauan, että en raaski enää poistaa. Sitten kun tulee nopeutta lisää, niin tullee päinvastaisia neuvoja.
Tomorrow is just your future yesterday.
K1 Gixxeri
Tuota ylikovaa mutkaan menoa kannattaa mielestäni harjoitella. Siinä oppii ainakin sen, miten kauan pitää odotella, ennen kuin saa uudestaan koskea kaasuun. Jos pysyy koko ajan turvallisella aluella, niin ei opi mitään... En kuitenkaan kehoita vetämään 200 lasissa 60 mutkaan, vaan nostaa nopeutta vähän kerrallaan. Ja välillä kokeilee "irroitella", lähtee jonkun nopeamman perään, joka näyttää menevän rennosti. Siinä vauhti nousee huomaamattaan.(oukkis @ Elo. 16 2010,22:52) kirjoitti
Tomorrow is just your future yesterday.
K1 Gixxeri
Nähtyään tämän Scuuban Alastarossa 15.8. ottaman kuvan vaimon naamakirjassa(scuuba @ Elo. 16 2010,20:53) kirjoitti
![]()
Pennan Sami kommentoi: "pudota viel jalka rennoksi kohti asfalttia niin helpottuu ajo kummasti".
Itselle ainakin kolahti tuo "pudota rennoksi". Jotenkin sitä vain jäkittää liikaa tuota jalkaa, tavallaan vääntää sen auki. Rentoutta pitäis sinnekin saada.
edit. kuva siis vaimosta, ei minusta *
Family toys:
Ducati 1299 Panigale S 2016
BMW S1000RR 2011
Jaksan kyllä vielä ihmetellä tuota rengasjuttua... Mulla on takana Michelin Pilot Road 2 ja olen kulutellut reilusti niin saappaankärkiä, jalkatappeja kuin polvipalojakin, eikä mitään, siis mitään valittamista rengaspidosta. Ja takanakki kuluu reunoille asti, edessä olevassa Pilot Power 2CTssä ehkä jää kolme milliä neitseelliseksi. Ei ainuttakaan kertaa että olisin tuntenut mitään nuljumisia tai pidonmenetyksiä (paitsi moottorijarrutuksissa). Olenko pysynyt pystyssä pelkällä säkällä?
Ja pyöränä on KTM 990 SM, paineet olen aina kyllä tiputtanut ennen radalle lähtöä 1,9-2,0 paikkeille.
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Jossain vaiheessa joo. Mutta sen perusteella mitä mä olen havainnut, ei vielä hitaassa ryhmässä, eikä välttämättä keskiryhmässäkään.(Reisi @ Elo. 17 2010,02:10) kirjoitti
Se mikä mun mielestä on koko hommassa oleellisin asia, on oppia lukemaan pyörää ja sen käytöstä. Pyörä kumminkin kertoo aika kivasti koko ajan, missä mennään, jos sitä osaa lukea. Jos siitä ei ole mitään käsitystä kun sinkkiä alkaa kiristämään, niin kertoimet sille, että saa keräillä katteenpalasia hyvinkin nopealla aikavälillä eivät ole kovin korkeat.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Minkälaisia aikoja olet ajellu?(wekkuli @ Elo. 17 2010,07:49) kirjoitti
---------------------------
Mattipoeka
KTM 690 Enduro R 2012
Husqvarna FE 350 2014
ex. KTM 990 SM-T 2010
ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
ex. Husaberg TE 250 2009
ex. KTM 690 Enduro 2009
ex. KTM 990 Super Duke 2008
www.mattipoeka.com
Vähän samaa ihmetellyt itsekin. Olikohan se elämäni kolmas kerta radalla ja toinen Alastarolla kun ajoin 1:40 pintaan eikä kertaakaan edes meinannut lipsua. Renkaina oli Mezeler Z6 Interact touring nakit.(wekkuli @ Elo. 17 2010,07:49) kirjoitti
Ajotekniikan tai lähinnä kaasunkäytön on oltava aika päinjos noilla vauhdeilla tai tosta vielä hitaammalla saa renkaat lipsumaan. Vai onko sitten vaan niin hemmetin tehokas mopo alla
Toinen asia mikä pistää silmään on polvimaassa ajaminen vaikka vauhdin puolesta siihen ei ole mitään tarvetta. Tokihan se on hienoa kun voi esitellä kuluneita polvipaloja, mutta jos sitä yrittämällä yrittää niin ei se ainakaan ajamista helpota. Tuli kyllä harrastettua tuota myös itse![]()
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
Ajoista en osaa sanoa, mutta viimeiset pari kertaa on tuen päivillä ollut pelkkää ohittelua hitaassa ryhmässä, joten seuraavaksi lähden keskiryhmän vauhtia katselemaan.(mattipoeka @ Elo. 17 2010,08:33) kirjoitti
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Joo kyllä mulla kehityskaari on ollut sellainen että saappaankärjen/jalkatapin raapimisen jälkeen on vasta syntynyt halu ja tarve alkaa roikkuilemaan. Nyt sitten kuluu vielä polvipala noiden kahden edellämainitun lisäksi.(-JuhaK- @ Elo. 17 2010,08:42) kirjoitti
![]()
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Siksipä mieki ihmettelin noita paineita tai jousisäätöjä kun renkaiden pitäisi olla riittävän hyvät eikä pykälääkään ole vielä hirveästi. Kolmosella tuli oikeastaan koko päivä ajettua eikä juurikaan tullu täyskiihytyksiä tehtyä. Luistot ei ollu mitään pitkiä vaan lähinnä muljahduksia joissa perä tuntui vähän elävän.
