Toi on hyvä(cartman @ Elo. 06 2010,16:46) kirjoitti
.
Sillähän voi myös pyyhkästä Duudsonit-paidan rintamuksesta
nenästä noruvaa räkää ennenkun jysähtää kirkonkylän paariin takki auki ja heittää parit "Keijot" kavereille.
Tohon ei eläin pysty.... propsit sinne.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Jätkät kantaa turvaliiviä mukana piilossa....( siis piilohomoja)![]()
Ensiapulaukku on ollut mukana useinkin. Pitäisi taas laittaa penkin alle. Kerran tuli jopa käyttöä ja hyvä oli, että oli mukana. Pikkuinen ledilamppu on myös ihan kätevä, muutenkin kuin turvavälineenä.
Mukana ei ole kuin kuski,joka kävi n.2kk sitten EA 1 kurssin-tosin itseäni en voi auttaa ja toivottavasti ei "taitoja" koskaan tarvitse käyttää...![]()
ZZR 1400 -08
CBR XX 1100 -06
GSX 750F -03
ER-5 -97
+100tkm/120kmh
Pyörässä on hätävilkut ja parkkivalo lukon äärisennossa. Laukusta löytyy ensiapupakkaus, heijastinvyö sekä näppäräksi kokemani teholedillä varustettu otsalamppu. Jos jotain tarvitsee pimeällä tehdä, kädet säilyvät vapaana ja valo osoittaa useimmiten sinne suuntaan, johon katsekin. Ja valoa piisaa.
Liivejä ei ole, mutta hyvillä ja erottuvilla heijastimilla varustettuja voisi harkita hätätilanteen varalle. Esim tuollaisia
BMW R1200GSA LC
BMW R1150GS
ex: K1600GT, K1200GT
Trangia, heijastinliivi, crc:tä, jodipakkaus, kyypakkaus, puolustusvoimien taikaviitta, näkkileipää, navigaattori euroopan kartoilla, teltta, 4 ltr. delvac, maglite + 3 srj. parisoja, La-puhelimet, vaihtovaatteet, pelastusliivit 2 kpl, bosch:n akkukäyttöinen työkalusarja, sinolia, hylsy/lenkki-avaimet 4-42 mm, miniläppäri matkaosion googlettamiseen, nippusiteitä, kutistesukkia, raamattu, kynttilöitä, otsalamppu ja roudarinteippiä. Sekä jotain pientä tarpeellista on myös hyvä ottaa matkalle.
Pitemmille, yli vrk. kestäville reissuille joutuu hivenen tarkentamaan varustusta.
Murjaanien kuningas!
Nahkapuvun taskussa on side isolle haavalle ja panacod.
"Jos viistoistavuotiasta sais."
990 KiloaTurhiaMuttereita....Supersellaisia
Suzuki dr-z 400 sm bigbore
KTM r.i.p
MasterStreetRiders
Paskapaperia taskussa.![]()
BMW R1200RT
Hyvät kaupat tehdään ostaessa ei myydessä.
Eikös tuo ole jo hieman toistoa. Raamattu ja roudarinteippi, molempien pitäisi yksittäin riittää pelastamaan(trj @ Elo. 06 2010,18:19) kirjoitti
Kattava varustus, tuolla pärjää jo pidempäänkin.
(ps. ei hernekasveja sieraimiin).
Haukkuu piilohomoksi ja ajaa pannaria......en ala sun kaa. Tekeekö mieli homosoffaa...(Pandemia @ Elo. 06 2010,18:00) kirjoitti
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
sorry jos kolahti.... mitä muuten tuo allekirjootus toristaa??? ei mitään....Eikös ne homppelit piilottele asiaansa? Eikä ketään ole sormella osoitettu ite sen ittees kohdistuvana otit.
Editt: Tairan vetää leluni tästä hiekkalaatikosta ennen kuin kukaan suuttuu...Ei herneitä kärsiin.
(Pandemia @ Elo. 06 2010,20:27) kirjoitti
![]()
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
ajan aina vaippa housuissa, ei haittaa vaikka tulee hätätilanne. Saa päästää vaippaan eikä tarvi pysähtyä.(hannutikkanen @ Elo. 06 2010,13:33) kirjoitti
![]()
Jess, toi liivi juttu penkin alla on hyvä. Ei oo tullu mieleen, mut on kyllä hyvä olla kun jää johonkin hevonP... tilanteeseen ja tarttis näkyä.(HiTec @ Elo. 06 2010,12:13) kirjoitti
![]()
![]()
KTM - Ready To Go
Mulla on takaistuimen tai sen kupolin alla turvassa ensiapupaketti jossa on jotain hyödyllisiä juttuja onnettomuuden varalle. Täytyy toivoa että en joudu koskaan sitä käyttämään.
Pieni ensiapulaukku löytyy. Taskulamppu voisi kyllä olla hyvä lisä työkalunyyttiin. Laitetaan seuraavaan 5v suunnitelmaan![]()
Koska olen SA-INT lääkintämies, niin Victorinox auttaa hätäamputaatioon, rautalangalla saa tarvittaessa kiristyssiteen ja sen verran voi repiä paitaa päältä, että saa pahimmat vuotokohdat tilkittyä.
