Viimeaikoina on paljon taas keskusteltu motoristien näkyvyydestä liikenteessä. Täälläkin oleva viestiketju on saanut ison "keskustelun" aikaan.
Olen pitkään miettinyt mitä tehdä tilanteessa jos on iltapimeillä liikkeellä ja oma pyörä laukeaa tai osut onnettomuuspaikalle ensimmäisenä.
Pyörässäni ei ole hätävilkkuja (eikä taida valtaosalla olla) joten kuinka saada itsensä näkyväksi tien laidassa?
Itselläni musta pyörä, mustat nahkat ja musta kypärä, niillä ei juurikaan erotu pimenevässä syysillassa.
Pidättekö te mukana taskulamppua, hätävalaisimia tms?
Onko teillä mukana muita ensiapuvälineitä?
LISÄYS pe 22.10:
Aika moni lähti siltä linjalta että pyörään ei tule totaalia Blackoutia. Kertoneeko siitä että pyörät ovat hyvässä iskussa tai ei uskota että omalle kohdalle sattuu.
Tilausta markkinoilla näköjään olisi mahdollisimman pienelle pakkaukselle joka voisi sisältää liivin, valon, peruseat. Koko max työkalurullaan sopivat.
Ajattelin työkalurullaan kasata liivin, pienen eaakin ja ehkä linkin mukaisia valotikkuja http://www.varuste.net/tuoteti....ku,+12h
Ihan vaan kaiken varalle.
Turvallisia kilometrejä myös pelastuliivien, vaippojen ja vessapaperin kanssa ajelijoille ja miehille joille ei koskaan tapahtu mitään
Rautaperse Pasi
- Motoristin sähköinen huoltokirja netissä-
* * * * * * **MPhuoltokirja.fi**
No ainakin jätetään se pyörä käyntiin valot päällä. Ja jompaankumpaan suuntaan vilkku, kun ne hätävilkut puuttuu. Ehkä tielle päin, niin herättää huomion paremmin. Vaikka sakothan siitä sitten varmaan saa vilkun väärinkäytöstä.
![]()
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Hätävilkut on, ensiapupakkaus on, lamppu on, turvaliivikin on satulan alla.(Reppuri77 @ Elo. 06 2010,11:56) kirjoitti
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Pyörän penkin alla kulkee näpsäkästi kokoontaiteltu heijastinliivi ja fillaristakin löytyy virtalukosta ns. parkki-asento niin ei tartte ihan valoitta sitäkään tien laitaan jättää![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Joskus laittanut heijastin liivit satulan alle ja ensiapu pakkauksen niin siellä saavat olla varoksi . Hätä vilkut on mutta kai se tavallinen vilkkukin herättää huomion .Nämä parkit jotka toimii rattilukko päällä on hyvä parannus . Seppo
Mulla on auton takapaksissa turvaliivi, on kerran joutunut vaihtamaan rengasta hämärällä tiensivussa kun autot vetää satasta ohi... parantaa kummasti näkyvyyttä. Voishan tuota pitää myös mopossa varalla jos jonnekin mahtuisi.
Vilkku tai hätä- kannattaa ilman muuta jättää päälle jos tien sivuun joutuu jäämään.
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
Jammu on viisaudessaan tehny pärrääni valomuistin ja pistäny vielä hätävilkkukytkimen , edistyksellistä 2002 pärrässä
Pistin pienen maglight fikkarin työkalupussiin jos pitää jotain ropata hämärässä tienpäällä, tosin tuleeko siitä luokkaa koskaan katottua pattereita niin on toinen juttu.Lisäksi vaikka tulpan vaihtaminen on niin ..ttumainen homma että en varmaan kyllä rupeis siihen , vaan soittaisin tiepalvelun hakemaan pois.
Kai toi varautuminen on vähän puutteellista ihan autoillessakin , talvellakin harvoin mitään pipoja sun muita mukana joten samoilla "eväillä" mennään kesälläkin.
Seppo 02
"Hätävilkut on, ensiapupakkaus on, lamppu on, turvaliivikin on satulan alla."
