jos pyörä liikkuu, niin on aika vähän merkitystä onko ilma 25 vai 35 asteista. syylärissä oleva neste on sata asteista, joten lämpötilaero on kuitenkin se 65 astetta, joten jäähdytys toimii ok.
suurempi ongelma tulee ihmisellä, kun siinä 35 asteessa ei ole ruumiinlämpötilaan enää matkaa kuin pari astetta, rupeaa olemaan jäähdytys aika marginaalista.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Tiedän tunteen ;)kirjoitti
T
Jussi
---
"Jääkiekko on raju peli. Osallistumalla peliin pelaaja hyväksyy siihen liittyvän tapaturmavaaran"
Giksu ajossa 80 luokkaa? Hetken paikallaan ollaan sadassa, vielä hetki niin 104 ja siinä pysyy. Tässä kohti puskee jaloille flekti lämmöt oikeen kivastiJos sammutan ja pistän esim minuutin päästä takas päälle näyttää 107-108.
Aprilia Tuono V4R aprc + KTM
Sama täällä K8 600 Gixxutin ja nyt näillä tosikuumilla se on käyny tuolla keskustas seistessä 106c mutta nopeesti se putoaa ku flekti pamahtaa käyntiin (oisko 104 asteessa). Kerran kans vähä säikähdin ku tulin ajosta ja sammutin koneen. Jostai syystä piti jotkut kilometrit tsekata ja löin virrat päälle niin näytti 109c, mutta startattua lähti flekti pörrään ja putos kyl tosi nopeesti alle 100c(Lowkku @ Elo. 08 2010,22:26) kirjoitti
![]()
Ride to Live, Live to Ride
Helteestä riippumatta, Thunderace 60-65 maantiellä. Tosin kaupungissakin pysyy alle 80 jos on liikkeellä. Noin 20 astetta "kylmempi" oli kuin Hondan CB 1000R ja -08 1000 Gixxeri. Paikalla jos seisottaa vähän aikaa niin flekti kyllä lähtee päälle, mutta kaupunki ajossa ei ole tainnut kuin pari kertaa lähteä.
Hajapusanisti
Noinhan se on nestejäähyissä. Tämän kesän ennätys Ducatilla oli liikennevaloissa 146 c, Guzzissa ei ole lämpömittaria, tai voihan se jossain valikkojen kätköissä ollakin?
MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
täysin saman EU-speksin mukaisia laitteita myydään vinot pinot tuolla Etelä-Euroopassakin, missä nämä meidän tämän kesän lämmöt on ihan normisettiä, noin elokuussa ehkä jopa aavistuksen viileänpuoleista... kuinkahan ihmeessä ne jäähdytysjärjestelmät siellä oikein jaksaa kesästä toiseen tämmöistä rääkkiä.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Jammu TDM900 ja lämpömittari on melkein punarajalla kun seisoo kaupungin ruuhkassa , flekti käynnistyy just ennen punarajaa ja lämpömittari menee sentin alaspäin , flekti pysähtyy ja lämmöt nousee jälleen pikkuhijaa, tätä sahausta menis varmaan kunnes bensa loppuu.Tää on kuulemma ihan normaalia vielä.
Ei kai tosiaan kannata olla huolissaan niin kauan kun vesi pysyy sisällä , se että flekti puhalta tulikuumaa ilmaa jaloille on sinällään hauska homma kun on muutenkin kuuma.
Ajoviima viilentää koneen ja osaksi kuskinkin.
Mulla oli jonkun aikaa termostaatti poissa koneesta. Tämä aiheutti että kone kävi noin 15-20 astetta normaalia kuumempana. Luulisi että kone käy viileämpänä ilman termaria mutta toisin se vaan on...
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Se termari joskus toimii ns riittävänä vastapaineena jolla saadaan pumppu toimimaan jotenkin paremmin tjsp.(TeroT @ Elo. 09 2010,14:09) kirjoitti
Autoissa joissain sama havaittu että jäähdytys toimii huonommin ilman.
GSXR 750 -06, ex-CBR954RR
Tai sitten vesi kiertää termarin ja syylärin väliä eikä lohkossa/kannessa ollenkaan ?(J.V. @ Elo. 09 2010,15:44) kirjoitti
Ei välttämttä. Sehän riippuu siitä termarista. Jos se on toiminnaltaan sellainen niin kuin usein on että siinä on sisäkiertotila, jossa vesi kiertää silloin kun kone on alle termarin avautumislämpötilan.(TeroT @ Elo. 09 2010,14:09) kirjoitti
Sisäkierrossa vesi kiertää pumpun avulla ohi jäähdyttimen ja kiertäessään lämmittää koneen tasaisesti, mikä on tietysti mukavaa ja tarpeellistakin.
