Tulokset 1:stä 28:een 28:sta
    Tuota kakkospyörää kun nyt havittelen niin olisi pari kysymystä noista Sigman polkupyöräkäyttöön tarkoitetuista mittareista - siis nimenomaan mp-käytössä.

1.) Onko jokin tietty malli joka toimii parhaiten?
    2.) Toimivatko langattomat isommissa nopeuksissa?
    3.) Miten noi kalibroidaan? Onko niissä jokin tietty asennuskorkeus magneetille vai jokin manuaalinen kalibrointi vai miten?

Motonetistä näyttää saavan suht halvalla erilaisia. Vai suositteletteko jotain muuta merkkiä. Tarpeen olisi matka, osamatka ja nopeus. Muu sälä tietty plussaa.

Retired
    1. Itsellä toiminut ainakin BC1600. Ehkä jotain 3 vuotta ollut käytössä.
    2. Langattomat ei toimi oikein mitenkään. Vaativat periaatteessa suoran näköyhteyden lähettimen ja vastaanottimen väliin. Ei ole henk koht kokemusta vaan isot pojat on sanoneet.
    3. Kalibroidaan.. Hmm.. en ole varma hiffasinko nyt kysymystä oikein mutta musta vaikutta sille että et tiedä periaatetta miten sigma toimii. Se siis laskee renkaan kierroksia ja renkaan kierroksen (renkaan ympyrän mitan saat itse asettaa) aikana kuljetun matkan avulla laskeskelee nopeutta.
    GSX-R 750 -93
    ZX-6R -02
    Z750 -06
    ZX-12R -05
    Kolmea eri halpamallia (alle 20e) oon pyörässä kokeillut, ja kaikki ovat toimineet. Langallisia siis. Kapistus kalibroidaan syöttämällä siihen renkaan ympärysmitta milleinä.

Langattomista ei kokemusta, mutta jostain muistan lukeneeni, että kovemmissa vauhdeissa olisi jotain häikkää ollut...
    ZZR1400 -06
    Prätkäkäyttöön on jopa oma mallinsa, olikohan MC8, joka näyttää >200kmh vauhditkin (vai ei kai se ollut 299?)... mutta toimii ne muutkin. Langattomat kuulemma ei toimi kunnolla. Anturin asentaminen voi joskus vaatia vähän luovuutta ja epoksiliimaa, mutta yleensä onnistuu.
    "If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
    Toi BC1600 ainakin näyttää 199,5km/h viimeisenä "reaaliaikaisena" lukuna, mutta huippunopeusmuistiin näyttää jäävän myös yli 300 lukemat.

Melko turha ominaisuus minusta tuo yli 200 riittävä reaaliaikainen näyttö, siinä vauhdissa pitää katella ihan muualle kun mittariin
    GSX-R 750 -93
    ZX-6R -02
    Z750 -06
    ZX-12R -05
    Joo prätkä käyttöön on oma mallinsa, joka näyttää aina 300km/h asti. Itse laitoin narua eturenkaan ympäri ja mittasin narun pituuden, jolloin nopeus todella tarkka. Tutka näytti 220km/h (onneksi suljetulla alueella) ja sigma 211km/h eli ei paljon valehtele!

Muita toimintoja oli mm. 2 x trippi, keskinopeus, ajoaika, kello, max nopeus ja olisiko siinä vielä ollut jotain..

