Ei vaan siitä mitä wekkuli tuossa ylempänä kirjoitti. Kuvittele asia niin että mopo leijuu hieman ilmassa ja etukumin kulutuspinnan reunaan on kiinnitetty naru (kiinnityspiste ikään kuin tietä vasten), ja narusta vedetään suoraan taaksepäin, eli samalla tavalla kuin kitkavoima vaikuttaa jarrutettaessa. Ajatellaan vielä niin ettei rengas pääse pyörimään. Ohjausakseli kääntyy, koska naru (eli kitkavoima jarrutettaessa) tulee hieman ohjausakselin sivusta.(zpete @ Elo. 18 2010,10:41) kirjoitti
1000
Mopon vastaohjauksessahan on aina läsnä tuo vastaan vääntävä momentti, eli jos irrottaa kädet tangosta kesken mutkan niin mopo kampeaa itsensä pystyyn.(wekkuli @ Elo. 18 2010,08:08) kirjoitti
Se voima syntyy juurikin tuon etujätön kautta, ja mitä pidempi etujättö, sen kankeempi ohjaus.
Vauhti lisää ohjausvoiman tarvetta; suurempi suoraan eteenpäin pyrkivä liike-energia tarvii suuremman voiman poiketakseen suoralta reitiltä.
Jarruttaminen etujarrulla lisää ohjausvoiman tarvetta; jarrulla pitää olla joku tukipiste jota vasten liike-energiaa pienennetään, ja kun tukipiste on "poikittain", niin jarrutuksen voima pyrkii kääntämään rengasta suoraan.
Kiihdyttäminen lisää ohjausvoiman tarvetta; takarengas pyrkii työntämään mopoa voimalla suoraan eteenpäin, jolloin "poikittain" oleva eturengas pyrkii kääntymään suoraan.
Syystä että etujarrulla saa alottelijakin erittäin helposti 0,5-1,0G hidastuvuuksia aikaiseksi, ja tukipisteenä eturengas.(JMH @ Elo. 18 2010,00:16) kirjoitti
Moottorijarrulla taasen, varsinkin jos on alhaiset kierrokset hidastuvuus on vain luokkaa 0,1-0,3G, ja tukipisteenä on takarengas, jolloin voima ei kertaannu poikittain olevan etujätön kanssa.
Ja kaasulla mutkassa ehkä 0,0-0,2G kiihtyvyyksiä x etujättö.
Josta voi sitten laskeskella että se etujarrun käyttö aiheuttaa käytännössä jopa moninkertaisen ohjausvoiman tarpeen vs moottorijarruun/kaasuun vastaavaan verrattuna.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Kylläpä tulee hitaan ryhmän keskusteluun taas semmosta teksti settiä, että ei mitään järkeä. Ihan turhaa tietoa ajotasoon nähden.
Hirvee taikinointi renkaista ja paineista...
Hitaassa ryhmässä kyllä pärräntekniikkaan on aivan turha kyllä alkaa perehtymään, sana iskari alkaa jo jollain useammalla heittää päässä isoa pyörää.
Siinä vaiheessa kun aletaan renkaan kulumista ja paineita venkslaamaan edes takas niin -> keskiryhmään.
Hitaassa vaan kurvaillaan ja katsellaan miten sitä vois mutkaa ajella. Typerää touhua minun mielestä silloin edes katsoa kelloa. Jos vauhtia on liikaa ryhmään nähden niin sillo järjestäjä katsonee parhaaksi vaihtaa kaveri nopeampaan. Sitten voikin alkaa katsomaan että mitä kello näyttää ja ruveta taikinoimaan paineitten ja muiden pilkunviilaus juttujen kanssa.
