"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Kiitos kaikille vastauksista!
Ajolinjat ovat takuulla eksoottiset, joten mukana voi tosiaan olla muiden renkaista irronnutta tavaraa. Näillä (tai minimaalisesti alemmilla) paineilla sitten mennään. Ja chicken stripeistä on tarkoitus päästä vähitellen eroon kun taidot kehittyvät.
Faster faster until the fear of thrill overcomes the death of speed. - Sea D. Monster
Niistä pääsee eroon siinä vaiheessa kun ajolinja alkaa olemaan järkevä, oli ratana sitten karttirata tai moottorirata.
Jos niistä yrittää päästä eroon pelkästään kallistelemalla mopoa, niin seurauksena on kaato/ kaatoja.
Eli keskity ajolinjaan, ja korjaa se, niin kaikki muut ongelmat katoaa sen seurauksena.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Joskus kun lähdin aikaisin aamulla mopolla töihin +6-8 astetta, niin huomattavan paljon lämpeni seosrenkaat, vaikkei mitään mutka-ajoa. Matkaa tuollaiset 12km ja rengaspaine mitä nyt sattui olemaan ratapäivien jälkeen. Ehkäpä ne alhaiset paineet "leipoi" lämpöä.
K8-1000
Nonii eilen sain vasta toisen ratapäiväni alle kuivissa olosuhteissa (kaksi päivää sadekelillä) ja kivaahan se oli vaikka kuuma olikin. Halu kehittyä on kova ja pitääkin malttaa keskittyä oikeisiin asioihin mahdollisimman paljon. Saisiko täältä vinkkejä mihin kannattaa paneutua ensi viikolla 1-2.7. päivillä.
Pyörä stock Triumph Daytona 675
Renkaat: Michelin Power RS
Tässä kuvaa eilisestä. Tasasesti 1:45 aikoja tuli ajettua: https://youtu.be/V1E-jZNNdOw
-Triumph Daytona 675 '08
-Yamaha R6R '07
Linjat näyttää hyvältä, pysyt hyvin radan reunassa ennen sisään kääntämistä. Mutta keskity seuraavaksi ottamaan apexit kiinni ja malta pikkasen enemmän että pyörä osoittaa suoralle ennenkuin avaat kaasun.
Lemminkäinen meni Siperian kautta eli olet kkko mutkan monta metriä irti sisäkantista, kikkamutka sen jälkeen heti meni kolme metriä ohi ekasta apexista ja sen jälkeen koko kikkamutkan linja ja kaasun käyttö menee pieleen ja väärällä ajoituksella. Noihin keskittyisin seuraavana.
Tuu nykimään hihasta varikolla jos kaipaat neuvoja, oon iteki tulossa sinne ke-to.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Jep.
Mutta sun pyörä vaappuu koko ajan, mutkissa ja suorilla.
Vaikuttaa siltä, että rutistat kädet jäykkinä kahvoja koko ajan yrittäen kontrolloida mopoa.
Jäykillä käsillä se ei onnistu.
Näpit irti siitä pyörästä!
No ei ihan kokonaan, mutta tämä ei ole voimalaji, ja pyöräsi käyttäytyy hienosti
kunhan et häiritse sitä.
Jaloilla kiinni moposta ja yläkroppa rentona.
Vauhdin kasvaessa tulee mukaan painonsiirto ja ajoasento menee uusiin puihin,
mutta pyörää ei saa edelleenkään häiritä.
Et nähtävästi ole käynyt tämän kioskin Ajotaito II-kurssia, mars sinne.
AT2:sen kävin viime kesänä Motoparkissa sateessa. Hyvä kurssi ja suosittelen kyllä kaikille. Harmittavasti tuo sadekeli söi mielekkyyttä aika paljon, kun en edes sadepukua, vedenpitäviä hanskoja tai bootseja omistanut.
Käsistä sen verran, että kädet ovat kämmeneen asti melko löysät mutta kämmenillä puristin aivan liikaa ja siitä ihan jäljet nähtävissä. Ajaessa en tuohon vaappumiseen kiinnittänyt huomiota, mutta videoissa se oli ilmeistä.
-Triumph Daytona 675 '08
-Yamaha R6R '07
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Pakko täydentää yöllä kirjoittamaani puutteellista ohjetta:
Jaloilla/reisillä kiinni moposta.
Selkä- ja vatsalihaksilla pidetään ajoasento ja otetaan vastaan voimat kiihdytyksissä ja jarrutuksissa.
Noin rinnan korkeudelta ylöspäin yläkroppa rentona, eli hartiat, käsivarret, kämmenet ja pää.
Eli pidä pää kylmänä.
Jos rutistat ohjaustankoa, jokin yläkropan rentouteen liittyvä asia on pielessä ja häiritset lisäksi erittäin
todennäköisesti mopoa, kuten videolla käy.
Loppuosa lainauksesta seuraa aikanaan mikäli kiinnostusta riittää ja vauhdin kasvaminen sitä vaatii.