Ainut miinus on ollut telakan kosketus pintojen kuluminen/likaantuminen jolloin ei toimi ennenkuin pyyhkäisee puhtaaksi. Mutta muistaakseni 30€ hintaan hyvä satsaus!
    Yamaha YZ 80cc * -88
    Honda NSR 125cc * -93
    Yamaha TRX 850cc * *-97
    Unohda langattomat ja langalliseenkin joutuu yleensä johdon jatkamaan. Muuten ovat hintansa väärtejä, valo tosin puuttuu.
    HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
    http://www.sefotec.fi
    Moottoripyöriin suunnitellussa mallissa johto on nimenomaan pidempi, ja riittää helposti pyörässä kuin pyörässä!
    Yamaha YZ 80cc * -88
    Honda NSR 125cc * -93
    Yamaha TRX 850cc * *-97
    Hienoa! Kiitos vastauksista. Foorumi näytti parhaat puolensa. Tuo kalibrointi tosiaan ihmetytti, kun mulla on polkupyörässä jokin perushalpismittari (ei Sigma) ja siinä ei ole mitään "syöttö" toimintoa mun käsittääkseni. Siksi ihmettelin tuota, että miten se nopeusnäyttö saadaan paikkansapitäväksi. Selkisi siis sekin.
    Retired
    Sigma Targa jos jostain vielä saat niin se on paras. Käsittääkseni niitä ei vaan enää tehdä. Näyttää myös +300 nopeudet, mm. viime Jämsän reissulta kilometrilleen samat huippunopeuslukemat jäi muistiin mitä PerformanceBoxikin näytti (344, 334, 341). Eli hyvin kalibroituna pelaa todella mainiosti. Tehomagneetti minulla etujarrusatulan niitissä ja anturi jarrusatulan kiinnitysulokkeessa etutolpassa. Siitä johto mittaristolle. Mainiosti pelannut jo muistaakseni viitisen vuotta.
    +200 mph & +100 m/s Club Finland
    Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
    Uudessa BC1200:ssa on myös näköjään lämpömittari. Loistolaite alle kahdellakympillä.
    Now playing: K7
    Lainaa (ilmo89 @ Elo. 10 2010,19:10) kirjoitti
    Moottoripyöriin suunnitellussa mallissa johto on nimenomaan pidempi, ja riittää helposti pyörässä kuin pyörässä! *
    Voihan sitä johtoa jatkaa..
    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
    Langaton malli (Clas ohlsonilta) tuli kokeiltua käytännössä: noin viidennessä asennus paikassa alkoi yhteys toimimaan suht luotettavasti. Sittenkään (tarkka) kalibrointi gps:n kanssa ei onnistunut, kun laittoi gps:n päälle niin langaton mittari ei näytä mitään.

Kehänpituudenkin avulla saa näyttämän kohtuu tarkaksi, mutta langaton ei yleensä toiminut yli 120 nopeuksissa...

Sitten ostin Motonetin langallisen sigman kolmella kympilla ja on pelannut moitteettomasti.Plussana myös isommat numerot. Saiskohan värkättyä jotenkin vielä ledivalot ...

Anturin kiinnityksen varmistin kuumaliimalla ja pysyy.

Hånda CBR954 & KTM 300 EXC
    Suhteellisen vittumaista sitä johtoa on kyllä lisää tinailla, on se niin ohutta, mutta kyllä mulla on ainakin kaikissa muissa paitsi crossissa riittänyt se johto alkuperäsenäkin eturenkaalta impulssi otettaessa.

Takarenkaalta kun vauhdin otin edellisessä pyörässä niin sillon piti jatkaa.
    GSX-R 750 -93
    ZX-6R -02
    Z750 -06
    ZX-12R -05
    MC8 prätkään esm motonetista.
    Ainoat miinukset tulee siitä että ei oo valoo, ja lämpömitsku ois kiva plussa.

Muuten pelittää 300 asti joten pitäs riittää.
    'Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it. Instead they are left with the erroneous impression they are doing just fine.'
    -Dunning-Kruger effect-

ZX12R
    Lainaa (slip @ Elo. 10 2010,23:20) kirjoitti
    Suhteellisen vittumaista sitä johtoa on kyllä lisää tinailla, on se niin ohutta, mutta kyllä mulla on ainakin kaikissa muissa paitsi crossissa riittänyt se johto alkuperäsenäkin eturenkaalta impulssi otettaessa.

Muutamaan otteeseen noita sigman johtoja jatkanut, eikä ne nyt mitenkään erikoisen hankalia ole juottaa...

