Tulokset 1:stä 18:een 18:sta
    Renkaat alkaa olemaan vaihtokunnossa Yamaha Fz-6:sta ja huomasin eturenkaasta että on kulunu toispuoleisesti. Keskialueen oikea puoli on n. 1-2 mm kuluneempi kuin vasen puoli. Mikähän tän selittää, kulkeeko pyörä kuin ajokoira eli onko takarengas vinossa? Tällasta en ole kyllä ajossa huomannu.
    Jos renkaan ajaa läheskään loppuun, niin usein se ei ole kovin tasaisesti kulunut.
    Tosin yleensä taitaa vasen puoli kulua enemmän, tien kaltevuuden johdosta.
    Riippuu kai missä kohtaa kaistaa ajelee, kun suomen kaikilla *teillä on tapana olla urat.... ajelet vasemman uran oikealla puolen *

Renkaista puheen ollen olen kuullut että rengasvalmistajat suosittavat noin 0.3 bar:a suurempia paineita kuin mitä pyörän valmistajat...riippuu tietty pyörästä tai renkaasta?!?

Mä olen yleensä laittanut 0,1-0.2 baria enempi...Minkälaisia paineita muut käyttää??

Ja mistä saisi luotettavan painemittarin...ja paljonkohan noiden huoltoasemien mittareissa on eroa? Aika hirveessä kunnossa niiden laitteet kyllä välillä on..

WildStar rumble in skräddarskog

ex. busa
    K12RS
    XJR1300
    VTR
    HORNET900
    SPEEDMASTER
    AMM.BONNE
    FMX650
    CR250
    XR250
    BETA250
    Lainaa (-RUMBLE- @ Elo. 15 2010,17:55) kirjoitti
    Riippuu kai missä kohtaa kaistaa ajelee, kun suomen kaikilla *teillä on tapana olla urat.... ajelet vasemman uran oikealla puolen *

Renkaista puheen ollen olen kuullut että rengasvalmistajat suosittavat noin 0.3 bar:a suurempia paineita kuin mitä pyörän valmistajat...riippuu tietty pyörästä tai renkaasta?!?

Mä olen yleensä laittanut 0,1-0.2 baria enempi...Minkälaisia paineita muut käyttää??

Ja mistä saisi luotettavan painemittarin...ja paljonkohan noiden huoltoasemien mittareissa on eroa? Aika hirveessä kunnossa niiden laitteet kyllä välillä on..
    Itse olen huomannut kunnossaolevan näköisissäkin huoltamoiden mittareissa jopa 0,5 bar heittoja... aika paljon :S
    Hankintalistalla ollut satulanalla kulkeva mittari... sit joku kesä

Valmistajien suositukset on mukavuuspainoitteisia. Yksikään rengasvalmistaja ei suosittelisi niin alhaisia paineita kuin ohjekirjat, mutta siinä on pieni eturistiriita

Rengasasiantuntijalta joskus tästä tenttasin ja vastaus oli selvä. Omassa suositukset oli 2.2 eteen ja taa, jotka vaikuttivat omastakin mielestä pieniltä.

Michelin-ukko sanoi että 2.5 vähintään eteen ja taa. Renkaan tappaa lämpö, mitä vähemmän painetta sitä enemmän lämpöä. Toisaalta sopivasti "lussu" kumi on mukavampi persuksille. Rata-ajo on sitten asia erikseen.

Ei kannata pelästyä ensi lenkillä paineen lisäyksen jälkeen, ohjattavuus tulee parantumaan huomattavasti. Voi tuntua aluksi siltä että pyörästä tulee liiankin suuntaherkkä, kuten kävi itsellä. Kaikkeen tottuu kuitenkin nopeasti.

Hyviä ilmanpainemittareita saa työkaluliikkeistä, ainakin noita kompuraan kiinni tulevia. Sitä en kanssa tajua kun porukka pöllii näitä huoltamoiden mittareita, toki ne nyt bilteman mallit hakkaa mutta siinä käytössä saa olla aika tuore jotta siitä jotain hyötyä saa. Ja se oma "hyvä" vehjekin maksoi joskus 60 euroa, eli ei pitäisi jäädä rahasta kiinni...

Ai niin, se "heitto" niissä huoltamoiden mittareissa tulee (usein) siitä että yleensä mitataan lämpimien renkaiden paineita. Paineet mitataan aina kylmistä renkaista, eli alle kilometrin ajetuista tai sitten kahvitauon jälkeen - ei ajaessa huoltamon pihaan.

Toki jos mittaa lämpimistä renkaista niin lisää lukemaan se 0,3 - 0,5 baria mutta kylmistä saa varmemmin kohdalleen. Myös ilmankosteus, ulkolämpötila, kuormaus, kyytiläinen ja monet muut jutut vaikuttaa paineisiin...

* If it ain't broken, fix it until it is!

Ducati Club Finland ry:n kouluttaja
    Liikenneopettaja, mp-kouluttaja

Ducatisti aina ja...
    Jeps ja renkaan kuluvaisuudenkin kannalta kannattaa pistää enempi painetta sen 0.2 baria ainakin.. niin olen autoonkin aina laittanut.

Täytyypi yrittää metsästellä sitä mittaria, halpa kun ei ole ehkä hyvää, muttei tiedä siitä kalliistakaan

ex. busa
    K12RS
    XJR1300
    VTR
    HORNET900
    SPEEDMASTER
    AMM.BONNE
    FMX650
    CR250
    XR250
    BETA250
    Lainaa (petetech @ Elo. 15 2010,18:40) kirjoitti
    Hankintalistalla ollut satulanalla kulkeva mittari... sit joku kesä
    Olen ennen ajoon lähtöä tsekannut ilmanpaineet pihassa ja lisännyt / vähentänyt tilanteen mukaan. Olen juuri nytkin lähdössä liikenteeseen ja kelit on kylmentyneet eilisestä. Sai lisätä 0,3bar... Renkaat kestää vähän pitempään. No Gixxerihän syö takarenkun tosin aika nopeesti...
    ex-Yamaha XV 750 Virago 1994
    ex-GSX-F 600 K6
    ex-GSX-R 1300 Hayabusa K7
    ex-GSX-R 1000 K8
    Honda CBR1000RR Fireblade ABS 2013 ja kaveri
    Triumph Speed Triple 955i 2002
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (-RUMBLE- @ Elo. 15 2010,21:29) kirjoitti
    Jeps ja renkaan kuluvaisuudenkin kannalta kannattaa pistää enempi painetta sen 0.2 baria ainakin.. niin olen autoonkin aina laittanut.

Täytyypi yrittää metsästellä sitä mittaria, halpa kun ei ole ehkä hyvää, muttei tiedä siitä kalliistakaan *
    No noi motonetin mittarit on ainakin ollet aivan kelvollisia pelejä omaan käyttöön ratailuunkin. Tarkkuus on pyörinyt siinä +-0.03 bar luokassa joka on mielestäni aika riittävä omaan käyttöön. Maksoi kaikkian huimat 15e tjsp. Ei luulis jäävän siitä kiinni, varsinkin kun sen avulla voi säästää rengaskuluissa aika paljon.
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
    Tuokin on hyvä mittari ja näyttää oikein muttei kannata ottaa mukaan saamaan tällejä... * Näyttää samoja lukemia kuin huollon mittari. Ainakin oma yksilöni. * Säilytän sen kaapissa autotallissa ja ikää sillä on jo kolme vuotta... *
    http://www.varaosamarkkinointi.fi/products.php?p=9fc4d8

ex-Yamaha XV 750 Virago 1994
    ex-GSX-F 600 K6
    ex-GSX-R 1300 Hayabusa K7
    ex-GSX-R 1000 K8
    Honda CBR1000RR Fireblade ABS 2013 ja kaveri
    Triumph Speed Triple 955i 2002
    Yksi Motonetin mittari mulla on, pari vuotta sitten ostettu, muovinen ja näyttää kyllä aivan päin peetä... just ostettu Biilteeman kynämittari heittää 0.1 - 0.2 baria Nesteen mittariin

ex. busa
    K12RS
    XJR1300
    VTR
    HORNET900
    SPEEDMASTER
    AMM.BONNE
    FMX650
    CR250
    XR250
    BETA250
    Mie vähän luulen että rengasvalmistaja tietää paremmin mitkä paineet renkaissa pitää olla eikä pyörän tai auton valmistaja. Mua yllätti kun laitoin rengasvalmistajan paineet sisään. Pyörä kääntyy aivan eri lailla ja muutenkin helpompi kallistella.
    Itse käytän maalla asuvana kompuran mittaria. Eka ja halpa ei kestänyt, nyt käytössä vähän kalliimpi. Kotona kun mittaa paineet lähtiessä, niin ei ole liian kuumat renkaat ja saa tarvittaessa kompuralla lisääkin painetta. Olen myös pitänyt vähän korkeampia paineita ja ei siitä haittaakaan tunnu olevan.
    Moto Guzzi Breva 850
    Moto Guzzi Nevada 750 Club
    Ratavastaava wbaum:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi May 2006
    MotOrg ry jäsen
    0,1-0,2 bar enemmän kuin suositus on ihan se ja sama kadulla.

Tourinkiajossa laittelen eteen 3,0 baria ja taakse 3,2 tommosiin katulämpöisiin renkaisiin, eli lähemmäs barin enemmän kuin suositus. Toki tuokin varmaan heittää kun noista mittareista tiedä ikinä.
    Lainaa (wbaum @ Elo. 16 2010,13:47) kirjoitti
    Tourinkiajossa laittelen eteen 3,0 baria ja taakse 3,2 tommosiin katulämpöisiin renkaisiin, eli lähemmäs barin enemmän kuin suositus.
    öö, jos lämpimänä 3.0 bar = kylmänä ehkä 2.5 bar? Suositteleeko joku 1.5 bar paineita?
    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
    Ratavastaava wbaum:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi May 2006
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (jyk4 @ Elo. 16 2010,13:49) kirjoitti
    Tourinkiajossa laittelen eteen 3,0 baria ja taakse 3,2 tommosiin katulämpöisiin renkaisiin, eli lähemmäs barin enemmän kuin suositus.
    öö, jos lämpimänä 3.0 bar = kylmänä ehkä 2.5 bar? Suositteleeko joku 1.5 bar paineita?
    Mjaa, muistaakseni mulla lukee että 2bar suosituksessa taakse, onhan tossa jo 1,2bar lisää miinus lämpövaikutus. En nyt usko että 0,5bar tulee katulämmössä lisää painetta ainakaan omissa mittauksissa.

Etusta niin ole jaksanutkaan sitten ratapäivän jälkitäytön jälkeen mittailla, kun se ei edes kulu.
    Lainaa (Henry67 @ Elo. 16 2010,11:12) kirjoitti
    Tuokin on hyvä mittari ja näyttää oikein muttei kannata ottaa mukaan saamaan tällejä... * Näyttää samoja lukemia kuin huollon mittari. Ainakin oma yksilöni. * Säilytän sen kaapissa autotallissa ja ikää sillä on jo kolme vuotta... *
    http://www.varaosamarkkinointi.fi/products.php?p=9fc4d8
    Mullakin on tuollainen, ja myös se Motonetin muovinen. Molemmat testattu huollon kalibroidulla mittarilla ja näyttivät aika tarkkaan samoja lukemia.
    BMW F800GT
    Ilkka Kanerva väitti et kumei kulu enemp toispuol jokke *

oonpas vitsikäs...parempi mennä nukkuu

ex. busa
    K12RS
    XJR1300
    VTR
    HORNET900
    SPEEDMASTER
    AMM.BONNE
    FMX650
    CR250
    XR250
    BETA250
  18.  
    Lainaa (wbaum @ Elo. 16 2010,14:50) kirjoitti
    Lainaa (jyk4 @ Elo. 16 2010,13:49) kirjoitti
    Mjaa, muistaakseni mulla lukee että 2bar suosituksessa taakse, onhan tossa jo 1,2bar lisää miinus lämpövaikutus. En nyt usko että 0,5bar tulee katulämmössä lisää painetta ainakaan omissa mittauksissa.

Etusta niin ole jaksanutkaan sitten ratapäivän jälkitäytön jälkeen mittailla, kun se ei edes kulu.
    Eiköhän ne katuräppäilyssä nouse sen luokkaa 0,1-0,2 baria, ei enempää.

Lainaa (-RUMBLE- @ Elo. 16 2010,11:57) kirjoitti
    Yksi Motonetin mittari mulla on, pari vuotta sitten ostettu, muovinen ja näyttää kyllä aivan päin peetä... just ostettu *Biilteeman kynämittari heittää 0.1 - 0.2 baria Nesteen mittariin
    Toistotarkkuushan noissa musta tärkein on *
    GSX-R 750 -93
    ZX-6R -02
    Z750 -06
    ZX-12R -05