HiTec
"Pyörän penkin alla kulkee näpsäkästi kokoontaiteltu heijastinliivi"
seventy fife
"Joskus laittanut heijastin liivit satulan alle ja ensiapu pakkauksen niin siellä saavat olla varoksi"
Utah
"Mulla on auton takapaksissa turvaliivi, on kerran joutunut vaihtamaan rengasta hämärällä tiensivussa kun autot vetää satasta ohi... parantaa kummasti näkyvyyttä. Voishan tuota pitää myös mopossa varalla jos jonnekin mahtuisi."
Voi kilin kellit sinä aikana kun kaivatte sitä turvaksenne ottamaa "liiviä/huomiovyötä" sieltä penkin alta, niin tulee paikallinen mummeli puolisokeena ja jyrää teitin vanhalla -67 mallin amatsoonillaan sinne ojan pohjalle kunnei nähnyt teitä.
Käsittääkseni parhaiten vissiin tuo turvalaite kulkisi päällä??olisi ainakin heti näkyvillä kun mopo tielle jättää.
(miksi sitä edes kuljettaa mukana jollei käytä? On mulla turvaliivi mutta en voi käyttää ettei kaverit nää, mitähän ne ajattelis jos näkis mulla sellasen?)![]()
Käytän ajaessa aina Rukka-pelastusliivejä. Niissä on vakiona vilkkuvalo, merkinantopilli, hätäraketteja ja merkkisavu. Lisäksi minulla on sissimuonaa penkin alla.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Mitenkäs, pidätkö autoillessa niitä haavoittumattomiksi tekeviä liivejä päällä?(Pandemia @ Elo. 06 2010,13:00) kirjoitti
Vai sittenkin siellä takakontissa josta ne joutuu tarpeen sattuessa vaaroja uhmaten hakemaan?
Ja ihan siinä kotioven ja auton/pyöränkin välillä voi joku tulla ja jyrätä yli jos liivejä ei ole.
Kyllähän se varmaan autoa ajaessakin parantaisi huomattavuutta jos olisi aina liivit päällä, eikö niin?
Vähenisi sielläkin puolella ne "oho, en nähnyt" kolarit.
Ja juu, on ne liivit työkalurullassa, lampun ja laastarien kera.
Vaan eipä ole mustaa mopoa tai mustaa ajopukua, tuskin enää liivi vaikuttaa sokean mummelin havainnointiin.
Aihe ei ilmeisesti ole tarpeeksi tärkeä ja vakava kaikille!Asialliseen avaukseen asiaton vastaus!
Hyvä me!![]()
Moto Guzzi Breva 850
Moto Guzzi Nevada 750 Club
Mukana ei ole kulkenut mitään.
Sytkärillä voisin valoa yrittää näyttää, kun se on aina taskussa ja käsiä heilutella merkiksi muille tiellä liikkuville = luulevat paikalliseksi hulluksi ja eivät varmasti pysähdy.
Ihan oikeesti nyt, miks pitää vittuilla joka ainoaan ketjuun vaikka ei ole mitään järkevää sanottavaa? Miksi yleensä kirjoitat "Turvallisuus" osioon jos se ei sua ollenkaan kiinnosta? Tekemisen puute vai...(vetomies @ Elo. 06 2010,13:11) kirjoitti
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
Oranssi pyörä, oranssi kypärä.
Ja hätävilkutkin löytyy.
No problem![]()
Tästähän on ollu puhetta, että nuo liivit kokee eräänlaisen inflaation jos niitä käytetään kokoajan jokapaikassa, prätkistä koirankusettajiin. Siksi minusta on parempi säästää niitä todelliseen tarpeeseen, silloin kun jossain poikkeustapauksessä haluaa tulla huomatuksi. Vähän niinkun hätävilkutkin. Jossain Ranskassa joka toinen mitensattuu-kiellettyyn paikkaan-pysäköijä pistää aina hätävilkut päälle jolloin niihin lakkaa kiinnittämästä huomiota.(Pandemia @ Elo. 06 2010,13:00) kirjoitti
Ja kun niitä liivejä kuljettaa siellä pussissaan säilössä, ne pysyy myös kirkkaan puhtaina = teho on parhaimmillaan just silloin kun niitä tarttee![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Ei ole kyllä mitään.
