1) Nahkatakki, selkäpanssari, gorehousut, saappaat, hanskat
2) 110
3) Assfaltti
4) 750
5) Yksin
6) Heinäkuu
7) Hämärää
8) Kuivaa
9) Mustelmia, asfaltti-ihottumaa, käsi paketissa pari viikkoa. Ei murtumia.
Peurakolari, mopo lunariin.
Prätkällä en mainittavasti ole heittäytynyt kilometreistä huolimatta.......eno ajoi reippaat 40 vuotta ja yli 300000 km kaatumatta kertaakaan. Toivottavasti sukuvika.
Mopolla komee kaatuminen joskus
1) Nahkatakki, farkut, lenkkarit ja kypärä. Ei hanskoja
2) 65
3) Asvaltilla kurvissa kantatessa
4) 49
5) Yksin
6) Kesäkuu
7) Valoisaa
8) Kuivaa
9) Toinen jalka kuin jauhelihaa, molemmat kädet auki ja kypärä paskaksi kun luistelin pää edellä rotvallin reunaan. Niskakipua vähän aikaa. Toipumiseen meni reilu kuukausi, oma typeryys vitutti
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
1) Jotkut armeijan maihinnoususaappaat, farkut, nahkarotsi, avokypärä
2) Noin 50
3) Asfaltti
4) 125
5) Yksin
6) Heinäkuu
7) Valoisaa
8) Kuivaa
9) Käsi pokki ja mustelmia
'pääasiassa ei huvita yhtään mikään, mutta v***ttaa kaikki'
Ahvenisto heinäkuu tulen hevosenkengästä kiihdytän rupeen taittamaan vasemmalle ja pyörä samantien alta (auto laskenu öljyt just ennen) liu-un hetken asvaltilla (n.30-50 metriä) ja ratakaiteeseen.(claymore @ Elo. 04 2010,22:42) kirjoitti
1.sweep 1 os. nahkapukuun 1reikä ja katu uskottavuutta,selkäsuoja,TCX -kengät ihan paskana mutta suojas hyvin,kypärässä ei jälkiä
2. 130-140
3.asvaltti
4.1000 superduke
5.yksin
6.heinäkuu
7.aurinko paisto
8.kuivaa
9.pyörästä meni kytkinkahva ,vaihdevipu,penkki,tangon pää, takalamppu,on off kytkin,etulampun kiinitys ja avain katkesi virtalukkoon.tuli maksaa noin 450 euroo.oikea jalka varikon ulostulon kaiteen väliin-->jalkapöytä sijoiltaan (taittu suoraan alaspäin) ja jotain luuhippuja irti. Nyt kotona koipi pystyssä et turvotus laskis.muita vammoja ei tullu.
1) 2-osainen Alpinestar nahkapuku + sadeasu
2) 130km/h (motarilla)
3) Asvaltilla
4) 1000cc (Honda CBR1000RR Repsol)
5) Yksin
6) Kesäkuu
7) Hieman hämärtynyt kesäilta
8) Märkää, ja ajourassa reilusti vettä
9) Oikea sormi kipeytyi hieman kaatuessa, muuten tuli liu'uttua nätisti pitkin asvalttia useampi sataa metriä. Varusteet säilyivät hyvässä kunnossa, esim. kypärään ei tullut naarmuakaan ...?
sadeasu tietty meni säpäleiksi, kuten myös pyörä. Lunastukseen meni, mutta ajohalut vielä tallelle ja uusi pyörä tallissa pikaisesti...
Kyllähän kaverit ja vanhemmat hieman ehdotteli harrastuksen vaihtoa *
-C9B5R4-
Mietelause:
Krapulan parantaminen viinalla on yhtä tarkkaa hommaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä
Joskus -80 luvulla kippasin GT550:sen huoltoaseman pihaan, en tainnut muistaa laskea jalkoja tms.
Addyn Jaguarit, farkkurotsi, farkut, Bieffen avo. Ei vammoja.
Ei oo sen jälkeen viittiny kaatuilla, on se sen verran noloa...
Dirty Nasty Furriner
Lisää kertomuksia poijjaat ja flikat, noista voidaan oppiakin jotain!!!!!
Laittakaa myös lyhyt tapahtumakuvaus, niin kuin jotkut ovat jo tehneet!
"Jos olette säilyneet mällistä hengissä, tai olette muutoin toipuneet vammoista, niin päivittäkää tuota listaa.![]()
Vaimo harjoitteli MP-korttia varten montulla pyörän käsittelyä meidän crossipyörällä, miehinen näyttämisen tarve mopon käsittelytaidoista teki kipeää. Komea hyppy päättyi ei niin komeaan alastuloon jotakuinkin naamalleen.
1) Farkut, normaali nahkatakki ja kengät, kypärä.
2) ~50
3) Soralla (hiekkamontulla)
4) 125
5) Yksin
6) Kesäkuu (08)
7) Valoisaa
8) Kuivaa
9) Itsetuntoon vaurio, nahkatakkiin rispektiraitoja, revähtäneitä lihaksia, murtunut kylkiluu ja kypärän visiiri hajosi.
Suzuki GSX-R1100 & Yamaha XS650
(exät Honda VFR 800 V-Tec, Harley-Davidson FLSTF Fat Boy, KTM RC8, VTR SP-1, CBR 954 RR, CBR1000F, Kawasaki KX125)
1) Nahkaa ja potta
2) ~80km/h
3) Asvaltilla, jossa sitten ilmeni soraa mutkassa.
4) 500
5) Yksin
6) Heinäkuu
7) Valoisaa
8) Kuivaa
9) Ihme sinänsä et meni vain yksi niskanikama paikaltaan, no mitä nyt oli vähän turvotusta kasvoissa sen leualla jarruttamisen jälkeen. Kamoissa ei näkyny juuri mitään. Kypärä meni vähän heikkoon happeen siinä. *Pitäs hankki uus pärrä heti kun vaan budjetti sen sallii. Ja kypärä. Kauheen vaikeeta tää elämä ilman.
Soraa mutkassa, aika jyrkässä sellasessa. Tuttu tie, kohtalokasta. En ehtiny sanoo ku VITTU, yritin kaataa pyörän mut en onnistunu, rengas oli kyl sen jälkeen toiselta puolelta aika kalju. Pyörä nous pystyyn kun osu soraan asfaltin reunassa, melkein sain takasin tielle. Oli niin lähellä, mut silti niin kaukana. Sorakko petti ja pyörä meni kyntämään sokerijuurikkaita. Ite jäin siihen pientareelle ihan suosiolla. Jos oisin roikkunu mukana oisin tarvinnu varmaan vähän itekin jo apua. Lunariinhan se pyörä parka meni *![]()
Suzuki SV650, -06
Suzuki GS500E, -97 -reppana meni ruttuun-
Goret.
N.50km/h (puolet normaalista siihen mutkaan)
Asfaltti
750
Yksin
Aivan loppu syksy
Pimeää
Kuivaa
Karsea mustelma kylkeen korvalappustereoista ja käsi kipeä.
Syy oli mitä ilmeisemmin kylmä asfaltti ja kylmä rättirengas(tosin hyväkuntoinen)ja huurtuneen visiirin räpläämisen takia hieman myöhään aloitettu kanttaus.