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
Kyllähän Dukessa ottaa kunnon kallistuksessa maahan kytkinkoppa ja pakoputken alkukäyrä, mutta siinä vaiheessa on vauhtiakin jo sen verran, ettei siihen joka pulliainen pysty. Keskiryhmän köröttelyllä (1:40 Alastaro) ei mikään osa pyörästä ole vielä lähelläkään maata. Jalkatappien ja maan välillä vielä n. 5 senttiä.(scuuba @ Elo. 18 2010,11:06) kirjoitti
Superbike #7
Kokemukseni mukaan kaikenlaisella tiedolla voi(si) parhaimmassa tapauksessa esimerkisksi välttää kaadon hitaassa ryhmässä.(willik @ Elo. 18 2010,12:16) kirjoitti
Joten minä näen vain kaikenlaisen infon jakamisen ja erityisesti siitä keskustelun erittäin terveenä piirteenä hidasryhmäläiselläkin.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Jos k e s k e n mutka-ajon täräyttää jarrut päälle, niin kyllähän se pyörä silloin pystyyn änkeää. Tämä on tyypillinen virhe hitaan ryhmän ajossa. Mutkaan mennään omiin taitoihin ja lopulliseen uskallukseen nähden liian kovaa ja kesken mutkaa tulee paniikki. Jarrut pohjaan (pahimmassa tapauksessa myös takanen, jolloin tapahtuu paljon muutakin) ja pyörä kampeaa pystyyn ja ei pysykään enää ajolinjalla ja esim. takaa tuleva, ulkokautta ohittava joutuu kiilatuksi. Ahvenistolla moinen on johtanut muutamia kertoja meidän tapahtumissa kaiteisiin ajamiseen.(zpete @ Elo. 18 2010,10:41) kirjoitti
On siis aivan eri asia aloittaa jarrutus suoralla ja jarrutuksen ollessa päällä, kallistaa pyörää mutkaan ja viedä jarrulla pyörä mutkaan ja kesken mutkaa vapauttaa jarru ja aloittaa kaasutus kuin katuajoon tarkoitettu treeni jossa vauhti tapetaan suoralla, päästetään jarru ja tasakaasu päällä taitetaan mutkaan.
Ennakoivan ajon kurssilla opetettavat (etenkin EAK I) tekniikat ovat ihan eri tekniikoita ja eri tarkoituksiin kuin kilpa-ajotekniikat. Jälkimmäisiä ei oikein kannata hyödyntää yksyhteen kadulla, voi tulla happipaikkoja kun puoliväliin rappiin työntää eturengas hieman luistaen.
Kun topic käsittelee hitaan ryhmän ajoa, niin ainoa oikea tapa mielestäni jarruttaa on jarruttaminen suoralla ja sen jälkeen tasakaasun kanssa mutkaan. Jos taas haluaa oppia muita juttuja, niin pyörään kaatumasuojat ja riskitasoa nostamaan ja kilpa-ajokurssille. Hitaassa ryhmässä kesken mutkaa jarruttamalla pyörän kaataminen on silkkaa tyhmyyttä ja täysin tarpeetonta.
Jukka
Poikkeaa topicin ympäristöstä, mutta sadekelin renkailla pääsee kyllä polvipaloja kuluttamaan ja kokemuksesta tiedän, että myös olkapään suojia, joita ilmeisesti ei ole kiinnityksestä päätellen tarkoitettu kulutustavaraksi. Ja suorilla pyörä ei niillä renkailla sudi. Rytkösellä kiipesi pystyyn aina avattaessa (kallellaan ollessa ei pysty käytännössä avaamaan lainkaan) ja jarrutettaessa perse kiipeää ilmaan.(Juutana @ Elo. 18 2010,09:58) kirjoitti
Sama ohje, mikä pätee sadekelin kilpa-ajoon, pätee myös hitaan ryhmän kaarteluun. Mutkissa ei yhtään jarrua eikä kaasua lisätä. Jarrutus ja kaasutus vasta kun pyörä on pystyssä. Pystyssä olevan pyörän sutiminen ei haittaa, mutta kyljellään olevasta kun pito karkaa niin sitten karkaa kyllä mopokin. Nimim. 3.000-4.000 euron oppirahat maksanut, mutta eipä vituttanut yhtään. Oli niin tyylikäs kaato ja vielä nauhalle, joten sitä katselee mielellään vanhoilla päivillä.
Jukka
Tuosta, että se on virhe en alaa väittämään, niin sitä näköjään opetetaan... itse kyllä tulee tuota kesken mutkan jarruttelua käytettyä katuajossakin, joskus radallakin kun ei halua päälle ajaa.(Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Elo. 18 2010,13:04) kirjoitti
Mutta siis mihin tuo perustuu, että pyörä kampeaa pystyyn jos kesken mutkan jarruttaa? Vastatkoon kuka osaa...
^Siihen, että etunakin kosketuspinta asfalttiin ei ole pyörän painopisteen kanssa samassa keskilinjassa. Tästä syntyy vääntömomentti etuhaarukkaan => vastaohjaus pyrkiin nostamaan pyörän ylös.
