Sivu: 10 / 31:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 8910111220 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 271:stä 300:een 915:sta
  1. #271
    Lainaa (MattiT @ Elo. 21 2010,20:10) kirjoitti
    Lainaa (W-P @ Elo. 21 2010,17:32) kirjoitti
    Mulla ei kokemusta mopolla rata-ajosta, joten vähän jäävi kommentoimaan/ottamaan kantaa sen tarkemmin; tämä kylläkin tulee korjaantumaan.
    Kuitenkin veikkaisin tuon ajolinjan ja sitä kautta mutkanopeuden olevan aikaa ajettaessa äärimmäisen tärkeitä tekijöitä. Minun on vaikea kuvitella, että löytäisin oikeaoppista ajoasentoa ellei mutkanopeuteni ole riittävä. Ilman oikeata ajolinjaa taasen mutkanopeus ei voi olla riittävä; ainakaan ulostulossa. Mitä taas tulee tuohon suoranopeuteen, niin mielestäni tuo ajolinja ja siitä saatava mutkanopeus sitten tähtäävät maximaaliseen suoranopeuteen. Suoranopeus taasen on kisassa käsittääkseni se yksi ratkaisevimmista tekijöistä olettaen, että ajolinjat pysyvät kohdillaan ja ohitusta ei mutka-ajovirheen vuoksi pääse syntymään. *
    Kuten sanoin, tuo ajolinjan optimointi tulee ajan myötä. Minun ei ainakaan alastarossa tarvitse optimoida mutkasta lähtöä saavuttaakseni tarpeeksi suoranopeutta. *En tiedä millaisella vehkeellä olet menossa ajamaan, minulla on 128 hv ja saan suorille hyvin vauhtia enemmän kuin kuski kestää. Mutta meitä on kovin monentasoista ajotaidon omaksujaa. Itse en vielä neljän ratakerran jälkeen kanna murhetta kuinka kisoissa menestytään.
    Joo, enpä tietysti minäkään noin pitkälle vielä omaa ajoani mieti. Kunhan nyt pääsen edes radalle Mun vehje ei todellakaan ole ratapyörä (Honda xl1000). Pakko on kuitenkin myöntää, että mulla on jonkunnäköinen kumma halu/haave päästä ajamaan tosissaan ja katsoa mihin äijästä on . Tuon ylläolevan kirjoittelin vaan ihan teoriapohjalta, josta en siis itse tiedä sen kummemmin.
    Lähinnä tuo mun kirjoitus perustui jonkun aiempaan kommenttiin, jossa todettiin, että miksei voisi alkaa heti alusta opettelemaan koko pakettia. Tämä siis riippuen omista tavoitteista ja haluista. Mun rata-ajokokemus on peräisin nappulana mikroautoilusta . Vehkeet on erit mutta joitain yhtäläisyyksiä noissa lajeissa on juuri liittyen ajolinjoihin, mutkaan sisääntuloon, ajossa mutkan aikana ja uloslähdettäessä.
    No, seliseli; enpä enempää jauha, koska tosiaan ei rahkeet riitä
    Sehän voi olla, että ekan kerran jälkeen on jo puput pöksyssä
    T7
  2. #272
    Lainaa (W-P @ Elo. 21 2010,21:10) kirjoitti
    Pakko on kuitenkin myöntää, että mulla on jonkunnäköinen kumma halu/haave päästä ajamaan tosissaan ja katsoa mihin äijästä on.
    Sehän voi olla, että ekan kerran jälkeen on jo puput pöksyssä
    Tai kun se ratakärpänen puree, niin syksy on erinomaista aikaa ostaa joku perus kilvetön ens kaudeks.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  3. #273
    Lainaa (Kriisi @ Elo. 20 2010,17:26) kirjoitti
    Disclaimer: nämä ovat käsittääkseni kilpakuski(e)n näkemyksiä ajolinjoista, ja vauhti vaikuttaa ajolinjoihin merkittävästi.
    Justiinsa olin aikeissa kommentoida, että tällaiselle hitaan ryhmän kuskille aika vähän marginaalia jäljellä noilla ajolinjoilla.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  4. #274
    Lainaa (MattiT @ Elo. 21 2010,16:50) kirjoitti
    ... Ekana oli tuo kaasun käyttö. Kun kaasu on avattu uudelleen, pidetään se auki samassa siihen asti kunnes kiihdytys alkaa. Meinasi aluksi joskus mennä usko kun oli taittanut kurviin ja avannut kaasun. Ja kuten videossa kerrotaan, että kaasu avataan niin aikaisin kuin mahdollista. ...
    Hieman nipottamista, mutta meikäläisen ulkomaankielentaidolla ymmärsin hieman eritavalla. Coden säännössähän sanotaan, että kun kaasu on avattu, sitä lisätään tasaisesti, jouhevasti ja jatkuvasti läpi loppumutkan eli ei ajeta tasakaasulla. Tämän ymmärsin auttavan painon parempaan jakautumiseen (siirtämään painoa takarenkaalle) kun ajetaan mutkassa. Alla vielä suora lainaus:

    "Once the throttle is cracked on, it is rolled on evenly, smoothly & constantly throughout the remainder of the turn"