Itse mittari, vanha bc800, tuntuu olevan kestävämpi kuin telineet tai anturit.
    Vuodesta -04 kestänyt kevyttä touring enduro käyttöä, kesät talvet.

Juu ei varmaan homma eikä mikään tuo tinailu jos polttaa ensin vähän hasista ja vetää rauhottavia sen verran ettei kädet tärise *

Ite tulee niin harvoin mitään tinailtua että ei se mitenkään helppoo kyllä ole ollu. Mutta joo, eiköhän tämä offtoopikki jo riitä aiheesta
    GSX-R 750 -93
    ZX-6R -02
    Z750 -06
    ZX-12R -05
    Mulla on muutamassa pyörässä ollu Sigman oma ulkoinen valo. Ei se häävi oo, mutta kyllä se pimeällä sen verran auttaa että näkee lukemat. Mittarina toiminut pari eri ikäistä versiota BC800:sta ja BC500. Ja niin kuin on tullu jo esille, johdottoman lähetintä tuskin saa semmoseen paikkaan viriteltyä että toimisi, eli kannattaa ostaa langallinen.
    Lainaa (slip @ Elo. 10 2010,23:20) kirjoitti

Olen juotellut erinäisiä mp-piuhoja ja parhaaksi tavaksi olen havainnut kunnon puristusliitokset ja kutistesukan käyttö eristyksenä. Niillä saa ohuetkin piuhat kiinni ja tulee siistiä jälkeä. Jos haluaa hifistellä, niin voi juottaa liittimen ja piuhan yhteen, riippuen liittimen mallista, puristuksen jälkeen.
    ?
    Kuten täällä jo mainittiinkin, langatonta ei kannata laittaa.

Oma kokemukseni Sigman langattomasta (suht uusi malli) oli sellainen, että en saanut toimimaan koneen käydessä edes anturin vieressä kädessä pitäen. Sammutettuna rullaillen toimi hienosti. *

Ducati 750 SS -04
    (Kawasaki ZZR-1100 -93, Suzuki PV50 -90)
    Monta kertaa olen saman kysymyksen eri foorumeihin kirjoittanut, mutta kysytäänpä taas uudestaan, kun noita uusiakin malleja pukkaa markkinoille.
    Onko tänä päivänä missään mittarissa tripin nollaus mahdollista lyhyellä napin painalluksella? Syy: kun trippiä käyttää suunnistamisen apuna, eli nollaa aina risteyksessa ja mittaa matkaa seuraavaan kääntymiskohtaan, niin joku kolmen sekunnin nollaus on ihan hanurista. Siinä ajassa pitäisi päästä jo kytkimelle tai jarrullekin. Tarkistustrippausta tehdessä vaikkapa puron ylittävällä sillalla täydessä vauhdissa tulee liian iso virhe. Ei käy kilpasuunnistuksessa.
    Lainaa (Deecu @ Elo. 10 2010,17:51) kirjoitti
    Kapistus kalibroidaan syöttämällä siihen renkaan ympärysmitta milleinä.
    pii x renkaan halkaisija näyttää ohjekirja kuinka saadaan se lukema.

Näin itse tein ja on tarkka.
    Kawasaki 550 -83 Limited Edition
    Grumpy Old Fart

"Si vis pacem, para bellum"
    Lainaa (Timo Tyhjäkäynti @ Elo. 12 2010,09:29) kirjoitti
    Monta kertaa olen saman kysymyksen eri foorumeihin kirjoittanut, mutta kysytäänpä taas uudestaan, kun noita uusiakin malleja pukkaa markkinoille.
    Onko tänä päivänä missään mittarissa tripin nollaus mahdollista lyhyellä napin painalluksella? Syy: kun trippiä käyttää suunnistamisen apuna, eli nollaa aina risteyksessa ja mittaa matkaa seuraavaan kääntymiskohtaan, niin joku kolmen sekunnin nollaus on ihan hanurista. Siinä ajassa pitäisi päästä jo kytkimelle tai jarrullekin. Tarkistustrippausta tehdessä vaikkapa puron ylittävällä sillalla täydessä vauhdissa tulee liian iso virhe. Ei käy kilpasuunnistuksessa.
    Muistaakseni BC1600 toinen trippi nollaantuu pitkällä painalluksella ja toinen lyhyellä, monesti vahingossa.
    GSX-R 750 -93
    ZX-6R -02
    Z750 -06
    ZX-12R -05
    Lainaa (Kawa LTD @ Elo. 12 2010,11:51) kirjoitti
    Lainaa (Deecu @ Elo. 10 2010,17:51) kirjoitti
    Kapistus kalibroidaan syöttämällä siihen renkaan ympärysmitta milleinä.
    pii x renkaan halkaisija näyttää ohjekirja kuinka saadaan se lukema.