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Liiasta informaatiosta ei mee ku polla sekasin.(scuuba @ Elo. 18 2010,12:51) kirjoitti
"Keep it simple stupid" on ihan hyvä konsti rata-ajossakin. Varsinkin kun tarkoitus ei ole ajaa täysiä. Ajamisen pitää yksinkertaisena niin virheiden määrä pienenee. Kaikki kellotukset, g-pisteet, rengaspaineet ja varikolla oleva turha säätäminen vaan sotkee omaa ajamista. Huonoimmassa tapauksessa keskittyy siihen, että vaikuttiko äskeinen säätö johonkin.
Sitten kun aletaan oikeasti ajamaan niin asia on eri, kurvailijalle vain mielestäni turhaa tietoa.
edit. niin kun mielestäni hitaan ryhmän kaadot ovat lähes aina ajovirheitä, ei teknisiä murheita. Joku kuka noita nyt enemmän on ollu järjestämässä voi varmaan sanoa, että onko näin.
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
No mitäpä sinä sitten vastaisit hitaan ryhmän kuskille, joka tietämättömyytensä vuoksi ihmettelee moponsa käytöstä; "Miksi minusta tuntuu, että pyörä pyrkii kampeamaan ylös jarrulla. Siis jos menen jarrulla mutkaan sisään, pyörää pitää pakottaa enemmän kallelleen. Kun päästää moottorijarrulle/ kaasulle, niin johan helpottaa." ?(willik @ Elo. 18 2010,13:44) kirjoitti
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Eikö niille voi sanoa vaan, että älä jarruta mutkassa(scuuba @ Elo. 18 2010,14:11) kirjoitti
Jarrut suorilla, kun pyörä on pystyssä.
xxx
Eikös kumminkin taiton jälkeen kallistuksen lisääntyessä pidä hieman lisätä kaasua, jotta tasainen vauhti säilyisi?(Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Elo. 18 2010,13:04) kirjoitti
Koska kallistettaessa "takarenkaan kehä pienenee", kun kosketuspinta siirtyy sivummalle, ja myöskin lähemmäksi taka-akselia silloin.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Toisen osapuolen vastausta odotellessa vastaan itse.(scuuba @ Elo. 18 2010,14:11) kirjoitti
V: Tapa vauhti suoralla. Jarrutuksen lopuksi (edelleen suoralla) päästä jarru tasaisesti ja tämän jälkeen tasakaasu päällä kallista mutkaan. Kun pyörä on mutkan jälkeen pystyssä, lisää kaasua tasaisesti. Toista tämä aina ennen jokaista mutkaa ja mutkasta ulos tultaessa. Vastaus loppu.
Hitaassa ryhmässä on aivan turha opettaa mitään vaativampia kikkoja. Toiset oppivat nopeasti, toiset (kuten minä) hitaammin. Toiset haluavat heti kaiken ja toiset (kuten minä) haluavat joka vuosi oppia jotain uutta, olla hieman parempi kuin edellisenä ja jatkaa harrastustaan. Tätä on tullut harrastettua vuodesta 1985 saakka ja ilo on huomata, että vaikkei fysiikka enää parane, hidastumisen estäminenkin tarpeeksi haasteellista, niin siltä kykenee vielä oppimaan uutta ja kehittymään. Nyt itselläni alkaa jossain määrin sujumaan mutkaan jarruttaminen. Tulevaisuuden tavoite jossain 2-3 vuoden päässä on takajarrun käytön opettelu rata-ajossa. Toistaiseksi siitä olen pysynyt visusti erossa ja keskittynyt perusteiden oppimiseen. Saman 2-3 vuoden aikana alan tutustumaan alustan säätämiseen. Nyt on menossa projekti, jossa opiskelen löytämään itselleni sopivat välitykset eri radoille. Tämän päivän haasteena on selvittää tuliko tilattua oikeille ketjuille rattaat.
Näillä eväillä olen saanut harrastuksen mielenkiinnon (vaihtelevalla menestyksellä) säilymään näihin päiviin asti. Nyt on ollut taas mukava tehdä paluuta katuajeluihin. Tänä kesänä on kadulla tullut ajettua enempi kuin kolmena edellisenä yhteensä. Rentouttavaa körötellä pitkin katuja ja kujia keskellä yötä. Toissapäiväisessä ruuhkassa ajellessani huomasin ainakin hidasajotekniikasta olevan aika paljon iloa. Tosin rakas Rytköseni ei ole aivan parhain mahdollinen ruuhkapyörä, pitänee asentaa ne stongat jatkovarsien päähän ja hitsata yläkolmioon vaikka joku apinakiikkuhäkki.