Mutta fiksuahan se olisi. Mulla on ainakin 90% ajoista reppuselässä niin siellä ne vois olla melkeen fiksumpi pitää. Liivi, lamppu ja joku ea-pakkaus ei kauheasti tilaa vie kuitenkaan.
Ja siksi repussa ettei tarvi sen pyörän vieressä pimeellä haahuilla ennen ko on näkyvyys varmistettu.
Ja ei kai siinä mitään jos joku ei halua ottaa siaa vakavasti, tosin eipä voi nyt sanoa että se olis ihan jokasen henkilökohtanen juttu kun hirveen monesti kolareissa ja päälleajoissa on kaks osapuolta.
Nojaa, jokanen tyylillään. Mutta myönnän etten oo ennen aatellu tällasta. Ei mulla noita oo ees autossa.
Buell XB12S -08
Menneet:Buell XB12S -04, KTM Super Duke 990 -08, Ducati Monster 1000DS -05, Honda CBR1000RR Fireblade -06 ,Honda CBR900RR Fireblade -99, Honda Shadow VT 750 -97
Suht hyvä ensiapulaukku on messis ja sit semmoinen fikkari mihin saa sellaisen punasen tötterön päähän. Siis nää tossa matkalehmässä, sinne laukkuihin ku mahtuu.
tapsa
EA-pakkaus & liivit satulan alla. Pakollisia varusteita monessakin keski-euroopan maassa (mm. saksa, itävalta), jos en ole tourinkimatkaopuksia tulkinnut ihan väärin.
Sitten kun menetän viimeisetkin rippeet minkäänlaisesta selfrespektistä, ja valkonen kypärä+pyöräkään ei enää tehoa, niin harkitsen ehkä keltaisten liivien päällepukemista ajossakin(noin sekunnin ajan, ja jätän ne silti pukematta). Turvaintoilun raja menee minulla nimittäin juuri siinä. Kukin tavallaan, kunhan mun ei tarvitse.
/MarcusB
nyt: Suzuki GSX-1300R Hayabusa -08
ennen: Tunturi Supersport -84, Hondat VF750F -83, VFR750F -93, XR400R -98, VTR1000F -02, CBR1100XX -00
"I hope for nothing, I fear nothing, I am free"
Eilen oli tankkilaukullinen vessapaperia mukana pk-ajoissa. Ei tarvittu tällä kertaa.![]()
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Huomasin omasta pyörästä että ajovalo pitää sammuttaa jos hätävilkun laittaa päälle.. Mutta jos hätä tulee nii paita lähtee päältä sidetarpeiks.![]()
Suzuki DL1000 V-Strom
Lauennut pyörä on onkin helppo jättää käyntiin(wekkuli @ Elo. 06 2010,12:07) kirjoitti
Eikai sitä vilkkua nyt sentään tielle päin jätetä. Vai onko tarkotus saada ohiajajat luulemaan, että oot tulossa takas tielle?
Mut kysyjälle: Mä jätän hätävilkut päälle, kun sellaset sattuu olemaan. Jos ei olis, niin sitten vaan pitäs koittaa heilua sen verran kaukana ajokaistalta, ettei vaaratilanteita tulis. Mitään ihme liivejä en mukanani aio roudata.
Ensiapulaukku ollu harkinnassa pitkään, mut säilytystilojen puute on tän hankintaa hieman venyttänyt.
Löytyy ensiapupakkaus,valoa,työkaluja,ketjutyökaluja,reng asraudat/paikat/pumppu,nippu piuhoja/varasulakeita,korjaamohanskat,paskapaperi,retkikir ves/saha/tulentekovälineet (teen vaikka laavun yöpaikaks ja aamulla korjaan pyörän jos on korjattavissa ja kotiin)sitä sun tätä(narunpätkä,remmejä sun muut),ym,eli jos nytt ei tulee totaallinen moottorihaaveri niin pitäis saada kuntoon ja kotiin jos ei muuten niin kaverille soittaen ja neuvoja kyselen.
Noi jutut on semmoiset mitkä ovat pyörässä 95% mun ajoista,joskus saatan jättää kirven/sahan talliin *
Yhen kypärän lippaassa on *työvalo mitä kans saa vilkkumaan jos tarvii.
On mullakin yhet liivit mitkä sain lahjaksi ruotsalaisista kuraveljiltä komealla HELLRE DIKET textillä selässä
Roikkuu turvassa narikassa.
Ja jos stoppi tulee sen takia et bensat loppu niin ei voi muuta kun itteensä syyttää kun tankilla pääsee yli 500 kilsaa.
Siin nytt nää mitä heti muistan,on siin jottain muutakin pyöräs kiinni mutt kaikkea ei voi muistaa *
Niin ja hätävilkkuja saan käyttöön käyttämällä pyörän hälytystä
Niin taas,itellä matkavakutus ympäri vuoden ja on voimassa heti kun olen 50 kilsaa pois kotoa,pyörässä täyskasko.
Kun ei ego ja psyyke kestä tipuliiviä, niin tollanen
fillarin vilkullekin säädettävä persvalo on oiva keksintö.
Mahtuu mihin vaan ja herättää huomion jossain jonkassa
ihan eri tavalla kun moni muu juttu. Vitosella lähtee... ja allekin.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Harvemmin taitaa laueta niin, että sähköt olisi pois pelistä...(vahvajussi @ Elo. 06 2010,15:07) kirjoitti
EA-laukku, 1,5 kiloa työkaluja ja taskulamppu, varapoltin ajovaloon. Pyörässä on vakiona hätävilkut.
Olen miettinyt parin tehokkaan mutta pienikokoisen LED -taskulampun ostamista siksi että kaksi voisi olla liikenteenohjausta varten ja yksi käytössä onnettomuuspaikalla. Noita lamppuja pitäisi olla matkassa kolme, mutta kun vat niin pieniä ja tehokkaita niin mahtuvat samaan tilaan kuin yksi kahden patterin Maglite.
Näin saisi liikenteenohjauksen molempiin suuntiin. Lisäksi voisi olla valmiit pelikortin kokoset ohjeet merkeistä jolla liikenteenohjaajat viestivät. Voi tuntua hassulta ajatukselta, mutta miettikääpä kun se ulosajo on usein kaarteessa missä ei ole näkyväisyyttä. Kuka vapaaehtoinen haluaa tulla yliajetuksi auttaessaan onnettomuuspaikalla?
No ehkä tuo on vain jäänyt takaraivoon ajalta kun ajelin piipaa-laastarivaunua.
Taskulamppujen ostoa on lähinnä viivästyttänyt se että en ole löytänyt vielä yhtään LED -lamppua 3 cm x 12 cm kokoluokassa jossa voisi vaihtaa valon väriä suoraan LED:eillä. Irtosuotimet tuppaavat aina katoamaan kuitekin ja LED:eillä punainen voisi olla samassa ledissä valkoisen kanssa.
Onko kuka nähnyt tuollaisia lamppuja myynnissä?
Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
Itse pidän mukana agregaattia niin saa rälläkkään ja hitsauskoneeseen sähköä ja liikenteenohjaukseen myös
Selkä suorana, elämä edessä, R1 -> R1200 GSA
+3582008080/autoliitto auttaa, tuo kannattaa muistaa myös ulkomailla. EA + liivi pyöräsä, hätävilkutkin. oon vakasti harkinntu keltaista C3:a
Sachs 50cc 6x, Solifer SM 50cc -78 ... Vt750 - 06, FJR -07, VFR 1200 XC => KTM 1290 SAS />Alias/karivei
Mukana on vessapaperia, joten tarvittaessa voin mennä metsään kyykkypaskalle.
Ein Volk, Ein Reich, Ein Cartman
Motorismi on perseestä, kuten kaikki muukin aatteellinen toiminta.
Vain köyhillä on kiire.
Perseaukisena oma hätäliivi on entisen työnantajan ja siinä lukee työnantajan nimi isoilla heijastavilla kirjaimilla edessä ja takana logon kanssa....(Pandemia @ Elo. 06 2010,13:00) kirjoitti
Ei oikein huvita pitää päällä kuin hädässä. Toisekseen ajopuvun punamusta väritys riittää mulle ajaessa näkyvyyteen.
Käy joskus kysymässä missä liivi on niin![]()
![]()
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä