Sivu: 2 / 4:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ViimeinenViimeinen
Tulokset 31:stä 60:een 95:sta
  1. #31
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Ajotaidot vaan tuppaa kuulumaan asioihin, jotka tulee ja menee. Tarkoittaa sitä, että taitojen saaminen ja ylläpitäminen on jatkuva prosessi eli tippuu jatkokoulutuksen tontille. Jatkokoulutusta on kohtuuhintaan tarjolla. Sinne taas ei päädy ne jotka sitä selvimmin tarvitsisivat, kysyntä ja tarjonta ei kohtaa. Kotitehtävä: ratkaise ongelma.
    1000
  2. #32
    Lainaa (WDW @ Elo. 05 2010,13:12) kirjoitti
    Lainaa (Hannula @ Elo. 05 2010,13:02) kirjoitti
    Meinasitte että ajokorttikoulutuksella homma saataisiin kuntoon?
    Auttaisihan se varmasti asiaan. En puhu nyt juuri tästä tapauksesta vaan yleisesti jos pyörän hallintaa opetettaisiin enemmän. Tottakai vaikka kuinka opettelet ja teet mitä tahansa niin on random muuttujia joita ei voi kukaan etukäteen ennustaa.
    En ole suunnitellut autokouluun menoa, mutta tätä harrastusta ajettelin jakaa vielä muutaman vuoden.
  3. #33
    Lainaa (Hannula @ Elo. 05 2010,13:18) kirjoitti
    Kotitehtävä: ratkaise ongelma.
    Kadulle harjoittelemaan *
  4. #34
    Lainaa (Hannula @ Elo. 05 2010,13:18) kirjoitti
    Sinne taas ei päädy ne jotka sitä selvimmin tarvitsisivat, kysyntä ja tarjonta ei kohtaa.
    Sitten on vielä tämä kolmas porukka, jossa kysyntä ja tarjonta kohtaa, mutta tuote ei mene jakeluun. Itse kuulun siihen.
  5. #35
    Lainaa (Julma Ulmanen @ Elo. 05 2010,12:20) kirjoitti
    Pelimies vetäisi tuosta 200 polvi maassa...
    Miten onkin semmoinen kutina, että juuri tällainen kuningasajatus oli ollut korvien välissä hänellä, joka löysi itsensä sieltä kaiteiden välistä huilailemasta.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  6. #36
    Lainaa (Julma Ulmanen @ Elo. 05 2010,12:20) kirjoitti
    Lainaa (pecha @ Elo. 05 2010,11:30) kirjoitti
    tuossa täsmälleen samassa paikassa tuntuu kolisevan aika usein, ja ilmeisesti vielä melko samantyyppisen kaavan onnettomuuksia.
    Puutteellisella pyöränkäsittelytaidolla ylikovaa kurviin. Pelimies vetäisi tuosta 200 polvi maassa...

    Kaikkiin ajokorttiluokkiin pitäisi ehkä saada kunnollinen ajoneuvonkäsittelykoe. Ei mitään parkkipaikkakikkailua keilojen välissä kympin vauhdissa vaan reilussa vauhdissa tapahtuvat testit mm. mp:n kääntäminen/kallistaminen ja jarruttaminen yli 100 vauhdissa. Sillä liikenneturvallisuus voisi parantua, kun ajoneuvoaan todellisissa liikennetilanteissa hallitsemattomat putoaisi pelistä pois. Samalla nopeusrajoituksia voitaisiin nostaa.
    Eli jos tulkitsin oikein ton sun visios niin autokoulus ku opetettais enemmän pyörän hallintaa niin nopusrajoitus vois olla vanhalla turuntiellä esim. toi 200 km/h. Mistä teitä oikein tulee Saunalahdelta vai jostain korpilompolosta
    tapsa
  7. #37
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (hra1150 @ Elo. 05 2010,13:22) kirjoitti
    Sitten on vielä tämä kolmas porukka, jossa kysyntä ja tarjonta kohtaa, mutta tuote ei mene jakeluun. Itse kuulun siihen.
    Onko kyse ollut virheestä tuotteessa, jakelussa vai kulutustottumuksissa? Näitähän pitää nauttia melko usein.
    1000
  8. #38
    Lainaa (Hannula @ Elo. 05 2010,13:18) kirjoitti
    Sinne taas ei päädy ne jotka sitä selvimmin tarvitsisivat, kysyntä ja tarjonta ei kohtaa. Kotitehtävä: ratkaise ongelma.
    Tehdään pakolliseksi. Silloin tietysti kärsii ne jotka jo osaa, mutta voi voi..
    Kawasaki ZZR1400SP 2016
    (Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
  9. #39
    Ihan kuin teillä olisi keulinut mopo rotkoon, siis alkuperäisestä aiheesta.
    Erilainen "nuori".
  10. #40
    Lainaa (Santtu @ Elo. 05 2010,10:44) kirjoitti
    Olisiko jo tutkintapyynnön paikka? Siihen voisi listata mennehtyneet ja loukkaantuneet ja kyssärin, että mitä tienpitäjä aikoo tehdä asialle?
    Jos ne on ollut kiinni nopeudesta ei kannata kysellä. tod näk siihen tulisi 30:in ja rajoitus runsaasti hidasteita ja kamera valvonta takaapäin.....
  11. #41
    Miksi se hyndä siihen tiehen on yleensä jätetty paikoilleen?
    Omasta mielestä se tuntuu autollakin ajettaessa ikävältä.
    Eli olemme taas samassa tilanteessa, montako henkeä pitää menettää että jotain tehdään?
    Sama juttu Nummelaa ennen olevalla Porintiellä, se giljotiini (metalliaita pystytolpilla) siinä kaistojen vieressä on mopoilijoita ajatellen karmea tappolaite. Mutta mitä väliä, näin säästetään kallista tonttimaata...
    Erilainen "nuori".
  12. #42
    Minunkin mielestä olisi aihellista antaa korttia suorittaville käsittelykoulutusta niillä nopeuksilla ja niissä olosuhteissa mitä tosielämässä vastaan tulee. Esim. tuo yli satasesta jarrutus on tuttua hommaa, kun Hämeenlinnanväylää ajelee ruuhka-aikaan. Harva se päivä joku sankari tuuppaa kotilonsa millistä eteen moottoritienopeuksilla.
    Jos oletettavaa on, että ajotaito heikkenee ajan ja harjoituksen puutteen myötä, niin eikö kannattaisi panostaa juuri kortin saaneen korkeampaa lähtötasoon (siis taidollisesti)? Eikö turvallisuuden kannalta olisi aiheellista opettaa selviämään juuri niissä tilanteissa, joissa historian osoittaa suuren osan onnettomuuksista tapahtuvan? Vaatisi tietysti riittävän määrän laadukasta käytännön harjoittelua, jolloin kortin hinta nousisi jne.
    Aprilia Tuono '05
    GSX-R 1000 K1
    Honda CB750 Nighthawk '93
    Suzuki GS125 '87
    PV50 '85
  13. #43
    Auttaako käsittelykoulutus siihen, että jos, kuka mistäkin syystä, vääntää sitä kaasukahvaa ja vetää kunnon överit nopeusrajoitusten yli?
    Ei.
    Eikä siellä käsittelykoulutuksessa harjoiteltaisi ylinopeuksilla.
    Erilainen "nuori".
  14. #44
    Lainaa (Sini-68 @ Elo. 05 2010,14:40) kirjoitti
    Miksi se hyndä siihen tiehen on yleensä jätetty paikoilleen?
    Omasta mielestä se tuntuu autollakin ajettaessa ikävältä.
    Tuo hyndä joka siinä on, niin todella kovaa saa ajaa että siitä pyörä lähtisi lentoon tai yleensä edes lähtis mopo käsistä... uudella Turun motarillakin on muutama pahempi painauma eikä kukaan ole niissä vielä itteään telonu... kumma juttu

    ja väitän että vaikka siinä olisi JOPA 80-90kmh, niin kyllä ne pyörät vielä asfaltissa pysyy kiinni, ei se niin paha painauma ole... pahempiakin on nähty silloin tällöin
    Honda CBR1100XX
  15. #45
    Lainaa (CebariTonni @ Elo. 05 2010,14:51) kirjoitti
    Lainaa (Sini-68 @ Elo. 05 2010,14:40) kirjoitti
    Miksi se hyndä siihen tiehen on yleensä jätetty paikoilleen?
    Omasta mielestä se tuntuu autollakin ajettaessa ikävältä.
    Tuo hyndä joka siinä on, niin todella kovaa saa ajaa että siitä pyörä lähtisi lentoon tai yleensä edes lähtis mopo käsistä... uudella Turun motarillakin on muutama pahempi painauma eikä kukaan ole niissä vielä itteään telonu... kumma juttu