Jukka
"Älä tee noin, äläkä ihmettele miksi mopo niin käyttäytyy, vaan aja näin!"(Streethawk @ Elo. 18 2010,14:19) kirjoitti
Menikö oikein? *![]()
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Kyllä, tosin vain nopeassa ja keskiryhmässä. Hitaassa ryhmässä tuo on ehdottoman välttämätöntä vain insinööreille jotka seuraavat maailmaa erilaisten, tosin hyvin tarkkaan kulmaan säädettyjen lasien läpi.(scuuba @ Elo. 18 2010,14:22) kirjoitti
Jukka
Mitenkähän sitä aikanaan on pystytty hitaassa ryhmässä ajamaan kun ei ole tullut tehtyä noin tarkkoja analyysejä ajamisesti ja säätämisestä. No ehkä on vaan tiedostamattomasti ollut paketti levällään totaalisesti ja tuurilla tullut pysyttyä pystyssä.
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Niin pitikö nyt siis hitaassa ryhmässä mennä mutkaan kaasulla vai ilman? Siis jos ei ole insinööri.(Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Elo. 18 2010,14:27) kirjoitti
Ei mee perille(wekkuli @ Elo. 18 2010,13:36) kirjoitti
siis miten tuo poikkeaisi siitä onko jarru päällä vai ei. Esimerkkinä siis mä voin ihan huoletta vetää jarrua takaisin tiukemalle kesken mutkan, vaikka polvi maassa, ei se pyörä tunnu mihinkään siitä nousevan...
Mut tää menee muuten aiheen ulkopuolelle, paitsi aloittelijoiden olis syytä just tiedostaa nuo mutkassa jarruttelun vaarat --> suositellaan suoralla vauhdin tappoa niinkuin muut jo kertoo.
Sinne nyt voi mennä vaikka jalat maassa tepotellen, mutta itse siellä liivit päällä ajellessani menen tasakaasulla ja näin ohjeistan muitakin. Hifistelijät menkööt puolestani vaikka takaperin jos tuntuu parhaalta ja Excel-taulukko tukee tätä tuntumaa.(MattiT @ Elo. 18 2010,14:33) kirjoitti
Nyt menen hitaalle aamupalan, lounaan ja päivällisen yhdistelmälleni. Nielaisen kun hyvältä tuntuu, en katso kellosta enkä laske montako kertaa olen pureskellut. Vähän siis sillai nautiskellen Hesarin ja Tieteen Kuvalehden kera.
Jukka
Koska sä olet jo tottunut siihen että jarrua lisätessä pitää lisätä myös ohjausvoimaa, joten sä teet sen automaattisesti, ilman että huomaat sitä sen kummemin.(zpete @ Elo. 18 2010,14:33) kirjoitti
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Ketju näyttää pahasti taas lipsahtavan muiden kuin hitaan ryhmän kuskien vääntöön asioista joita varten täällä on jo olemassa oma ketjunsa Yleistä vääntöä ratailusta.
Jatkakaa vääntöä renkaiden kehien muutoksista, g-voimista ym. hitaan ryhmän kuskeille yhtä tarpeettomasta infosta linkittämässäni ketjussa kiitos.
Tästäkin ketjusta alkaa tulla täysin vääriä mielikuvia henkilöille jotka mahdollisesti vasta harkitsevat ratapäiville osallistumista, ei se oikeasti mitään rakettitiedettä ole.
-nomen est omen-
Heillehän sitten taas on ketju:(Kriisi @ Elo. 18 2010,14:47) kirjoitti
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....t=98715
Ja tuokin ketju pitäis ehkä nostattaa ylös:
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....t=49481
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Mie luulen että keskustelu vois mennä näin:(scuuba @ Elo. 18 2010,14:11) kirjoitti
Hitaan ryhmän kuski: "Miksi minusta tuntuu, että pyörä pyrkii kampeamaan ylös jarrulla. Siis jos menen jarrulla mutkaan sisään, pyörää pitää pakottaa enemmän kallelleen. Kun päästää moottorijarrulle/ kaasulle, niin johan helpottaa."
Minä:"älä jarruta mutkassa vaan jarruta suoralla."
Hitaan ryhmän kuski:"Mutta kun netissä sanottiin, että mutkaan sisääntullessa pitää jarruttaa".
Minä:"nopeammille kuskeille tuo ajotyyli toimii ja niin tehdäänkin. Mutta hitaassa ryhmässä tuolla tyylillä voi liipasta pihalle".