    Muuten tuo on musta loistava video ja vaikka oppiminen tapahtuukin radalla niin tuo pätkä selittää vähän tarkemmin tuota ajamisen taustalla olevaa teoriaa ja pistää miettimään, että mihin asioihin sitä radalla ajaessa pitäisi kiinnittää huomiota.
    "On tilanteita jolloin Mustanaamio poistuu viidakosta ja liikkuu kaupungissa kuin kuka tahansa meistä"
  5. #275
    Lainaa (Robespierre @ Elo. 26 2010,14:18) kirjoitti
    Lainaa (MattiT @ Elo. 21 2010,16:50) kirjoitti
    ... Ekana oli tuo kaasun käyttö. Kun kaasu on avattu uudelleen, pidetään se auki samassa siihen asti kunnes kiihdytys alkaa. Meinasi aluksi joskus mennä usko kun oli taittanut kurviin ja avannut kaasun. Ja kuten videossa kerrotaan, että kaasu avataan niin aikaisin kuin mahdollista. ...
    Hieman nipottamista, mutta meikäläisen ulkomaankielentaidolla ymmärsin hieman eritavalla. Coden säännössähän sanotaan, että kun kaasu on avattu, sitä lisätään tasaisesti, jouhevasti ja jatkuvasti läpi loppumutkan eli ei ajeta tasakaasulla. Tämän ymmärsin auttavan painon parempaan jakautumiseen (siirtämään painoa takarenkaalle) kun ajetaan mutkassa. Alla vielä suora lainaus:

    "Once the throttle is cracked on, it is rolled on evenly, smoothly & constantly throughout the remainder of the turn"

    Muuten tuo on musta loistava video ja vaikka oppiminen tapahtuukin radalla niin tuo pätkä selittää vähän tarkemmin tuota ajamisen taustalla olevaa teoriaa ja pistää miettimään, että mihin asioihin sitä radalla ajaessa pitäisi kiinnittää huomiota.
    Juu, tuollain se taisi oikeasti olla. Ja jos tarkkoja ollaan, antoi Code vielä kiihtyvyydelle suuruuden, että päästään tuohon oikeaan painon jakautumiseen. Olisiko ollut jotain 0,2G. En nyt muista varmasti.



  6. #276
    @W-P : jos kiinnostaa niin lukaiseppa nimimerkki pjay kommentit kansainväliseltä varadero foorumilta. Trackday trips...
    Juuri niin että sinne vaan hauskaa pitämään, järki päässä. Kiva että on muitakin varaderolla siellä huomenna.
    Husqvarna 701LR
  7. #277
    Kaivoin tän vanhan ketjun esiin, kun...

    Vi..., eiku siis ottaa päähän ettei pää kestä ajaa lujempaa.
    P*skemmilla vehkeillä ja renkaillakin pistäny mennä losottamaan lujempaa.
    Jumii pahasti, eikä uskalla kallistaa edes sitä mitä maantiellä


    Miten tosta pääsee eroon? Ajoa, ajoa vaan kaiketi? Ratapäivät vaan loppuu liian aikaisin aina
    Jarruttomaan ajoon pyrkiny, ja ettimään ne ittelle sopivat ajolinjat ettei tarviis jarruttaa. Eikä tuu oho! eikä iik, eikä hupsiskaan...
    Toisaalta ihan tyytyväinen omiin suorituksiin, vaikka vasemmalta ja oikeelta mentiin ohi korva maassa

    Mut millä tosta turhasta pääjumista pääsee yli? (maantiellä on vaarallisempaa, eikä siellä jumita yhtään päässä)
    Mukava ku pukama...eiku mukana

    Mei tö iiköls SKRIIM!

    The Mocamaster

    Koska kortti ja leipä
  8. #278
    Juuri niin, ajamalla on ainoa keino saada luottoa ja sitä kautta vauhtia. Kannattaa myös perehtyä perusasioihin teoriassa etukäteen ja miettiä mitä tekee ettei homma kaadu kirjaimellisesti karkeisiin ajovirheisiin. *Et kertonut millä pyörällä/renkailla ajat, mutta nykyaikaisissa katurenkaissa - kunhan ne on lämmitetty ajamalla tai lämppäreillä - ei pito hitaan ryhmän vauhdeissa lopu, marginaalia on niin paljon että kannattaa unohtaa renkaan pitokyvyn miettiminen kokonaan ja keskittyä tuohon oikeaan ajotekniikkaan, kyllä niissä renkaissa pito riittää kunhan paineet on tontilla.

    Paras tapa tuohon opetteluun on esim. osallistua Alastarolla ensi viikolla järjestettävien rata-ajokurssien kaltaisille kinkereille. Ja tietysti
    kysellä vinkkejä varikolla, katsoa juutuubia ja lukea kirjallisuutta, jos kurssi poissuljettu.

    Tietysti perusedellytys on, että pyörä on painumien osalta sulle ok ja huollettu muutenkin, muuten älä koske alustan säätöihin ihan vähään aikaan.
  9. #279
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Naakka @ Kesä. 27 2011,19:11) kirjoitti
    Mut millä tosta turhasta pääjumista pääsee yli? (maantiellä on vaarallisempaa, eikä siellä jumita yhtään päässä)
    Eipä kai tuohon mitään yleispätevää ohjetta voi antaa. Tuo radalla lisää ajaminen auttaa ainakin jos ei kuski luota pyöräänsä ja renkaisiinsa, mutta jos kuski ei luota itseensä, niin silloin tilanne on hankalampi.