Kävin ulkoiluttamassa kameraa ja pyörää Kymiringillä. Jos haluat nähdä miltä rata näyttää pystyasennossa (kauhean vaikea nähdä mitään noista nopean ryhmän videoista kun kamera on jatkuvasti liian vinossa), niin tuosta se selviää. Hieno rata, vaihteiden vaihtaminen customilla vain vähän haastavaa 200+ vauhdissa.
Ajelin käyttämättä jarruja, kierrosaika siinä 3:10 kieppeillä.
https://youtu.be/NRpA6ZjR-XA
Ducati XDiavel
ex. Suzuki GSR600
Upea rata. Tähän mennessä veikein hidas ryhmä, jossa olen ollut osallisena. Harmittaa, kun ei pystynyt ottaan kuvaa.
(Kattaus oli enimmäkseen nopeaa porukkaa, josta osa tuli hitaaseen tutustumaan rataan, joskin kokonaisuuskin oli nopeaan painottunut. Tämä siis muu järjestäjä päivillä.)
Hiukan samoilla linjoilla, kuin yllä oleva Diavel, maltillisilla jarruilla ja hiukan enempi kaartaen määrittelin epäviralliseksi hitaan ja keskinopean rajaksi 2:40
Mutta ai että, jos ei liikaa innostu ja aja ulos niissä parissa mutkassa, jotka alussa tulevat aika pahasti silmille, niin karkkia on tarjolla. On suoraa kokeilla vauhteja ja jarruja, korkeuseroja tuomaan jännitystä, pitkiä kaarteita, joissa voi rauhassa hakea asentoa ja uskallusta roikkua hiukan lisää ja sitten nopeita puolelta toiselle kääntöjä. Joskin parissa kohtaa tuli olo, kuin näin tehdessä oli ottanut ajolinjan optimia hitaammalla tavalla. Muutenkin kyllä nuo linjat saattavat tässä muotoutua vielä, radan paikoittainen leveys jännissä paikoissa sallii hiukan tavallisesta poikkeavia ajolinjoja.
Kun nyt tähdet loksahtaisivat kohdilleen ja tästä saataisiin rata muiden joukkoon.
![]()
Testi
Kun hidas ryhmä ei aina tunnu tarpeeksi hitaalta itselle...Voisin harkita ostavani tämmöisen.. Vai onko liivien käyttöoikeus vain järjestäjillä ja kurssilaisilla??
keep-calm.JPG
Seuraa Instagramissa @mingooda
Ei ole säännöissä kielletty. Tietenkin hyvä kun ei olisi keltaiset, että erotetaan kurssulaisista.
Jä hyvältähän se sun ajo näytti. Ajolinja oli looginen. Ajoasento ja katsekkin toimi oikein hyvin. Se että uskaltaa ajaa hitaassa ryhmässä niin hitaasti kuin itse haluaa kertoo vain kypsyydestä ja itsevarmuudesta![]()
MONSTER1200S+BETA350 JA SAASTAMOINEN
Valtiovarainministeri
Viime sunnuntain viimeisen hitaan setin viimeisellä kierroksella ehti tapahtua vielä ohitus, joka nosti allekirjoittaneen hiukset pystyyn kypärän sisällä. Kun järkkäri sanoo ajajakokouksessa, että "älkää ohittako sulkeutuvaan linjaan", niin se tarkoittaa että älkää missään tapauksessa tehkö näin:
https://youtu.be/4z_iuODBbt0
Nyt oli onni myötä ja rata riitti. Juuri tuossa paikassa on käynyt myös toisin ja silloin jälki on ollut todella rumaa.
Yamaha XJ 600 - Suzuki GSX-R 1000 K7 - Triumph Daytona 675 - Triumph Street Triple 765
Hitaassa ryhmässä pitäisi muutenkin aina ajaa hitaimpien ehdoilla kun vielä AT2 mukana. Jos ei yhtään kestä odottelua eikä pysty ajamistaan sovittamaan ryhmän mukaiseksi on varmaan väärässä ryhmässä?
Street Triple R(old)+F650 GS"Katrin" / 15 exää + 1 r.i.p.
"Ajelee siellä porukan perällä vaan ja syö siellä patukkaa koko ajan"
Nyt on joka kerta tullut itselle vähintään se yksi sydärin aiheuttaja ohitustilanne per harjoituspäivä, eli se että tullaan sisämutkan tai sulkeutuvan linjan kautta ohitse vaikka on kiellettyä. Tilanteet ovat saattaneet vaikuttaa selviltä ja helpoilta ohittajalle, mutta itse saan niistä aina paskahalvauksen, koska en osaa sitä odottaa että joku tulee sisäpuolelta ohi.. Nämä tapahtuneet aina päivän loppupuolella, ylläri, kun kaikilla on varmempi olo.
Sen jälkeen menee pasmat ihan sekaisin ja pakko tiputtaa vauhtia että selviäisin ehjänä varikolle.Ja toisinaan jopa kurkin että missäköhän ko. kuski menee ja tuleekohan hän minusta ohi kohta taas..