Annoin moottoripyörille pikkusormen, se vei koko käden
Ilmeisesti puhutaan edelleen sunnuntain päivästä? Ainakin itselläni perä elää takasuoran ja palmasin jarruissa todella paljon. Lähinnä se johtuu siitä, että survon pienempää sisään ja annan luistokytkimen hoitaa tehtävänsä. Perä heiluu puolelta toiselle ja tulee välillä aika komeassakin sladissa, muttei se ole mitenkään vaarallista. Jos Palmasin jarrusta puhutaan, niin oma ajolinjani siinä ei enää ole muutenkaan kovin "pyöreä" sillä olen huomannut että tiukalla linjalla ja hitaammalla mutkanopeudella saa parempia aikoja. Ajoharjoittelun ja mutkapätkäfiilistelyn kanssa sillä ei enää ole mitään tekemistä. Nämä kommentit siis siksi, että menin alle aiempien ennätysteni viimeisessä setissä jonka keskiryhmässä ajoin, joten varmasti on elämistä tapahtunut.(Reisi @ Elo. 17 2010,01:56) kirjoitti
Mutta joo, hitaassa ryhmässä suosittelen ehdottomasti jarruttonta ajoa, sillä sen avulla saa mutkanopeuksia kehitettyä huomattavasti paremmin paikoilleen. Se, että onko järkevää ehdointahdoin yrittää roikkua nopeampien kuskien perässä jätetään ihan oman arvostelun piiriin. Sillä saa omaa vauhtia ja luottoa omiin kykyihin nostettua, mutta sillä keinolla mennään myös helposti yli omien taitojen jolloin alkaa kaislikossa suhisemaan hyvinkin helposti.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Mahdatkohan hengittää ollenkaan? *(cbr600äffä @ Elo. 17 2010,08:29) kirjoitti
Sinne mutkaan pitäs mennä pää edellä, ei perse. Sama juttu kuin puuhun kiipeämisessä. Minä tosin olen todellinen amatööri näissä asioissa, mutta omaan silmään näyttää melkoisen jäykältä. Eli sitä tiputanssia sinne mutkaan ja naama edelllä kurviin.
Tässä vähän omaa ajoa naurettavaksi. Joku kouluttaja kehui viimevuonna Kemorassa, että sähän ajat kun tönkkö paska, joten oli pakko uskoa että nyt on rentouduttava hiukkasen
Mutta korjattavaa on toki vielä huisisti, mutta paljoa enempää ei voi kuskia kaataa mutkaan koska vauhtia on aivan liian vähän ja sit tarvittaisiin ne apupyörät...
Kuva 1
Kuva 2
Kuva 3
Kiitos muuten henäkuun lopun Alastarolla siitä kahvankäännön kuivaharjoitteludemosta. Olen yrittänyt sisäistää se ranneliikkeen suunnan ja kierron
Kannattaa pyytää seuraavalla ratakerralla vinkkiä joltain kokeneemmalta ajoasennon parantamiseksi jos noinkin paljon rojut raapii tonttiin ja takarenkaassa vielä useampi milli käyttämätöntä reunaa.(wekkuli @ Elo. 17 2010,08:58) kirjoitti
Superbike #7
^Ei ole takarenkaassa yhtään käyttämätöntä pintaa, etusessa on tarkkaan ottaen 1,9753mm.
Siis tämähän nyt ei ole mikään ongelma, johon haluan ratkaisun, ihmettelen vain pidon riittävyyttä (en halua löytää sitä ratkaisua millä saan pidon loppumaan). Ratailu sujuu ihan itseäni tyydyttävästi kaikin puolin niin vauhdin, ajoasennon, fiiliksen kuin kaiken muunkin suhteen. Lähinnä vaan ihmettelen sitä, että toiset valittaa pidon riittämättömyyttä, mutta mulla ei ole mitään valittamista vaikka takana on ns. tourinkikumi.
