http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/h...oripyoramerkki
Jotain hieman tavallisuudesta poikkeavaa vaihteeksi.
"Vallankumoukselliseksi mainittu moottori on samantyylinen VR6, jota Volkswagen käytti muun muassa Golfissa. Siinä sylinterilohkot ovat pienessä 15 asteen kulmassa, joten moottori on samankokoinen kuin nelisylinterinen...Horexissa moottorin iskutilavuus on 1,2 litraa, ja sen luvataan kehittävän ahtimen avulla 145 kW ja muhkean 150 Nm väännön..."
Huono tie, parempi mieli
Onkohan lokakuun alussa Kölnin messuilla näytillä. Horex ei ole ensikertaa matkassa, paja on aikaiemminkin rakennellut pyöriä. Bmw valmistelee myös kuusisylinterisen matkapyörän sarjavalmistusta, kumpi ehtii ensin.
Nehän pääsee sitten turbo kutosella melkein ahtamattoman busan lukemiin. *Wow![]()
Tiedä sitten mitä tarkoitat, mutta autopuolella pemarin on tainnu ottaa vapareista samoja lukuja mitä muut turbolla.(Geronimo @ Elo. 09 2010,19:21) kirjoitti
Jos noita m-sarjalaisia katsastelee...
Kapeakulmaisia V-koneita kon tehty ennen Volkkariakin ja ollut jopa moottoripyörissä;
Matchless Silverhawk'in pata:
![]()
Dirty Nasty Furriner
Mitä itse Horexiin tulee niin aika mielenkiintoinen!
Ongelma on Suomessa varmasti hinta.
Hmm, 200hp ja 150Nm varmaan aika pienillä kierroksilla ahtimella, joka lienee compressori-tyyppiä kun ei tossa pakoputkistossakaan mutkaa näy? Voi olla mukava ajettava noilla väännöillä... tuo huipputeho tulee luultavasti paljon alempana kun jossain busassa.
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
Tarkoitat varmaan kulutuslukemia *(JTS @ Elo. 09 2010,19:23) kirjoitti
No kyllä jos totta puhutaan niin kyllä ne tehot tulee ahtamalla paljon helpommalla kuin kokoa kasvattamalla.
Mutta eikös vanha kultainen sääntö ole että alle 2,4 liltraista ei kannata kutoseksi tehdä ja nelosta ei sitä suuremmaksi. *![]()
Niin on ja saatanan korkeilla kierroksilla!alhaalta ihan hengettömiä.(JTS @ Elo. 09 2010,19:23) kirjoitti
YZF1000R
Voi vaan olla alakierroksilla pikkasen eri tavalla ruttua tuollaisessa ahdetussa verrattuna suht kireään vaparikoneeseen.(Geronimo @ Elo. 09 2010,19:21) kirjoitti
Superbike #7
Niin on laiskoja paskoja, datsunit menee ohi...(JOLLI @ Elo. 09 2010,19:38) kirjoitti
![]()
Tuommosen vanhemman artikkelin löysin kuukkelilla:
http://www.motorcyclenews.com/MCN....-124792
Eli myllyssä olisi remmiahdin.
Luulisi, että esim. kolmipyttyinen versio olisi ollut järkevämpi vaihtoehto, huomattavasti kapeampi, kevyempi jne. Tehot on kuitenkin kuutioihin nähden ja ahdettuna maltilliset. Ehkäpä tuossa mopossa yksi myyntivaltti on tuo sylinterien määrä... eihän tuo rakenteeltaan ole muutenkaan mikään teknisesti optimoiduin race-kampe.
Huono tie, parempi mieli
Tää nyt taas vähän lipeää aiheesta, mutta nettimotossa oli myytävänä ainakin vielä vähän aikaa sitten 1050 triple remmiahtimella varustettuna.
Sekin olis varmaan mielenkiintoinen peli. *![]()
EDIT. Itseasiassa kun katsoo tarkkaan on tuossa Horexissakin vähän triplen muotoja...
Vähän lisää motorsporttia niin kyllä se niidenkin hienous siitä vielä aukenee. Vaatii vaan peppuun lisää tuntoa.(JTS @ Elo. 09 2010,19:48) kirjoitti
Jos vertaa oman riisikipon ahdettua 2.0l pannua samantehoiseen M3 moottoriin, niin kyllä se bimmerin motin ulosanti on vaan yksinkertaisesti maukkaampi ajettavuudeltaan. Ainut mikä ns. parempaa tuossa ahdetussa, on parempi vääntö joka tulee matalammilla kierroksilla.
Soralla ja talvella (tai assulla kunhan pois pidolta) on ahdetulla ihan kohtuu kiva päästellä kun riittää että ahtaa ja suttaa menemään. Enempää ei juuri kontrollia koneeseen tarvitse.
Radalla taasen tulee tehokasta vaparia ikävä melko nopsaan. Ja hieman kyllä soralla ja jäälläkin...
Enpä ole vielä ahdettua moottoria ajanut joka tuntuisi "urheilullisessa ajossa" jalkaan yhtä hyvältä kuin samantehoinen vapari. Sitä en kiistä etteikö joku "700hv happy with holset" vetäisi niin saatanasti. Vetäähän ne, ja aina täysiä kunhan hyrrä pyörii... *![]()
Supermoto
OT:(jaulis @ Elo. 09 2010,23:20) kirjoitti
Juu u...itekkin bemun omistaneena tiedän/muistan miten mukava oli ajaa koneen luonteen ansiosta, vaikka tehottomampia ovat alhaalta kuin vastaavat turpot, mutta ei niitä hengettömiks voi väittää.
En toki väitä ettei ole kivaa vaikka jollain kutitellulla 1.8 TIC sx:llä laittaa kumia katuun, mutta ne on niin eri pelejä.
Nykyisin ei paljon viitsi kumeja katuun laitella etuvetoisella kauppa/perhekassilla, vaikka Güntherlandian tuote onkin.
tässä olisi video Horex projektistamme, olkaapa hyvät
http://www.youtube.com/watch?v=l1MpORZKmAg
Mjaa
/offtopic/ Nenän edessä Tekniikan Maailma vuodelta 1978: Horex 1400 TI turbo injection, IFMAn suurin ja tehokkain moottoripyörä. Vanhan kuuluisan Horex -nimen uudelleentulemisen takana on tehtaan enteinen kilpakonesuunnittelija Friedel Münch... jne...
Pappis -> Raisu -> S1 -> KLR600 -85 -> GSX-R750 -96 -> XT600E -99 -> VTR1000F -02 -> GeländeStraße -03 -> GeländeStraße Adv. -09
Mikä numero vuodelta -78?
Vois kaivaa kotona arkistoista.
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Numero on 17/1978, Kölnin moottoripyöränäyttely.(TunturiTT @ Huhti. 27 2011,09:56) kirjoitti
Pappis -> Raisu -> S1 -> KLR600 -85 -> GSX-R750 -96 -> XT600E -99 -> VTR1000F -02 -> GeländeStraße -03 -> GeländeStraße Adv. -09
tod näk painava pyörä ja tarpeettoman monimutkainen, se tekee siitä kalliin, myynti jää pieneksi ja lopulta homma loppuu.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
jepu. tuo sääntö on ainakin autonmoottoreissa hyvä nyrkkisääntö. sylinterikoko on yksi määräävä tekijä, täyttösuhde, hyötysuhde ym. ym.(Geronimo @ Elo. 09 2010,19:36) kirjoitti
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)