Henkkoht alan ammattilaisena eli PV:n kouluttamana lääkintämiehenä (terve vaan kollegalle) elikkäpä siis kaikkien terveydellisten ja ruumiillisten asioiden erikoisasiantuntijana pidän mukana kahta juttua: EA-pussukkaa missä on elvytysmaski ja kumihanskat, sekä armeijan ensisidettä tai kahta. Jos jollakin tulee sellainen pipi ettei mitään noista tarvi käyttää, ni sitten varmaan ei ole hengenhätää.
Rohmutkaa niitä PV:n ensisiteitä jos joku menee harjoituksiin, hyviä vempaimia. Claes Ohlson myy 5e sellaista vyömallin pussukkaa missä o laastareita ja nuo elvytysmaski/hanskat, jos joku himoitseepi.
Kahvilasta kahvilaan..
Ajankohtainen aihe, kun illat jo pimenevät. Pikkufikkari on aina työkaluissa, ja on ollut käytössäkin pysähtyessä. Kännykästäkin saa apuvalon mutta aika heivröisen. Usein pidän huomioliiviä (pakkauksessa). Voi käydä niin, että uhri makaa keskellä tietä ja *prätkä lojuu pimentyneenä möhkäleenä vieressä. Jollei loukkaantunutta voi liikuttaa, liivillä voi merkata uhrin tai romun; vaikka oma fillari vielä valot päällä edessä seisoisi, pimeässä kaikki näkyvä auttaa. Pitää hommata heijastin vielä. Sillä jos heiluttaa, pysäytettävään näkyy kyllä, ei lopu patterit ja mahtuu jokaisen satulan alle tai taskuun. Voisi pitää matkassa vaikka useampia merkkauksiin. Omassakin pyörässä täyspimennys on mahdollista, jos vaikka akkukaapeli irtoaa, on autossa kerran jo käynyt. Ensiapulaukkua ei ole, pidemmillä matkoilla olen varautunut siteellä ja pieneen tilaan menevällä remmillä.
Ajomies
Ja koska olen "vanhan" kaartin rannikkojääkäri niin en tarvi mitään kun kuolen kummiskin 16 sekunnis *(lario @ Elo. 06 2010,23:31) kirjoitti
![]()
![]()
![]()
Pyörän hyytyminen ei ole (minulle) hätätilanne. Onhan noita romuja mukana, mutta se ei ole olennaista.
EA-pakissa on tarpeet painesiteen ja kiristyssiteen tekemiseen, ilmatien turvaamiseen helpoissa tapauksissa (hätätrakeostomiakin on teoriassa hallussa, eipä ole harjoitusta riittävästi että ehkä uskaltaisin), kitosaanilla liimattavissa olevan syvän vuodon tyrehdyttämiseen ja jänniteilmarinnan purkamiseen. Nesteytyskamoja ei ymmärrettävästi ole ja murtumien ensihoitoonkin on peräti jesaria... Eli siis pidetään pääosa verestä potilaassa ja turvataan hengitys -> noin kaikki mitä maallikko voi tehdä ammattilaisten hälyttämisen ja seurannan lisäksi. Elvytyksen jälkeiset ennusteet ovat sitä tasoa että lähinnä lapsia, välittömästi lyhyen tilanteen jatkona ryhdyn ylipäätään.
Noihin on valmiudet kaikissa perheen ajoneuvoissa. Laastari, lohtu ja muu yleinen hyvinvointi ei sitten kuulu hätäpuolelle. Niihinkin kai löytyy jotain ei-kiire -osastolta.
Herneet sieraimissa estää läpivedon. Mp-3 soittimen napit korvissa myös vähentää läpivedon tuntua sekä vähentää titanium slipareista lähtevää korkeaa ääntä.(velijussi @ Elo. 06 2010,19:50) kirjoitti
Ilman herneitä alkaa usein kieli lepattamaan kitalakeen suuntautuvasta alipaineesta, eikä kännykän käyttö onnistu alipainekielimuurin vuoksi motarinopeuksissa.![]()
Murjaanien kuningas!
Jos nyt alkuperäiseen aiheeseen vastaisin... Satuin todistamaan hirvikolaria kesän ensimmäisenä viikonloppuna Köyliössä vastaantulevien kaistalla ja otin melkein sen hirven kiinni vauhdista pärrän päälle siitä hyvästä. Tein uparit, pyörä parkkiin tienreunaan ja puhelin esiin, 112 kehiin, ja sit katsomaan, miten kolaroineet voivat ojassa, johon heidän autonsa suistui. Hirvi onneksi kuoli heti, joten sen mölinää ei tarvinnut kuunnella. Paikalle tuli muitakin auttamaan ja mun rooli olikin yhtäkkiä neuvoa ihmisiä, mitä niiden EI pitäisi tehdä (liikuttaa vahingoittuneita ihmisiä, repiä niitä itse irti autosta jne.) ja vain pitää huoli siitä, että se ainut autoon puristuksiin jäänyt ei hukkuisi ojassa olevaan veteen. Palokunta tuli paikalle 20 minuutissa, ja minä pääsin jatkamaan matkaa siitä kymmenen minuutin päästä. Palomestari kiitti siitä, etten antanut muiden apureiden liikuttaa vahingoittuneita ennen kuin ambulanssimiehet tuli paikalle.
Hämmentävintä tässä oli tosiaan se, kuinka uuveloita muut siinä tilanteessa olivat ja täysin tietämättömiä siitä, mitä kannattaa tehdä ja mitä ei. Apureikseni tuli bussilastillinen mummoja ja ukkeja, jotka olivat samaa sakkia ojaan ajaneiden kanssa. Yksi ukki oli heti repimässä sitä autoon puristuksiin jäänyttä sieltä, vaikka sen näki heti, ettei sitä sieltä ulos saisi kuin leikkaamalla peltiä. Sille sai ihan tosissaan huutaa, ettei tekisi mitään muuta kuin huolehtisi, ettei se täti hukkuisi. Kukaan ei myöskään tehnyt elettäkään antaakseen takkia päältään yhdelle vahingoittuneista ja itse autosta ulos päässeistä, joka valitti palelevansa ja oikein tärisi kastuttuaan ojaanajossa. Sentään yksi mummeli tajusi antaa nenäliinansa kolaroineelle kuskille, jonka puoli naamaa oli turvoksissa ja veri valui vuolaana. Kaikkia ei näköjään ole varustettu sillä korkeimmalla mahdollisella ÄO:lla...
Hyvä huomio kuitenkin oli se, että nyt voi hyvillä mielin itse liikkua tuolla maanteillä ja muuallakin, kun tietää, että pystyy toimimaan oikeasti silloin kun tarvitsee.
<p>Mutkitteluille Honda CB 600 F Hornet -07 'isoveikka' ja kaupunkiajoon 50cc retro-skootteri 'pikkusikko'</p><p>Tu(u)naaja: http://blogi.punaisenkatonalta.fi</p>
Ihan oikein!!!
Välillä se kaikist hankalin juttu nois on just se et saa ne muut ymmärtämään ettei viitsis pahemmin lisätä onnettomuusuhrien kärsimystä/vammoja kun repivät välillä kahteen eri suuntiinkin.
Mutta järkeä siihenkin,turussa kuoli monta vuotta sitten motoristi joka kolaroi auton kanssa siitä että hukkui tajuuttomana muutaman sentin syvään vesilätäkköön kun kukaan ei uskaltanut liikuttaa sitä niskavammojen pelkojen takia.
Kuskilla oli umpikypärä eikä ne osanut kattoo onko naamakin pinnan alapuolella *
Tuo liivi on siitä hyvä että jos joku ohjaa sellainen päällä liikennettä niin siinä se tuntuu tehoavan paremmin.(Grädde-Racing @ Elo. 06 2010,22:44) kirjoitti
Ei pelkästään näkyvän paremmin, vaan tutuu että usemmat kuskit ottavat keskellä tietä seisovan vakavammin kun tällä on turvaliivit.
Ei silti, kyllä minusta on ajettu pysähtymättä ohi useammin kuin kerran, vaikka oli päällä palokunnan oranssit haalarit heijastusnauhoilla ja MagLite punaisella kartiolla.
Toisella kerralla meinasi tämä auto sitten päätyä hinurin vetovaijeriin kun se oli tien poikki menossa ojassa olleeseen kuorkkiin.
Sitä en tiedä mitä tällaisen puusilmän päässä liikkuu joka omin päin lähtee vetämään kolaripaikan läpi vaikka mitä tekisi, mutta ajaahan jotkut kirkkaassa päivänvalossakin motaria väärään suuntaan, että mikäs ihme se nyt sitten toisaalta on.
Mutta jos löytyisi sopivan pieneen tilaan menevät liivit kahden pienen taskulampun seuraksi, niin voisi ne sinne sivulaukun varustesarjaan laittaa. Joissain maissahan nuo on pakolliset olla mukana, joten hoituu sekin samalla.
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
Kaikkea sitä. Vaikka kuinka tolkutetaan että katsokaa että loukkaantunut hengittää, niin sitten käy näin.(Adve @ Elo. 08 2010,15:35) kirjoitti
Taas käynyt se 60 katsojaa 0 toimijaa -dilemma. Ja kaikki 59 olivat sitä mieltä että joku jossain olikin jo tehnyt kaiken tarvittavan niin kenekään ei tarvinnut tehdä mitään.
Se yksi joukosta oli sitten niin kännissä ettei tiennyt mitä tapahtuu tai missä hän on. Hän toimii vasta sitten kun tulee ambulassi ja palokunta, jolloin voi mennä kysymään pelastusväeltä "Onksh tääl käynyt jotai?"
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
(vetomies @ Elo. 06 2010,13:11) kirjoitti
![]()
![]()
miks mie en aikasemmin oo tota tajunnut. noh seuraavaks sitte
mopoton mies nykyään
the older i get the faster i used to be