Tulokset 1:stä 11:een 11:sta
  1. #1
    Elikkäs miulla on nyt kinkkinen ongelma. Vesipumppu vuotaa. Tosin osa syy oli se, että tiivisteet oli kellunpireinä mutta ne on vaihdettu. Vuoto tosin jatkuu, mutta nyt hieman vähempänä kuin aikaisemmin. Ilmiselvästi ongelma on siinä, että vesikumpun se pumppu on saanut aikaiseksi kulumaa siihen akseliin jonka varassa se pyörii. Nyt siinä on klappia ja stefat ei tunnetusti tiivistä jos akselissa on veden mentävä reikä. Silikonia tursuttelin mutta eivät auttaneet kuin hetkellisesti ja nyt vuotaa taas, maltillisesti.

    En viitsisi avata konetilaa uudestaan ja alkaa vaihtamaan akselia koska se on "kallihko" osa kai ja muutenkin hirmuinen vaiva taas tehdä. Seuraava remontti on syksyllä tai aikaisin keväällä ja sen voi sitten vaihtaa. Sillä välin...

    Onko kukaan tehnyt patentteja tämän kaltaisen ongelman kanssa. Jos jotain kittiä sinne rakoon laittaisi niin ehkä tokenisi mutta onko kellään ehdotuksia miten tätä kandee lähteä tekemään.
  2. #2
    teknisissä aihepiireissä olisi aika hyödyllistä tietää, mistä kamppeesta oikein puhutaan. Vuosimalli ja ajokilometrit olisi myös kivat.



    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  3. #3
    Akselissa vedenmentävä reikä ??
  4. #4
    Niin, juu. Kyseessä on vuoden 1997 - 1999 Suzuki TL 1000 S. Ajokilsoja on 50500 km, aika tarkalleen



    Kuten kuvasta näkyy tuossa akselin oikeassa kulmassa tuollainen sileäksi kulunut kohta. Kuluma on identtinen akselin toisella puolella. Itse pumppuosassa en kulumaa havainnut mutta voihan siinäkin pientä olla. Pumpun pyörylä kuitenkin akseliin kiinnitettynä ja oikeaan momenttiin kiristettynä prikkoineen päivineen kääntyy sanotaan nyt ehkä asteen suuntaan jos toiseen. Siis melko helposti eikä kyseessä ole sitä, että akseli kääntyisi vaan pumppurympylä muljuaa siinä akselissa.

    Ja kuvasta näkyy että se pumppu on joskus muljunnut siinä akselissa aika paljon koska kuten kuvassa näkyy, on pumpun rympylä vetänyt osumaa siihen kytkinkanteen (mikä lie). Hioin nämä hitti jäljet kannesta ja rympylästä hiomapaperilla pois. Ne tuskin kuitenkaan vaikuttavat mitenkään vesitiiviyteen.

    Mitä mä sitä juttua tajuan, niin tuo mekaaninen hyljehän painuu sisään kun se rympylä tulee paikalleen ja se vesi hylje siinä rympylässä painautuu tuota kaulusta vasten. Ja kun kummatkin hylkeet on kunnossa, ainakin päällisin puolin mitä niitä tarkestelin, niin sen veden on pakko tulla tuota akselin kulumaa pitkin. Tosin sen pitäisi pysähtyä siihen valkeaan vesi hylkeeseen mutta kaipa sitä vettä tulee paikasta josta ei ole suunniteltu, siis akselin kulumaa pitkin,niin se sitten fuskaa. Tai jotain.



  5. #5
    Onhan sulla ollut se 50/50 seos silikaattivapaata jäähdytysnestettä sisällä, ehkä vaihdettukin joskus? Ei luulisi vielä 50tkm matkalla akseleiden kuluvan väljiksi, sen glykolin pitäisi voidella sen verran.

    Voi olla vähän vaikea korjata vaihtamatta uusia osia.
    "If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
  6. #6
    Kahdesti pantu uudet nesteet kokonaan tän kesän aikana. 50 50 sekotus honkkarin vihreää. Pyörän tuli mulle maaliskuussa eikä sen huoltohistoriasta ole mitään tietoa mutta vanhat nesteet oli aivan mustaa. Vuoto alko kesäkuussa ihan yllättäen.
  7. #7
    Reiällä varustettua akselia kutsutaan piireissä putkeksi.