Kun termoastaatti alkaa aueta, se avaa ulkokiertoa jäähdyttimeen ja samaan aikaan vähentää sisäkiertoa. Kasvava osa jäähdytysnesteestä kiertää jäähdyttimen kautta.
Kun kone on kunnolla lämmin, niin sisäkierto on kokonaan kiinni ja vain ulkokierto jäähdyttimen kautta auki.
Nyt jos otat termarin pois, niin tämä systeemi sössiintyy, koska puolet tai vaihteleva määrä jäähdytysnesteestä kiertää avoimeen sisäkiertoon eikä siis jäähdy lainkaan. Loput menevät ulkokautta jäähdyttimeen. Koska sisäkierto jää auki, jäähdytysjärjestelmä kadottaa ison osan tehostaan ja kone käy kuumenpana.
Termaria ei kannata siis heittää pois sillä oletuksella että kone kävisi automaattisesti sen jälkeen viileämpänä, vaan katsoa millainen jäähdytysjärjestelmä on kyseessä. Lähes aina se on tuollainen kuin kuvasin tuossa edellä.
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
Lämpimässä kaikki ilman puhallinta olevat ilmajäähdytteiset, joissa on öljysuihkut mäntien pohjaan kuumentavat öljyjä aika voimakkaasti kun ajoviima puuttuu.
Esim Honda VTX ja HD:n uudemmat koneet saattavat nostaa öljyn lämpötilan 160 asteeseen, mikä on paljon voitelun kannalta. 50W ei ole näissä oloissa lainkaan kevyesti otettava suositus, etenkin jos öljy on jo enemmän ajettua.
Öljyin suhkutus mäntien alapintaan on kuitekin parempi kuin ilman sitä. Ilman sitä lämpö jää mäntiin ja sylintereihin, joiden lämpötila nousee nopeasti vieläkin korkeammiksi ja öljy on vielä tiukemmalla yrittäessään voidalla kuumaa sylinteriä. Suihkujen kanssa lämpö siirtyy mäntään suihkutetun öljyn kautta usean kilon öljymassaan, öljysäiliöön ja niiden kautta osin ilmaankin.
Tässä mielessä on vähän ihme että Honda tarjoaa 10W-40 GN4:sta ja ymmärrettävää miksi HD 20W-50:stä.
20W-50 sopisi mielestäni paremmin myös VTX:ään kuin GN4, mutta vaakakupissa voi painaa sekin että Honda haluaa että mahdollisimman moni toosa käy GN4:lla jotta Honda-huollolla ei tarvitse olla monia tynnyreitä nurkissaan.
Toisaalta VTX:ssä on sekä pienempi startti että akku, joten se pyörittää nollakeileissä jopa heikommin kuin HD 96" 20W öljyillä. Kylmiin keleihin HD:kin suosittelee 10W-30 tai 10W-40, mutta kun itsellä tulee tuota kaupunkimatelua aina missä ei pääse splittaamaan, niin ainakaan 10W-30 ei tunnu mieleiseltä.
Se on tietysti harmi ettei Delvackkia saa 50W -venyvänä, muistaakseni aikoinaan Rotellaa sai 20W-50. Ainoa löytämäni 20W-50 on Motonetin vanhojen autojen mineraaliöljy, joka täyttää 20W-50 vaatimuksen.
Kaikki muut kalusteet öljytään sitten Delvacilla, etenkin 45 vuotias Volvo pitää siitä erityisesti (huovasta tehdyt öljytiivisteet).
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
Tommone on -05 pikkuninjassa:(jannep @ Elo. 10 2010,00:36) kirjoitti
http://www.ip.fi/~scuuba/org/coolant...olant_flow.PNG
Jos mä ny en ihan väärin ymmärtäny, nii tossa termostaatin ollessa kiinni, vesi ei juurikaan virtaa lohkossa.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Ducatilla ajossa aina 68 jos normikelit, pahimmilla helteillä 72-74, kaupungissakaan en muista nähneeni yli sataa.
Pegasossa ajossa joku 75, helteillä ei tarvinnut kun pysähtyä niin tuuletin pyörähtää käyntiin(90?).
Everyone knows that Duc's do not put out the kind of power that jap I4's do. But the reason we ride these bikes is not because of the power, but because they are full of life, they have a soul, unlike jap fours that are as lifeless as a can opener.