Yhden kerran taisin yhdelle kuskille siitä sanoa, mutta tuntuu itsestä vaan kauhealta nalkuttajalta jos alan huomauttelemaan muita... vaikka yritän tietenkin ystävälliseen ääneen sanoa. Tietenkin jos joku menisi toistuvasti näin ohitse niin "kantelisin" varmaan järkkäreille.
Mun taakse kun sitä jonoa välillä kertyy![]()
Seuraa Instagramissa @mingooda
Olisikohan ajajakokouksessa mahdollista kertoa konkreettisemmin mitä tarkoitetaan sulkeutuvalla linjalla ja miten ohitus tehtäisiin turvallisesti niin että ohitettavan ei turhaan tarvitse hätäillä?
Ainahan tämä mainitaan, mutta auttaisiko piirros tms missä näytetään ennen mutkaa ja mutkan jälkeen hyvät ohituslinjat? En usko, että kukaan tahallaan toisia säikyttelee: joku arvioi ehkä välillä tilanteen väärin ja joku toinen ei ehkä edes tiedä mitä tuolla tarkoitetaan käytännössä. Muita ajatuksia miten havainnollistaa asiaa?
Ajan itsekin edelleen harjoitusmielessä ilman jarruja radalla eli olen myös ollut usein ohitettavana. Pääsääntöisesti menee hyvin, mutta kyllä joka kerta päivän aikana joku vastaava suoritus tulee nähtyä. Vaikka en itse siitä nyt aina niin hätkähdä, niin kyllä sitä aina vähän miettii eikö nyt yhtään fiksumpaa vaihtoehtoa tullut kaverilla mieleen.
Ducati XDiavel
ex. Suzuki GSR600
kyllähä noita pöhlöjä ohituksia näkee jokasessa ryhmäsä ku videoita tuupisa katselee- tuski se tulee mihikä muuttumaa- toseksee on oikeesti vaaralisia ohituksia ja niitä misä se ohitetava peljästyy eikä muuta- omala ajolaki voi vähäce vaikuttaa käyttää se koko ratan eikä jätä vajaaksi niitä laitoja nin ei ainakaa sinne olla änkeemäsä- tilantee tekee viälä huonommaksi jos o kova avaamaa mutta pysähtyy joka mutkaa nii arvaaha sen misä sillo mennää ohi- hitausryhmä muutenki selane rankastussiirtola että jokane täyspäine sieltä haluaa nopiasti edetä- eihä sitä pysty ajamaa jos paksuje kouluttajaukkoje ja at2 jonoje seasa koettaa mennä- motorsportisa on riskisä jos joku ajaa kylykee maksaja löytämine voi olla vaikeempaa ku oikeessa liiketeesä harva sine poliisia on kuhtumassa vaikka ehkä paree olsi-
Nyt taas pitää vähän korjata mutuja ja väärinkäsityksiä:
Hitaassa ja keskiryhmässä ei pitäisi olla mitään tarvetta ohittaa sulkeutuvaan rakoon. Tuossa videollakin ohitettu käytti kyllä hienosti koko radan ottaen huomioon ajoryhmän. Jostain syystä hitaaseenkin ryhmään eksyy tasaisin väliajoin henkilöitä, jotka eivät osaa huomioida muita tai joilla on vähän liian kova näyttämisen tarve ja silloin syntyy videon kaltaisia vaaratilanteita. Näitä pyritään kouluttajien ja järkkäreiden puolesta kitkemään pois, mutta kaikkea ei mekään siellä radalla nähdä, joten näistä on hyvä tulla mainitsemaan niin voidaan käydä rakentavaa keskustelua aiheesta noiden kuskien kanssa.
Edellä mainittu pätee myös ns. suoraluukuttajiin. Jo ajajakokouksessa mainitaan, että vältetään hitaassa niitä huippunopeuskokeiluja suorialla ja aika matalalla kynnyksellä puututaan, jos joku vetää kaikki suorat tuppi nurin ja taluttaa mutkat läpi.
Melko omituinen asenne ja näkökulma sulla mun mielestä. Läheskään kaikki radalla ajamista harjoittelevat kuskit eivät ole siellä hakemassa kierrosaikaa tai omaa ennätystään. Monet kuskit tulevat sinne vain treenaamaan kadulla tarvittavia taitoja tai nauttimaan mutkien ajelusta ilman ulkopuolisia häiriötekijöitä, kuten poliiseja, hirviä, kolmion takaa tulevia autoja jne. jne..
Jokaisella radalla ajavalla tulee olla liikennevakuutus. Ja liikennevakuutushan sitten korvaa kaikki vastapuolen vahingot. Myöskään kovin epäselväksi nuo tapaukset eivät radalla jää, koska todistajia tapahtuneelle löytyy yleensä kyllä ihan ilman poliisin kutsumistakin. Harvoinhan noita kahden pyörän välisiä törmäyksiä radalla tapahtuu ja vielä harvemmin hitaassa ryhmässä, mutta yleensä niissä ei ole ollut mitään epäselvää.
Superbike #7