    ja väitän että vaikka siinä olisi JOPA 80-90kmh, niin kyllä ne pyörät vielä asfaltissa pysyy kiinni, ei se niin paha painauma ole... pahempiakin on nähty silloin tällöin
    Ei se paha ole, mutta kokemattomalle tai sellaiselle, joka ei teidä sen olemassa oloa, se voi olla.
    Erilainen "nuori".
  16. #46
    Lainaa (jokn @ Elo. 05 2010,14:44) kirjoitti
    Jos oletettavaa on, että ajotaito heikkenee ajan ja harjoituksen puutteen myötä, niin eikö kannattaisi panostaa juuri kortin saaneen korkeampaa lähtötasoon (siis taidollisesti)? Eikö turvallisuuden kannalta olisi aiheellista opettaa selviämään juuri niissä tilanteissa, joissa historian osoittaa suuren osan onnettomuuksista tapahtuvan? Vaatisi tietysti riittävän määrän laadukasta käytännön harjoittelua, jolloin kortin hinta nousisi jne.
    Kannattaisi tietenkin panostaa vähän joka vaiheessa. Kuitenkin herää kysymys: miten sellainen on käytännössä toteutettavissa? Harvalla autokoululla on käytössään moottorirata. Tieliikenteen seassa noita mainitsemiasi juttuja ei voi opettaa/opetella.

    Ja sitten on vielä meikäläisen kaltaiset lahjakorttilaiset, joiden ajolupa on saatu muropaketista ja joiden elossapysyminen perustuu pelkoon.



  17. #47
    Lainaa (Sini-68 @ Elo. 05 2010,14:52) kirjoitti
    Lainaa (CebariTonni @ Elo. 05 2010,14:51) kirjoitti
    Lainaa (Sini-68 @ Elo. 05 2010,14:40) kirjoitti
    Miksi se hyndä siihen tiehen on yleensä jätetty paikoilleen?
    Omasta mielestä se tuntuu autollakin ajettaessa ikävältä.
    Tuo hyndä joka siinä on, niin todella kovaa saa ajaa että siitä pyörä lähtisi lentoon tai yleensä edes lähtis mopo käsistä... uudella Turun motarillakin on muutama pahempi painauma eikä kukaan ole niissä vielä itteään telonu... kumma juttu

    ja väitän että vaikka siinä olisi JOPA 80-90kmh, niin kyllä ne pyörät vielä asfaltissa pysyy kiinni, ei se niin paha painauma ole... pahempiakin on nähty silloin tällöin
    Ei se paha ole, mutta kokemattomalle tai sellaiselle, joka ei teidä sen olemassa oloa, se voi olla.
    Niin jos vetää vaijerit kireellä siihen.... mutta silloin ei taida olla muita vaihtoehtoja kuin että, kuski katsoo peiliin että kukahan sieltä kurkkaa takaisin

    Ei saa minun sympatioitani ainakaan jos on itseaiheutettu omalla hölmöydellä... ja tässä tarkoitan reilua ylinopeutta (josta nyt ei ole tietoa että oliko vaiko ei)... mutta sitä saa mitä tilaa jos näin oli
    Honda CBR1100XX
  18. #48
    Ihmekö jos noita sattuu, joukkoon mahtuu noita totaalisia idiootteja pilvin pimein. Liikennesäännöt rajoituksineen koskee jokaista, eikä motoristilla ole mitään poikkeavaa oikeutta niiden rikkomiseen. Joku molopää voi sanoa, *kunnon pelimies heittää sen mutkan 200* mutta siitähän juuri tunnistetaan ääliöt.
  19. #49
    Lainaa (templeton @ Elo. 05 2010,15:09) kirjoitti
    Ihmekö jos noita sattuu, joukkoon mahtuu noita totaalisia idiootteja pilvin pimein. Liikennesäännöt rajoituksineen koskee jokaista, eikä motoristilla ole mitään poikkeavaa oikeutta niiden rikkomiseen. Joku molopää voi sanoa, *kunnon pelimies heittää sen mutkan 200* mutta siitähän juuri tunnistetaan ääliöt.
    Valaisevaa. Kenelläkään tavallisella tiellä liikkujalla ei ole oikeutta rikkoa mitään liikennesääntöä. Ja kun kaikki ajaa oikein eikä kukaan ole molopää idiootti, koskaan ei tapahdu enää yhtään liikenneonnettomuutta. Jep.
  20. #50

    Tunnus suljettu
    Liittyi Jul 2010
    Junttilan mutka
    Lainaa (Hannula @ Elo. 05 2010,13:02) kirjoitti
    Meinasitte että ajokorttikoulutuksella homma saataisiin kuntoon?
    Ainoastaan tietokoneohjatulla liikenteellä saataisiin homma kuntoon. Ihmisen inhimillisyydellä siihen ei yletytä, koska ihminen tekee liikaa virheitä.