    Sinänsä nuo pääjumit on ihan terveellisiä, sillä ne kertovat terveestä itsesuojeluvaistosta, mutta niistä voi olla aika haastavaa päästä eroon. Itse olen hieman nopeammissa vauhdeissa taistellut saman asian kanssa. Kun ei uskalla niin ei vaan uskalla. Lisää kierroksia ja harjoittelua, niin kyllä se vauhti sieltä sitten tulee jos on tullakseen.

    Osalla hitaan ryhmän kuskeista voisin epäillä olevan kyse myös siitä, että tiedostetaan olevan moottoriradalla joka tuntuu sinällään vaaralliselta. Tiellä ajaa muutkin ja osa kovempaakin, niin sitä ei mielletä niin vaaralliseksi vaikka tilastojen valoissa moottoriradat ovat turvallisempia paikkoja kuin maantie. Jos valita piitää, niin itse ainakin mieluummin kaadun moottoriradalla kuin kadulla näin kun kummastakin on kokemusta. Mieluiten tosin jätän kaatumatta, kun siinä hommassa tuppaa sattumaan ainakin lompakkoon, jos ei kuskiin muuten.
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  10. #280
    Lainaa (LL1 @ Kesä. 27 2011,19:55) kirjoitti
    Juuri niin, ajamalla on ainoa keino saada luottoa ja sitä kautta vauhtia. Kannattaa myös perehtyä perusasioihin teoriassa etukäteen ja miettiä mitä tekee ettei homma kaadu kirjaimellisesti karkeisiin ajovirheisiin. *Et kertonut millä pyörällä/renkailla ajat, mutta nykyaikaisissa katurenkaissa - kunhan ne on lämmitetty ajamalla tai lämppäreillä - ei pito hitaan ryhmän vauhdeissa lopu, marginaalia on niin paljon että kannattaa unohtaa renkaan pitokyvyn miettiminen kokonaan ja keskittyä tuohon oikeaan ajotekniikkaan, kyllä niissä renkaissa pito riittää kunhan paineet on tontilla.

    Paras tapa tuohon opetteluun on esim. osallistua Alastarolla ensi viikolla järjestettävien rata-ajokurssien kaltaisille kinkereille. Ja tietysti
    kysellä vinkkejä varikolla, katsoa juutuubia ja lukea kirjallisuutta, jos kurssi poissuljettu.

    Tietysti perusedellytys on, että pyörä on painumien osalta sulle ok ja huollettu muutenkin, muuten älä koske alustan säätöihin ihan vähään aikaan.
    Mitään painumia vielä katteltu

    Pyörä ei notku eikä muutenkaan käyttäydy "väärin".
    Ehkä vähän renkaat lipsuu välillä, vissiin katuajossa ajetut pykälät aiheuttaa...Bridgesstone BT14 (vai 41?) Pitäis olla ihan ok mun vauhdeille
    Eikä kisakuskiksi ole tavoite edes

    Mut ajoa, ajoa suunnitelmissa. Tosin menee melkeen kaks viikkoo ennen kuin seuraava
    Mukava ku pukama...eiku mukana

    Mei tö iiköls SKRIIM!

    The Mocamaster

    Koska kortti ja leipä
  11. #281
    Lainaa (Naakka @ Kesä. 27 2011,19:11) kirjoitti
    Kaivoin tän vanhan ketjun esiin, kun...

    Vi..., eiku siis ottaa päähän ettei pää kestä ajaa lujempaa.
    P*skemmilla vehkeillä ja renkaillakin pistäny mennä losottamaan lujempaa.
    Jumii pahasti, eikä uskalla kallistaa edes sitä mitä maantiellä * *


    Miten tosta pääsee eroon? Ajoa, ajoa vaan kaiketi? Ratapäivät vaan loppuu liian aikaisin aina *
    Jarruttomaan ajoon pyrkiny, ja ettimään ne ittelle sopivat ajolinjat ettei tarviis jarruttaa. Eikä tuu oho! eikä iik, eikä hupsiskaan...
    Toisaalta ihan tyytyväinen omiin suorituksiin, vaikka vasemmalta ja oikeelta mentiin ohi korva maassa *

    Mut millä tosta turhasta pääjumista pääsee yli? (maantiellä on vaarallisempaa, eikä siellä jumita yhtään päässä)
    Yksi keino vois olla se että mutkan apeksin jälkeen ei edes yritä ajaa sinne ulkoreunaan, vaan antaa mopon kääntyä niin nopeasti kuin se kääntyy ja tulee sitten mutkasta ulos siitä kohtaa kun se tulee.
    Niin siinä selkäranka aika nopeasti huomaa kuinka hiljaa oikeastaan sen mutkan ajaa, eikä jumita sitä mutkavauhtia etukäteen jo ennen mutkaa.

    Ja jos ei kerran ajo suju silleen niinku sä nyt ajat; niin tee jotain/"kaikki" sitten ihan eri tavalla.
    Esim älä pyri kokonaan jarruttomaan ajoon, älä yritä olla jarruttamatta, käytä sitä jarrua.
    Käytä vaihteita.
    Avaa suoralla tuppi nurin.
    Ts tee jotain millä saat vaihtelua/ jotain muuta tohon sun jumiutuneeseen ajoon.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  12. #282
    No juu. Vähän ns. kiellettiin vetämästä suorilla. Luovuin siitä neuvosta, ajelin sitä vauhtia suorillakin mitä uskalsin vetää mutkiinkin.

