Ei siinä mitään Esson baaria ollut. Oma ennätykseni on 1:25.8 ja ajoin viikonloppuna hitaassa ja keskiryhmässä kun opetin koulutettaviani. Kaksi koulutettavaa ajeli keskiryhmässä ja toisen kanssa ajettiin 1:42 aikoja ja toisen kanssa 1:48 -aikoja. Hitaassa opetin kaveria jonka vauhti ei vielä keskiryhmään riittänyt ja alkuun mentiin reilun kahden minuutin kierrosaikoja, myöhemmin 1:50 päälle olevia. Välillä eteen tuli hölkkäilynopeudella edennyt porukka jonka kierrosajat olivat varmastikin 3-4 minuutin välissä. Heistä mentiin mutkaosuuksillakin ohi, tosin edelleen sillä kahden minuutin kierrosvauhdilla, joka toki kaksinkertainen 4 minuutin vauhtiin nähden.
Meidän päivillä käy jonkun verran kuskeja joille vaikkapa 1:25 aikoja ajavat (Alastaro) ovat liikkuvia shikaaneja (kuten esim. itse), joten meillä vauhtitaso on pykälää nopeampi kuin vaikkapa Gospel Ridersin päivillä.
Kuvasin kaikki omat koulutusajoni ja jos nyt syyttävä sormi osoittaa allekirjoittanutta, niin vauhti- ja riskitaso voidaan kyseisiltä tallenteilta tarkastaa. Osalla vauhti- ja osaamistaso oli sitä luokkaa, etten suosittelisi ajamaan yleisessä liikenteessä, jos sielläkin mennään samalla tavalla. Jotain voi kommentti loukata, mutta tuollainen ajaja ei kykene etenemään normaalin liikennevirran mukana turvallisesti ja tällöin kannattaa miettiä alkeisopetusta (autokoulut) tai ajoneuvon vaihtamista. Mopoautot ja muut liikennevirrasta olennaisesti poikkeavat ovat mielestäni riski, paitsi itselleen, myös muille.
Ennakoivan ajon koulutuskursseilla olen näiden vuosien aikana joutunut muutamalle kuskille sanomaan suoraan, että tätä kurssia parempi paikka olisi autokoulu, joutuu sen sitten käymään vielä kertaalleen tai useampaankin. Oma rohkeuteni ei riitä vertikaalisiin kiihdyttelyihin (benji, laskuvarjo jne. ) joten pysyttelen sieltä pois koska pelkotilojeni takia kokisin olevani riski muille. On pieni joukko motoristeja jotka ovat mielestäni valinneet itselleen liian haastavan lajin. Tämä kommentti ei koske viime viikolla olleita henkilöitä, koska en sen tarkemmin perehtynyt muiden kuin koulutettavieni ajoon. Oli siis vain yleisellä tasolla ollut, tosin herneiden vetoon tämäkin sopinee.
Jukka Relander
Puheenjohtaja
Moottoripyöräilyn tuki ry
Kyseinen kouluttaja olin luultavasti minä, muiden en nähnyt odottelevan pääsuoralla (tosin en odotellut pääsuoralla vaan sen sivussa, kiihdytyssuoralla joka ei ole rata-aluetta). Radalla oli hitaassa ryhmässä sen verran porukkaa, että katsoin olevan turvallisempaa odotella sivussa ja lähteä seuraavan koulutettavan perään kuin ajaa useamman kierroksen muita ohitellen seuraavan saavuttaakseni. Koulutusmetodi oli sellainen, että kuvasin koulutettavan ajoa pari kierrosta ja sen jälkeen näytin ajolinjoja kierroksen, pari ja sitten ajoa analysoitiin.