    Nyt osa ongelmaa on se, että autokoulussa opetetaan enemmän noudattamaan liikennesääntöjä kuin hallitsemaan/ajamaan ajoneuvoa. Käytännössä kaikista ei voi koskaan tullakkaan hyviä kuskeja, koska sujuva ajoneuvonkäsittely ja ajaminen vaatii ominaisuuksia, jotka joillakin yksilöillä on synnynnäisesti heikot, eivätkä ne heikosta lähtötasosta millään harjoittelumäärällä pysty paljoa parantamaan. On siis aiheelleista kysyä, onko näille "puutteellisille" täysin välttämätöntä myöntää ajolupaa??
    So What!
  21. #51
    Jotta olisi edes teoreettiset mahdollisuudet alkaa jossain autokoulussa OIKEASTI opettamaan moottoripyörän hallintaa ja sillä ajamista, meinaan siis siten, että kortinsaajien taitotasoa saataisiin nostettua oleellisesti nykyisestä, vaadittava koulutusaika (sekä myös kulut) pompsahtaisivat ilman muuta moninkertaisiksi.

    Lisäksi ongelman ydin piilee mielestäni paljon enemmän ns. asennevammassa, kuin ihan absoluuttisen osaamisen puutteessa. Periaatteessa ihan kelvollisetkin ajotaidot voidaan sen avulla ulosmitata todella äkäisesti, ja koska kuvioon kuuluu kovat ajonopeudet, niin jälkikin on sitten usein sen mukaista.

    Mp-korttia suorittaville ehkä kannattaisi demonstroida ihan graafisella esitystavalla, minkä tason murheisiin se voi oikeasti johtaa, kun tahto ja taito eivät kohtaa. Tällaisen osion ottaminen mukaan koulutukseen ei pakosti edes kasvattaisi kuluja mitenkään merkittävästi. Ja selviöhän on, että kaikista kovapäisimpiä ei tietystikään opeta kuin Darwin, mutta ehkä tuossa oppimishalussa tai -haluttomuudessakin löytyy hieman erilaisia asteita.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  22. #52
    Siis just ....
    En tiedä millä mömmöillä te pidätte itteenne valveilla mutt ......

    Rupee olee vaikeeta jo tää homma kun ei tiedä ajoiko se motoristi tietokoneohjatulla pyörällä vaiko autokoulussa opitulla ajoharjoittelulla (en muuten tiennytkään et sitä EI olis autokoulus *)
    Kellogskortilla ei varmaan opita miten ajaa?
    Mutt tännepäin käydän jopa ajamassa autokoulussa,väistämiset/jarrutukset hiekkatiellä/pikitiellä sun muut,löytyypä yhest autokoulust ihan oma ajoharjoitteluratakin misä on mutkia sinne sun tänne ja hiekkaa asfaltil välil.
    Motariakin ajetaan.

    Oliko kysessä pelimies vai panomies???

    Niin ja eiks se hynda ole joku täpplikäs naurava koira?

    Taas saavutettiin ihannemielipiteitä kunnon asiantuntioilta,vielä kun muistais mikä tän jutun aihe oli???

  23. #53
    Lainaa (Julma Ulmanen @ Elo. 05 2010,15:27) kirjoitti
    Käytännössä kaikista ei voi koskaan tullakkaan hyviä kuskeja, koska sujuva ajoneuvonkäsittely ja ajaminen vaatii ominaisuuksia, jotka joillakin yksilöillä on synnynnäisesti heikot, eivätkä ne heikosta lähtötasosta millään harjoittelumäärällä pysty paljoa parantamaan. On siis aiheelleista kysyä, onko näille "puutteellisille" täysin välttämätöntä myöntää ajolupaa??
    Miten olet kohdallasi päätynyt tähän johtopäätökseen ja mihin toimenpiteisiin olet sen johdosta ryhtynyt?
  24. #54
    Liittyi Jun 2007
    Helsinki by the Grace of God
    Pitäisi ehkä myös kiinnittää enemmän huomiota ajoluvan hakijan psyykkisiin edellytyksiin, jonkinlainen palikkatesti olisi kai paikallaan...
    Dirty Nasty Furriner
  25. #55

    Tunnus suljettu
    Liittyi Jul 2010
    Junttilan mutka
    Lainaa (Sini-68 @ Elo. 05 2010,14:49) kirjoitti
    Auttaako käsittelykoulutus siihen, että jos, kuka mistäkin syystä, vääntää sitä kaasukahvaa ja vetää kunnon överit nopeusrajoitusten yli?
    Hyvällä ajoneuvonkäsittelytaidolla pystyy paikkamaan huonon ajosilmän takia tehtyjä virheitä. Tässä(kin) tapauksessa olisi ehkä voinut tilanteen pelastaa hyvällä pyörän hallinnalla...?