    Sanotaan nyt näin: aloin löytää omat rajani.
    Pari päivää lisää niin oisin uskaltanut nostaa rajoja.

    Kyllä se vaan vissiin menee mun kohdalla niin että milli kerrallaan poistan sissy-stripeja
    Mukava ku pukama...eiku mukana

    Mei tö iiköls SKRIIM!

    The Mocamaster

    Koska kortti ja leipä
  13. #283
    Lainaa (Naakka @ Kesä. 27 2011,20:41) kirjoitti
    Vähän ns. kiellettiin vetämästä suorilla. Luovuin siitä neuvosta, ajelin sitä vauhtia suorillakin mitä uskalsin vetää mutkiinkin.
    Vedä suoralla tuppi nurin, mutta hellitä ajoissa, jolloin pystyt keskittymään siihen mutkaan menemiseen riittävästi.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  14. #284
    Jos pitäis antaa vain yksi neuvo aloittelijalle, niin se olis "late apex".

    http://en.wikipedia.org/wiki/Racing_line

    Se on aina turvallisin tapa ajaa mutka ja usein myös nopein.
    Jos ajaa noin, niin siitä seuraa, että vauhtia hiljennetään ennen mutkaa, jää manööverireserviä mutkaan ja mutkasta lähtö on kaikilla tavoilla helpompi ja nopeampi, kuin jos menee mutkaan early apex tyylillä. Early apex vie sairaalaan....

    Lisäksi kun saa hiukan vetoa päälle jo mutkan alussa, niin pyörä menee rauhallisemmin ja vakaammin koko mutkan. Jos mutkan menee jarrut päällä läpi asti, niin pashat kurkistelee lähtölinjaa housuissa....
    Oikeat nopeat sitten jarruttaa mutkan apeksiin asti ja samantien syöttö taas päälle, mutta tätä ei kannata kokeilla ennenkuin on kaatumisen kanssa sinut.

    Valitettavasti me kaikki ollaan WannaBeRosseja ja jarrutetaan mielellään vasta mutkan jälkeen, kun mutkaan kääntyminen on aloitettu jo edellisen suoran puolivälissä....
    Itse saarnaan tätä kaikille koko ajan eikä se kyllä tunnu painuvan kenenkään mieleen, mutta saarnaan silti...
  15. #285
    Kerran käynyt radalla ja ajolinjoja opetti Vesa Kallio silloin, ktm ratapäivillä. Rata ajo itsessään on aivan mahtavaa, ihastuin täysin, siihen haluan syventyä lisää ja paljon! Nyt on vaan työt pidätellyt visusti kotona.. saa nähdä saisko sitä mitenkään lomaa aikaseksi ja lähdettyä koulutus ryhmään. Kesätyöntekijöille ei taida hirveästi olla lomia.
    Kawasaki ZX-9R Ninja

    Suzuki Hayabusa
  16. #286
    Lainaa (jjjjj @ Kesä. 28 2011,17:26) kirjoitti
    Jos pitäis antaa vain yksi neuvo aloittelijalle, niin se olis "late apex".

    http://en.wikipedia.org/wiki/Racing_line

    Se on aina turvallisin tapa ajaa mutka ja usein myös nopein.
    Jos ajaa noin, niin siitä seuraa, että vauhtia hiljennetään ennen mutkaa, jää manööverireserviä mutkaan ja mutkasta lähtö on kaikilla tavoilla helpompi ja nopeampi, kuin jos menee mutkaan early apex tyylillä. Early apex vie sairaalaan....

    Lisäksi kun saa hiukan vetoa päälle jo mutkan alussa, niin pyörä menee rauhallisemmin ja vakaammin koko mutkan. Jos mutkan menee jarrut päällä läpi asti, niin pashat kurkistelee lähtölinjaa housuissa....
    Oikeat nopeat sitten jarruttaa mutkan apeksiin asti ja samantien syöttö taas päälle, mutta tätä ei kannata kokeilla ennenkuin on kaatumisen kanssa sinut.

    Valitettavasti me kaikki ollaan WannaBeRosseja ja jarrutetaan mielellään vasta mutkan jälkeen, kun mutkaan kääntyminen on aloitettu jo edellisen suoran puolivälissä....
    Itse saarnaan tätä kaikille koko ajan eikä se kyllä tunnu painuvan kenenkään mieleen, mutta saarnaan silti...
    Oikeastaan toi on täyttä asiaa mitä puhut. Ainut asia mikä tasapapainottaa pyörän on hyvä kaasun hallinta. Enne mutkaa hyvä jarrutus ja kaasulle pääseminen mahdollisimman aikaisin mahdollistaa pyörän tasaisen ja tasapainoisen rullauksen läpi mutkan, lisäksi se myös tuo nopeutta kun homma alkaa sujumaan. Ite opin aika hyvän nyrkki säännön (Twist of the wrist), kun kaasu avataan, sitä rullataan lisää hitaasti, tasaisesti, pehmeästi koko mutkan ajan. Alussa varmasti kannattaa hitaasti, mutta toi tasaisuus ja pehmeys kaasun käytön kanssa ratkaisee monia ongelmia kaarre ajossa radalla kuin maantiellä. Pyörän käyttäytyminen on myös muutenkin pitkälti kiinni kuskin rentoudesta ja kaasun hallinnasta. Ja nämä asiat pitää tietysti toteuttaa oikeassa mutkan aloitus kohdassa jossa tuossa wiki linkissä kerrotaan.