Sitten jos vielä inttäis, että miksi niin sitten voi perustella, että jarruja voi alkaa siirtään mutkaan sisääntuloon, kun alkaa vauhti olemaan semmosta, että tarve ilmenee sille. Silloin kyllä mielestäni ollaan jo ihan toisen ryhmän vauhdissa. Samalla voisi sanoa tämän fysikaallisen ilmiön keskeiskiihtyvyyksistä ja pyörivään kappaleeseen liittyvistä voimista. Kuinka moni ottaa semmosesta asiasta kopin? Itteä kiinnostaa enemmän miten vaikka pystyynpyrkimiseen voi ite vaikuttaa, kun joku kirjaviisas nipotus teoriasta mistä pystyynpyrkiminen johtuu. Eli jarruta suoralla... Keep it simple stupid.
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
Otetaan mukaan yks hitaan ryhmän vastaus:(MattiT @ Elo. 18 2010,14:33) kirjoitti
Jos kadulla pysyy pystyssä niin kyllä pitäis pysyä pystyssä radallakin. Ite oon saanut levottomuudet ja tapahtumat mutkissa aikaan sillä, että oon vaihtanut kaasun asentoo (vedosta äkkiä moottorijarruun tai moottorijarrusta äkkiä kaasuun) kesken mutkan. Kertaakaan en ole kaatunut (kopkop) mutta mokellettua on tullut, kiitos toistaiseksi riittäneiden turvamarginaalien.
Helpointa se mutka-ajo tuntuu olevan kun ei yhdistä siihen kauheasti muita asioita samaan. Esimerkiksi menee sellaisella leppoisella tasakaasulla sen mutkan, niinkuin menis varmaan kadullakin. Se taas on mahdollista ja jopa helppoa, jos on ottanut oikean vauhdin jo ennen sitä mutkaa, niinkuin täällä aika moni kouluttaja on jo sanonut.
PS. willik näemmä sanoi ihan saman lopputuloksen toisesta näkökulmasta
Yamaha XJ 600 - Suzuki GSX-R 1000 K7 - Triumph Daytona 675 - Triumph Street Triple 765
Olet enemmän kuin oikeassa.(Kriisi @ Elo. 18 2010,14:47) kirjoitti
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
Jep. Tuota asennetta näkee erittäin usein, varsinkin kysyjän ollessa hitaan ryhmän kuski. Eli kun joku hitaan ryhmän kuski kysyy jotain, niin vastaaja ei vastaa kysymykseen, vaan alkaa vääntämään asian niin kuin hän minä-itte haluaa asiat tehdä.(willik @ Elo. 18 2010,14:55) kirjoitti
Ja vasta kun se hitaan ryhmän kysyjä jaksaa olla tarpeeksi sinnikäs, niin saa vastauksen siihen kysymykseensä.
Minusta on helpompaa ja nopeampaa vastata suoraan kysymykseen, vaikka kysyjä olisikin hitaan ryhmän kuski.
Keep it simple stupid.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Ja sitten kun avaa ihan oman topicin muille kuin hitaille, niin sensuurin suuri käsi käy sen viemässä pois. Ilmeisesti ratafoorumilla voi keskustella vain hitaan ryhmän ongelmista jotka näyttävät olevan kovin moninaiset.(Kriisi @ Elo. 18 2010,14:47) kirjoitti
Jukka
Jos mieki sotkisin tätä topiikkia hidas ryhmäläisen kommentilla, kun menin kysymään niistä paineista. Minusta on ihan normaalia kiinnittää huomiota asioihin, jotka vaikuttavat ajamiseen ja jos tuntuu, että siinä voisi olla korjattavaa, korjata sitä vaikka ajoasennot ym. ei ole täydellisiä. Kun tietää, että urheiluvälineet on hyvässä tikissä niin harrastaminenkin on helpompaa ja mutkattomampaa. Tämä pätee myös muissa lajeissa. Minusta on vähän omituinen asenne, että jos pääsee jollekin tietyllä tasolle harrastamisessa, niin sitten saa vasta tehdä tiettyjä asioita. Jokainen menee tyylillään ja parhaaksi havaitsemallaan tavalla.
Annoin moottoripyörille pikkusormen, se vei koko käden
Takanen taitaakin olla 180/55, vai mikäs se nyt vakiona tuossa onkaan.(Nitrous @ Elo. 18 2010,10:46) kirjoitti
Häätyypä tsekata tuo takajousen esijännitys, jahka jaksaa. Eli varmaan menee ensi kesään.
KTM Super Duke -07