No niin, nyt se tuli sitten tämäkin koettua.
Työmatkalla:
- Muuramesta - Kokkolaan, jossa ti, ke ja to töissä koko päivät
- Kokkolasta torstai-iltana (yönä) Helsinkiin, jossa työpäivä perjantaina
- perjantaina Helsingistä takaisin kotiin Muurameen.
Eli matkaa tulee kumminkin yhteensä jonkin matkaa yli 1000km, josta vasta rapiat 250 takana.
Ensi viikolla samanlainen reissu edessä...
Matkalla Kokkolaan pysähdyin tankaamaan ja kuuntelin, että nyt takajarrun väliin on jäänyt kivi, kun raahasi hieman. Samalla tuli kuitenkin sellainen tunne, että taisi kuulua jo joskus ennenkin sama ääni.
Perille hotelliin päästyäni polkaisin jalkajarrua ja ääni teki selväksi, ettei enää! Jarrulevyssä pahat jäljet, sellaisia oikein "repimiä".
Otin jarrusatulan päällä olevan "kurkistusluukun" auki, ja totta se on ilmeisesti: ulkosyrjän puoleinen pala on aivan finaalissa, metallillakin.
No, ajelin sitten vielä pakolliset paikallistyöajot käyttämättä takajarrua lainkaan, ja kyllä pelaa onneksi niinkin, koska eivät ole minkään tasoiset integraalit.
Vaihtaakin ne voisi, mutta ei taida Kokkolasta löytyä K12RS:n jarrupaloja varastosta. Lisäksi isompi ongelma on se vaihto. Itse en ehdi, eikä ole työkaluja mukana. Lisäksi huoltojen/kauppojen aukioloajat kiinni töissä.
Oma vikahan se tämäkin on. Niinhän sitä sanotaan, että ennen ajoon lähtöä pitäisi tarkistaa ajokin kunto... Lisäksi huoltokin on nyt kesän ajojen tiiviissä tahdissa vähän venähtänyt, joten huoltokaan ei ole voinut ko. asiaa todeta.
No joo, eipä muuta, kuin että totean, että kyllä siperia taas opettaa. Kun vaan näistä opeista joskus edes muistaisi jotain myöhemminkin.
... niin, taitaa mennä ensi viikon reissu automatkaksi tästä syystä. Sääli, niin hieno ruskaajelu oli tänäänkin.
t: Sarkka
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
Elähä hättäile. Jarrupaloja saa BMW edustajilta sieltä täältä ja vaihtoon ei tuntia tuhraannu.
Samantapasen kokeneena sanosin, et ajoa se vaan vaatii. Jarrulevy voi olla viiruilla, mut toimii kyllä. Levyn voi vaihtaa sit talvella (joka ei oo kaukana tästä).
Tsemppiä siis.
Pertsa, *F.A.R.T. & Kunkku MC Club Senior Representative,
eli kokkolassa torstaihin saakka?
saathan sää palan sinne vaik tilaamalla. ei sen levyn kanssa niin kiiru ole.vaikka pilalla oiskin...mikä ei nyt välttämättä ole niin..
pienenä vaarana et hirttää kii tuo kulunut pala.
vinkki. tilaa esim kuvalta palat bussilla kokkolaan ja ohan siel pajoja mitkä suorittaa vaihdon.
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
puimurissahan on penkin alla pienimuotoinen paja...
Ja varsinkin takajarrupalojen vaihto käy melko helposti.
Kuuntelin kesällä samanlaista rahinaa omasta ärässästä ja samoin siellä oli jo toisesta palasta pinta vinaalissa.
Levyssä ei vielä ollut pahoja jälkiä. Vaihtoon saa kulumaan helposti varttitunnin.![]()
K1200RS
Mulla kanssa -98 RS:tä kului finaaliin takaa sisempi pala, ulompi oli ok. Johtuu siitä, että käytän takajarrua tosi harvoin, sisempi mäntä jumittaa jostain syystä herkemmin kuin ulompi. Koitin sitä herkistellä sitä ottamatta mäntää irti. Liikkuu kyllä mutta ei niin herkästi kuin ulompi.