    Ihan hyvä juttu on kun saarnaat tuota asiaa kuskeille.



    Kawasaki ZX-9R Ninja

    Suzuki Hayabusa
  17. #287
    Itellä 3 ratapäivää takana, pari Alastarolla sateessa ja yksi Ahvenistolla KTM-päivillä. Se kyllä aina jyskyttää takaraivossa et miten se pyörä mahtaa pystyssä pysyä, koska en todellakaan halua pyörääni radalla kaataa (ja ei nyt muutenkaan mut radalla kasko ei korvaa * )

    Katse kun on alkanut pikkuhiljaa olemaan riittävän pitkällä ja sitä myötä vauhti nousee ja uskaltaa kantata enempi niin vaikka ei lähelläkään pidon rajoja olla niin onko mitään vinkkiä mitä pyörä antaa jos renkaan pidon rajoilla ollaan kaarteessa? Nuljuaako pyörä tai tekeekö se jotain jos ollaan pidon rajoilla, oletuksena siis ettei avaa liian rankasti tai jarruta rengasta alta? Tähän asti olen ajellut radalla aivan rauhassa, tasakaasulla kaarteet rentoutta hakien ja ilman jarruja mutta mikä on keino etsiä renkaiden rajoja kaarteisiin, vai onko ainut keino yritys ja erehdys?

    Sitten toinen mieltä askarruttanut asia on ollut pyörän kanttausvara, Ahvenistolla pääsi ajamaan kuivalla radalla ja ratailun jälkeen takarengas oli n. 5-10mm kummaltakin puolelta vaille kokonaan käytössä, osuuko pyörästä yleensä joku osa (toivottavasti jalkatappi) asfalttiin ennen kuin kanttausvara loppuu? Vai mitataanko kanttausvaraa polvella? *

    Tällaiset asiat on askarruttaneet mieltä, lähinnä sen takia että niistä murehtimisen voisi unohtaa ja ajaessa keskittyä oikeisiin asioihin eikä tuollaisiin mihin ei niin hirveästi voi vaikuttaa, pito ja kanttausvara joko riitti tai ei, muut asiat sit vaikuttaa paljon niitä tarvitsee... olis makeeta ajaa vaan ja huolehtia pelkästään siitä et saa pyörän kääntymään riittävästi ku tulee kurvi vastaan
    Ducati Streetfighter 1098 '10
    ex Ducati Monster S2R 1000 '07
  18. #288
    Lainaa (Mikuni @ Kesä. 30 2011,12:43) kirjoitti
    Itellä 3 ratapäivää takana, pari Alastarolla sateessa ja yksi Ahvenistolla KTM-päivillä. Se kyllä aina jyskyttää takaraivossa et miten se pyörä mahtaa pystyssä pysyä, koska en todellakaan halua pyörääni radalla kaataa (ja ei nyt muutenkaan mut radalla kasko ei korvaa * )
    Vaihda vakuutusyhtiötä. Osa korvaa, tosin korotetulla omavastuulla.
    Itse korjaaminen saattaa usein kuitenkin olla halvempaa kun laskee omavastuut ja bonusmenetykset.

    Lainaa kirjoitti
    Katse kun on alkanut pikkuhiljaa olemaan riittävän pitkällä ja sitä myötä vauhti nousee ja uskaltaa kantata enempi niin vaikka ei lähelläkään pidon rajoja olla niin onko mitään vinkkiä mitä pyörä antaa jos renkaan pidon rajoilla ollaan kaarteessa? Nuljuaako pyörä tai tekeekö se jotain jos ollaan pidon rajoilla, oletuksena siis ettei avaa liian rankasti tai jarruta rengasta alta? Tähän asti olen ajellut radalla aivan rauhassa, tasakaasulla kaarteet rentoutta hakien ja ilman jarruja mutta mikä on keino etsiä renkaiden rajoja kaarteisiin, vai onko ainut keino yritys ja erehdys?
    Kylmä tai muuten vain huono rengas voi kyllä lipsahtaa alta aika varoittamatta, mutta jos rullaat kaasua auki rauhassa niin hyvä rengas lähtee kyllä ihan nätisti, säikäyttämättä liukumaan(hitaassa ryhmässä tuskin lähteekään). Kunhan et vaan siinä vaiheessa lyö kaasua kiinni, ettet pääse ilmalennolle. Edellisessä viestissä mainittu Twist of the wrist on ihan hyvä katella.

    Lainaa kirjoitti
    Sitten toinen mieltä askarruttanut asia on ollut pyörän kanttausvara, Ahvenistolla pääsi ajamaan kuivalla radalla ja ratailun jälkeen takarengas oli n. 5-10mm kummaltakin puolelta vaille kokonaan käytössä, osuuko pyörästä yleensä joku osa (toivottavasti jalkatappi) asfalttiin ennen kuin kanttausvara loppuu? Vai mitataanko kanttausvaraa polvella? *
    Ei tarvi pelätä, että pystyisit ainakaan renkaan kanttausvarojen yli kallistamaan. Siinä vaiheessa kun alkaa kulua jalkatapit, alkaisin(viimeistään, mieluummin aiemmin) kiinnittää huomiota ajoasentoon. Ellei auta niin säädä myös jousituksen painumat kohdilleen ja siirry keskinopeeseen. Taitavat olla usein aika pehmosiks säädettyjä tehtaalta tullessaan.