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Onnistui kuitenkin lopulta?(Maleficent @ Elo. 08 2010,02:02) kirjoitti
Hallittu kaato <3 Auttaa aina
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
1) -ArlenNessin nahkatakki, selkäsuoja, farkut, TCX-kengät, kypärä *ja hanskat
2) -55km/t
3) -nurmikolla
4) -1000
5) -yksin (oman taidottomuuteni ja ajotyylini tuntien en riskeeraa muita)
6) -elokuu
7) -valoisaa (klo 15.50)
8) -kuivaa
9) -henkisiä vammoja pariksi päivää, niska ja vasen ranne sai hieman osumaa kun ovat aika jäykässä tilassa, muuten ei sen kummempaa
Tapahtumakuvaus:
Ramppiin sissäntulonopeus turhan suuri ja kiinnitin samalla huomiota peilin kautta takanatulleesen autoon ja ajauduin liiaksi vasempaan reunaan ja loppu kantti kallistaa pyörää kun tien reunassa asvaltilla on n. puolen metrin kaistale irto soraa. Täysin menee omaan piikkiin koko tapahtuma. Siitä sitten nopealla ajattelulla pyörä pystyyn ja ajattelin ajaa ojanteen yli viherkaistalle, mikä onnistuikin hyvin, mutta siellä viherkaistaleella lymyili kuoppa joka koitui lopullisesti turmioksi. Pyörä kyljelleen ja ukko kynti nurmikkoa pää edellä. Kamoissa ei mitään muuta vikaa kuin vihreyttä ja kypäräkin säästyi. Pyörä ei sitten tosin säästynyt. Vahingot näyttää päällisin puolin vähäisiltä, mutta kun purkasin pyörää kun olin sitä käynyt näyttämässä vahinkotarkastajalle löytyi lisää vikaa. Takahäkki on vääntynyt ja syyläri on vääntynyt kieroksi.
Toivottavasti tästä tulee otettua opiksi, koska selvittiin kuitenkin vain pelkällä materiaalivahingolla ja hävettämisellä. *![]()
-Bmw S1000RR 2021-
http://www.jaha.fi/
1. Sammarit, joku nahkatakki, norminahkasaappaat, kypärä.
2. Enough.
3. Asfaltti
4. 250
5. Yksin
6. Syyskuu
7. Valoisaa
8. Kuivaa
9. Pirstaleinen reisi polvesta lonkkaan, nilkasta kaikki rikki mitä löytyy, lannerangan kompressiomurtuma; edellä mennyt auto yllättäin ja pyytämättä vasemmalle kinttupolulle, itse jo rinnalle ohitukseen menossa, * tilanne päättyi vesakkoon kallioleikkauksen viereen ja palkan nykyään maksaa kotiin ao mopon vakuutusyhtiö. Nuorempana jaksoi vikojen kanssa paremmin... *Mopoiltu pariin otteeseen jälkeenkin päin ja nyt 4. kokonainen ajokausi menossa piitkän tauon jälkeen, prätkäily hyvässä kelissä ja seurassa on hyvä kipulääke...
Ab alio exspectes, alteri quod feceris.
Kertokaa ihmiset meille kun viimeksi kaaduitte/ajoitte kolarin/teihin törmättiin/ajoitte ulos tms!
1) Minkälaiset ajovarusteet teillä oli tuolloin päällä? Nahkaa? Tekstiiliä tms?
MP-asun sportivo koretex, Nolan N-103, korehanskat ja ajosaappaat
2) Nopeus noin?
ennen mutkaa 90, hidastamisen jälkeen ei tietoa, mutta liikkeen pysähdyttyä 0 km
3) Asvaltilla? Soralla tms?
asfaltti
4) Kuutiot jotkä jylläsivät jalkojen välissä?
1200
5) Yksin vai kaksin?
yksin, ei kyytiläistä, mutta neljän pyörän letkan viimeisenä.
6) Mikä kuukausi?
huhtikuu 2010
7) Valoisaa vai pimeää?
valoisaa
8) Märkää vai kuivaa?
kuivaa
9) Mitä muita vammoja saitte, kuin edelleen kiinnostuminen moottoripyöräilyyn?
Vasemman nilkan nivelsiderevähdys ja oikean kyynerpää nivelen puolikkaan rikkoutuminen. En luota enää vanhoihin käytettyihin pyöriin, joten hain ison lainan ja ostin ajamattoman ylivuotisen pyörän.
Ajovarusteet säilyivät toimintakuntoisina. Kypärään tuli lievä naarmu, mutta poistin sen kuitenkin käytöstä. Ajosaappaisiin tuli muutama pintanaarmu.
Tapahtuman kuvaus:
Ennen mutkaa huomasin vauhtia olevan liikaa ja hidastin, painamalla kevyesti takajarrua. Takapyörä meni hetkeksi lukkoon, ilmeisesti jonkin toimintahäiriön vuoksi.
Prätkän takapyörä lähti heittelehtimään puolelta toiselle. Kun sain pyörän kulkemaan suoraan oli edessä vastakkaisen puolen tienreuna. Ojan vastapenkka oli noin metrin alempana asfaltista, joten kahva sitten löi jarruttavan käden kyynerpään rikki. Kyynerpää korjattii viiden tunnin leikkauksessa. Käsi olipaketissa melkein 7 viikkoa. Sen jälkeen kuukauden verran tukilastassa. Eli huhtikuun puolessa välissä tapahtui ja juhannusviikoksi taisin saada lastan pois.
* * * * * * * * * * *
Tää on allekirjoitus!
* * * * * * * * * * *
Suzuki GS 450E (vm. 1988) -->
Suzuki GS1100G (vm. 1983) -->
Yamaha FJ1200ABS (vm. 1992) -->
Yamaha FJR1300A (vm. 2008) -->
Ei tiedä vielä
1) Nahkaa, sadeasun housut vielä päällä(claymore @ Elo. 04 2010,22:42) kirjoitti
2) ~10 km/h, vastapuolen Sierralla ~60 km/h
3) Asvaltilla
4) 750cc
5) Yksin
6) Heinäkuu
7) Valoisaa
8) Hieman kosteaa
9) Hävetti kovasti
Ajoin neljä tuntia tauotta rankkasateessa (kiire Sonisphereen) ja päästyäni jo melkein perille hivuttauduin kolmion takaa Sierran kylkeen. Vasemmalle kyllä opetettiin katsomaan jo kersana mutta pääsi kai sillä kertaa unohtumaan.
En edes kaatunut, mutta pyörästä meni keulaputket sisältä poikki, vanne ja jarrulevy kieroutui ja etulokari otti toki myös osumaa. Sierran kylki suorastaan repesi auki ja takarengas puhkesi. Itselle ei vammoja, mutta puoli metriä pidemmälle kun olisin ehtinyt ennen osumaa niin tilanne olis voinu olla toinen![]()
Z750 '04
1) Minkälaiset ajovarusteet teillä oli tuolloin päällä? Nahkaa? Tekstiiliä tms?
Kypärä, nahkatakki suojilla, tavalliset farkut, ajokengät, ajohanskat.
2) Nopeus noin?
50km/h asvaltin pintaan osuessa.
3) Asvaltilla? Soralla tms?
Asvaltti/rauta
4) Kuutiot jotka jylläsivät jalkojen välissä?
600
5) Yksin vai kaksin?
Yksin
6) Mikä kuukausi?
Toukokuu
7) Valoisaa vai pimeää?
Valoisaa
8) Märkää vai kuivaa?
Kuivaa, mutta liukasta ainakin raitiovaunuraiteen päällä. Tiukka jarrutus ajautuikin raiteen päälle ja siitä nurin ennen kuin ehti edes ajatella mitä kävi.
9) Mitä muita vammoja saitte, kuin edelleen kiinnostuminen moottoripyöräilyyn?
Itsellä huuli halki, vasemman käden pikkusormesta luu näkyvissä rystysen kohdalta ja sopivasti mustelmia vasemmalla puolella. Pyörässä, kaatumatatti vinoon, koneen kylkeen naarmuja, tankopaino ja kahva ruvelle ja etukate halki.
Paikalla suoritettu ensiapu, pyörän ajo kotiin ja käden tarkastamisen terveyskeskuksessa jälkeen pyörään uudet kahvat, painot ja koneen kylkeen mustaa spraymaalia. Aamulla taas ajoon. Hanskat piti ostaa uudet, tällä kertaa paremmalla laadulla. Suurin vahinko tuli siinä, kun hanskan sauma petti ja pikkurilli otti suurimman osuman. Vasen käsi olisi ollut kovin paljon huonommassa kunnossa jos ei olisi ollut suojia, sen verran rankat mustelmat tuli vielä suojien kanssakin.
Kypärä, hanskat ja farkut menivät vaihtoon, nahkatakki muuttui kovin paljon katu-uskottavammaksi, kengät naarmuuntuivat, mutta pysyivät käyttökuntoisina.
Hurjin näky oli varmaan kun naama veressä ja kädestä veri valuen nostin pyörän pystyyn ja talutin tien sivuun. Onneksi ei ole kovin painava pyörä ja muistin vielä jopa oikean tekniikankin.
Shortsit,vauhtia 20-30,nurin puhtaalle nurmelle ja perse loppukesän vihreä.Ei muita vammoja.
Onhan sitä pari vuotta sitten tullu kaadettua... *
1) Danen takki ja Mp:n housut, jotka leikattiin pois päältäni. Shoei Raid2-kypärä ja saappaat & hanskat* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * 2) Nopeus noin?
-n.
3) Asfaltilla? Soralla tms?
-asfaltti.
4) Kuutiot jotkä jylläsivät jalkojen välissä?
-1300
5) Yksin vai kaksin?
-yksin.
6) Mikä kuukausi?
-heinäkuu 2008
7) Valoisaa vai pimeää?
-valoisaa
8) Märkää vai kuivaa?
-kuivaa.
9) Mitä muita vammoja saitte, kuin edelleen kiinnostuminen moottoripyöräilyyn?
-Keskivaikee aivovamma. Lensin volttijarrutuksen jälkeen kymmenen metrin matkan kolmen metrin korkeudessa pää edellä asfalttiin...
ex-Yamaha XV 750 Virago 1994
ex-GSX-F 600 K6
ex-GSX-R 1300 Hayabusa K7
ex-GSX-R 1000 K8
Honda CBR1000RR Fireblade ABS 2013 ja kaveri
Triumph Speed Triple 955i 2002
1) Dainese 2-osainen nahka, Arain kypärä, Dainese selkäsuoja, kengät ja hanskat
2) N. 80 km/h
3) Asfaltti
4) 600
5) Yksin
6) Kesäkuu
7) Valoisaa
8) Kuivaa
9) Olkapään pirstaleinen murtuma, Lonkkamurtuma, peukalon ja ranteen väliin tuli pikkurillin kynnen kokoinen asfaltti-ihottuma kun hanska meni puhkiMuuten ei mitään, edes niskat ei ollu kipeet, todella tyytyväinen varusteisiin
10) Huonokuntoinen asfalttitie, vasemmalle kaartuvan mutkan alussa jonkinmoinen routapatti, pyörä lähti voblaamaan -> paniikki ja jarrutin etusen alta, sitten hetken matkaa mentiin asfaltilla kunnes jyrkkään ojanpenkkaan äkkipysähdys. Lanssilla Töölööseen. Nyt mennyt reilut 2kk lipoista, pyörätuolilla vielä viikon verran, ja sit pitäis päästä kepeillä kävelemään, lokakuun puoleenväliin sairaslomaa, muttei kyllä taida riittää. Pyörä meni lunariin, ajokamoista ei hajonnu kun toinen hanska, housuihin ja kenkiin ihan pienet naarmut, takki on todella katu-uskottavan näköinen, mutta käyttökelpoinen, kypärään todella pienet naarmut.
Honda CBR 600F -07 -> KTM 690 SM-R -08
Jos crossi ja muu lappurinnassa turimiset jätetään pois niin...
1) Sinisalo Lazer nahkat, Arai Giga, Diadoran jotku asvaltti bootsit ja jotkut ratahanskat.
2) n. 80km/t - mitä kerkesin jarruttaa.
3) Asvaltilla
4) 350cc ehtaa 2t helvetinkonetta
5) Yksin
6) Kesäkuu.
7) Valoisaa
8) Kuivaa.
9) Käsi katteesta läpi minor kolhua, kassit tankkiin ja muuten koski, toinen kantaluu päreeksi ja pihdit munaiseen joka kyllä toipui.
Jos joku oikealta tuleva jarruttaa ihan kalkkiviivoilla risteyksessä saattaa aiheuttaa pieniä nytkäyksiä ohjaukseen vielä nytkin.
Eli mua tuli vastaan paku ja oikealta tuli henkilöauto, jonka piti väistää pakua. Ei huomannut ajoissa ja löi liinat kiinni risteyksessä, pysähtyen mun kaistalle.
Pikainen arvonta: pakun keula - h-auto - muuntajakoppi johti Mazda 323 voittoon.
Törmäsin jarrutuksen jälkeen h-auton vasempaan etukulmaan ja tuplavoltilla yli.
Tulin vielä (täysin sattumana) jaloilleen alas (!) ja jalan hajotessa levisin kuin meritähti/tiskirätti selälleen repussa olleiden työkalujen päälle.
Toisessa munuaisessa on varmaan vieläkin Stahlwillen siirtoleukapihtien kuva...
Siinä asvaltilla keräillessä ei ole ruoho tuoksunut ikinä niin hyvältä.
Kaverini oli nimittäin karauttanut samalla raitilla kolmion takaa tulleen vanin kylkeen lopullisin seurauksin.
"To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-
1) Kaksiosoinen Gore-puku
2) Nopeus n. 80km/t
3) Asvaltilla
4) ZZ1400
5) Yksin
6) Heinä
7) Valoisaa
8) kuivaa
9) Arottoman *i*u*u*s*n.
Tapahtumakuvaus:
Oikealle taittuvassa mutkassa jarrutukseen tultaessa takajarru jäi / hirtti kiinni -> vastaantulevan kaistan yli pientareelle ja ojaa alas kyljellään. Vain pieni skraadu oikeassa käsivarressa, mutta pahemminkin olisi voinut käydä. Luulin aluksi tehneeni oman virheen, mutta, kun jarru hirtti kiinni uudelleen ojasta noston jälkeen, tapahtumien kulku selvisi oitis. Pahinta koko hommassa on se, ettei hirttävää jarrua pysty mitenkään avaamaan, vaikka huomaisi asian johtuvan siitä.
Nyt vaan kuulleena, ettei ison Kawan jarru minulla ole ainoa, joka on hirttänyt kiinni. Kanssaveljiä on ilmoittautunut lisäkseni kaksi. Onko kellään muulla kokemusta tälläisestä?
"Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."
ZZR 1400 2014
Eikö täällä enempää kaatumisia muka oleVastatkaahan nyt! Erityisesti kiinnostaa pidemmät asfaltilla liukumiset, onko nahat/goret kestäny, vai kulunut puhki.
Honda CBR 600F -07 -> KTM 690 SM-R -08
Oli toinen ratapäivä koko elämässä (tänä kesänä) tuossa toukokuun lopulla ja toista settiä ajamassa. Edellä ajoi tyttö Kawalla ja tuntui, että mutkissa meni liian hiljaa. No, Alastaron pääsuoran päähän ajoitin ohituksen, mutta vanha Metzelerin paska ei pitänytkään, vaan heitin oikealle kyljelle noin 100+ vauhdissa. Siis, oltiin vielä suoralla ja jarrulla. En ihan vieläkään tajua, mitä siinä kävi, mutta syyttäisin: eturengasta & yltiöpäisen kuskin tuimaa jarrutusta. Nyt on alla Pilot Power.
Uusiksi meni: katteet, oikean puolen klipari, vilkut ja peili sekä jarrukahva ja slipari. Hintaa remontille ~850 € ja aikaa meni kolme viikkoa (enimmäkseen osia odotellessa).
Opin rutkasti nöyryyttä.
Yllä tapahtumakuvaus noloin kaatuminen osiosta, ja alla vastauksia:
1) Kaksiosainen Gore
2) 100+
3) Asvaltilla
4) 600
5) Yksin
6) Touko
7) Valoisaa
8) Kuivaa (jokunen kostea kohta)
9) Oikea olkapää ei ihan sataprosenttinen, suurimman osan olkapääliikkeistä voi salilla unohtaa. Ei haittaa normielämää.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Liuku oli pitkähkö. Richan takin päällimmäinen osa kului puhki vasemman olan takaa. Nahkahanskat meni puhki, mutta tajusin liukuessa ottaa kädet asvaltilta irti-> minimaaliset jäljet kämmenissä. Housut oli tosi turpaan saaneen näköiset ja bootsit näyttää lankkauksen jäljiltä uusilta. Kypärä sai pienen naarmun, mutta pistin vaihtoon.(JTRR @ Elo. 15 2010,11:03) kirjoitti
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
1) Endurotakki, farkut, tennarit (muistaakseni), potta
2) 50-60
3) Asfaltti, jossa hiekkaa ja vettä
4) 125
5) Yksin
6) Elo-Syys 2002
7) Valoisaa
8) Kosteaa
9) Polvi auki, kämmenissä muutama hiekanjyvä, povarissa olleen tuon ajan GSM:n tekemä jälki kylkiluussa, ilmeisesti hiusmurtuma kylkiluussa.
Tuttu tie, kurvin takana tie poikki ja 90 astetta olisi pitänyt kääntyä, kallistin sitten 90 astetta... Ei osannut ottaa huomioon liikennemerkkiä, jossa on kuva sateenvarjoa avaavasta miehestä.
KTM MX 80cc -89 -> Yamaha RD 125 LC -84 -> Kawasaki ZZ-R600D -90
Sisko tahtoisin näädän, mutta moottoritiel' on puuma
1) Ajokengät, jotkuu ajofarkut, nahkatakki * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *2) *Polliisisetä väitti 107 * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * 3)asvaltti * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *4) 1400 * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *5)toukokuu * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *6) toukokuu 09 * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * 7)valoisaa klo 22 * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * 8) kuivaa * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *9) highsider- ranne murskana, pyörä lunastuskuntoon, tosin TAPIOLA ei korvannu senttiäkään (vakava piittamattomuus kuulemma riittää korvauksen eväämiseen) 7kk sairaslomaa, farkut kesti n.60 metrin liun, mut kaikki ajokamatkin vaihtoon. *Tää kesä ajeltu uudella pyörällä ilman kaskoa
1. 2-osainen nahkatakki ja housut, shoei kypärä malli?
2. mittarinopeus 100
3. asfaltti
4. 750
5. yksin
6. syyskuun viimeinen
7. pimeä
8. kuivaa
9. toinen polvi lievä vaiva loppuelämän
10. Lähestyin edellä ajavaa autoa tarkoituksena heittää vasemmalta ohitse. Kuski oli maistissa ( alle 0,5) ja etsi vasemmalle menevää tietä ajaen hitaammin kuin arvioin. Risteyksen havaitessaan alkoi kääntyä vasemmalle ilman vilkkua. Tässä vaiheessa olin n. 20m päässä takana kun auto oli jo osittain kääntymässä. *Jatkoin tekemääni ohitusta, jolloin auton kromattu puskuri otti pyörän oikealla olevan hormin kylkeen. Lensin nurin ja pyörin pyörän kanssa n. 45m asfaltilla mutaiseen ojaan. Takana tulleessa autossa kaksi henkilöä näki tapauksen ja juoksivat katsomaan miten kävi, olivat varmoja että pärrä kuski kuoli, kun lento oli ollut niin karmea. Takki kului hihasta ja hanskan kohdalta missä ovat päällekkäin puhki. Kypärässä (shoei) ei naarmuakaan, saappaat ehjät. Housut polven kohdalta jotain jälkiä. *Kroppa oli kuin pesäpallomailalla hakattu, joka puolelta kipeä. Pyörä kului vasemmalta puolelta kampiakselia myöten sileäksi, lunastukseen. Mitä opin? Tulin tilanteeseen hivenen liian kovaa, en ollut varmistunut autokuskin aikeista. Aikaa kulunut jo 25v, vähän tulee nykyisin jo katottua missä kannattaa antaa sitä hanaa. Satoja tuhansia tullut tuon jälkeen ajettua, pikku kaatumisia ollut muutama.
FLHTCUSE4
1) Housut oli toppa housut, takki Richan goretex tyyppinen suojilla varusteltu, nilkkavartiset turvakengät, nahkahanskat ja kypärä
2) <20km/h
3) asvaltti
4) 125cc
5) yksin
6) syyskuu
7) hämärää
8) erittäin märkää ja vettä tuli täysillä
9) pelkästään mustelmia
Tutta paikka ensimmäisen kerran kunnon sateella. Aloin jarruttamaan liittymään ja sen jälkeen rupesin kallistamaan liittymään->etupyörä irti, jonka jälkeen korjasin pystyyn. Jarruttaen ja taas varovasti kallistaen kurviin uudestaan, jonka jälkeen tie ei riittänyt ja katukivetys tuli vastaan johon pyörä kumolleen ja äijä kivetyksen päälle. Nostin pyörän pystyyn ja lähdin jatkamaan matkaa erittäin täynnä adrealiinia. Vilkku hajalle poskeen pieni jälki, mutta ei mitään vakavaa. Ajokamat säilyi ehjänä. Opin ottamaan varovaisemmin sateella.
Yamaha YZ 80cc * -88
Honda NSR 125cc * -93
Yamaha TRX 850cc * *-97
Näita on kaksi, a 17-kesäisenä satapiikillä, b viime kesänä juuri täysentisöidyllä harrastepyörällä, prkl.
1a Nahkatakki, farkut, ajosaappaat, hanskat, kypärä
1b Nahkatakki, farkut, ajosaappaat, kypärä, hanskat tarakalla
2a 60-70 kmh
2b 45-55 kmh
3a asfaltti
3b asfaltti
4a 125 cc
4b 750 cc
5a yksin
5b yksin
6a kesä-elokuu
6b toukokuu
7a aurinkoista
7b aurinkoista
8a kuiva keli
8b kuiva keli
9a oikea olkapää mustana, nilkka kipeä, jatkoin kaatumisen jälkeen prätkällä, yöksi piti mennä sairaalaan, kun ei nilkka pitänyt. Takkiin jälkiä ja kypärään naarmuja, samoilla jatkettiin.
9b ruhje ranteessa (hanskat!!!), oikea olkapää sai kunnon tällin joka parani kuukaudessa itsekseen, takki ja kypärä vakuutusyhtiön piikkiin.
a) liian kovaa mutkaan, pyörä ei taipunut (en osannut ajaa) tarpeeksi, je etunen otti lähdön jalkakäytävän reunakivestä
b) katselin sivulle, ja kun katsoin taas menosuuntaan, oli auto lähes pysähtynyt suojatietöyssyn eteen, liian kova jarrutus, etunen piirsi 1,5 m mustaa, ja sitten mentiin.
Ajohalut ovat ennallaan, toivottavasti opin taas jotain.
Honda VF1000F2 -85
Honda VF1100S -85
Aprilia RST Futura -01
1) MP-asun airtex puku, MP-asun hanskat, vaelluskengät, AGV kypärä.
2) 15-20 km/h
3) asfaltti
4) 125
5) Yksin
6) Jaa, enpä muista, ehkä syksyä.
7) Valoisaa
8) Suht kuivaa
9) Kuskille ei mitään, hieman puvun pinta meni paikoin mataksi. Pyörästä etuvilkun lasi rikki.
Golden Boyt alla ja liian suuri tilannenopeus risteyksessä. :P Ilman mitään varoitusta mentiin nutulleen.
GSR 600 -06
XV 535 -92 Projekti
---------------------
SV 650 S -03
CB 500 -99