![]()
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Niinno, mulle väitettiin tuolla mun SpeedFourilla kellotetun Kemoralla jotain 1.18-alkuista joskus, eli ihan ok nopean ryhmän aikaa (vaikea kyllä uskoa, kun nyt kattoo, mitä sitä ajaa ylivertaisella kalustolla... kait sitä vaan vanhemmiten kangistuu ja tulee kaikennäköisiä pelkoja luiden katkeiluista). Alla oli Powerit molemmissa päissä, eikä mitään ihmeempiä lipsumisia.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Ensimmäisiä kertoja radalla oleva ei välttämättä ehdi heti tehdä tarkkaa ja oikeaa analyysia siitä, mikä siellä takarenkaan tienoilla muljuaa. Esimerkiksi itse ihmettelin miks ihmeessä se takarengas on joka kerta levoton Botniaringin kikkamutkan jälkeisessä vasemmassa. Noh, jossain vaiheessa tajusin että ajan aina siinä asfaltinpaikkauksen saumassa, joten ei ihmekään että tuntuma on epävakaa. Ajolinjan korjaus ja vähän nopeampi vauhti teki mutkasta huomattavasti mukavamman ajaa.
Toinen esimerkki, kun olen Corsa III liukkaan tuntuiseksi moittinut. No ihmekös tuo, kun rengaspaineet on luultavasti olleet aika korkealla radalla, niitä rengaspaineita kun ei kuulemma tarvitse hitaassa ryhmässä vielä miettiä. Ihan kokeilun vuoksi nyt Alastarolla katsoin, paljonko paineet nousee yhden ajosetin aikana. Eli 3 kierrosta omaa kahden minuutin vauhtia ja sitten possujunan perässä ohituspaikkaa odotellessa paineet nousi 2.7 -->2.9 baria ja koko päivänä laskin rengaspaineita n. 0.6 baria.
En minä ole kertaakaan nähnyt hitaassa ryhmässä kellään takarenkaan luistoa, mutta se onkin eri asia miltä joku muljuaminen tuntuu kuskista, joka ei vielä tiedä miten tai miksi pyörä käyttäytyy eri tilanteissa radalla. Ja siksipä on hyvä olla omat ketjut eri ryhmissä ajaville kuskeille, kun ne kysymyksiä herättävät jutut on ihan erityyppisiä riippuen siitä ajaako keskiryhmän vauhteja tai hitaan ryhmän vauhteja.
Sinisiä kirjaimia --> Harmaita kirjaimia
Honda CBR600RR -08 --> Honda CRF250L -13
+1(JGo @ Elo. 17 2010,10:32) kirjoitti
Honda CRF250L pörötin
Siinäpä onkin kuule hankala paikka. Mielelläni kuulisin miten tämä sun mielestä pitää hoitaa, jotta osataan sitten muitakin opastaa paremmin. Kannattaako siihen rengaspaineeseen kiinnittää aloittelevan ratakuskin huomio vai eikö kannata? Siinä kumminkin on niin paljon kaikkea muutakin muistettavaa, tiedettävää ja huomioonotettavaa, ja ainakin itse pidän rengaspaineita melko pienenä tekijänä koko paletissa. Sitä paitsi, kun ajetaan samoilla paineilla kuin kadulla, toimii pyörä totutulla tavalla heti ekasta kurvista lähtien. Jos pystymetsästä otetun kuskin renkaista otetaan puoli baria paineita pois, on varmasti jännää kun mopo muljuaa.(JGo @ Elo. 17 2010,10:32) kirjoitti
Sitä paitsi, jos multa on joku joskus kysynyt, että mitä pitäisi paineiden olla noin suurinpiirtein, olen viljellyt sporttikumeille hyväksi peukalosäännöksi havaitsemaani 2,4 baaria lämpimänä. Tästä seuraa aina ja väistämättä jatkokysymys "Mitä sen sit kylmänä pitää olla" johon onkin paljon vaikeampi vastata. Ja sitten taas hämmentää, ja ajaessa mielessä pyörii sinänsä epäolennaiset rengaspaineet.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Nii-i, kuten sanoin, kun "nostaa vauhtia" eli sitä henkistä vauhtia sen 10%, niin sen jälkeen homma menee ketuilleen sen takia että ne ajossa olevat virheet kertautuu niihin mutkiin, ja mutkat menee vituiks, ja kierrosaika kasvaa.(Nitrous @ Elo. 16 2010,22:12) kirjoitti
Ja sitten kun "laskee sitä vauhtia" eli henkistä vauhtia sen 10%, niin virheet menee piiloon, eli ei kertaudu mutkiin, ja ajosta tulee kierrosajalla mitattuna nopeampaa, vaikka ne kaikki samat virheet on edelleen piilossa siellä ajamisessa.
Ja sitten kun tarpeeksi kauan jatkaa sitä "rentoa ajoa" virheineen, niin tuloksena on kierrosajassa mitattuna vauhdin nousu, ja virheiden seurauksena radalta ulosajo tai radalla kaatuminen.
Tossa yks esimerkki hitaan ryhmän rennosta ajelijasta, joka ajo rennosti mutkaan, ja kaato silti moponsa:
http://www.mp-foorumi.com/kuvat....72.html
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."