    ZX-10R '04 - "Think Han Solo and making the jump to lightspeed." - Motorcyclist
  19. #289
    Nykyaikaiset lämpimät seoskumirenkaat oikeilla paineilla pitää niin hyvin, että 99% meistä ei riitä pää ulosmittaamaan pito-ominaisuuksia 3:n ratapäivän kokemuksella - lossikuskit ovat erikseen. Hommaa siis semmoiset ja syötä mutkiin niin lujaa kuin pää kestää ja huomaat, että näin on - tietysti perusajo- ja muu tekniikka on hyvä olla hanskassa. Parasta on se, että ilman isompia hölmöilyjä myös luistot, joita sitten vauhdin kasvaessa tulee, ovat ihan rauhallisia ja hallittavia. Touringkumeilla voi sitten käydä mitä vaan...
  20. #290
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (LL1 @ Kesä. 30 2011,13:23) kirjoitti
    Nykyaikaiset lämpimät seoskumirenkaat oikeilla paineilla pitää niin hyvin, että 99% meistä ei riitä pää ulosmittaamaan pito-ominaisuuksia 3:n ratapäivän kokemuksella - lossikuskit ovat erikseen. Hommaa siis semmoiset ja syötä mutkiin niin lujaa kuin pää kestää ja huomaat, että näin on - tietysti perusajo- ja muu tekniikka on hyvä olla hanskassa. Parasta on se, että ilman isompia hölmöilyjä myös luistot, joita sitten vauhdin kasvaessa tulee, ovat ihan rauhallisia ja hallittavia. Touringkumeilla voi sitten käydä mitä vaan...
    Nykyaikaiset seoskumirenkaat eivät lämpene lähellekään toimintalämpötilaansa 3 ratapäivää ajaneen kuskin vauhdeilla n. 99% tapauksista. Ainakaan Racetec ja Dunlopin seoskumit eivät pysy toimintalämmössä edes keskiryhmän vauhdeissa vaikka olisi lämppärillä lämmitetty.

    Kun otetaan huomioon, että tämä topic on hitaan ryhmän kuskeille suunnattu, suosittelen kumeiksi mustia ja pyöreitä. Kun vauhti alkaa olemaan hitaan ryhmän nopeampaa puoliskoa, kannattaa mustan ja pyöreän painetta karvan verran tiputtaa. (Lämpimänä 2,5bar).
    Superbike #7
  21. #291
    Itse painiskelin vielä viime kesänä mitä kummallisimpien ongelmien kanssa. Välillä tuntui, että etunen lipeää alta, perä nuljusi ym. "inhottavan" tuntuisia seikkoja. Twist of the wrist-dvd antoi hyvää ajattelemisen aihetta perusasioista. Huomasin valutelleeni liian hiljaa mutkiin moottorijarrulla, onpa kumma jos tuntuu että etunen taittuu alle. Kokeilin sitten ajaa varovasti kiihdyttäen mutkat läpi. Avot! Homma helpottui.

    Toinen asia mikä itsellä oli hankalaa alussa, oli liian pysty ajoasento. Pyörä tuntui kampeavan mutkissa hankalasti eri suuntaan kuin minne olisi itse halunnut mennä. Asentoa matalammaksi ja antaa pyörän viedä. Vastaohjaus asento matalana helpottaa kummasti. Ei tunnu kovin helpolta ajaa rystyset valkoisena rutistamalla, kädet suorassa ja hartiat lukossa.

    Kolmas asia, eli luottaminen renkaisiin. Kuten tuossa ylempänä tulikin mainittua, että nykyaikaiset hyväkuntoiset renkaat kyllä varmasti pitävät sen mitä hitaassa ryhmässä ajetaan. Enemmänkin. Itsellä ainakin auttoi, kun uskalsi luottaa kumin pitoon ja keskittää ajatukset ajosuoritukseen eikä turhaan murehtimiseen.

    Toivottavasti joku sai selvää
    Yamaha Tenere 700 & R6R
  22. #292
    Lainaa (Medi @ Kesä. 30 2011,13:06) kirjoitti
    Vaihda vakuutusyhtiötä. Osa korvaa, tosin korotetulla omavastuulla.
    Muun muassa Tapiola korvaa normaalilla omavastuulla kalustovahingot jos vahinko on tapahtunut hitaan ryhmämme kuskille hitaassa ryhmässä ja hän on suorittanut tai suorittamassa ennakoivan ajon kurssiamme. Kurssilla saadaan karsituksi sellaiset perusvirheet pois, jotka aiheuttaisivat pyörän hallinnan menetyksen omatoimisessa harjoittelussa.

    Jukka
  23. #293
    Medi:
    Tekis mieli vaihtaa, mutta Aktia tarjoaa ylivoimaisesti halvimman liikennevakuutuksen ja kaskon, etsin sitten firman joka suostuu myymään pelkän kaskon tai siirrän myös liikennevakuutuksen niin vuodessa tulee turpaan väh. 400€. Vielä korotetulla omavastuulla ratakaadoissa hyöty ois negatiivinen. Et tuota kautta sitä mielenrauhaa ajamiseen en saa.