    Jos ei tiedä tai osaa tehdä oikein (tai olla tekemättä väärin) niin sitten se voi olla heikun keikun mukkelis makkelis. Monet taitamattomat itse "sähläävät" pyörän nurin, kun/jos se jossain tilanteessa tekee jotain poikkeavaa, vaikka oikea toimintatapa olisi vain odottaa pyörän rauhoittumista, eikä ainakaan paniikissa jarrulla lukita pyörää tai kääntää sarvia väärään suuntaan.

    Ylikovaa on tietenkin ylikovaa, eikä silloin taitavinkaan voi millään tilannetta pelastaa. Mutta oikeasti taitavat harvoin vetävät tilanteisiin ylikovaa, koska usein hyvällä ajoneuvonkäsittelijällä on myös hyvä ajosilmä.
    So What!
  26. #56

    Tunnus suljettu
    Liittyi Jul 2010
    Junttilan mutka
    Lainaa (pecha @ Elo. 05 2010,15:36) kirjoitti
    Lisäksi ongelman ydin piilee mielestäni paljon enemmän ns. asennevammassa
    Asennevammahan kumpuaa siitä, että kaikki eivät koe mielekkääksi noudattaa sen heikoimman lenkin mukaan mitoitettuja sääntöjä. Miksi ajaa tarpeettoman hiljaa, kun voi ajaa yhtä turvallisesti (kohtuullista) ylinopeutta?
    So What!
  27. #57
    ^ miten rupeaakin paistelemaan jotenkin ah niin tutulta kuulostavat ideologiat läpi noista viesteistä... ettei vaan olisi vanhaa jargonia uudella nikillä

    Kuinkas sitten meinasit käytännössä hanskata sen, että ´taitavilla´ ja ´taitamattomilla´ olisi erilaiset säännöt? Taitamattomatko eivät pääsisi liikenteeseen kuin matkustajina? Kuka siitä päättää, kuka mihin ryhmään kuuluvaksi katsottaisiin - sinäkö?
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  28. #58
    Lainaa (Sini-68 @ Elo. 05 2010,10:56) kirjoitti
    Lainaa (L18 @ Elo. 05 2010,10:52) kirjoitti
    Mutka

    Siis tuossa oleva mutkako on kyseessä?
    Juuri se.
    Millanen liikennemäärä tuolla tiellä on ollut tapahtuma-aikaan, onko paljon autoja ja välit tappituntumalla, ruotsalaisittain.

    Jospa mp on sukkuloinut autojen välissä, tai sitten muuten vaan joku autoilija ei ole seurannut peilejä, vaan on vaihtanut kaistaa suoraan eteen, tullut joko kontakti tai mp:ltä nopea väistö ja peli nurin?

    Tai onko juuri ennen tuota kohtaa liittymä, josta tulee muita eteen, ja joku pääväylää ajava vaihtanut kaistaa vasemmalle mp:n eteen?

    Paikka ei näytä sen kummemmalta kun mikään muukaan tienpätkä...



    Yamaha FJR 1300 -07
    Ex: Suzuki SV 1000 N K4
    Ex: Suzuki GSX 750 -98 ("Inazuma")
  29. #59
    Lainaa (Staga @ Elo. 05 2010,15:46) kirjoitti
    Pitäisi ehkä myös kiinnittää enemmän huomiota ajoluvan hakijan psyykkisiin edellytyksiin, jonkinlainen palikkatesti olisi kai paikallaan... *
    Juu, ja erittäin tulivoimaiset itselataavat vetomiehet tarvitsevat vielä erikseen lääkärinlausunnon ja selvityksen kuulumisesta johonkin liikenneturvaa edistävään yhdistykseen.
  30.  
  31. #60
    Lainaa (Staga @ Elo. 05 2010,15:46) kirjoitti
    Pitäisi ehkä myös kiinnittää enemmän huomiota ajoluvan hakijan psyykkisiin edellytyksiin, jonkinlainen palikkatesti olisi kai paikallaan... *
    Siinä se tuli lyhyesti ja ytimekkäästi. 10+
    tapsa
Sivu: 2 / 4:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ViimeinenViimeinen