Oon tosiaan miettiny valkokilpienskaa talven työmatka ajoon, sisältää siis tommosta hiekkasta(kesällä) mutkapätkää 25km. Kotarit on nyt alkanu kiinostaan, mut vähän kehnosti löytäny juttua netistä. Tota 400 LC4:jää on ainaki kehuttu kestäväks ja varmaks peliks, ja eiks näitä oo armeijanpojillaki?
Mutta...
Minä vuosina tota em. mopoo on valmistettu? ja onko vuosimallien kesken eroja tehojen tai kestävyyden suhteen..
EXC:tkin toki kiinostais, mut meneeks ne kisamaisuuden ja keveyden takia sit enemmän huollettaviks peleiks?
Myös muita mopoja saa ehottaa, mut isommat menee ehkä kömpelöiks jos joskus lähtis kaverien matkaan mettään tai rossiradalle ihan siis körötteleen. Ja pienemmissä varmaan sit tehoo tai alitehoo on vielä enemmän
tämmöset vähän ympäripyöreet avaukset, mutta jospa teikäläisillä olisi valintaa ym. avittavia mielipiteitä.
Kiitti etukäteen![]()
Kawasaki ZX-6R 636 2006
Mulla on ympärivuodenpyöränä Suzuki DR-Z400S, toimii pirun hyvin. Neljäsatanen kohtuuviritteinen enska on varmaan parhaasta päästä talvipyöriä kun alusta vaihtelee. Kakspuokillakin / 350:llä kerkiää kyllä tieajot mitä mainioimmin; näitä pikkunaksuja ja -tohtoreita näkee niiden harvojen vastaantulijoiden joukossa isompien enskojen joukossa.
25 kilsaa on kyllä toisaalta sen verran pitkä matka jos oikein ajamaan pääsee, että vähintään 400 voi olla hyvä valinta. Ehkä parhaassa kunnossa olevia 400/LC4 voisi olla ne Itävallasta tuotavat/tuodut sotapyörät? Niissä oli laukkusarjaa ja työkaluja ja ties mitä mukana.
Kisaenskat kannattaa unohtaa tähän tarkoitukseen. Järjettömän kivoja pelejä, mutta myöskin järjetön määrä ylläpitoa. Vai meinasitko kerran viikossa syventyä huoltohommiin talvitallissasi? Tulee nimittäin tunteja aika hyvin tuossa käytössä.
Pitää kuitenkin sanoa että omat kokemukset tuon luokan Kotareista rajoittuvat 640 Adventuren ja 690 Enduro R:n suht lyhyisiin keikkoihin, EXC-F250 sitten kisakonepuolella ainoa tutumpi.
Taitaa olla kotareissa periaatteessa sama pyörä sekä 400cc että 625cc koneiden ympärillä...(Kawamonni @ Elo. 04 2010,20:06) kirjoitti
Konekkin taitaa olla suurinpiirtein sama molemmissa...
Joten ei ne lisäkuutiot ja teho välttämättä sitä kokoa ja painoa pahemmin kasvata.
Armeijalla on kai aluksi ollut noita pienempiä, nykyään ihan 625cc koneellisia.
Yees. tosta drz:sta oon kuullu ylistystä myös, kuulema pirun kestävä/huoltovapaa kone. Kiinostaa siis myös.
talvitalli on 50kilsan päässä, joten jokaviikkoset huollot ei kiihota. EXC:t siis ovat ei ehkä niin hyvä ratkasu. ja tosiaan siis viikossa tulee 250km ja +3h kulkua.
noista nelisatkun ja kuusnelikympin? painoeroista tai eroista muutenkaan ei oo itellä mitään hajua, jos ei siis painossa ole paljoon eroa niin vois tosiaan tulla kyseeseen.
Niitä Itävallan sotapelejä ei tietenkään myynnissä liiku missään milloinkaan vai liikkuuko?
Kawasaki ZX-6R 636 2006
Taisi olla niin että tuo 400cc military on normaalia 640 lC4:sta hieman matalampi, koneeltaan rauhallisempi ja väritykseltään tummempi.
18L tankki ja laukkuraudat vakiona?
Ainakin 2000 malleissa sama osanumero rungolle oli mopo sitten 400cc tai 625cc, sumo tai enska.
Paino liene lähempänä 625 SXC:n ~132/142kg kuin 640 adventuren ~158/180kg.
KTM LC4 400SC
Mikäs tämmönen olis, mitä tää Super Competition?? meinaa, onko tehoja kutkuteltu enemmän tai jotain muuta plussia tai miinuksia?
Kawasaki ZX-6R 636 2006
Tuota militaari mallia tehokkaampi, kevyempi ja karumpi malli.(Kawamonni @ Elo. 05 2010,10:45) kirjoitti
Taitaa olla vieläpä ilman sähköstarttia...
Öljytilavuuskin kai pienempi 1,6 l , jos siis ei ole runkoputkessa öljyä. Jolloin olisi ~2 l.
Varmaankin ihan soiva peli, muttei välttämättä ihan ykkös valinta työmatka kulkineeksi...
Melkein uskaltaisin suositella jotain startillista 625cc mallia, jossa vieläpä tuo isompi öljytilavuus...
Jeps. Kyllä se 625 varmaan ois tieajoon varsinkin jytkempi peli. Ja sähköstartti ei ois kanssa pahitteeksi.
Tossa 400sc:ssä taasen se keveys vähän houkuttelis jos sillä joskus eksyisi johonkin hieman pomputtaan. Pitää nyt kattoo mitä tässä keksii ja löytyy.
Tähän väliin kuitenkin iso välikiitos ukoille tietämyksestä ja mielipiteistä!!![]()
Kawasaki ZX-6R 636 2006
"Pahimmillaan" tuon 400cc ja 625cc pyörän erot rajoittuu sylinteri/kansi/mäntä/kampiakseli & kiertokanki osastolle...
(tietenkin kaasari, syttyboxi)
Jos mielessä ei ole ihan tosissaan kilvan ajaminen tahi edes tosissaan harrastaminen niin eiköhän nuo kaikki karkeakumiset LC4:set ole riittäviä ominaisuuksiltaan hauskanpitoon ja työmatkailuun...
Oikeat (nykyaikaiset) kisapyörät on sitten erikseen.
Vaikka pääseehän tuolla adventurellakin näppärästi mitä ihmeellisimpiin paikkoihin, jos internettiä on uskominen...![]()
näyttää pääsevän juu, onneks omalla työmatkalla ei oo tommosia esteitäKyllähän nuo kutossarjalaiset ois toki siinä mielessä, että niillä varmaan viittis ajella sileillä pyörillä vähän maantielläkin kesällä?
Nii ja jos jollain tätä kettinkiä lukeneella on tarjota jotain mieluusti LC4-koneista vaihtoehtoa, nii ei muuta kun ilmottelemaan vaik. privaviestillä tai mailiin tommi.ritala(äät)gmail.com
kitoos![]()
Kawasaki ZX-6R 636 2006
625cc koneisella matkailee jo ihan reippaasti, oli sitten katteet tai ei.(Kawamonni @ Elo. 06 2010,00:07) kirjoitti
Eikä edes tarvitse vaihtaa mitään 100% katukumeja alle...
Sigun linkistä jotain kuvia omista reissuista tuon pikku-adven kanssa...
Upeita reissukuvia, tässä alkaa kohta tosissaan kuume nousta![]()
![]()
Kawasaki ZX-6R 636 2006
Hei,
En suosittele EXC-pyöriä käyttöösi. Itse ajoin koko viime talven EXC-f 250 nelarilla ja -300 kakstahtisella. Mun käytössä ok, koska huoltopaikka käytännössä himassa, treenipaikat sekä duuni lähellä. Silti kerran viikossa täytyy huoltaa jos haluu pitää pyörän ehjänä.
Hyvin niillä viimetalven lumisilla teillä pääsi eteenpäin. Poliisien mielestä vähän liiankin hyvin
Hauskaa touhua, kun saat tarkoitukseesi sopivan pyörän.
Turvallisia ja huoltovapaita kilsoja...
Diavel dark
Juu ehkä ne exc:t on mun käyttöön liian raceja pelejä.
Ja nyt kun tässä on haudutellu ja ihmetelly niin kyllä nuo 620 ja 640 on alkannu kiinnostaan enemmän. Noista mallien eroista en vaa oo ihan kartalla vieläkään.. Bikez.com kuitenkin näyttää esim. vuoden 2001 LC4 super competitionille ja supermotolle samat dryweightit 123kg ja tehot 50hp. Eli SC:llä ei ole tässä tapauksessa mitään eroa normi LC4:jään tehon ja painon suhteen? Mut painon puolesta ois tosi jees pelejä, onko ne tosiaan noin keveitä?
KTM 640 LC4 Enduro 2003 painaa näemmä 149kg(dry weight?) ja tehoo on 54,8 heppaa. No tommonen on kyl liian painava, kyllä se sais olla sielä 130 nurkissa.
KTM 640 LC4-E 2000 136kg 49heppaa. Tommonenhan olis aika jäpäkkä peli ja paino kohtuullinen.
Äh, noiden vertailuista tiedä.. toisesta ilmotetaan dryweighti 123 tai 136kg ja toisesta paino 150nurkkiin nesteiden kanssa, eli taitaa olla kaikki samanmoisia murikoita![]()
No 620 ja 640 malleissa taitaa olla tosiaan sähköstartit mikä ois hyvä. Jatketaan ihmettelyä ja ootetaan että sopiva löytys![]()
Kawasaki ZX-6R 636 2006
Mulla toi lc4 adventure malli,eikä se ole yhtään painava vaikka tankki täynnäkin ajaa (28L+500kilsaa).
Onhan se painava jos vertaat johonkin kisapeliin,mutt jos sulla on tarkoitus ajella sorateitä sun muita vuoden ympäri niin toimii ihan hyvin siihen.
krossiradat/enskaspoorit toimii kans vaikka onkin liian painava siihen *
Niinkuin näit Jarnon kuvista niin kyllä sitä voi käyttää kesäaikana kans eikä pelkästään talviajoihiin *
Omalla tuli talvella ajettu se rp ajo lahdest ja takas,eikä pyörä käyttäytynyt mitenkään erilaisemmin kun kesäkautena.
Ja tosiaan kun pyörässä on sekä neitinappi ja kiksi niin sen saa kyllä aina käyntiin,oliko akku tyhjänä vai ei.
Muokataas vielä:
Toi lc4 (moottorimerkintä) adventure on voittanut kasan paris dakar kilpailua et ei se nytt ihan norsu ole
Toki noi dakarin vehkeet kutitettiin pikkasen enemmän,mutta huolsivat kans sen mukaan kun oli tehty yhtä kisaa varten,mutt pääsääntöisesti runko-alusta (moottori 660 rallye)on ihan sama.Tämä siis ennenkuin alkoivat 690,sillä ajaa.
KTM on silleen kivasti tehnyt et ensin tehtiin kisapyöriä ja sen jälkeen vasta on samaisist versioista tehty valkokilpilisenä,eli vakiona brembot,teräspunosletkut,säädettävät iskarit,ym,ym *
Tosa vähän kuolattavaa
http://got2motographics.com/index.ph...Dakar-Legends-
Lainaanpa tätä ketjua hieman omaan kyssäriin. Eli soralle/lumelle olisi haluja itselläkin, jolloin kottarainen on luonnollisesti varteenotettava vaihtoehto kulkineeksi. Mutta nuo mallimerkinnät on hieman hepreaa mulle. Jos jonkinlaista kirjainyhdistelmää tuntuu olevan (SMR, EXC, LC4, Duke II, Adventure, EXC-F yms). Kyllähän täällä eri ketjuissa puidaan eri mallien ominaisuuksia, mutta kun ei jaksaisi ihan kaikkia ketjuja lukea muutaman perustiedon tähden.
Löytyykö joltain/jostain linkkiä sivulle, jossa noiden eri mallien pääominaisuuksia olisi listattu samaan läjään. Helpottaisi vertailua ja siten sen sopivan pelin haarukoimista. Lähinnä painot, tehot, huollot (tunti/km), tankin tilavuus, ruisku vai ei... eli sellaista yleistä tietoa. Itsellä haussa jotakuinkin 2000-> vuosien vehje, joten ihan kivikautisten tiedot ei kiinnosta.
Tai jos joku asiaan perehtynyt viitsisi sellaisen koonnoksen tänne tehdä...
ZZR1400 -06
LC4, koneen malli.
Joko uudempi 690 ruiskukone startilla, tai vanhempi kaasarikone startilla ja kicksillä.
Joka kai yleisimmin mallimerkinnällä 640 (625cc), pienempiä ja suurempiakin löytyy.
Duket katupyöriä.
Adventureissa iso tankki ja kate, ei toistaiseksi 690 adventurea.
Loput LC4 mallit sitten versioita sumo/enska linjalta.
Tämmöiset aluksi...
Jees, tuokin jo selventi asiaa. Mites tuo ruisku? Onko joku tietty vuosi milloin tuli, ja onko parempi/huonompi kuin kaasari ja mites ruiskun vaikutus tehoihin?(Seikkailu_R @ Elo. 22 2010,15:06) kirjoitti
Ainakin TUOLLA sanotaan että 690 on kaasaripeli ??
ZZR1400 -06
Kyllä nuo 690 LC4 koneiset on ruiskulla, poislukien tehtaan 690rr aavikkokilpurit joissa keihinin FCR41.
Eli noita wanhempia LC4 (400,620,640,660) koneita ei ole ruiskulla, kun taas nämä 690 LC4 koneet on ruiskulla.
Tuo uusi kone taisi tulla myyntiin 2007.
Lienekkö tuo THB lyhennys Throttle Bodysta, keihinin 46 millisestä sellaisesta?
Huoltovälit noissa pyörii 5000 ja 7500km välillä.
Vanhassa venttiilit ruuvisäädöllä, uudessa paloilla.
Molemmat yhdellä nokalla ja neljällä venttiilillä.
Ja tehoahan tuli tuon uuden isomman koneen ja ruiskun kanssa lisää.
Eli jos oikein ymmärsin, niin EXC:tä ei kannata ostaa jokapäiväiseen ajoon, vai kuinka?
-Harri-
No licence team 8.9.2010 - 16.12.2010
XX
Ei juuri kannata,ellet meinaa viettää tallissa aikaa enemmänkin ilmanputsareiden, öljyjen ja venttiilinsäätöjen kanssa(Harri M. @ Joulu. 06 2010,12:33) kirjoitti
EXC:et tarkoitettu kilpa/harraste-enduroon ja vaativat sen mukaista huolenpitoa. Ajo-ominaisuuksia on myös sen mukaisesti (kevyitä ja tehokkaita).
Now riding:
* KTM 690 Enduro R
Past ones:
* KTM EXC 300
* KTM 250 EXC Racing
* CBR 600 F4
* CBR 954 RR
Ookoo, täytyypä alkaa sitten miettimään jotain muuta peliä talvimopediksi sitten.
-H-
No licence team 8.9.2010 - 16.12.2010
XX
Nuo EXC:t on kisaenduroita. KTM:n LC:t on huoltovapaampia ja silti suorituskykyisiä. Yamahalla on 660 XT tosi edullinen ainakin ee-speedillä ja olihan Suzukilla ainakin ennen DRZ 400. Työmatka-ajoon ne on varmaan ihan riittäviä. Lohkolämmitin auttaisi varmaan aika paljon, ainakin täällä pohjoisessa se on se pääkysymys. Itse olen tykännyt Ducatin Hypermotardista, jolla kävinkin töissä muutamia kertoja. Ajot jäi kyllä alle 200 km, kun suolasivat jollain myrkyllä vain sen tehtaan tien ja moni osa korrodoitui välittömästi. Hyper on niin hyvä tiellä ettei enskalla viitsi ajaa 10 km enempää työmatka-ajoa kun se ei ole kuitenkaan räppäämistä. Verrokki tässä vaikka KTM 525 EXC tai viimeksi kävin töissä Husabergin 570 supermotolla. Husaberg ei kuitenkaan lähtenyt käyntiin -11 C pakkasessa työpäivän jälkeen. Sikäli EXC oli parempi kun siinä oli poljin. Sama ongelma koskee Ducatia, mutta se lähti vielä noin -10 asteen pakkasilla ilman lämmitystä 0W-40 öljyillä.
Välikelin nastat sitten on hyvät tai vielä matalammat, jos on asfalttia.
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
sxc 625 on hyvä vaihtoehto - kevyempi ja tehokkaampi kuin perus lc4 enduro tai mikään muu missä huollot menee kilometrien mukaan,
tietenkin jos uudempaa on ostamassa niin 690 enduro, huskulla on myös te 610(e?), se on halvempi kuin kotari, mutta se myös näkyy ja tuntuu pyörässä,
jeah!
käsi ylös jos joku on nyt 6.12.2010 ajellut enskalla töihin tai muuten? lunta melkein puoli metriä pks on tullut ja niin liukasta, että kunnon nastat ja nappulat pitäisi olla millä liikkuukin.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Hyvin tuntui 640adv kulkevan auraamatonta metsätietä iltalenkillä tänään.
Ei tosin ollut ihan puolta metriä lunta ja piikkikumit on alla.
Hauskaa![]()
Juu ei tullu ajettua, kuin 150km noita mettäteitä pääasiassa. Aamulla tuli lunta taivaan täydeltä ja tossa kylillä meinas joku nyrjäyttää niskansa, kun katto niin pitkään. En kyllä työmatkoja jaksais ajella, mut näin muuten on hauskaa.(kawabata @ Joulu. 07 2010,00:26) kirjoitti
Juu,jäälläkin käyty eikä siinä pahemmin aurattuja reittejä vielä löytyy![]()