Näin itse tein ja on tarkka.
    Minä kalibroin siten että mittaan pyörän etenemän matkan yhdellä renkaan kierroksella. Siis viiva pyörään ja lattiaan ja seuraava kun tuo renkaan viiva taas lattiassa. Melko helppo mitata latiaan ilmestyvien viivojen välimatka millin tarkkudella. * Niin paitsi että muuttuukohan renkaan halkaisija ja ympärysmitta keskipakovoimien oikein kouriessa

Sigman ohje löytyy pdf tiedostona

Targa, mutta kaikissa varmaan samat ohjeet?
    Kawasaki 550 -83 Limited Edition
    Grumpy Old Fart

"Si vis pacem, para bellum"
    Lainaa (slip @ Elo. 12 2010,13:54) kirjoitti
    Lainaa (Timo Tyhjäkäynti @ Elo. 12 2010,09:29) kirjoitti
    Muistaakseni BC1600 toinen trippi nollaantuu pitkällä painalluksella ja toinen lyhyellä, monesti vahingossa.
    Kiitos infosta. Pitääkin käydä jossain liikkeessä näpelöimässä tuollaista.
    Mulla on VDO:n mittari. http://www.cycleparts.de/en....flash=0 Muuten ihan huippuvehje, mutta trippaaminen harmittaa. En kyllä ole noidenkaan uusimpiin malleihin tutustunut. Näyttää muuten nopeudenkin 400 asti
    Kalibroinnin viimeinen hienosäätö on helpointa tehdä, jos löytyy kilometritolppia tien varresta. Siis nollaa tripin tolpalla ja ajaa muutaman kilometrin. Sitten pysähtyy tolpalle ja katsoo mitä trippi näyttää. Korjataan sitten heiton verran prosenteissa renkaan kehämittaa. Sillälailla saa mittarin just eikä melkein kohdalleen. Paljon tarkempi tapa kuin pelkkä renkaan ympärysmitan mittaaminen. Renkaan ns. dynaaminen vierintäsäde muuttuu rengaspaineen ja nopeuden mukaan.

Ite ajelin Sigma BC800 (jotain ~2000 mallia) kymmeniä tuhansia kilometrejä ilman mitään ongelmia. Näytti nopeuden kait 300 asti. Ainakaan Bandit 1200 ei kulkenut niin kovaa, jotta olisi lukemat loppuneet. Isällä nyt sama yksilö edelleen käy ja kukkuu polkupyörässä.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  28.  
    Lainaa jarim kirjoitti Katso viesti
    Sigma Targa jos jostain vielä saat niin se on paras. Käsittääkseni niitä ei vaan enää tehdä. Näyttää myös +300 nopeudet, mm. viime Jämsän reissulta kilometrilleen samat huippunopeuslukemat jäi muistiin mitä PerformanceBoxikin näytti (344, 334, 341). Eli hyvin kalibroituna pelaa todella mainiosti. Tehomagneetti minulla etujarrusatulan niitissä ja anturi jarrusatulan kiinnitysulokkeessa etutolpassa. Siitä johto mittaristolle. Mainiosti pelannut jo muistaakseni viitisen vuotta.

Löytys yks ylimääränen jos joku tarvii.

http://www.tori.fi/pohjois-pohjanmaa...79322.htm?ma=1
    CBR 600 -00