    Sitten tosta pään kestämisestä, sehän tässä juuri hannaa vastaan ja se mistä se hannaa on se että "mahtaako se rengas pitää ja kanttaanko liikaa". Jos voisin noi unohtaa niin pää kestäisi paljon paljon pidemmälle. Jos tiedän miten se pyörä/rengas käyttäytyy kun ollaan rajoilla niin sitten voisi sitä tarkkailla ja antaa vaan mennä iloisesti niin pitkälle ku homma pysyy rentona.

    Mut joo, ehkä mä sit vaan uskon et ei se pito lopu, epäilevä insinööriluonne kun olen niin haluaisi vaan tietää mitä seuraamalla tietää missä mennään. Ehkä sit ajokauden viimäsis ajoissa kokeilis vielä uskaliaammin ku on talvi aikaa nuolla haavoja
    Ducati Streetfighter 1098 '10
    ex Ducati Monster S2R 1000 '07
  24. #294
    ^^ Äh, aivan. Enpä muistanut, että hitaassa on vielä mahdollista päästä ajelemaan normaalilla omavastuulla.

    Lainaa kirjoitti
    Sitten tosta pään kestämisestä, sehän tässä juuri hannaa vastaan ja se mistä se hannaa on se että "mahtaako se rengas pitää ja kanttaanko liikaa". Jos voisin noi unohtaa niin pää kestäisi paljon paljon pidemmälle. Jos tiedän miten se pyörä/rengas käyttäytyy kun ollaan rajoilla niin sitten voisi sitä tarkkailla ja antaa vaan mennä iloisesti niin pitkälle ku homma pysyy rentona.

    Mut joo, ehkä mä sit vaan uskon et ei se pito lopu, epäilevä insinööriluonne kun olen niin haluaisi vaan tietää mitä seuraamalla tietää missä mennään. Ehkä sit ajokauden viimäsis ajoissa kokeilis vielä uskaliaammin ku on talvi aikaa nuolla haavoja
    Päästähän se aika pitkälle on kiinni, lisää ajoa vaan, kyllä se luotto sieltä löytyy
    ZX-10R '04 - "Think Han Solo and making the jump to lightspeed." - Motorcyclist
  25. #295
    Lainaa kirjoitti
    Nykyaikaiset seoskumirenkaat eivät lämpene lähellekään toimintalämpötilaansa 3 ratapäivää ajaneen kuskin vauhdeilla n. 99% tapauksista. Ainakaan Racetec ja Dunlopin seoskumit eivät pysy toimintalämmössä edes keskiryhmän vauhdeissa vaikka olisi lämppärillä lämmitetty.

    Kun otetaan huomioon, että tämä topic on hitaan ryhmän kuskeille suunnattu, suosittelen kumeiksi mustia ja pyöreitä. Kun vauhti alkaa olemaan hitaan ryhmän nopeampaa puoliskoa, kannattaa mustan ja pyöreän painetta karvan verran tiputtaa. (Lämpimänä 2,5bar).
    Good point. Korjataan, että nykyaikaiset sporttiset katurenkaat (suunniteltu lämpiämään kadullakin nopeasti käyttölämpätilaan) ja jätetään muu ennalleen. Touring ym. renkaat on syytä jättää varikolle, jos yhtään on ajatuksena muutakin kuin ajella leppoisasti mutkapätkiä
  26. #296
    Siinä tunteessa, että takanen muljuaa on muitakin tekijöitä kuin rengas. Hitaan ryhmän vauhdeissa asfaltin saumat, paikat ja muut epätasaisuudet olen ainakin itse huomannut epämääräisenä muljuamisena ja onhan se luonnollista, että heti ensimmäinen ajatus on että nyt lähtee renkaista pito, varsinkin jos on lueskellut nopeampien kuskien rengashifistelyjä.
    Sinisiä kirjaimia --> Harmaita kirjaimia
    Honda CBR600RR -08 --> Honda CRF250L -13
  27. #297
    Lainaa (LL1 @ Kesä. 30 2011,14:24) kirjoitti
    Lainaa kirjoitti
    Nykyaikaiset seoskumirenkaat eivät lämpene lähellekään toimintalämpötilaansa 3 ratapäivää ajaneen kuskin vauhdeilla n. 99% tapauksista. Ainakaan Racetec ja Dunlopin seoskumit eivät pysy toimintalämmössä edes keskiryhmän vauhdeissa vaikka olisi lämppärillä lämmitetty.

    Kun otetaan huomioon, että tämä topic on hitaan ryhmän kuskeille suunnattu, suosittelen kumeiksi mustia ja pyöreitä. Kun vauhti alkaa olemaan hitaan ryhmän nopeampaa puoliskoa, kannattaa mustan ja pyöreän painetta karvan verran tiputtaa. (Lämpimänä 2,5bar).
    Good point. Korjataan, että nykyaikaiset sporttiset katurenkaat (suunniteltu lämpiämään kadullakin nopeasti käyttölämpätilaan) ja jätetään muu ennalleen. Touring ym. renkaat on syytä jättää varikolle, jos yhtään on ajatuksena muutakin kuin ajella leppoisasti mutkapätkiä
    Lisätään vielä sen verran, että seosrenkaiden ei tarvitsekaan lämmetä optimaalisimpaan toimintalämpötilaansa vielä hitaan ryhmän vauhdeissa. Ihan hyvin ilman lipsumisia niillä pärjää. Jotta ei tuomittaisi mutuksi, niin raahasin viikko sitten perjantaina radalle (Kemora) ensikertalaisen (nainen) jolle laitettiin alle Pirelli Supercorsat 180/55-17 + 120/70-17 seoksella SC1. Aluksi paineita hieman enemmän kun vauhdit olivat 1:58-2.05 välissä. Seuraaville seteille paineita pudotettiin kun vauhdit olivat painuneet 1:45 tasolle. Ajolinja- ja ajoasento-opastuksen jälkeen siirryttiin keskiryhmään ja lauantaina mentiinkin jo alle 1:34 aikoja. Kun pöytä on puhdas eikä pinttyneitä tapoja ole mitä pitäisi karsia, on opettaminenkin sangen helppoa. Seuraavaksi kyseinen henkilö menee Jasminin vetämälle naisten rata-ajokurssille, jossa Jasmin neuvoo ajoasentoa ym. juurikin naisille. Naisten fysiologia ja muun muassa raajojen suhteet ovat erilaisia kuin miehillä, joten minusta ei ole juurikaan syvällisempään ajoasento-opetukseen, joten siirsin opetusvastuun toisille. Ajolinjojen osalta on vielä jotain annettavaa ja opetettavaa.

    Suosittelen ensikertalaisia menemään kursseille. Jos ensin omatoimisesti opettelee 10 vuotta asioita päin helvettiä, menee seuraavat 20 vuotta oppiakseen pois vanhasta ja uutta tilalle. Tiedän tuonkin kokemuksesta ja siksi olen itseäni nuorempia ja taitavampiani kuuntelemassa, seuraavan kerran ensi viikon maanantaina ja tiistaina kun Vehniäisen Kari, Kallion Vesa, Hyyrönmäen Jyrki ja Salon Miika meitä opettavat. No, Jyrki nyt ei ole onneksi kuin pari kuukautta mua nuorempi, muut sitten enempi. Omaksi vastuualueekseni jää opetus otsikon "kuinka lähtöruudusta poistutaan" alle.

    Jukka
  28. #298
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (JGo @ Kesä. 30 2011,14:36) kirjoitti
    Siinä tunteessa, että takanen muljuaa on muitakin tekijöitä kuin rengas. Hitaan ryhmän vauhdeissa asfaltin saumat, paikat ja muut epätasaisuudet olen ainakin itse huomannut epämääräisenä muljuamisena ja onhan se luonnollista, että heti ensimmäinen ajatus on että nyt lähtee renkaista pito, varsinkin jos on lueskellut nopeampien kuskien rengashifistelyjä.
    Tuohon mun mielestä kiteytyy hyvinkin pitkälle se renkaiden pito-ongelman analyyttisen ratkaisun löytäminen hitaassa ryhmässä. Kuskin ajaminen ei ole vielä niin tasaista, että renkaan antamia "varoituksia" olisi käytännössä mahdollista kuulla. Siinä vaiheessa kun mennään sladissa, niin puuperseinen mummokin sen jo tajuaa, mutta pienet luistot ja varoitukset jää kyllä helposti radan epätasaisuuksien, kuskin heilumisen tai kaasunkäytön virheiden alle. Jos ei muu, niin jännitys edellä menevän ohittamisesta, polven koskemisesta maahan tai jännäkakan kurkistus persposkien välissä vie sitten viimeisenkin herkkyden siitä tuntumasta.

    Omakohtaisesta kokemuksesta voin sanoa, että esim Pilot Power 2CT sallii pitonsa puolesta kantata bladen jalkatapit maahan. Takapään luistot sillä oli aika rauhallisia, mutta kun se rupesi lipsahtelemaan liikaa, niin oli vaika vaihtaa pitävämpää kumia alle.-> hitaassa ryhmässä riittää että rengas on musta ja pyöreä. Mielellään moottoripyöräkäyttöön tarkoitettu.
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  29. #299
    Michelin Pilot Road 2 takanakkina on mulla kestänyt reilusti yli 1000km radalla hitaan ryhmän nopeita - keskiryhmän keskivauhteja ilman yhtään lipsumista ja jalkatapit/polvet/varpaat paljon kenttää raapien koko pitoala käyttäen. Huomenna menen vaihtamaan sen ja olisin varsin hyvin tyytyväinen ko. renkaaseen ja ostaisin uuden ilman internettiä. Koska internetti kuitenkin sanoo, ettei se ole hyvä rengas radalle, osta Pilot Power 2cteen taakse... Samanlainen on edessä ollutkin jo.

    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
  30.  
  31. #300
    Lainaa (Birke @ Kesä. 30 2011,13:51) kirjoitti
    antaa pyörän viedä
    Pilk viil nus; älä anna pyörän viedä. Vaan vie sinä pyörää rennosti ja kahlitsematta, niin se pyörä tottelee sinua kiltisti.
    Ensin katse sinne minne haluat mennä, sitten kroppa, ja lopuksi vastaohjauksella mopo mukaan.
    Jos yrität tuupata mopon edeltä, ja antaa viedä sinut sinne mutkaan, niin eii siit tuu mitn.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Sivu: 10 / 31:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 8910111220 ... ViimeinenViimeinen