Jos nopeusero on vaikkapa alle 10 sekuntia (Vesa Kallio 1:18, allekirjoittanut 1:26) niin toisen ohitus tuntuu päätähuimaavan nopealta. Jos ryhmät jaettaisiin viiden sekunnin välein, olisi meillä ollut lauantaina 20-30 ryhmää. Ymmärrettävää lienee, ettei tuohon ole resursseja. Nopeassa vauhtitaso on meillä treeneissä about 1:35-1:18, keskiryhmässä about 1:32-1:50 ja hitaassa about 1:45- 4 min. 1:35 -tasoa ajavasta Vesa Kallion tai Kari Vehniäisen ohitus tuntuu varmasti yhtä uskomattomalta kuin 4 minuutin kierrosaikoja ajavasta 1:50 oleva aika. Rehellisesti sanoen kummaksun hieman yli kolmen minuutin kierrosaikoja, sillä olen ajanut auton ja omakotitalon kokoisen peräkärryn kanssa Alastaron läpi 2:09. Kemoralla kokeilen sunnuntaina laitetta jonka huippunopeus on n. 100 km/h. Sillä ajattelin ajaa kisankin. Niin hitaita laitteita ei meidän (ja muidenkaan) päivillä käytännössä koskaan näe.
Portilta käsin ajamisesta saa hieman erilaisen käsityksen kuin radalla mukana ajellessa. Veikkaanpa, ettei KUKAAN ajanut edes alle 1:35 olevia aikoja hitaassa ryhmässä. Kaikki alle 1:40 ajaneet ohjattiin kyllä tavattaessa keskiryhmään. Jos joku on muuta mieltä, niin faktaa tiskiin kiitos. Omasta ajostani on (kuten jo aiemmin mainittua) videomateriaali tallessa eikä vauhti poikennut ryhmän yleisestä tasosta.
Juurikin sinä. Taisin ilmaista itseäni väärin, olit nimenomaan siinä kiihdytyssuoralla, et pääsuoralla. Enpä hiffannut eroa ennenkuin huomautit. Sorry. Ja kuten mainitsin, itse hitaassa koko viikon ajaneena, kaikki ohitukset joita siellä tehtiin olivat normiohituksia, mutta ei taatusti vauhdilla 1.30 jos joku näin on asian nähnyt. Jännäkakat jäivät vielä odotuttamaan itseään.
Mahtiviikko oli kyllä muuten, kiitos siitä.
Mopovapaa vuosi
Exät YaRRu R6R ratavinkulelu Orkku FZ1-S Mutkaporkkana CBF1000S CBF600S FZ6S Intruder 600
Omat kokemukset ainakin 20.7 perjantain hitaista oli ainakin suurinpiirtein sitä mihin olin tottunutkin.
Ehkä moton kanssa välillä tuntui, että keskiryhmä olisi mutkanopeuksien ja jarrujen kannalta kivempi, mutta sitten ois harmittanut kun suorilla jää jalkoihin(no tais jäädä nytkin).![]()
Viimeksi muokannut: wille-; 27.07.2012 klo 17:11.
K750 -61
Kaiken näköistä vääntöä täälläkin, näemmä, mutta palataan alkulähteille, eli jos hitaassa ajelee Ahvenistolla tonne 1.50 pintaan niin on siinä hilkulla, et joutuu/pääsee keskiryhmään? Ei taitais mua kiinnostaa, ku siel on nopee ja keski yx ja sama asia, ja sit tulee kyllä pikkushikaania ihan tarpeeks meikäläisestä. Jos esmes. tänpäivästä vertailen, niin ihan hissukseen ajellen meni optimi 1.52 ja paras kokokierros 1.56 (aina jossain joku oli pikkusen tiellä, vaikka olin minäkin), ja ihan oikeesti toi oli ajettu max. 70-80% vauhdilla. Jarruu ei tarttenu juurikaan käyttää, ei myöskään montaa kertaa pienemmälle vaihtaa. Tais parhaimmillaan mennä kolmosella koko lenkki ihan puhtaasti. Tosta saa pienellä hiomisella sen 5-10s helposti pois, ilman liikaa irvistelyy. Saaks sittenki ajaa hitaassa?Ai niin, ja tähän piti lisätä, et Michelin Pilot Road 3 renkaat 10 000km ajettuna katupaineilla, ku joku tossa aikasemmin kertoili/kyseli mimmosilla renkailla jne.
Viimeksi muokannut: sikiviki; 05.08.2012 klo 02:33.
<p>Karvanen REXERI Suzuki T-250 -71 Kawasakit: A7 Avanger 350 -71 H1 Mach III (H1B) 500 -73 Z500 -80 ZRX 1200 -04</p>
Tsau! Toista kertaa viime viikonloppuna radalla käynyt hitaan ryhmän sankari ilmoittautuu joukkioon. Eli takana Ahvenisto ja Motopark, jälkimmäisessä viime viikonloppuna Ahvenistolla kuukausi takaperin.
Kyllähän tuo ajo alkaa sujumaan paremmin ja paremmin joka kerta kun sinne radalla lähtee vaan ajamaan Pieni mikroautoilu tausta auttaa ehkä rata-ajon perus idean ymmärtämisessä, mutta ei itse motoilun.
Motoparkissa tuli viime viikonloppuna kellotettua hitataiden seassa vähän alle 1.55 kierrosaikoja ja tuntui siellä kyllä kaikki jäävän valitettavasti jalkoihin..
Pyörätön
Pääseekö noihin ratapäiviin mukaan kun maksaa vain tuon ratapäivä maksun vai pitääkö tämä .orgin jäsenmaksu olla myös maksettu?
Eli jos ois tulossa Kemoraan 1.9. maksu on sillon 65€ kun en ole jäsen?
Kuinkahan paljon tuonne on tulossa porukkaa ajamaan, olisin varmaan menossa hitaaseen tai keski ryhmään?
Kauppa kyllä näyttää sen oikean hinnan, oli sitten jäsen tai ei. Ja osallistujamääriä voi koittaa arvailla ostoskorin stock-kentän perusteella. Sehän näyttää jäljellä olevien paikkojen määrän. Joten jos ryhmän stock = 10 ja alunperin paikkoja on ollut myynnissä 25, on ryhmään tulossa ainakin se 15 päätä. Mikä ei tietenkään tarkoita, etteikö ryhmä ehtisi vielä muuttua loppuunmyydyksi.
Kiitos tiedosta.
Ryhmissä on siis aina se 25paikkaa?
Entäs jos sataa, rahoja ei varmaan saa takas?
Ok, eli et enää ihan neitsyt ole näissä hommissa.Ajelitko kenen päivillä ja missä ryhmässä / millä radalla / mitä vauhteja? Osais vähän antaa vinkkiä, että kumpi on oikeempi ryhmä. Suosittelen kyllä ostamaan sen lipun etukäteen, koska tod. näk. päivät myydään loppuun ennen tapahtumaa, jolloin paikan päältä ei enää lippuja saa.
Superbike #7
Kemorassa oltiin kaverin kaverin järjestämillä ratapaivillä 6.8. Sielä oli auto ja mp ryhmät. Aikaa en ottanu.
Motoparkissa 11.8. Se oli vaan normi ajopäivä. Ajoin hitaissa. Muija oli katsomosta huvikseen kellotellu jotain 2.05 elikkä eikö sitä sillon vielä melko neitseellisiä olla?
Vai kannattasko sitä kuitenki ostaa se keski ryhmän lippu nii oisko siitä helpompi tiputtautua sinne hitaisiin jos jään jalkoihin?
Tänään ei tarvinnut lippua kun kävi Oulussa iinatin kartingradalla kokeilemassa kun muita ei ollut miten se XX taipuu hieman tiukkoihin mutkiin..
Sanoisinko että hieman tiukkoja mutkia XX:lle ja ennen radalla pörränneelle mut kyllä se taipui vaikka Suzuki Pv:lläkin olisi pojan koltiaiset varmaan ohi menneet..![]()
<p>Kahvi maidolla, Fireblade mustana. No on se Gigsuki..</p>
Tuli ostettua sweepin nahkapuku näitä ratailuja varten. Kannattaako sille tehä jotain suojaus toimenpiteitä ennen käyttöönottoa?
Jotkut noita pukuja kai käsittelee jollain nahkaöljyllä, satularasvalla tms. Tuollainen käsittely saattaa vaikuttaa vedenpitävyyteen tai puhdistukseen ymmärtääkseni. Käytännössä varsinkin ratakäytössä en henkilökohtaisesti näe tarvetta tuollaiselle jumpalle, hyvin ne ovat toimineet ilmankin.
//Andy
Lähetäthän ratapäiviin liittyvät kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
Mutta siis ei tarvitse. Jos puku on uusi, niin siinä on jo pinnassa valmistajan laittamat suoja-aineet. Toki jos se kastuu kunnolla, niin silloin kannattaa rasvailla, jotta nahka pysyy pehmeänä ja helpommin puhdistettavana. Mutta niinkuin Andy tuossa jo mainitsi, niin rata-ajoissa tuota rasvailua ei tarvitse paljoa tehdä, jos puku vaan pysyy kuivana.
Itse aina talvisin puhdistan puvun ötököistä yms ja rasvaan kauttaaltaan jollain prätkäliikkeestä ostetulla nahanhoitoaineella. Muistaakseni MP-asun tuote ja maksoi jotain 10-15e, ja tavaraa on riittänyt jo useamman vuoden ajan, vaikka kavereidenkin pukuja on sillä rasvattu.
https://northasterracing.pic.fi/kuvat/
Itse olen hinkannu autoglymin tuotteilla, jotka on tarkotettu autojen nahkasisustoihin. Ensin "pesu" sitten hoitoaine. Tähän mennessä ainaki toiminnu ihan hyvin.
Noin niinku kerran vuodessa.
Viimeksi muokannut: larvantti; 23.08.2012 klo 18:17. Syy: E: pieni lisäys
K7 kilo
Kiitos kun sai vastauksen tähänkin kysymykseen.
Kävin eilen ajamassa tuo puku päällä. Olipa tosi paljon tukevampaa menoa kun oli tommonen makkarankuori päällä.
En oo vieläkää tuota ratalippua ostanu kun niitä näyttää olevan vielä reilusti jäljellä siihen sunnuntain hitaaseen ryhmään.
Eikös tuon lipun voi ostaa vielä vaikka sunnuntai aamuna (2.9.) jos paikkoja on jäljellä? Meinaan että tuolta verkkokaupasta. Pitää tuota säätäki seurata että mihin sitä sitte suunnistaa.
^
Melkein tekis mieli neuvoa että ostat ne liput etukäteen.
Näin et kuseta järjestävää seuraa etkä itteäs.
Ja kun Sulla on liput niin sulla on asenne kohdallaan ja hauskaa on.
Jos sataa niin voi voi, surkutellaan yhdessä.
Mut jos ei sada vaan aurinko paistaa niin me naaititaan mutta sun naatintasi on kovin epävarmaa.
Kas kun seuratoiminta toimii näin...
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
Verkkokaupasta et sitä enään aamulla saa, se sulkeutuu pari päivää ennen tapahtumaa, eli jos varmasti haluat lipun, ostat sen hyvissä ajoin ennakkoon. Jos haluat arpoa, ja menet radalle kyttäämmään, olisko paikkoja, jos ei oo, niin voi voi, jos on, niin maksat muistaakseni 70€ jäsen tai ei.
<p>Karvanen REXERI Suzuki T-250 -71 Kawasakit: A7 Avanger 350 -71 H1 Mach III (H1B) 500 -73 Z500 -80 ZRX 1200 -04</p>