Jos et hiekkaenduroo sillä aja, miten ihmeessä takajarrun saa tohon kondikseen kun eihän sitä edes normiajossa käytetä lainkaan..![]()
![]()
Toiset käyttää, toiset ei. Itse kyllä jarrutan molemmilla päillä.(Gari @ Syys. 09 2010,10:20) kirjoitti
Vieläkin tulee poljettua takasta vaikka onkin jonkun sortin systeemi mikä jarruttaa etukahvasta myös takajarrua.
Painava ja pitkällä akselivälillä varustettu matkapyörä pysähtyy huomattavan paljon tehokkaammin oikea-oppisella molempien jarrujen käyttämisellä. Tämä korostuu vielä merkttävästi isolla kuormalla ajettaessa.(Oltsu @ Syys. 09 2010,11:36) kirjoitti
Itse ajan lähes aina suurella laukkukuormalla pitkiä matkoja. Haluan myös aina käyttää kadulla molempia jarruja siitäkin syystä, että paniikkitilannetta varten on selkärankaan iskostunut vaisto oikeaan toimintaan. Radalla käytän vain etujarrua.
Nykyiset takajarrupalat kestivät noin 45tkm, josta kieltämättä hieman petyin, enkä tästä syystä ollut katsonut pintaa vielä etukäteen.
Pääsin hyvin seuraavaan etappiin Helsinkiin viime yönä, kun sain oikean jalan pidettä pois tominnasta. Nyt vielä matka kotiin illalla edessä, eli non 250km.
Sain Kuvalle alkuviikolle vaihdon, joten ei jää väliin kuin yksi Hki-keikka. Itse en nyt töiden puolesta ehdi millään vaihtamaan paloja, mutta hyvä tietää, että tähänkin työkalut laitteessa olisivat riittäneet.
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
Näin tuon jarrutuksen olen minäkin ajatellut.(sarkka @ Syys. 10 2010,08:47) kirjoitti
Eiks 45 tuhatta takapaloille ole aika paljon, ei kai koskaan missään vehkeessä niin pitkään kestänyt omassa käytössä ja jostain syystä bemarit (tai ainakin minulla olleet) vie niitä takapaloja enemmän kuin etupaloja.
Jovvain...
Jos (ja kun)´ajovehkeen satulassa viihtyy niin eihän sitä aina jouda noita "check":ejä tekemään, kuten en minäkään...
Vappuajelulle kun lähin Pariisinkylälle ja sieltä Garmischin kautta suoraan Gamvikin majakalle, tosin kotipihan kautta, ni sitten niin vaan se jäi takapalat tsiikaamatta.
Kuluuhan ne tuolla autobaanoilla ihan eri tahtiin kun täällä "perusnopeuksien" teillä vaikka vaan etusella minäkin pääsääntöisesti himmailen..
Mutta pointti on tämä: ei sitä levyä mihinkään vaihtaa tarvii ! Rälläkällä / harjalla vaan enimmät "tarttumat" siitä irti ja taas rullaa & himmaa
Mu
Takajarrupalat saattaa kulua kulua Bemarissa aika nopeesti, tai ainakin mulle kävi niin. Onneksi jarrulevyn saa Ebaystä halvalla (100€). Itse tilasin tuolta http://www.motorrad-total.de/ Sama valmistaja kuin alkuperäisessä, mutta jäähdytysreiät erillaiset. Pitääkin hommata talvella uudet etulevyt, kun alkavat olla jo minimissä.
R1250GS
maanantaina vaihtoivat palat merkkiliikkeessä. Samalla huomasivat myös etupalojen olevan lopussa. Molemmat kestivät lähemmäs 50tkm. Takalevy pyörii ihan hyvin ja tasaisesti.
Myös eturengas vaihdettiin samalla uuteen Mich PilotRoad 2ct:hen.
Totesivat myös, jotta 18tkm samoilla öljyillä on aika paljon, joten nekin uusittiin koneeseen. Ja samalla muutakin pikkusäätöä.
Taas matka jatkuu. Toivottavasti vielä pitkään ennen liukkaita.
Jälleen kerran hyvää palvelua Kuvalta, eikä minusta ainakaan sen kalliimpaa kuin autonkaan huoltaminen merkkiliikkeessä.
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
Tuosta ajamisesta, ittelläkin painava ja pitkä matkalehmä ZZR, mutta kyllä enin kyyti otetaan moottorijarrulla veke ja loppu sit himmaillaan etusella...![]()
![]()
![]()
Juu, en tiedä millaisia jarruja Kawan moottorit ovat. Omani päätehtävä on lähinnä kiihdyttää ja pitää vauhtia yllä.(Gari @ Syys. 15 2010,19:26) kirjoitti
Jarruilla pääsääntöisesti hidastan ja pysäytänkin jopa.
Mitenkähän muut K12RS:n omistajat kokevat moottorijarrutuksen voimakkuuden? Itsellä se nyt ei ainakaan riitä kovinkaan usein vauhdin tappamiseen. Kieltämättä ajotapani on aika reipasotteinen.
Pienet vauhdin laskut tosin menevät tietenkin moottorijarrulla, mutta muutamia tilanteita mainitakseni joissa ei riitä, ja nämä ovat minulle hyvin tyypillisiä:
- ohituksen jälkeen jonoon palatessa, voimakas jarruttaminen tapana (joo, varmaan laitonta ja vieläpä tyhmää ja kaiken kukkuraksi saastuttaa)
- mutkatiellä tulee päivittäin nautiskeltua reipasta matkavauhtia ylläpitäen, ja sitten joskus mutkan jälkeen onkin jotain yllättävää näkyvissä (joo, varmaan laitonta ja vieläpä tyhmää ja kaiken kukkuraksi saastuttaa)
- liikennevaloihin pysähtyminen, liikenne-esteeseen pysähtyminen tulee tehtyä reippaahkolla jarrutuksella. Endoon ei tuo sentään taivu vaikka miten yrittäisi (joo samat sanat kuin edellisiin)
- joskus tullut jopa jotain vastaantulevaa ajoneuvoa "kunnioittaen" hidastettua, joskus jopa voimakkaastikin. (joopajoo, kukkikset herätys)
No se ehkä tuosta riittäköön, kylähullun tms maine ei tarvitse kasvaa yhtään enempää.
Mutta tosiaan muut K12RS:äilijät, onko teidän muiden ajotyyli niin rauhallinen, että tosiaan voitte himmailla moottorijarrulla niin paljon, että voitte kuvata sitä merkittäväksi?
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
K12S ja K13R mopoja ajavana sanoisin että kyllä moottorijarrulla saa vauhtia pois mutta vaatii kyllä pienemmälle vaihtamisen. (tai sitten ajamisen sillä vaihteella millä ollaan oikeasti moottorin toiminta-alueella)
Kutonen ja vitonen sitä harvemmin ainakaan Suomessa on.
En näe moottorijarrun käytössä mitään vikaa, päinvastoin:
- Saa sellaisen vaihteen päälle jolla poistuminen tilanteesta menee rivakasti.
- Pikku kaasunkäytöllä alasvaihtaminen on ihan hauskaa touhua ja kuulostaa kivalle.
Jos oikeasti tarttee jarruttaa niin silloin on syytä kyllä olla jarrukahvassa kiinni.
"Kukas v**tu sä oot?"
-Angus Young-
Mä en sitten vaan osaa kun jarruttelen takajarrulla myös(Gari @ Syys. 15 2010,19:26) kirjoitti
No, ehkä sitä on turha enää opetella tässä vaiheessa kun takana on 35 kautta ja yli 800 tkm![]()
Kiitos, että ihan etujarrulla. Täytyypä kokeilla...(Gari @ Syys. 15 2010,19:26) kirjoitti
![]()
![]()
R1250GS
Juu, väärin oot teheny. 30 vuotta on siis mennyt ihan hukkaan. Mut älä lannistu, ensi keväänä aloitat sitten lopultakin ajamaan oikealla tavalla!(Oltsu @ Syys. 16 2010,08:55) kirjoitti
![]()
Kiva kun kannustetaan, josko sittenkin oppisin(Kunkku @ Syys. 16 2010,10:01) kirjoitti
Heti huomenna lupaan aloittaa ajo- ja jarruharjoitukset.
Hoh, tiiä sitten millä sitten on tullut jarrutelluksi kun 120 tkm kohdalla on menossa toiset takapalat ja kolmannet etupalat...Ja vielä hyvin on pintaa jäljellä.
Se on vissiin sen verran painava ja iso tuo LoTja että maan vetovoima sekä ilmanvastus himmaa heti vauhtia kun kaasusta päästää.
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Ajotyylikin varmaan vaikuttaa aika paljon... tikkari+30-40 km/h kuluttaa palojakin(pozo izquierdo @ Syys. 16 2010,13:26) kirjoitti
![]()