Sivu: 4 / 4:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 234
Tulokset 91:stä 95:een 95:sta
    Tapahtuma-aika 20.57... tuskin siellä mitään kummoista kävelyvauhtista ruuhkajonoa on tuohon aikaan ollut...
    "If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
    Lainaa (pecha @ Elo. 12 2010,11:13) kirjoitti
    Jollei sinulla ole huomattavan suurta nopeuseroa vieressäsi olevaan autojonoon nähden, niin kuinka onnistut pelaamaan itsesi tilanteeseen, jossa "ainoa keino" toimia olisi väistää suoraan kaiteeseen? Ei tarvitse ottaa minään pottuiluna, kunhan vain kysyn.
    No katsos nämä onnettomuuspyörät ovat olleet sen verran lussuja että äänistä päätellen niillä on joutunut vetämään valoista lähdettäessä tuppi nurin melkein koko suoran ennen kuin ne ovat saavuttaneet rajoitusnopeuiden 60 km/h.
    Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
    Lainaa (Julma Ulmanen @ Elo. 12 2010,14:58) kirjoitti
    Lainaa (BadToThe Bone @ Elo. 12 2010,14:42) kirjoitti
    Oikeanpuoleisen kaistan autojono on oikealle kaartuvassa mutkassa seis, tai etenee kävelyvauhtia.
    Vasen kaista "tyhjä".

Tällaisen jonon ohitus "kaikella oikeudella" vasenta kaistaa,
    ulkokaarteen puolelta, vaikka vaan sallittua 60 kmh tai lievää
    ylinopeutta, on SILKKAA TYHMYYTTÄ JA KOKEMATTOMUUTTA!
    Ei välttämättä, jos osaa varautua kaistaa vaihtavaan autoilijaan. Hyvin harvoin ne siitä jonosta kuitenkaan "syöksyy sokeana" suoraan kylkeen. Kokematon pyöränkäsittelijä huonolla ajosilmällä saattaa tietysti säikähtää eteen kiilaavaa autoilijaa ja sinänsä selvitettävässä tilanteessa hölmöilee itsensä hengiltä. Esimerkkitapauksessasi kannattaa tarkkailla autojen etupyöriä. Kun pyörä kääntyy kohti, saattaa malmikasa kääntyä syliin.

Kertoneeko karsintarajan mataluudesta, että "kuljettaja-error" aiheuttaa toisinaan täysin käsittämättömiä kämmejä - kummallakin puolella.
    Olen kyllä pitkälti samaa mieltä kanssasi.
    Ongelmahan "tosielämässä" on se, että monen erilaisen,
    "sopivasti" ajoittuvan pienen, sinällään merkityksettömän
    asian summana tapahtuu niitä "mahdottomia asioita".

Tätä kautta päästään mitenkään jeesustelematta siihen
    kautta aikain, käytännössäkin todistettuun asiaan:
    "Viisas ei löydä itseään tilanteesta, josta älykäs ja taitava
    selviää kuin selviääkin.... usein vielä hyvän tuurinkin avustamana".

Jatketaan nyt ihan irrallisena ihmettelyä kokemusten ja
    käytännön pohjalta.... höystettynä "tieteellisillä perusasioilla".

1. Erittäin usein vaan käy niin, että kuvantunlaisessa
    * *tilanteessa jollain autoilijalla tulee hieno ajatus...
    * *palaa käämi.... what ever... ja eikäkön parhaassakin
    * *tapauksessa salamannopeasti kaikki yhdellä kertaa...
    * *vilkaisu peiliin, vilkku vasemmalle, ratti vasemmalle
    * *ja hanaa.... eikö Eli spontaanisti ja ilman viitteitä
    * *tapahtuvasta..... paitsi... *

* *"se viisaan kokemus, että näin usein tapahtuu" *

2. Piirretäänpä sitten paperille vaikka Enskan&Hanskin
    * *tyyliin ajokaistat, autot, mutka säteineen......

* *sijoitetaan mopoilija vaikka keskelle vasenta kaistaa
    * *liikkumaan nopeudella 60 kmh..... ja piirretään se vielä
    * *"niin varpailleen... niin varpailleen" *.

Niin.... täydennetään taideteos merkkaamalla siihen
    näkemäsektorit... (valitaan jonosta joku auto)....
    ja sitten lasketaan hieman etenemiä ajan ja nopeuden
    puitteissa......

Mitä helwettiä.. !!!!!!!

Miten usein saadaankin niin autoilijan kuin mopoilijankin
    suunnasta tarkastellen ns. mahdoton yhtälö (selviämisen
    kannalta).

Näitä tilanteita sattuu joka päivä, joka puolella hirvittävä
    määrä ilman että kukaan välttämättä tieten tahtoen tai
    ihan pää repussa hölmöilee.
    "Happipaikan" muuttumisen katastrofiksi ratkaisee usein
    täysin olemattoman pieni tekijä... yksilön luontainen reagointitapa tms.

Tästä päästääkin aasinsillan kautta toiseen asiaan.

Olisi erinomaisen hyvää valistusta ja liikennekasvatusta ilman
    mitään kukkahattuilua, että erilaiset tutkijalautakunnan
    raportit olisivat kokonaisuutena helposti kaikkien tavattavina.

Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
    Ei välttämättä, jos osaa varautua kaistaa vaihtavaan autoilijaan. Hyvin harvoin ne siitä jonosta kuitenkaan "syöksyy sokeana" suoraan kylkeen. Kokematon pyöränkäsittelijä huonolla ajosilmällä saattaa tietysti säikähtää eteen kiilaavaa autoilijaa ja sinänsä selvitettävässä tilanteessa hölmöilee itsensä hengiltä. Esimerkkitapauksessasi kannattaa tarkkailla autojen etupyöriä. Kun pyörä kääntyy kohti, saattaa malmikasa kääntyä syliin.
    On noita muutama tullut ihan sokeana eteen, veikkaisin lähinnä siksi että olen ollut jo niin lähellä autoa että en ole näkynyt sivupeilistä.

Itse oln pitänyt sääntönä että enintään 30 km/h nopeuseroa. Siinä ehtii vielä kenties jotain tehdä. Kaksi henkilöautoa olen viimeisen viiden vuoden aikana saanut väistettyä vasemmalta pientareen kautta.

Pahiten säikäytti kuitekin EST-maalainen konttirekka, joka kähti vaihtamaan kaistaa kun olin kontin jo puolenvälin etupuolella. Ei kun vasemmalle niin kaitteen viereen kuin pääsee ja pintareen hiekka huomioiden jarrua niin paljon kuin uskalsi, ettei pannuta suoraan takapyörien alle.

Meni sitten jotekin läheltä se loppukontti ohi, mutta ei osunut.

Myönnän suoraan että jos mulla olisi ollut nopeuseroa 80 km/h, olis väistön aloitus mennyt niin lähellä eteen kääntyvän rekan kylkeä että olisin osunut joko siihen tai kaiteeseen, koska kulma olisi ollut jyrkempi.

No, joku kerta ne saa mutkin kanveesiin. Kuhan nyt eivät ajais yli. Ainakaan montaa kertaa.
    Kumiripustetulla pikakirnulla woblaillen. HD RK 2008
  5.  
    Lainaa (jannep @ Elo. 12 2010,15:35) kirjoitti
    On noita muutama tullut ihan sokeana eteen, veikkaisin lähinnä siksi että olen ollut jo niin lähellä autoa että en ole näkynyt sivupeilistä.

Itse oln pitänyt sääntönä että enintään 30 km/h nopeuseroa. Siinä ehtii vielä kenties jotain tehdä. Kaksi henkilöautoa olen viimeisen viiden vuoden aikana saanut väistettyä vasemmalta pientareen kautta.

Pahiten säikäytti kuitekin EST-maalainen konttirekka, joka kähti vaihtamaan kaistaa kun olin kontin jo puolenvälin etupuolella. Ei kun vasemmalle niin kaitteen viereen kuin pääsee ja pintareen hiekka huomioiden jarrua niin paljon kuin uskalsi, ettei pannuta suoraan takapyörien alle.

Meni sitten jotekin läheltä se loppukontti ohi, mutta ei osunut.

Myönnän suoraan että jos mulla olisi ollut nopeuseroa 80 km/h, olis väistön aloitus mennyt niin lähellä eteen kääntyvän rekan kylkeä että olisin osunut joko siihen tai kaiteeseen, koska kulma olisi ollut jyrkempi.

No, joku kerta ne saa mutkin kanveesiin. Kuhan nyt eivät ajais yli. Ainakaan montaa kertaa.

Näistä "kokemuksista", niin omista kun muidenkin, rakentuu
    se realistinen asenne liikenteeseen.
    Ihan yksinkertaisia ja konkreettisia juttuja hiukankin
    huomioimalla, oikeissa kohdissa, säilyy ihan eri tavalla
    poissa tilastoista.

Eikä siinä ole kyse mistään nyhveröinnistä tai kukkahattuilusta.

Sääli vaan, että kaikissa ns. turvallisuusjutuissa ajaudutaan
    niin helposti erilaiseen tiukkaan asenteellisuuteen joka ei
    palvele oikeasti ketään.

Ihan hyvä case. Ohitetaan jono tilanteeseen jälkevällä
    nopeudella.... ja jos sitten jossain muualla, "oikeassa paikassa, oikeaan aikaan" vetää kuinka miljoonaa tahansa,
    no big deal. Ihan näin irrallisena juttuna.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Sivu: 4 / 4:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 234