    Vesipumppu korjaantuu uusilla osilla tai täyttämällä vanhat kulumat ja sorvaamalla mittoihin.
    Löytyisikö vaikka Saksan ebaysta kohtuullisesti varaosaa?
    CRF1100L, 950SE, 701LR Aurora, R75/5 Toaster
  8. #8
    jotenkin mulla on muistikuva, että tuo tiiviste ottaa reunoilta tuohon pohjaan ja siten se ei ole akselista kiinni vuotaako vai ei.

    itse asiassa tl:ssä vuotaa akselista sama reikä helposti öljyä, kun akseli tulee öljystefan läpi moottorista.

    jos haluaisi vaihtaa tuon akselin, niin se tulee moottorista läpi kokonaan, eli aika pitkä akseli.

    TL:n rakenne on hanurista, se vuotaa vettä, öljyä tai molempia.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  9. #9
    Lainaa (jaket @ Elo. 11 2010,22:06) kirjoitti
    jotenkin mulla on muistikuva, että tuo tiiviste ottaa reunoilta tuohon pohjaan ja siten se ei ole akselista kiinni vuotaako vai ei.
    juurikin näin;vaihda vesirengas tiivisteineen uusiin ja akselin sekä siipipyörän liitokseen laakerilukite väliin ja paketti nippuun..
    -Caelum igne tegam
    -Defensor capitolii evp
    -XX-03 blue one
    -fjr 1300 -08
    -xt 600 -94
  10. #10
    Niin, siihen on laitettu noin kolme viikkoa sitten kaikki tiivisteet uusiksi ja kuten edellä mainitsin, mitään silmiin pistävää vauriota noissa tiivisteissä ei ole. Mäkin tossa joku aika sitten ajattelin, että eihän sen veden pitäisi päästä sieltä läpi vaikka se olisi kulunut se akseli koska se siipipyörän tiiviste on sitä mekaanista tiivistettä vasten mutta mistä hitosta se neste vuotaa jos ei sitten siitä? Ei mistään?

    Tietenkin on mahdollista että koko akseli olisi lenko ja sen muljuaminen sitten aiheuttaisi sen että se vuotaisi ajettaessa. Sille ei kyllä voisi mitään.

    Sitten on tietenkin mahdollista, että se prikka ja tiivisteprikka olisi kuraa mutta nekin vaikutti ihan ok:lle. Tietenkin jos ne vaihtaisi, niin voisiko se auttaa? Mutta tässä on sitten taas se juttu, että vaikka ne fuskaisi, niin eihän sen sitten "pitäisi" mennä sitä akselin vartta minnekään kun siellä on se saamerin tiiviste. Paitsi että jos lämpö nousee,niin sehän on sitten paineessa, mutta aaaaargh.

    Ja sitä mä en tajua, miten se on mahdollista, että joku on nirhannut tota taustaa vasten ellei koko siipiratas ole joskus ollut aivan kokonaan irti tai sitten siellä on ollut kierrossa joku vieras esine. Mutta joku kiinnituspultin irtoaminen tietenkin selittäisi että siellä olisi ollut vieras esine.

    Multa palaa tän kanssa hermo.
  11.  
  12. #11
    Onneksi tajusin ottaa kuvia hylkeistä. Tässä siis pari otosta.



    Ja toisesta suunnasta:



    ja sitten mekaaninen hylje ehkä paremmasta kulmasta.



    Jos joku voi noista osoittaa, että ovat vaihtamisen tarpeessa, että olisi joko ilmiselvästi väärin asennettu tai sitten muuten vaan jostain rikki, niin sitten vaihdan ne, mutta musta nuo on ehjät.

    Siis eikös tuo valkoinen hylje ole oikeinpäin? Katsoin vanhasta mallia kun panin tämän. Joten jos se on väärinpäin, niin se selittäisi, mutta se on toiselta puolelta aivan musta, niin vanhassa kuin uudessakin osassa.